Hysteri

Print pagePDF pageEmail page

Nå tror jeg media blåser en sak litt ut av proposjoner og lager ei fjær til 14 høns.
Tenker nå på fotballederen som dem anklager for å ha misbrukt gutter. Det eneste som hittil er kommet ut, det er at han var opptatt av å massere guttenes lysk ved skadebehandling. Og akkurat det, kan jeg vanskelig se har noe med overgrep å gjøre.

Det må være lov som trener å skadebehandle gutter når man er fotballtrener. Hvis dette skal defineres som overgrep, da er grensene temmelig rigide og da er det mange som har gått over mange streker i livet.

Så jeg synes vi skal la saken gå sin gang, så ser både folk og media hva det ender med, men la det ikke bli en ny Bjugn sak, der alt ble definert som overgrep.
Og la mannen få sjansen til å forklare seg og forsvare seg i det minste, før media har dømt mannen, og før vi er blitt helt hysteriske.

Vg ,

Share

  21 comments for “Hysteri

  1. Fotballtrener
    7. februar, 2009 at 12:42

    Huff.Dette er tragisk uansett utfall.Tragisk er det hvis han har misbrukt guttene og tragisk og trist er det hvis det kommer frem at det ikke har skjedd noe.Tenker meg litt i min egen situasjon.Trener gutter på 8-9 år og kan gi gutta en vennlig klask på buksa hvis de gjør mål eller noe.Bør nok slutte med det skjønner jeg :-/.Kan lett bli misforståelser av det.

    Jeg vet ikke hva jeg ville gjort hvis det var meg de hentet pga det.Trist rett og slett er det.

    Treneren

  2. Sivert
    7. februar, 2009 at 12:44

    Jeg skal være enig med deg, begge deler vil være ekstremt tragisk og ødeleggende, både for guttene om han har misbrukt dem, og for treneren hvis han er uskyldig. Håper for miljøet sin del at denne saken blir raskt avklart.

  3. arne
    7. februar, 2009 at 14:35

    Det er vel en grunn til at man blir varetektsfengslet. Håper ikke masører blir varetektsfengslet.

  4. Tage
    7. februar, 2009 at 14:55

    Støtter deg fullt ut!
    Farlig når massemedia går ut og forhåndsdømmer.
    Hvem vil være trenere tilslutt+
    Viktig råd, vær flere tilstede ved situasjoner som kan feiltolkes.

  5. Jon
    7. februar, 2009 at 15:55

    Helt enig med deg, dette hørtes helt hysterisk ut av VG.
    Det hadde vært mye bedre for guttene om dette hadde blitt ryddet opp i på «kammerset». Nå tror jeg guttene fort kan få problemer som de kanskje kan slite med en stund. Om dette hadde vært en overgrepssak tror jeg 17 år gamle gutter ville sagt i fra for lenge siden. Media eier ikke antenner:-(

  6. bård
    7. februar, 2009 at 17:52

    tror dere virkelig han blir varetektsfengslet for å ha massert lysken til gutta??? klart man har en veldig god grunn for å gå til varetektsfengsling…..å grunnen til det er ikke politiet lysten til å dele med allmenheten. vg dekker en alvorlig sak på en helt grei måte. han Sivert her oppe må jo være nærmest hjernedød utifra den kommentaren han skriver….vg er jo nøkterne i sin presentasjon av den saken her til en forandring,å lyske masseringa er det eneste som har kommet ut til pressen ja,men det er nok ikke det eneste som politiet å påtalemakten vet,det fordi politiet oppnår ikke varetektsfengsling ut ifra en eller fler massasjer!!!! noe det virker som Sivert tror. jeg kan love Sivert at det skal en hel del mer til for å sette et menneske bak lås å slå, bare sån til orientering. jeg er jo enig i at det ikke er overgrep når man masserer en lyske,men at det kan virke noe rart at flere plutselig har strekk i lysken,å at trenern er ekspert på akkurat den kroppsdelen. er nok flere gode grunner til at vedkommede er fengslet,å i motsetning til Sivert…har nok bl.a politietaten å påtalemakten lært av bjung saken.

  7. Sivert
    7. februar, 2009 at 18:07

    bård: For å si det slik, kjenner litt til jus. FOr å bli varetektsfengslet, så blir du det på mistanke, altså på bakgrunn av en anmeldelse, og ei god – og troverdig forklaring, UTEN at det dem nødvendigvis finnes bevis for at du har gjort noe. Mistanke og bevis er to forskjellige ting.
    Så for å bli putta i varetekt, så trengs det kun mistanke. Og ingen blir dømt på bakgrunn av mistanke. Så la saken gå sin gang, og ikke døm, sålangt er det ikke kommet frem bevis i saken, så da må vi la politiet få gjøre jobben sin, og la mannen få forklare seg og forsvare seg, som rett og rimelig er.

  8. Sørlandet
    7. februar, 2009 at 19:39

    Jeg bor i Kristiansand, har tilknytning til denne klubben, spilt selv, har søsken som spiller der og venner som spiller/spilte der. Har selv møtt denne treneren flere ganger, og har flere venner/søsken/bekjente som har spilt under han, og har aldri opplevd noe som helst. Det eneste politiet til nå har kommet ut med er at det er tukling, og at han har massert guttene ved skade. Jeg har selv drevet med idrett i mange år og har opplevd endel skader og fått massasje for dette, men har aldri opplevd at det har vært ubehagelig eller noe liknende. Kommentarer som dette «jeg er jo enig i at det ikke er overgrep når man masserer en lyske,men at det kan virke noe rart at flere plutselig har strekk i lysken,å at trenern er ekspert på akkurat den kroppsdelen.» Blir litt for dumt i og med at dette er en så alvorlig sak! En lyskeskade er veldig vanlig i fotball, og at en fotball-trener har kunnskap om massasje av denne kroppsdelen er ikke veldig rart, siden den er så vanlig.
    Men når dette er sagt så er denne treneren varetektsfengslet for 4 uker i full isolasjon, med brev og besøkskontroll, for meg sider dette en ting, enten har de relativt sterke bevis/mistanker eller at politiet vil sette et eksempel ved at alle mistanker blitt ekstremt alvorlig! Jeg vet personlig ikke hva jeg skal tro om denne saken, flere jeg har snakket med som kjenner treneren og som også har hatt han som trener er mildt sagt i sjokk. Store deler av Vågsbygd er det akkurat nå, IK Våg som klubb står veldig sterkt i lokalsamfunnet her, og de aller fleste har venner/søsken/bekjente i denne klubben.
    Jeg håper bare at hverken media eller folk rundt om i landet dømmer denne treneren før han er dømt i en domstol. La han forklare seg, la domstolene dømme, og det domstolen har dømt bør resten av landet også følge.

  9. Anders
    7. februar, 2009 at 20:05

    Han la alle kortene på bordet da politiet kom og hentet han.
    Så derfor er han varetekts fengslet i 4 uker.

  10. per
    8. februar, 2009 at 04:17

    FERDIG som trener etter 35 år innen lokal og regional fotball. For noen som har sett den dypt tragiske Bjugn-saken som nabo – så er dette brekk-ekkelt kvalmt, massesuggerende sykt og komplett og fullstendig motbydelig.

    Pressen hat allerede gått over streken i dette tilfelle – ved å gi saken riksdekkende omtale repeterende ganger. I en slik type sak skal INGENTING i pressen – FØR en MEGET nøktern etterforskning er foretatt og UTVETYDIGE bevis funnet.

    Ellers får vi jo et nytt hysteri, der politiets katastrofe-tenkning og psykologenes bedrag eller selvbedrag kan utfolde seg i en hellig samrøre – slik det utspilte seg i Bjugn-saken. Til slutt vet ingen hva som er forskjell på rett og galt, sant og usant – før beskyldningene er utspilt, overskriftene trykket og direkt-sendingene har gått langt inn i landets barn- og ungdomshjerter.

    Hva tror dere gutta IKKE snakka om i garderobene etter fotballtreninga i går kveld? Og hva blir det usagte spørsmålet i dagene og ukene fremover?

    Etter Bjugn sluttet keg å jobbe med aldersbestemte jenter – både sommer som vinter. Nå tør jeg heller ikke ta en av gutta til side og slett ikke til personlige støtte-samtaler under fire øyne.
    Det går naturligvis ut over de sosialt svakere OG de talenter vi kaller «late bloomers».

    *Utøvere som ikke har fått fram sine (evt.) talenter trenger alltid litt ekstra omtanke eller motivasjon for å trene mer, bedre og oftere.
    * Sosialt svake ungdommer trenger ALLTID ekstra støtte – bare for å øle seg velkommen i klubben.
    * Sosialt ustabil undom trenger ALLTID ekstra oppmerksomhet – som regel under FORTROLIGE forhold, altså i enerom.
    * Pøbelunger trenger også en alvorsprat i enerom – skal de kunne gis en ekstra sjanse.

    Det skulle ikke forundre meg om disiplin-problemer er det EGENTLIGE årsaken bak den rykteflom som har skapt denne saken…!!!

    Men hvem fanken orker å stå på for andre folks ungdommer lengre – selv om det fremmer idretten i bygda – og i fylket. Vi er ikke den eneste lokale klubb i Trøndelag som har produsert stjerner for Rosenborg og – derigjennom – landslaget…

    MEN NÅ ER DET FAKEN MEG NOK – Etter dette er ihvertfall jeg FERDIG som såvel sosialarbeider som talentspeier, talentutvikler og miljøbygger innen klubb og krets. DET er i seg selv både krevende og slitsomt nok – om vi ikke skal leve med saker som dette i tillegg.

    Den behandlingen denne treneren nå får er MEGET tvilom juss – som viser en fullstendig mangel på presse-skikk g moral. DERFOR er den fullstendig ØDELEGGENDE for norsk idrett. Men det bryr vel hverken Vennesla-politiet eller den såkalte «Fedrelands-vennen» seg om…?!

  11. Jan Otto
    8. februar, 2009 at 08:50

    Dette er ille, skikkelig ille! Nok en gang går media ut og forhåndsdømmer en trener som «angivelig» er opptatt av lyskemassasje. Noe som VG beskriver som «sex-massasje». Du snakker om pisspreik!! Han er nå mer eller mindre stemplet for livet som pedo takket være media. Her må både politi og SPESIELT media ta selvkritikk. Hva f**n skal man gjøre nå da? Det er jo massehysteri bare en bestefar dukker opp på treninga til barnebarnet!! Skal vi ha politivakt for hver eneste trener i Norge som ser til at massasjen går riktig for seg??
    Da jeg var 15-16 midt på 80-tallet hadde vi en trener som likte å vente til alle var i dusjen før han kom inn og gav info om neste trening. So what? Alle visste at han likte gutter, men vi bare lo av fyren, ikke en eneste har fått varige «skader» av dette. Det ville vært noen annet om treneren det her er snakk var mer opptatt av ballemassasje eller pemismassasje, da ville det vært grunn til stor uro, men jeg tror da at gutter, nesten uansett alder ville ha sagt i fra om noe sånt! Men hva om det var en kvinne som hadde massert guttene i lysken? Ville det blitt det samme, det hadde kanskje gutta likt eller hva? Og dere som hyler om at han har innrømmet forholdet: Ja, han har innrømmet å massert spillere i lysken. DET er det han han har innrømmet! Ikke noe annet.

  12. Leon
    8. februar, 2009 at 10:29

    Nå begynner det å virke litt mer alvorlig enn det at han kun har masert lysken om man skal tro det som står i DB. Er visstnok flere gutter som har vært på hjemmebesøk hos treneren også.

    Videre så viser dette seg å være en trener som har drevet med flere idretter i både inn og utland på proff nivå. Han skal være dømt for seksuell omgang med smågutter også før. Da lurer jeg på hvordan han kan inneha den såkalte politiatesten som gir han lov til å jobbe med barn?

  13. Sivert
    8. februar, 2009 at 10:34

    Leon; Er det virkelig samme mann ?? lurer
    http://www.dagbladet.no/2009/02/08/nyheter/seksuelle_overgrep/innenriks/4748284/

    Hvis det er samme mann, da er det katastrofe og DIGER bommert av politiet og det idrettslaget. Og hvordan har han fått politiattest? lurer.

  14. Trener
    8. februar, 2009 at 10:42

    Ser at flere hisser seg opp over VG. Selv om VG som vanlig er kjapt og voldsomt ute, blir de denne gangen grundig slått av sørlandets egen avis, fvn. Det eneste fvn ikke har gjort er å publisere navn og bilde, men ellers har de lagt ut deltalejer så du må være evneveik for ikke å finne ut hvem dette er. I tillegg antyder de langt alvorligere ting enn de har dekning for. Politiet sier lite, og ville ha helgen til å etterforske i fred og ro. Men gribbene slår til.
    Media ødelegger både for offrer og mulig overgriper. Gapestokk ble avviklet som straffemåte for mange 10-årsiden, men det har sef ikke bladfykene fått med seg.
    Ellers har jeg hatt en del med denne treneren å gjøre og skjønner ingen ting. Tragisk og uforståelig.

  15. Leon
    8. februar, 2009 at 10:53

    Til Sivert.

    Det er det jeg lurer på også hvordan en som nylig har sonet for overgrep mot mindreårige kan inneha en slik atest, og til og med når det er kommet advrsler om mannen og hans fortid. Hvordan er det da mulig. Er litt mer alvorlig dette enn å kunne demantere det og hysje det ned med at desverre, det har vært svikt i rutinene.

  16. Sivert
    8. februar, 2009 at 11:10

    Leon; Du har et godt poeng i det der, veldig godt poeng. Men kjenner jeg politiet og idrettsklubben vil dem nok skuffe det under teppet eller….noe annet vil overrasske meg.
    Det er jo tydelig at det har svikt en plass, helt klart. Men så blir spørsmålet hvem som er ansvarlig??

  17. Leon
    8. februar, 2009 at 11:47

    Til Sivert.

    Ja, det er det jeg mener. Vil tro at om det er så alvorlig som det er så blir det ihvertfall etterforsket, men hva som kommer ut av etterforskningen er jeg heller i tvil om. Har dårlig erfaring med saker der politiet blir etterforsket. Som regel blir det skuffet under teppe og hysjet ned med at det havner under teppet. Akkurat som du sier. Jeg er så enig med deg.

  18. Sivert
    8. februar, 2009 at 12:16

    Leon; Akkurat den dårlige erfaringen har jeg også, dessverre. Etter min mening så burde det stilles større krav for ren vandel og skikkelighet til dem som skal håndheve loven påvegne av folket, akkurat det tror jeg mange synes politiet svikter og mange opplever at politiet ikke ser på sine lovbrudd som like alvorlige som andres lovbrudd, noe det er.
    Det var akkurat på bakgrunn av dette jeg skrev tidligere om politiet, og det med synkende tillit blant folk.

  19. Leon
    8. februar, 2009 at 12:27

    Til Sivert.

    Vi er nok enige i denne saken her. Du er inne på noe meget viktig nå synes jeg. Tilliten til politiet er dårlig og synkende. De fleste oppegående menneskerskjønner det at om det er hold i ryktene som nå svirrer omkring VågFK sin leder vil det ikke bedre situasjonen hvertfall.

    Jeg velger og si rykter hører du sikkert. Ingenting er helt sikkert enda siden denne saken er så fersk som den er, og media er jo flinke til å hayuse opp før noe sikkert er kommentert fra de involverte. Ja, ryktene sier at en mor skal tidlig ha advart mot deen personen som nå sitter fengslet. Om dette stemmer så lurer jeg litt på hvor foreldrekontakter og klubbens ledelse har vært.

  20. Per
    8. februar, 2009 at 17:03

    PERSONEN DAGBLADET SKRIVER OM ER IKKE SAMME PERSON SOM DET ER SNAKK OM I VÅG-SAKEN…!

  21. Sivert
    9. februar, 2009 at 07:09

    Per: Takker for at du svarte på det spørsmålet mitt, det var det håpet noen vil svare på. Godt å vite at det ikke er samme mann.