Ung og dum eller kynisk

Print pagePDF pageEmail page

Idag startet rettssaken mot de 2 jentene fra Norge som ble tatt på Arlanda i Stockholmmed over 6 kg kokain, og en mann som rekruterte dem sitter på tiltalebenken sammen med jentene.

Er dette jenter som kun var vært ung dum ? Eller har kun sett på pengene og en gratis ferie og null seg om dem har et narkotika problem, altså ren kynisme ?

Ifølge mannen på 21 år som rekruterte dem, så visste dem hva turen gikk ut på og hva dem skulle ha med seg hjem igjen fra Brasil. *sitat*

Jeg spurte henne rett ut om hun ville være med. Jeg fortalte henne at hun skulle reise sammen med meg, forklarte han i retten.
Han la ikke skjul på at det var snakk om smugling av kokain, forteller han.

De skulle få det samme som jeg fikk tilbud om. Betalt ferie og 20.000 kroner, forklarer den narkotiltalte mannen.

Disse jentene og mannen skal visstnok være i det samme nettverket som de 3 jentene som ble arrestert i Bolivia,- så det er tydelig at det er mange jenter som lar seg lokke med gratis ferie og betaling for å smugle narkotika til Norge,- sikkert også Sverige, men det er mer kroner å tjene på å ta det til Norge.

Så hvilke typer jenter er dette? Er dette generasjonen som bruker kokain og annet dop på såkalte partyer eller er dette jenter som vært ung dum ? Når man ser på at dem kun skulle få 20 000 + gratis ferietur, så er ikke dette allverdens betaling for en slik «jobb»,- og det blir kostbare 20 000 og kostbar ferie, det burde dem se nå.

Men jeg har mistanke om dette er jenter som bruker goddel penger på klær, reiser, og som bruker en del på utseende sitt, for å følge moten og holde seg up to date, som det heter,- og når man da går fri for kroner, så går man langt for å tjene noe ekstra for å holde livsstilen vedlike. Eller? Men smart kan vi ikke si dem har vært.

Vg , Vg , Tv2 , Vg ,

Stem:
Share

  31 comments for “Ung og dum eller kynisk

  1. Morten
    18. januar, 2010 at 11:59

    All narkotika bør være lovlig slik at vi kan få fornuftige restriksjoner og få det unna kriminelle. Forbudspolitikken fungerer ikke.

  2. Sivert
    18. januar, 2010 at 12:09

    @Morten: For at vi skal få enda flere kokain og amfetamin hjerner i Norge eller for at vi skal få enda flere voldtekter p.g.a disse typer narkotika ?

  3. erik
    18. januar, 2010 at 12:31

    Det riktige er vel at de er unge,dumme men også kyniske.Overhodet ingen formildende omstendigheter.Så helt klart,her bør kreves det strengeste straffen som pr.idag er mulig.At man benevnes som ung når man er passert 20 må sies å være relativt,de fleste av oss har vel vært voksne en god stund når man er 21-24 år.

  4. Sivert
    18. januar, 2010 at 12:36

    @erik: Du har rett, definisjonen ung er relativt og dem bør få en straff dem lærer at slikt lønner seg ikke og det lønner seg ikke å begå kriminellehandllinger.

  5. Fastlane
    18. januar, 2010 at 12:39

    @Sivert: Du er vel ikke så korka at du tror at voldtekter stort sett utføres av folk som er ruset på kokain og amfetamin?

    Voldtekter utføres av folk som har følelses og seksuelle evner på nivå med ai bikkje.

    Det er sikker mange gode grunner til at det ikke bør flyte med narko i enhver krok og avkrok, men voldtekt er ikke engang inne på 20 på topp lista her.

  6. 18. januar, 2010 at 12:47

    Beste som kunne skje det her.

    Noen færre kjøtthuer ute i gatene.
    Men det er vi alle til tider. Og historier som dette får MANGE til å holde seg unna. (forhåpentligvis). Er trist å se all sympatien disse menneskene får som her, og i Bolivia. Den tidligere saken. De er allerede ute av fengselet. Mens her i norge sitter folk enda inne for en brøkdel av mengden som ble tatt. Sikkert fordi det er snakk om en skitten narkoman. Og ikke en opppudret fjortis.

    Vi burde bare innføre strengere og strengere straffer. Og satse på folk som er bra for samfunnet. I stedefor tapere som dette her. Jo mer dette skjer, jo fler unge i dems alder skjønner tegninga: at man kan ikke bli mer dum i hodet.

    Nye alternative straffer:
    Smugling: bøter på størrelser av nasjonalbudsjettet. La de betale for behovene som norske narkomane har i dag, til avvenning og annen hjelp. La distributører punge ut prisen det koster. Og i tillegg, utlove store dusører for tips som leder til arrestasjoner av bakmenn. Da mener jeg STORE summer.

    Narkotikaen vil bare bli dyrere og dyrere, og evt dårligere. Folk kommer begynne lage dop i norge etc. Kanskje ikke like bra, men dette ender med at folk i østeuropa ikke tjener store summer i norge lenger. Vi vil få mindre organisert kriminalitet.

    -Eks-narkis :p

  7. Sivert
    18. januar, 2010 at 12:50

    @Fastlane: De fleste voldtekter skjer hjemme og at gjerningsmannen og oferet kjenner hverandre,- og i mange av de voldtektssakene, har gjerningsmannen vært påvirket av kokain eller amfetamin, fordi det er et sentralstimulerende stoff, og som gjør at man kan ha sex lengre og man blir lettere kåt ( virkningen er slik på menn, men ikke på kvinner ) Og dem som bruker disse stoffene, tror gjerne dem er smartere enn andre, dem blir «hyperaktiv», men samtidig blir dømme kraften i forhold til omgivelsene nedsatt og det samme med når dem kjører bil,-og hjernen blir fortere sliten, da den må jobbe på høygir når folk inntar slike stoffer. Og det følger med mange andre typer kriminalitet ved narkotika, hvit vasking av penger og bl.a volds kriminalitet i stort omgang.

  8. 18. januar, 2010 at 12:54

    Jeg tror det går på naivitet. Ut på nytt eventyr, fart og spenning, uten å tenke på konsekvenser..
    .-= Lene Johannesen´s last blog ..18% av Norges befolkning bor alene =-.

  9. 18. januar, 2010 at 12:55

    Er du 21 år er du gammel nok til å forstå at narkotikasmugling er galt.
    .-= Joakim´s last blog ..Mens vi venter på sommeren =-.

  10. Sivert
    18. januar, 2010 at 12:59

    @Lene: Tror grunnen er flere, men også dumskap, naivitet, føle seg betydningsfull og penger.

    @Jaokim: Man skulle tro at mennesker som var blitt 21år, visste forskjellen på rett og galt, og hva som står i Norges Lover,- hvis ikke, da er det påtide dem lærer det.

  11. Odd
    18. januar, 2010 at 13:12

    Håper de får mange år bak murene. At de er dumm er det ingen tvil om, men de visste godt hva de gjorde, og at det var ulovlig.

    De burde få anledning til å selge sex i fengslet så de kan tilbakebetale noe av det de har påført staten i forbindelse med rettsapparatet og fengselsoppholdet.

    Har ingen sympati med slike kjeltringer.

  12. Morten
    18. januar, 2010 at 13:21

    Forbud har vært prøvd, og det fungerer ikke. USA har økt straffene jevnt og trutt, og problemet har bare økt!

    Forbudet har mange negative virkninger:

    – Vi kaster penger etter kriminelle og terrorister. Opium finansierer Taliban.

    – Narkotikamarkedet er i dag større enn olje- og gassmarkedet

    – Brukere og misbrukere tør ikke oppsøke hjelpeapparatet i frykt for straff

    – Stoffene blandes noen ganger ut med skadelige ting, brukere utsettes for undøvendig helserisiko

    – Cannabis er mindre skadelig for samfunn og individ enn alkohol, hvorfor er det forbudt?

    – Forbudet gjør at folk bruker sterkere og mer farligere stoffer enn de hadde om det var lovlig.

    Anbefaler videoen After the War on Drugs

    http://drogriporter.hu/en/afterthewar

  13. Sivert
    18. januar, 2010 at 13:26

    @Morten: Du glemmer samtlige psykiske sykdommer som følge av disse stoffene,- kan ta å nevne for syns skyld, at det går rundt mennesker i 2010 som tok LSD og Meta for over 20 år siden,- og dem blir aldri mer normale, hverken kvitt sykdommen de ble påført eller kvitt rusen som dem ble påført. Og det finnes ikke dokumentasjon for at canabis er mindre skadelig enn alkohol, selvom de som kjemper for å få dette legalisert sier det,- men forskningsmessig, eksisterer ikke slik dokumentasjon.

  14. Sivert
    18. januar, 2010 at 13:38

    @Og uavhenig om vi ønsker eller ikke ønsker å gjøre narkotika lovlig eller ei,- så sier faktisk straffeloven pr. dags dato at det er forbudt, da bør folk respektere det og følge dette og bare gjøre som dem sjøl måtte synes er rett, selvom det innbefatter kriminellehandlinger, slik som dette.

  15. Morten
    18. januar, 2010 at 13:45

    Sivert

    Kraftig overdrevet. De fleste som prøver harde stoffer får ingen problemer og fortsetter ikke med det.

    Det finnes mye dokumentasjon på at hasj er mindre skadelig enn alkohol. Våre fremste rusforskere hos SIRUS sier det.

    Se denne artikkelen:
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=557381

    Det er også helt ufarlig å kombinere hasj og alkohol, i motsetning til hva den artikkelen påstår.

    Få en oppklaring i mytene om cannabis:
    http://marihuanamyter.wordpress.com/de-vanligste-mytene/

  16. janbil
    18. januar, 2010 at 13:48

    Jeg ville tro at det smuglerne ser etter er jenter som er unge, kommer fra middelklassehjem men uten penger, «happy go lucky», eventyrlystne og elsker reality-tv. Kort sagt kjedelige, ikke helt smarte jenter. Mediaomtalene er positive, synes jeg. Kanskje det fører til at noen sier «nei» til slike idiot-oppdrag.
    La andre få være idiotene. La smuglerne få gjøre jobben selv.

  17. Sivert
    18. januar, 2010 at 13:54

    @Morten: Så du mener vil skal tillate enda et rusmiddel, som om vi ikke blir «gale» nok når vi drikker alkohol, for normal tankegang har man ikke uansett hva man måte ruse seg på, og det samme med reaksjonsmønster.

    @janbil: Dem har ikke vært den skarpeste kniven i skuffen, for å si det slik.

  18. Morten
    18. januar, 2010 at 14:13

    Sivert
    Vi tillater ikke ennå et rusmiddel, vi tar kontroll over noe som i dag er tilgjengelig over det ganske land uten aldersrestriksjoner eller åpningstider av noe slag.

    Ingen ting tyder på at en strengt regulert tilgang av harde stoffer gjennom lege eller andre regulerte ordninger fører til økt bruk, snarere tvert i mot.

    Når det gjelder cannabis tyder ikke noe på at legalisering fører til økt bruk heller, bare økt kontroll. Dessuten er det mye mindre skadelig enn alkohol som om flere brukte det er det bare positivt.

    En dealer spør ikke etter ID-kort!

  19. Sivert
    18. januar, 2010 at 14:21

    @Morten: Forstår hva du mener, og jeg kan også være enig at norsk og internasjonal narkotika politikk ikke er pålangt nær perfekt eller god nok,- men det vil den vel aldri bli heller.

    Foreslår 1 mnd i fengsel for vært gram man blir tatt med,- det burde holde for ei stund eller ?

  20. kjell
    18. januar, 2010 at 14:23

    jeg mener at folk som tar den risken å smugle , må ta den konsekvensen det innebærer å gjøre noe så dumt . har kun seg selv å takke , for ikke kom å si at de ikke visste at det er strenge staffer i utlandet . og når de vet at narkotika er ulovlighet i samfunnet , så har jeg ingen sympati for deres handlinger . å det dra sin familie ned i denne elendigheten er det verste de har gjort , for de har det vondt på alle måte . så de får merke hva de har rotet seg opp i nå , eneste håp er at den norske stat som blir redninger for saken .

  21. Morten
    18. januar, 2010 at 14:29

    Sivert
    USA har straffer som de du nevner der, men allikevel har de tre ganger så høyt forbruk av cannabis som Norge.

    Legalisering slik at vi kan regulere er fremtiden. Uansett kan vi ikke vite om det vil fungere bedre uten å ha forsøkt. De som har avkriminalisert, slik som Portugal, har gode erfaringer.

  22. 18. januar, 2010 at 16:57

    Morten – du kan ikke sammenligne hasj og marihuana med andre tunge narkotiske stoffer!! Det er en helt annen diskusjon…
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Grøftefyll! =-.

  23. Realist
    18. januar, 2010 at 17:34

    Jeg blir helt kvalm når jeg ser hvor sykt sneversynte folk er når jeg leser kommentarene her. Jeg har per dags dato aldri brukt narkotiske stoffer, men det betyr da heller ikke at jeg har et dårlig syn på folk som velger å ruse seg på andre ting enn alkohol og nikotin.
    Jeg mener ikke at narkotiske stoffer bør legaliseres, men jeg synes folk ikke bør ha så store fordommer mot folk som bruker det. Vet om mange oppegående mennesker som ruser seg. For alt du vet kan politimesteren i bygda de like å ta seg en Jonas etter jobb.

    Når det gjelder disse to jentene, så er det vel kun snakk om dumskap med stor D. Hvis de hadde visst hva de hadde drevet med hadde de vel neppe tatt en så stor risiko for så lite som en sydentur og usle 20.000 kr, mens noen dealere i Norge hadde fått hjem et parti på over 6 kg til en verdi av noen millioner kroner.

  24. Morten
    18. januar, 2010 at 18:35

    Tidskontroll
    Det er kanskje to forskjellige diskusjoner, men vi må ta begge.

    Harde stoffer bør kanskje ikke selges fritt, men en eller annen lovlig tilgang må på plass om vi skal bli kvitt det problemet vi har nå.

    Det er lett å løse cannabis- og heroinproblemet. Det er de andre stoffene som er vanskelige. Men vi bør prøve NOE. Transform Drug Policy Foundation har forslag i sin Blueprint for Regulation:

    http://www.tdpf.org.uk/

  25. 18. januar, 2010 at 20:59

    Harde stoffer MÅ ikke selges fritt… Jeg ser poenget ditt iforhold til Khat og Cannabis – men du kan heller ikke komme å si at mye røyking av dette ikke påvirker mennesket… Jeg har møtt flere som røyker mye og som helt klart er blitt redusert i topplokket… (Det kan man i aller høyeste grad bli av alkohol også, og det er helt klart flere som dør av alkohol enn av cannabis misbruk – så om alkohol bør forbys er en diskusjon som også bør se dagens lys, men dette må ikke balndes..) Norge ligger på overdosetoppen som følge av heroin.. Og ikke for å glemme narkorelatert vold… Vil legalisering stoppe dette? NEI…
    Selvom alkohol er legalisert og selges i «kontrollerte» former er det fortsatt alkoholikere i dette landet, det er fortsatt folk som produserer og selger hjemmebrent, det er fortsatt alkovold i de norske hjem…. Folk kjører fortsatt i beruset tilstand.. Jeg ser ikke HVOR det vil hjelpe å legealisere noe som helst annet enn til MEDISINSK bruk! (Som igjen – er enda et tema)
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Grøftefyll! =-.

  26. Morten
    18. januar, 2010 at 21:29

    Tidskontroll
    Det fine med cannabis er at det går over når de slutter å røyke. De som ikke røyker daglig er ikke redusert.

    Utdeling av heroin vil stoppe overdoser fordi overdoser først og fremst skyldes at de narkomane ikke vet hvor sterk heroin de har kjøpt.

  27. bob petter
    19. januar, 2010 at 03:10

    hvor dumme i huet går det an å være.de fortjener straffen de får men burde sone i norge.alle vet at man blir tatt,så da går det ikke ann å gjøre noe så kron idiotisk og prøve å ta med 6 kilo kokain.men det var en avlednings manøver for å få igjennom et større parti tenker jeg.politiet sjekket vel ikke noen andre passasjerer.

  28. 19. januar, 2010 at 09:52

    Morten: De som er avhengig av heroin idag synes jo livet er et helvete.. Hva med å innføre mer subutex og metadon med sterkt apparat rundt dem, så dem klarer å bli rusfrie… Jeg klarer ikke være enig med deg når det gjelder heroin og andre harde stoffer – jeg har sett hva det kan før til, og jeg har som mange andre mistet nære til dopet… Det finnes ikke forsvarlig…

    Både diskusjonene om hasj/marihuana, alkohol/sigaretter, kokain/heroin osv må kanskje tas.. Men de kan heller ikke direkte sammenlignes…

    Selvom måteholdsmissbrukerne klarer å innta noen av disse stoffene kontrollert betyr det ikke at resten av befolkningen kan det… At endel av disse stoffene kan brukes som medisin er et faktum, men det er ikke forsvarlig å selge det på»polet» av den grunn..

    Og, en liten kommentar til at hasj ikke er farlig (?) Ikke stoffet i seg selv kanskje – men det er jo av en grunn at hasj omtales som «the gateway drug»
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Grøftefyll! =-.

  29. Sivert
    19. januar, 2010 at 13:37

    @Tidskontroll: Ikke for å oppfordre folk til å bruke narkotika eller medisiner dem kan bli avhengig av,- men idag hadde jeg foretrukket å være pillenarkoman framfor å ha det slik som nå, kommer meg fanden ikke inni dusjen eller til postkassen p.g.a leddgikta,- så det området er vi i Norge for strenge igjen, vi er ikke flinke til å skille mellom mennesker som trenger sterke smertestillende for å fungere om dagene og som har kroniske smerter og de som bruker slike medikamenter for å misbruke det,- hufff, tok sin tid å få svart deg nå 🙂 hehe:) tror jeg velger å finne på noe annet til jeg får nytt tema på bloggen, rett om hjørnet håper jeg.

  30. 19. januar, 2010 at 22:48

    Sivert: Stoffer, piller whatever brukt i medisinsammenheng er jeg og helt for! Og det er flere narkotiske stoff som har dokumentert virkning mot diverse lidelser…. Men man må skille disse stoffene fra hverandre, og se gevinst og tap opp imot hverandre…. Det er en lang krevende og vanskelig diskusjon å ta…
    .-= Tidskontroll´s last blog ..BLOGGAWARD =-.

  31. 5. februar, 2014 at 02:26

    Dette er sant liv vitnesbyrd om helbredelse av kreft med
    olje cannabis http://cannabisoilcurecancer.blogspot.no/