Bekkemellem

Print pagePDF pageEmail page

Jeg foreslår at vi legger hijab debatten død i noen uker, så partene som er uenig får tenkt seg om, fordi dem virker nesten som man har mistet tråden i debatten og drar inn momenter i debatten som kun er for å såre motparten, det fører i hvert fall ikke til en god og sakelig debatt. Jeg kan heller ikke se at slik debatt teknikk, fører noe konstruktivt og godt med seg.

Det at Karita Bekkemellem i dag går ut å sammenligner hijab med kjønnslemlestelse, er etter min mening litt vel drøyt, og en aldri så liten skivebom fra Bekkemellem sin side. Det blir litt vel drøyt å sammenligne et stykke tøy, med det å ødelegge kvinners kjønnsorgan som omskjæring av kvinner er.

Tror nok både Bekkemellem og de muslimske jentene bør ta en pause fra pressen, før dem sier ting om motparten som man ikke kan gå tilbake på eller som er direkte sårende for motparten, slike debatter hører ikke hjemme i det offentligerom i et sivilisert land som Norge. Greit nok at man er uenig om hijab, det er både redelig og ærlig sak det, men bevisst gå ut å såre folk og tråkke på andre mennesker, det vil ikke jeg være med på. Og slik skal det ikke være heller.

Jeg reagerer på slike ting, fordi. Jeg vet at det finnes ekstreme kristne miljøer i Norge som jeg overhode ikke ville satt mine ben i nærheten av og jeg ville heller ikke hatt mine barn i nærheten av disse miljøene. Dem er så ekstrem, at i disse miljøene så er kvinner kun fødemaskiner for mannen, og dem får ikke gå på skole etter ungdomskolen for da skal jentene begynne å føde barn og gifte seg. Jeg synes det er påtide vi våger å gå disse miljøene etter i sømmene, og si hva vi mener om slik behandling av jenter / kvinner. Og har ikke disse jentene fått 2-3 barn før dem er 20år, så er dem ei dårlige jente, og før dem er 40, bør dem har 17-18 unger…hvilke holdninger er dette?
Jeg forventer at godeste Karita Bekkemellem tar et oppgjør med disse meninghetene rundt omkring, for slikt kvinne syn vil ikke jeg godta at vi forfekter i deler av vårt land.

Hadde vi ikke hatt slike miljøer i Norge, da hadde jeg stilt meg på barikadene mot de ekstreme muslimene og som godtar kjønnslemlestelse av jenter, men før vi har feiet for egen dør her blant oss etniske nordmenn, så blir det å kaste stein i glasshus å kritisere mulismene.

Vg , Vg , Tv2 , Vg ,

Share

  9 comments for “Bekkemellem

  1. Ali
    17. februar, 2009 at 09:14

    Det er ingen Muslimer som vet hva Islam sier, som sier at skjønnslemlestelse av kvinner er akseptabelt. det er veldig synd at slike røster fra Islam får så mye oppmerksomhet, at folk flest får inntrykket av at det er det Islam sier, mens de faktisk er kun et fåtall som hevder det, og de som hevder det, hevder det på bakgrunn av kultur, ikke religion. Det er jo det som selger, og det er derfor ikke rart at de få som misrepresenterer Islam kommer fram i media, mens de som faktisk vet hva Islam sier, blir satt til side. Dette er noe jeg har lagt merke til gjentatte ganger, at de som blir invitert på debatter og liknende, er for det meste folk som mangler kunnskap om de fundamentale aspektene av Islam, og så skal de samme folkene sitte der og svare på ‘avanserte’ spørsmål, ikke rart Islam ender opp med å bli beskyldt for å være det ene og det andre.

  2. Forundret
    17. februar, 2009 at 10:19

    » Det blir litt vel drøyt å sammenligne et stykke tøy, med det å ødelegge kvinners kjønnsorgan som omskjæring av kvinner er.»
    Du har aldri lest hva hun faktisk sa, du? Eller forstod du ikke hva du leste?
    Hun sammenlignet aldri de to tingene, men påpekte faktisk at de har samme årsak: Ønsket/behovet for å undertrykke kvinner!!!

  3. Peder
    17. februar, 2009 at 10:19

    Hahahahaha! Litt av et motargument fra Salimi vedrørende Bekkemellems utsagn! Det bir det samme som å svare «Du er dum du» i en debatt! Husker en reklame på TV for mange år siden. Husker ikke hva den var for, men bare at det satt noen debattanter rundt et bord og slang uttrykk som «Da er du helt dust» og «Ja, men da er du fucka i huet». Hehehe… Akkurat som å høre de gærne folkene i MIRA!!! HAHAHA!

  4. Sivert
    17. februar, 2009 at 10:28

    Forundret; Ja, jeg forstår akkurat hva hun mener, det blir uansett feil at VI i vårt lille kongerike skal sitte på vår høye hest å kaste stein i glasshus så det synger etter.
    Da vi tillater kristnemiljøer å «mishandle» tenårings jenter og tvinge dem ut av skolen når dem ferdig med ungdomsskolen, det skjer faktisk hver dag i Norge. Og enda skal vi være så forbann fin oppi trynet på andre, snakk om dobbelmoral.
    Forbeholder retten enda, å holde alle fanatikere vekke, og det på milevis avstand, da mener jeg både kristne og andre. Hvis du ikke enda har fått det med deg hvilke miljøer det er Forundret, så ta deg tid å les litt om de ulike og såkalte «fine» kristnemiljøer vi har i dette landet, antar dere ikke vet halvparten……

  5. Sivert
    17. februar, 2009 at 10:34

    For dere som har sett filmen Kautokeino Opprøret, dere burde jo forstå bakgrunnen for opprøret og hvilket miljø disse som ble halshugd tilhørte…Hvis dere ikke vet det, da har dere heller ikke forstått filmen og da har dere heller ikke forutsetninger for å forstå filmen…..Det er det samme miljøet som idag får både statsstøtte til privatskole og til å hjernevaske unger, samme menigheten og samme troen.

  6. Læstatianerdatter
    17. februar, 2009 at 10:59

    Jeg kan forstå at det er vanskelig for folk som ikke har vokst opp i en religiøs kultur å forstå andres behov for en religiøs identitet. Selv har jeg vokst opp med læstatiansk mor, som har en fastlåst virkelighetsoppfatning, som er ikke er mer skadelig enn alle andre type fastlåste oppfatninger og levemåter. Bort sett fra at hun selv er «programforpliktet» og i sin fulle rett til å følge sin bibel veldig bokstavelig, er hun et varmt medmenneske, og det er dét som betyr noe. Det høres sikkert fælt ut for andre at vi jenter for eksempel alltid måtte gå med skjørt (strikkede ullstrømpebukser på vinteren), og det var klar forskjellsbehandling mellom jenter og gutter, men til syvende og sist så er det viktigste at foreldre kan gi omsorg og være rollemodeller for medmenneskelige verdier. Det er mye som ikke er optimalt, selv i «den beste familie». Ingen av barna fulgte i hennes religiøse spor, til hennes sorg. Hva jeg vil fram til: At vi ikke må glemme at muslimer er MEDMENNESKER, og at de fleste muslimer selv synes at omskjæring er så grusomt at de ikke vil bli assosiert med denne faenskapen (selv om noen andre av verdens muslimer fortsatt har dette som kultur). Det bør være noe mer enn overfladiske grunner (religiøs kleskode) til å slå hardt ned på folk som bare ønsker å følge sin religiøse og menneskelige samvittighet (selv om slike ytringer ikke er straffbare). Konflikter blir bare tilspisset ved forsøk på å detaljstyre andre menneskers personlige valg. Selv om et muslimsk styrt ikke-demokratisk samfunn vil tvinge kvinner til å kle på seg, kan ikke vårt demokratiske samfunn tvinge kvinner til å kle av seg, samme hva tildekkingen måtte symbolisere. Hvor jævla gravalvorlig er egentlig slike detaljer som tildekket hår på en politiuniform? Er det kanskje en yrkesgruppe som tar seg selv litt vel høytidelig her?

  7. Sivert
    17. februar, 2009 at 11:35

    Du er vel ikke naboen min vel? 🙂 siden du brukte det nicket mener jeg Læstatianerdatter.
    Forstår hva du mener. Jeg mener at når jenter, gutter, damer og menn må opptre, kle seg, og være sånn og slik p.g.a en tro eller treligion, da blir det i mine øyne litt vel drøyt, uten at jeg kan si det er rett eller galt. Folk få tro for min del på hva dem vil. Men bare det ikke går utover folks ytringsfrihet og kunne leve det livet man selv ønsker, da sier jeg stopp.

  8. knut heiberg
    17. februar, 2009 at 12:24

    Siste fredag kjørte jeg fra Oslo til Gardermoen. I veikanten lå det 2 skjeggede karer i ett slags kjole på knærne på en lite matte og gjørde sitt daglige bønn med ansiktet rettet mot Oslo Øst. Selvfølgelig stoppet ingen politibil for å gjøre dem oppmerksam på at det var helt ulovlig å ligge der i.
    Man her ikke lov å stoppe der engang. Dette er der rene provokasjon og en test hvor langt man kan gå. Hadde politi gjort dem oppmerksam at det var forbudt å stoppe der hadde det blitt mye hyll og skrik om diskriminasjon men siden testen hvor langt man kunne er var vellykket kan vi snart forvent oss noe nytt.

  9. muslim
    17. februar, 2009 at 13:23

    jeg leser at alle har sine egne meninger om denne saken og de fleste som har litt vett i hodet skjønner vel her at alle mennesker er forskjellige. det kommer alltid til å finnes folk som bruker religion til å frembringe sine egne meninger som det alltid har vært gjennom historin. har vi ikke lært noe i alle disse år? det er ingen som ikke har opplevd kjønnslemlesting som kan sammenligne det med noe annet. opplev det selv så kan dere gjerne sammenligne det med det ene og det andre og intill dess kan vi andre bare gjette hvordan det føles å være utsatt for de groteske handlingene. jeg har studert islam i 4 ulike skoler men ingen av de skolene/lærerne har lært oss/meg at kjønnslemlesting hører til islam (samme om selvmordsbombere). jeg selv er faktisk ikke helt sikker på om lemlesting av kjønnsdeler har eksistert før islamen eller ikke. er selv imot at politikvinner skal få gå med hijab der det gåt utover autoriteten til politiet. er ganske integrert i samfunnet her i norge selv om jeg er muslim, drikker fester osv. refarat; alle mennesker er forskjellige selv om de tror på samme religion og en del folk har skjønt det og skriver om det i sine blogger her. ikke vær trangsynt. distansen mellom verdensdeler har blitt kortere med teknologien så man må kunne lære seg å fårstå forskjellige gruppers kulturer. visse er ganske groteske i forhold til andre men ikke skyld på uskyldige mennesker som har den samme religionen som blir trakkassert av andre religioner. for det finnes masse onde mennesker som ønsker å lage veldig stort av saker og ting bare for at de ikke skjønner helt hva det gåt ut på. noen kaller det rasebevissthet, noen kaller det terrørister og noen kaller det rasisme. men det finnes alltid bakmenn som faktisk ikke tilhører den gruppen med religionen som vil bare lage kaos. og her ervi midt i en debatt som har blitt missforstått totalt.