Altamagazin
Mine tanker & meninger

Oslo – rimelig spes by

Hva er poenget med å lage overskrifter som om man skulle tro at folk i Oslo holdt på å omkomme i sne ? Det er faktisk like mye vinter i Oslo som alle andre steder i landet, fint lite forskjell.

Nå skriver vg og tv2 at dem ber folk i Oslo om å holde seg inne og ikke kjøre bil,- ummskyld, men er det kommet 50 cm sne eller? i så tilfelle må det være første gang siden 2. verdenskrig at Oslo har fått så mye på ei natt, og for det andre så kan jeg se at det skulle være noe problem å kjøre bil selvom det er kommet 30-40 cm sne eller 50 for den del. Ingen problem, kan man kjøre bil, så kjører man like godt om det er kommet 5 cm eller 40 cm.

Men ifølge storm.no så er det kommet 0,3 mm nedbør i Oslo idag,- altså under en halv mm.

Så hva er da problemet ? Er de 0,3 mm med nedbør et problem ?

Hvis dette skal være et problem, så er alt et problem. Og det er faktisk heller ikke et problem om det så var kommet 40 cm sne i Oslo, bruk riktig verktøy til det arbeidet man skal utføre, så går det så det griner, men man må være villig til å jobbe litt da, ikke vente på at vår herre skal gjøre jobben for oss.

Tror helst disse overskriftene er mer laget for sensasjonen sin del, enn det at sneen er et reelt problem, til det må det komme 60-70 cm til, da begynner det å ligne noe, men før det er bare litt julehvitt, og det går utmerket godt å bruke bilen.

Vg , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg , Vg ,

Stem:
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 6.3/10 (17 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: -3 (from 13 votes)
Oslo - rimelig spes by, 6.3 out of 10 based on 17 ratings
Share

Publisert 26.12.2009 i Samfunn // Del på Facebook // Del på Twitter

82 kommentarer til “Oslo – rimelig spes by”

  1. Greshh

    Nå er 0,3 mm nedbør det samme som 3 cm med snø ca. Men er ikke vits i å tro på metrologene når det bare er å ta hue ut døra og se; oj masse snø.
    Går fint ant å bruke bilen hvis det er måkt ja. Men er ikke alle steder det er det ennå.
    Ikke hakk på byen, men heller journalistene isåfall.. Og hvorfor er det så typisk nordlendinger å bry seg hver gang det kommer snø i Oslo?

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +18 (from 26 votes)
  2. Per

    Tror kanskje du skal se noen bilder fra østlandet eller få opplysninger fra flere hold så kunne du spart deg for å kommentere ut fra Storm.no
    Men fortsatt god jul

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +5 (from 15 votes)
  3. Sivert

    @Greshh: Nå vet ikke dine matematikk kunnskaper, men 0,3mm blir aldri 3cm, fordi 3cm er 30mm,- og 0,3mm er under en halv mm

    Hvorfor Oslo er spes? Jo, det er faktisk 1 av 2 byer i Norden som klarer å klage over det meste, og hvor folk nærmest er livredd naboen og hvor folket lager en «katastrofe» ut av ting, når tingenes tilstand ikke følger boka til punkt og prikke,- dette fenomenet har Oslo og Stockholm til felles,- og når oslofolk snakker om Norge, så er det innenfor bygrensa til Oslo, og der stopper også som regel geografikunnskapene. Kjenner byen inn og ut og alle veier, har bod der engang i tiden over en lengre periode på nesten 12år.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -18 (from 24 votes)
  4. Sivert

    @Per: At folk i Oslo ikke kan kjøre bil p.g.a noen cm sne ? Ja, har vært borti det før, og hørt det før,- men så er også Oslo den eneste byen i Norge hvor folk få den beskjeden p.g.a noen cm sne,- kom tilbake å klag når dere har fått 60-70 cm, da begynner det å ligne på at man ikke kan kjøre bil.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -7 (from 11 votes)
  5. Tore

    Problemet er vel i hodet til talentløse journalister med medfødt skrive sperre. Er det rart opplaget på avisene går ned. det får da være grenser for meningsløst sludder vil blir presentert for.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +5 (from 7 votes)
  6. Morten

    Opplever ikke at det er store problemer i Oslo og grunnen til dette er at folk holder seg hjemme med bilene. Det oppstår andre utfordringer i en by med 750 000 innbyggere kontra ett naust i Nordnorge.
    Det mest fasinerende med årets første store snøfall, er ikke overskriftene eller kaoset, men alle nordlendinger som skal fortelle alle hvor mange idioter som bor i Oslo, og hvor flinke de er til å kjøre bil om vinteren der oppe. Stoooore mindreverdighetskomplekser der i nord altså…..

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +29 (from 33 votes)
  7. Sivert

    @Tore: Mulig det,- men det at dem kaller det sprengkulde når det meldes -20, sier meg at dem kun er ute etter sensasjonsoverskrifter, ingenting som heter sprengkulde når det er -20, til det må det være minst -30,- snakk om å ha behov for oppmerksomhet om en sak, som ikke fortjener oppemerksomhet i det hele tatt.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -6 (from 16 votes)
  8. N. Hansen

    Hvorfor det er så typisk nordleninger å bry seg hver gang det kommer snø i Oslo?
    Det tror jeg kommer av at media totalt overser den nordligste delen av norge. Ser vi noen fete overskrifter når det laver ned snø i nord….Nei ikke i VG, ikke i Dagbladet og riksdekkende fjernsyn også totalt fraværende.
    Vinteren 1999/2000 var jeg vitnet til en snedybde på 3,3 meter….på flat mark. Men det var ikke nevnt noe i media om det. Hadde øst- og sørlandet fått slike snømengder hadde det vært unntakstilstand.
    Det samme ser vi når hele mannskap omkommer i nord, men når en lystbåt pløyer seg opp på et skjær i Oslofjorden benyttes det store overskrifter. Større branner eller bilulykker i nord får nesten ikke spalteplass men kødannelse i forbindelse med større utfartshelger er behørig dekket.
    Kan du skjønne at vi koser oss når det sner i Oslo…..for min del skulle det snedd så mye at jornalistene ikke greide å komme seg på jobb, i håp om å slippe å høre på gnålet.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +5 (from 19 votes)
  9. Blackbear

    Snø i Oslo er ikke et nytt fenomen, det er det samme hvert år enten det daler ned noen få centimeter eller titalls. Slik jeg ser det etter å ha bodd her i noen og tjue år er ryddinga og bortkjøringa av all snøen. Det å kommentere hvordan en stakkar har det på Nittedal er noe man er vant med i byen når vintern kommer, uansett mengder. Mitt beste tips til de som måtte ha problemer med dette er å ha både kost og spade lett tilgjengelig når kong vinter kommer på besøk.

    Jeg synes dette er like morsomt hvert år og mener vi aldri får nok snø. Håper denne vinteren skaper det totale kaos, mulighetene er der, starter tidlig og kan bli en lang fin vinter. Fram med skiene og ut i marka. Masse unger som synes dette er helt topp.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +3 (from 7 votes)
  10. Sivert

    @N.Hansen: Hvorfor? Jo det skal jeg svare deg på ,- det er dere ser på problemer og lager problemer av, det flirer jeg til og tar med godt humør, og har absolutt ikke behov for å få laget overskrifter i media om saker, har bod i Oslo i 12 år, men det dummeste jeg gjorde var at jeg flyttet derfra, tapte 1,5 millioner på det, p.g.a leilighetsprisene, det er eneste jeg har angret på

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -6 (from 6 votes)
  11. Håpe du vet at 0.3mm nedbør ikke blir 3 cm snø. Ta antall mm nedbør og gange med 6 eller 7, så får du den faktiske snødybden. altså 0.21 cm snø.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  12. Sivert

    @Morten: Det har aldri bod 750 000 i Oslo, det er 560 000 i Oslo by, og det som regnes som Osloby og hovedstaden,- men det er klart at tar man med Oslo og Akershus, da blir det litt over 1 million, men selve Oslo by er 560 000, og kommer aldri til å passere 1 million, bare visst folketallet i Norge kommer oppi 10 millioner

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -5 (from 5 votes)
  13. Eirik

    Skulle heller kanskje fokusere på nivået på skolene oppe i nord? Det er tydeligvis ikke så jævlig høyt, når du får 0.3mm til å bli 3cm snø?

    For det andre er det faktisk media som ikke har en dritt å skrive om i romjulen, og hauser da opp litt snø på bakken som en landsdekkende katastrofe. Spør du mannen i gata er ikke dette et tema, og grunnen til at mange kjører seg fast er at vi i Oslo må betale noe som heter piggdekkavgift.

    Dere nordlendinger er ute hver eneste gang…..Klaging og atter klaging, det er ikke oslofolk sin feil at dere lider av mindreverdighetskomplekser. Vi tror ikke vi er bedre enn noen andre, men det er forskjell på snøvær i en by med 560 000 innbyggere og høyest befolkningstetthet i hele landet, og oppe i nord hvor du må kjøre for å hilse på naboen!

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +4 (from 16 votes)
  14. Sivert

    @Eirik: Hvor har jeg skrevet 0,3mm blir til 3 cm snø? Hvis takk

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  15. Sivert

    @Eirtik: Hvem fanden klager? Har vi klaget på sne? Har jeg klaget på at det er dyrere for meg å bo her enn i Oslo og at leilighets prisene her er høyere ? For meg er folk som klager på ting man ikke kan gjøre noe med forbaska tapere, klager når det formye regn, formye sne osv osv og når leilighetsprisene er for høye, alt dette er noe man ikke kan jgøre noe med, betal og se glad ut,- og det er faktisk dere selv som har stemt Høyre og Frp inni byrådet i Oslo, og det er dem som har innført piggdekkavgiften deres, så hva er det å klage på? Sjøl gjort er vel gjort, og de fleste byer i Norge på over 20 000 har piggdekk avgift, så det er ikke bare Oslo, hvis det er det dere tror.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -3 (from 3 votes)
  16. Per

    Ja det er igrunn rart at det skal våre så mye klager fra Oslo når flertallet er innflyttere med sine røtter fra distriktene.til og med nordlendingene hører man klage her over snyen

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  17. Sivert

    @@: Folk i Oslo har ingenting å klage på, absolutt ingenting å klage på, billligere hus priser enn f.eks det er her, lavere antall narkomane målt i prosent enn hva de fleste andre byer har, de4m har alt innfor gangavstand både til lege, butikker, til naboen, ja, absolutt det meste,- så hva skal dem da med bil? Kjøre 50 meter? Og trikk og bane som går ofte hvis man skal en tur i marka,- bedre kan man jo ikke få det.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -5 (from 7 votes)
  18. Sivert

    @Per: Ja, det absolutte mindretallet i Oslo er folk som er født og oppvokst i Oslo, akkurat som alle andre byer i Norge.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  19. N. Hansen

    Trur Erik ikke skal bekymre seg om nivået i de nord-norske skolene. Tror ikke det er så mange som er i stand til å regne om 3 mm nedbør til mm sne. Heller ikke i de sørlige deler av Norge.
    Skal være enig med deg om at media har en tendens til å hause opp selv den minste ting. Vet at dere må betale avgift for å få lov til å kjøre trygt, men er det ikke forhold til å kjøre, burde heller bilen stå. Jeg er ofte i Oslo i forbindelse med jobb og erfarer at det ikke tas hensyn til føret og forholdene på veiene.
    Det kommer heller ikke som en bombe at vi i nord som uheldigvis må kjøre på vinterveier i 5-6 månder i året blir bedre sjåfører enn de som opplever dette i noen uker. Dette har noe med erfaring å gjøre.
    Kan ikke tenke meg at vi lider av mindreverdighetskomplekser, vi er stolt av landsdelen vår og koser oss når vi mestere vinterens luner.
    Til slutt Erik…vet ikke om du har vært i nord men ta deg en tur til. Du har tydeligvis ikke fått med deg alle husene når du hevder at vi må kjøre til naboene.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 5 votes)
  20. Sivert

    @N.Hansen: Enn hvis vi kasta ut alle muslimene fra Norge, da blir plutselig 1/3 av Oslos befolkning borte :) da kan dem ikke skryte av at dem bor i storby :)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -7 (from 13 votes)
  21. Anna

    Jeg bor 5 minutter unna Oslo S og her har det faktisk KOMMET 50 cm med snø i natt

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +6 (from 6 votes)
  22. Thomas

    Jeg er selv fra nord, og det er umulig å sammenligne veiene i oslo med veiene i nord. i nord hiver de jo bare snøen i grøfta, det kan dem ikke i oslo. også er det jo et par hundre tusen ekstra biler/lastebiler og busser her, nå skulle det ikke forundre meg om det snart har kommet en halvmeter med snø her.

    en annen STOR forskjell på nord og oslo er jo at i nordnorge kjører alle 4×4 biler med traktor dekk ;) mens de fleste i oslo kjører små dritt biler, disse burde klart holde seg hjemme og ikke hindre andre som er skodd for føret! jeg har selv trukket opp 4 biler i dag, men ikke for å hjelpe dem… kun for at de sperra veien for meg. Jeg kjører selv en Quattro, og har nada problemer med å kjøre i oslo i dag.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +8 (from 8 votes)
  23. Sivert

    @Anna: Ta det som ei utfordring, bruk ski, siden dere blir advart mot å kjøre bil,- nå er ikke 50cm sne til hindring for å kjøre bil i seg selv, gjort uttalige ganger også i høyere snømengder,- så kan du kjøre bil, så bruk bilen, men ellers så kan dere bruke ski, verre er det ikke.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -3 (from 5 votes)
  24. Lisa

    Oslo er faktisk så stort at MAN må kjøre til enkelte plasser. Det virker som noen er sjalue fordi Osloborgere bor i Oslo? Mange MÅ bo der pga jobb!
    Og hvis du tror på Storm at det har kun kommet 0,3 nedbør bør du ta en titt på artikelbildene og se at det har kommet EN DEL SNØ!
    slutt å hån osloborgere

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +6 (from 8 votes)
  25. Sivert

    @Thomas: Man trenger ikke 4×4 for kjøre selvom det er kommet 50 cm sne, kjøre like godt uten 4×4,- kan man bruke motoren og dekkene på bilen, så kjører man glatt selv med 50 cm,- skulle tro at folk holder på å omkomme og dø av snømengden,- har kjørt Oslos gater og veier sikkert 10 000 ganger rundt tilsammen,- aldri hatt problemer

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -7 (from 9 votes)
  26. Tjukken

    Vel bilene her i Oslo er tydlighvis veldig små.
    siden o,3 mm rekker opp til taket på flere biler.

    Se på bilder og bruk øyemål.
    Men det er vel umulig og storm weather har jo alltid rett. (ironi advarsel)
    faktisk når storm sier det blir rein og uvær så tar jeg på meg shortsen og gjør klar for grilling.

    Det er og forskjel på 2 hjuls strekker her. når snøen kommer opp på frontruta så begynner bilene og spinne.

    troliog så kjører sikkert din 2 hjulstrekker på ubrøyta vei selv om det er 4 meter med snø.

    Men underlig att hele Norge tar aviser og media med en klype salt, på alt unntatt «snø-kaos i Oslo» da er det plutselig fasit og fakta det som står.

    I gata her er det ikke brøyta det står snø nesten til taket på de fleste bilene. Alt rundt er brøyta og fine forhold.
    Brøytebilene har faktisk kjørt forbi, kjørt rundt men ikke giddi og svingt om her. har faktisk brøytet deler men ikke denne rundkjøringen. (hadde tatt han 4 minutter)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  27. Sivert

    @Lisa: Send litt hit da :) trenges sårt ;) har vel pr. akkurat nå ca 4 cm sne ute,- så jeg skal ikke klage

    @Tjukken: feilen er at i Oslo bruker dere salt på veiene, noe som gjør at sneen og isen smelter, så da legger denne sørpa seg inni mønsteret på dekkene, da blir det null grep, så salt burde dem kuttet ut, og heller bare brøytet sneen bort når det blir formye på veiene, og så strø med helt vanlig sand, fordi da blir det ikke sørpe og man får grep med dekkene, og bruker man da helårsdekk eller vinterdekk uten pigger, blir det enda verre, da kjører man bokstaveligtalt på dekk uten mønster og grep.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 3 votes)
  28. Thomas

    @sivert:

    Du trenger ikke å late som du vet alt :) Når du skal opp bratte bakker med IS med 20 cm med sørpe oppå og du har idioter som sklir ned mot deg så må du ha 4×4, en ting er å kjøre i sentrum, det går helt sikkert veldig bra! men det er svært bratte bakker her. Jeg så svært mange rutinerte sjafører som parkerte ved hovedveiene i dag, som ikke kom opp. De aller fleste bilene som prøvde skled ned igjen, du kommer kanskje opp med piggdekk, men det er jo dyrt med piggdekk oblater i oslo :)

    Jeg har kjørt brytebil på setermoen, og jeg kan med hånden på hjerte si at oslo i dag var håpløst! med mindre man enten har kjettinger, GODE piggdekk og bra bil eller 4×4 :) Det å kjøre i 50 cm med snø er forresten en hindring for de fleste bybiler… skulle likt å se deg kjøre en Ford focus med snø opp til kanten på panseret :)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +6 (from 6 votes)
  29. ingen

    Syns det han skriv e «perfekt».

    bruke å vær my klaga fra søringa å østlendinga når det kommer litt snø..

    ser f.eks. aldri på Vg, Tv2, eller Dagbladet.. at vi har fått snø ute..
    Snødde 1m på 1 natt men sto ikke nokka da heller..

    å Storm.no vise jo åsså nu kor mye man kan tru på dæm.. 0.3…

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: -3 (from 5 votes)
  30. Sivert

    @Thomas: Som jeg skrev, å bruke vinterdekk uten pigger på veier som dem salter er håpløst,- dem burde kuttet ut saltet på veiene i Oslo m/ omegn, og heller brøytet på vanlig måte og brukt sand på veiene, da får bilene grep, men slik dem gjør det i Oslo, så får dem dekkmønsteret full av sørpe og dritt,- da får ikke dekkene grep,- så hadde dem bare latt isen være og bra strødd med sand, mye bedre, da kan man kjøre omså med barnvogn dekk på bilen,- har da jaggu kjørt Norge på kryss og tvers hele året og har kjørt bil i over 23 år, og har enda tilgode å kjøre av veien eller bulke bilen, og har aldri hatt problemer med å ikke komme opp bakker, ikke bare i Oslo dem har bakker, prøv Tromsø på denne årstiden.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 5 votes)
  31. Thomas

    @sivert.

    Kunne ikke vært mer enig, MEN nå er det 2 dager i året det er slik som dette i oslo. Så da er det bedre at de som ikke har biler til å kjøre på dagen føre holder seg unna bilen, så slipper de å lage kaos :)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +4 (from 4 votes)
  32. Kjetil

    Blir litt forskjell på Oslo og Alta… Når 138269 biler skal ut i snøføyka og to krasjer så står ganske mange andre fast i kø… Virkningen er litt større enn om to scootere krasjer på vidda, det blir liksom litt lettere å kjøre utenom. Hvis oddsen er 0.001% for at en gjennomsnittlig billist krasjer i snøføyka og sperrer trafikken så vil det skje hver eneste dag i Oslo, og en gang hvert jubelår i Alta… og når det først skjer har det ikke akkurat store ringvirkninger i Alta, stopper ikke landet for å si det sånn. Er så utrolig lei av å høre dette fra nordlendinger hvert eneste år, tenk dere om før dere klager over problemer dere ikke har innsikt i fordi det ikke angår dere.

    Og nei, det er ikke bare julehvitt i by’n idag. Trafikken står overalt der det ikke er brøyta, så sjekk værkildene dine.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +7 (from 7 votes)
  33. N. Hansen

    Er ikke ute etter å drite ut innbyggere av Oslo eller østlandet for den del. Vil bare frem til at media har en tendens til å svartmale det meste.
    Det er klart det er større vansker å komme seg frem i Oslo når det er en halv meter snø enn ute i distriktene der snøen kan kastes i grøfta. Det som er problemet er at vi glemmer at vårt land er nabo til nordpolen. Hver gang det sner i sør blir det kaos fordi vi ikke har dekk og nødvendig erfaring som takler snøen.
    En annen ting er at beredskapen stadig er for dårlig. Sneen som falt i fjor er glemt når våren kommer og budsjettene til vintervedlikehold blir fort en salderingspost.

    Det vi, vanlige borgere i Norge kan gjøre er å ta de nødvendige forhåndsregler. Ha riktig biler med nødvendig mønsterdybde i dekkene, eventuelt pigg. Ha en spade i bilen sammens med en varmedress. Da kan bilen måkes løs om nødvendig. Til slutt kan bilen stå om forholdene blir for jævlig. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil under alle forhold.
    Ha en fortsatt god jul og sender ett tips til dere som ikke mestrer snø. Ta dere en tur på en glattkjøringsbane, der kan dere finne ut hva bilen og dere selv er god for, før dere lager kaos. Til dere andre som vet at bilen og egen kunnskap er god nok, siste avsnitt var ikke ment for dere.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +4 (from 4 votes)
  34. Sivert

    @Kjetil: Feilen med veiene på Østlandet m / Oslo, dem bruker salt på veiene for å fjerne isen, dummeste man kan gjøre,- dem burde brøyte veiene på vanlig måte og strø med sand,- da får dekkene på bilen grep og tak, men nå blir dekkmønsteret fylt med sørpe og dritt, da mister dekkene grep og tak. Så dere får gå noen runder med de som salter veiene deres, det er der problemet ligger,- og en annen ting. Biler som blir kjørt i byer og steder hvor dem salter, der forvritrer karoseriet også mye fortere p.g.a rustskader, da saltet «spiser» opp karoseriet og understellet på bilene,- så få fjernet saltet fra veiene ville vært en stor bonus for bileierne også.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 5 votes)
  35. Sivert

    @N.Hansen: Helt enig med deg, kunne ikke sagt det bedre selv

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 3 votes)
  36. Tjukken

    @sivert
    problemet er ikke skikkelig brøyting.
    og når det brøytes brøyter dem mot bilene. Og ja salting komplett idioti.
    Ordentlig brøyting uten salting er mye bedre og kjøre på. sparer også miljøet da asfalt støv ikke kommer når det er snø mellom dekk og asfalt.

    Men jeg vil gjerne se nordlendinger kjøre på ubrøyta vei i over 50 cm snø med vanlig personbil. F.eks en Ford Focus.
    Bilen skal starte på parkeringsplass, det skal ikke skuffes 1 cm med snø.

    Uansett problemet er størst i media. ikke på veiene.

    Forresten min tid i indre Troms ga meg ny rekord i og trekke opp bilister som sto i grøfta. Men til forskjell så var det ingen der som rapporterte de tinn noen steder. Hørte til vinteren sa dem. satt i snøen med noe varm drikke og venta til noen kom og kunne hjelpe. Ikke noe stress. Men av veien var dem…

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  37. Stig

    Endelig kunne jeg finne frem linken jeg har tatt vare på i noen år:

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=134930

    Og litt av problemet med kraftig snøfall i Oslo er jo at det er en del innflyttere som ikke er vant til trafikkbildet i en såpass stor by, og dermed blir det fort litt kaos…

    God, snøfylt jul!

    :-)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  38. Sivert

    @Stig: Ja, men nå er både Tromsø, Bodø og Hammerfest byer som kjent for snemengder i metervis, vil ikke bod der om dem ga meg gratis leilighet og betalte alle mine utgifter.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -3 (from 3 votes)
  39. Stig

    hehe…neida – men det er altså ikke bare når det snør i Oslo det skrives «sensasjons-artikler» – det var mitt poeng!

    :-)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  40. Sivert

    @Stig: Skjønnte det :) men nå er det nesten likeledes her i Alta, sier som jeg sa imorres: Når skal vårherre unde oss litt vinterføre til jul for engangsskyld*
    Får vel vinteren engang i januar antar jeg, bruker være sånn, men nu har vi ca 4-5 cm sne og snefriveier :)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  41. Stig

    Og jeg har snøskuffa inne i garasjen..! Den burde jo vært på utsiden av garasjen akkurat i dag, ser jeg! hehe..

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  42. Sivert

    @Stig: Hvor i landet bor du? Foreløpig bruker jeg piasavakosten :)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  43. Mette

    Bor på Vestlandet, og som kjent så regner det mye her.
    Noe som er en artig ting å skrive om/kommentere i media, selv om vi til tider ikke engang HAR regn.
    Østlendingene er de som har det mest morro på Vestlendingenes bekostning da.
    Men regner det «mot normalen» i Oslo er det syting og mediaoppslag ikke barei avisene men også på riksdekkende nyheter på tv!
    Snør det litt blir det problemer med trikk og tog og buss og biler og all verdens kaos i kjølvannet!
    Jeg er enig med Sivert her, østlendingene tåler lite av det som blir over/under hva DE mener er normalt.
    Vi har en by her vi også, og samme problemer her som i Oslo når det skal brøytes i bygatene.
    Men du vide verden….man skuffler/måker snø samma søren om det er i en bygate eller ute på landsbygda!

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 4 votes)
  44. Tjukken

    Nei nok Internet.
    Nå skal jeg ut og kjøre hjem og måke den lille veien opp.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  45. Sivert

    @Mette: Der kom damen som bruker å bli våt ja :) hehehe fått sne dere også ja :) :P ( bare må småerte ) litt bare

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 4 votes)
  46. Stig

    I Oslo…og de som står parkert langs veien har en times jobb foran seg før de får ut bilene sine. De nærmeste dagene er det meldt ganske lave temperaturer, og brøytekantene blir ikke lettere å gyve løs på av slikt vær.

    Kollektivtrafikken lammes også ganske hardt når brøytemannskapene ikke klarer å holde unna – så det er bare å legge inn et par timers slingringsmonn om man skal ut i juleselskapeligheter, tror jeg!

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  47. Sivert

    @Stig: Skjønner, kjøp snefreser, så berger dere i det minste ryggen og unngår hjerteinfarkt p.g.a snømåking, mange som død p.g.a det

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  48. Sivert

    @Tjukken: Kjør forsiktig da, og god tur hjem

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  49. Per

    Fin link Stig ,men vi er jo heldige da som kun har slike luksusproblemer som været å klage over.og du Sivert om du tror det bare er Oslofolk som klager og sutrer om alt så er det jo ikke mange her som klager over kutt i subsidier eller fiskekvoter
    Samtidig er det jo merkelig at endel i Oslo omtaler Oddasat som
    «sutretv»
    Men forsatt god jul

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  50. Stig

    hehe…den er litt ugrei å bære fra 4. etg og ned de to gangene i året det er litt kaos her i byen..?

    :-)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  51. Blackbear

    Hyggelig å høre at både vestlendinger og nordlendinger har tanker om det å bo i Oslo, men jeg ville aldri ha byttet for alt i verden. Og vil jeg ut på ski, da er det bare å kaste seg på noe kollektivt og legge turen til noen av høydene rundt byen. Bilen får lov å stå i fred til gatene er mer kjørbare.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  52. Sivert

    @Per: Nå er det vel kun dere i Oslo som får inn Oddasat, jeg gjør det ikke her ;)

    @Stig: Ja, det skal jeg være enig i :) og da blir det litt vel kostbart å gå til slik anskaffelse :) når jeg bodde i Oslo så brukte ikke jeg heller snøfreser, gadd ikke bære en slik en fra 5 etasje og ned jeg heller, så jeg forstår deg godt :)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  53. taco

    Herregud så mye artig lesing. Her sitter mange idioter og skriver, jeg er kanskje en av dem….
    Nå bor jeg helt sør i landet og vi har også fått snø de siste dagene, langt mer enn jeg liker men tar det selvfølgelig med humør, kan jo ikke gjøre noe med det allikevel. Og akkurat i dag er det fantastisk vær og ren påskestemning.
    Og så til noe av poenget, det er ikke den vanlige mann i gata som klager, det er pressen som lager historier hver gang det snør. Husker godt i fjor da vi fikk et av disse store snøfallene, tv var ute og spurte folk og ingen klaget, alle synes det var helt topp men allikevel prøvde de å vinkle det til et problem.
    Og hvem er det som skriver om dette i blogger og starter diskusjoner om østlendinger og sørlendinger som klager, jo det er i de aller fleste tilfeller nordlendinger……
    Har jeg ikke rett, eller

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +5 (from 5 votes)
  54. mia

    vet ikke helt hva folk skriker om jeg, er dame kjører toyota corolla og kommer meg fint frem i oslo jeg da. men har vel litt med holdning og innstilling å gjøre dette. Dessuten tror jeg avisene elsker å skrive om snø her i sør skulle tro det var en skjelden vare selv om vi får det hver vinter.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  55. Per

    Ja det programmet er det vel mest brukt for her,de fleste samene bor jo her og, da kan det jo være kjekt å få høre sutring nordfra.men dere har jo også mye bra der nordpå,
    denne bloggen for eksempel,

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  56. Sivert

    @Per: Og en annen ting, jeg ser på de kanalene og programmene hvor jeg i det minste forstår hva dem sier,- så har du tolk å sende med programmet hit opp, så kan jeg godt se på.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  57. Sivert

    @mia: Tror egentlig mia du opprinnelig kommer annen steds fra enn Oslo, og er vant til vinter og sneføre

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  58. Per

    Ja men du kan vel lese teksten Om du ikke er klar over det er det nyheter på samisk på vår egen riksdekkende NRK.
    Hver ettermidag ,Prøv selv å se noen ganger og om du ser en dag uten klaging så legg en link ut.men nå må jeg ut og måke
    ca 85 meter for hånd 45 cm,får jo bare ta en skæl og nynne
    Kim Larsen (vi ber bare gudene om godt vær)
    Og god kveld til deg Sivert,Du finner vel noe å klage over i morgen også på bloggen din,He He

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  59. Herregud, skjønner ikke at Oslo-folk syter over en halvmeter snø (eller mindre?). Og at de blir oppfordra til å være inne.
    Følte meg ganske oversett da jeg bodde i Nord-Norge. Har vært vitne til over 2 meter snø på flatmark, og 3 meter høye brøytekanter. Sto det noe i media om det? Kun i lokalavisa!! Føler meg oversett.. Oslofolk: slutt å syt over litt snø. og kjør etter forholdene, det burde ikke være så mange utforkjøringer pga litt snø! men man kan jo såklart være uheldig..

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 4 votes)
  60. magnus

    Hmmmm.
    Når det i høst kom snø i Tromsø var det kaos i trafikken,og det ble vist på tv, enda det ikke er flere biler i hele Troms fylke enn det som kjører på Ring 3 en vanlig formiddag.
    Folk stod i grøfta og folk mistet førerkortet på grunn av manglende vinterdekk, så kom ikke her og si at det kun er i Oslo det er problemer med snø.

    Når gatene er trange med plass til kun en bil av gangen, med biler parkert på begge sider av gaten så sier det seg selv at det å flytte på 50 cm snø = kaos.
    Der du bor er det jo bare å hente snøscooteren i garasjen og kjøre til butikken ;.)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +2 (from 6 votes)
  61. jeg skjønner at det kan se ut som at alt handler om oslo og at det er krise når det kommer snø her, men det skal sies at det er vel ikke noen andre steder det må lukeparkeres så mye biler som i oslo. Når da biler er snødd inne, måkt inne, biler som står feil slik at de feks hindrer trikk (som jeg kjører) så blir det kaos. Det er ikke noe problem å kjøre,klart alle disse taxiene kjører ut når de kjører som noen forbanna svin, men det er det med parkeringa som er et heeelvete om man ikke har garasje.
    .-= malin´s last blog ..ble så jævlig feit av den ribba igår =-.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  62. Sivert

    @Malin: Har dere ikke parkeringshus ? gjerne i 3,4 eller 5 etasjer, det har da selv vi her,- men nå vet jeg at gatene i Oslo er ikke av de bredeste i verden, for å si det slik,- men må gå an i år 2009 snart 2010 å ha parkeringshus nok til folk, eller hva driver egentlig byrådet med i Oslo? samme som i forhold til barnehagene, manko på god service til befolkningen.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  63. Olav

    Når sant skal sies, er jeg helt enig i at trafikken i Oslo og omegn er helt spesiell. Etter mange år som vogntogsjåfør landet rundt, er Oslo den byen i Norge som utmerker seg spesielt når det gjelder oppførsel i trafikken. Det virker som om folk MÅ fort frem uansett føreforhold. Jeg har sett så mye tullkjøring av bilister som har dårlig tid virker det som, men jeg har i flere tilfeller kommet fortere frem enn flere av dem. Det må da kunne gå an å ta hensyn til ver og føreforhold folkens. Det er ikke annet å vente at det blir kø og kaos nær en eller annen tulling ikke kan respektere det. Det trenger ikke vere snakk om noen mengder med snø heller. Det er nok om det blir hvitt på veiene, da er det kaos med en gang, og da er plutselig journalistene der. Denne snøen som kom nå er da ingenting å snakke om. Vi er ikke nedsnødd. Ha en fortsatt God Jul og et Godt Nytt År!

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  64. oslobilist

    @Malin & Magnus:
    Endelig kom jeg ned til noen vettuge innlegg her. To meter snø på flatmark er mye, men en halvmeter i trange sentrumsgater med tosidig lukeparkering utenfor smale fortau i en gate hvor både leddbuss og trikk skal frem er IKKE det samme som tilsvarende snøfall i en liten bygd i Finmark. Hvert år sliter kommunen med å finne noe sted å gjøre av all snøen, det er rett og slett ikke noe sted å brøyte det TIL!

    Og hvem er det egentlig som skaper kaos her? To typer trafikant: I sentrum er det den som prøver å lukeparkere i en brøytekant og ikke oppdager at bilen står ut i trikkesporet (som regel en utenbys fra som ikke er vant til trikk). På hovedveiene er det østblokk-trailersjåfører som ikke har råd til kjetting. Det hjelper fint lite å være snøvant finmarking med pigg og 4X4 hvis firefelts motorvei er sperret av åtte semitrailere som står på kryss og tvers og sperrer veibanen (som jeg opplevde over Karihaugen i fjor).

    Nei, skjerp dere, nordinger! Samme sytingen hvert år. Hvor tror dere alle trailerne med varer til dere kommer inn i landet? Og hvem må slite med trafikkflyten når de ender i grøfta? På E6 ved Furuset gikk det 100000 biler/døgn våren 2008, med 10-20 % tungtrafikk ( http://www.vegvesen.no/binary?id=13900 ). Så JA, det blir kaos når det snør og en trailer eller tre ender på tvers. Hadde trafikkbildet vært det samme i indre Troms hadde dere sett det samme der. Slutt å klag!

    Men vi digger byen vår allikevel ;D

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  65. Sivert

    @@Olva og Oslobilist: For å si det slik,- hvis dere aldri har vært i byen jeg bor i, så kan jeg opplyse om at den snømengden som nå er i Oslo og som Tromsø, Bodø og Hammerfest bruke å ha, det er så ekstremt for oss her, at dere ville blitt misunnelig, dere har levd i 75 år i den tro at bare man kommer nord for Sinsenkrysset så sner folk ned og omkommer, ikke har jeg den snemengden nå som dere har i Oslo og ikke får jeg det heller iløpet av vinteren,- 20-25 cm på verdste på flatmark, selv det er sjelden, har ca 4 cm nå,- nei, takker meg til å bo her, framfor å bo noen av våre kystbyer og i Oslo, -10 i Oslo er det samme som -25 her, noe vi ikke har engang.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  66. Pipehatten

    # Siverton 26 des 2009 at 12:41

    @Morten: Det har aldri bod 750 000 i Oslo, det er 560 000 i Oslo by, og det som regnes som Osloby og hovedstaden,- men det er klart at tar man med Oslo og Akershus, da blir det litt over 1 million, men selve Oslo by er 560 000, og kommer aldri til å passere 1 million, bare visst folketallet i Norge kommer oppi 10 millioner
    UA:F [1.7.9_1023]

    En rettelse, Sivert; Oslos befolkning er nå kommet opp i ca 590 000, og i areal lille Akershus nærmer seg 540 000 innb., = tilsammen 1 130 000. Selv uten de fjernestliggende områdene av Akershus er Oslo med forsteder en solid millionby. Vår flotte hovedstad er for øvrig Nord-Europas raskest voksende storby, så nå vet du det.

    En annen ting er at jo fler mennesker som skal på farten- desto mer kaos, spesielt ved ekstremt snøfall. Jeg kjører til og fra Oslo sentrum hver dag, og merker forskjell bare det er eksempelvis 5-10 % færre biler på veien. F.eks. på en fredagsmorgen glir trafikken merkbart lettere innover enn f.eks. på en tirsdagsmorgen, kanskje fordi noen ikke jobber full uke (for alt jeg vet).

    Derfor henger det ikke på greip å sammenlikne Oslo eller andre større byer med fiskevær og andre små samfunn hvor det bare bor noen få sjeler.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  67. Sivert

    @oslobilist: Jeg sier igjen og har sagt det før, det ene og alene saltingen av veiene som deres problem, den dagen dem slutter å salte veiene, så skal dere se, men det vil dere vel aldri oppleve,- største galskapen som er funnet oppi Norge, salt på veiene, snakk om toskeskap og dumskap.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  68. Sivert

    @pipehatten: Kutt ut tull prat, hvis du ikke vet det,- så bor det 4 ganger flere mennesker i Stockholm som i Oslo, og Stockholm m/ omegn er 1,9 millioner, ikke er Oslo noen millionby og ikke blir den det heller,- greit nok at du kan fortelle eventyr til 10åringer, men ikke til voksnefolk,- Oslo er en by på underkant av 600 000, da skal man kunn regne Oslo som kommune, og ikke ta med halve Østlandet i tillegg,- men Stockholm kommune er 1,9 millioner, noe Oslo aldri blir.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  69. Sivert

    skulle være 3 ganger så stor, ikke 4,- trykte feil

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  70. Sivert

    og så er 1/3 av befolkningen i Oslo muslimer og katolikker :) , så kaster vi ut muslimene, så forsvinner 1/3 av befolkningen i Oslo med på kjøpet :)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  71. Sivert

    Selv Las Palmas på Gran Canaria er større enn Oslo, by på 800 000 og verdens tredje største havneby,- og kjører jeg herfra mot Kirkenes ca 70 mil ( 700km ) så kommer jeg også til en by som har over 800 000 :) så Oslo er liten by i både Europeisk og verdensmålestokk

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  72. Pipehatten

    Hvorfor plutselig så amper, Sivert ? Stockholm har til sammenlikning ca 820 000 innb uten forsteder (med forsteder ca 1 mill 300 000) For å komme opp i 1,9 mill må du ta med et område helt opp til Gavle (20 mil), og omtrent like langt sørover og vestover. Derfor er det ikke på langt nær så stor forskjell på hovedstedene som du skal ha det til.

    Dette er tall jeg har undersøkt på forhånd – det burde du også gjøre, så ser du at jeg har rett.

    Angående din kommentar om innvandrere så har Stockholm både i antall og prosentvis flere av disse enn Oslo, så den kom du ikke langt med.

    Og et godt råd til slutt; Sjekk «kildene» dine før du fyker opp i fistel neste gang….

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +5 (from 7 votes)
  73. Fredrik

    Dette skjer, fordi 80-90% av hele samfunnet må ha hjelp til nesten absolutt alt de gjør. Ferdigmat på bensinstasjoner og navigasjon i bilen hvor man trykker på «hjem» for å finne veien. Varer blir bestilt via internett og levert på døra, banken trekker regningene selv. Man slipper å tenke og da blir man DUM. Uten navigasjonen, så aner jo ikke folk hvor de er. Og veldig mange aner ikke hvor sin bil sine begrensinger ligger, derfor kjører de 40 km lavere, for å «være sikker». Og da er jeg gal, jeg som kjører i fartsgrensa på en nymåkt motorvei. Nei, de som skaper masse irritasjon, fordi de lager kø, de er jo ikke gale. Også er folk vant til salting. ser de en snødekt vei, så blir de livredde. Så kjører de på helårsdekk, fordi «det er så bra»
    Dama som holdt på å kjøre på meg igår, sa at hun ALDRI hadde hørt om vikeplikt fra høyre!!!!!! Og sånne folk har faktisk førerkort?????
    Folk får heller begynne å sette seg inn i ting, og se hvordan det VIRKELIG fungerer, så ser man at alt ikke er så farlig. Da vil verden gli litt lettere. Da slipper man å vente i mange minutter for å komme fram i en rundkjøring, fordi kjærringa foran ikke klarer å vurdere avstand og fart, og skal slippe fram bilen som er 400 meter nedi veien.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  74. Tom

    Polarnissen kan jo ta med seg bilen til Oslo og prøve selv.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  75. Olav Vikingsson

    Oslo er en bydel i internasjonal målestokk.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: -1 (from 3 votes)
  76. Mette

    Bergen er ikke langt unna i størrelse da.

    Østlendingene VIL måles med den store internasjonale og fantastisk positive målestokken.

    Alle andre i dette langstrakte landet er av mindre betydning.
    Dere får det meste, kopierer det dere misunner andre, så slutt å remje over snøfall dere ikke har nok kunnskap å få flyttet unna.

    Andre får nemlig også sne!

    Trondheim!
    Bergen!
    Ålesund!
    Røros!

    Ikke bare Oslo som får VÆR, men bare Oslo som syter!

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  77. Tjukken

    Har vært hjemme. er nå i Oslo igjen.
    fine kjøreforhold.
    Ingen kaos.

    Eneste en kan komme borti er att en må grave for og komme ut av parkeringsplass og inn.

    brøytemannskapet ser ut til og mene att det er en god ide og brøyte mot bilene. og der det ikke er biler fylle opp hauger med snø.

    Men ellers er det bare fint og koslig og kjøre.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  78. stein

    Problemet med Oslo er at det er altfor mange innbyggere med liten vintererfaring. Når en er vant til å gå rundt med en kamel i sanden sier det seg selv at kun noen cm med snø vil bli problematisk når en setter seg inn i en bil (med et førerkort fetteren tok teoriprøven til)

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  79. Tjukken

    # Ingrid

    Det er ikke Oslo-folk som syter.
    Det er nordlendinger som syter etter og ha lest vg’s journalister oppdikta historier.

    Nei 50cm brøyta snø eller 1 meter brøyta snø eller 3 meter brøyta snø er ikke noe problem.

    50 cm ubrøyta snø er værre for da sklir snøen over panseret og opp på ruta. da blir det vanskelig og se.

    Men jeg regner med att du som endel nordafor påstår. att du kjører med moped uten hjelm i 3 meter ubrøyta snø…

    Trafikken i Oslo og omegn går knirkefritt, føret er nydelig, utsikten er fantastisk.
    Men en må noen steder ta frem spaden for og lage en parkeringsplass.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  80. Sivert

    @Tjukken: Forbaska sytpeisa dem som er født og oppvokst i Oslo, men det dere ikke har skjønnt enda, de fleste fra N-Norge som bor i Oslo, dem drar Nordover på vinteren ;) tenkt tanken hvorfor?

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  81. Birgitte

    Unnskyld meg? Jeg er født og oppvokst i Oslo, og er ikke noen forbaska sytpeisa ( eller hva du nå kaller det). Ja, det har lavet ned med snø i bl.a Oslo, men det får man faktisk regne med når man bor i Norge. Men som det er sagt – Det byr faktisk på problemer med ekstrem snøfall – Da ikke spesiellt tanke på veier, men heller t-baner og trikker. Det oppstår sykt med forsinkelser og de aller fleste har vel ikke særlig lyst å stå i enten ekstrem kulde eller snøfall om de ikke må? Dette er også forhold som Ruter AS ikke får gjort noe særlig med enn å prøve å fjerne snø etter beste evne og hurtigst mulig.

    Men som det er sagt; Hvem er det som klager når sommerværet havner på østlandet og ikke andre steder? Tror ikke Oslo-borgere klager verken mer eller mindre enn andre.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  82. Sivert

    @Birgitte: Det er vel ingen i år 2009 som enda tror at vi aldri får problemer vel ? Vi kommer til å få problemer sålenge vi lever som mennesker, og det er en del av å være menneske, så spørsmålet er heller hvordan man tar det når det oppstår uventede ting både i livet og ellers i samfunnet, ikke at det kommer uventede ting, fordi det vil det alltids gjøre, både enda iår og alle resterende årene vi er her på kloden, så er det opptil oss mennesker hvordan vi takler det.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv badge