Hva er det som skjer egentlig

Print pagePDF pageEmail page

Hva er det egentlig som skjer på Haiti ? Får ikke disse menneskene hjelpen dem trenger?

Ser at vgnett nå skriver at det krangles internt nå i USA om hvem som skal regningen for den behandligen disse jordskjelvofrene får ved sykeshus i ulike stater i USA – er dette noe å krangle om ? Få president Obama på banen slik at regjeringen i USA tar regningen, vi kan la tusenvis av mennesker dø på gata i det fattigste landet på hele den vestlige halvkule etter en jordskjelvkatastrofe.

Hvilken behandling er dette av mennesker som trenger hjelp, legehjelp, som er skadde, som har mistet hus og hjem og alt dem eier og har,- og som nå dør mens det sitter noen raringer å krangler om regningen – det må da finnes et fornuftig mennesker i hele USA som stopper en slik debatt og som kan sørge for at disse menneskene får den legehjelpen dem skal ha og trenger. Dette er ikke et vestligland verdig engang.

Her driver vi i Norge å samle inn penger for å hjelpe disse menneskene, slik at dem får mat, vann og medisiner – og så skal statene i USA krangle seg imellom hvem som skal betale regningen for helsehjelpen disse menneskene får ved sykehus i USA – men det er vel slik det er i et land som kun praktiserer privatesykehus og hvor folk må først komme med forsikrigspapirene før dem får hjelp.

Jeg får si  som jeg bruker si det,- se til at disse menneskene får den hjelpen dem trenger, og det snarest. Forstår godt at Obama har problemer med å få gjennomført mange reformer innternt i USA, når statene seg imellom krangler om noe så enkelt som regningen for helsehjelpen disse menneskene får og ikke kan bli enig om det engang,- det er jo en skam for landet med den største økonomien i verden.

Vg ,

Stem:
Share

  12 comments for “Hva er det som skjer egentlig

  1. Dag Thorstein
    31. januar, 2010 at 17:52

    Det som er rimelig spesielt er at det nå blir samlet inn enormt mye penger verden over til Haiti. Da skulle ikke dette være et problem. Men, som ofte før, så er det vell lite som kommer frem til de som trenger det…

  2. Sivert
    31. januar, 2010 at 17:59

    @Dag: Det er en side ja ved slike hendelser som dette,- men USA burde da ikke krangle internt om noe så enkelt som penger når det kommer til å yte helsehjelp til disse menneskene,- dette er jo ikke penger som går ut av USA, men dette er penger som skal gå til sykehusene i USA som betaling for helsehjelpen dem yter ovenfor disse jordskjelvofrene.

  3. Dag Thorstein
    31. januar, 2010 at 18:04

    Nå er vell de fleste sykehus i USA private, så de er avhengig å få dekket inn utgifter for å kunne hjelpe disse offrene. Hvorfor kan ikke noen av bistandspengene gå til dette?? Så det går vell på om de il ta sjangsen på å behandle offrene for å så håpe at de kan få dekket dette inn igjen senere. Men, helt klart, fra et med-mennskelig syn så burde man ikke tenke på dette, men bare sette igang å hjelpe til så godt man kan.

  4. Sivert
    31. januar, 2010 at 18:25

    @Dag: Nå er vel ikke det en diskusjon man starter etter man har begynnt å hjelpe disse menneskene,- detter er noe som burde vært avklart før man setter igang å hjelpe disse menneskene,- som forøvrig vil ha behov for hjelp fra omverden i mange år fremover, hele hovedstaden +++ må jo bygges oppi igjen,- da blir disse pengene som sykhusene i USA skal ha småpenger å regne,- så dette er ikke mindre enn en skam.

  5. conn
    31. januar, 2010 at 18:44

    Driter i hele Haiti så lenge jeg kan sitte på toppen av jordkloden ( x. min. ) !!

    Er fattig nok som jeg er om jeg skal gidde gi penger til sultne røde kors eller hva alle kaller seg !
    ………..
    Nok folk i verden , så om halvparten dør uten min å mine driter jeg i resten !

    Faen på tide at jeg får oppleve litt ragnarock

  6. reidar
    31. januar, 2010 at 18:57

    Norge skal bidra med 200 millioner kroner.
    Nederland med ca 8 ganger saa mye.
    USA ca 90 ganger saa mye i tillegg har de transportert tusender til USA hvor disse faa behandling . Derfor idioter som faar igjen annledning til aa fordoemme USA hvor mange Haitianere har blitt transportert til Norge utenomm disse usle 200. millioner kroner.
    Hadde det vaert muslimer hadde Norge nok vaert mer ivrig til aa bidra og selvfoelgelig hentet saa mange som mulig til Norge

  7. Sivert
    31. januar, 2010 at 19:03

    @reidar: Bidra nå til at debatten kommer på et litt høyere nivå enn dette da,- debatten blir ihvertfall ikke bedre og mer konstruktiv når man velger å lage det til en debatt mellom muslimer og kristne og gud vet hva,- spesielt når det ikke handler om det i det hele tatt. Dette handler om hvem skal betale for behandlingen for disse menneskene på privatsykehus i USA, og ikke om muslimer og kristne. Ikke rart verden aldri kommer videre, vi kom til 2001 og der stoppa vi.

  8. conn
    31. januar, 2010 at 19:09

    venter på din kloke ebatt med alt dt betetyr

  9. conn
    31. januar, 2010 at 19:12

    hvem å hva , med mer !!!!! selger faen ikke noe jeg ikke har for et land som danser med undrgrruond

  10. sannheten kommer fraM!!
    31. januar, 2010 at 21:18

    Om hvor korrupt.. og jævlige politiske systemer er i vestlige verden!!

    og dette er bra.. fordi det er på tide med forandring..

    og hvis krig og angripe vestlige folk gjør dette så støtter jeg det.

    PÅ TIDE AT RETTFERDIGHET BLIR GJORT!

  11. P
    1. februar, 2010 at 00:52

    HELT ENIG – DET ER URETTFERDIG AT ANDRE EN HVITE SKAL JOBBE OG SÅNN……

  12. Sivert
    1. februar, 2010 at 02:15

    @P: Vet ikke helt hva du mener med denne kommentaren,- men uansett. Trodde hensikten ved å støtte hjelpeorganisasjonene økonomisk og at de rike landene i tillegg ga penger for å bygge opp igjen landet,- at alt dette var for hjelp disse menneskene,- også at dem skulle få legebehandling og operasjoner om det var nødvendig – har jeg bommet helt nå da? Hva er da vil bruker tid og ressurser på i Haiti da? lurer.