Prostitusjon

Print pagePDF pageEmail page

Nå skal det fra 01.01.09 bli forbudt å kjøpe sex. Saken har vært oppe i odelstinget i dag.
Men, vil loven virke? Hjelper vi de prostituerte ved å forby kjøp av sex? Lurer.

Etter min mening så må et forbud virke, hvis det skal være hensikt å innføre et forbud,- kan ikke si at jeg ser poenget med å vedta et forbud, hvis loven ikke vil virke og ikke vil hjelpe de prostituerte.

Som de fleste, så frykter jeg mer at prostitusjonen går under jorda, da får vi i hvert fall ikke hjulpet jentene, da har vi gjort dem en bjørnetjeneste, og det kan vel ikke være poenget med loven? Eller?

Jeg ser heller ikke poenget med å innføre en ny lov, bare bassert på hva som er såkalt moralsk riktig eller galt, det er ikke derfor vi har Norgeslover, så moralen får vi hente et annet steds fra enn i fra Norgeslover.

Når vi ser på hvor mye kriminalitet det der i Norge hver dag, 365 dager i året og 12 mnd i året, så kan vi jo spørre oss om et forbud mot sexkjøp vil bli mer respektert og overholdt,- noe jeg dessverre betviler,- så hvis vi ikke hjelper jentene ved denne loven og loven ikke blir respektert, hva skal vi da med et nytt forbud i Norge?? Moralsk riktig?? ,- det blir i mine ører feil.
Det er heller ikke moralsk riktig å drepe noen, kjøpe eller selge narkotika, voldta noen, misbruke barn osv osv osv…men det blir jo gjort hver dag, hver uke, hver mnd og vært år. Så det å bruke moral som argument for et nytt forbud, har ingen hensikt og det har heller ingenting med Norgeslover å gjøre, moral og holdninger er noe vi får hjemmefra, ikke fra politiet eller justisdepartementet eller fra stortinget,- så det er bare tull å dra inni sexkjøp debatten. Men det som er inntressant er om denne loven vil virke, vil den få folk til å slutte å kjøpe sex? Vil den hjelpe jentene over i annet arbeid?? Og vil den hjelpe disse jentene til et bedre liv??

Så når man ser på alt annet som er forbudt i landet, og som ikke blir respektert og overholdt, så betviler jeg at et forbud mot sexkjøp som kun straffes med bøter eller fengsel inntil 6mnd vil bli respektert og overholdt, og ikke kan jeg se at noen forbud har hjulpet noen mennesker til et bedre liv og fått folk til å slutte å begå kriminalitet.

Vg

Share

  13 comments for “Prostitusjon

  1. kare
    21. november, 2008 at 11:36

    Dette er bare tull, og vil legge ytterligere byrder bpå et allerede overbelastet politi som forlengst har mistet kontroll over narkovirksomheten fx.Blir fint om alle norske turister må ha med egen politimann til utlandet fro å sikre mot sexkjøp. Dobbeltmoralsk hykleri som ikke hjelper noen, alt vil bare gå under jorden.Hverken menneskehandel eller bakmenn blir færre, og ingen felere vil att, men Norge kan i gjen fremstå som moralens vokter.

  2. Sivert
    21. november, 2008 at 11:47

    Det er akkurat det jeg frykter vil skje,- og derfor er jeg skeptisk til oven i det hele tatt….for moral og etikk det har jeg fått inn med oppdragelsen, så det trenger jeg ikke ei eller annet kvinneforneing å lære meg og fortelle meg…..men poenget med en ny lov må jo være at den virker, hvis ikke er det bortkastet tid og penger.

  3. 21. november, 2008 at 11:59

    (må stokke og staure meg gjennom det dere to skriver her) hehe….
    sorry, men lett å lese feil med skrivefeil 🙂

    Enig Sivert!
    Prostitusjon er i utgangspunktet et yrke.
    Utøvendes rett, men brukendes forbud!
    Logikk? Nope!
    Om KJØP skal bli straffet ved en lov, bør også SALG straffes!
    Og samtidig, SAMTIDIG! må det taes skikkelig tak i det å hjelpe jentene over i annet virke!
    Nesten, eller snart nøyaktig likt røykeloven:
    Det er fullt lov å selge, men snart straffbart å røyke!
    Hvorfor da ta tak i halve problematikken, og straffe den andre halvdelen som bare blir ignorert???
    Begrip det den som kan!

  4. Sivert
    21. november, 2008 at 12:13

    Jepp shany 🙂 eller skal si Lurepus 😀 😛 *ler*

    Tror denne loven kommer til å bli et fyll i Norgeslover, som mye annet, som f.eks det å drikke på offentlig sted,- så da ser ikke jeg poenget med å innføre den, og det burde vært forbudt begge veier, ikke bare kjøperen….men først og fremst må vi hjelpe jentene, så får no alt annet komme i annen rekke….

  5. Tanketom
    21. november, 2008 at 12:14

    Dette virker som en lettvinn løsning fra politikerne for å få de prostituerte bort fra nærmiljøet sitt.
    Jeg kan skjønne at det er «slitsomt» å måtte se de prostituerte «arbeide» omtrent rett utenfor vinduene på stortinget, men løsningen her virker lite gjennomtenkt.
    – NAV har problemer allerede med å ta vare på dem som har henvendt seg til dem fra «vanlige» jobber. Og tilbudet til de snart ex-prostituerte er NAV.
    – Vi har i alle år hatt en Hallik-lov i Norge, som gjør det ulovlig å tjene penger på at andre selger seksuelle tjenester. Den har blitt alt for lite brukt hittil.
    – Et annet faktum er at de prostituerte i alle år har unndratt penger fra beskatning. Og muligens også merverdiavgift, siden sexsalg blir sett på som en tjeneste. Og så gjør de det ulovlig å kjøpe tjenestene, ikke å selge dem.

    Jeg vil påstå at vi har hatt alle nødvendige lover på plass for å stoppe dette for lenge siden, vi trenger ikke et «sexkjøpsforbud» for å kunne få bukt med problemet, det er bare at «problemet» hittil ikke har vært prioritert.
    Og da kommer de handlekraftige politikerne på banen med enda en lov som egentlig bare dokumenterer hvor handlekraftige de er, ikke løser problemet.

  6. MaxParadox
    21. november, 2008 at 12:20

    Jeg er helt enig det dere sier. Jeg liker IKKE prostitusjon, men dette forbudet kommer ikke til å hjelpe en dritt. Hvis formålet er å ta bakmennene så blir det jo MYE vanskeligere å ta de nå som alt foregår innendørs.
    Politikerne er stokkdumme når de tror at nå man ikke lengre ser hva som skjer på gata så har de løst problemet. Det blir istedet mye mer for politet å gjøre, men de får jo ikke ressursene de trenger til arbeidet. Istedet kutter politikerne lønna til politiet og ressursene. Når og hvordan skal politiet greie å finne ut om du har kjøpt sex i utlandet??
    Hvor paradoks er ikke det??

  7. rr
    21. november, 2008 at 12:24

    En ting er sikkert , protistusjonen er allerede under jorda. Er kun de billigste horene vi finner på gata.

    Grunnen for at denne loven er kommet til . Er for å få vekk horene fra selve hovedgatene, feks Karl Johan. Der ser det helt jævlig ut med 10 nigerianske horer som går der dag ut og inn.

    Denne loven fører til at kjøperne tørr ikke å kjøpe sex midt på Karl Johan og vil trekke seg ut til andre strøk. Som gir en ring effekt at horene vil gå andre plasser istede.

    Det mener jeg er mye bedre enn slik det er nå. Fordi Karl Johan er gaten som representer Norge for turistene i Oslo og er den mest traffikerte gaten av mennesker. Dermed er horer noe vi ikke ønsker å ha der.

  8. Andy
    21. november, 2008 at 12:26

    Nok en udemokratisk lov som tyranniserer mennesker som ikke går inn i flertallets ønskede A4-format.

    Menneskesmugling/slaveri er forbudt fra før. Hvorfor ikke gi politiet ressurser til å bekjempe mafian som smugler inn afrikanske damer til Norge? Neida, istedenfor skal politiet begynne å arrestere vanlige norske menn som aldri har gjort noe annet galt her i livet enn å betale for litt hygge hos f. eks. en norsk dame som frivillig selger sex. Gjøre forbrytere av dem.

    Folk er dumme om de går på de rødes argumentasjon om at dette er for å beskytte de menneskesmuglede afrikanerinnene. Nå skal politiet bruke ressurser på å arretere den jevne norske mann istedenfor å fakke bakmennene. Norske sosialister er syke mennesker……

  9. Sivert
    21. november, 2008 at 12:47

    Jeg forstår jo at tanken er å ville hjelpe disse jentene som lider under en hallik eller er offer for mennskesmugling, den tanken og ideen er god, men jeg redd at denne loven blir som med med dengang vi så si «kappa» hodet av dem som røyka hasj på 80 – tallet og jaga dem fra slottsparken, og straffene eksploderte i Norge, og alt nakotikahandel forsvant så si under jorda eller innendørs, altså tanken er god men virkemidlene funker ikke…
    Og det minner meg også litt om den kriminalitetsbekjempelsen vi driver idag, tar å «behandler» symptomene på hvorfor folk begår drap, voldtekt osv osv, men vi gjør ikke noe for å få til å slutte med kriminalitet, altså «behandle» årsaken til kriminaliteten……

    Føler jeg nå begynner å angre på at jeg sa nei i sin tid til en komitejobb…..men men….foseint å snyte seg når nesen er borte, som det heter…..

  10. 21. november, 2008 at 12:50

    Jeg tror ikke denne nye loven vil ha store virkningen, de som selger sex vil fortsette, og de som kjøper vil fortsette. Denne nye loven vil bare være med på å kriminalisere mennesker som ofte egentlig er offeret her, altså den prostituerte.

  11. Sivert
    21. november, 2008 at 13:31

    Enig med deg Joakim. Og jeg er stygt redd vi får rett, dessverre.

  12. Randi
    25. november, 2008 at 05:21

    Fordbude vil nok ikke virke slik folk flest tenker her. Men dere må også forstå at mange unge jenter blir lurt inn til norge av forskjellige menn rundt om i verden. De blir lovt et bedre liv med god jobb og en bra jobb, slik at de kan sende penger hjem til familien. At man har laget en lov som sier at der forbudt å kjøpe sex i Norge er bra. Jo mer opplyst denne loven blir jo mindre prostitusjon vil det bli. Vi har jo også de jenten som kommer hit fordi de er klar over at det er lov med prostitusjon, men ikke lov å kjøpe sex. Når det ikke er lov til å kjøpe sex lenger kommer nok – om dere tror det eller ikke- salge av sex til å slutte sakt men sikkert. Sivert, jeg tror ikke du forstår hvor mange liv som har blidd ødelagt i dette «yrke» som du kaller det. Moralsk ukorrekt? Voldekt er moralsk ukorrekt, men du vet vell selv hvor mange liv som har blidd ødelagt pga en manns behov. Prostitusjon er det samme. Har du først kommet inni bransjen hvor sex er tema er det vanskelig, eller nesten umulig og komme ut av det! TENK FØR DU SNAKKER!

  13. 27. november, 2008 at 15:02

    Randi: «Men dere må også forstå at mange unge jenter blir lurt inn til norge av forskjellige menn rundt om i verden.» og avslutningsvis sier du «Tenk før du snakker»

    Jeg har tenkt på problemstillingen, faktisk ganske mye og jeg mener fortsatt denne loven vil virke mot sin hensikt. Denne nye loven vil kriminalisere kjøp av sex, det i seg selv er jo veldig bra, men det er også en bakside ved loven slik jeg ser det. Nå må kjøperne gjemme seg bedre når de kjøper sine «tjenester», og hva tror du de jentene må gjøre? de må også gjemme seg mer vekk. Og ved at alle gjemmer seg mer vekk, vil det bli vanskeligere for politiet å gripe inn. Og fordi politiet får større problemer med å gripe inn, vil dette også resultere i at jentene oftere blir utsatt for vold og lignende. Slik ser jeg på saken.