Opera 9,6

Print pagePDF pageEmail page

Ser at vg skriver om nettlesere i dag, spesielt om Opera 9.6.

Jeg for min del bruker Opera 9,6 som standard nettleser, og FF3 som allternativ, men IE er totalt uaktuelt, fordi sikkerheten og hastigheten kan ikke sammenlignes. Synes rett og slett Microsoft bør skjerpe seg når det gjelder å lage nettleser, katastrofe for dem som ferdes på nettet.

Når det gjelder å sammenligne Opera 9,6 og FF, så kan jeg si at sikkerheten på begge er god, men at FF3 sliter med å matche Opera 9,6 på hastigheten, der er det stor forskjell. Og jeg bruker også Operamini på mobilen, supert program.

Så jeg vil anbefale å bruke Opera 9,6 som standard nettleser og FF3 som allternativ, og så legge IE på is inntil Microsoft har skjerpet seg og forbedret sitt produkt.

Så vil du lese mer og Opera sine produkter og nettleser, så kan du gå på denne siden.

Share

  19 comments for “Opera 9,6

  1. mia
    17. oktober, 2008 at 10:03

    Jeg elsker Opera med et unntak. Etter som man bruker Opera over tid og laster ned oppdateringer på samme plassering vil det til syvende og sist bli en del krøll «på linja».

    Problemet løses lett ved å plassere Opera i ny mappe ved neste oppgradering men da mister man jo tryllestav og andre innstillinger. Løsningen da er å gjøre backup av innstillingene, noe som ikke er for enhver novise. Det er en ulempe med Opera som jeg har vanskelig for å godta! Derfor vil jeg aldri anbefale opera til amatører, dessverre, for utenom dette er det verdens beste nettleser!

  2. mia
    17. oktober, 2008 at 10:04

    Jeg glemte å si hva slags krøll. Nettsider vil ikke vises riktig, ting henger seg opp og bruker sinnsykt mye prosess, tidligere har jeg opplevd at bilder bytter plass (det er forvirrende når du leser feks nettaviser 🙂 osv…

  3. Sivert
    17. oktober, 2008 at 10:07

    mia: Jeg har aldri hatt det problemet, virker litt rart spør du meg….men det kan ha med å gjøre at du laster ned fullversjonen når du skal oppdatere, og ikke oppdateringsversjonen, da kan jeg forstå at det blir krøll.

  4. Lasse
    17. oktober, 2008 at 10:22

    Synes opera er en fantastisk bra nettleser. Eneste jeg har å stusse på er at den sliter med javascript på en god del sider. (eks. facebook) Utrolig mange kjekke muligheter. mouse gestures er vel kanskje det mest geniale, samt alle snarveiene.

  5. TeroPower
    17. oktober, 2008 at 10:54

    Bank. Bank. Bank. Bank.

    Trenger nytt batteri.

  6. synonem
    17. oktober, 2008 at 11:11

    Jeg hadde samme problem som mia, ved at bildene bytter plass, men dette løste seg etter jeg sluttet å bruker Norton Internet Security.

  7. kalle klovn
    17. oktober, 2008 at 11:47

    Har et par ting å utsette på nye opera. Når man søker på google via adresselinja, blir det liggende i loggen. (f. eks «g barack obama»)
    En annen ting jeg savner er «lim inn og gå til» som tidligere var ctrl+b. Nå er det ctrl+shift+b. Irriterende!

  8. Sivert
    17. oktober, 2008 at 12:38

    synonem: IKKE bruk Norton, bruk heller et annet program, som f.eks Trend Micro, er mye bedre…..vet at Norton kan lage bråk på maskina, liker den ikke i det hele tatt….

  9. Per
    17. oktober, 2008 at 16:28

    mia:
    Dette problemet hadde jeg også, men kun i opera 9.50. Søking på nettet bekreftet at mange hadde dette problemet. I tillegg til det du nevner var det en feil som gjorde at bokmerkeroppdateringer ikke kunne oppdateres. En feilmelding poppet opp stadig vekk. Resultatet av alt dette var en ubrukelig nettleser rett og slett. Forsøkte alle mulige løsninger ingenting fungerte, som samtidig lot meg beholde innstillingene, bomkerker og tryllestav fra 9.27. Da jeg har over 2000 bokmerker samt noen 100 passord var det uaktuelt å slette disse. (har formatet disse filene blir lagret i endret seg?, i så fall kom jeg til å tenke på nå at Sivert muligens har rett. At jeg må la oppdateringsversjonen jobbe på disse filene, istedenfor bare å kopiere de over i mappen etter installering?)

    Måtte derfor nedgradere til 9.27, som var litt synd. For 9.50 var mye kjappere når den fungerte. Kanskje jeg skal teste 9.60 nå, håper feilene har blitt fikset.

  10. Neo
    17. oktober, 2008 at 17:44

    Folkens: Bestill mac ASAP! Da sliper dere unna alle disse plagsomme problemene deres.. Dessuten: Opera funker fint som snus her også 😉

  11. 17. oktober, 2008 at 18:45

    Bruker firefox 3.03 som hovedleser, opera som alternativ, men begge er veldig fine. Liker spesielt firefox når det kommer til stabilitet. Om pcen skulle klikke og/eller henge seg så kan man «restore previous session» (gjenopprette forrige åpnede tabs/sider). Det er egentlig hovedgrunnen til at FF er min #1 og ikke Flock ( http://www.flock.com ).

  12. Sivert
    18. oktober, 2008 at 03:42

    Per: Når du skal oppgradere Opera, så ta å trykk på last ned, og lukk hovedvinduet, og la nedlastnings vinduet være oppe og trykk kjør, da får du spørsmål om du skal oppgradere Opera eller innstallere full versjon, trykk på oppgradering….det går fint….jeg gjør dette hver gang det kommer nye versjon av Opera…..

  13. Sivert
    18. oktober, 2008 at 03:49

    En ting til, har dere Norton Internett security….jaja sier jeg bare, det programmet har laget mye krøll og bråk for folk, og jeg nekter å bruke det, har funnet mitt virusprogram, og det funker utmerket sammen med alle andre programmer og null krøll…..

  14. mia
    18. oktober, 2008 at 04:55

    Dette med bildene som bytter plass er historie med de nye opera versjonene ja, husker ikke hvor langt tilbake jeg må men kanskje et år eller 2? Da var det helt umulig til slutt å lese feks vg. Jeg tviler på at å skifte antivirsprogram hjelper, og ikke mac heller. Det var rett og slett en fil som ble overlasta ved for lenge bruk. Feks var det de mest brukte sidene mine som sleit. Men uansett.

    I dag har jeg kun merket problemer med Gmail, ved at ingenting på sida funker, jeg kan ikke åpne mail ingenting, dvs før jeg lasta ned ny opera i ny mappe. Jeg har funnet en måte å fikse dette, men uansett burde det ikke skje! Grunnen til at jeg sier dette er ikke fordi jeg ikke liker opera, jeg elsker opera, men skulle så inderlig ønske de kunne fikse disse problemene.
    (en annen bug de tydeligvis ikke har fikset, er feil visning av tekstfarge, gå feks inn på bloggen min, miaholte.com i opera og se feil i tekstfarge fram til første link i hvert innlegg(gudene vet hvorfor))

  15. Sivert
    18. oktober, 2008 at 05:01

    Jo mia, men når du skal oppgradere Opera, så skal du ikke laste den ned, du skal trykke på nedlastning, men så velger du kjør, og så velger du OPPGRADERING, ikke fullversjon….
    Fordi, når du laster ned hele nettleseren på nytt hver gang, så får du enda en fullversjon på maskina, det skal du ikke ha, du skal ha 1 fullversjon, som du KUN skal oppgradere og ikke legge enda en fullversjon på maskina, fordi flere fullversjoner av samme program, krasjer sammen….

  16. Sivert
    18. oktober, 2008 at 05:05

    Når det gjelder g-mail som du nevner mia, så husk at flere og flere nettlesere får problemer med g-mail og noen har lagt inn sperre mot g-mail, etter at USA begynnte å overvåke alle mailene til og fra g-mail kontoer, og at USA tar kopier av alle mailene som går til og fra g-mail kontoer, dette begynnte dem med ifjor vår. Så ikke se bort fra Opera ( som er Norsk) har lagt innsperre mot g-mail, fordi dem ikke vil at sine brukere skal bli overvåket via e-mail…..så hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet ut g-mail kontoen med enten hotmail eller yahoo eller start.no….

  17. mia
    18. oktober, 2008 at 07:46

    er det noen mailer som ikke blir overvåket da? tviler…

    Jeg har oppgradert, ikke lasta ned fullversjon, og gmail funker fint nå, og ikke f om jeg bytter tilbake til hotmail igjen…hehe.

  18. Sivert
    18. oktober, 2008 at 07:50

    Joda det er e-mailer som ikke er overvåket, hvis du oppretter eget domene, og lager deg e-mail tilknyttet domenet, så vil ikke e-mailen være overvåket:)) og ikke er hotmail overvåket….:)))) Så PELL DEG mia tilbake til hotmail:)))) hihihi:))) 😛

  19. mia
    18. oktober, 2008 at 08:04

    men da tenker vi tar det på domene i stedet, det skal jeg vurdere!