Mafiametoder

Print pagePDF pageEmail page

Jeg vet ikke lengre om jeg kan politietsfellesforbund eller den vanlige politimann mer seriøst. På meg virker det som politietaten blir mer og mer likt et mafiastyre, i hvert fall hvis man skal ta konen til en politimann seriøst og alvorlig ved sine uttalelser til vg i dag.Metodene som hun beskriver minner om gjengmiljø eller mafiamiljø, hvor man presser sine kollegaer til å kutte ut å gå på kurs som dem har meldt seg på, i dette tilfellet et livvaktskurs i regi av politihøyskolen.

I går så bekreftet Oslos politimester at dem fikk ikke folk til å jobbe, da dem beskyttet sin fritid, derfor ble oppklaringsprosenten så lav i Oslo. Sitat fra politimesteren:

Det er jeg som politimester som har ansvaret for sørge for at vi greier å rette opp dette. Vi er ikke fornøyd med 19,4 prosent som vi hadde i fjor. Vi hadde problemer med å få politifolk til å jobbe som vi ville, fordi de beskyttet fritiden sin. Dermed fikk vi ikke gjort den jobben vil skulle i 2008, sier Gjengedal.

*sitatslutt*

Hva slags folk det som jobber i politiet? Lurer. Først så nekter dem å jobbe når sjefen deres spør, da dem trenger folk på vakt, og så kommer det frem at dem presser sine kollegaer til ikke gå på kurs ?? Hva slags holdninger er dette?
Nå har det vært kjent i mange år at politiet har en egen justis innad og kollegaer seg imellom, og hvor dem har beskyttet sine kollegaer når dem har gjort noe kriminelt eller gjort noe dem ikke burde i tjenesten. Men det er tydeligvis mer utbrett enn som så.
Jeg kaller dette for gjengmentalitet eller mafiamentalitet, disse gruppene har slik justis innad og når lederen sier hopp, så skal alle hoppe. Er det slik politietsfellesforbund fungerer?? Når Arne Johannssen sier nei, så skal alle i politiet si nei.

Hvis det er slik, noe det minner sterkt om, så bør justisministeren på banen øyeblikkelig og få ordnet oppi dette. Vi kan ikke ha en tjenestelov for politiet som offentligheten kjenner til og som gjelder, og så skal politiet ha egne interne hemmelige regler / internjustis i tillegg, noe som vil undergrave tilliten totalt til politiet, som om den ikke er lav nok fra før av.

Nå nylig fikk politiet i Oslo kritikk fra riksadvokaten for sine lave oppklaringsprosent i 2008, noe som er berettiget også, men det er tydeligvis at vår riksadvokat bør undersøke og få satt i gang etterforskning om politiet driver med slike mafia – eller gjengmetoder internt seg imellom også. For slik det er nå etter disse sakene dukket opp, kan vi ikke ha det i Norskpoliti, og montro om ikke Arne Johannessen i politietsfellesforbund bør gå noen runder meg seg sjøl i måten han driver sitt arbeid på. Dette holder bare ikke, og holder ikke til stå karakter i argumentasjon engang.

Vg , Vg2 ,

Share

  11 comments for “Mafiametoder

  1. Roberto
    4. februar, 2009 at 11:40

    Dette er tydeligvis helt i tråd med det bildet politiet forsøker å skape av seg selv utad. «det er så synd på oss»…»vi jobber så mye fra før av»….vi har så lite i lønningsposen vår»…

    Dette er mennesker som ihvertfall på papiret er ganske glupe, (opptakskravene til politihøgskolen ligger vel i skrivende stund på et snitt rett i overkant av 6 ?) også klarer disse menneskene faktisk å søke seg til dette yrket ?? De fleste andre som søker seg til et yrke, undersøker bl. annet lønnsvilkår, arbeidstidsordninger osv. FØR de tar jobben. Det er helt åpenbart at det ikke er noen sammenheng mellom utdannelsesnivå og intelligens, ihvertfall ikke når det kommer til den jevne politimann. Ganske trist, dette er jo mennesker som har en høy stjerne, eller hadde, hos mange i dette landet. Ingen kan lenger stole på en politimann. Folk vil ha langsiktighet og forutsigbarhet. Det får de ikke fra den nåværende politistanden. Psykisk ustabile og forkvaklede sitter de der på politikontorene rundt om og gjør halvparten av den jobben de er satt til å gjøre. En oppklaringsprosent på landsbasis som er på latterlige 53% ??? Hva skal det bety ? Hver gang noe skjer er politimesteren fort ute i media og ber om publikums hjelp. For når det skjedde, var politiet travelt opptatt med å ikke gjøre jobben sin. De var syke, ble presset av Arne Johannesen til å holde seg hjemme, eller enda verre, de var på UP-patrulje, for da er det greit å være på jobben, når de kan «ta» ellers pliktoppfyllende skattebetalende borgere. Da koser disse ondskapen disipler seg.
    Sørgelig.
    Vi vet alle hva som må gjøres neste gang en lokal mafiaboss (politimester) går ut og trenger hjelp til å løse en sak. Ingen må ta kontakt med dem !! De eneste politiet vil hjelpe, er sine egne !!

  2. Sivert
    4. februar, 2009 at 12:14

    Roberto: Det ser ikke ut som dem vil hjelpe sine egne engang, sine egne presser dem ut av jobben når dem ikke er nikkedukke sammen med sine kollegaer, eller dem vil ta seg ekstra utdannelse for å få seg en bedre jobb innen etaten, da finner Arne Johannessen og co frem fagforeningspisken og truer vedkommende på plass i stolen sin, må jo være flink bisk vettu.

  3. Peder Aas
    4. februar, 2009 at 13:30

    Ett par små spørsmål: Tror du på alt som kommer frem i media? Klarer du ikke å «lese mellom linjene» i forskjellige artikler? Tror du ikke det som er skrevet er farget av hva som selger best? Ta for eksempel episoden med han som truet Politiet med skytevåpen, og som (selvfølgelig) selv ble skutt. Se på hvordan de forskjellige medier fremstiller saken. VG og Dagbladet er jo blitt Se og Hør i avispapirformat!
    Hadde vi gjort noe ulovlig mht til «aksjonene» som blir omtalt, så hadde vi jo for lengst havnet i arbeidsretten! Hvorfor har vi ikke det? JO FORDI VI IKKE HAR GJORT NOE ULOVLIG!!!!!!!!!!
    Men for all del……bare fortsett med å kaste dritt på meg og mine kollegaer……vi begynner å bli vant med det. Men dersom dere begynner å miste tiltro til Politiet i disse tider, så kan jeg love deg at det vil bli værre! Vi er møkklei av å bli behandlet som ett «nødvendig onde»!!!!!! Vi er møkklei av å drive dugnadsarbeid for å dekke over den ELENDIGE jobben POD og Justis har gjort i en årrekke!!!!
    Har INGEN tro på at det er tillitsvalgte som har ringt opp de som trakk seg! Mange trakk seg for å synliggjøre frustrasjonen i etaten. At mange har fått kommentarer og sms/telefonsamtaler fra andre kollegaer, kan jeg nesten garantere! Mange av oss har tapt flerfoldige titalls tusen i løpet av den perioden frem til nå.
    men en ting er sikkert: VI GIR OSS ALDRI!!!!!

  4. Sivert
    4. februar, 2009 at 13:34

    Og så når dere blir tatt med buksa nede i å ha gjort noe så roper dere på alibi fra kollegaen deres, for å berge ræva.
    En annen ting, troverdigheten blir ikke akkurat bedre av dere ikke rydder unna deres rårne epler i kurven, for å si det slik.

  5. Kiwi
    4. februar, 2009 at 14:17

    Hei. Dere må rette frustrasjonen deres mot regjerningen og justisdepartementet, ikke politiet. Dere «retter baker for smed», skjønner dere ikke det?? Så og si alt av politiarbeid er politisk styrt, det være seg satsningsområder som bevilgninger. Politiet i Norge har vært basert på dugnad og masse frivillig overtid fra ansatte i ALLE år. Politiet har i tillegg vært underbudsjettert og avspist med knapper og glansbilder. Det er til hele Norges beste at vi har et godt utdannet, lønnet og utstyrt politi – det vil føre til mindre kriminalitet, noe alle oppegående mennesker ser på som en bra ting for et samfunn!! P.S Ordentlige politifolk, som vi har svært mange av i Norge, beskytter/skjuler/dekker da IKKE over kriminelle kollegaer – hvem er interessert i det? Ingen som jeg kjenner. Det er i såfall en myte, evt du/dere har sett for mye amerikansk film! Dessuten er bekjemping av kriminalitet et samfunnsansvar som tilligger oss alle, ikke bare «politiet…» Lykke til med det og lykke til med deres fremtidige forhold til det norske politi! Hilsen politibetjent 🙂

  6. Sivert
    4. februar, 2009 at 14:21

    Så du mener at vår justisminister står å forteller til dere når dere skal jobbe? Og at dere evt. skal bløffe? Han forteller vel dere også at dere må ikke være ærlige og presse deres kollegaer til å ikke gå på kurs også? lurer.
    Vet også det kommer mye fra politiskhold, men….ærligheten kommer fra hver enkelt av oss mennesker, ikke fra en justisminister eller annen minister.

  7. Peder Aas
    4. februar, 2009 at 14:36

    Etter å ha lest litt bedre hva du skriver, og hva du har av holdninger, så takker jeg for meg 🙂
    Tror nok ikke at du vil endre synspunkt uansett hvor fodt jeg argumenterer. Stemmer ikke det? 🙂
    Men, greit nok det! Regjerningen har enda ikke forsøkt å kneble stemmen din……..Våres stemmer har blitt forsøkt holdt skjult……..inntil i fjor….nå har de forsøkt å kneble oss med en forskrift/lov.
    Ha en fortsatt fin kveld, og beklager at jeg forsøkte å få deg til å tro at Justisministeren ikke sier hele sannheten. Han er jo Politiker, klart alt han sier er sant!

  8. Sivert
    4. februar, 2009 at 15:05

    Peder: Er lov å prøve å overbevise meg, biter ikke, og ikke er jeg firkantet i hodet heller, vet utmerket at vår justisminister er politiker.
    Og jeg vet også at det finnes mange ordentlige politifolk, det vet jeg også. Men jeg har med dette innlegget kun prøvd å sette fokus på det at det gale noen politifolk gjør, får faktisk konsekvenser for hele etaten,også for dem som gjør en god jobb, spesielt med tanke på det med å ha tillit i folket, noe som er utrolig viktig for politiet. Og ikke har jeg tenkt å henge deg. Så du må bare argumentere mot meg og si din mening, og jeg er heller ikke umulig å overbevise om at jeg kan ta feil og gjør feil som alle andre mennesker.

  9. Peder Aas
    4. februar, 2009 at 15:51

    ….og der var jeg tilbake 🙂 Voksent svar av en seriøs person! Flott! Jeg vet at vi ikke altid gjør de rette tingene, for vi er jo ikke noen overmennesker. Jeg ville vært forsiktig med å si at det er gjort noe galt i denne saken. Jeg har ingen tro på at tillitsvalgte har stillt seg i offside ved å ringe til denne personen «flere ganger til dagen». MEN….vi er i en konflikt med POD og Justis! Det kan vi jo ikke legge skjul på 🙂
    Når det gjelder tillit i folket, så ønsker jeg å stille deg og de som mener at vi nå bryter ned tilliten:
    Hva er det vi kjemper for? Vi kjemper for at etaten skal få nok ressurser til å løse de utfordringene som ligger i ett samfunn. Vi ønsker nok personell til å kunne komme ut til akkurat deg når noen har knust vinduet på bilen din og stjålet mobilen din. Vi ønsker at de som da tar kontakt med deg, etter noen minutter, er hyggelige, utdannede, kunnskapsrike og motiverte. Vi ønsker at politiyrket vår skal ha en stor søkermasse slik at kun «de beste» blir tatt inn på den 3 årige Politihøgskolen. For å få dette må yrket vårt være atraktivt. Vi ønsker å kvitte oss med biler som er registrert på 90-tallet. Vi ønsker oss sambandsutstyr (mobiltelefoner f.eks….) som er vel så godt og forhåpentligvis bedre enn det Securitas bruker til daglig.
    Summen av dette er at du som borger i dette landet får hjelp av ett av verdens beste politikorps! Det er min drøm………..Forhåpentligvis din også?

    Tilliten burde vel nesten bli større når en ser hvor mye krefter vi legger ned i forsøket på å skape ett bedre og tryggere samfunn?

  10. Peder Aas
    4. februar, 2009 at 15:54

    huff….mye skrivefeil der, men som sagt: Vi er ikke perfekte 🙂

  11. Sivert
    4. februar, 2009 at 19:12

    Peder: Jeg er enig din drøm, og jeg deler den fult ut med deg.
    Når jeg skriver om tilliten til politiet, som i dette tilifellet, så tenker jeg ikke på deres konflikt med Justis og POD, forstår hva dere kjemper for, men jeg tenker på de såkalte råtne eplene dere har i etaten, og vi vet alle at en mann kan alle ødelegge for utrolig mange, derfor er jeg opptatt av og håper også dere tar å ordne oppi dette internt, slik at folk vet at politiet tollerer ikke lovbrudd eller tjenesteforskjeelse innad i politiet. Det ville også gitt folk enda mer trygghet for at det blir gjort en god jobb innad i politiet.
    Jeg vet at mange jobber ræva av seg innad i politiet for skape et tryggere og bedre samfunn, men det utmerket og som du sier, det styrker tilliten. Men både vi som ikke jobber i politiet og dere innad i politiet burde ha som felles mål å holde politiet rent for råtne epler, det er de få som kan ødeledde for utrolig mange.
    Eller?