Altamagazin
Mine tanker & meninger

Hijab

Nå har jeg ikke kommentert debatten om hijab / skaut bevisst, ei heller skrevet innlegg om det, før nå.
Jeg synes rett og slett debatten har tatt vel av, og blitt gjort til noe mer enn det er. Som de fleste vet, så er hijab et religiøst symbol. På liklinje med jødestjerna som jødene bruker og kors som mange kristne bruker, dette er religiøse symboler, og ikke politiske symboler. Men jeg reagerte litt på at Hagen i dag på tv2 nyhetskanalen blander sammen dette religiøse symbolet og kaller dette for politisksymbol, noe det ikke er. Da må vi eventuelt også kalle jødestjerna og korset for politiskesymboler, noe det ikke er. Og en annen ting, man blander sammen politikk og religion i debatten, uten å være bevisst på hva man gjør.
Så denne diskusjonen om hijab, burde være en diskusjon om vi skal tillate religiøse symboler i politiet eller ikke ?? Vi må ha likhet for loven, det antar jeg alle er enig i. Så skal vi forby hijab, så må vi også forby jødestjerna og korset, da dette også er religiøse symboler som knyttes til et et bestemt troende miljø, som jøder og kristne.

Det at enkelte nå blander sammen trosretning og politikk, har jeg lite sansen for. Vi vet hva det kan føre med seg, når man ser på de urolighetene som er de land som har blandet dette sammen, til en eneste stor saus, og at det i disse landene er lite rom for andres meninger og det på ha en annen tro enn den sittende regjering.
For å sette dette litt i perspektiv, og se ting litt fra andres synspunkter. Vi har i dag 2 partier som bekjenner seg til det kristne verdigrunnlaget, begge partiene er på tinget. Altså tillater vi blanding av tro og politikk i dag, noe som også Sverige gjør. Jeg ser mer skeptisk på slik sammenblanding av en personlig tro, og gjøre den om til politikk, og noe dem mener alle skal følge og ha samme tro. Jeg synes ærligtalt, vi burde som utdannede og vitende mennesker ta denne debatten i Norge, skal vi virkelig tillate at religion / tro skal være tillatt å blande sammen med politikk ?? Jeg tillater meg dette spørsmålet, da alle som sitter på stortinget skal representere hele folket, ikke bare dem som de partiene har samme felles tro / religion med, da er vi ute å kjøre etter min mening.

Så nå overlater jeg ballen videre til dem som mener dem har rett tro / politikk til å avgjøre om vi skal tillate religiøse symboler i politiet eller ikke, det hva denne debatten handler om.

Tv2 , Vg ,

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)
Share

Publisert 12.02.2009 i Samfunn // Del på Facebook // Del på Twitter

12 kommentarer til “Hijab”

  1. dahya

    Den norske regjering bør ta hensyn til kvinnene som har opprinnelse fra islamia. Å tvinge hijab i det offentlige rom er som å være delaktig i de kriminelle handlinger som utallige kvinner har opplevd etter å ha nektet å bære hijab i sitt hjemland. Mange av kvinnene har ansiktet deres fulle av arr etter å ha blitt skåret med kniv av muslimske aktivister. http://www.amz.no/node/72

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Sivert

    Jeg synes vi skal hensyn til alle mennesker i samfunnet, og vise respekt for deres meninger og tro, selvom man er uenig. Jeg reagerer på at enkelte blander sammen politikken i de muslimskeland inni diskusjonen om å tillate religiøse symboler i politiet, det er å blande sammen religion og politikk, som alle vet kan være en farlig kombinasjon.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. ivar

    Hei.
    Ser du skriver at hijab er ett relgiøst symbol og ikke et politisk.
    Dette stemmer ikke da hijab,en ble et viktig politisk symbol for muslimene på 60 tallet.
    Så dette ville bli å innføre både relgion og politiske meninger inn i Politiet noe som bør og må være en nøytral etat.
    Så Hagen har rett i det han sier.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Sivert

    Ja, og hva tror muslimene på? Det er islam. det har med tro å gjøre, ikke politikk å gjøre i det hele tatt. Etter min mening har religion og tro, ingenting i politiskedebatter eller partier å gjøre. Samme med jødestjerna og korset, disse symbolene burde holdes langt borte fra politikken og i politiskepartier.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. dahya

    Sivert»Jeg synes vi skal hensyn til alle mennesker i samfunnet, og vise respekt for deres meninger og tro, selvom man er uenig.»
    Akkurat. Man bør ta hensyn til ALLE! Ikke bare til noen agitator, men også til ofrene til den krigerske ideologi som du kaller religion.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Sivert

    dahya: Selvfølgelig, skal bare mangle. Helt enig med deg. For å utrykke meg litt klarere. Jeg skiller på religion/tro og på dem som blander sammen religion/tro med politikk, og på den mten utøver makt og undertrykker andre mennesker. Det er akkurat derfor jeg er meget skeptisk til dem som blander sammen religion/tro med politikk, og jeg er stor motstander av det. Og derfor liker jeg ikke at vi har partier også her i Norge som bruker sitt kristneverdigrunnlag for å oppnå politiske posisjoner, da det etter min mening ikke hører sammen.
    Sin tro, er mellom det enkelte menneske og gud/allah/jesus/jomfru maria osv osv….det er ikke noe som skal brukes for å opnå politisk makt og possisjoner.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. dahya

    Helt enig med deg. Men det virker som at du sidestiller islam med de andre religioner. Det er galt. Islam er undertrykkende på alle måter.

    Jeg våger ikke engang å sidestille den med andre ideologier, som fascismen, kommunismen og alle som slutter med ismen. Islam er islam, den er ubeskrivelig..man må bare holder den borte.

    Muslimske eliter jobber iherdig for å fange alle de vestlige begreper for så å skulle endre meningen og innholdet i dem.
    - Ytringsfrihet vil bli frihet for islamske ideologer til å innføre Sharia lov i Vesten for både muslimer og vestlige folk. les mer her http://www.amz.no/node/352

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. kk

    Islam er en meget farlig relgion.Kjønner ikke alle som skriker om at denne relgionen skal respekteres. Europa flommer over av folk som rømmer fra land med islamistisk styre,til land med demokratisk styre.
    Skjønner ikke en del folk som selv har rømt fra disse landene vil ha dette ( f.eks hijab ) inn i ordensmakta. Trodde de ville ha frihet jeg.
    Bortsett fra en del sosiallister og blitzere,så er det vel egentlig liten støtte i folket for dette forslaget.Da får vi jo se om demokratiet virker !
    Nei til særbehandling av muslimer.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Sivert

    kk: Mulig at islam er farlig, det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke vet noe om det.
    Men jeg lever etter bl.a ett prinsipp, det er at jeg respekterer fult ut hva folk måtte tro på, jeg legger meg ikke borti folk tro, og jeg forventer det samme igjen. Da tro er og blir en privatsak, ikke noe resten av menneskeheten har noe med.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. kk

    sivert:Det bare viser hvor historieløs du er.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  11. hijabi

    salam sivert, hei :)

    takk for takk du.. på en måte.. viser din støtte.. jeg bruker hijab, men jeg ønsker ikke jobbe i politiet. jeg jobber som konsulent der jeg hjelper mennesker og ungdommer med å finne sin vei her i livet. Jeg mener selv at jeg gjør en god jobb. min hijab har ingenting med jobben min å gjøre, jeg forkynner ikke islam der. Jeg følger de retningslinjer, lover og firskrifter jeg har blitt pålagt å følge. Så enkelt er det. akkurat som alle andre mennesker gjør på sine arbeidplasser. Hijaben min bruker jeg av religiøse grunner, for at jeg skal føle meg nærmere Gud, at jeg skal huske Han i alt jeg gjør. Be 5 ganger om dagen, vokte min tunge mot stygge ord, være respektfull og hjelpsom. Jeg er så lei av at «dere andre» som i bunn og grunn ikke har noe med islam eller hijab å gjøre, skal definere hva MITT slør betyr for MEG, at dere skal sette meg i bås og dømme meg for noe jeg har PÅ hodet og ikke dømme meg for hva jeg har I hodet.. finn et fremmedord og definer det, ikke definer meg og mine meninger og holdninger utifra mitt ytre!

    Hijaben er ikke farlig, islam er heller ikke farlig.. farlig er de som lever av og for å skape større kløft mellom mennesker med ulike holdninger og tro. Dere bedrevitere som tror dere vet alt som foregår i mitt hodet, som påstår at jeg er undertrykt. De eneste som prøver å undertrykke meg ER dere.. Dere der ute som tror dere vet alt om meg, som tror dere kjenner meg.. hvorfor? Fordi jeg har et skaut på hodet?..

    la qom dini qom qal ya deen…

    «jeg har min tro og du har din tro» – Koranen

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  12. dahya

    Hijabi@»islam er heller ikke farlig.»

    Hvis det ikke var for alle ofrene som har fått erfart den «uskyldig»islam , jeg skulle le meg i hell.
    Jeg er fra algerie, 300 000 mennesker ble drepte, babyer ble stekte i ovner, kappet hoder pyntet lys stolper og en million barne ble foreldreløs..uten ett eneste skrik fra de «snille muslimene». Det viktigste for dere er å vise at islam er på krig stien, og hijab er flagget.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv badge