Sykehusskandale – tilfeldig eller bevisst

Print pagePDF pageEmail page

Ser at Vg idag skriver om en sak angående sykehuset i Asker og Bærum som kan bli en skikkelig skandale,- om det ikke allerede er det.

Jeg personlig har mistanke om slikt som har skjedd i denne saken her, hvor oppfølgningstimer og kontroll etter operasjoner har blitt skøvet ut tid og tidspunktet endret for dette, er vanlig praksis ved mange sykehus, selv for allvorlig syke mennesker og for kreftopererte. Selvom Ole Tjomsland ved Vestre Vken HF som sykhuset er en del av, kaller dette for en systemsvikt, så vet jeg ikke om jeg skal ta dette allvorlig.

*sitat* Det er overraskende og skuffende at det har skjedd slik grov systemsvikt. Dette er en veldig stygg sak, sier viseadministrerende direktør Ole Tjomsland ved Vestre Viken HF, som Sykehuset Asker og Bærum er en del av. *sitatslutt*

Og når man leser litt lengre ned på artikkelen i Vg,- så kommer følgende frem.

*sitat* : VG har opplysninger om at ansatte har gått inn og gjort endringer i det elektroniske pasientjournalsystemet DIPS, slik at behandlingen av pasienter ble utsatt. *sitatslutt*

Er dette systemsvikt ? Et system som alle sykehus har, det er de elektroniskejournalene, det er dem skriver nå pasientene skal inntil kontroll etter f.eks en operasjon,- men en elektronisk journal endrer ikke timen for denne kontrollen selv og på eget inisiativ, det må menneskelig hjelp til, og menneskene som jobber på sykehuset er ikke systemet, men det er journalene, m.a.o det kan ikke være en systemsvikt, det er rett og slett en eller flere ansatte som har gått inn å endret dette. Akkurat som en datamaskin fungerer, den gjør kun det den får beskjed om, og ikke hva den selv måtte ønske.

Så disse endringene som er gjort i disse journalene, er gjort av mennesker og det også som en bevisst handling.

Nå synes jeg vi i samfunnet må slutte å kalle ting for systemfeil eller skylde på elektroniske løsniger som svikter innimellom,- det er faktisk vi mennesker som styrer dette og som har ansvaret for dette,- og alle slike systemer gjør kun det vi mennesker ber dem om å gjøre,- dem har faktisk ikke egen hjerne å tenke med,- selvom det virker som noen mennesker vil ha det til at det er slik,- dette har vi hørt fra andre sykehus det har skjedd «tabber» med, fra NSB, fra div. flyplasser og andre som bruker elektroniske systemer.

Men er det mulig at datamaskiner anno 2010 lever sitt eget liv og tenker selv ?

For å si det slik,- jeg har enda ikke sett en slik datamaskin eller slike systemer,- det er mennesker som styrer dette, fult og helt, 100%.

For meg så det å kalle slike hendelser som skjedde på dette sykehuset for systemsvikt, en stor ansvarsfraskrivelse,- det er menneskene som jobber der som har ansvaret, og ikke et eller annet elektronisksystem. Det er helsepersonalet som har ansvaret for at det som står i journalene er korrekt og ikke blir endret uten godkjennelse fra behandlende lege,- som har det overordnede ansvaret for sine pasienter,- da blir det rett og slett patetisk å skylle på et elektronisksystem. Større ansvarsfraskrivelse kan man vel ikke få seg til å gjøre.

Enda bra at helseministeren har innkalt til krisemøte umiddelbart og tar tak i saken,- hun burde vel i samme slengen lært helsepersonalet på dette sykehuset hvor ansvaret ligger og skal ligge, det er tydelig at dem ikke har fått det med seg.

Oppdatering 24.01.2010 : Ser idagens vgnett at det vurderes å anmelde denne saken til politiet – er vel kanskje det som må til for å få ryddet oppi dette og få fjernet udugelige mennesker fra sine stillinger. Eller ?

Oppdatering 25.01.2010 : Ser n å idag at denne saken har blitt politisak siden Helsetilsynet politianmelder denne saken, ikke dumt – og kanskje påtide slike saker blir etterforsket ordentlig og grundig. Ser også at Viseadministrerende direktør står å beklager ovenfor de pasientene som er blitt rammet – men det er vel i seneste laget å beklage nå, når skaden allerede har skjedd – dem burde heller vurdere hvem de skal kaste ut døra, da det er helt opplagt at noen har gjort dem ikke skulle og ikke burde gjort, da har vist at dem ikke skal jobbe på et sykehus – etter min mening.

Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  40 comments for “Sykehusskandale – tilfeldig eller bevisst

  1. Oyvind
    22. januar, 2010 at 13:43

    Kan det evt. være en elementær taste-feil gjort av den som tilfeldigvis registrerte saken i DIPS?
    Kan DIPS evt. være laget slik at det er for lett å registrere feil (f.eks.) dato?

  2. Sivert
    22. januar, 2010 at 13:49

    @Oyvind: Men uansett er det mennesker som gjør endringene, ikke et eller annet elektronisksystem,- det å skylde på systemer som dette, blir både for dumt, latterlig, og rett og slett motbydelig, når voksne mennesker ikke tar sitt ansvar, som dem er pålagt og skal ha.

  3. 22. januar, 2010 at 15:03

    Uff.. Hvis det er sant at noen har vært inne å endret i DIPS så er det langt fra en systemfeil men en STOR menneskelig svikt!!!
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Vibrerende egg søker leken jente! =-.

  4. Sivert
    22. januar, 2010 at 15:08

    @Tidskontroll: Enig i det,- derfor blir det for meg ansvarsfraskrivelse å skylde på et elektronisksystem.

    Vært inne på min nye side Tidskontroll ?? 😉

  5. Benedicte
    22. januar, 2010 at 15:15

    har selv opplevd å ikke få innkalling til oppfølge time ! heldigvis har jeg en fastlege som faktisk er lege med stor L ! Han ringte sykhuset og ordnet opp ! samtidige ble det fastslått at det hadde vært en «glipp» i rutinene og fullstendig glemt . Jeg har også hatt skal jeg kalle det for gleden av å jobbe på sykhus og elektroniske systemer som EPJ (elektroniske Pasient Jornal) det er en smal sak å finne ut HVEM som ahr vært inn og endret timene ALT blir loggført , hvem , når etc . Og det er på tid å stille krav om ansvar hos helsepersonal og de prosedyrene som blir brukt på de ulike sykehusene !
    God Helg alle 🙂

  6. 22. januar, 2010 at 15:15

    Helt enig…
    Nye side?? Hvor hvor?? Se seg rundt!
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Vibrerende egg søker leken jente! =-.

  7. L. Rostadli
    22. januar, 2010 at 15:22

    Obama Care i praksis.
    LSR

  8. Sivert
    22. januar, 2010 at 15:22

    @Benedicte: Men når blir vi mennser så voksne at vi tar ansvaret uten å måtte bli oppfordret til det,- men vi har istdenfor utviklet en «kultur» hvor vi skylder på ting rundt oss og på systemer, istedenfor å bare bøye av og si at,- «Ok, det var mitt ansvar, og jeg gjorde det, og tar kritikken til meg»,- men før vi gjør det, må vi altså bli skvist opp mot veggen og samfunnet må stille oss til ansvar,- noe som egentlig ikke burde være nødvendig med såkalt voksne og ansvarsfulle mennesker.

  9. Sivert
    22. januar, 2010 at 15:24

    @L.Rostadli: Skal vi ikke dra inn kong Harald også og skylde på han ?

  10. 22. januar, 2010 at 16:14

    eller Stoltenberg.. Han har jo fått æren av å være SparKonge i Narkstokken! :o)

    Jøss, er det så enkelt å finne ut hvem som er ansvarlig.. Håper kortene kommer på bordet snart…
    .-= Tidskontroll´s last blog ..Vibrerende egg søker leken jente! =-.

  11. Sivert
    22. januar, 2010 at 16:38

    @Tidskontroll: Helt enig,- her bør alle kort på bordet.

  12. Kirurg
    22. januar, 2010 at 17:06

    Jeg er selv lege, og kjenner sykehussystemet fra innsiden.

    Problemet er i hvert fall delvis systemet – forstått på den måte sykehusene og avdelingene ledes og drives på. Med de siste års reformer og omkalfatninger, er legene blitt skviset ut av det meste hva angår ledelse. Dermed er også det medisinske, eller skal man si humane aspekt av sykehusdriften kommet mer i bakleksa. Det store mantra er nå «produksjon». Og med det mener man produksjon av DRG-poeng. Ikke-leger prioriterer hvilke pasienter som skal ses _når_, hvor man ikke skjeler bare til hva det står i journalen hos den enkelte, men også til hva den enkeltes sykdom genererer av DRG-poeng (les: penger til avdelingen/sykehuset).

  13. Sivert
    22. januar, 2010 at 17:10

    @Kirurg: Er klarover akkurat det du peker på,- men det er vel legene som skriver i journalen til pasientene eller? Hvem har mulighet å gå inn å skrive i journalen hvis ikke det er bare legene ?

  14. 22. januar, 2010 at 17:23

    Min far døde fordi han ikke fikk innkallelse til kontroll og operasjon!!! Det ser ut som politikera kun er ute etter å spare penger.Velger system som ikke fungerer som det skal,har alt for lite folk til ta seg av pasientoppfølging.

  15. Sivert
    22. januar, 2010 at 17:43

    @Lillian: Som du er inne på, så er det en ting hva politikerne sier og vedtar,- det må dem stå til ansvar for ved hvert valg, da kan vi pælme dem ut, om vi vil da,- men likevel har helsepersonalet sitt ansvar uavhengig av alt og alle,- det den / dem som har forandret dette mot disse pasientene som er rammet har gjort en stor tjenesteforsømmelse. Jeg føler når jeg leser om slike saker som dette, at uansett hva vi som enkelt mennesker gjør i jobb sammenheng, så skylder vi etterpå på et eller annet system,- det blir feil, fordi uansett hvor godt eller dårlig et slikt elektronisksystem fungerer, så fungerer det på den måten vi mennesker får det og bestemmer hvordan det skal fungere igjennom måten vi bruker det. I denne saken hadde det aldri hjulpet som systemt var aldri så godt, når mennesker går inn å forandrer tidspunkt for innkallingene av disse pasientene,- det er vel kanskje påtide vi begynner å ta vårt ansvar hver enkelt av oss hva vi skriver, sier og gjør i vårt arbeid, føler på sett og vis at teknologien er blitt det vi skylder på uansett hva som skjer, men vi ser ikke på hva si selv gjør.

  16. Torunn Helgesen
    22. januar, 2010 at 18:14

    tja har selv ventet siden august 2007 på kikkhul oprasjon på sykehus i Buskerud som har fått pris for hurtig behandling Å nå fikk jeg brev at dei hadde ingen kiruger der lengre som kunne gjøre jobben.henvises da til ullevål ny venteliste på gang .Helsevesen i dag penger nok når det gjelder å hjelpe utlendinger Som min lege sa Du kommer fra Norge feilt land det ;hadde du vært fra andre land hadde du vært behandlet for lengst.

  17. Sivert
    22. januar, 2010 at 18:28

    @Torunn: Da har den legen løyet til deg, og det rett oppi ansiktet,- grunnen er at sykehusene må drive i ballanse og følge budsjettene til punkt og prikke, samme med alle helseforetakene,- dette var et krav som ikke var der for 5-6 år siden, da brukte dem omså hvor mye penger uavhengig av budsjetter og rammer,- da velger sykehusene å behandle de pasientene som dem få mest betalt for å behandle av staten,- og de med mindre plager og som skal ha små operasjoner blir skvist. Jeg har selv fått tilbud 5 ganger om en lignende operasjon i begge mine skuldre, takket konsekvent nei, kommer ikke påtale, da venter jeg heller til armene svikter helt,- til det er for stor risk ved slike operasjoner i forhold til en muligens gevinst

  18. Ole Windingstad
    22. januar, 2010 at 20:43

    Så er vi igang igjen.

    Vet man noe sikkert? Nei.

    Insinuerer man noe enormt? Ja.

    Spillet er som det alt for ofte er: Det er utdelt tre roller: Offer, Helt og Drittsekk. La oss se: Offeret? Kreftpasienten som ikke får den oppfølging de skulle ha hatt. Ja. Flere ofre? Sikkert.

    Heltene? De vanlige som melder seg selvsagt: Fylkeslege Petter Schou er på saken velkjent fra skandalen om ambulansen i Sofienbergparken hvor i kjent stil konkluderer friskt om drittsekkene for senere å vise seg totalt feil. Så er Helsetilsynet «tungt inne». Helseministeren blåser opp saken som frykt for enorm skandale. Trykket øker. Og så: Superhelten Siv Jensen entrer banen og krever total gjennomgang. Ikke lite der nei.

    Og drittsekkene? Noen ansatte har endret innkallingsrutinene. De må røykes ut, rulles i tjære og fjær, jages i gatene hvor de skal slås med stokker og pipes ut. Hurra. Saken løst!

    Dette er for dumt.

    All forskning om systemsvikt tilsier at den har sammensatte og komplekse årsaker. Dårlig og inkonsistent lovverk, dårlige rammebetingelser for driften av avdelingen som hastverk, for lite ressurser, feil bruk av ressurser, for dårlig internkontroll og generelt kvalitetsarbeid, budsjettkutt og så må man begynne å kutte noen svinger. Hele regimet med å helseforetakene, pengefokuset og lite politisk og faglig avklaring av hva som er viktigst og hva som mindre viktig. Og hva som skal gjøres når røde lamper burde lyse.

    Dette er velkjent. Budsjettene skal holdes og ingen liker røde lamper. Varsling og lage problemer omkring å få jobben gjort er uønsket. Ingen ønsker å ”være et problem” så da later man som ingen ting, gjør jobben sin og risikoen utvikler seg til uheldige hendelser skjer. Som oftest med mange forvarsler som ble ignorert.

    Det er ikke sikkert vi får vite hva som har skjedd her. Til det er interessene på spill for store og for mange som skal sikre sin egen rygg.

    Ole Windingstad
    Overlege Oslo Universitetssykehus HF

  19. 22. januar, 2010 at 21:04

    Dette er ikke unikt, det har skjedd mye verre ting, les min blogg,
    av en eller annen grunn vil tydeligvis ikke ta opp enkeltsaker om total feilbehandling, dette er ikke en enkeltsak, andre tør bare ikke stå frem.

    les her:

    http://gunnar-utnes.blogspot.com/
    .-= Gunnar´s last blog ..Ødelagt for livet av UNN Narvik, (Narvik Sykehus) og lege Bernard Holthe samt flere. Om jeg dør av skadene vil sannheten for altid ligge her. =-.

  20. Sivert
    22. januar, 2010 at 22:35

    @Ole: Jo vi vet noe, det er akkurat det vi gjør,- vi vet i denne saken som i andre lignende saker, vi mennesker skylder på tekniskesystemer som vi selv har skapt og laget, til vårt bruk go som styres av oss mennesker.

  21. Sykepleier
    23. januar, 2010 at 01:10

    Heldigvis er sporbarheten i dette systemet så bra at det er enkelt å finne ut hvem som har gjort hva, og når dette ble gjort. Skremmende!

  22. Kåre
    23. januar, 2010 at 10:23

    Dette er ingen «systemsvikt» tror jeg. Dette er en logisk følge av systemet der norske sykehus ikke lenger drives etter medisinske behov og vurderinger, men etter økonomiske.Kan man ved å endre dato for inkalling og skyte den ut i tid for å gjøre mer «lønnsomme» ting i mellomtiden så er jo det rasjonelt økonomisk- at det medisinsk kan være en skandale er ikke så farlig.Og kan man på denne måten unngå ventelistegarantibrudd for andre pasienter- så kan sykehuset spares for store utlegg. Dette er ren økonomisk kriminalitet der potensielt alvorlig syke pasienter betaler prisen, ved at frister for innkalling, som settes av leger, blir endret etterpå,på basis av bedriftsøkonomisk tenkning.

  23. Modesty_6
    23. januar, 2010 at 11:51

    @Sykepleier: Heldigvis er sporbarheten så god at man finner ut hvem som har gjort endringen.

    Ja, du finner hvem som faktisk har gjort endringen i systemet, men det er ikke nødvendigvis den som har gitt den ansatte beskjed om å gjøre endringen. Vi lever i en tid hvor man har satt en prislapp på menneskeverdet. Budsjetter SKAL overholdes, koste hva det koste vil. Det er ganske underlig at myndighetspersoner kan stå rakrygget å si: «Dette kjenner jeg ikke til». Det er det som har pålagt sykehusene å drifte under de gitte forutsetninger, og når ting går galt som en følge av dette bør de få betale.

    Det er samtidig også betegnende at i mange tilfeller er sykehussjefen – den øverste ansvarlige utdannet lege. Han/hun har ingen reell forutsetning for å drive en stor bedrift – med alt det innebærer.

    Det er også en kjennsgjerning at mange leger har et noe arrogant og forskyvende forhold til pasientene sine. Jeg tror ikke at vi blir sett på som mennesker når vi er inne til konsultasjon. Eks. Jeg var med en god venn til sykehuset, som hadde slitt med angst. I løpet av hele samtalen så ikke legen på pasienten en eneste gang. Han satt og stirret i skjermen, mens han skrev ferdig journalen mens vi var inne. Tidsbesparende ja; men veldig lite mennesklig. Når man i tillegg konkluderer etter 15 minutters «samtale» at pasienten nok bare var overarbeidet (han var arbeidsløs) – og det går nok over når du får hvilt litt, så kan man forstå at en del konsultasjoner kan ende fatalt.

    Jeg har selv vokst opp i en familie med leger som drev egen praksis. Som barn «bodde» vi mye på legekontoret, da en konsultasjon ikke betød: Nå har du 15 minutter til å fortelle meg hva som feiler deg. GO!! Du var inne hos legen til du var ferdig, og en diagnose/behandling var utskrevet. Legene hadde et personlig forhold til pasientene sine, og det betød at de ikke hadde en 8 – 4 jobb. DE HADDE EN UTPREGET ANSVARSFØLELSE I FORHOLD TIL PASIENTENE SINE. Vi må tilbake dit igjen, og politikerne må bort fra helse arenaen.

  24. Kari
    23. januar, 2010 at 14:35

    Noe av det som kan skje er at legen vurderer pasientens tilstand slik at han f.eks skriver at pasienten skal inn til en “ufravikelig” kontroll om f.eks 2 uker. Når det så finnes et alt for høyt antall med slik “ufravikelige” kontroller blir noen skviset nedover på listen fordi det ikke finnes nok leger, sykepleiere, lokaliteter eller annet.
    Man får faktisk ikke inn flere enn et visst antall pasienter hver dag. Det er ikke verken fysisk mulig pga bemanning eller lokaliteter.
    Andre pasienter som f.eks blir vurdert til at de skal komme inn om 4 uker blir dermed skviset enda lenger ned fordi det hele tiden kommer inn nye pasienter som må følges opp med hyppige “ufravikelige” kontroller.
    Det blir en stadig ondere sirkel….

    Hva skal kontorpersonalet gjøre hvis det ikke er fysisk mulig å få pasientene inn til den tiden de skal? Jeg vet om mange sykemeldinger blant den yrkesgruppen nettopp pga det. De føler de svikter pasientene, og får kjeft av både pasienter og leger fordi x antall pasienter må venter mye lenger enn de skal…..

    Jeg forstår ikke hvordan man skal greie å løse dette…..
    Svar

  25. Sivert
    23. januar, 2010 at 14:52

    @Kari: Det er ikke hva det snakk om,- det snakk om at det behandlende lege som setter opp timene og som evt. skal bestemme om en time skal forandres av ulike grunner, ikke en eller annen helsesekretær,- det burde være et minste krav, og i tillegg at pasientene blir informert om evt. hvorfor. Men feilen er at lommeboka avgjør hvilke pasienter som kommer først i køen og ikke, i tillegg til Bondeviks smarte påfunn og vedtak om at alle helseforetak og sykehus skal gå økonomisk i ballanse, koste hva det koste vil,- og om det dør noen i køen er ikke så nøye, bare budsjettene kommer i ballanse. Det er bare å konstatere at vi er blitt et mer kynisk og rått samfunn,- og enda verre blir det, bare å se og sann mine ord.

  26. Kari
    24. januar, 2010 at 00:45

    Jeg er til dels enig i at økonomien styrer noe av dette, men jeg tror faktisk ikke at helsesekretærene som sitter og kaller inn pasientene sitter og tenker penger når de kaller inn pasientene…
    De kaller inn de som det haster mest med, og som igjen går på bekostning av de andre som også skulle vært inne til den tiden legen har bestemt.

    Man opererer med ventelistegarantier, men når en pasient blir vurdert til å komme innen 4 uker til første undersøkelse, og ventelistene allerede er fulle av pasienter som kommer til svært hyppige kontroller er det ikke legesekretærenes feil, heller ikke legenes….
    Her snakker vi heller om et system som ikke fungerer!
    Da får man øke ressursene sånn at det blir flere behandlere som kan ta unna ventelistene! Problemet er jo bare at det har ikke staten penger til fordi sykehusene SKAL gå i ballanse. Derfor NEDBEMANNES det i stedenfor å styrke bemanningen f.eks….
    Det er definitivt noen grep som må tas et eller annet sted her!
    Godt at det blir gransket nå, slik at staten får se hva slags problemer som faktisk eksisterer!!!!

  27. Kari
    24. januar, 2010 at 00:47

    I dette pasientsystemet setter ikke legene opp timene, de melder pasienten opp til time og setter en frist, deretter er det timebestillingene som har ansvaret for å sette opp pasientene innenfor den fristen som legen har satt!

  28. Lansky
    24. januar, 2010 at 15:42

    Trond Markestad, leder i den norske legeforeningens etikkråd – som er han som uttaler seg i VG kommer med uttalelser jeg reagerer sterkt på. Når jeg leser mellom linjene, blir alt helt galt.

    «Markestad mener nordmenns troverdighet til helsevesenet svekkes
    når slike alvorlige saker dukker opp, men han mener likevel det er viktig at sakene belyses.»
    Her reagerer jeg kraftig! Spesielt når det gjelder «men han mener likevel…» Her høres det rett og slett ut som at Markestad er i tvil om man overhode burde offentliggjøre grove feil. Han har åpenbart gjort en helhetsvurdering. Det skal det selvsagt ikke gjøres! Slikt skal opp i offentligheten UANSETT. Man skal ikke avle ignoranse og løgner. Men her ser han altså med store blikk på helsevesenets troverdighet – selvsagt er det helt irrelevant. Makan!

    «- Jeg kan ikke se at leger har noe å vinne på det. Våre etiske regler er klar på forpliktelsene om å være redelige og si ifra dersom pasienter ikke får det tilbudet de har krav på»
    Dette er ren synsing. Men ordet i andre setning – «våre» – forteller jo klart hvor interessene hans ligger. Han vil selvsagt renvaske sine kollegaer så godt som mulig. Sannheten er mindre viktig åpenbart. Hvorfor skal lederen for ETIKKRÅDET komme med slike synsinger??? Makan!

    For meg vitner det meste om et Norge som minner stort om gamle Sovjet. Kammeraderi, hemmelighold… Så gaper man av full gane, om hvor fantastisk det Norske syke-systemet er. Dette er ren propaganda og løgn. Vi har langt ifra verdens beste helsesystem. Vi har enormt lange køer, dårlig og lettvint behandling og enormt byråkrati.

    Legene og sykehusene trenger ikke å stå til rette for seg selv ovenfor folket. Når staten tar all regningen, så blir det sånn. Så lenge staten ikke klager, noe dem ikke gjør, så er alt greit. Vi trenger et system hvor man står til ansvar overfor brukerne – overfor pasientene. Da vil også sykehusene ha insentiv om å være effektive, ha svært god service, siste teknologi osv. Vi må privatisere! Så kan vi heller diskutere hvor mye staten skal betale av regningen.

    Alle som har vært i, eller hørt om andre, som har vært behandlet i land som Tyrkia, Singapore osv. – vet at det er MYE, MYE bedre sykehus der. Selvsagt private. Dette gjelder også tannpleie. Det er rett og slett en himmel i forhold.

  29. Per
    24. januar, 2010 at 15:45

    Jeg ser at som vanlig er folket ute etter en syndebukk som skal sparkes.

    En fryktelig populistisk og tåpelig måte å håndtere problemet på.

    Selvsagt vil ingen stå frem å få hodet kappet av i en sak som media forfølger.

    Det er menneskelig å gjøre feil, og så lenge vi har mennesker i helsesystemet så kan det gjøres feil. Istedenfor å starte den vanlige og komplett meningsløse heksejakten på en syndebukk kan man diskutere hvordan vi kan minimere feilene i systemet.

  30. Per
    24. januar, 2010 at 15:57

    Til Lansky:

    «Vi trenger et system hvor man står til ansvar overfor brukerne – overfor pasientene. Da vil også sykehusene ha insentiv om å være effektive, ha svært god service, siste teknologi osv. Vi må privatisere!»

    Et privat sykehus står ikke til ansvar overfor brukerne i større grad enn et offentlig sykehus. De står til ansvar overfor den som betaler regningen, og det er enten staten eller et forsikringsselskap med mindre du er ekstremt rik.

  31. Sivert
    24. januar, 2010 at 16:26

    @Lansky: Ikke glem at private sykehus står også til ansvar og må svare for seg ovenfor det staten, akkurat på samme måte som de offentlige sykehusene, og det er staten som betaler regningen gjennom refusjons ordningen, men det finnes noen private sykehus hvor brukerne må betale hele regningen selv, men det er ikke mange, men så er det også ment for dem som rike også da.
    Grunnen til at du harvner på privat sykehus i utlandet, det er fordi forsikringsselskapene betaler regningen, men har du vært på de offentlige sykehusene i Tyrkia, Spania, Singapore, Japan, osv osv osv så ønsker du ikke det systemet hit, det kan jeg love deg og du går ikke dit frivillig heller. Samme med de offentlige sykehusene i USA,- det er fjøser.

  32. Lansky
    24. januar, 2010 at 17:13

    De offentlige sykehusene i USA er ikke dårligere enn i Norge. Dette er en myte. Men offentlige sykehus i Japan, Singapore osv. er nok også dårlige, jeg snakket kun om de private!

    Jeg ønsker et system hvor alle sykehusene er private. Da blir det ikke som i dag, hvor kun de rikeste får råd til å benytte dem. I Singapore er det ikke snakk om å gå igjennom forsikringsselskapet, man betaler regningen selv. De som tror sykehus er gratis i Norge, har nok misforstått grovt. Man betaler tross alt en enormt høy skatt i Norge. Da regner jeg selvsagt også med alle særavgifter. Man er fort oppe i 70-80% skatt.

    For dette, får man stå i helsekø i opp mot et år før man får behandling. Først mange måneder til konsolidering, så mange flere til behandling. Det eksisterer ikke konkurranse, derfor kan også sykehusene drive så dårlig som de gjør. (Kun de rikeste har i dag råd til det private). Jeg mener man må hel-privatisere, fordi ved delprivatisering så er det urettferdig konkurranse. Offentlige sykehus har tross alt uendelig med midler bak seg.

    Jeg er derimot positiv til å ha et statlig sikkerhetsnett, hvor man ved kreft eller andre uforskyldte større sykdommer – får det dekket av staten. Man skal ikke bli ruinert av å uforskyldt få kreft. Selvforskyldt er noe annet dog.

    Det handler om insentiv. Det handler om insentiv både for folk til å ha en forsvarlig og sunn livsstil, samt å konkurranseutsette sykehus. Men vær klar over at jeg ikke snakker om noe Amerikansk system. Et system hvor leger er livredde for å bli saksøkt. Eller hvor staten blander seg såpass inn, at prisene på tjenestene er sinnssykt høye. Jeg er ikke ekspert, men Canada skal ha et svært godt system.

    Jeg har stor sans for Ron Paul, her har dere et klipp hvor han snakker om USA og healthcare:
    http://www.youtube.com/watch?v=foXQbmZxWYY

  33. Sivert
    24. januar, 2010 at 17:18

    @Lansky: Hva tror du forsikringspremien blir for vanlige folk ? Har du peiling egentlig? I Spania så har dem en slik forsikring for dem som ønsker det, som i USA, men det kun få mennesker som har råd til å tegne slik forsikring,- da det koster mer enn for en 18åring i Norge å betale bilforsikringen sin,- ligger på fra 70 000 iåret og oppover, men de fleste som har slik forsikring, betaler over 100 000 iåret, hvor skal en minste pensjonist få de kronene ifra? Eller en vanlig arbeidstaker for de kronene fra ? Vi skit ikke penger heller da her landet som vanlig lønnsmottaker.

  34. Sivert
    24. januar, 2010 at 17:25

    @Lansky: En annen ting, hvis vi fikk ei slik forsikringsordning her i Norge,- da vil den koste mer enn i Spania, fordi forsikringsselsakpene skal tjene penger på dette og i tillegg så skal de som jobber i forsikringsselsakpene ha lønn og den er over dobbelt så høy i Norge som i Spania,- hvem skal betale dette gildet ? Minste pensjonistene med 7000 utbetalt i mnd eller ? Eller en som ufør,- vil være yderst få som vil ha råd til ei slik forsikring,- og USA kommer til å bli tvunget til å legge om den politikken, fordi 25-30 millioner mennesker i USA har ikke råd til forsikringen, og helsehjelp må dem også ha.

  35. Lansky
    24. januar, 2010 at 18:03

    Sivert – Så du på klippet med Ron Paul? Forresten er det gjennomgående et tema tatt opp av liberale, at statlig innblanding kun presser opp prisene. (Dette vet også alle som kan økonomi.) Dette blir spesielt et problem i Norge, den siste Sovjetstat.

    Du snakker ut ifra systemet slik det er i dag. Altså at du skal betale like mye skatt, men betale forsikringen på toppen av det. Slik blir det selvsagt ikke. Slik forsikring du snakker om, har vi vel også i Norge? Men ja, det er kun de rike som har råd til det. Ergo, de private sykehusene (som også er de beste) kun er tilgjengelig for de rike. Men med hel-privatisering, så blir jo private sykehus for alle. Som med alt som omhandler tilbud, etterspørsel og markedet – så blir prisen selvsagt slik at man kan betale for det.

    Et paradoks av et eksempel, men McDonalds har blitt enorme på å tilby nettopp god pris – å ta det igjen på svært stor omsetning. Det er et paradoks av et eksempel, fordi prisene på forsikring i USA er svært høye, delvis på grunn av den enorme fedmen. En sunn befolkning, vil få mye billigere forsikring.

    Mye av problemet i Norge i dag, ligger også på ansvarsfraskrivelsen. Om du har god helse, er ansvarlig, spiser ok osv. og unngår dermed legebesøk – så må du allikevel betale regningen til naboen din som gir faen i helsa.

    Men jeg sitter ikke med noe fasit. For meg vil det mye handle om å unngå profitt-jaget hos mellom-mannen. Nemlig forsikringsselskapene. Helst burde vi ha dem helt bort! Det burde være snakk om et forhold mellom pasient og sykehus. Kanskje løsningen er å la staten dekke uforskyldte større ting, som kreft og ulykker (dersom ikke noen er skyld i dem). Mens man selv betalte for resten av sykebesøkene. I et marked med private sykehus, vil konkurransen sørge for gode priser. På denne måten får man incentiv over hele linja. Mens man har rettferdighet. Forsikringer mot alskens mindre ting, er unødvendig etter min mening. Men de som tenker annerledes, skal selvsagt kunne forsikre seg mot det. Men akkurat det blir nok dyrt, det vil neppe lønne seg.

  36. Sivert
    24. januar, 2010 at 18:49

    @Lansky: Det du snakker om eksisterer ikke i noen land i det hele tatt – alle land som praktiserer og har har privat helseforsikring alla USA og Spania, der må folk betale hele forsikringen selv av egen lommebok – du må ikke tro at noen politiske partier går med på at staten skal dekke ei slik forsikring over skatteseddelen til folk,- da må vi i tilfelle betale 50% inntektsskatt ++ – det Høyre og Frp snakker om det er system alla USA og Spania hvor folk betaler og tegner forsikringen selv fra egen lommebok som dem gjøri Spania de få som har råd til slik forsikring, noe de færreste har råd til – da det koster over 100 000 iåret igjennomsnitt for hver enkelt,- dette er kun Frp og Høyre som vil ha, men da får de færreste legehjelp også hvis du ikke vinner i Lotto en klekkelig sum. Men det du prater om, er det ingen partier i Norge som går innfor heller, da Høyre og Frp vil senke skattene, noe man ikke kan gjøre hvis man innfører noe som du sier, men tvert imot må man øke dem kraftig for at sykehusene skal få pengene sine.

  37. bjarne
    24. januar, 2010 at 19:09

    Fikk beskjed om innkallelse innen 3 mnd i fjor.
    da jeg sjekket hvorfor jeg ikke ble innkallt etter 5 mnd. fan de meg ikke i systemet.
    ringte rundt til alle avd. ved Fredrikstad sykehus men var ikke registrert noe sted.
    så nå har jeg fått ny time i juni .
    Jeg var plutselig bort i fra systemet gett !!!!
    Har vært utsatt for lign. tidligere og dette er skammelig og direkte farlig for helsa !!!

  38. Sivert
    24. januar, 2010 at 19:12

    @bjarne: Håper denne saken her blir politianmeldt og etterforsket grundig – tror det trengs,- og så kasta ut udulige mennesker.

  39. Per
    24. januar, 2010 at 19:52

    @Lansky
    «Forresten er det gjennomgående et tema tatt opp av liberale, at statlig innblanding kun presser opp prisene.»

    Err et selskap som må ha en profitt er billigere enn et som må gå i null? USA har noen av de høyeste prisene i verden når det gjelder sykehustjenester og medikamenter. I tillegg må jo forsikringsselskapene tjene penger på din helse også.

    «Et paradoks av et eksempel, men McDonalds har blitt enorme på å tilby nettopp god pris – å ta det igjen på svært stor omsetning.»
    Kan ikke tro at noen kan finne på å setter fram McD som et godt eksempel. De har blitt gode på pris ved å tilby drittmat med en elendig kvalitet, samt skvise ned lønninger til et minimum. Jeg vil ikke på et McSykehus.

    » Kanskje løsningen er å la staten dekke uforskyldte større ting, som kreft og ulykker»
    Er kreft uforskyldt eller ikke og hvem skal bestemme det? Latterlig.

  40. 10. februar, 2012 at 01:36

    Hei, lurte på om noen kommenterte Gunnar Utnes sin sak (blogg)? Hvis ikke, hvorfor?