Fornuftig av Vg

Print pagePDF pageEmail page

Jeg må si at jeg synes den undersøkelsen som Vg har publisert og fått gjort, er fornuftig og smart å publisere, spesielt i disse tider hvor debatten om muslimene og karikaturtegningene har vært i fokus, og hvor debatten er temmelig opphetet,- da er fornuftig og smart å tilføre debatten kunnskap og opplysning som kan øke forståelsen mellom mennesker,- så her gjorde Vg et meget smart trekk.

Når får vi bare håpe at demonstrasjonen i Oslo som pågår nå, ikke utarter seg til noe som ingen er tjent med, og aller minst muslimene,- nemlig at noen tar loven i egne hender og begynner å kaste stein og tenner på ting, det vil være fullstendig katastrofe for Norge som samfunn, og for muslimene som ikke støtter slike demonstrasjoner og som ikke er ekstremister.

Nå må jeg si at det var temmelig lav prosentandel av oss ikke muslimer, som kunne svare rett de på spørsmålene i denne undersøkelsen, så sett på bakgrunn av det, så er det ikke rart at det oppstår både misforståelser og ekstremt mye antagelser og at det blir mye tro blant folk istedenfor å vite – kunnskap er makt, har man ikke kunnskap så er man temmelig vingeklippet i en debatt om uansett tema eller emne.

Så på dette området som på mange andre områder i samfunnet, så kunne media spillt en viktigere rolle i forhold til å spre kunnskap ut, spesielt igjennom internett og sine nettaviser,- ikke bare om islam, men om det meste i samfunnet, fra a til å av emner og temaer, det ville også gangne vårt demokrati og ytringsfriheten, og debattene i det offentligerom og på nettet, hadde blitt mer givende og fått mer innhold, istedenfor å drive å kaste «verbalesteiner» til hverandre på ulike debattsider på nettet, og for å si det slik – debattnivået kunne vært høyere.

Vg , Vg ,Vg , Vg , Tv2 ,

Stem:

  12 comments for “Fornuftig av Vg

  1. Snella89
    12. februar, 2010 at 16:35

    Du får be om at alle andre nordmenn er like apatiske, feige, konfliktsky og æresløse som deg selv da. Så unngår du nok bråk og muslimene får overta i fred-

  2. Olav
    12. februar, 2010 at 16:39

    En slik undersøkelse er helt uinteressant all den stund man ikke har noe å sammenligne med. Hadde VG i tillegg fått utført en tilsvarende undersøkelse rundt den kristne religionen hadde vi fått et langt bedre inntrykk av hva uvitenheten skyldes.

    Tipper en slik undersøkelse ville avslørt nesten like store huller i nordmenns kunnskaper. Bare spør mannen i gata hva pinse er for noe.

    Det er altså ikke bare uvitenhet spesifikt relatert mot islam som blir avslørt her, men nordmenns uvitenhet generelt sett. Kunnskap om religion er såkalt allmennkunnskap, og her i landet behandles slikt som noe man ikke trenger å vite noe om med mindre man har behov for det i jobb eller er spesielt interessert. Rett inn det ene øret og rett ut av det andre om de tilfeldigvis skulle bli eksponert for kunnskapen.

  3. Alfred
    12. februar, 2010 at 16:51

    En link til selve undersøkelsen kunne vært greit da, jeg måtte tenke litt før jeg skjønte hvilken undersøkelse du mente:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=584070

  4. 12. februar, 2010 at 17:06

    Enig i det du skriver (og takk til Alfred for linken).

    Men VG har jo også ute en annen «undersøkelse», en av de avstemningene sine, og der går de helt feil vei igjen;

    «Hva er din holdning til aksjonene fra enkelte muslimer på Dagbladets publisering av karikaturen av Muhammed?»

    Klart alle vil være negative til måten «enkelte muslimer» har reagert på – det er jo ikke til å unngå. Men det er folks holdning til hvordan *muslimer generelt* reagerer som har noe å si. Makan til ledende spørsmål…

  5. Sivert
    12. februar, 2010 at 17:10

    @Snella89: har du ikke noe mer saklig å komme med enn det der ? lurer,- og for det andre må jeg ha grunn for å starte en konflikt eller diskusjon, starter ikke en diskusjon for meg selv her eller for bare ha noe å gjøre, så lite innholdsrikt liv har jeg ikke,- og jeg har enda tilgode å få høre at jeg er konfliktsky eller ikke tar diskusjoner, til det er du den første på 42 år som sier, vært morsomt kanskje å tatt en kopp kaffe på kafe over en real diskusjon eller ? si ifra…

    @Alfred: Den linken har jeg lagt ut allerede.

    Olav: Nå tenkte ikke jeg bare i forhold til Islam,- men mediene kunne gjort det samme mot alle typer diskusjoner / emner / temaer / politikk / samfunn osv osv…personlig synes jeg det blir litt vel mye ut av artikler / nyheter i media som starter diskusjoner og hvor folk ikke vet noe som helst om den aktuelle nyheten eller artikkelen, dem burde kanskje hatt sider på sine nettaviser hvor folk kunne oppsøke kunnskap / informasjon i tillegg til de vanlige debattsidene, som egentlig er sider hvor slår nærmest slår hverandre halvt ihjel, varbalt vel og merke og samtidig har dem null peiling på hva dem diskuterer,- forstår du ?

  6. 12. februar, 2010 at 17:12

    jepp det er greit å døpe om V.G. til Vettet Glemt-
    Undersøkende journalistikk er ikke bra, du kunne begynne å tenke selv.
    Ikke rart De rødgrønne vil ha en dum skole, for dumme mennesker tenker ikke selv
    Renè
    .-= Rene´s last blog ..Muhammeds lære =-.

  7. Sivert
    12. februar, 2010 at 17:13

    @apples: Helt enig med deg,- men som du sier man har enkelte som er mot bare for å være imot og for å opponere og for å være vanskelig,- uten at dem har en begrunnelse for det.

  8. Christian
    12. februar, 2010 at 17:38

    Er det nå så sikkert at det er så lurt at folk flest får vite mer om f.eks. hvem profeten Muhammed var?

    Det kan jo tenkes at mer kunnskap om temaet gjør at forholdet mellom muslimer og andre blir enda mer konfliktfylt.

    Det er vel ikke særlig sannsynlig at forståelse og respekt mellom muslimer og andre vil øke, dersom man for eksempel informerer om at profeten Muhammed innledet et seksuelt forhold til en ni år gammel jentunge, da han var i femtiårsalderen.

    Og skal man først gi folk flest korrekt informasjon om Islam og dens grunnlegger profeten Muhammed, er det vel neppe etisk forsvarlig å bare «tilføre debatten kunnskap og opplysning som kan øke forståelsen mellom mennesker».

  9. Sivert
    12. februar, 2010 at 19:57

    @Christian: For å si det slik, håper du forstår hva jeg mener. Hvis jeg vet og kjenner deg godt, spesielt hva du ikke liker, og jeg da likevel gjør det mot deg, da vil jeg påstå at jeg gjør det med overlegg eller så er direkte dum,- derfor mener jeg at kunnskap om hverandre, begge veier og kommunikasjon, er viktig, og ikke minst respekt for hverandre, begge veier er viktig….Eller er jeg helt på ville veier ?

  10. totten
    12. februar, 2010 at 22:20

    Når jeg og mine besøker fremmede land har vi alltid respekt for den kultur vi besøker/gjester. Når våre nye landsmenn (muslimene) besøker/gjester/flykter til vårt land, bør også disse vise respekt for den kulturen som tilhører oss, deres verter/ deres «nye fedreland». Dette er ordinær høflighet i den vestlige kultur.
    At vi etniske nordmenn må endre vår kultur for å tekkes en inflyttende minoritet blir fullstendig galt. Det er ikke vertskapet som skal endre kultur/religion – det er gjestene/de nye landsmenn som må innpasse seg vår kultur. Om dette ikke er mulig, kan muslimene med sin islam og Sharialover aldri bli godtatt av de etniske, må vi ha lov til å håpe på.
    Slik jeg kjenner Islam, blir det en umulighet for en ihuga muslim å godta våre forhold, og vil alltid arbeide for en endring mot islamisering/sharialover. Dette er ikke særlig skummelt for meg, men blir et sant mareritt for mine barnebarn. Nå må vi passe på vårt Norge, vist ikke endres det fort.
    Når man oppdager at Ola og Kari vet for lite om Islam så må de opplyses, hevdes det. Hva f… er det som da skjer? Kristendomsundervisning skal vi ikke få ha, men undervisning i islam kan være ønskelig. Følges denne linjen er Sharialovene innført lenge før mine barnebarn blir besteforeldre. Det må aldri få lov til å skje! Vær oppmerksom på utviklingen – det er skumle krefter innen islam.

  11. shonny
    13. februar, 2010 at 12:51

    Det er vel på tide Ola og Kari får øynene opp for hva slags mennesker vi har fått hit!
    Når de demonstrerende muslimene fortsatt ikke forstår at det er den skitne religionen deres som stort sett skaper alle problemene deres, så er det vel på tide å sope opp alle demonstrantene og sende dem tilbake til landene de kom fra. Da hadde de kanskje begynt å forstå litt.
    Man må gjøre seg fortjent til respekt, og det er fint lite innen moderne islam som fortjener annet enn dyp og inderlig hån. Bare se hvordan muslimske land styres.

    Om de skulle hevne seg kunne de jo håne Jesus osv. Antagelig hadde de fått en masse nordmenn MED seg, så effekten ville være heller minimal.

  12. 14. februar, 2010 at 00:54

    Å brenne et annet lands ambassade og/eller flagg er noe av de mest krenkende man kan gjøre mot et annet land. Betyr det at NRK Dagsrevyen (norsk statskanal), Al Jazeera eller et hvilket som helst annet nyhetsorgan krenker Norge som nasjon når de viser et videoklipp på TV av brenningen av en norsk ambassade/flagg i Syria for å illustrere et viktig nyhetsoppslag om protester mot Norge. Nei, på samme måte som at Dagbladet ikke krenker muslimer ved å trykke en tegning som viser Muhammed som en gris for å illustrere en viktig nyhetssak om Muhammedtegninger. Dagbladets og andre avisers trykking av Muhammedtegninger er ikke gjort for å krenke muslimer men for å illustrere et nyhetsoppslag på samme måte som NRKs, Al Jazeeras og andre nyhetskanalers visning av brennende norske og danske ambassader for å illustrere et nyhetsoppslag om brenning av disse lands ambassader.
    Det må da være viktig og riktig for muslimer at Dagbladet/Aftenposten illustrerer slike overgrep mot muslimer. Protestene vi har sett de siste dagene må derfor være helt feilslått og sette muslimer i Norge i et mye dårligere lys en fortjent og bidra til en oppfatning av muslimer som motstandere av ytringsfriheten i Norge. Skulle nordmenn arrangere protesterer mot NRK eller Al Jazeera fordi de viser brenning av norske flagg/ambassader på TV for å illustrere et nyhetspoppslag.
    De siste tids hendelser skyldes at for nordmenn er ytringsfriheten minst like viktig som Muhammed er for muslimer. Men ytringsfriheten har aldri vært noe problem i Norge før innvandrere (spesielt muslimer) som ikke vil innrette seg etter norske lover og skikker kom hit til landet og begynte å skrike opp om nyhetsinnslag de ikke føler seg vel med. Toleranse er et ikke eksisterende ord i Islam.