Seksuelltrakasering – Hva er det

Print pagePDF pageEmail page

Nå i etterkant av saken hvor Petter Mueller fikk sparken i fra NSF for seksuelltrakasering, det er ihvertfall det som er blitt sagt i media,- så har tanken slått meg.

Hva er seksuelltrakasering ? Hvordan definerer man seksuelltrakasering ?

For hva en kvinne eller mann sier til meg eller gjør mot meg, så kan jeg oppfatte det som mobbing, trakasering eller seksueltmotivert eller jeg kan oppfatte det som en flørt og fleip, men dette bygger da på hvordan jeg personlig oppfatter tingene, ikke hva det er ment som. Man kan mene en ting, men så blir det oppfattet helt annerledes enn tenkt, noe de aller fleste av oss har opplevd.

Jeg har jobbet på en arbeidsplass på Ullevål hvor det absolutt var flest kvinner, så vi menn hadde topp sånn 🙂 mye morsomt og humor,- men om ei dame på jobben hadde klappet meg på rumpa og kommentert den, hun kunne ment dette som fleip og gjort det for å få ei mer humoristisk stemning på jobben og ei løsere stemning, men det vil være avhengig av at jeg tok det på rette måten, ikke tok det som trakasering eller mobbing. Dette er hårfin ballansegang mellom fleip, skøy, og humor på den ene siden og oppfatte det som trakasering, og det ikke minst avhengig av at folk forstår og oppfatter situasjonen korrekt.

Men, hvem skal sette grensene for dette? Hvem skal bestemme at dette er seksueltrakasering ? For meg slike saker som dette veldig personavhengig, og ikke noe man kan sette inni et reglement eller etiskeretningslinjer, da dette handler om menneskelige følelser, hvem og hvordan man oppfatter tingene, noe vil definitivt ta det som seksuelltrakasering eller mobbing, mens andre igjen tar det som fleip og humor.

Er det da riktig at en tredjeperson kommer inn å bestemmer hvordan man skal oppfatte slikt? Er det da riktig av sjefen på jobben å si hva som er riktig og gal humor og fleip på jobben ? Når jeg kaller det humor og fleip, så er meningen i de fleste tilfeller at det skal være ment som humor og fleip, ikke trakasering.

Tv2 , Vg , Vg , riks24 ,

Stem:
Share

  9 comments for “Seksuelltrakasering – Hva er det

  1. wizdom?
    25. november, 2009 at 00:39

    jeg tror Haugli og Mueller hadde gjensidig forståelse og en humor balanse, men tror at Haugli ble så selvopptatt og var lei Mueller som presset det ultimate ut av henne. Nå får latsabben Maren sitte med fingen i ringen når hun i fremtiden skuffer Norge med sine prestasjoner. Tror det med sextrakassering er bare brukt av henne(damer har en fordel der) for å få Mueller vekk. Hun tror vel at hun kan gjøre det like godt under en annen trener som lar henne ligge litt på latsiden av og til….Mueller tar over et annet landslag og knuser i Norge i fremtiden……..

  2. Vidar (Z)
    25. november, 2009 at 11:03

    Stopp en hel nå…. Dette er ikke den eneste saken som verserer omkring Mueller. Det er mange andre som ikke trives i Muellers nærvær men media er nå engang slik at de velger å fokusere på enkeltsaker, og i særdeleshet når det gjelder sekstrakasering.

    Helt siden Mueller ble tildelt trener rollen har det vert gnisninger mellom ham og diverse utøvere. Og en utøver som hele tiden går med frykt for hva treneren vil si vil ikke kunne yte maksimalt. Dette er forlengst en defakto inne arbeidslivet generelt. En leder er en »tjener» for sine ansatte og ett godt forebilde, En den ansatte ønsker å leve opp til og yte sitt beste for! med andre ord, ett vinn vinn forhold.

    Hvor i …… står det at idrettsutøvere yter mer når treneren står og kjefter ned i dem. Det er i Norges interesse å ha trenere som eier folkeskikk.

    Haugli har min fulle støtte når hun tør stå frem slik hun gjør, Jeg hadde bare håpet at lavmålet til Mueller var ett enkeltstående tilfelle. Dessverre ser det ut til at mange med ham deler mangelen på folkeskikk med tanke på alle negative kommentarer som verserer.

    Stå på Haugli!

    Breg

  3. Sivert
    25. november, 2009 at 12:14

    @@wizdom og vidar: Nå brukte jeg denne saken med Mueller som et eksempel, dette handler ikke om Mueller hva han har sagt og ikke sagt tidligere,- men denne artikelen handler om seksuelltrakasering og hvor vanskelig det er det med fleip og humor kan være på en arbeidsplass eller i idrettsmiljøene, dere må da ta dere tid å lese alt jeg har skrevet før dere kommenterer, jeg driter i både Mueller og Maren, da jeg ikke har skrevet direkte om den saken i denne artikkelen.

  4. Birgitte
    26. november, 2009 at 01:38

    Jeg synes det er helt greitt at det kommer en tredjepart inn for å holde folk litt i ørene. Ellers kan det fort ta helt av og komme helt ut av kontroll.

    Som du sier, det er en hårfin balanse mellom fleip til ramme alvor.

    Men som jeg også tenker; en gang = engangssak. Flere ganger= vanesak. Om en person blir klappet på baken f.eks og gir beskjed på en høflig måte at dette er ikke greitt. Da har den andre personen bare å se og respektere dette. Hva tror du skjer om dette får lov å utarte seg uten ytre innblandinger?

  5. Geir
    26. november, 2009 at 05:41

    Synes definisjonen er grei jeg: Enhver fleip som kan oppfattes av noen som sextrakassering er faktisk sextrakassering.

    Hva det betyr? I praksis betyr det at der gutter er samlet kan man godt prate griseprat, ettersom ingen trolig vil ta seg nær av det.
    Men er det minst én jente til stede, så lar man være å prate griseprat uansett. Enkelt og greit, faktisk.

  6. Eirik
    26. november, 2009 at 10:31

    Synes det er rart at nesten ingen personligheter i Norsk idrett (et lite unntak ved Bjørg Eva Jensen) tørr å stå fram ved navn og påpeke det åpenbare. I denne saken er en fjær blitt til fem høns. Selvsagt var kommentaren til Mueller langt over streken, (hvis den er lik, eller minner om det som er kommet fram) men så lenge Mueller har beklaget til mottager, Høgli akseptert, kan jeg ikke skjønne hvorfor dette ble en sak. Paradokset er at i ytringsfrihetselskende Norge er det greit å proklamere ytringer millioner av mennesker blir dypt støtt av. Ja sågar blir slike ytringer støttet og nærmest framelsket av en samlet en meningselite. Når så en sjef kommer med en kommentar, som alle er enig om er over streken, er denne ene kommentaren nok til at han mister jobben.

    Skal en kommentar være nok til å miste en jobb, tap av millioner i inntekt og samlet sosial fordømmelse. Jeg kan knapt komme på noen enkelt kommentar som er så grov at den alene skal kunne gi deg sparken, hvis man i samtidig i etterkant har skværet opp. I tilfelle må det være en ekstrem muntlig voldelig eller seksuell trussel som pga av situasjon kan oppfattes som reel.

    Jeg blir totalt overrasket over idrettslederne som sitter på sine høye hester og prøver å framstå som etiske overdommerer med et ønske om kun å vise idretten som et glansbilde. Tror de virkelig at ikke slike ting, og langt verre foregår til en hver tid. Jeg er selv idrettsutøver og hører ting som dette daglig. Her vil jeg påpeke at jeg selvsagt ikke støtter slik oppførsel. Jeg misliker det sterkt. Man må likevel forholde seg til den virkelighet som finnes. En uttalelse som har mengder av simultane ytringer i de 1000 idrettsarenaer hver dag har her blitt overreagert på. Eller som Gnatt her påpeker. Blitt brukt som årsak til å fjerne Mueller.

    Er også enig om at når ordet seksuelltrakasering blir brukt er gjerningsmann allerede dømt. Leste her at hvis den som blir snakket til oppfatter en uttalelse som seksuelltrakasering, så er det seksulltrakasering. Tar den definisjonen til etterretning, men synes samtidig at en slik forklaring virker noe enkelt. De aller fleste kan i så fall i gitte situasjoner trampe over streken i møte med personer med egne grenser som er plassert langt strengere enn normen. I ytterste konsikvens kan dermed alle havne i samme situasjon som Mueller. Uten jobb….

    Er forresten seksuell trakasering verre enn religiøs trakasering, eller rastiskt trakasering? Eller annen form?

    Til slutt når det gjelder hva som ble sagt. Så vet tydeligvis offentligheten ikke dette nøyaktig
    enda. Det som stod i Dagbladet og VG har jo blitt avvist av Bøkko og Flugin Larsen. Man må jo stole på disse så lenge ingen har stått fram ved navn og bekreftet at det var disse ordene som ble benyttet.

  7. Sivert
    26. november, 2009 at 21:23

    @Geir: Så du mener at en person ( jente eller gutt ) skal ha vetorett på hva som er trakasering? Det finnes faktisk like mange gutter som det er jenter som blir trakasert,- og for å si det slik, dem som ikke har opplevd imåtelig pågående og frekke damer på det seksuelleplan, dem er jomfru eller så har dem nullpeiling på hvordan jenter / damer kan være.

  8. HeMan
    27. november, 2009 at 00:09

    Hva som defineres som seksuell trakassering må ses i lys av den prosessen som pågår i dagens samfunn. Det er vel ingen tvil om at det vi ser konturene av er en gradvis feminisering av samfunnet. Kvinner har nå i årevis vært framstilt som det verdifulle kjønn, mens menn ofte i generelle ordelag blir karakterisert som voldelige og mindreverdige. Typiske mannlige egenskaper som f.eks. litt røff humor, konkurranseinstinkt og interesse/anlegg for teknikk og fysisk aktivitet blir nedvurdert, mens f.eks. omsorg, empati, romantikk og den gode samtalen blir definert som verdifulle, kvinnelige egenskaper. Vi ser derfor ofte eksempler på at menns oppførsel blir kriminalisert, mens kvinners oppførsel blir unnskyldt eller også forklart ut fra et feministisk perspektiv der selvsagt den onde mannen ofte er roten til det onde.
    Når det gjelder akkurat dette tilfellet, så legger vi her merke til hylekoret fra de profilerte rikssynserne i diverse feministiske tidsskrift som f.eks. Dagbladet. En, i verste fall, verbal trakassering fra Müllers side blir dermed framstilt som en seksuell trakassering av enorme dimensjoner. Vi kan sammenligne denne reaksjonen med reaksjonen fra feministene for en tid tilbake, da menn som var blitt regelrett fysisk antastet av Nigeriahorene beklaget seg til media. Da fikk vi vite at det var horene det var synd på og at «menn måtte tåle såpass».
    Senere er det også kommet en lov som kriminaliserer sexkjøp (majoriteten av kjøperne er nemlig menn), men ikke sexsalg (majoriteten av selgerne er kvinner).
    Mannlig seksualitet blir generelt også sett på som skitten og nedverdigende. Pornofilmer laget av menn er uansett kvinnefiendtlige og kvinneundertrykkende, mens pornofilmer laget av kvinner er uansett frigjørende og grensesprengende.
    Kvinner som bruker seksuelle hjelpemidler er frigjorte og selvbevisste, mens menn som gjør det samme er tapere eller gamle griser.
    Det er også blitt sagt at hvis en kvinne ser en naken mann i skogen, er han en blotter, mens hvis en mann ser en naken kvinne i skogen, er han en kikker. Dette tror jeg er en god oppsummering av holdningene i dagens samfunn.
    Jeg er redd utviklingen vil fortsett i samme retning slik at det f.eks. blir definert som seksuell trakassering hvis du kaster et langt blikk etter en veldreid og utfordrende kledd dame eller hvis du viser fingeren til en kvinnelig råkjører i trafikken.
    I akkurat denne saken tror jeg det beste for både norsk skøytesport og Peter Müller ville være at Müller fikk fortsette som trener for det norske herrelaget, mens noen andre fikk overta damelaget. Så kunne gutta som tåler litt røff humor og tøffe krav om å yte alt kanskje havne øverst på pallen under OL, mens damene kunne ha det hyggelig rent sosialt og være tilfreds med at de i det hele tatt fikk delta.

  9. Angel
    1. desember, 2009 at 00:57

    Må leses!
    Kommer snart i Se og Hør! Forfulgt av fortiden…..

    http://unfairblogg.blogg.no/1259615502_kommer_snart_i_se_og_.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *