Menneskets dumskap

Print pagePDF pageEmail page

Det er spesielt 2 episoder / saker i media idag jeg ta frem som et tegn og symbol på menneskets dumskap,- det er saken med truseløse Marianne Aulie og den saken hvor hundeeier tar med hunden sitt i et jaktområde hvor det finnes Ulv, så blir hunden drept.

Hva sier disse sakene egentlig om oss mennesker? Har du tenkt over hvilke signaler dem sender ut og hvordan dem argumenterer?

For å ta det første først, nemlig en truseløs Marianne Aulie på senkveld. Når man vet at man skal på tv, og man har vist brystene og seg selv naken tidligere, da blir rett og slett patetisk å skylde på tv2 eller et annet medium for at man selv er truseløs  i beste sendetid på tv,- skal tvkanalene begynne å sjekke om damene har truse på eller ikke før dem får gå i studio ? Man har da et eget ansvar for å se til at trusa sitter på plass, spesielt når man ikke vil blotte sine edlere deler, eller skal vi få det slik at sjefen i tvkanalene blir pålagt å sjekke om det er noe klær under skjørtet før sending? Samme dumskapen kom Siv Jensen med under valgkampen.

Jeg er fristet til å putte Gørild Mauseth i samme bås, hun viste seg naken i filmen «Brent av frost» i en båt full av fisk, når da mediene siterte dette og viste klippet da gikk hun til sak mot Nrk, som kun visste denne scenen og sammenlignet med en annen  film og scene.

Jeg sitter igjen med det inntrykket og følelsen av at vi har fått en hel nye generasjon med mennesker som blir sur og grinete når dem ikke får viljen sin, eller når det oppstår situasjoner som dem ikke har kontroll over, så klager dem og skylder på andre, altså skylder på tredjepart, som ikke kan lastes for deres dumskap.

Det er vel kanskje påtide vi mennesker lærer oss at verden går ikke som vi vil, og livet er ikke slik vi vil, noe ingen kan klandres for uansett, men det har noe med å ta innover seg virkeligheten og forstå hvordan samfunnet og livet fungerer,- hvis dem ikke gjør det så får dem jaggu slite resten av sin levetid.

Samme er det man han/hun luringen som hunden med i jakt området og hvor det fantes Ulv. Dette som denne hundeeieren gjør er det samme som USA og staten California sliter med, nemlig at folk uten forståelse og viten om at man oppsøker ikke ville dyr uten å forstå konsekvensene.

Den hunden skulle aldri vært i dette området, da det er både båndtvang hele året på hunder og det er Ulv i området, da er det eierens ansvar å se til at hunden er i bånd, hverken mer eller mindre. Man oppsøker ikke områder hvor det finnes rovdyr som Ulv, Bjørn, Gjerv og Gaupe uten å vite hva man gjør. Det er faktisk mennesket som tråkker over noen grenser her, som f.eks å oppsøke rovdyrenes områder, da får det konsekvenser. Og så roper man på hjelp etterpå, like dumt som han journalisten som ble kidnappet i Afghanistan,- man gjør ting uten  tenke konsekvenser og så må andre komme dem til unnsetning, men i dette tilfellet med Ulven, så skylder man på et dyr som ikke forstår hverken ja eller nei, og Ulven forstår ihvertfall ikke at den ikke får lov å drepe en hund, men en Elg er ok.

Hva tror vi mennesker egentlig om andre levende skapninger ? Tror vi at dem forstår norsk eller? Tro vi at en bjørn forstår at den ikke får lov til å drepe sau, men at det er ok å ta en elg ?

Det sier seg selv, når rovdyr føler seg truet av en annen art, dyr eller mennesker spiller ingen rolle, så går den til angrep, og krysser vi mennesker noen grenser og innpå deres områder, da får vi bråk og da får vi problemer,- men det tragiske i dette er jo at det er våre kjæledyr og våre husdyr ( sau ) som må betale prisen for vår dumskap.

Menneskets nye dumskap er blitt å skylde på tredjepart, på den parten som ikke kan noe for at vi oppfører oss dumt eller på en part som ikke forstår det vi ønsker eller vil.

Men i USA har dem tatt grep,- montro om vi ikke må gjøre det samme her. I USA har det blitt forbudt å bygge hus i områder der det er klappeslanger og forbud mot å oppsøke slike områder, fordi mennesker går ikke sammen med klappeslanger, den biter og den biter hardt og den dreper. Usa har fått det problemet at folk fortrenger klappeslangene fra sitt naturlige miljø ved at vi bygger hus i deres områder og oppsøker områder p.g.a friluftsliv, tviler på at klappeslangene forstår at dem ikke skal bite mennesker, fordi da kan vi bli drept.

Samme er det med rovdyrene her i Norge, det er vi mennesker som beveger oss innpå deres områder, og dyrene forstår jo ikke at dem ikke skal angripe mennesker og våre kjæledyr. Noen som tror det nytter å si nei til Ulv eller Bjørn ? Like lite nytter det å si nei til en Ulv eller Bjørn som det nytter å si nei til Marianne Aulie at hun skal gå med truse på, ikke uten, fordi vi mennesker har fått det for at vi skal gjøre som vi vil uten å ta hensyn til noen andre,- da går det skeis.

Vg , Vg , Tv2 , Vg , Tv2 , Tv2 ,

Stem:
Share

  36 comments for “Menneskets dumskap

  1. Helge
    15. november, 2009 at 16:04

    Helt enig med deg, å slippe hunden løs i dette område og i en jaktsituasjon er mot alle regler mener jeg og dumskap er et beskjedent ord for det.
    Marianne Aulie hadde i følge Vg strømpebukser på seg, skulle ikke det være nok? Jeg forstår ikke oppstyret, bortsett fra at det er et billig PR påfunn. Til slutt, hvis du kunne venne deg til å skrive «de» i steden for «dem» så ville bloggen din bli ennå bedre.

  2. Sivert
    15. november, 2009 at 16:13

    @Helge: Det er mulig du er opptatt av å lære andre mennsker norsk, og det også mulig du er lærer for alt jeg vet,- men jeg har som praksis og motto, at folk skal spørre først eller evt be om råd før jeg åpner kjeften for å lære dem noe, samme med norsk kunnskaper, og jeg forventer det samme igjen.

    Hadde jeg spurt deg om jeg skal bruke de eller dem, så hadde du kunnet gitt det rådet, men siden jeg ikke har spurt deg om det, så burde du holde kjeft om mine norsk kunnskaper, la folk få spørre deg først neste gang FØR du kommer med bedre vitende råd.

    For det andre. Fult mulig du bruker de, ut ifra hvor du kommer fra og hvor du bor, her brukes IKKE de p.g.a dialekten og målføret, her brukes dem og deres

  3. Bjørn
    15. november, 2009 at 17:27

    Den hundeeieren er vel like dum som Marianne Aulie. Blir rett og slett kvalm av det kvinnemennesket. Elsker seg selv og det å komme i søkelyset. Fy så usmakelig. Men nå får ho det ho er ute etter, oppstyr i media. Kan ikke media ligge unna sånne idioter. De må fryses ut!

  4. Sivert
    15. november, 2009 at 17:28

    Ti dere som har fått norsk rettskrivning på hjernen og som skal lære det til andre, enten dem vil eller ei, tviler at dere vil bli påtvunget noen form for opplæring fra andre mennesker, uten at dere har spurt om råd først eller bedt om å få den opplæringen,- hvis litt mer respekt for andre mennesker da. Ikke rart ungdommen gjør opprør til tider og går av skaftet, dem har heller ikke bedt om opplæring fra voksne, hvis dem ikke står fast og ikke kan en ting, da bruker dem også spørre om hjelp og råd.

    Jeg er 41år, og jeg har såpass inntelligens at jeg kan tilegne med den kunnskapen jeg vil til ei hver tid og jeg har vett i skallen å spørre om hjelp og råd når det måtte behøves, men før den tid, så trenger jeg hverken å bli dressert eller belært,- godt råd er å vent til folk spør om hjelp og råd, og ikke komme opplæring før den tid.

    En annen ting. Kommentarene skal være relatert til det jeg skriver om eller til kommentarer på artikkelen,- nå har jeg enda ikke skrevet om norsk rettskrivning, og har ikke så stor innteresse for det heller, så det er tvilsomt at jeg kommer til å skrive om det,- så å komme med norsk rettskrivnings kommentarer til meg er bortkastet, jeg sletter slike belærende kommentarer som jeg ikke har bedt om å få, og ikke kommenterer jeg belærende til andre heller, ihvertfall ikke om norsk rettskrivning, det har med å vise mennesker respekt for den dem er og hva dem mener, og det er heller ikke min jobb å lære folk noe, såfremt dem ikke ber meg om råd.

  5. Sivert
    15. november, 2009 at 17:37

    @Bjørn: Nå har jeg min mistanke om hva som har skjedd med de 3 hundene, som er blitt drept av Ulv. Hvis du ser på bildene, så er ikke de hundene bitt og blitt angrepet på en naturlig måte som Ulv vansligvis gjør. Ulv går i strupen når dem skal drepe eller angripe et bytte. Men ta å studer bildene av den ene hunden, sier ikke mer, så kan man tenke resten sjøl.

  6. Pretor
    15. november, 2009 at 18:29

    Jeg må få kommentere noen faktafeil.

    – Det er ikke båndtvang på høsten /vinteren /våren. Noen lokale kommuner har det, men det er ikke tilfelle i Halden. Selv ikke Oslo som det tetteste populerte området i Norge, praktiserer båndtvang på denne tiden.

    – Den er ingen regel at en ulv går etter strupen. Som regel biter den fra siden da byttet er i bevegelse.

    Jeg jakter selv hare med harehund i de samme traktene, jeg har ikke tatt standpunkt i ulvesaken.

  7. Morris Rage
    15. november, 2009 at 18:31

    Hei!

    Fikk bare lyst til å legge igjen et kort melding om et bra innlegg.
    Jeg er helt enig i det du skriver – jeg begynner nesten å bli litt lei av at jeg irriterer meg over at folk kan være så dumme 🙂

    Hilsen Morris, Oslo

  8. Sivert
    15. november, 2009 at 18:39

    @Pretor: Er nok riktig det du sier om båndtvang, men når det er sagt, så vet jeg at det ikke er lov å gå med fuglehund i jaktområder på våren og sommeren, fordi man skal ikke forstyrre småvilt eller annet vilt når dem har unger. Når hunder er løs i naturen, spesielt i jaktområder så forstyrrer dem vilt, både rovdyr og annet vilt. Nå er reguleringer på når man kan ha de forskjellige typer jakthunder løs i naturen, som regel etter når det er jakt og ikke. I tettbygde strøk som det heter og i byene, så skal man ha hunden i bånd, om ikke annet av respekt for dem som er redd hunder og når man går i naturen med hund, så skal man ha dem fast i bånd for ikke forstyrre dyrelivet,- akkurat som bønder skal gjete sauene sine og samene gjete sine reinsdyr, i de områder det er tamrein.

    Som jeg skriver i innlegget, man bør og skal vite hva man gjør når man tar hund med seg eller man går alene inni områder med rovdyr, har man ikke nødvendig kunnskap om hvordan de ulike rovdyr reagerer på hund og mennesker, så bør man la være, da man mest sannsynlig gjør større skade med sitt nærver enn gangn.

  9. Sivert
    15. november, 2009 at 18:41

    @Morris: Ikke irriter deg over det, bare tull, men ta det heller som god underholdning og få deg heller en god latter 😀

  10. jan
    15. november, 2009 at 19:03

    når du er så dum å slipper hunden løs i ulve område så burde du ikke ha hund.
    ulven jakter på det letteste bytte….
    tror du det er en sprek elg eller en smellfeit gneldre bikkje som ikke kan bevege seg???
    stakkars bikkje som hadde en så dust eier……

  11. Bonde
    15. november, 2009 at 19:34

    Du som slipper din elghund i ett område hvor det er ulv, kan vel ikke annet en å takke seg selv.

    Bikkja di har egenskaper som gjør at den er veldig oppmerksom på lukter av andre dyr i naturen. Å spore en ulv er ikke noe problem for den-eller motsatt.

    Så lenge hunden din hadde vært i bånd og nær mennesker, hadde ulven(e) viket unna straks. Ulvene er ikke slemme dyr, slik mange vil ha folk til å tro.

    Ulver er trenger mat de også. De så vel din frittgående elgehund som en enkel søndagsmiddag.

  12. Stian
    15. november, 2009 at 20:05

    Snart er ulvebestanden ute av kontroll. Jeg gleder meg til ulvene begynner å trekke innover mot Oslomarka og kanskje spiser en puddel eller to, da tenker jeg pipa får en annen tone…

  13. Sivert
    15. november, 2009 at 20:09

    @Stian: Hva vet du om Ulv og dens væremåte? Trodde folk har forstått et rovdyr som Ulv, Bjørn, Gjerv og Gaupe trekker ikke etter hvor folk bor, men det er vi mennesker som presser oss innpå deres områder, det er da konfliktene oppstår. Vi skal holde oss langt vekk fra de områdene rovdyrene oppholder seg, da funker det, men straks vi mennesker tar med oss våre hus – og kjæledyr innpå deres områder da blir det bråk og konflikter.
    Rovdyrene trekker seg unna mennesker, langt også.

  14. Stian
    15. november, 2009 at 20:22

    Når ulven går inn på gårdsplassen og spiser hunder som står i bånd så minner ikke det om dyr som trekker vekk fra folk..

  15. Cave canem
    15. november, 2009 at 20:36

    Og Stian vet ikke hvor stor Oslomarka er og har heller aldri gått tur med bikkja si i Oslo by, eller vært der. Er ikke bare pudler i den byen.
    Om det løper noen ulver løs i marka, tror jeg det er mer enn nok plass til det.

    Det som er problemet i Oslo med hundedreping er psyko hundeeiere som ikke har kontroll på bikkjene eller de med kamphunder og foreldre som ikke har peiling på hund og tror at gullungen hylende og hvinende kan gå bort og pelle på en hvilket som helst «bissevofse» og forlanger dem avlivet når ungen går over streken.
    Spør alltid hundeeieren først om ungen din kan hilse på bikkja, det gjelder over hele landet, og pass på både ungen og bikkja di!

    Sjelden bikkjas skyld, akkurat som i denne elghundsaken.

    Ellers, ja til både Aulie og ulv!

  16. Cave canem
    15. november, 2009 at 20:42

    Stian. Det er dårlig hundehold! Det er som å la nøklene stå i bilen med åpen dør, med lommeboka og mobilen på passasjersetet!

    Hvis du bor i ulveområde, så binder du ikke en forsvarsløs bikkje på gårdsplassen.

    Du kan øyensynlig lite både om hunder og ulver. Ja, de skyr som regel mennesker, men hunder og ulver er vokst for langt fra hverandre, men er likevel i slekt, så ulven ser på hunden som en fiende. Inntrenger på sitt revir.
    Så beklager hvis det er gårdsplassen din. Flytt! Eller pass på bikkja di og buskapen!

    Jeg er fra ulvedistrikt opprinnelig, så spar meg for hånlige Oslogutt-kommentarer!

  17. Sivert
    15. november, 2009 at 20:43

    @cave: Skal være enig med deg,- forutsatt at Aulie har trusa på og ikke av 😀 😛 sett fitte før, både med og uten hår på.

  18. Sivert
    15. november, 2009 at 20:44

    @Stian: Den hunden var med eieren påtur i jaktområdet og hvor det var Ulv, les artikkelen.

  19. Maria
    15. november, 2009 at 22:12

    Helge, du med det første innlegget, ta deg et skrivekurs selv før du påpeker andres feil, det kryr jo av både stavefeil og grammatikkfeil i innlegget ditt!

  20. Eirik
    15. november, 2009 at 22:31

    dere snakker om at hunde eiern er så dum som slipper hunden sin der de vet det er ulv, men det dukker jo opp ulv mange steder som de som liksom har greie på det sier at det ikke er ulv.
    og hvis dere tror at en hund oppsøker ulven ved og lukte seg frem til den så er du passe dum, jeg har jaktet ulv i canada og har selv sett hvordan hunden er redd bare de kjenner lukta av den.
    jeg er for ulv jeg uten tvil. den har også sin plass i naturen,men jeg mener det er en selvfølge at den kan skytes hvis den angriper hunden din.
    99 prosent av norske jegere har ikke noe imot ulv, men de vil jo selvfølgelig beskytte sin beste venn,,
    og jan, hvordan vet du at bikkja er smellfeit? tror du ulven dreper hunden for og spise den? der tar du veldig feil. i 90 prosent av tilfellene dreper den hunden og stikker..
    men i dine øyne så er det jo bare hundeeiern som er dum.
    jeg blir provosert over og høre så mange dumme og usaklige argumenter som dere har her..

  21. Sivert
    15. november, 2009 at 22:50

    @Eirik: De gangene husdyr eller kjæledyr kommer i kontakt med rovdyr, som i dette tilfellet. Da er det som regel mennesket som har satt sitt kjæledyr eller husdyr i den situasjonen og dem er blitt fulgt til det området av et menneske, ingen husdyr eller kjæledyr for den del, oppsøker ikke rovdyr frivillig, da dem bruker luktesansen og reagerer ut ifra den, vel og merke hvis dem er alene eller får reagerer naturlig. Det er alltid mennesket som står bak og gjerne tatt sin hund eller sauer på beite i områder dem vet det er rovdyr, ikke motsatt.

  22. jessica
    16. november, 2009 at 00:14

    Dersom du jakter i et område med ulv med løs jakthund er det ditt eget ansvar!! akkurat som vi som har gjeterhunder må passe på at våre hunder ikke blir skutt av bønder som «beskytter» sauen sin!!
    Hvorfor skal jakthunder ha «spesialrett!»
    Dere er i ulvens territorie, et dyr som bør vernes!!
    Jeg ser konstant løse hunder i skogen, 2 ganger har vi blitt angrepet av jakthunder (settere), og jeg ble selv bitt skikkelig i beinet av den ene i et forsøk på å forsvare min egen hund!!! gir det meg rett til å skyte din jakthund?? som vanlig var det ingen eier å se for disse jakthundene springer jo avgårde i flere timer uten oppsyn!!
    Jakthunder holdes sjeldent som familiehunder og oppholder seg ut i hundegård utenom jaktsesongen! dette er ikke oppdragelse som kreves av alle andre hundeeiere!
    Punktum! jegerens ansvar som selv oppsøker fare!!
    Forresten, enig med det om barn og tafse på fremmede bissevovser! Har jobbet med forsvarshunder i 6 år nå, og bare hunden bjeffer krever folk å få den avlivet! skaff dere heller litt kunnskap om hundens språk og atferd! er opp til alle å samarbeide om å unngå situasjoner! Eks: ikke spark etter hunden min når vi er på tur, ikke skrik, løp og slå etter den!!
    Hunden skal ikke ha rett til å forsvare seg selv mot gale mennesker, men skyte ulven skal være lov! får jeg sette ei kule i menneskene som skader dyr, snakker vi om rettferdighet til å forsvare dyra!! mennesker kan lære rett og galt, men er for arrogante og selvopptatte!! ulven går på instinkt og forsvarer dens rettmessige territorie!

  23. jessica
    16. november, 2009 at 00:19

    En ting til, en hund/ulv dreper ved halsbitt! denne hunden som er avbildet er IKKE drept av ulv.
    Jeg kan uttale meg om dette for jeg er utdannet innen det, og har blant annet studert denne type atferd.
    En ulv som forsvarer sitt treeitore vil ta nakkegrep og rive ut strupen, ikke svelge halve mageinnholdet på en hund. Ser mer ut som en jeger har vært misfornøyd med bikkja si, drept den selv og skyldt på ulven!
    Jada, akkurat som bøndene og sauene deres….

  24. jessica
    16. november, 2009 at 00:43

    PS!!! også: «jeger FANT hunden sin», dvs hunden var utenfor oppsikt og media skriver Ulv fordi jeger skriker det!!
    Media er like ansvarlige med å ikke legge ut slike nyheter uten bevis!! Herregud, dersom rettegangen hadde fungert på samme måte hadde mange uskyldige mennesker blitt dømt!!!
    Media er ute etter lesere, tall, penger!!!
    Bevis eksisterer ikke i VG, se og hør eller andre mediekanaler! og frem til det er undersøkt av biolog, professor på dette området, bør folk slutte å skrike om hjelp og legge hagla tilbake i skapet!
    «TRIGGER-HAPPY NORWAY!»
    Slik kjenner verden til vår naturforvaltning….

  25. huttetu
    16. november, 2009 at 02:57

    Aulies truse-glipp: De kunne ha byttet kameravinkel eller flyttet på sofaen. Det var ekstremt uprofesjonelt av TV 2. tja Det var ekstremt uprofesjonelt ? kansje en ka seie det samme om bekledningen til Aulies da? ;P men alt for å få litt PR ikkje sant?

  26. Sivert
    16. november, 2009 at 03:20

    @huttetu: Eller kanskje frøken Aulie bør beholde trusa på neste gang? Kanskje lurest det.

  27. Bjørn
    16. november, 2009 at 10:44

    Frykten for ulv har vi mennesker skapt selv! Ikke rart det har blitt slik når vi har hørt eventyr om rødhette og ulven siden vi var små. Å slippe jaktbikkja si i et område med ulv er jo det samme som å be om at den skal bli tatt av dage. Jegerene ønsker nå å få retten til å avlive ulv i nødverge, men dette er vel ikke noen løsning på problemet. Skal de bruke bikkja som åte til å få skutt den ulven de gjerne vil ha avlivet. Ulven blir vel fort utryddet hvis avliving ved nødverge blir praktisert. Selv jegere har lov å bruke huet.

  28. james
    16. november, 2009 at 13:17

    Ser ikke helt aulie sitt problem.Hu vet hu ska på tv,kankka bare ta på seg en truse da?
    Ang denne ulve saken.trodde jeg ikke det var lov og ha hund løs når man gikk på jakt,men fant intet om dte når jeg googlet.
    Men er enig med de fleste her inne har du bikkja løs er det på eget ansvar.

  29. Sivert
    16. november, 2009 at 13:42

    @james: Problemet for Aulie og andre mennesker som skylder på en tredjepart, er at dem ikke evner å forstå at dem er ansvarlige for egne handlinger, og at det gjelder alt dem måtte foreta seg, selv det å få på seg trusa når dem skal i tvstudio. Siv Jensen skyldte jo også kameravinklene under valgkampen, rart hun husket å ha truse på seg hun også. Går man i tvstudio, så går man ditt på tvkanalens premisser eller tvprogrammet sine premisser, ikke sine egne presmisser, da bør man tenke litt lengre enn det disse gjør, men dette vet disse menneskene om, så det er bare dumskap av dem å skylde på kameravinkler og gud vet hva, noe som dem ikke kan gjøre noe med, men det dem kan gjøre noe med er å ha truse på seg neste gang

  30. Øyvind
    16. november, 2009 at 15:31

    Hei.
    Jeg setter virkelig pris på deres dummskap, vet ikke hvor mange ganger jeg har trukket på smilebåndet mens jeg har lest det som står her på denne siden.

    Jessica: Om du mener at ulven alltid angriper strupen så tar du grundig feil. det er derimot riktig som det ble skrevet over her ett sted at ulvet angripet gjerne fra siden, eller også bakfra. Den angriper bakfra med ett kraftig bitt for å gjøre dyret forsvarsløst så den senere kan gå å forsyne seg av byttet (dette gjelder særlig sau).

    Også til dere andre: Om det å jakte med løshund i områder med rovdyr, og da spesielt ulv da den gjør størs skade på husdyra.
    Hadde ingen av dere naturfag på skolen den gang dere gikk der?
    Der lærte dere nemlig at det MÅ drives jakt på vilt (Elg, hjort, rådyr, hare, fugl og annet småvillt). Hvis det ikke drives jakt på en del arter f.eks. hare, da blir det overbefolkning av hare, og det kan (vil) oppstå harepest, og hvis det oppstår harepest, så vil de dyra som lever av hare, reven, få pest, og da vil både hare og reve stammen bli utryddet.
    Ta det motsatte eksempelet: Vi jakter ikke på rev. Da vil reven spise opp haren, og den blir utryddet, og da blir det ikke mat nok til reven (som forøvrig spiser annet villt som mus. o.l.) og reven vil bli så godt som utryddet.

    Så sa dere at jegere er dumme som slipper hundene sine i såkalte ulveområder?
    kansje dere bør tenke over alle dyra det går utover hvis de ikke slipper hundene sine?

    Jeg er helt sikker på at dere som har skrevet her (med untak av «Stian») aldrig har vert ute i naturen på jakt og høstet av naturens goder.

    Jeg skal ta ett eksempel til (jeg kunne jo holdt på hele uka med dette).

    Hvis man slutter å jakte på elg, hva skjer da? Jo elgstammen blir stor, og enda større. Vi det jo at elgen/hjorten allerede nå forårsaker store skader på skogen. hvordan skal det da bli hvis elgstammen blir 10-15 ganger så stor som den er i dag? da blir det nesten ingen avlinger som vokser opp, og trevareindustrien vil ikke ha noe å lage produktene sine av.

    jeg tok nok dette litt vel langt, men forhåpentligvis får det noen til å skjønne hva det faktisk vil si å ikke slippe bikja si i skogen.

    jeg kjenner flere som ikke TØRR å slippe bikja i skogen pga. ULV
    jeg vet om flere som ikke tør å bruke naturen som friluftsområde (gå, sykle, fiske) pga. ULV. vil vi ha det slik i norge? sitter ikke nordmen for mye stille fra før av?

  31. Sivert
    16. november, 2009 at 16:27

    @Øyvind: Jeg jar ikke sagt ett ord om at man ikke drive med jakt, både på småvilt og storvilt,- har drevet med det selv i 30år,- men det er en vesentlig forskjell på drive jakt med kunnskaper om naturen og dens vilt og dyr, enn å drive jakt uten annen kunnskap enn å bruke børsa, siste kategori jeger har vi ikke brukt for i Norge, ei eller dem som drikker alkohol under jakta og dem som ikke eier kunnskap om hverken dyr eller naturen ellers, kunnskap er basisen for å kunne drive med jakt og annen friluftsliv, noe jeg vil påstå 80-85 % av dem driver med jakt og friluftsliv ikke vet hva er engang.

  32. Øyvind
    16. november, 2009 at 17:17

    Du sa ikke noe om at man ikke skal drive jakt, det stemmer. Men du sa noe angående bruk av hund, hund er utvilsomt den beste jaktkammeraten en jeger kan få, uten hunden så blir jakt meget vanskelig og man mister effektiviteten på jakta. Og da må det flere jegere til, men det er desverre alt for få unge som rekruteres til jakt.

    Jeg er helt enig i at man bør og må ha kunnskaper om annet enn hvordan man bruker børsa når man beveger seg ut i norges fauna. Og alkohol + jakt = ulovlig og uaktsomt.

    så da vi er enige i at det må jaktes her til lands så er det vel ingen problemer? jo Ulven er et problem, for hvis man skal gjøre som du mener så skal man ikke bruke hund i områder med ulv, og da blir det en stor utfordring å bruke hund på hele Østlandet. desverre.

    Så for at man skal bruke hund, så må mye av ulven i Norge og Sverige felles, så andre kan komme til. Det ville så klart ha vert mye lettere om ulven kunne lese kart og se ulvegrenser og hva den kan og ikke kan angripe…

    Norge har også bestemt at det skal være ulv i Norges fauna, og vi må akseptere det, men til visse grenser. Den ulven som befinner seg på østlandet her i norge er utsatt, som mange vet, og mange fornekter. men det finnes mange bevis (uten at jeg sitter med alle) på at Ulv har blitt kjørt til norge i fra Russland.
    Altså den hører ikke til i norges fauna og skal utryddes. det finnes ikke norsk ulv, det sørget våre forfedre for.

  33. Sivert
    16. november, 2009 at 17:42

    @Øyvind: Har btukt hund i mange mange år,- men har du kunnskap om annen måte å jakte på, så er den minst like effektiv, om ikke bedre. Og skal man ha hund med seg uti naturen da bør man også vite hva man gjør, nemlig hvordan hunde kan påvirket annet vilt og dyreliv, hund er i utgangspunktet en kamrat man tar med på jakt. Men for at hunden skal bli en god jakthund, så må det mye trening og ikke minst mye dresur til, både i jaktsituasjoner og hjemme, god dresur på hunden i jaktsituasjoner er det beste for også ta hensyn til naturen og dyrelivet.

    Grunnen til at det oppstår konflikter mellom mennesker og rovdyr er at mennesket beveger seg innpå deres områder, hverken mer eller mindre. Det er heller ikke en menneskerett å drive med friluftsliv bare fordi man ønsker og vil det, derfor skal kunnskapene være på plass før man begynner med friluftsliv,- det er mange som har startet med friluftsliv, fordi det er blitt en motesak, da har man ikke de nødvendige kunnskapene på plass, noe som kreves for å drive friluftsliv på en fornuftig og hensynsfull måte,- det man aldri må glemme, når man beveger seg uti naturen, om det er på jakt eller i annen ærend, så er man i naturen på naturens premisser, ikke sine egne premisser.

    Nå har vi hatt både Ulv og bjørn i Norge i mange hundre år, Ulve som er i Norge er den samme som er i Sverige og Finland, samme stammen og samme familien, det samme med bjørnen som er i Syd-Norge, og den i Nord-Norge er i stamme med den russiske, da dem går over grennsene begge veier. Når folk i Nord-Sverige kan leve med både bjørn og ulv i fred, så burde jaggu vi også kunne det som har 10% av dem stammen svenskene har, men det er mindre konflikter i Sverige enn det er i Norge, fordi bøndene og reindrifs samene har akseptert at ulv og bjørn hører til i naturen, og skal være der.
    Men altså sålangt kommer vi aldri i Norge, da det ligger alfor mye kroner i få erstartninger for tapte dyr, for at bøndene og samene vil godta det slik som i Sverige, ei ordning som egentlig burde vært avviklet forlenge siden, da hadde bøndene og samene blitt tvunget til å ta vare på sine sauer og reiner, noe dem slipper idag. Erstartningen er for stor. Ei Reinsimle ( horein) som blir tatt av ulv eller bjørn eller påkjørt av bil, gir erstartning for simla, pluss 5-6 år fremover for antal kalver hun kunne fått, altså dem får for hver reinsimle ca 300 000

  34. Bjørn
    16. november, 2009 at 21:00

    Til Øyvind: Jeg har drevet og driver med jakt, men jeg bruker HUET!!!

  35. Sivert
    16. november, 2009 at 21:10

    @Bjørn: I disse underlivs tider og hvor Frk. Aulie går truseløs, og med litt humor på lur,- da må jeg nesten spørre hvilket hue er det du bruker da ? 😀 😛

  36. Øyvind
    16. november, 2009 at 23:21

    Til Bjørn:

    Jeg har ikke på noe tidspunkt sakt at noen her ikke har brukt hue hvis de har vert i skogen. Jeg ordla meg kansje litt feil da jeg skrev at jeg var sikker på at ingen her har drevet med jakt, men det betyr da vel ikke at jeg sa du ikke bruker hue, eller?

    Til Sivert:

    Vi hadde riktig nok ulv i norge for mange år siden, men den ble utryddet. Og etter den ble utryddet så har merkelig nok ulven gått fra Russland over en sjø/hav i Finnland (husker ikke navnet på sjøen/havet)og helt til Norge og Sverige, men det som er utrolig er at det ikke har vert tykk nok is på det vannet til at det er mulig å krysse på ca. 20 år. dette er det de sier har hendt, men enda en ting som er merkelig med det, det er at ikke de som bor i finnland og sverige ikke har funnet noen tegn (rester etter at ulven har fellt elg osv, eller spor) til at de faktisk har kommet seg over der.
    Men det som det faktisk finnes bevis for er at Ulv har fått haik med menneskelig transport, og har blitt satt ut rundt omkring på østlandet. Og det står i det norske lovverk at dyr som ikke hører hjemme i norsk fauna skal fjernes (husker ikke ordrett).

    At bønder klager over at de taper penger på skade på husdyr skjønner jeg godt, det er tross alt levebrødet dems. Enhver nordmann vil klage hvis de mister levebrødet sitt, det har vi jo sett nå i finnanskrisa…

    At dem er så glade og førnøyde med ulv i Sverige tror jeg ikke på, hvorfor har myndighetene bestemt at det blir lisensjakt på over 100 ulv der? jo, fordi dem har oversteget grensen på 200 ulv, og befolkningen har begynt å innse hvor farlig ulven kan være.

    Angående Aulie så er jeg helt enig at det er tåpelig å gå truseløs på et TV-show og senere gi skylden til TV2 😉