Økonomi

Print pagePDF pageEmail page

Leste akkurat om en sykepleier i Oslo som sitter med 4,5 millioner i lån, på 2 leiligheter. Men grunnen til det, kommer helt tilslutt i artikkelen, nemlig at hun nektet å selge en leilighet hun fikk bud på til 3,7 millioner, fordi hun ville kjøpe ny før hun solgte den hun bodde i. Logisk sett er det greit, men det er lov å tenke.
Prisene på leiligheter i Oslo har jo falt som en stein det siste året, da burde hun vite at å få solgt en leilighet til 3,7 millioner i dag, er ikke det letteste man prøver på, spesielt når man synes budet er for lavt, selv om det var 1 million mer enn det hun selv betalte for leiligheta.

Når man er så ”dum”, og ikke tenke lenger enn 1 uke frem i slengen, da går det slik, og som kjent dumskap belønnes ikke særlig høyt.

I disse tider, burde folk vite at man selger først, så kjøper man noe etterpå, ellers kan man rissikere å bli sittende med 2 lån i millionklassen, og med problemer til langt over hodet, og det går også utover andre ting i livet og kan også koste deg ekteskapet / samboerforholdet….så tenkt på det som er økonomisk sikkert i disse tider, og ikke gamble med økonomien.
Påtide folk lærer, spør dere meg. Og aldri glem, banken skal alltid ha sine penger fra deg, uansett hva.

Vg ,

Share

  20 comments for “Økonomi

  1. Stephen
    2. desember, 2008 at 08:27

    Prøver man å selge en leilighet i 4-5 mnd. så må man innse at markedet er vanskelig. Sier man så nei til et relativt greit bud, i håp om at man senere får et bedre bud, er man rett og slett for grådig (og dum).
    Nå går det ikke helt klart fram om den andre leiligheten var kjøpt før eller etter dette budet, men er den andre kjøpt før, så er det enda dummere å ikke selge til budet hun hadde. Er den andre kjøpt etter budet, og hun har prøvd å selge den hun hadde i mer enn 5 mnd., så burde hun aldri ha kjøpt den nye før den gamle var solgt.

  2. Ben Dover
    2. desember, 2008 at 08:30

    Problemet blir jo faktisk at dersom _alle_ tenker «selg først, kjøp etterpå» så går hele boligmarkedet i stampe (slik trenden er pr nå). Denne logikken setter sin lit til dem som ikke eier bolig (f.eks nyetablerte), og de sitter på gjerdet akkurat nå.

    Ergo må noen faktisk kjøpe før de selger, og da hender dessverre slike saker som vi leser her. Det er lett å være etterpåklok og si «du burde ha solgt», men det blir for lettvint..

  3. Christine
    2. desember, 2008 at 08:31

    Helt enig! Elin fortjener dette. Grisk kjerring….

  4. Bjerkehagen
    2. desember, 2008 at 08:45

    Jeg har litt problem med å synes synd på mennesker som ikke er tilfreds med en fortjeneste på en mill. kr på en investering på 2,7mill.kr i løpet av tre år. I tillegg klarer de å kjøpe en ny leilighet før den gamle er solgt. Da får de bare slite.

  5. Sivert
    2. desember, 2008 at 08:49

    Man burde uhvertfall vite såpass idag, at man selger først og så kjøper man etterpå, ikke motsatt. Og vil man ikke ta imot råd, så kan jo bare bli sittende der med lån til langt over hodet og mer til….tror ikke en partner blir særlig tolmodig med en person som viser å lite forståelse av økonomi, spesielt sine egen økonomi….

  6. 2. desember, 2008 at 08:54

    Hallo… «Fanget i gjeldsfella….» er vel det dummeste jeg har hørt siden Lågen brant.. INGEN blir fanget i en gjeldsfelle, folk setter seg selv i den krisen. Og hvordan i helvete kan en sykepleier få lån til alt dette. Har selv inntekt på over 400 000 og fikk ikke lån mer enn til 1 200 000, så den banken hun har vært i må være passe tjukke i hodet som lar folk få lån i den klassen.

  7. Sivert
    2. desember, 2008 at 08:57

    Erik: Det er sikkert DnbNOR hun har brukt eller Postbanken 😀 , – men jeg skal være helt enig med deg Erik, banken kan heller ikke vært helt på nett….

  8. Dumme dumme kjerring
    2. desember, 2008 at 09:04

    At det går an! Makan til dum kjerring skal du lete lenge etter. Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler. Får ingen sympati fra meg. Griske merr.

  9. Sivert
    2. desember, 2008 at 09:06

    Hun var kanskje ikke hjemme til rett tidspunkt når iq`en ble delt ut,- som det heter.

  10. Trygve
    2. desember, 2008 at 09:16

    Grådighet er sin egen straff…

    Hun starta prosessen for å selge i April, men allerede da var urolighetene begynt.(Det var vel omtrent da eg låste renta på huslånet mitt… Ikkje at eg har så stort lån, 1.2Mill tilsammen) og så sier hun nei takk til et bud på 3.7millioner i september?
    Satser hun på å bli berga av overformynderiet fordi hun ikkje er istand til å styre pengene sine selv?

    Men eg lurer virkelig på kva folka i banken har røykt, og hvor mye de betalte for det… Gi en sykepleier så store lån. Det er jo ‘rimelig velkjent’ at de ikkje er på inntektstoppen. Og når den nye leiligheta høres ut som ei borettslagleilighet, noe som ikkje er helt sikkert heller i disse dager. (Usolgte leiligheter eller leiligheter hvor ‘eier’ ikkje lengre betaler inn sin andel fører til høyere kostnad for de andre beboerne.)

    For de pengene hun kunne ha fått for den gamle leiligheta kunne hun f.eks ha brukt deler til ei campingvogn, og bodd i den, eller leid ei hytte…

  11. fOO
    2. desember, 2008 at 09:23

    Kul sambo hun har som ikke vil hjelpe med annet enn husleia….

  12. Sivert
    2. desember, 2008 at 09:32

    f00 : 😀

  13. lazy_boy
    2. desember, 2008 at 09:50

    til pass for ho, å få 1 mill over bud på så kort tid var veldig bra på den tida så ho har seg selv og takke

  14. Siv
    2. desember, 2008 at 09:53

    Forstår samboeren godt at han ikke vil hjelpe til med annet enn husleien, han har ingenting med lånet hennes å gjøre og han vil heller ikke tjene på det. Hun skulle takket ja til tilbudet, hun forventet ett bedre tilbud, men da skulle det ha kommet før hun nektet å selge. Det er noen ting man ikke kan ta sjanser med, spesielt i usikre tider som har blitt spådd en god stund.
    Jeg studerer til å bli sykepleier og synes virkelig det var stort lån hun fikk. Tror jeg ikke ville fått det i gode tider i min sparebank engang jeg.

  15. Sivert
    2. desember, 2008 at 09:53

    Ja for min del skal hun bare sitter der å angre, hun har bare seg selv å takke i så måte.

  16. heidi
    2. desember, 2008 at 11:33

    Greit å være dum, men å stille opp i avisa med denne historien……………og attpåtil kalle det:» Fanget i gjeldskrise»…………….HAR IKKE ORD!!!!!!

    Journalisten kan heller ikke ha vettet/vurderingsevnen i behold!
    TRAGISK!!!

  17. Sivert
    2. desember, 2008 at 11:56

    heidi: Det var da enda godt at du dame som sier det, og ikke jeg, da hadde jeg vel blitt halshugd for å være kvinnefiendtlig 🙂
    Men jeg skal være helt enig med deg, jeg for min del hadde gravd meg ned og ikke visst meg ute på eks antall mnd 😀 hadde jeg vært i hennes sko…..

  18. Linda Persen
    2. desember, 2008 at 13:18

    Jeg som ekte gjeldsoffer (dvs under gjeldsordning) skal sende invitasjon til henne også så hun kan feire jula hos meg i Kjøllefjord, sammen med alle Notarmeglerne jeg har invitert 😉
    http://www.vgb.no/34339/perma/389977

  19. heidi
    2. desember, 2008 at 14:18

    Sivert: : ) Hadde ikke bare gravd meg ned ………..hadde blitt landsflyktning! : )

  20. Sivert
    2. desember, 2008 at 14:21

    Heidi: 😀 *ler*