Vinter og kulde – hvor

Print pagePDF pageEmail page

Ser at europa har fått det ekstremt kaldt, og mange plasser i syd – Norge er det full vinter med sne og full pakke,- det er mer enn hva jeg kan si.

Tror jeg skal være fornøyd med våre -9 og 5 cm sne,- få vel ikke vinteren som vanlig ikke før i januar eller noe slikt.

Vet det høres rart ut, men Alta er faktisk en av de få byer i Norge hvor vi får lite sne og har lite regn,- og på vinteren er det ikke ille kaldt heller, så når jeg leser om plasser i Norge som f.eks Hedmark og Opland,- så må jeg si vi har det som i himmelen i forhold.

Stakkars de menneskene som blir rammet av den kulden som er i Europa nå fortiden, må jo være et sant hel**** og mareritt, tror faktisk jeg aldri har opplevd minus 30 eller kaldere,- heldig er jeg.

Så Altaif får vel finne frem snekanonen iår også 🙂 skal barna få gå på ski, og for at skiidretten her skal få fart på skiene igjen.

Det verste med dette er jo at mennesken som lever i Midt – og Syd – Europa er ikke vant til slik kulde, dem fryser jo tvert ihjel,- så det er ikke bare Norge som er vinterland, tydeligvis.

Så mildt vi har det i forhold til Europa og syd-Norge, så kanskje jeg skulle finne frem shortsen 🙂

Vg ,

Stem:
Share

  9 comments for “Vinter og kulde – hvor

  1. grete
    20. desember, 2009 at 17:23

    Hvor blir det av den globale oppvarminga?

  2. taco
    20. desember, 2009 at 17:24

    He-he, ja kos deg i Alta du, lenger vekk fra verden og sivilisasjonen er det vel vanskelig å komme. Kjekt at du kan glede deg over de små ting. Shortsen tror jeg du skal vente med å finne fram til de 2 mnd med dårlig skiføre som dere har der oppe.
    PS. Lillesand idag, julekort, noen cm snø og minus 1, fantastisk å oppleve det her i syden.
    GOD JUL

  3. Daffy
    20. desember, 2009 at 17:39

    Det er virkelig synd at vi mennesker ikke våkner og tar innover oss klimakrisen og den globale oppvarmingen snart. Nå er det blitt så varmt mange steder, at folk fryser ihjel. Kanskje på tide å tenke seg om? Kanskje klimakrisen egentlig er noe helt annet, noe som har med penger og makt og gjøre? Burde ikke noen snart begynne å granske Al Gore og hans medsammensvorne. Jeg tenker her også på våre egne nyttige idioter, (Støre og Stoltenberg) som er med på å fremlegge «bevis» i form av rapporter som ikke viser seg å være annet enn en stor bløff. Sjekk hvor disse har investert sparepengene sine. Handel med klimakvoter kan jo bli svært lønnsomt hvis de klarer å lure mange nok……..

  4. Sivert
    20. desember, 2009 at 18:06

    @@Grete og Daffy: Mulig dere ikke merker oppvarminga, men det gjør jaggu vi her oppe, vil påstå at vinterne er blitt 8-9 grader varmere på de siste 10år,- for å si det slik. At vi her har kulde på 12-13 grader på vinteren maks, er ikke normalt, men det har vært de siste 7 år, burde vært nede rundt minus 20-25, og siste det var, ja si det, ikke etter jeg har fylt 30, og nå er jeg snart 42.

    Så noe galt er det, fundamentalt også, og for 3 dager siden hadde vi 10-11 varmegrader, og sne får vi i januar engang, heller ikke normalt, burde kommet i oktober, men det igjen har heller ikke skjedd på gud vet hvor mange år,- så vi kan trygt si at vinterne her, absolutt ikke er normale og som dem har vært.

    @taco: Foretrekker å by her i en by på 20 000, enn i Hedmark og Kongsvinger med 12 000 og bikkje kaldt hvor man må ha på seg på det ene og det andre som ikke fryse til is.

  5. Pipehatten
    20. desember, 2009 at 21:05

    Alta og Kongsvinger er to jevnstore (jevnsmå) kommuner med rundt 18000 innb.

    Jeg synes det er underlig at du, Sivert, har et så stort behov for å hovere når Sør-Norge, og for øvrig mesteparten av resten av Europa, for en gangs skyld har verre møkkavær enn din egen landsdel, bortimot nabo med Nordpolen, som dere er. Værforholdene har jo de siste dagene vært snudd fullstendig på hodet i forhold til det som er normalt. Her i Oslo-området har vi riktignok ikke så mange cm med snø, selv om det er mer vanlig enn uvanlig å ha det bart med plussgrader før jul. Det at vi, i tillegg til resten av Europa, har slitt med sprengkulde, er likevel ekstremt.

    Selv om du tydeligvis fryder deg over de uvanlige forholdene; – husk at den som ler sist ler best. Ellers, resten av året, og spesielt i sommerhalvåret, vet du sikkert at vi her på sør-østlandet og Sørlandet er på en helt annen «planet» enn dere hva finvær og temperaturer angår, uten at vi dermed har noe markeringsbehov overfor dere av den grunn.

    Men du får kose deg så lenge du kan.

  6. Sivert
    20. desember, 2009 at 21:17

    @Pipehatten: Har selv bod flere plasser i Norge, både i Bodø og Oslo, og har vært over det meste av Norge foruten,- men jeg snakker om klimaet de senere år har forandret seg, og det drastisk, det er det flere enn meg som har lagt merke til. Nå har vi aldri vært kjent for å være en by med mye sne, heller tvert imot, men det merkes utrolig godt på tempraturen om vinteren,- så det Eli Kari Gjengedal sa, stemmer godt her ihvertfall,- at vinteren har blitt kortere i begge ender og sommeren lengre. Og for å nevne Sørlandet og Vestlandet, det er jo to landsdeler som er kjent for å ikke ha sne, men hva har dem hatt de senere år? Jo, masse sne og kulde,- noe som skapt kaos på veiene og andre steder. Så det er jo noe som ikke stemmer helt, og det er jo noe som har skjedd de senere år.

    Nå stemmer ikke helt det som står på nettet ang. folketallet her i Alta, det er litt misvisende, da Alta er som Tromsø og Bodø en student by, så 10 mnd i året er det ca 21 – 22 000 her,- forøvrig er det med folketallet her i byen en sak for seg selv, som byen er på andre måter 😉 😀 hehehe

  7. Donald Duck
    20. desember, 2009 at 21:24

    Disse klimaforskerne er bare interessert i mere penger og mange kjente folk henger seg på karusellen som nyttige idioter.

    Sola og naturen går sin gang den. Bare for knapt 50 år siden var det bart og varmegrader ved juletider i tjukkeste innlandet i Norge..

    Mange er jo like hysterisk opptatt av «klimakrisen» uansett om det er varmt eller kaldt.

    Vi skal heller kose vårs med snø og kulde i jula. God jul!

  8. Hanne
    21. desember, 2009 at 10:27

    var ikke akkurat koselig å ut å lufte bikkja i trusa i 20 blå i natt nei.. men her i telemark er det visst sånn det skal være. vi fryser ikke ihjel for det..

    men hvor ble det av den globale oppvarmingen?

  9. Sivert
    21. desember, 2009 at 10:55

    @Hanne: Du går vel ikke ut i minus 20 i bare trusa å lufte hunden ? hvis folk ikke har mer klær på seg i minus 20,d a fortjener dem jaggu å fryse seg blå.