Pedofili – ikke sex

Print pagePDF pageEmail page

Ser nå idag på nettet at psykiaterne har diagnostisert lommemannen som pedofil,- og som en nyskjerrig person jeg er, så ble jeg nyskjerrig på, hvordan fant dem det ut? Hva skal til for å få diagnosen / stemplet pedofil på seg osv osv?

Men ifølge kilder på nettet så er det ikke helt enkelt å si at den og den er pedofil, og så gi vedkommende stemplet,- men det er ikke et stempel i den forstand,- men det er en psykiatrisk lidelse. Og for å få den lidelsen, så har det ikke noe med sex å gjøre,- men det mentale.

Pedofili er en parafili der personen er seksuelt tiltrukket primært eller utelukkende til prepubertale eller peripubertale barn. Pedofili er klassifisert som en psykisk lidelse av standard diagnosehåndbøker som DSM IV og ICD-10. En person med denne tiltrekningen kalles pedofil.

For å få lidelsen pedofil i sin journal eller blir kalt pedofil av psykiaterne eller psykologer, så trenger man ikke har begått overgrep mot barn,- noe som vi til vanlig tror, men det er ikke tilfelle.

En som begår seksuelle overgrep mot barn er ofte antatt å være pedofil, og beskrives slik. Atferden kan imidlertid har andre motivasjoner[16] (slik som stress, ekteskapsproblemer, eller utilgjengeligheten av en voksen partner),[26] slik en voldtekt mot en voksen kan ha ikke-seksuelle årsaker. Seksuelt misbruk av barn er derfor ikke en pålitelig indikator på om overgrepspersonen er pedofil.

Så overgrep mot ban som lommemannen har begått, er ikke det samme som å være pedofil,- så det er nok mange som er pedofil uten å vite det selv,- når man kun kopler overgrep mot barn og lidelsen pedofil mot hverandre, men  det er like fullt feil å gjøre denne koplingen.

Over en periode på minst 6 måneder, gjentakende, intense seksuelt opphissende fantasier, seksuelle lyster, eller atferd som omfatter seksuell aktivitet med en eller flere prepubertale barn (generelt 13 år eller yngre).

Fantasiene, de seksuelle lystene, eller atferdene, fører til klinisk signifikant stress ‘eller’ minsket evne til å fungere sosialt, profesjonelt, eller i andre sammenhenger.

Personen er minst 16 år gammel og minst 5 år eldre enn barnet eller barna i Kriterium A

Dette er 3 kriterier av mange som må være oppfylt, og dem skiller på seksuellefantasier og på konkrete overgrep,- men det er fantasiene som noe av grunnlaget for lidelsen pedofil, ikke de overgrepene han/hun har begått,- fordi fantasiene går på det mentale.

Jeg vet ut ifra folk jeg har pratet og kommentarer jeg har sett på nett at mange kopler overgrep og pedofili sammen,- men det er ikke korrekt å gjøre. Så man kan utmerket være pedofil uten å ha begått overgrep,- og man kan har begått overgrep uten å være pedofil. Kanskje noe å tenke på neste gang man prater om dette, ikke minst burde mange lese om hva ting er og hvordan ting er, før man setter et stempel i panna på noen eller før man uttaler seg, om noe som man tydeligvis ikke vet noe om.

Nå visste jeg fra før av at mange er pedofile uten å ha begått overgrep, noe jeg fikk høre / lære om for mange år siden,- men nå som lommemannsaken skal for retten og folk kommenterer og sier ting dem ikke vet noe om, da hentet jeg det frem, og fant dokumentasjon for det på nettet.

Kan lese om dette, her.

Oppdatering 02.11.09: Nå  idag har lommemannensaken startet, og når man leser enkelte eller skal jeg si temmelig mange kommentarer og spørmål på LIVE chatten som både tv2 og vg bruker direkte fra retten, så er det temmelig mange som ikke har begreper om hva pedofili er,- får håpe at rettssaken får gå i siviliserte former både i forhold til alle de ofrene og i forhold til tiltalte, og at dommen blir korrekt og ikke farget av mediadekningen og alle meningene om saken og tiltalte som florrer ute blant folk.

Vg , Tv2 , Tv2 , Tv2 , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , riksa24 , riks24 , riks24 , riks24 , Vg ,

Stem:
Share

  21 comments for “Pedofili – ikke sex

  1. Geir
    1. november, 2009 at 00:23

    Lite attraktive menn som også er arbeidsledige og med få venner og dårlig råd er over-represtentert på statestikken over de som tiltales for seksuelle overgrep mot småbarn. Når det gjelder store barn eller unge voksne så er det oftere mer «vanlige» personer som gjør overgrepene.

  2. Sivert
    1. november, 2009 at 11:30

    @Geir: Akkurat slik statistikk har jeg ikke undersøkt,- men jeg ville poengtere at man kan ikke si at en person er pedofil, fordi vedkommende har begått overgrep mot barn, og få frem hvordan man kan bli stemplet som pedofil, og hva kriteriene er.

  3. mor
    2. november, 2009 at 10:34

    Høres ut som om du mener det er en urett overfor folk som begår overgrep mot barn å kalle de pedofile??? For disse handlingene fortjener de ikke engang å være en del av samfunnet, så å putte de i bås og stemple de uten en diagonse er vel ingenting i mot det de har gjort mot barn. De skal mer enn gjerne bære stemplet pedofil for min del, og aller helst midt i panna!!!

  4. Sivert
    2. november, 2009 at 12:05

    @mor: Du leser visst det jeg skriver, som en viss man leser bibelen. Hvis du ikke har forstått at jeg harw skrevet dette, fordi de fleste bruker ordet pedofil i de fleste tilfeller feil og på feil personer, nettopp fordi folk tar seg ikke tid eller så vil dem ikke ta seg til å finnet ut hva en pedofil er og hvilke kriterier som blir lagt til grunn for å få stemplet pedofil.

    Det jeg skriver nå vil helt sikkert provosere, men det er like forbaska fakta, – det er at mange bor sammen med en pedofil hele livet uten å vite det, og mange har både ei søster, en bror, ei mor eller far som er pedofil uten å vite det. Hvorfor? Fordi man vet ikke hva en pedofil er, og man bryr seg ikke om å finne det ut heller og man tar for god fisk at media kopler konsekvent overgrep mot og lildelsen pedofil,- mens fakta er at det er fantasiene og den skesuelle tiltrekningen som er viktig for finne ut en person er pedofil eller ikke, ikke evt. overgrep.
    Og når folk kommenter slike saker, så vet dem som regel ikke hva dem kopmmenterer og ikke forstår dem sjøl hva dem kommenterer.
    Derfor skrev jeg dette, hverken mer eller mindre. Og hva folk måtte tro, mene og anta at min angenda er når jeg har skrevet dette, det får blir folks problem, ikke mitt. Jeg har holdt meg til fakta.

  5. fox
    2. november, 2009 at 18:14

    Det stemmer nok det du sier, men når det gjelder «Lommemannen» er han selvsagt godt innenfor begrepet «pedofil.»

    Ellers betyr det lite eller ingenting for den vanlige mann i gata hva som driver ett menneske til å begå seksuelle overgrep på barn.
    Det som er vondt er at handlingen ble begått, uansett årsak.
    Og den kan ikke på noen måte forsvares.

  6. Sivert
    2. november, 2009 at 18:24

    @fox: Sant det. Men jeg fant ut at å skrive innlegg som 300 før meg har gjort om straffenivået eller bruke kjeft på mannen, det gad jeg ikke og hadde det gitt meg noe heller, da tenker informativt, så jeg fant ut at å finne fakta om pedofili og så skrive om det, ville være mye informativt og det ville gi leserne noe mer enn bare å skrive om straff, hevn og lengde på straff, noe som vi forøvrig har diskutert i Norge i de siste 50år uten å ha blitt noe særlig klokere av den grunn.

    Håper at både hans ofre og tiltalte selv får den hjelpen dem har behov for, bare tapere i denne saken.

  7. fox
    2. november, 2009 at 18:29

    En ting til….

    Like greit at de som utfører eller forsøker å utføre seksuelle overgrep mot barn blir kalt pedofile, og ikke alle de med litt ekle tanker som holder seg på matta.

    Vi ville endt opp med ett paranoid samfunn om vi skulle granske de rundt oss for så å analysere oss frem til evt. «forbudte» fantasier.

  8. Sivert
    2. november, 2009 at 18:42

    @fox: Jeg tror personlig, at slike begreper / lidelser / stempler ikke fører noe godt med seg uansett, poenget med f.eks straff og fengsel er jo at man ikke skal gjøre det igjen osv osv osv,- men når vedkommende som får stemplet pedofil oppfatter / føler det stigamatiserende eller stemplende og vi som samfunn ikke prater åpent om slike problemer som en pedofil har blitt påført og om årsaken til det, vi blir på en måte opptatt av straffen/hevnen er lang nok og hard nok, men vi går ikke inni sakens kjerne, nemlig årsaken til at vedkommende begikk det eller de overgrepene, det blir på en måte veldig overfladiske samtaler som ikke løser noe og som ikke bidrar til at samfunnet blir klokere på området, og da blir det gjerne til at vi tenker mer på hevn og straff enn å forbygge og kanskje foreta oss noe som gjør at vedkommende ikke begår nye overgrep igjen.

    Nå var dette svaret til ment som refleksjon over dette problemet og hva vi som enkelt mennesker og som samfunn kan gjøre for å hindre overgrep,- rett eller feil av meg, det får andre vurdere

  9. Tea
    2. november, 2009 at 21:13

    Uansett hva det kalles er disse handlingene avskyelige.. og de skal ikke lenger få leve i fred. De skal vises til hele samfunnet for at vi kan forsvares mot dem. Det er forsvarsløse barn dette går utover som kanskje har fått fremtiden ødelagt for alltid. Håper denne saken skremmer de som holder på med slikt… de kan ikke være trygge på at også de blir oppdaget. Det er mer åpenhet rundt disse temaene og barna blir nå oppfordret til å si i fra. Da skal også beskyttelsen stå klar for dem… og overgriper bli stilt ansvarlig. De bør også vite at bilde av overgriper mot barn blir offentliggjort…. Det blir det mer av fremover. Nemlig for at vi blir et mer beskyttende samfunn for barna.

  10. Sivert
    2. november, 2009 at 21:52

    @Tea: Med hvilken rett har du til å si at dem ikke skal få leve i fred? lurer.
    Husk en ting,- og aldri glem det. Du kan ha en pedoflil i din nærmeste familie uten at du engang vet om det, ut ifra hvordan kriteriene er for å få stemplet pedofil, så kan både din brir, søster, mor, far, tante, onkel, bestefar og bestemor være det. Ville du likt om noen du er glad i og bryr deg om blir plaget og aldri får et verdig liv?

  11. Sivert
    2. november, 2009 at 21:54

    Jeg forsvarer ikke den kriminelle handling, men mennesket har krav på fred og ikke plaget av mennesker som tror og mener at dem er bedre enn andre.

  12. Gunnar
    3. november, 2009 at 05:15

    Si meg Sivert, har du barn? Å argumentere for at folk som lommemannen skal få leve et verdig liv har jeg lite forståelse for. Du stiller spørsmålet om jeg hadde likt om noen jeg er glad i og bryr meg om hadde blitt plaget og aldri får et verdig liv? Jeg kan bare snakke ut fra mitt eget ståsted, men mennesker i min nærmeste familie gjør ikke slikt, kort og godt. Det våset om at det like gjerne kan være noen i min nærmeste familie som var pedofile kan jeg bare svare ut ifra meg selv, jeg vet ikke hvordan det er hos deg. Det er jo for helvette klart jeg tror og mener at jeg er bedre enn folk som voldtar småbarn, det skulle jo bare mangle.

  13. Sivert
    3. november, 2009 at 12:09

    @Gunnar: Det vet du ingenting om, jeg sa at ingen vet om dem har en eller flere pedofile i familien, og hvis du enda tar deg litt tid, så betyr ikke det å være pedofil det samme som å begå overgrep mot barn, og motsatt. Derfor skrev jeg dette innlegget, nettopp for å gjøre folk bevisste på hva pedofili er.
    Så hvis noen kommer å sier til meg, faren min eller moren min ikke er pedofil, da må jeg spørre. Vet du hvilke seksuelle fantasier og tiltrekninger dine foreldre har? Eller besteforeldrene? Søsken? Det er vel ikke helt vanlig at foreldre og barn forteller hverandre hvilke seksuelle fantasier man har og hvilken tiltrekning man har, eller? Nå tviler jeg du kan svare ja på at du vet det,- da kan argo heller ikke vite om du har en pedofil i din familie. Les først hva pedofili er, før du sier at du vet noe.

  14. Gunnar
    3. november, 2009 at 14:23

    Definisjonen din skurrer. Du må trekke en strek mellom tanker og handlinger.

    Hva man fantaserer og tenker om spiller jo ingen rolle. Det er klart jeg av og til får lyst til å drepe noen, jeg er jo menneskelig, det gjør meg ikke til drapsmann.

  15. Sivert
    3. november, 2009 at 14:34

    @Gunnar: Ikke diskuter bakgrunnen for begrepet / lidelsen pedofil med meg, ikke jeg som har satt kriteriene for å stemple noen for pedofil, det er det WHO som har gjort,- altså, det er fantasiene og den seksuelle tiltrekningen som er noen av kriteriene ( har lagt ut link til dette i artikkelen ), ikke evt. overgrep mot barn, da det ikke finnes dokumetasjon for at overgrep mot barn og lidelsen pedofili har noen sammenheng.
    Så les det som står om dette under linken, der finner du mye.
    Jeg vet også at vi mennesker til vanlig lager kopling mellom overgrep mot barn og pedofili, det skjer så si automatisk,- men det finnes ikke dokumentasjon for å gjøre denne koplingen ifølge WHO, og man må observere personer over minst 6 mnd gjennom samtaler og div div for å kunne sette stemplet pedofil på noen,- må følge masse kriterier som når man f.eks skal finne ut om en person lider av en sinnslidelse eller sinnsykdom.

  16. Sivert
    3. november, 2009 at 14:45

    Det er WHO ( Verdens helseorganisasjon ) som bestemmer kriteriene for diagnoser, lidelser eller syndromer,- dette både av fysisk – og psykisk art

  17. DeBatt
    3. november, 2009 at 19:54

    Strek mellom tanker og handlinger ja…. Alt for mange omtaler de som forgriper seg på barn som pedofile, uten å vite om de er det. Jeg antar at de i de fleste tilfellene er det, men ikke alltid.

    Enig med Sivert i at man kan ha pedofile i sin nærmeste familie, uten å vite om det. Pedofili er en legning, akkurat som homofili er det. Forskjellen er at homofili kan man leve ut, uten å skade andre, mens pedofili som regel innebærer at man må bruke tvang for å leve ut legningen sin.

    Mange homofile lever hele livet sitt uten å ha sex med menn, men de er like fullt homofile. Så strek mellom tanker og handlinger er ikke alltid en selvfølge. Mange pedofile lever hele livet uten å forgripe seg på barn.

    Når en voksen forgriper seg på et barn, er det et overgrep og en voldtekt. Men det betyr ikke at den som gjør det nødvendigvis er pedofil. Pedofili og overgrep er to forskjellige ting, akkurat som at homofili og overgrep ikke har noe med hverandre å gjøre.

  18. Lillo
    4. november, 2009 at 21:19

    De som utfører overgrep bør henges ut om de er pedofile eller ikke.. De som er pedofile etter de kriteriene fra WHO, og ikke utfører handlinger bør ikke uthenges.. De burde søke hjelp og få hjelp. forhåpentligvis er de klar over at det er feil det de tenker og gjør alt for å «holde seg unna».. Om vi hadde visst alt folk hadde tenkt her i verden av og til hadde vi blitt overrasket og skremt.. det viktigste er at de vet at det er feil og de vil gjøre det som er riktig. Men er desverre mange som ikke vet det.
    Med en gang en tanke blir til en handling….Da blir saken en HELT annen. Når en «passiv pedofil» plutselig går over den streken da bør han/henne uthenges..
    Det er vanskelig å forbygge slike ting men tror det hjelper at det er blitt mer åpenhet om dette slik at flere gir beskjed og vi kan ta de ekle folkene.. HELSIKENS DRITT ALT DET DER,virker håpløst å bli kvitt men vi må ikkje gi opp

  19. Sivert
    4. november, 2009 at 22:10

    @Lillo: Skal vi ta samme rund dansen med de pedofile som har gjort i 40 år med de narkomane her i Norge? jage dem rundt som forskremte høns, vi ser jo resultatet av den politikken,- jeg kan ikke se at det har medført noe positivt i det hele tatt, og problemet med narkotika er blitt mange ganger større etter vi startet den politikken enn før vi begynnte.

  20. DeBatt
    5. november, 2009 at 12:53

    Som du sier lillo, folk tenker så mye rart. Skal man behandle mennesker med ulike usynlige lidelser, er man avhengig av at de søker hjelp selv. Men dette skjer så godt som aldri, fordi de fleste som har slike problemer velger å holde dem for seg selv, både fordi de ikke ønsker å gjøre noe med det, og fordi stigmatiseringen er så sterk som den er.

  21. Giovani
    2. februar, 2010 at 04:56

    Hei, vil takke for at du tar opp dette, og får frem at å være pedofil ikke nødvendigvis betyr at du begår overgrep. Jeg er pedofil selv, og sliter veldig med det å overalt lese om hvordan folk assosierer pedofili med overgrep.

    Jeg er selv i mot overgrep, fordi jeg vet hvor mye det kan skade barn. De fleste pedofile gjør faktisk ikke overgrep, så er opptatt av at folk skal skjønne at å være pedofil ikke er det samme som å være en kriminell og seksualforbryter.

    Jeg velger å betegne pedofili som legning. Fordi det ikke bare dreier seg om seksuell tenning, men like mye om følelser og forelskelse som voksne seg imellom. Jeg mener at det å kalle pedofili som sykdom, bare er et påskudd for å sykeliggjøre noe man har vanskeligheter for å akseptere at finnes.

    Folk er dessuten veldig opptatt av at overgripere skal få behandling. Greit nok det, men hva med forebyggingen? Og den beste medisinen for det er åpenhet. Det er faktisk forsket på at samfunnets hat mot pedofile virker mot sin hensikt, og fører til flere overgrep enn nødvendig.

    Takk igjen:)