Ikke bruk Internett Explorer

Print pagePDF pageEmail page

Ser nå at både Aftenposten og Klikk.no skriver idag at tyskemyndigheter advarer folk mot å bruke Internett Explorer ( IE ),- fordi det var sikkerhetshull i denne nettleseren har spilt en betydelig rolle under angrepene på Googles systemer i Kina,- men fortvil ikke. Det finnes idag flere gratis allternativer som man kan bruke og som er bedre  enn IE.

Jeg for mindel har ikke brukt Internett Explorer på lange tider, flere år nå faktisk,- og jeg kan med god samvittighet skrive under på at jeg savner den ikke, absolutt ikke,- heller tvert imot.

Nå kan jeg også anbefale deg å fjerne IE av spesielt 2 årsaker. Det ene er kodingen i IE, som er meget dårlig og støttes ikke fult ut på mange nettsider,- og for det andre så er det sikkerheten. Internett Explorer er full av sikkerhetshull og mangler på dette området. Jeg har vært pånett i mange år nå, men jeg kom til et punkt i 2004, der jeg ble lei både virus alt annet drit som kom fra nettet. På den iden brukte jeg et annet virusprogram enn idag og jeg brukte IE. Først fjernet jeg IE, det hjalpe mye,- menjeg var fremdeles ikke fornøyd,- så da byttet jeg ut virusprogrammet jeg hadde dengang i begynnelsen på 2006.

Siden dengang, har jeg hverken vært plaget med dritt fra nettet, ekstremt lite spam e-post og har ikke hatt virus på maskina,- da ble jeg fornøyd.

Så selvom det ser håpløst ut idag med all dritten som kommer fra nettet, finnes alltids en løsning og man blir kvitt det, bare man tar de rette valgene,- noe jeg tydeligvis gjorde dengang.

Vg ,

Stem:
Share

  13 comments for “Ikke bruk Internett Explorer

  1. 18. januar, 2010 at 15:57

    Jeg har hatt Mozilla i alle år og er meget fornøyd!
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Grøftefyll! =-.

  2. Sivert
    18. januar, 2010 at 16:10

    @Tidskontroll: Bra det da,- men du må også tenke på viruprogram og god brannmur, gjerne virusprogram som har innstilliger mot nettsvindel og mot å publisere personopplysninger,- så det er mange ting å tenke på denne sammenhengen.

  3. 18. januar, 2010 at 16:51

    Jeg har aldri brukt IE.

  4. Sivert
    18. januar, 2010 at 17:32

    @Joakim: Men så er du også fornuftig og «flink» internett bruker da 😉

  5. Espen
    18. januar, 2010 at 17:47

    Jeg slår et slag for Google Chrome! Er kjempefornøyd!

  6. Sivert
    18. januar, 2010 at 17:52

    @Espen: Den har jeg ikke noe erfaring med, men det er fult mulig den er like god som FF, Opera og Safari. Får vel teste den en dag.

  7. charles
    18. januar, 2010 at 19:43

    jeg har alltid og kommer alltid til å bruke IE.

    folk misforstår sikkerhets hull og tror at siden du har en browser som er utsatt for det hullet, så kommer slemmingene og tar deg.

    dette er helt feil siden man faktisk må godta at virus og annet drit havner på pcen (mye av det kommer av at brukeren trykker på YES knappen på ting han/hun ikke vet hva er.

    og dette kan skje med alle browsere. for min del har jeg aldri hatt virus eller annet skadelig programvare på pcen og som sagt, har alltid holdt meg til IE.

    hvis man vil kommme med at IE er dårlig så synes jeg det er feil å bruke argumentet sikkerhetshull.

    finnes plenty av andre grunner som gjør ALLE nettlesere «dårlige»

  8. Sivert
    18. januar, 2010 at 21:04

    @chales: Det er to ting som gjør IE utsatt for angrep enn andre,- det er at det er laget av Microsoft og at den følger med Windows,- og Windows har virusspredernes venn, og som dem elsker. For det andre må du 2 brannmurer, en i Windows og en virusprogrammet som IKKE jobber mot hverandre, men med hverandre,- men nå iår og kommende år fremover vil IE tape kampen på nettet, da deres kodinger ikke vil passe med internettsidene som kommer, noe det aldri har gjort heller, da IE bygger på teknologi fra tidlig 90-tall, som MS har prøvd å oppdatere og få bedre, men lykkes ikke med,- vet også flere nettsteder vil stenge ute folk som bruker IE, slik at dem ikke får opp nettsiden deres p.g.a de svakheter jeg har påpekt og p.g.a at de som sprer og lager virus, går utelukkende ut etter hull og mangler i IE og windows, resten bryr dem seg ikke om,- så neste gang det kommer ny maskin i huset, er det mac,- og med samme virusprogram jeg har nå.

  9. 18. januar, 2010 at 23:10

    Ikke noe nytt at MSIE er en stor lekeplass for hackere og «virus». Her bruker jeg enten Opera eller «SRWare Iron» som baserer seg på Chrome, men den sender ikke noen bruksstatistikker til Google. Den kan lastes ned her: http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

    Firefox bruker jeg sjelden, og hvis jeg bruker den, bare via Linux. Da funker den nemlig litt bedre enn Opera (:
    .-= Norman´s last blog ..Dagens bilder… =-.

  10. 19. januar, 2010 at 09:36

    bruker AVG som virus.. Han jeg bor med jobber med datasikkerhet, så tror det er ganske ok her i huset 😉
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Grøftefyll! =-.

  11. Sivert
    19. januar, 2010 at 13:31

    @Norman: Det er du inne på noe vesentlig, nemlig at IE sender bruksstatistikk til Google, sammen gjør Google Chrome,- det har vår personlig sikkerhet å gjøre, og retten til å være anonym på nett,- men Google bruker bruksstatistikken til å tilpasse reklamen dem har mot hver enkelt bruker,- og som alle vet så følger spam, virus og alt annet drit med denne reklamen,- så man kan trygt si at jo mer infor om hver enkelt bruker spres fra brukerne, til Microsoft og så til Google, jo større er sjansen for virus og dritt på maskina,- jeg vet selv at jeg er påtur bort fra både Microsoft og Windows, vurderer både Linux og Mac, får se hva jeg ender opp med.

  12. 20. januar, 2010 at 21:43

    Begynte å bruke IE i fjor. Før har jeg brukt Opera og Firefox, og Netscape for lenge siden. Måte prøve IE og finne ut om hva som var så forferdelig med det.
    Men foreløpig har jeg ikke hatt ett eneste virus, og ingen spam (hva har spam med nettleser å gjøre?) og alle nettsidene jeg bruker fungerer uten problemer. Akkurat det samme med Opera og Firefox. Så hva folk roper høyt om at IE er så forferdelig skjønner jeg ikke. For meg er det ingen forskjell i alle fall.
    Stort sett så er det vel brukeren som er problemet.

  13. 20. januar, 2010 at 21:45

    @Sivert
    Tror du skal revurdere Mac hvis du vil ungå å bli registreret overalt.
    Apple er vel de som er mest nazi på å kontrollere sine brukere og deres bruk.