Trygg i Norge – men

Print pagePDF pageEmail page

Ser at en av jentene som er siktet for forsøk på smugling av 22 kg Kokain til Norge fra Bolivia, og som satt fengslet i Bolivia, har rømt til Norge,- og skal angivelig ha kommet hjem igår,- men var det lurt ?

Tvilsomt at dette var lurt,- sikkert for hennes del var det lurt, hvis hun kun ville undra seg straff i Bolivia, men ikke for de 2 andre som er igjen, og for saker der Norge krever at andre land skal utlevere sine egne borgere, jfr Martine som ble drept i London av en fra yemen, men som oppholder seg i Yemen, men Norge vil ha utlevert til England.

For denne jentas del som rømte, var det ikke særlig lurt heller, fordi om  nå Bolivia etterlyser henne over hele verden via Interpol, så kan hun ikke forlate Norge uten å rissikere å bli utlevert f. eks Danmark, Tyskland, Spania, Finland, Sverige,- fordi hun har norskstatsborgerskap, da kan alle land utlevere henne til Bolivia, men Norge utleverer ikke sine egne borgere.

De eneste gangene Norge utleverer sine egne borgere er til Sverige, Finland, Danmark og Island, da vi har en såkalt egen utleveringsavtale disse land imellom, men de skandinaviskeland utleverer eller ikke sine egne borgere, slik som alle andre land, inkl. Yemen.

Jeg kom over en blogg som også har skrevet om dette som har skjedd, synes på en utmerket måte. Jeg synes nå at Norge skal droppe å kreve at Yemen skal utlevere han som er siktet for drapet på Martine, fordi Norge utleverer heller ikke sine borgere til andre land utenfor Skandinavia inkl. Yemen og Storbritania, da blir det direkte hyklersk å kreve at Yemen skal gjøre noe vi ikke selv gjør, nemlig å utlevere sine borgere.

Så for denne unge jentas del får vi håpe at Bolivia dropper saken mot henne, hvis ikke kan hun ikke bevege seg utenfor Norge uten å rissikere utlevering til Bolivia, så det er kun i Norge hun da vil være trygg.

Oppdatering 16.02.2010 : Ser idag at de jentene som sitter igjen i Bolivia er redd at hun som kom seg til Norge skal slippe unna – tror helst det redsel for at hun skal si noe til politiet som dem ikke vil hun skal si, og som dem betrakter som tysting. For min del kan de gjerne sitte i Bolivia å ta sin straff og sone der, så helst det – men siden hun ene har allerede kommet seg til Norge ved egen hjelp, så må vi vel alle innse at her blir hun, da det er forbudt å utlevere Norske statsborgere fra Norge, men saken må følges opp her i landet og etterforskes skikkelig, for å se om hun virkelig er uskyldig som hun selv hevder eller om hun er skyldig.

Oppdatering 22.02.2010: Ser idag at vgnett melder at Kripos har innledet etterforskning mot denne jenta som har rømt til Norge,- noe jeg synes er riktig, og skal være en selvfølge,- men om dem tar ut tiltale er noe annet, men saken må uansett belyses og etterforskes, og jeg tror også politiet er meget inntressert i få informasjon fra denne jenta om evt. bakmenn og andre innvolverte,- dette kan bli en stor sak før dem er ferdig med den.

Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  54 comments for “Trygg i Norge – men

  1. sniff
    15. februar, 2010 at 11:19

    Norge har ikke krevd at Martines morder skal utleveres til Norge. Det er Storbritannia som krever ham utlevert fordi han er siktet for drap i det landet. Han er ikke siktet i Norge.

  2. Sivert
    15. februar, 2010 at 11:22

    @sniff:Jeg har heller ikke sagt at Norge krever han utlevert til Norge, men Norge og Storbritania krever han utlevert til Storbritania,- men det er samme prinsippet,- Yemen utleverer ikke sine borgere, samme som alle andre land inkl. Norge og Storbritania.

  3. Karoline
    15. februar, 2010 at 11:50

    Jeg har gjort meg de samme tanker som deg. Min konklusjon er anderledes, og jeg synes nå heller at hvis Bolivia ønsker henne utlevert så bør hun utleveres. Det kan ikke være slik at man får amnesti for kriminelle handlinger ved å bevege seg over landegrenser. Jeg registrerer at hun føler seg lurt og ikke visste om smuglingsplanen, men nå er det faktisk ikke slik at dumskap er et berettighet rettslig forsvar.

  4. Sivert
    15. februar, 2010 at 12:02

    @Karoline: Norge kan ikke det karoline, da vil dem skape en helt nye internasjonal rettsorden, noe som ikke vil godtatt av de øvrige land, og f.eks hvis Yemen utleverer han som er siktet for drapet på Martine til Storbritania, så vil Yemen skape en helt ny internasjonal rettsorden, noe som heller ikke vil bli akseptert,- fordi all internasjonal rettsorden sier at man utlverer ikke sine egne borgere, men man kan straffeforfølge dem i sitt hjemland, noe kripos har åpnet for i dette saken her mot hun jenta og det samme som Yemen har sagt dem vil gjøre mot sin borger for drapet på Martine….
    Så det lureste er nå å legge kravet om utlevering fra Yemen for drapet på Martine død, og la Yemen ta saken der…hvis ikke, så vil vår utenriksminister bli møtt med samme kravet som Yemen, bare det er fra Bolivia.

  5. erik
    15. februar, 2010 at 13:35

    Dessverre så har Sivert helt rett i dette og det viste narkokurers famili eller kanskje medsammensvorne om.Det var vel ikke så vanskelig å bruke noe av narkooverskuddet til å betale kausjonen med.Får virkelig håpe at Norge nu straffer henne steinhardt.Når man tenker på straffene til de som ble tatt i Stockholm så har staten lagt lista for disse simple narkoselgerne.

  6. Børre
    15. februar, 2010 at 13:37

    Først av alt synes jeg det er på sin plass å nevne at jenta hevdes å være noe mentalt tilbakestående, påvist tidligere i hennes oppvekst av fagkyndig personell i Norge. Myndigheten i Bolivia var nok informert om dette av norske myndigheter.

    Synes også mange glemmer at jenta var satt fri mot meldeplikt av en Boliviansk domstol som konkluderte med at det ikke var gode nok grunner til å mistenke henne for delaktighet i smuglingsforsøket.

    Og når Frode Sulland konkluderer med at hennes flukt fra landet vil gjøre forholdene verre for de to andre, innrømmer han faktisk hvor liten tro han har på domstolene i Bolivia når han forventer at “det vil bli rettet baker for smed” ved at de to andre får strengere behandling som gjengjeldelse.

    Vi bør vel forholde oss til de som har mer enn “tabloid” innsikt om hvor skyldig hun er eller ikke, tror faktisk dette var en grei løsning hva jenta angår for de Bolivianske myndigheter. Tror faktisk hun var et problem de ikke helt visste hva de skulle gjøre med, for ble hun der under rettsaken måtte hun jo få enslags dom i forhold til hennes befatning med saken…

    Nå kan de dømme henne uten at hun har sjanse til å forsvare seg, beholde de 200000 kr, og for all fremtid er hun “persona non grata” (elns).

  7. Sivert
    15. februar, 2010 at 13:57

    @erik: Takker, både Yemen og Norge følger internasjonale rettsprinsipper i disse sakene, ved ikke å utlevere sine borgere, derfor vil ikke Bolivia forlange henne utlevert heller, men jeg synes Norge bør reise straffesak mot henne i Norge, og ikke la henne slippe unna, bare for at hun rømte til Norge, det blir feil.

    @Børre: Nå har vel ikke hennes mentale helse noe med denne saken å gjøre, og er noe vi ikke har noe med,- men det Norge bør nå gjøre, det er å trekke seg fra å kreve mannen utlevert fra Yemen til Storbritania, så får Storbritania ta saken selv, vi ikke kan kreve han utlevert uansett til Storbritania, og en annen ting, Yemen kan ikke gi etter å utlevere mannen til Storbritania, da det vil skape ny iunternasjonal rettsorden på dette området, noe alle land i vesten vil gå imot uansett, da blir det feil å kreve mannen utlevert til Storbritania, bare fordi hun som ble drept var norsk,- her må man være helt konsekvent hele veien, hvis ikke så mister man troverdighet.

  8. Børre
    15. februar, 2010 at 14:28

    @sivert håper du i ditt kalde hjerte greier å se din egen sammenligning: på den ene siden ei ung mentalt tilbakestående jente som var lurt med som «pakkesel» av sine såkalte venner, og på den andre en kalblodig bestalialsk seksualmotivert drapsmann som nu lever i sus og dus i sitt hjemland.

    Og i motsettning til Yemen felles det faktisk dommer i Norge for handlinger begått av normenn i utlandet.

    At vi har soningsforhold som tar vare på menneskeverdet og menneskerett, skal vi være stolte over. Jentene som sitter i Bolivia opplever daglig brudd på alt slikt, og blir stadidg utsatt for overgrep som som bare kaldblodige djevler kan fryde seg over. Tror enkelte her på bloggen koser seg over en slik tanke..

  9. Sivert
    15. februar, 2010 at 14:38

    @Børre: Hvis det stemmer at jenta er tilbakestående mentalt, så vil det bli avslørt og oppdaget av rettpsykiatere før en evt rettssak, og hvis hun er det, så blir saken lagt bort og hun får psykiatriskbehandling hvis det er nødvendig, ellers skjer ingenting med henne,- men…Norge kan ikke overse saken, dem er nødt til å etterforske den fult ut ved hjelp av Kripos, og hvis jenta er tilbakestående, så vil aldri dem ta ut tiltale mot henne. Men, nå som saken er i en startfase, så må Norge etterforske saken og undersøke omstendighetene rundt hennes rømning til Norge,- og få alt kartlagt.
    For å avklare en ting, det er ikke min jobb å dømme jenta eller ikke dømme jenta,- men som prinsipp så bør Norge etterforske og ta ut tiltale mot alle som begår kriminellehandlinger i utlandet,- så fremt dem ikke er sinnsyk eller tilbakeståeden mentalt, det er noe annet..

  10. jauda...
    15. februar, 2010 at 15:01

    Det må da være grenser for hva som er lov å legge ut på en blogg! Denne jenta er IKKE mentalt tilbakestående. I det minste var hun ikke det dengang hennes såkalte venninne lurte henne med på smuglertur til Bolivia. Og snakk ikke sånn om dere ikke VET.

    Hun ble lurt, hun er uskyldig, og hun er truet på livet i Bolivia. Både boliviansk og norsk politi har gjennom sin etterforskning funnet ut at hun er utenfor mistanke. Hun har samarbeidet med politiet der nede hele veien, noe de to andre ikke har gjort. Tvert imot, de har motarbeidet henne. Samtidig er de godt inne i narkoligaen, så de kan få utsatt rettsaken gang etter gang.

    Vit litt mer hva dere snakker om, dette her er bare tull!

  11. Sivert
    15. februar, 2010 at 15:08

    @jauda: Ta å les min kommentar her til Børre, den siste,- så skriver jeg HVIS i mitt svar…men det er ikke min jobb å finne ut av,- men til det du skriver at hun er lurt, det har jeg ekstremt vanskelig å tro på,- siden dem kjøpte disse bagene selv, og var det da plantet over 8 kg kokain i hver av dem, så burde dem kjent den ekstra vekta, ingen bager veier 8kg når man kjøper dem på lovligvis, og hvis disse bagene gjorde det, så burde dem begynnt å lure på hvorfor og ikke late som ingenting, før dem blir tatt på flyplassen. Det er mulig noen tror på slike historier, men jeg gjør det ikke, til det har jeg reist formye og handlet formye i butikker til det..

  12. jauda...
    15. februar, 2010 at 16:04

    Jeg har vel kanskje en annen innsikt i saken hennes, siden jeg kjenner den litt fra innsiden. Dermed er jeg ganske trygg på at dette er ei ganske naiv ungjente som ble lurt med. Jeg skal ikke skrive mer om hvilke bevis, men det er altså mulig å bli lurt i dette gamet. Hun hadde aldri vært i Bolivia, hadde ikke noen intensjon om å reise ned, men hun skulle til Spania. Hun fikk en god grunn og et inntrykk av at dette var en overraskelse. Og for en ungjente som knapt har vært ute og reist alene før, så er man nok i noen tilfeller lette å lede…
    Jeg hadde gjort AKKURAT det samme om dette hadde vært min datter. Enkelt og greit.

  13. Homer J
    15. februar, 2010 at 16:42

    Visst hun er utenfor mistanke av boliviansk og norsk politi hvorfor måtte hun rømme hjem igjen da????

  14. Sivert
    15. februar, 2010 at 16:47

    @Homer J: Jeg personlig, la meg si med engang at dette er min private antagelse. Så tror jeg at politiet i Norge og Kripos, er mer opptatt av å finne oppdragsgiveren til de 3 jentene, altså ta bakmennene enn de er inntressert i bare ta den ene jenta,- derfor har dem formelt sett ikke siktet hun som er tilbake i Norge, noe som kan være fornuftig med tanke på å stoppe de med pengene og som finansierer slike turer og lokker inge jenter med penger og ferier….

  15. Karoline
    15. februar, 2010 at 16:50

    Jeg synes fremdeles at man skal utlevere henne dersom Bolivia krever det. Jeg tror at vesten er intressert i å skape ny praksis på området fordi man ønsker ikke at slike ting som har skjedd i martine saken skal skje. Det er blitt et juridisk smutthull.
    Og ikke er det slik at all internajonal rettsorden sier at man ikke utlever egen borgere, derimot har mange land utleveringland med nabolandene sine. Jeg tror det vil være i rettferdighetens interesse og jobbe for å få på plass utleveringsavtaler med flere land. Da kan man stille kriterier og gjennom dem kansje tom. bedre soningsforholdene i andre land gjenom ratifisering av menneskerettighetene i flere grunnlover. Det vil jo uansett aldri være snakk om utlevere noen fra norge, norske statsborgere eller andre til land hvor deres sikkerhet er truet, eller hvor de vil bli utsatt for brudd på menneskerettighetene.
    Bolivia er det fattigste landet i Latin Amerika etter Haiti, og har ekstremt begrensete ressurser. Sammen med flere andre latin amerikanse land har de etterlyst økonomisk støtte til å bekjempe dopsmugling, som er like mye Vestens problem som deres fordi det er jo vi som er måldestionasjonen og konsumentene. Vesten har i hovedgrad ikke hjulpet til økonomisk. Og når dem som blir tatt er norske, skal lovene ikke bli fulgt og man trenger ikke å ta konsekvensene av egne handlinger? HVordan skal man da kunne rettferdigjøre ovenfor Bolivia at det er viktig at de fortsetter og sette av middler nettopp til narkotika bekjempelse? når de har så mange andre ting som trenger og bygges opp?

  16. kim
    15. februar, 2010 at 16:58

    Hva i helvete gjør ei mentalt tilbakestående norsk jente i gangstermiljøet i SørAmerika? Også uten tilsyn da..
    Neei du, den går ikke..
    Jeg tror dette er normalt tilbakestående sossejenter, som hadde ett forkvaklet syn på egen evne til å ordne ting, slik de pleier.
    Nå er det jo ikke akkurat en gla`-nyhet at narko-smuglere går fri vanligvis da. men det er kansje noe annet når det er sossejenter og kokain det handler om..

  17. Sivert
    15. februar, 2010 at 17:21

    @Karoline: Det er ingen juridiskesmutthull, prinsippet er at vedkommende skal straffes i hjemlandet hvis vedkommende er der, vi har uttallige saker i fra Norge hvor dem har gjort kriminellehandlinger her, men Norge får dem ikke utlevert og krever det heller ikke,- nå vil heller ikke Bolivia be om utlevering heller, og Kripos har sagt at det uansett blir uaktuelt å utlevere henne. Når det gjelder drapet på Martine, så vil den forbli som den er, sålenge Norge og Storbritania ikke godtar at han kan straffes i Yemen, da forblir saken som den er pr.dags dato, akkurat på dette med utlevering av sine egne borgere, står alle land temmelig hardt på og det finnes ikke eksempler på at et land har gjort det heller,- foruten spesialavtalen de Skandinaviskeland har seg imellom,- men den er omstritt.

  18. Lars
    15. februar, 2010 at 17:25

    Jenta er uansett ei forbanna hore som kun tenker på seg selv. Hun har forsøkt å ødelegge mange liv og prøvd å splitte familier colaen sin, 20 år å det renner ut av nesa på a. Narkotika fører ikke noe godt med seg, å denne jenta forsøker rett og slett å få folk hekta.

  19. bare forteller om dobbeltmoralen til hvite motherfuckers
    15. februar, 2010 at 17:32

    En hvit kjerring kriminell..dømt.. men kjerringa får nødpass og sendt til NORGE.. LOL

    en araber dømt.. og han krever norge utlevert?? OG SAMTIDIG SKJULER DEM NARKOTIKA TATT FOLK I VARETEKT!!

    jeg støtta at farooq skulle bli utlevert.. men etter denne dobbeltmoralen her..støtter jeg faen ikke han utlevert..

    Dette er dobbeltmoral av nordmenn!! OG DET DIGGER MEG SÅ JÆVLIG AT FAROOQ ikke blir tatt.. ikke fordi han er morder..

    men fordi han er en svart kar som alle vil ha til rettferdighet.. men en hvit kjerring?? hun kan gjerne slippe rettferdigheten..
    BULLSHIT DOBBELTMORAL.. jeg har alltid visst at norske meninger er bullshit og dobbeltmoral..

    nordmenn er de største twofaced jævlene på jorda

  20. jauda...
    15. februar, 2010 at 17:38

    Lars… Narko fører ikke noe godt med seg. Men hadde hvitsnippene som skriver dritt om henne i media sluttet å handle det, så hadde vi kanskje ikke hatt denne lukurative smuglerruta?

    Forøvrig håper jeg bloggeieren sletter dette med hore og litt til, det er en ganske ufin karakteristikk du kommer med der. Og den stemmer ikke, det er kanskje det viktigste. Uansett har du ingen som helst belegg for å si denslags.

  21. Boris
    15. februar, 2010 at 17:57

    De som støtter den narko smugleren er ikke klare over at norske myndigheter brøt norsk lov med å gi falsk pass til en menneske for at vedkommende skal flykte fra et land. Hvordan er det mulig at en person endrer navn og få nyt pass på denne måte selv om at vedkommende var så langt fra Norge? Norsk ambasade kan gi midlertidig pass som er gyldig bare for at en som mistet pass kan komme hjem. Narko smuglerinen fikk pass gyldig i et år. Det er bare Fylkesmann som infri endring av navn. Når i all verden var denne narkosmuglerina hos Fylkesmann og fylt ut skjemaen. Nei dette her var mye verre enn operasjon i Marroko.

  22. Homer J
    15. februar, 2010 at 18:01

    Merkelig at det bare er i Norge man kan få en rettferdig rettsak, som vanlig er VI verdens mestere! Vi har alltid vært, er, og vil alltid være en fri stat for krimminelle. Uansett skyldig eller ikke, et klapp på skulderen og beskjed om å ikke gjøre det igjen!!! Det er straffen sin det!

  23. Kurt
    15. februar, 2010 at 18:17

    Norge har IKKE krevd at Martines påståtte morder skal utleveres til England. Hvor har du dette fra?

  24. Sivert
    15. februar, 2010 at 18:40

    @Kurt: Vet ikke hvor mye du forstår eller ikke,- men når landets utenriksminister ( Støre ) og Storbritanias utenriksminister krever at saken går i London mot denne mannen, og at dem ikke vil at den skal gå i Yemen, det er det samme som å kreve at denne mannen blir utlevert til Storbritania, de vil det fordi dem unngå dødsdom i saken, også at Yemen har dødsstraff bruker dem som argument for at saken skal gå i London,- det er mange måter å kreve ting på og mange måter å uttale seg på….men intensjonen er den samme for det.

  25. 15. februar, 2010 at 18:41

    «Hvit kjerring» dømt?Og araber mistenkt?DU må jo ha litt dårlige «antenner»? Les begge sakene, kriminalteknisk uten den tabloide delen,så kanskje du forstår…Det sitter 2 «hvite»i Kongo oxo,er de sendt hjem? Siden du er så opptatt av hudfarve-rasisme heter det.Men det er bare min mening.
    Ha en god kv. alle sm.=)

  26. Sivert
    15. februar, 2010 at 18:44

    @Boris: Har ikke du noen gang fått nødpass ? Og det er heller ikke forbudt skifte navn, og pass hadde hun lov å ha, eller rettere sagt, det MÅ alle ha tilgjengelig når man er i et land utenfor EØS/EU området, for å kunne legitimere seg hvis det kreves,- så at hun fikk ut nødpass etter å ha skiftet navn er ikke så rart det, fult mulig,- det kan alle mennesker, bare man har gyldige papirer fra folkeregisteret,- men….jeg tviler sterkt på at hun har reist med fly utav Bolivia, heller fra et av nabolandene også til Europa, og så videre til Norge.

  27. Jørn
    15. februar, 2010 at 18:47

    Du som skriver om «hvite motherfuckers» avslører den irasjonelle flåsete mentaliteten din ganske bra selv her, tulling.

    Jeg er for at Farooq skal bli utlevert, nettopp fordi jeg synes det blir feil at man skal slippe unna med noe så alvorlig som drap kun ved å hoppe over en landegrense. Dette er en mening jeg har, totalt uavhengig av alt annet.
    Jeg er imidlertid enig i at Norge skal utlevere denne jenta (med forbehold om at man ser på de forskjellige faktorene som er i spill), men om hun ikke blir det så endrer da for faen ikke det mitt synspunkt på rett og galt ang. Farooq saken!

  28. Erling
    15. februar, 2010 at 19:13

    Kjenner jeg norsk rettssystem rett så blir dette 50 dagers samfunnstjeneste og en bot på 1000 kr, som staten til slutt betaler sammen med alle millionene i advokathonorar. I tillegg kommer Judas Gahr Støre til å bruke 500 arbeidstimer til å snakke om saken uten å si noe som helst. Slik er Norge. Alt takket være Arbeiderpartiet. Et mer falskt folkeslag enn dere som stemmer på Arbeiderpartiet finnes ikke.

  29. anders
    15. februar, 2010 at 20:30

    risikere skrives med en s, ikke med 2. så vet du det 🙂

  30. Fullt Navn
    15. februar, 2010 at 20:43

    @Jauda, du hevder aa «kjenne saken litt bedre» – hva betyr dette? Du slenger ut mange paasagn og kritiserer andres uten aa utdype hvorfor du sitter med mer/bedre informasjon.

    Ellers er ikke land prinsippielt imot aa utlevere sine egne borgere (land har ikke prinsipper). De gaar derimot etter utleveringsavtaler. I dette tilfellet har Norge ikke utleveringsavtale med Bolivia, og DERFOR slipper hun nok aa bli sendt dit.

    Sist men ikke minst, hun boer faa en (selvfolgelig rettferdig) rettsak i Norge siden hun provde aa bryte norsk lov. Dumsnillhet er ingen unnskyldning for aa forsoeke aa ta inn Narkotika, og er det mer kliniske grunner til at hun ikke forsto sine handlinger blir dette behorig tatt i betraktning in en Norsk rettsal.

  31. Kristine
    15. februar, 2010 at 21:05

    Jeg ble glad når jeg hørte at hun hadde rømt fra Bolivia! Jeg kjenner ikke saken fra innsiden, men er overbevist om at hun ikke fortjener lengre fengselstraff fordi: EN AV DE ANDRE JENTENE HAR INNRØMMET AT DEN ENE AV JENTENE PAKKET EGNE KLÆR (SAMT 6 KILO KOKAIN) I Christina Øygardens bagasje.
    Velkommen tilbake Christina Øygarden :)All min støtte til familien som hjalp henne!

  32. Peder
    15. februar, 2010 at 21:36

    Jeg håper Norge forsøker å opprettholde likviditeten sin ved å utlevere Christina Øygarden, om ikke så skal vi droppe å be om å få jemeneren utlevert. Ikke kom her og skyld på strafferett – du skal dømmes i landet du gjør udåden i, sier nå jeg.

  33. Sivert
    15. februar, 2010 at 22:49

    @Peder: Dum du også eller ? Tror du Norge gjør noe alle andre land ikke gjør ?

  34. J.
    15. februar, 2010 at 23:00

    Dobbelmoral, send ho tilbake om ho har smugla, akkurat som Farooq skal bli sendt til England for drapet på Martine.
    Om ho er norsk eller ikke har lite å si, har ho smugla så har ho smugla, og skal da vitterlig sitte for det.

    Norge..

  35. andy
    15. februar, 2010 at 23:34

    @Jauda. Du snakker om denne jenta som du er veldig nær. På en måte høres du meget meget naiv ut.
    Jeg omgås mye «tilbakestående» mennesker, Og jeg tror ikke jeg hadde klart å lurt med meg noen av de til Bolivia. Det hadde nok vekket en liten mistanke. Og hele opplegget som sikkert ble satt igang der nede, kan man ikke komme i foruten å mistenke noe tenker jeg. (Så naive mennesker tror jeg bare finnes på film) Hvis de så ble truet, hvor vanskelig hadde det vært å gått til myndigheter? Sagt ifra på flyplassen hvor det allerede var væpnet bevokting? Bolivia har meget meget streng narkotika lov, noe som tilsier de ville handlet fort. Jeg har selv vært på den alderen og rebelsk, jeg vet hvor lett det er å virke totalt uskyldig.

    Men jeg kan ikke sitte her og komentere saken uten å vite mer enn det media sier, jeg har sikkert feil… Måtte bare få det ut, naive foresatte er desverre stor årsak til at ungdomskriminelle ikke kommer på rett vei, å jeg håper ikke det er noe som vil komme i veien her (Hvis hun er skyldig da selvsagt)

  36. Cutstone
    16. februar, 2010 at 00:45

    Send pakket tilbake til Bolivia igjen. Over 22 kilo med kokain, det er mange norske skjebner rett i dass. La henne få dom og soning i landet hvor forbrytelsen ble gjort. Det er verken mer eller mindre det vi hadde forventet av andre nasjoner, dersom forbrytelsen ble gjort i Norge.
    Selvfølgelig bedyrer hun sin uskyld, hva skulle hun ellers gjort. So what?

  37. Peejayb
    16. februar, 2010 at 07:16

    Har alle glemmt at vedkommende her faktisk ha smuglet narkotika i betydellige mengder??? Hvorfor skal hun få lov å komme hjem til norge og et bedre tilværelse etter boliviansk målestokk? Er det ingen som tenker på alle misbrukerer som er hektet på kokain og andre dop her i landet som er i mange tilfelle dømt til et liv i elendighet uten særlig hjelp fra myndighet.Dette stynker dobbelt morall…

  38. Marthe
    16. februar, 2010 at 08:55

    Det er klart at vi ikke kan utlevere denne jenta. MEN jeg synes hun burde blitt straffeforfulgt her i Norge. Still henne for retten her, og gi henne noen år i fengsel. Inviter gjerne noen fra Bolivia for å overvære rettsaken, slik at de ser at Norge tar ansvar for sine borgeres handlinger. Kanskje de to andre jentene får komme hjem å bli straffet her?
    Det er naive, dumme ungjenter det er snakk om.. De har gjort en stor feil, men burde få kommet hjem.

  39. Nikolai
    16. februar, 2010 at 11:05

    Hvis norge ikke har noen utleveringsavtale med bolivia, så kan ikke Norge gjøre noe som helst. Tvilsomt om myndighetene i Norge kan gi henne noe straff. Hun har nok klart seg. Og hvis hun straffes er de norske straffene på dette området svært lavt.
    Uetisk ja, men tror nok de fleste hadde gjort det samme hvis de kunne.

  40. Sivert
    16. februar, 2010 at 11:28

    @@@@@: Dette har forsåvidt ingenting med om Norge har utleveringsavtale med Bolivia eller ei, men det at samtlige land har som praksis å ikke utlevere sine borgere, og noen land er det forbudt å utlevere sin egne borgere, som i Norge. Men….blir man som nordmann arrestert i f.eks Asia og i enkelte land i Syd-Amerika som NOrge ikke har utleveringsavtale med og man er etterlyst av Norge, så utleverer dem deg ikke, men de konfiskerer passet og visumet, så sier dem at du er ulovlig i landet, så sender dem vedkommende til Norge med første fly,- dette er gjort flere ganger.

    Men denne jenta her, blir nok ikke straffeforfulgt her i Norge, tvilsomt, men at politiet vil ha informasjon fra jenta, det er det ingen tvil om, og ikke blir hun utlevert heller, så det er bare å glemme og putte i skuffen med engang.

  41. shonny
    16. februar, 2010 at 12:22

    Flyktet dama fordi hun var skyldig?
    Med så mye narkotika må en vel være totalt tett i nøtta om en ikke skjønte noe. Men det er kanskje tilfellet?
    Faren burde også tiltales for å ha hjulpet en kriminell med å flykte.

    Dette øker vel ikke akkurat Norges anseelse i utlandet heller dersom ikke det norske rettsvesenet straffeforfølger dama og faren hennes. Vi kan da iallefall være sikre på at ingen myndigheter vil stole på de norske.
    Hadde dama gjort dette i Singapore så hadde hun vært hengt for lenge siden!

  42. Sivert
    16. februar, 2010 at 12:30

    @shonny: Se på overskriften på vgnett,- «Håper hun ikke slipper unna» – hadde dem vært uskyldig ville dem ikke sagt dette, da ville dem vært påvegne av jenta som har kommet seg til Norge, denne uttalelsen vitner om indirekte innrømmelse at dem er skyldige,- men det kan også være uskyldige blant disse tre, at ei av dem har blitt lurt av de to andre eller motsatt, men noen er tydelig skyldig.

  43. Kåre Bob
    16. februar, 2010 at 12:40

    Jenta har vært smart, og klart å rømme. Hun herpa passet, fikk et nytt, og det under nytt navn. Jeg skal passe på å ansette henne når jeg trenger en spion i Sør-Amerika.

    Nå har hun kommet seg inn i Norge, på lovlig vis (i flg. Norsk lov). Hun har ikke stukket av fra det norske rettsvesenet, hun har kommet til det. For alt vi vet kommer hun til å melde seg hos politiet, og erkjenne straffeskyld.

    Ingen lov i verden kan hindre folk i å være lure, og gjøre det som er best for dem.

    Hadde alle norske kriminelle gjort som henne, hadde vi ikke trengt å jakte på kriminelle.

    Gratulerer Christina, og velkommen hjem til det landet der dum jeg og alle andre skattebetalere i dette langstrakte riket har bestemt hva justis er. Du må nok sone en straff, min venn, men du er i alle fall hjemme.

  44. lila
    16. februar, 2010 at 14:26

    til han som skriver om motherfucker lenger oppe:
    Hvis du hater nordmenn slik du gir uttrykk for i innlegget ditt…hvorfor er du her i Norge da????

  45. lila
    16. februar, 2010 at 14:30

    Norske lover er alt for milde! Jenta blir nok ikkje utlevert, men la ho få strengeste straff på 21 år her i landet.

  46. Sivert
    16. februar, 2010 at 14:34

    @lila: Har du eksempler på saker og tilfeller der straff som virkemiddel noen gang har virket lila ?

  47. lila
    16. februar, 2010 at 18:29

    Nei straff er vel ikke noe virkemiddel. Men her i landet er det vel ikkje lov å gå hardere til verks..med eks henging eller skudd:(( ellers hadde vel det vært det beste

  48. Sivert
    16. februar, 2010 at 18:33

    @lila: Hva er poenget med straff hvis det ikke er et virkemiddel som virker ? Hvorfor bruke kroner på noe som ikke virker ? Spørsmålene er relevante, fordi hensikten med straff som virkemiddel er jo å få bort kriminaliteten, og får man den ikke bort, ergo så virker ikke straff som virkemiddel,- da må vi finne på noe annet istedenfor.

  49. jens
    16. februar, 2010 at 19:53

    martine saken er jo litt annerledes i og med at det skjedde i england, ikke yemen. genialt gjort av bolivia jenta,norge bør ikkeutlevere henne, som du også skriver så er det andre lover i norge og ikke i Yemen. Yemen kan utlevere sine egne, det kan rett og slett ikke norge.

  50. Kristin
    16. februar, 2010 at 23:41

    Jenta burde blitt slengt i varetekt med en gang hun kom inn i landet, det er det som ville skjedd om de faktisk hadde klart å smugle kokainen ut av Bolivia og inn i Norge, og det var jo også det som opprinnelig var planen. I det minste burde denne saken komme opp i norsk rett, slik at hun får straffen hun fortjener (om hun er skyldig).

    @sivert: det blir kanskje litt feil å si at rettssystemet ikke fungerer i det heletatt? Du veit jo ikke om alle de som holder seg unna kriminalitet, i frykt for å bli satt inn. Det kommer mest sannsynlig alltid til å finnes kriminelle, og selv om jeg er enig i at det skulle vært andre måter å håndtere mange kriminalitet på, så blir det feil å si at det ikke fungerer med straff!

  51. Trond
    17. februar, 2010 at 00:03

    Send henne tilbake til Bolivia.

    Der får hun det hun fortjener.

  52. Anders
    17. februar, 2010 at 02:49

    Det er en ikke ubetydelig detalj her: Denne jenta ble ikke bare satt fri mot kausjon og meldeplikt, men fikk også tibake… PASSET sitt(!) Hvor logisk er dette i en situasjon der man er utlending og står tiltalt med en potensiell strafferamme på 25 år? Er ikke det nesten det samme som å få beskjed om å forsvinne, da? Det eneste de ikke gjorde var å kjøpe en flybillett til henne. Jeg vil nesten ikke kalle det for å stikke av engang…

    Dette må jo bare bety at denne jenta ikke kan ha vært veldig viktig å få dømt. Var hun ikke viktigere enn at hun bare kunne spasere ombord på et fly, så kommer de neppe til å bruke mye ressurser på å prøve å hente henne tilbake heller.

    Og uansett – de aller fleste hadde nok gjort det samme. Om alternativet til 25 år i en boliviansk «hule», var 10 år på norsk «hotell», så ville vel ikke det vært så veldig mye å gruble på.

  53. Lars
    27. mars, 2010 at 13:50

    Hallo. Ikke si at straff ikke virker. Hvis man i et samfunn får 30 års fengsel for å stjele 1 mill, og risikoen for å bli oppdaget er stor så tørr man ikke. Hvis man i et annet land (norge) knapt får straff, og oppdagelsesrisikoen er liten så sier det seg selv at det er MANGE som vil være tilbøyelig å prøve seg…..

    Trussel om straff virker!

  54. Sivert
    27. mars, 2010 at 16:28

    @ Lars: Men det du glemmer at vi i Norge ikke har straff nesten og vi etterforsker det fint lite, og i tillegg er økonomisk kriminalitet en type kriminalitet som er såkalt «populær» og man ser ikke så allvorlig på det i Norge, men at det finnes 200 ganger mer økonomisk kriminalitet og korrupsjon i Norge enn hva som til nå er avdekket, trenger man ikke være rakettforsker for å se og forstå,- men i Syd-Amerika og USA er det enda mer, selvom dem har 30 års fengsel for slikt, så det er ikke straffen i seg selv som avgjør om man prøver seg eller ikke,- til det er fortjenesten for stor, samme med narkotika,- men det burde vært minimum 50 år for begge deler, etter min mening.