Altamagazin
Mine tanker & meninger

Bompenge klaging

Leser på vgnett om kvinnen som måtte betale 82kr i bompenger på E6, javel…det er jo billig sak, og ikke mye å klage over, egentlig. For dem som har kjørt på motorveier i Italia og Spania, antar jeg vil flire stort.

Både Italia og Spania har gjort bompengeselskapene privateide, det samme med firmaene som bygger veiene, alt er privatisert fra ende til annen, noe som har kostet både Italienerne og Spanjolene dyrt, veldig dyrt. Skal man utpå motorveien ut Bologna i Italia så koster det deg 550 Norske kr, og vil du bruke motorveiene rundt Madrid, så koster det deg 600 kr bare å komme innpå, og nesten det tilsvarende når du skal av motorveien, ikke fordi at staten tar kronene, men fordi de privateselskapene vil tjene rått med kroner. Hvis vi f.eks her i Norge gjorde alle selskapene som bygger veie og vedlikeholder veier, og alle bompengeselskapene private, slik som f.eks både Frp og høyre vil, for at slik at folk får den valgfriheten dem prater om, men det vil koste, tror dere regjeringen med Frp og Høyre betaler regningen? ååå nei, den blir videre sendt til bilistene deluxe, og prisene på E6 vil eksplodere, da mener jeg det 10 dobbelte og mer….Det er prisen det koster å bare slippe de private til, da dem skal tjene kroner, noe som er forståelig.

Så det å ha bil i Norge, kontra f.eks Italia, Franrike, Spania og tildels Sverige, er billig når man skal bruke bilen, også årsavgiften er lavere i Norge, pr. dags dato ca 1/4 av hva den er i Spania, og halvparten av hva den nå i er Sverige.

Så vi har jaggu ikke mye å klage over, når vi attpåtil ser på hva vi har i inntekt.

Vg ,

Stem:
VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 0 (from 0 votes)
Share

Publisert 13.08.2009 i Politikk // Del på Facebook // Del på Twitter

37 kommentarer til “Bompenge klaging”

  1. Paul

    Du glemmer galant å nevne at i Italia så kan en kjøre gratis på den gamle motorveien. Tar litt lengre tid men alternativet er der.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Sivert

    @Paul: Den skal stenges 01.01.2010, da dem skal bygge nytt, så disse veiene / motorveien er ikke noe poeng å nevne engang, dem skal raderes bort, derfor nevnte jeg dem ikke….og selvfølgelig må folke betale for å kjøre på den som kommer istedenfor akkurat som i Norge, men bare enda mer

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. ashjohan

    Dette kan oppleves som urettferdig, men vi kan også dra sammenligningen til de som lever i «ferjefylkene» som har betalt tusenvis både i ferjebilletter og bompenger i årevis. Det eksisterer ikke noen alternativ rute heller!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Sivert

    @ashjohan: Enig i det, helt enig med deg, men….når jeg reist rundt og sett og kjørt i europa, så ser jeg jo med det blotte øye ( pluss, minus, deling og gange kan jeg ) at vi slipper billig unna på det med avgifter på bruk av bilen som f.eks bompenger og en fast avgift som årsavgiften, fra nyttår må f.eks Svenskene ut med over 11 000 i året på en diesel bil i årsavgift….så hvis Høyre og Frp gjør alvor av å selge ut Statoil som gir oss penger i kassa og som har vært god å ha, så kommer selvfølgelig avgiftene på bil, alt annet til å stige kraftig, da staten må han penger til sin drift, ingenting i livet er gratis, selv ikke mobiltelefonen til 1 kr

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Svein

    Må svare på dette her….

    Nå er dette Norge.. ikke Italia…
    Se på avgiftene vi allerede betaler idag.. Årsavgifter, bensin avgifter, omreg avgifter, skatter og avgifter på alt du kjøper og gjør…. MVA på alle tjenester osv…
    og om DU tjener så bra at du kan ta 2000kr pr mnd og betale i reine bomavgifter ja da har du neppe noe og klage over heller, men ikke alle har det ser du… 22000kr hvert eneste år og denne biten øker betraktelig hvert år.. med en «normal» inntekt vil dette beløpet endre økonomien til lavt lønnede betraktelig..

    Du har kanskje ikke noe og klage over du da eller???

    -irritert over at noen kan være så naive-

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Urdu

    Sverige og DK er jo så og si bomfrie…Klart det er mulig å få bygd en bra 6-felts gjennom Norge uten bompenger. Man må imidlertid ha noen politikere som er middels interessert i bil/transport/sikkerhet. Flere av samderdselsministrene i Norge de siste årene har jo ikke engang hatt sertifikat! Ikke noe problem i Norge med ny hovedvei…..men forstanden til å forstå nytten av den må være tilstede.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Sivert

    @Svein: Tror du folk i Italia og Spania betaler mindre eller færre avgifter enn de du nevner? Jeg har bod der i perioder, jeg vet dem betaler mange flere, pluss av dem at moms på alle avgifter som i utgangspunktet er ca dobbelte av hva vi betaler. Du kan sjøl regne antar jeg. Hvis du betaler 6000 kr i mnd i husleia, så kan du legge til 27% moms på husleia, pluss 10% serviceskatt som dem kaller det, slik har dem det på alle typer avgifter og regninger sjennerelt, og da med en inntekt på mellom 8 – 10 000 i mnd, må man være tusenkunstner for å overleve, dette er realiteten, ikke synsing eller antagelser, og i tillegg har den 2 uker ferie i året, og dem må søke om å få den siste uka, altså 1 uke obligatorisk ferie. Hva fanden er det vi klager på? Selv jeg har mer som ufør og syk, enn dem har i inntekt i mnd…

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Sivert

    @Urdu: Har du kjørt på E3 i Sverige og Danmark ? Samme på E4 i Nord Sverige ? Koster penger gitt, og mere blir det…følge med på riksdagen i Sverige i november, da skal nye avgifter vedtas, og det er ikke snakk om småpenger, det kan jeg love deg,- da hverken Sverige eller Danmark har de inntektene vi enda har, og som er gode å ha…men selges Statoil som Høyre og Frp har sagt dem vil gjøre, da mister vi inntekter til staten, da må bilistene betale regningen, det samme på alle de områder hvor dem skal privatisere, folket må betale regningen, akkurat som i USA…

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. lars1

    Klart jeg klager på bompenger – hvorfor kan ikke Norge bygge infrastruktur som holder mål i 2009 uten at det skal finansieres med bompenger???

    Her er det penger nok i dette landet og det er en skam at det ikke er motorveier fra Svinesund til Lillehammer og fra Oslo til minst Kristiandsand – helst til Stavanger.
    Veier er forsømt av politikerne i årevis.
    Av parti- og valgfleskgrunner har de prioritert tuneller og bruer der det knapt bor folk, mens veiene rundt Oslo er en tragedie.
    Hadde ikke Jensemann hatt hytte i Østfold hadde det ikke blitt bygd motorvei der heller på lenge.

    Penger kan frigjøres ved å halvere antall politikere lokalt og sentralt. De kan få samme lønn og pensjonsvilkår som en lærer eller sykepleier. Det betyr naturligvis at antall kommuner minst bør halveres. Over 400 ordførere med stab trengs ikke for å administrere 4,5 mill innbyggere.

    Se på kartet med bomstasjoner fra Oslo til Hamar – IDIOTI !!!!!
    Vi betaler mer enn nok i avgifter ved bilkjøp og til drivstoff.
    Når staten skal ha 9 kr av drivstoff som koster 12 kr er det noe som er fullstendig galt og helt ute av proporsjoner!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. xylene

    Sivert, jeg går ut i fra at når du snakker om MVA og to uker ferie, du mener Italia, fordi det er ikke sånn i Spania i det hele tatt. Jeg er selv spansk, og har kjørt bil på kryss og tvers. Det er slik at motorveiene er privat drevet (autopista), men det er like fine alternative veier (autovia) som er gratis, men med noe redusert fart. Ellers har du enda et gratis alternativ, og det er riksveiene.

    Forresten, hvordan i all verden betalte du 1200 kr for å komme inn og ut av Madrid????? Har du kjørt deg vill?
    Jeg opplever at å være bilbruker eller bileier i Norge som meget dyrt i forhold til Spania.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  11. Sivert

    @xylene: nei, moms på 27%, pluss noe dem kaller som skatt oversatt til Norsk på 10%.

    Alle motorveier i Spania er belastet med avgift, som du må betale før du får kjøre inn, og det samme i Italia, selvom Italia har en såkalt graits motorvei idag, men som blir fjernet ved årsskiftet, bygd nytt med som skal betales med bomavgift…den eneste motorveien pr. idag som man kan kalle gratis i Spania er motorveien på Gran Canaria, men der betaler dem 40 kr.mnd ekstra for å kjøre, pluss høy årsagift…

    @lars: Glem ikke at vi har annen infrastruktur enn Sverige og Danmark, som fordyrer ekstremt mye,- men skulle vi betalt det samme som Svenskene og folk ellers i europa, så måtte Norge dobblet de faste avgiftene og 10. dobblet bompenge avgiftene…og i tillegg er vi multimillionærer i forhold til dem, aldri glem de totalekostnadene og inntektene

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  12. BOJ

    Sivert: Du prøver ut noen regnestykker som jeg aldri har vært i nærheten av og betale utenlands.
    Sannheten er at det er mye dyrere med bilhold i Norge en noen land vi kan samenligne oss med. Og ikke bare det men veistandaren er også vesentlig dårligere. Det er vel bare Polen som har like dårlig veier som Norge i Europa.
    Problemet er at vi betaler inn 50 miliarder kr i avgifter relatert til bilhold og tilbake kommer det 18 miliarder.
    Hvorfor i alle dager skal vi melkes for penger hele veien når vi ikke en gang får tilbake det halve?

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  13. Geir

    Må bare si at det provoserer meg at sosialister skriver at de tjerner mer enn sine arbeidende naboer! Hadde det vær opp til meg hadde ikke sosialklienter stemmerett!
    «Siden man ikke jobber, trengs det heller ikke uttaleser om hcor mye «ferie» man har!
    Forstår godt at slike stemmer SV

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  14. Bzzlink

    Du må ta med i beregningen, at vi betaler ca 1000 ganger så mye i avgifter som svensker og italienere i registeringsavgift på nye biler. (1000 er ment bokstavelig, ikke som et anslag, sjekk selv)

    Staten tar inn ca 50 milliarder kroner i avgifter direkte knyttet til biler iåret. Budsjettet til veier er på 15 milliarder….

    Det er ikke veiene vi betaler for det er trygd, sykepenger og pensjoner.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  15. X.O. Vestlandet

    82 kroner er ikke mer enn hva en liten fergetur på vestlandet koster. I tillegg slipper du gjennom bare hver halvtime og reisetiden blir en halvtime lenger i tillegg til at bilen din får bulker fra bildørene fra bilen ved siden av deg og oppskrapet av bilettmaskinen og nøkkelknippet til fergemannskapet.

    Det hele for en strekning på 3 mil som nå tar over en time å kjøre…

    Synes dere vegpriviligerte suttrekopper på østlandet må stanse griningen over at dere får nye flotte motorveier og asfalt uten huller.

    Det er kanskje litt dyrere å bygge infrastruktur på vestlandet, men det er da også her størsteparten av verdiskapningen i landet skjer. Vi betaler glade 80 kroner for å endelig kunne kjøre dit vi trenger når vi ønsker, til og med om natten!

    X.O.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  16. Vestlending

    Slutt å klag! Hvor mye må du ut med i bompenger dersom du skal du kjøre fra Stavanger til Bergen? Bare Bømlafjordtunellen alene er 85 kr. (8km). Ferjer koster penger også (og det er dårlig med alternativer).

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  17. Romsdaling

    Tror de fleste østlendinger bør holde kjeft over å betale noen kroner i bompenger! Er dere klar over hva vi må betale i fergebilletter hver dag? Sjekk dette før dere fortsetter sytinga!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  18. Exl1

    Sitat fra deg:
    «…vil du bruke motorveiene rundt Madrid, så koster det deg 600 kr bare å komme innpå, og nesten det tilsvarende når du skal av motorveien, ikke fordi at staten tar kronene, men fordi de privateselskapene vil tjene rått med kroner.»

    Kan du ikke bare prøve å gidde å ta et søk før du brulter ut av deg en masse usannheter?

    Et enkelt søk på Google forteller meg at en gjennomsnittlig spanjol tjener ca. 140 000 kroner. Hvis det hadde vært et snev av sannhet i det du prater om hadde ikke en eneste spanjol kjørt på disse veiene med slike priser du oppgir. Forøvrig fungerer det slik at du trekker en lapp når du kjører på motorveien og betaler når du skal av, ikke som du beskriver (betaler for både på- og avkjøring). Dessuten er prisen veldig avhengig av hvor langt du skal.

    Hvis du reiser fra Madrid til kysten må du regne med å betale ca. 20 Euro (du vet sikkert hva en Euro er i NOK). Det er etter hva jeg vet LANGT unna dine svimlende beløp.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  19. Vestlending

    Jeg er helt enig i at man som bilist i Norge må betale altfor mye i avgifter, og ikke minst bompenger.

    Likevel kan jeg ikke unngå å bli litt oppgitt over at man klager så høylytt i Mjøsa-området for 82 kr på denne aktuelle strekningen.

    E39 mellom Stavanger og Bergen går gjennom Trekantsambandet, et tunnell og brosamband som binder øyene Stord, Bømlo og fastlandet Sveio sammen. Dette førte til en ny hverdag for de ca. 30 000 innbyggerne som i alle år var avhengig av ferge. En slik utbygging kostet selvsagt mye, og måtte finansieres med bom. Prisen for å forlate øyene økte fra 50-70 kr med fergen, til 85 kr for en passering i bomringen!!

    Hver dag er det veldig mange som pendler denne strekningen, og som betaler tusenvis i året i bomavgift. Skal man ut av kommunen sin, har man ikke noe valg. Riktignok kan man få rabatter med Autopass.

    Reiser man fra Stavanger til Bergen, eller enda lenger nord, så tør jeg ikke anslå kostnadene, men at det tapper lommeboka eller Autopasskontoen, det vet jeg……

    Vestlending

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  20. Tom Kristoffersen

    Det er ikke mye å klage på kr.82 i bompenger på E6
    I Fjærland i Sogn og fjordane er det kr.180.bompenger
    Skjerp Dere Klag ikke på kr 82

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  21. HildeH

    Legger merke til at Lars1 kun vil bygge opp veinettet primært på østlandet, -og kanskje så langt som til Stavanger. Kanskje påtide å stikker fingern i jorda og finne ut hvor verdiskapningen er? Det er greit nok at biltettheten er stor østpå, men skaper transporten noe av verdi?
    Ellers er vi i Vest vel vant til både bompenger og fergepriser (der ofte bompengefinansiering er lagt inn i prisen). Kan jo nevne at Fjærlandstunellen koster 175 kroner (eller var det 185??) èn vei. Så for dem som pendler der, er 82 kroner peanøtter.
    Ja, vi burde ha råd til å bygge skikkelige veier uten bomfinansiering. Og ja, om det skal bomfinansieres, så ta ihvertfall veiavgiften bort. Om jeg ikke husker feil, så var budsjettet på veiavgift-inntekter i 07 på 47 milliarder kroner. 17 av dem var budsjettert ut igjen til veier.
    Dersom ikke politikerne er villige til å se denne urimeligheten, så fortjener de jammen ikke noen stemmer!!.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  22. Lars med sars

    Javel? Du fikk ikke med deg at dette var Norge?
    Hvis du tenker litt igjennom ting før du kommenterer det vil du se annerledes på sakene.

    I Norge betaler alle med en registrert bil, årsavgift. Denne avgiften skal gå til veier og annet i Norge. 1/4 del av inntektene går til veiene i Norge. Hvor blir de resterende 48.75 mrd (Inntektene er ca. 65 mrd) som egentlig skulle gått til veiene av?

    For ikke å snakke om avgiftene på drivstoff!? Hva er det for noe? 80 % av bensininntektene går rett til den norske Stat?! Du ser ikke at dette blir feil? Når du betaler 10 kr for en liter diesel, går 8 av de kronene til Staten!

    Du kan ikke sammenligne Norge med et EU-land! Og attpåtil er Norge det landet med dårligst veier i Europa. Vi ligger over 60 år etter resten av Europa!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  23. Noraf

    Det er jo en ting de faktisk glemmer og nevne i artikkelen, og det er jo at man faktisk kan trekke fra bompenger som du betaler ifm pendling til jobb, fra på skatten (!!).

    Her er det virkelig snakk om og ta med den ene handen, og så å gi med den andre…. ;)

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  24. Charlern

    Du tar feil når du sier at det koster så mye å kjøre på autostradaen. Jeg kjørte fra brenner til san marino i sommer og betalte 27 € for den reisen på ca 50 mil.

    Det som ikke du skjønner, er at her kjører man på en 4-6 feltsvei hele tiden, og at jeg betaler 250,- for en distanse på 50 mil da, er helt okey.

    For å kjøre 6-7 mil i dette idiotlandet skal man betale 82 kroner. Når så veien er ferdigbygd så blir den ikke vedlikeholdt.

    At du trekker en innsender i tvil når han sier at det finnes gratisalternativer i spania er jo helt på trynet, han kommer derifra for pokker.

    Du farer med tull

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  25. Berit

    ta dere en tur på møre/vestlande,der koster det 70-80 kr å passere en bom,er man flere i bilen blir det pluss dem,og dette er hver gang man bruker bommen til f.eks flyplassen i ålesund….
    masse dålige vei er det her også….tenk va d koster en familie dere….livet kan være urttferdig noen ganger….

    hadde aldri kunne tatt en sånn pris på sørlandet….

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  26. El.ko

    Har ingen medlidenhet med dere østlendinger. 82 kroner – hva er det? Dette har da vi på vestlandet hatt i mange år. Kostet feks. 100 kroner å kjøre fra Askøy til Bergen, før broen ble betalt ned. Nei, dette er en ikke-sak her

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  27. Nadreas

    Bompenger er en veldig lite effektiv måte å inndrive penger på. Opptil 40% går bort i administrasjon. Det er vel bare u-hjelp som er verre. Mye bedre og billigere å øke skatter og finansere over statsbudsjettet. Da får man kanskje dobbelt så mye vei for pengene.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  28. antibom

    Lurer på om Sivert egentlig bor i Norge når han snakker om bilavgifter/bompenger.
    Tror vi får la tallene tale for seg selv. Bompenger på kontinentet finnes, har selv har kjørt både i Spania og ellers i Europa. I Spania er det jo akkurat slik som Xylene har beskrevet tidligere. Sivert sier at Frp vil gjøre bompengeselskapene private. Det er helt feil, Frp vil avskaffe bompengestasjonen helt og da blir det vel ikke noe dyrere? Så trekkes årsavgiften frem. Men man må jo se på bilavgiftene samlet. I Norge har vi engansavgift på bil hvor prisen tillegges 97%, i realiteten en dobling. Europeisk gjennomsnitt er 22,6%, altså under Norsk moms! Dette medfører jo at en bil i Norge koster ca 100-150.000,- mer enn gjennomsnittet i Europa. Det er jo derfor vi kjører rundt i en av Europas eldste bilparker. Den årsavgiften du nevner da blir bare peanuts i forhold til dette.
    Norske bilister betaler over 50 milliarder kr i bilrelaterte avgifter, mens bare ca 12 milliarder går til veiformål.! Bompenger kommer på toppen av dette! Dette mens landet samtidig har blitt søkkrikt pga av oljen. Og det blir ikke bygd flere veier i Norge pga av bompengeinnføring. På de siste 20år har andelen av statsbudsjettet brukt på vei gått ned fra ca 8% til bare ca 3%.
    Det som er merkelig når man diskuterer bompenger er at man ikke ser på bilavgiftene samlet. Politikere har stadig vekk snakket om å vri beskatningen fra kjøp til bruk. Dette skjer jo ikke. I verdens rikeste land kjører vi som sagt rundt i en av de eldste bilparkene i Europa. I Norge beskatter man både kjøp og bruk av bil kjempehøyt. Det er jo dette at bompengeinnkrevingen kommer på toppen av (alle) de andre bilavgiftene som er urimelig.
    Så til påstanden om at vi i Norge har så mye mer å rutte med enn resten av Europa. Jo Staten Norge er søkkrik, og vi har meget bra sosiale goder. Men når det gjelder det vi har til overs etter justert inntekt for levekostnader og etter skatt kommer vi dårlig ut, dette er sakset fra Dagens næringsliv:

    Nordmenn har minst i lommeboken
    Av dn.no
    Norske lønnsmottagere har mindre igjen til eget forbruk enn i de fleste andre europeiske land.
    Bare danske lønnsmottagere sitter igjen med mindre til forbruk etter at skatt er trukket fra og inntekten justert for levekostnader, viser en undersøkelse gjennomført av revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG, ifølge Dagens Næringsliv.

    Ikke høy skatt
    Utgangspunktet er et lønnsbeløp på 67.200 euro, cirka 552.000 kroner. Ifølge KPMG er det ikke et ekstremt høyt skattenivå som slår dårlig ut for Norge, men justeringen for levekostnader etter skatt.

    -Videre vil det være svært ulikt hvilke ytelsesnivå man kan forvente fra det offentlige. Derfor vil slike sammenligninger aldri være eksakt vitenskap, men de gir oss likevel en pekepinn på hvordan en lønnsmottager har det i Norge, sammenlignet med andre land, sier advokatfullmektig Torbjørn Stokke i KPMG til DN.

    Disponibel inntekt etter skatt, justert for levekostnader, av en lønn på cirka 552.000 kroner.
    Spania 501.506
    Portugal 480.782
    Luxembourg 436.681
    Italia 418.301
    Nederland 409.644
    …………..
    Belgia 325.682
    Sverige 322.992
    Norge 311.488
    Danmark 278.215

    Når vi vet at en gjennomsnitts familiebil i et nesten bomfritt Sverige koster ca 100.000.- kr mindre enn i Norge kan man bare undre seg over Norsk samferdsel og avgiftspolitikk. Derfor bør man si klart nei til bompenger før vi ser at noen av de andre avgiftene blir redusert. Ja til nye veier uten bom, av de bilavgiftene vi betaler inn i dag går bare 25% tilbake til veiformål. Si nei til den hurtigst voksende skatten i Norge i dag, nemlig bomskattene! Denne damen som må betale 2000,- i mnd for å komme på jobb har min fulle sympati. Dette er en svært usosial og urettferdig ekstraskatt som Norge ikke burde være bekjent av!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  29. SHJ

    Har også kjørt endel i spesielt Spania, og kjenner meg heller ikke igjen i det du skriver her Sivert. Riktig nok er det bomstasjoner her og der, men 500 kr for å kjøre ut av Madrid?? Den bomstasjonen så ikke jeg….. ikke så jeg en sånn når jeg kjørte inn til Barcelona, Valencia eller noen andre steder/byer i Spania heller.

    Når du i tillegg ser hva vi betaler i avgifter (ikke kom å si at de er like høye i Spania og Italia for der er ikke inntektsnivået høyt nok til å betjene Norske avgifter), så kommer vi som bilister i Norge utrolig dårlig ut. Må vel også nevne at kvaliteten på disse veiene vi betaler i dyre dommer for å kjøre på er på nivå med land som Albania.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  30. Habba

    Jeg skjønner at det man ser på bompenger som frustrerende, men nå har jeg bodd på vestlandet hele mitt liv, og kan komme med et par eksempel på hva det kan koste:

    Rennfast utenfor Stavanger: 90 kroner en vei
    Bergen -Stavanger – dette er ca 18 mil -ca 350 kroner i bompenger og ferjer
    Fjærland: 175 kroner en vei

    Svenskene og danskene kan bygge veier på flatmark. Det må jo nødvendigvis bli billigere enn å sprenge seg gjennom kilometer på kilometer med fjell eller lage veier over disse…

    Vi burde kunne bygge veier uten bomfinansiering, men E6 nå er en skandale, og jeg er villig til å betale litt om det kan redde noen liv og dessuten gjøre tilværelsen noe lettere for både bilister og folk som bor nær veien.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  31. anonym

    Hvorfor klage på 82 kroner fordelt over mange bomringer når man må betale 180 kroner for å passere èn bomring på vestlandet? (fjærland-sogndal). Skal en stakkar fra fjærland på jobb i sogndal vil det koste ham 1800.- KR PR. UKE for å komme seg til og fra jobb.

    Latterlige østlendinger og deres sytinger.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  32. Sivert

    @@@@svar: Dere regner jo regner hva det koster oss som tusrister å kjøre og leve i Spania eller Italia for en kort periode, uten oppholdstillatelse i Spania og Italia,- noe som tar meg 30 min få forøvrig. En ting er å betale avgifter og regninger som midlertidig bosatt i Spania og Italia, noe annet er det å betale det når du er bosatt der,- dem skiller sterkt på om du er fastbosatt eller er på ferie, koster ikke det samme,- har bodd i Spania, so i know, da de papirene du får utstett fra politiet innholder forskjellig info,- og gjennom det belastes du forskjellig.

    Flere som bor fast på Solkysten i Spania, og ta gjerne med Gran Canaria som er såkalt frisone ( uten de samme avgiftene ), der er folk begynnt å flytte fra, spes nordmenn og svensker,- selv om dem får lønn fra Norge og betaler minimum av inntektsskatt på Gran Canaria, så koster det, og det koster enormt å bo der. Ting kan gjerne se fint og flott ut når du er på ferie, da tenker men ikke igjennom hva det koster å bo fast der,- men jeg kan love deg, at jeg foretrekker de NOrskeprisene i butikkene framfor der nede,- og foretrekker faktisk å få forenklet forelegg for å har brutt veifrafikkloven her framfor der nede, og jeg foretrekker å betale årsavgiften på bilen min her,framfor der,- og jeg foretrekker å kjøpe bilen her framfor der,- fordi på alle disse områdene er dette ekstremt mye dyrere enn i Norge, jeg betaler idag ca 3900 kr i årsavgift på bilen, men hadde jeg f.eks bod i Sverige så hade jeg måttet ut med over 7000 på bensinbil, og diesel enda mer, over 11000kr,- og glemmer du bilbeltet som vi nordmenn er flinke til, koster det deg 3000 Sverige, omtrent det samme som på Gran Canaria, men Spanjolene har enda høyere bøte nivå ved fartsoverskridelser, da blir du blakk.
    En annen ting, fatter ikke at folk i Oslo m/ omegn klager, 82 kr for å få kjøre på en E6 som er rett frem og er autostrada, folk på Vestlandet og i Nordland fylke, betaler både bompenger, må bruke penger på ferge og tunneller, som tilsammen utgjør mye mer enn de 82kr, som den kjærringa klaga på, det er snakk om hvis man tenker etter, 1 flaske vin.
    Og hvis dere absolutt vil sammenligne hva det reelt sett koster å bo i f.eks Spania og Norge, så glem ikke å ta med husleia, hva det koster å kjøre leilighet, renta, matrprisene, strømmen, prisen på vannet, osv osv…..da tror jeg personlig at dere holder ræva hjemme i Norge, framfor både å leve i Sverige og Spania. Ihvertfall jeg har så si «gratis» strøm i forhold til hva dem betaler i Sverige, samme med de kommunaleavgiftene. Så akl man regne på hva det koster å bo i Sverige eller Spania, da må man ta alle avgiftene med, fra A til Å, og ikke bare stoppe på bokstaven B for Bil

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  33. Arne Belinda.

    Jeg blir oppgitt av å høre på sutrepaver fra Vestlandet, og Nordnorge.. Dere klager over dyre ferger og veger (som sikkert har erstattet andre ferger en gang i tiden). Dere har flytta dit av EGEN fri vilje. E6 fra Jessheim til Stange har ALTID vært gratis, den gammle vegen var mer en bra nok (spør du lokal befolkningen) Den manglet kun midt deler. Den nye vegen kommer til å generere enorm trafikk på lokalveg nettet, noe som er uheldig, og strider totalt mot 0 visjonen til regjeringen. Denne lokalvegen som det er snakk om passerer meg bekjent minst 2 barneskoler, og 3 barnehager bare på strekningen Jessheim Dal. Det er ikke som utti hittiheita på Vestlandet… Bygger de skikkelig med fartsdumper og 40 KM/t er jeg fornøyd. En annen ting er jo den utrolige sløsingen med penger, som jo bompenge innkrevning er. Finn ut hvor mye penger som faktisk går til nedbetaling, og legg dette på årsavigten til alle bilister. Jeg er ganske sikker på at dette beløpet ikke blir mer en 2-3 hundrelapper. Da skriker folk litt når denne giroen kommer, også er de happy resten av året..

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  34. Sivert

    @Arne Belinda: Hadde jeg orket og ikke vært så forbanna lat, så hadde jeg flyttet til Oslo og kjøpt meg leilighet på beste vestkant, og enda skulle jeg hatt kroner igjen på bok, dere har vel ikke fått med dere at koster mer for meg å kjøpe meg leilighet her enn i Oslol, og at det koster meg mer å bo her enn i Oslo,- men jeg bor faktisk her frivillig, og jeg klager ikke over bompenger, kan ikke klage på noe jeg ikke betaler for, ei heller er det ferge i mils omkrest,- men jeg kan for det se hva andre betaler som bo i våre fergefylker, for dem koster det mer enn bompenger,- snakk om å ha 3-4 tanker i hodet samtidig og ikke bare se hva ting koster for en sjøl, men hva det ksoter andre som bor utenfor Oslo, Oslofolk har jo alt innen radius av noen få stakkars mil / km….Har bod i Oslo, Majorstuen….dummeste jeg har gjort, tapte penger på å selge leiligheta der og kjøpe her…så det at dere har sååååå forbaska høye hus / leilighets priser i forhold til resten av landet, er vel den største bløffen det norskefolk tror på….sparte store penger på å bo på Majorstuen i mnd utgifter, men ikke på å selge å kjøpe her…da gikk jeg i minus….men selger jeg her nå, kan jeg glatt legge 1,5 mill på bok, og få meg en leilighet på Akerbrygge…men frister det. Nei

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  35. anonym

    @arne belinda: jøss, visste ikke att alle vestlendinger flyttet hit. Trodde virkelig noen ble født her, oppvokst her, har venner og familie her og vil bo nær ovennevnte personer men der tok jeg visst feil. Ingen ble født her, vi alle FLYTTET hit ja og ALLE har mulighet til å flytte vekk igjen… mhmmm… gjennomtenkt kommentar av deg det der ja. Glupingen.
    Klagingen over veistandarden OG bompenger OG ferger er velbegrunnet når man tar i betraktning att vi betaler ca 20 ganger mer for veiene våre enn det dere gjør. 82 kroner er ingenting i forhold til hva vi som bor her (både frivillig og ufrivillig) må betale hver eneste dag.
    Nei, hadde hvert enkelt fylke beholdt pengene de tjente ville nok oslo og omegn blitt fattig, for hvem har all oljen, vannkraften, mesteparten av turismen og fisken? Vi gir og får ingenting tilbake, DET er grunn til klaging!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  36. Tom Kristoffersen

    Slutt å klag Fjærlands bommen koster det. kr.180.-

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  37. Espen

    er jo bare idioti å klage, prøv heller å få flest mulig til å kjøre gøvik siden istedenfor, håp på at disse latterlige politikerne kommer i minus og får en dask på lanken for udugelighet.

    Det ville vel ikke skadet dem det minste når de tar så usansynelig lite av årsavgiftene til veibyggning allikevel, ettersom de har brukt 1/5 av inntektene fra årsavgifter på veier, så kan man jo fint gå utifra at de har en del spart opp til situasjoner hvor det norske folk nekter å bli melka lenger.

    Jeg kjører med glede på farligere, mindre og dårligere veier, ikke for å spare den femtilappen, men pga prinsipp. Når de setter avgifter så forbanna høyt, og likevel ikke engang bruker halvparten av inntektene fra det til veier, da kan de faen meg seile sin egen sjø.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv badge