Helt sikkert Voltaren

Print pagePDF pageEmail page

Ser nå ikveld at en gutt har fått hjertestans på fotballbanen utenfor Trondheim, noe som er meget tragisk, men samtidig en tankevekker. Hva er galt? Hvorfor?

Nå har det vært uttalige reppotasjer på både Svensk – og Dansk tv  angående bruk av preparatet Voltaren, som er betennelsesdempende medikament. Noe som brukes ekstremt mye av fotballspillere, og står i skapet til klubbene, slik at spillerne bare kan ta det, når dem f.eks har fått en vridning, overtråkk osv.

Det Svenske, Danske og Engelske forskere sier, dette preparatet skal ikke brukes sammen med fysiskaktivitet, da det kan gi forstyrrelse på hjerterytmen. Noe jeg også fikk bekreftet og advarsel mot hos min fastlege, hadde en betennelse og han skrev ut Voltaren, men med beskjed om ikke anstrenge meg slik at hjerterytmen min økte, måtte holde jevn hjerterytme mens jeg spiste Voltaren i 10 dager, fordi man ikke vet helt sikkert om det kan forårsake hjertestans, noe engelske og danske forskere har mistanke om.

Så har denne gutten tatt Voltaren, eller brukt Voltaren over flere dager eller bare omså 1 dag, så skulle han ikke vært på fotballbanen, da slik anstrengelse øker hjerterytmen, noe som fastleger skal advare mot.

Dette er heller ikke et preparat som skal stå i lokalene til klubbene, da dette er reseptbelagt preparat, men legen til klubbene skriver det ut som sukkertøy og lar det stå i medisinskapet i klubbhuset, noe som det bør bli slutt på.

Så om det kommer fram at gutten har tatt Voltaren bare 1 gang eller spist det over flere dager, så vil ikke det overraske meg i det hele tatt.

Vg , Tv2 ,

Stem:
Share

  27 comments for “Helt sikkert Voltaren

  1. Irritert
    18. november, 2009 at 23:25

    Hvordan i alle dager kan du vite det? Tragisk gjort av deg å linke til ett slikt innlegg, når du ikke har peiling.. Tenk på gutten og foreldrene…

  2. Sivert
    18. november, 2009 at 23:29

    @Irritert: Hvordan jeg kan si det? Jo, det er det eneste preparatet forskerne kan si har en viss inflytelse på hjerterytmen og som kan gi forstyrrelse på hjerterytmen i sammenheng med fysiskaktivitet, da må man spise Voltaren og gjøre fysiskaktivitet i samme tidsrom, har man en fastlege som oppdatert og følger med litt, så får man den beskjeden fra legen hvis han eller hun skriver ut Voltaren til pasienten,- derfor kan jeg si det.

  3. Sivert
    18. november, 2009 at 23:34

    @@: Dette er noe foreldrene og gutten skulle fått beskjed om, hvis han har brukt preparatet omså baere 1 gang eller over flere dager, da skulle legen i klubben eller evt. fastlegen til gutten sagt dette, det er elementært at en lege informerer om farer ved bruk av preparater.
    Jeg fikk selv den beskjeden fra min fastlege,* du må ta Voltaren i 10 dager, men ingen fysiskaktivitet og anstrengelse*,- og så sa han dette om hjerterytmen og forstyrrelse på hjerterytmen.

    Dette er et omstridt preparat i europa, nettopp p.g.a klare indikasjoner på at Voltaren forstyrrer hjerterytmen ved fysiskaktivitet og jeg vet, ut ifra mine bekjennskaper som jobber innen medisin, at det er mistanke om at Voltaren forårsaker hjertestans ved fysiskaktivitet.

  4. What?
    18. november, 2009 at 23:38

    Du vet jo ikke en gang om gutten har tatt Voltaren! Tenk å skrive noe sånt. Helt enig med «irritert» her, tenk på familien og de pårørende.

  5. Sivert
    18. november, 2009 at 23:44

    @What: Dette er et preparat som knaskes daglig i alle klubber i både Norge og i resten av europa, noe flere tvdokumentarer har visst, senest for 3 uker siden på svensk tv6, og samtlige klubber har hatt spillere som har fått hjertestans,- derfor synes jeg det legitimt å sette søkelyset på dette, og i Danmark blir dette forbudt for fotballspillere å bruke, nettopp p.g.a farene ved bruk av dette legemiddelet.
    Så istedenfor å kritisere folk og gå i strupen på folk som advarer mot legemidler og produkter som kan være og som indikasjoner på kan være helsefarlig, så burde folk heller være takknemlig for det,- jeg er ihvertfall det når jeg får slike råd og tips fra både leger og folk ellers, ikke bare på dette området, men også sjennerellt på alle områder.

  6. Vaksine
    18. november, 2009 at 23:47

    Jeg tenkte på svinevaksinen, er vel mest det folk tenker på i disse dager. Eller så vet vi jo ingenting om denne gutten har hjerteproblemer fra før.

  7. Sivert
    18. november, 2009 at 23:49

    @Vaksine: Selv på friske folk, altså mennesker som aldri har hatt problemer med hjertet eller hjerterytmen, så kan Voltaren forårsake hjertestans eller forstyrrelse på hjerterytmen, noe som er farlig og noe som alle leger bør og skal si til pasienter som dem skriver dette legemiddelet ut til.

  8. Sivert
    18. november, 2009 at 23:54

    Synes det er like legitimt å advare mot Voltaren som dem gjorde i sin tid mot en type innsovningstabletter som var på markedet i noen år, men dem måtte jo fjerne det da folk gikk i søvne og gjorde det mest utrolige, dem drakk alkohol uten å vite det, dem drap folk og ble helt krakilsk, husker ikke akkurat navnet nå,, men det kommer vel etterhvert, men dem var ihvertfall blå i farge og trekantet iform.

  9. Sivert
    19. november, 2009 at 00:03

    Vær gjerne uenig og diskuter gjerne dette på en saklig måte,- men kom ikke skriv kommenatrer om at dem som kommenterer er idioter, tullinger osv osv,- slikt språk bruk godtas ikke, da blir kommentarene slettet, blir like usømmelig som dem som diskuterte biodiesel ikveld på tv, rop og skrik, skulle tro det var drap og lot ikke andre prate ferdig engang,- litt sivilisert kan man være og litt respekt for folk kan man vise, selvom man er uenig. Ikke rart det skjer drap og krig, når folk ikke kan diskutere en tema eller politikk på en saklig og ok måte.

    Dette er ikke tv2 eller dagbladet sin nettside, men en privatblogg, da blir også ytringsfriheten også annerledes i tillegg….diskuter gjerne, men hvis i det minste at man kan være sivilisert og oppføre ok mot folk man er uenig med.

  10. spardæ!
    19. november, 2009 at 00:18

    wtf. man treng ikke få «dårlig» hjerte bare pga det. det kan jo alltids vær en sykdom han ikke vist han hadd osv. helt enig med «irritert» – at du kan skriv sånt.

    rett og slett latterlig ;-s

  11. ida
    19. november, 2009 at 00:22

    fra min side ser jeg det som respektløst å skrive et langt innlegg om at en gutt på 15 år du ikke har peiling på hvem er (?) bruker voltaren. tenk på hans pårørende som allerede har det vanskelig med situasjonen slik den er, og du skal begynne å presse inn fakta om han guttungen bruker voltaren ..

  12. Stine
    19. november, 2009 at 00:22

    Bra at du advarer mot medisinen.

    Men uansett om gutten har spist disse pillene eller ikke, la oss for guds skyld bare håpe de finner ut hva som har skjedd og aller mest at han blir helt frisk igjen!

  13. Sivert
    19. november, 2009 at 00:34

    @Stine: Helt enig med deg, takker.

    @Ida. Jeg har ikke skrevet om gutten i det hele tatt og ikke om foreldrene og om familien,- men dette handler om et preparat som ligger i hyllene til minst alle klubbene i Norge og resten av europa, og som blir forbudt i Danmark fra 01.01.10,- det burde da være lov å advare mot slike preparater eller? Det er hva dette handler om, ikke om hverken meg, gutten, familien eller slekta til gutten. Dere ser jo fanden på høylys dag.

  14. Joachim
    19. november, 2009 at 00:57

    hvis det finnes voltaren i medisinskapene til alle fotball klubbene i norge og resten av europa hadde vi hatt flere slike hendelser hvis denne medisinen er så farlig som du mener… tror heller at han har hatt en hjertesykdom som han ikke visste om og den slo ut da han spilte fotball.
    Håper han blir frisk.

  15. anette
    19. november, 2009 at 01:01

    hvis dette ikke handler om gutten, hvorfor bruker du han som eksempel og du skriver » helt sikkert voltaren» som overskrift. da vil jo saken handle om han. og du har jo ikke engang peiling på hvem han er så sier du at det er helt sikkert voltaren fordi han fikk hjertestans på en fotball trening, det kan være mange årsaker til at dette skjedde, da blir det for teit å skrive » helt sikkert voltaren» som overskrift.

  16. Sivert
    19. november, 2009 at 01:05

    @Joachim: Få med deg at jeg skrev KAN gi hjerterytme forstyrrelser og hjertestans, ingenting sier at det skjer, men KAN skje, men siden Danskene vil være på den sikre siden og utsette spillerne for denne faren, så forbyr dem legemiddelet noe som er klokt og smart gjort. Det er ikke nødvendig å utsette spillerne for større risiko enn nødvendig.
    Jo, det finnes i så si alle medisinskap som tilhører klubbene, i Sverige fant dem det i samtlige klubber i superettan og i allsvenskan, og det samme i de to øverste divisjonene i Danmark, og i de to øverste divisjonene i Norge var kun 4 klubber som ikke hadde det i medisinskapet,- nå viser jeg til det som Dansk og Svensk tv fant ut om hvor utbrett dette legemiddelet er,- og i Danmark og Sverige har det vært 15-20 slike tilfeller på dette nivået og samtlige spillere hadde inntatt Voltaren, det er jo derfor legene bør advare mot dette, ikke for morroskyld

  17. Sivert
    19. november, 2009 at 01:09

    @anette: «Helt sikkert Voltaren» betyr at jeg skriver om legemiddelet Voltaren, verre er det ikke. Hadde jeg villet skrive om gutten og hans familie, da hadde jeg brukt ei overskift som gutten eller familien.

  18. Sivert
    19. november, 2009 at 01:15

    Overskriften og innholdet i teksten skal ha sammenheng, hvis ikke sier overskriften null om hva som står i teksten,- derfor Voltaren i overskriften og ikke annet,- men man kan jo lage ei flue til en elefant om man vil være vanskelig og kverrulerende nok også.

  19. What?
    19. november, 2009 at 01:17

    Du skriver det ikke handler om gutten eller hans familie/pårørende.

    Overskriften til innlegget ditt er «HELT SIKKERT VOLTAREN», som er koblet til en artikkel om en gutt som har fått hjertestans på trening. I mine øyne virker det som du sier at denne gutten har fått hjertestans grunnet inntak av Voltaren, du sier jo helt sikkert…. Det er i mine øyne respektløst ovenfor gutten og hans nærmeste, når du faktisk ikke vet grunnen.

  20. anette
    19. november, 2009 at 01:21

    Virker mere som du prøver og få frem at det er mest sannsynelig at gutten har tatt voltaren.
    Og hallo, gutten er 15år. Hva er sjangsen for at han spiller i 2.div i norge eller noe på det nivået?

  21. What?
    19. november, 2009 at 01:22

    så anette hadde sagt omtrent det samme. beklager overflødig innlegg 🙂

  22. Sivert
    19. november, 2009 at 01:31

    @anette: Dette gjelder ikke bare litt aktivitet når man tar Voltaren, man skal ha null fysiskaktivitet, selv på 9 div. nivå blir formye, ifølge advarslene om bruk av voltaren, man skal ikke ha aktivitet som øker hjerterytmen med 20 slag i minuttet engang. Nå er det slik også, at Voltaren er det eneste produktet som sålangt er påvisst å ha slik virkning på hjertet, dessverre,- men det kan være flere, noe som det forskers på.

  23. Sivert
    19. november, 2009 at 03:10

    Man skal være klarover at all type betennelsesdempende preparater også pencilin, er medisiner man kan reagere på når som helst, også på matvarer inneholdende slike stoffer som f.eks oppdrettsfisk,- det kan gå bra å bruke det engang og en kur, men plutselig reagerer kroppen, den reaksjonen kan være både kraftig og livstruende,- har selv blitt liggende i 6 uker på sykehus p.g.a plutselig og uventet reaksjon på slike medisiner, da kan man aldri bruke slike preparater igjen noen gang.

  24. anette
    19. november, 2009 at 11:19

    men du skriver jo at legemiddelet finnes i toppklubber, ikke i et helt vanlig idrettslag. så hva er sjangsen for at han har tatt det da? begynn å tenk litt før du sier noe da.

  25. Sivert
    19. november, 2009 at 13:37

    @anette: Når jeg sier idrettslag, så kan det like gjerne være 3,4, eller 8 divisjon, det har lite med saken å gjøre, dette handler om et prepaprat i kombinasjon med fysiskaktivitet, noe som brukes både i toppklubbene ( 2div, adecco, og tippeligaen) og på alders bestemtnivå, ihvertfall var veldig utbrett i Sverige og Danmark på alders bestemtnivå, antar vi i Norge ikke er noe bedre i så måte, vi tar jo etter alt det andre gjør, uansett om det er bra eller dårlig,- så jeg synes dette er altfor alvorlig til at man skal bare feie det under teppet, og late som dette ikke eksisterer og ikke prate om det, dette er gambling med både voksnefolks helse og barns helse, og barn fortjener i det minste at voksnefolk sier ifra og opplyser dem saker og ting som kan være farlig,barn fortjener ikke at vi feier dette under teppet, når resultatet av at vi kanskje gjør det, blir fatalt. Det er forskjell på om en mann på min alder dør av hjertestans eller om en gutt på 16,17 eller 18 år gjør det, i min alder kan forvente litt av hvert av helse plager og t.o.m plutselig død p.g.a et eller annet,- men det forventer man ikke skal skje med en tenåring som har hele livet foran seg og mer til, da synes jeg det blir for dumt å bruke kjeft på noen som prøver å opplyse om et preparat som kan slå veldig galt ut, både på unge og voksne spesielt i situasjoner hvor man er fysiskaktiv, og i tillegg når jeg selv har fått samme advarselen fra lege, da synes jeg det hadde vært uansvarlig av meg å ikke si noe, håpet er jo at foreldre til barn som driver idrett eller annen form for aktivitet skal være obs på dette, og gjerne passe på.

    Jeg synes også det er rett og slett tragisk at dette ikke blir diskutert mer i media enn det blir her i landet, dette er faktisk snakk om helsen til friske mennesker, og et preparat som har beviselig tatt liv i europa av helt friske mennesker, så at legene ikke snakker mer om dette synes jeg meget rart.

    Jeg skal legge ut 2 linker her til bloggere som sier akkurat det samme som jeg, om nettopp kombinasjonen av fotball, smertestillende eller betennelsesdempende medisin i kombinasjon, les dem. Og ha i bakhodet samtidig at det er dobbelt så mange toppidretts utøvere som dør av plutselig hjertestans, enn hva andre gjør, fotballen er hardest rammet.

    http://solami.wordpress.com/2009/08/08/nok-en-fotballtragedie/

    http://goodwill1.wordpress.com/2007/03/21/skremmende/

  26. Tommy
    7. september, 2010 at 14:45

    http://www.legeforeningen.no/id/108343.0 Legeforeningen bør vel være like oppdatert som fastlegen din? Kan ikke se noe av propagandaen din på denne linken…

  27. ann
    3. september, 2011 at 16:46

    tragisk at dette har skjedd . og tankene går til familien . , jeg har fått en bok som er skrevet av dr.john virapen , den er skremmende men nyttig å lese.