Innvandring

Print pagePDF pageEmail page

Nå skal ikke jeg fyre mer opp under en allerede opphetet debatt om inmvandrings politikken.
Slik som debatten nå har tatt vending, så virker den fordummende og flåsete, og man skulle tro det ikke var fullvettige folk som deltar i debatten, for å si det pent og forsiktig.

Hele debatten skal dreie som hvordan ta imot mennesker som kommer fra krigsheriede områder av verden, som Kongo, Irak, Midt – Østen og Afghanistan. Det å dra inn religion og tro i debatten, blir fordummende og forvirrende, og det har ingenting med integrering å gjøre av mennesker som allerede er traumatisert og trenger hjelp for rett og slett berge livet.

Så det at Siv Jensen trekker inn muslimer og islam, og kaller snikislamisering, og bedre blir det ikke når Per Kristian Foss drar frem mellom krigstiden hvor hatet mot jødene blir dratt frem.
Hvis ikke vi som såkalte siviliserte mennesker og som bor i et sivilisert land ikke kan diskutere innvandrings politikken, uten å dra slike ting inni debatten,- da lurer jeg på hvor sivilisert vi egentlig er.
Dette er mennesker som i hovedsak trenger god psykologisk hjelp til å bearbeide sine traumer, og trenger medmennesker, dem har i hvert fall ikke behov for mennesker som kun er ute etter å rakke nedpå deres religion og tro og nesten er på grensen til å se på dem som annenrangs mennesker. Lurer på hvordan vi nordmenn hadde reagert om vi hadde måttet flykte fra landet, og når vi kom til et land hvor det var fred, så skal dem som tar imot oss, rakke nedpå vår tro og religion?? Man trenger ikke iq 200 for å forstå at dette er ekstremt sårende, og det er med på bidra til at dem ikke vil integrere seg, og heller velger å bare omgås mennesker fra sitt hjemland, noe som igjen medfører at dem lærer dårlig norsk, om dem lærer norsk i det hele tatt. Og man trenger ikke høyskole utdanning for å forstå at dem heller ikke vil omgås mennesker som rakker nedpå deres tro og religion, jeg vil heller ikke omgås slik mennesker som bare rakker nedpå meg. Alle vil vi jo ha gode venner og et godt liv, det er ikke mye vennskap og imøtekommenhet i å bare rakke nedpå deres tro og religion.

Greit nok at vi nordmenn og innvandrerne har forskjellig religion og tro, men vi må da som noenlunde siviliserte mennesker kunne vise litt respekt for andre mennesker, for hvem vet om sin tro er rett? For alt vi vet, havner vi i helvete hele gjengen, med hodet først. Men det vet vi heldigvis ikke før vi dør, og godt er det.

Vil bare mane høyre, venstre og Frp til å tenke litt mer før man åpner kjeften, alt er ikke like klokt å si og mene i det offentlige rom, og i det minste til å vise mennesker litt mer respekt i debatten,- og ikke bare tro at dere har rett, stygt redd at debatten medfører at enda flere vil trekke seg bort fra samfunnet av innvandrerne og at enda flere ikke blir integrert på en bra måte.

Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 ,

Share

  9 comments for “Innvandring

  1. Normann
    23. februar, 2009 at 08:44

    Jeg har ikke noe i mot våre nye lansmenn og deres relgion,
    det jeg blir mest opprørt over er at di ikke respekterer våre lover.
    Får å si det sån vis vi kommer til deres land må vi følge deres lover
    og vis vi flytter dit så kan vi ikke komme å utøve vår kristendom ofentlig da kan vi fort bli både kastet i fengsel eller drept, får da respektere vi ikke deres relgion å lover.

  2. Sivert
    23. februar, 2009 at 08:51

    Normann; Tullinger finnes overalt, både blant nordmenn alle andre, men vi må ikke skjære alle over en kam, å si. Sånn er dem….
    Verden er ikke så enkel, og aller minst er vi enkle skapninger vi mennesker, vi er kanskje de verste skapningene.

  3. Mia
    23. februar, 2009 at 10:11

    Debatten dreier seg ikke om at folk ikke skal ha den religionen de vil. Vi har religionsfrihet i Norge. Hvis du tror vi etninske nodmenn er «verstinger» og forfølger og og rakker ned på mulimer pga av religionen deres så tror jeg du bør vende blikket ut i verden og få satt det litt i perspektiv….lære deg litt om hva som faltisk ligger i det å forfølge noen på bakgrunn av deres tro!Det å stille krav om å følge de norske lovverket, lære seg norsk, respektere likestilling og følge demokratiske spilleregler er en forutsetning får å få til en vellykket integrering. Den største gruppen av ikke vestlige innvandrere til Norge er forøvrig ikke flyktninger, det er i hovedsak ektefeller som kommer på familiegjennforening, altså ikke traumatisere ofre for krig osv. Sistnevnte gruppe bør få en mye tettere oppfølging og mer hjelp enn de får i dag…både for egen del og for samfunnets del. De som kommer gjennom familiegjenforening må raskest mulig komme seg ut i sammfunnet gjennom, norskundervisning, studier, jobb osv. Alt for mange kvinner blir isolert i hjemmet som svigermors hushjelp og menn som gratis arbeidskraft i svigerfars restaurant eller butikk (ja det er en forenkling og generalisering, men likevel et stort problem) Vil til slutt legge til at ytringsfrihet betyr at alle kan ytre sin mening, uansett hva andre måtte mene om det.

  4. Sivert
    23. februar, 2009 at 10:15

    Mia: Vær litt forsiktig med hva du sier og skriver, fordi man skal ikke putte alle muslimene i en bås og alle kristne i en bås osv osv….det er mennesker vi prater om, ikke om menneskerstro.
    Og vi nordmenn må ikke glemme, at vi har behandlet damer som fødselsmaskiner og knulle dukker helt fram til på 70-80 – tallet, og enda er det dessverre mennesker i Norge som har det synet blant nordmenn, så vi skal ikke slå oss brystet formye og si*se så flinke vi er osv osv*
    Vi har mange skilletter i skapene vi også….så akkurat det, bør vi være ekstremt forsiktig med

  5. Sivert
    23. februar, 2009 at 10:18

    For dem som tror at vår kristne tro og samfunn behandler damer / jenter bedre enn andre, dem tar skammelig feil. Har skrevet artikkel om det tidligere her på min blogg. Kan leses her:

    http://altamagazin.com/2009/02/17/bekkemellem/

    Så vi har ikke så mye å skryte av, for å si det slik.

  6. Pus
    23. februar, 2009 at 12:33

    Jasså.
    Så vi som jobber i felten ( med det du omtaler) får altså ikke lov å uttale oss og bli forbanna over den sittende regjerings manglende respekt for det norske folk. Tenk å unskylde seg med at den ikke har vært gode nok i prosessen og at det ble gjort en administrativ glipp . FFFFFF
    Blogging er fint skjønner du, da kan vi si som det er. Ikke bare lese velmente ord fra «forståsegpåere».

  7. Sivert
    23. februar, 2009 at 12:52

    Pus; Alle får uttale seg, skal bare mangle, men husk det er min blogg og jeg modererer kommentarene, så jeg godtar ikke hva som helst som blir skrevet og sagt her på bloggen. Må si at enkelte kan styre sitt hat og direkte såkalte «brune» kommentarer som jeg har måttet fjerne, med hensyn til rasisme paragrafen.
    Jeg misliker å fjerne kommentarer, men enkelte ganger må jeg det. Jeg er en mann som aksepterer og godtar alle mennesker som de er, så jeg aksepterer mye. Men jeg kan ikke akseptere direkte hatske og rasistiske uttalelser, ikke godtar jeg det til daglig med mennesker jeg omgås, og ikke kan jeg akseptere det her på bloggen.

  8. cassy
    23. februar, 2009 at 19:51

    I like Siv, she is a woman with a voice! she has a point on what she said, I live in a country with muslims and christians there is no peace between the two and mostly christians got killed. I dont understand why they always want something new, they complain and complain. isn`t it enough to live in norway safe and sound away from war? they should be thankful that they are here and the government provided shelter for them. Some of them have a good job and live a good life. There`s nothing to complain about. they should learn to accept that this is norway and its not a muslim country, they can keep their religion to themselves and respect norwegians laws. A lot of different people from different country live here but i dont hear any complains, only them. We should not take to much advantage because the government give us freedom we must know our limit. Norwegian government must imposed his rules and not acting like a coward. Besides no matter how norway give a helping hand don`t expect that they like norwegian people because they don`t. they`ll never appreciate it anyway maybe not all but only few has a sincere appreciation. Siv was thinking the possible things that might happen in the near future and one of it «chaos». So, when shall the norwegian people do some actions? when its too late? dont let them try to control over the government. Norway must be Norway only and nothing else, don`t let strangers steal your country and its originality. And to all «invandrarar » like me learn to be contented and don`t be so demanding!!!