Hva er hensikten – Lurer

Print pagePDF pageEmail page

Etter det jeg kan forstå og skjønner, så er det absolutt ingen hensikt og mening med meningsmålinger året etter et valg, altså i et år det ikke er valg. Kan ikke forstå annet at dette er bortkastede penger for mediene som bestiller slike meningsmålinger.

Får en følelse av at mediene tror velgerne er dumme siden dem fortsetter med meningsmålinger når det ikke er hensikt med dem, og ikke har noen praktisk betydning. Dem tror vel ikke at velgerne tror at det er flertall en eller annen vei på stortinget ? Lurer.

Jeg synes også slike meningsmålinger etter et valg, som nå, begynner å bli temmelig irriterende,- folk et har stemt ifjor, og det er ikke valg iår – og jeg får også en følelse av at mediene driver enda og vil påvirke folk å stemme i en eller annen retning eller håper at deres meningsmåling skal påvirke et flertall som allerede er valgt.

På sett og vis kan man si at dette er med på å fordyre avisene og mediene,- fordi slike meningsmålinger koster også penger, dem er ikke gratis,- og til syvende og sist er det leserne som betaler for slikt når dem kjøpet ei avis eller betaler for en tvkanal, slikt sett synes det er direkte frekt ovenfor leserne og seerne på tv å drive på denne måten.

En annen ting med denne meningsmålingen – det er at dem ikke tar Høyre allvorlig, da Erna Solberg for noen uker siden sa direkte at det er uaktuelt å samarbeide med Frp i regjering,- ergo har ikke Høyre og Frp flertall, da Frp blir stående alene. Så jeg synes ærligtalt at både mediene og vi som stemmer, bør respektere det svaret en politiker gir i slike tilfeller, sier dem nei, så er det nei,- og sier dem ja så er det ja, hverken mer eller mindre. Det samme burde Frp gjort med siste valg i forhold til Venstre, dem sa nei til å samarbeide med Frp, da er det nei og ikke ja – det å ikke respektere svarene man får synes jeg er direkte frekt og utidig,- det er det minste man kan forvente av voksne mennesker.

Så jeg vil komme med ei henstilling til media,- vent med flere meningsmålinger til det passer seg, det holder nå og vi har ikke valg før høsten 2011, så vi tåler nok 18 mnd uten meningsmålinger. Eller ?

Vg ,

Stem:
Share

  10 comments for “Hva er hensikten – Lurer

  1. 11. februar, 2010 at 11:51

    Helt enig – stortingsflertallet ble valgt for 4 år i fjor!!!

    Dette er de dummeste målingene jeg ser.

    Journalistene skjønner tydeligvis ikke forskjell på demokratiske valg og meningsmålinger.
    Jeg trodde nåløyet for journalistutdannelse var veldig traangt, men her kommer dumskapen fram til fulle.

  2. Sivert
    11. februar, 2010 at 11:55

    @Siggurd: Jeg er enig med deg, helt også 🙂

  3. Marius jørgensen
    11. februar, 2010 at 12:42

    Den eneste grunnen for att de har disse «meningsmålingene» er ren propaganda!
    De eneste vg gjør er og få folk til og stemme frp eller høyre ved neste stortingsvalg, Dette er Masse medias kraft!

  4. Anders
    11. februar, 2010 at 13:07

    Det er da relevant å se hvordan den politiske vinden blåser også utenom valgår. Hvis KrF for eksempel hadde gått fremover på meningsmålinger etter alt som har foregått, ville de kanskje ha fortsatt med modernisering, men nå velger de kanskje isteden å fortsette gammel politikk.

    Meningsmålinger forteller partier om de gjør en bra nok innsats, eller om de må endre prioriteringene sine. For oss lesere er det interessant å se utviklingen over tid.

  5. Moe
    11. februar, 2010 at 13:19

    Helt enig! Fullstendig uinteressant… Det er som nevnt også forskjell på demokratiske valg og en meningsmåling på DB.no…

  6. Sivert
    11. februar, 2010 at 14:12

    @Anders: Kan ikke se at det er relevant i det hele tatt,- som dem skriver,- «hvis det har vært valg»…det blir som faderen brukte si det,- «hvis tante har hatt baller har hun vært en god onkel»,- så mye sier det egentlig.

    @Moe: Ja, det er totalt uinntressant, og det sier ingentint om valget til neste høst eller om valget om 3,5 år…

  7. God hørsel
    11. februar, 2010 at 14:27

    Her er en stor misforståelse ute å går. Høyre har ikke sagt at de IKKE kan eller vil i regjering (styre landet)med FrP, tvert imot. Det H og Erna Solberg sier at at det ikke har noen hensikt å binde seg til bare Frp. H kan styre med alle 4 ikkesosialistiske partiene, en eller flere av disse – eller alene.

  8. Sivert
    11. februar, 2010 at 15:38

    @God hørsel: Nå har ikke akkurat det så står betydning akkurat i 2010, da Høyre blir tvunget til å velge framfor valget i 2013, blir samme krigen pånytt som ifjor…og Høyre og Frp gjør samme tabben pånytt igjen…men, hvis du absolutt vil diskutere det, så kan jeg henvise til Nrk p2, der sa Erna Solberg at det ikke er realistisk å regjere bare med Frp, for å sitere henne helt pinlig nøyaktig.

  9. Gunnar F
    11. februar, 2010 at 16:44

    Nå går det rette veien for FRP og Høyre, og da ser det lysere ut for landet vårt.
    Håper at flere og flere får opp øynene for hva denne regjeringen gjør mot landet og oss nordmenn, da er det store muligheter for en Blå/Blå regjering ved neste valg.

  10. Sivert
    11. februar, 2010 at 16:57

    @GunnarF: Til forskjell fra de fleste i Norge, så stemmer jeg konsekvent aldri p.g.a enkelt saker, og jeg stemmer alltid samme parti,- p.g.a mine prinsipper om hvordan et samfunn skal fungere og være, kan jeg ikke stemme slik, velger jeg heller å ikke stemme i det hele tatt,- så får politikerne si hva dem vil og det samme med meningsmålingsekspertene, som sjelden slår til, eller rettere sagt, aldri til.