Hva er sannheten NSF

Print pagePDF pageEmail page

Nå har denne saken om Peter Mueller foregått i media i flere dager, uker, og enda har jeg ikke fått en forståelse av hva egentlig Peter Mueller har gjort, det er det sikkert mange med meg som lurer på.

Det hele startet med et oppslag i media om at Mueller skulle sextrakasert ei av jentene på landslaget, noe som tydeligvis må ha kommet som en konsekvens av en lekkasje i forbundet eller fra en av utøverne på landslaget, men  ingen kommenterer noe, selv ikke NSF sier hva saken gjelder, men dem lar heller media fortsette å synse rundt saken i flere dager, helt fram til idag, når Mueller får sparken.

Men selv etter at Mueller har fått sparken, så sier ikke forbundet noe om saken, bare vage antydninger om at han skulle kommet med noen uttalelser, men det rimer dårlig med de tidligere oppslagene om saken,.- nemlig trakasering / sextrakasering som media har skrevet om.

En annen side ved denne saken jeg stusser på og synes er litt merkelig, det er at den ene parten ( Mueller ) sier at han ikke vet grunnlaget NSF har brukt for å sparke han og at han ikke har fått forklare seg for NSF,- og på den annen side så sier presidenten i NSF at Mueller har fått forklare seg. Hva er da sannheten ? Sliter NSF med kommunikasjons problemer innad eller ? Har dem forskjellig oppfatning av hva d.v.s å få forklare seg ? Noe galt er det, begge kan ikke ha rett, som i dette tilfellet.

Har sanneheten om denne saken kommet ut? Tviler. Det må være noe mer, som NSF, Mueller og utøverne ikke vil si noe om, selvom Mueller har slengt med leppa, så er ikke det grunnlag nok for å sparke han, så fremt det ikke står i klartekst i kontrakten mellom NSF og Mueller, da stiller saken seg annerledes, men det må stå i kontrakten, da man ikke kan bryte en kontrakt når det måtte passe NSF eller Mueller, man er bundet av kontrakten til den går ut, så det er noe her som ikke stemmer helt.

Det blir vel et sirkus uten like når H. Bøkko vil ha Mueller som sine privatetrener ut sesongen, noe jeg antar NSF vil mislike sterkt, forsvinner det utøvere også nå etter at Mueller forsvant ? Altså NSF skyller barnet ut med badevannet, da blir sikkert fin utvikling innen norsk skøytesport i årene fremover.

Samtidig som Mueller har fått sparken som trener for skøytelandslaget, så utelukker dem ikke at han vil representere Norge under OL. Hva er dette for noe? enten er han trener eller så er han det ikke.

Vg , Vg , Vg , Tv2 , Tv2 , Tv2 , Vg , Vg , Tv2 ,

Stem:
Share

  20 comments for “Hva er sannheten NSF

  1. Henry
    23. november, 2009 at 21:02

    Dette er bare «et forsøk på god timing» fra NSF.

    Peter Mueller har jo ikke akkurrat prøvd å skaffe seg venner.
    Han er litt unorsk -en Nortug.

    Påstandene fra M.Haugli om sex trakassering er «sterkt overdrevet», og det vil komme frem i retten. Det vil også være usannsynlig at kompensasjons delen i kontrakten kan heves, såfremst Mueller ikke har fått flere skriftlige advarsler.

    Det som blir spennende, og som hele tiden har vært en mulighet er at Mueller blir privat trener for fam Bøkko. I såfall er sjanse stor for at NSF lettere kommer til en økonomisk enighet.
    NSF har nådd sitt store mål å få fjernet Mueller fra resten av landslaget, etter økende misnøye i flere sesonger.

    Sutrepaver Maren og Sverre Haugli vil ha en direkte økonomisk gevinst av å komme inn i landslaget igjen. S.Haugli hadde jo også allerede blitt vraket til lag OL. Dette og flere ting gjør at NSF har en god unnskyldning. Samtidig får de en økt satsing på ungdom, der ikke alle vil komme igjennom nåløyet til Mueller.
    Det er bare et tidspørsmål før norsk skøytesport er tilbake i grøfta igjen selv om Pedersen og Kristiansen ervil være en gode trenere.

    Midlene som NSF her har benyttet er mye være enn Muellers gloser. Norge må slutte og fostre middelmådighet, få ut «fruene» fra styre og stell i idretten. Toppidrett er kynisk og hardt.

  2. Sivert
    23. november, 2009 at 21:08

    @Henry: Han er trener, og var på landslaget som trener, var ikke der for å skaffe seg venner eller bekjentskaper.
    Jeg lurer enda på hva han har gjort eller sagt? Det er det enda ikke en person som har sagt noe om, ikke ett ord som er konkret på hva han har gjort,- det eneste presidenten i NSF har sagt, er at det ikke var forenelig med hvordan NSF vil fremstå uttad og uforenelig med hvorda trenere på toppidrettsnivå skal fremstå,- det er det enste dem har sagt. Hvis det er sextrakasering inni bildet, så er NSF forpliktet til å politianmelde saken, det er straffbart,- men siden saken ikke er anmeldt til politiet, så er saken ikke så allvorlig likevel, noe som media har spekulert i flere dager på.

  3. Merete
    23. november, 2009 at 21:45

    Både Haugli og Haugli er rævva til å gå på skøyter uansett.
    La nå Peter Mueller få være den store amerikanske treneren han er og få amatørene til å slutte å gå på skøyter. Kvinnelig skøytesport er nede fortelling uansett, de stiller opp i mesterskap for å bli nr. 20. Hva er vitsen da ??

  4. Rock City
    23. november, 2009 at 22:08

    Hva er vitsen ? Haugli søskenene har vel også pengestøtte fra NSF og Olympiatoppen. Skittent spill og grådighet.

  5. Gøran Erichsen
    23. november, 2009 at 22:11

    Toppidrett? Haugli-søsknene er ikke på landslaget. HVA PM har sagt, vel – det lurer vi alle på! Og hvor hår-såre skal vi være når vi driver toppidrett? Kanskje disse to skulle prøvd seg i lagidrett? Hockey, fotball eler håndball? Tåler du ikke «meldinger» kan du like gjerne legge opp! Hvis det er snakk om sex-trakassering – vel hva skjedde tilslutt med treneren til skinnhellige Vebjørn Rodal? Han sparket treneren uten at han visste hva han var tilltalt for, noe han forøvrig – etter lang tid ble frikjent for! TAKHØYDE – fremmedord blant enkelte puslete ledere!!!!! Fortelll ooss ihvertfall det «forferdelige» Mueller har sagt til Maren!!!

  6. Inga-Lill
    23. november, 2009 at 22:12

    NSF tar virkelig kollektivt kaka i konkurransen ‘Hvor dum er det egentlig mulig å bli’. De sparker treneren som har dratt norsk skøytesport opp fra søla, attpåtil i en OL-sesong. Og nederlenderne ler seg skakke..;)

  7. Jarle
    23. november, 2009 at 22:12

    Peter Mueller fikk sparken både i USA, Nederland før dette her. alle gangene pga manglende oppførsel. Ergo er han en ubrukelig trener, Flott han ble sparket i dag ;.-) lenge leve fornuften !

  8. Sivert
    23. november, 2009 at 22:21

    @Jarle: Da får dem hoste opp noe konkret og spesifikt, om noe om at det ikke passet NSF og toppidretten, det holder ikke,- dem må ha noe konkret å komme med, hvis ikke kan dette bli en ekstremt dyr sak for NSF,- selv ikke utøveren som skrev rapporten ville ha PM sparket, men med videre,- da er det noe som overhode ikke stemmer i denne saken og hva presidenten i NSF sier og det samme med hva som har stått i media tidligere, i forrige uke

  9. Gøran Erichsen
    23. november, 2009 at 22:55

    NSF = Norges Suppe-Furteråd – med presidenten (hvem er dette forresten?) Føler hun også seg sex-trakassert? Nei, dét er det vel ingen som gidder…….

  10. Birgitte
    24. november, 2009 at 00:48

    Det er lett for oss alle å sitte og gruble hva han har sagt/ikke sagt. Med hånden på hjertet – Vet vi alt sånn til syvende og sist?

    Men skal vi ta utgangspunkt i det som har dukket opp, så har det noe med hans direkte utrolige dårlige evne til å kommunisere med skøyteløyperne nå. Det jeg stusser mest over er hvorfor det er tre kvinner som nå står frem med tilsvarende historier. Og da lurer jeg på som følger:

    * Er det bare de? Eller finnes det flere som har fått tilsvarende behandling, men som har valgt å ikke bruke pressen, men internt i skøyteforbundet.

    Det kan være flere saker som ikke har lekket til mediene.

    Om han fortjente sparken? Tja, har han fått flere tilsnakk og det ikke har hjulpet på snakketøyet, så ja da må han også ta konsekvensen.

    Ergo, vi vet egentlig svært lite om hva som egentlig har foregått bak sceneteppet, så det blir ganske spekulativt dette.

    Han er en god trener absolutt, men vil man egentlig ha en trener som slenger direkte ufinheter mot sine egne løpere. Man får i allefall ikke mer motiverte løpere av den grunn. Ser man ikke potensiale i en skøyteløyper, så sier man på en disiplinert og sakelig måte at personen ikke har det rette potensiale til å komme i toppnivå.

  11. Finn
    24. november, 2009 at 06:50

    Muller er en god trener men egenskaper for å skape ro ikke alt på høyde, men dette har skøyteforbundet akseptert og underskrevet avtale på.
    Så kommer ei lita jente fra Jevnaker og vil gå på skøyter og ikke helt klarer målene, og til frustrasjon for trener Muller, som ikke klarer å ikke gi uttrykk for dette. Det har oppstått problemer med en utøver og denne utøver er tydelig vis ene-barn av en familie på Jevnaker. Ene-barn har ikke normalt sett hatt muligheter for å dele noe i hjemmet, med søsken. Når man da skal dele en trener med andre er dette og et mulig problem, som og skøyteforbundet har skjøvet under teppet. At Muller har prøvd å erverve denne jenta må man man vel anse som sludder og vås, da kommunikasjonen har være begredelig i mellom de.
    At skøyteforbundet har brutt kontrakten med Muller er for min dels kunnskap grunnet at styrets leder hevder noe man vel kan se som utelukket. At det er kvinneliv-syn er vel mere trolig årsaken til denne avgjørelsen, uansett hva disse gyteferdige styrevippepinnene sier til media. Man ser klart at dette er uheldig for utøverne i forkant av alt, og er vel en belastning som å kunne leve opp til hva et forbundstyre er der for. man skal kunne og se dette på de forventede resultater som vil komme av dette.
    Derfor: Vent til etter OL og kast hele styret uten unntak for noen av de som stemte for dette vedtaket som foreligger pr i dag, man bruker ikke tilførte midler til noe så irregulært som dette våset av representering av en idrett fra et styrets side.

  12. Krister
    24. november, 2009 at 07:15

    Jarle, du skriver at Peter Mueller fikk sparken både i USA og Nederland. Vet du hvorfor?

    Jeg for min del synes også at NSF ikke har opplyst nok hva grunnen til dette er. Hele NSF skulle blitt byttet ut og ikke treneren. Jeg tror at de bare ventet på at Mueller slengte med leppa en gang til for derfor å sparke han. Han har ikke dansa etter deres pipe hele tiden, og for NSF er det naturligvis ikke akseptabelt. Jeg håper Mueller er mann nok til å opplyse hva han sa, men det skulle ikke forundre meg om han har fått trusler hvis han går ut i mediene med saken. Kan bare håpe at Maren Haugli nå blir tatt ut til OL og tar en medalje, nå har hun ihvertfall ikke treneren å skylde på hvis det ikke klaffer.

  13. Sivert
    24. november, 2009 at 12:32

    @Krister: Jeg tror saken er mer kompleks og mer utspekulert konstruert enn det vi vil ønske å vite og det vi tror,- dette minner meg om helt andre ting enn hva jeg vil liker,- stygt redd denne saken er laget for å få fjernet Mueller, og koste hva det koste vil.

    Men uansett, det ser ut til at dem har funnet hans etterfølger i en av Alta`s store sønner, og tidligere BUL ( Bossekop ) skøyteløper, Jarle Pedersen

  14. Birgitte
    24. november, 2009 at 16:33

    Jeg synes dette begynner å minne om paranoide tilstander. Hvorfor skal Norges skøyteforbund fjerne i utgangspunktet en svært vellykket skøytetrener. Med mindre han ikke har trådd over noen grenser som går i forhold til etikk og moral, da?

    Forbundet tjener faktisk ingenting på å ha han fjernet sånn rett før OL for ingen grunn?

    Spørsmålet er vel hvor mye skal en deltager/ løper – kall det hva man vil, egentlig tåle av drittkasting/spøk/ ikke spøk eller hvordan man nå skal tolke hans utsagn

    Skal man finne seg i utsagn som: Do you want to s….. my c….? Samt en del annet grove utsagn.Det er faktisk trakassering det. Regner med at arbeidsmiljøloven gjeldes også for idrettsutøvere som for den alm. arbeidstaker på hvilket som helst bedrift. Og ikke minst som ikke kommer frem, er jo at skøyteforbundet skal ta også ta hensyn til alle som er aktive. Det er faktisk ganske uhørt å se at man hakker verbalt ihjel en jente som hadde nerver nok til å ta igjen. Det kan da umulig være rett at hun skal bære last for at en trener ikke klarer å beherske seg?

    Hadde han holdt tunga rett i munnen og hatt hodet på rett plass, så hadde han fremdeles hatt en jobb.

    At det skal ikke være «kjære mor» for å være på landslaget, eller komme på landslaget er helt korrekt. Da må man ofre mye energi og tid på å bli bra, og blir man ikke bedre, så får man heller bruke tiden sin på noe annet.

  15. Sivert
    24. november, 2009 at 16:43

    @Birgitte: Husk, samme jenta sluttet på landslaget p.g.a Mueller ifjor,- og plutselig iår var hun tilbake, og så skriver hun denne såkalte rapporten. For å være ærlig,- dette minner meg litt om «rødstrømper» som ikke vil ha en den treneren fordi han er sånn og sånn, men jeg tror helst at denne jenta er blitt bedt om å skrive rapporten av noen i NSF, slik at dem fikk en grunn til å fjerne han. Så jeg tror ikke at F.Gnatt i tv2sporten er sålangt unna sannheten i sitt blogginnlegg om saken,- fordi det er utrolig hva makt kvinner/jenter kan få ved de rette anklagelsene.

    http://fingnatt.tv2blogg.no/article1285408.ece

  16. Birgitte
    24. november, 2009 at 16:53

    Hun har klaget hendelsen inn og denne hendelsen har jo PM bekreftet selv. At han fikk sparken er det skøyteforbundet som har ansvar for. Ikke henne.

    Hun har faktisk all rett til å klage noen inn når man går over streken. Det får da være måte på hva man skal finne seg i?

  17. Birgitte
    24. november, 2009 at 16:59

    Hvordan kan du påstå at hun er blitt brukt til å skrive en rapport, når treneren selv har bekreftet at det har skjedd?

    Og jeg synes du har ett merkelig kvinnesyn når du hevder at alle kvinner /jenter kan oppnå de rette fordeler ved å bruke anklager. Det er å dra alle hunkjønn over en kam.

    Den dagen man aksepterer trakassering, den dagen har man også mistet noe av seg selv om medmenneske. Da snakker jeg ikke om denne saken, men på ett generellt grunnlag.

  18. Sivert
    24. november, 2009 at 20:25

    @Birgitte: Jeg sier at dette MINNER meg om det, jeg sier ikke at det er slik,- men det er den følelsen jeg får når jeg ser på hvordan saken har utviklet seg fra dag 1 til nå, da får jeg en følelse av at noe som ikke stemmer og en følelse av at det ligger noe hevn bak, som allmenheten ikke har fått vite om, kall det gjerne intrigegreier,- hvorfor jeg får disse følelsene, ja si det, men dem kommer nu da uansett.

  19. Sivert
    24. november, 2009 at 22:48

    @Birgitte: Du tror vel ikke at verden er svart / hvit? Altså at alt det damer sier er sant og alt det menn sier er løgn ? Så enkelt er det ikke, vi er da forskjellige individer alle sammen, og alle oppfatter ting forskjellig, noe tar ting som fleip og humor, mens andre tar det som trakasering og mobbing, noe damer spiller på sex, mens noen gjør det ikke og noen menn trakaserer og plager damer, mens noen gjør det ikke,- altså variasjonene er store, like store som vi er antall mennesker på kloden,- derfor har jeg skrevet enda en bloggpost om seksuelltrakasering, og derfor spurte jeg hvordan man skal definere det? hva er seksuelltrakasering ? osv, det er jo noe som blir oppfattet individuelt ut ifra hvordan man ser ting, og hvordan man oppfatter fleip / humor, da mange fleiper og har humor som innbefatter det å klappe noen på rumpa, mens noen tar det som trakasering,- men hvem skal bestemme at det er trakasering da? Sjefen på jobben? Dette handler om mellommenneskelige relasjoner på ulike måter og hvordan vi som enkelt individ oppfatter ting, skal det være nok f.eks til å gi en mann eller kvinne sparken ?

  20. Birgitte
    25. november, 2009 at 02:49

    Nei, verden er ikke svart/hvit. Men det blir noen ganger absurd å lete etter spøkelser om de ikke er der.

    Når ett forbund/menneske eller hva det måtte være gjør noe som er helt utenkelig og nesten på grensen til helt uforstående for mange mennesker, blir det så utrolig at man må faktisk finne spøkelser til å gi forklaring på handlingsmåte. Og som kanskje ikke er der?

    Har det slått en tanke om at denne helt utrolige handlemåten faktisk er ett resultat at skøyteforbundet er bundet av ett lovverk og er forpliktet til å følge dette lovverket også. Kan det tenkes at slike ting som har kommet frem kan påvirke rekrutteringen fremover i negativ forstand. Kan det tenkes at skøyteforbundet er også avhengig av sponsorer som slettes ikke vil kobles til ett forbund hvor det foregår ting som ikke hva de vil definere som ett sunt idrettsmiljø?

    Jeg tror dette her er kommer som ett resultat av mange ting for skøyteforbundet i seg selv er ikke tjent med å sparke en trener som faktisk er en god trener, men som ikke har oppført seg en.

    I henhold til lovverk så er faktisk seksuell trakassering definert på en oversiktelig og grei måte. Så er det også opp til oss om vi vil ta oss nær av en kommentar eller ikke. Man kan ikke forlange eller forvente at det vi ikke tar oss nær av, skal heller ikke andre ta sær nær av.

    Jeg er kjent for å ikke være særlig snerpete av meg, men hadde jeg fått en slik kommentar etter meg, så hadde også fyren fått det glatte lag av meg. Det er faktisk en frihet jeg har og det er absolutt ingen som skal fortelle meg at det er faktisk ok å få slike ting slengt ved ett middagsbord.