PST

Print pagePDF pageEmail page

Ser at PST har lagt frem sin trusselvurderings rapport for 2009.

Jeg lurer på hvordan og evt hvem som etterkontrollerer slike rapporter? Siden jeg er et selvstendigtenkende menneske, så er jeg kritisk til forskningsrapporter, statistikk og rapporter sjennerellt. Fordi, ingenting kan lettere manupuleres enn slikt for å oppnå det en måtte ønske.

Og siden jeg er et selvstendig tenkende menneske, så synes jeg det er min plikt å stille spørsmål og være kritisk når slikt legges frem. Som i dette tilfellet ved denne rapporten.

Hvem kvalitetssikrer denne rapporten? På hvilket grunnlag har PST laget denne rapporten? Hvor stort innsyn har dem egentlig i de ulike gruppene i samfunnet?

Når man vet at POT og PST jobber tett sammen, og utveksler informasjon så er jeg spesielt kritisk. Da jeg vet at POT har begått overgrep mot folk i Norge før, ved sine hemmeligeavlytninger og dem har ødelagt familier ved sin aktivitet, så syns jeg at vi som samfunn må være mer kritisk og stille flere kritiskespørsmål. Noe jeg forbeholder med retten til som voksent menneske, og ikke svelge alt rått.
Jeg synes slike rapporter er ganske alvorlige å legge frem, da dem rammer grupper i samfunnet, uten at noen går inn å etterkontrollerer slike rapporter som PST kommer med, da kan man også stille stort spørsmålstegn ved innholdet i rapportene deres.

Jeg synes det er påtide vi får på plass et organ som etterkontrollerer slike rapporter før dem legges frem, og som kontrollerer at innholdet i rapportene er korrekte. Det er det ingen som gjør i dag, noe som etter min mening gir grunn til å være enda mer skeptisk til hele rapporten.

Når vi tillegg vet om forhistorien til POT, så er det grunn til å spisse ørene når dem og PST legger frem noe. For melet dem har i posen, er alt annet enn hvit, nærmere brun/svart.

Tv2 , Vg ,

Share

  12 comments for “PST

  1. Jan Banan
    9. februar, 2009 at 09:08

    «Når man vet at POT og PST jobber tett sammen…». En ting er sikkert; jeg hadde vært veldig kritisk dersom du skulle ha lagt frem noen rapport – POT og PST jobber ikke tett sammen, det er samme organisasjon. POT reorganiserte og skiftet navn for flere år siden. Det er faktisk noe man vet… Skjønner at du er skeptisk, du er jo ikke akkurat kunnskapsrik.

  2. Sivert
    9. februar, 2009 at 09:12

    POT og PST er ikke det samme, det ene er Overvåkningspolitiet og det andre er Politietssikkerhetstjeneste, det er to foskjellige ting.
    Ja, hele politietaten jobber tett sammen, og utveksler informasjon. Og når man vet i tillegg at en politibetjent kan sitte på Svalbard å lese om hvem han vil i hele Norge, bare ved noen tastetrykk. Da politiet har felles nettverk.

  3. Henning
    9. februar, 2009 at 09:13

    Før du lar den kritiske sansen din løpe løpsk, synes jeg du skal ha kunnskapen i orden. PST er en videreføring av POT. Hvor er kildene dine til at POT har begått overgrep tidligere? Når du slenger det ut kildeløst i en tekst som allerede inneholder vrangforestillinger, så virker det mest som noe du har hørt på bygda.

  4. Sivert
    9. februar, 2009 at 09:19

    Henning: Følger du med i media og følger du med i hele tatt?

    Det at POT har begått overgrep mot nordmenn, det har vært kjent i 15år, minst. Hvorfor? Jo, det ble bevisst gjennom granskning av POT at dem hadde drevet med ulovlig avlytting av tusenvis av nordmenn, og skulle tro at alle som er over 30 år idag burde hørt om de hemmeligmapper. Og det var / er overgrep mot uskyldige mennesker.
    Og for å ta det med POT og PST. Dem har samme ledelse, og dem holder til i samme hus, men det er 2 forskjellige avdelinger innen politiet og jobber med ulike ting. PST har med sikkerheten til regjeringen og kongen å gjøre, og gjøre trusselvurderinger, mens POT jobber med etterretning. Dette er vitt forskjellig arbeid.

  5. Sivert
    9. februar, 2009 at 09:25

    Det er bare å søke på Lundkommisjonen, og så kan dere lese om disse ulovligeavlyttingene på denne linken:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/04/08/365988.html

    Jeg kaller det ikke ulovligovervåkning, det er overgrep mot mennesker med annet politisksyn og politiskemeninger.

  6. Sivert
    9. februar, 2009 at 09:27

    Og her er link til Lundrapporten:

    http://no.wikipedia.org/wiki/Lund-rapporten

  7. Henning
    9. februar, 2009 at 09:43

    Haha, du gir deg ikke du? PST het tidligere POT. POT ble reorganisert og heter nå PST. Ja, det er nok en avdeling under PST som driver kun med overvåkning, men det er terminologien din jeg er ute etter her. POT eksisterer ikke. Les PST historie om du ikke tror meg.

    Nei, jeg er ikke over 30, fakisk langt fra 30. Og ja jeg vet at POT har mye svinn på skogen, men jeg ville påpeke at med kildehenvisninger så virker du litt troverdig, selv om ikke kunnskapen og rettskrivingen din i utgangspunktet er på topp.
    «sjennerellt»

  8. Sivert
    9. februar, 2009 at 09:55

    Stemmer det, gir meg ikke. Fordi, jeg ser tegn i samfunnsutviklingen som jeg overhode ikke liker. På 1970- og 80-tallet så ble alle som ikke stemte høyre og ap stemplet som kommunister, og USA stemplet alle som kommunister som ikke var enig deres politikk, og derfor ble dem overvåket og nærmest forfulgt, kjenner dessverre for godt til den historien, og når vi ikke har kommunistene å skylde på, så har vi begynnt å ønes på dem som er muslimer, akkurat samme framgangsmåten, og måten å omtale folk på. Og det er IKKE 1 som stiller spørsmål med hva vi egentlig holder på med. Vent om 15år, da får vi slengt ellendigheta mitt i tryne og må stå til rette for det. Så nå kan trygt vi at hvis man ikke er enig i politikken til USA, er man ikke kommunist, så må man være muslim. Snakk om å stigmatisere og stemple folk ut ifra sin tro, og overbevisning.

  9. George
    9. februar, 2009 at 11:56

    Dette blir for dumt. Greit at man skal være noe kritisk men det går an å bruke fornuft også. Ser jo og at kunnskapsnivået ditt ikke er helt der det burde være. PST er da ikke politisk motivert.

  10. Sivert
    9. februar, 2009 at 12:25

    George: Har jeg sagt det? Men PST jobber påvegne av den norskestat, og får retningslinjer fra det politiskemiljø, som regjering og storting.
    Folk kan gjerne for min del se satan på høylys dag for min del, kom ikke klag og syt etterpå at dere er blitt lurt til å tro på ting når dere en dag oppdager er blitt lurt, og så kan folk etterpå angre for at dem ikke brukte sitt eget hodet å tenke med, men lot andre tenke for seg sjøl.

  11. Sivert
    9. februar, 2009 at 12:58

    Jeg kan forklare for dem som ikke forstår hvor farlig egentlig det er når politikerne ser ting som ikke er reelt. Et godt eks på dette er Bush sitt angrep på Irak, under påskudd å ta terrorister og under påstand at Hussain var med på å angripe Usa den 11/9, noe han ikke var. Men sannheten var at Bush var redd for å ikke få tilgang på nok olje fra Persiabukta.
    Så under sin paranoia så drepte han på titusener av uskyldige mennesker i Irak. Det beviser bare at når en politiker blir paranoid nok, og virker troverdig nok, så klarer vedkommende å forkvakle hjernen på mange, uetn at noen stiller spørsmål ved det han sier. Verste er jo at folk enda går rundt å tror på Bush, selvom han er under etterforskning for å hindret CIA og FBI i sitt arbeid mot terrorrisme….dem som er terrorrister blir ikke tatt, fordi godeste Bush stoppet etterforskningen mot dem i 2000.

  12. Sivert
    9. februar, 2009 at 13:01

    Skal være 2001, ikke 2000.