Enn med straff da

Print pagePDF pageEmail page

Idag kommer det frem at Norge brøt menneskerettighetene når politiet i Trondheim skulle «pågripe» Eugene Obiora – fordi politiet brukte et grep dem burde visst kunne være farlig og medføre døden.

Men hvem skal straffes for dette ? Vi kan ikke la et slik allvorlig sak gå upåaktet, og bare late som det ikke har skjedd. Hvem er det som har sagt til politimennene at dem skulle bruke slikt grep ? Hvem har lært dem dette ?

Og i sin kritikk mot politidirektoratet og politihøyskolen så uttaler sivilombudsmann Arne Fiflet følgende :

*Sitat* Jeg har kommet til at justis- og politimyndighetene, i første rekke Politidirektoratet og Politihøgskolen, må kritiseres for å ha hatt manglende kunnskap om sikkerhets- og helsemessige risikofaktorer knyttet til bruken av mageleie. Det er vanskelig å forstå at dette ikke har vært fanget opp i årene før Eugene Ejike Obioras død, og at bruken av denne teknikken ikke har vært nærmere regulert, skriver Sivilombudsmann Arne Fliflet i uttalelsen. * Sitatslutt *

Og han avslutter sin kritikk på følgende måte :

*Sitat*  Jeg har etter en samlet vurdering kommet til at Norge ikke i tilstrekkelig grad har overholdt sine konvensjonsforpliktelser med hensyn til bruken av mageleie ved pågripelse. Staten burde hatt kunnskap om helsefarene ved bruk av denne teknikken, en kunnskap som ville ha gitt nødvendig grunnlag for rettslig regulering av bruken av den, og for å sørge for tilstrekkelig opplæring av landets polititjenestemenn med tanke på å unngå tap av liv eller alvorlig skade, skriver Sivilombudsmannen.  *Sitatslutt*

Dette er en veldig sterk kritikk, og en kritikk politiet bør ta til seg og lære av, og ikke bare feie dette under teppet – da kan det snart bli flere som dør, og en annen ting. Politiet skal pågripe arrestere dem som har gjort noe galt, og ikke drepe dem,- Eller skal politiet få fri adgang til å ta livet av mennesker uten å rissikere straff ?

Vg , Vg , Tv2 ,

Stem:
Share

  12 comments for “Enn med straff da

  1. john doe
    16. februar, 2010 at 14:29

    «Idag kommer det frem at Norge brøt menneskerettighetene når politiet i Trondheim skulle “pågripe” Eugene Obiora» Nei det har det ikke, sivilombudsmannen hevder dette. Han kan da kreve å få igangsatt en rettsak med dette som grunnlag. En enkeltperson utnevnt av stortinget har ingen diktatorisk makt i rettssystemet.

    Dette blir litt som når statsadvokaten bestemmer seg for å ta tak i en sak. Den er også behandlet med den informasjonen han har til rådighet.

    Hele prosessen lukter syndebukk lang vei. For man må jo aldri si som sant er at personen var psykotisk, kjent for sine voldelige tendenser og illusjoner samt truet offentlig ansatte og deres familier på livet samt viste tydelig at han hadde undersøkt både deres navn og adresser.

    Satt på spissen blir det litt som å kjefte på en soldat fordi han skjøt en fiende som kom imot ham. Politiet her gjorde kun jobben sin. Om personen kun hadde utrykt missnøye og blitt rolig og frivillig med hadde saken selvsagt vært en annen. Med tanke på all den provokasjon og gærninger politiet må ut og hente er det et under at ikke flere slike saker kommer frem i media. Men man ser jo at personer med ikke vestlig bakgrunn har lært av vesteresiden. Hver eneste gang noen med slik bakgrunn blir tatt for noe kriminelt hyler man opp med rasismekortet og anklager for vold. Vil vi ha et samfunn der politiet ikke tør annet en å ta på folk med silkehansker for så å risikere at de gjør noe utav truslene sine og dreper en vilkårlig person fordi man ikke fikk det slik man ville?

    Skal politiet stå og se på når du blir slått ned på gata fordi personen ikke hører etter? Skal politiet måtte akseptere å bli slått, sparket og risikere alvorlige skader fordi de ikke skal ta hardt i en person som er rabiat?

    Tror du må seriøst våkne opp og komme deg ut av boblen du lever i. Du må ha levd et alt for skjermet og sort hvitt a4 liv.

  2. Peder Pedersen
    16. februar, 2010 at 14:35

    Før en starter å kritisere politiet, bør en stille seg disse spørsmål.

    – Hvorfor var det påkrevet å tilkalle politiet til et trygdekontor.

    – Hvorfor ble ikke Obiora med frivillig.

    – Hvorfor måtte politiet ty til makt

  3. Sivert
    16. februar, 2010 at 14:36

    @Peder: Om politiet blir tilkalt, så betyr det ikke at dem er tilkalt for å ta livet av folk.

  4. Ikke straff for HVITE
    16. februar, 2010 at 14:48

    Hvite mennesker er veldig kjappe til å straffe andre.. men når det kommer til hvite mennesker selv så blir dem ikke straffet.

    Du ser gode eksempler på at HVite kan gjøre som de vil i verden… IRAQ krigen.. MAROKKO saken..OBIORA saken og mange mange 10000 fler saker som har vært..

    Enkelt og greit det finnes ikke rettferdighet for mørkhudede..det har det aldri vært i denne verden.

  5. tosk
    16. februar, 2010 at 15:04

    dette er helt utrulig vi er noen tosker hvor mange i somalia får erstatning vi må ta til vet og hive faenskapet ut kanskje sende advo meling med

  6. Sivert
    16. februar, 2010 at 16:05

    @tosk: Hva har det med å gjøre at politiet tar livet av en mann ? Hvem han er komplett uinntressant, like galt er det.

  7. Petter
    16. februar, 2010 at 16:44

    Saken her dreier seg ikke om polititjenestemennenes «drap» av Obiora, men snarere om den opplæringen tjenestemennene er blitt gitt av PHS. POD og PHS har ikke tilegnet seg den kunnskap som er pågrevet for bruk av mageleie. Her er sivilombudsmannen berettiget i sin kritikk. Dette går på politiet som institusjon og opplæringsansvarlig og ikke på tjenestemennenes handlingsmåte. Den mangelfulle opplæringen førte her til et dødsfall. Det skulle helt klart ikke skjedd. At politiet blir ilagt en foretaksstraff for dette mener jeg er helt uproblematisk. At tjenestemennene straffes for å ha gjort slik de er blitt opplært gjennom politiet er IKKE på sin plass.
    PHS og POD har forøvrig etter hendelsen med Obiora endret sine retningslinjer og det gis grundig opplæring i bruk av pågripelsesteknikker der mageleie opphører straks kontroll er oppnådd og anholdte reises opp eller plasseres i sideleie der pust ikke hemmes.

  8. bob petter
    16. februar, 2010 at 16:46

    sivilombudsmann kan drite og dra.jeg mener er man truende mot politi så må man bruke de grep som kan brukes for å f kontroll på personen.men dette kom ikke som en bombe at de brøt menneskeretigheten bare for de han var neger? hva vis de bruker dette mot hvite eller andre bryter de da menneskerettigheten da ?????.bare vås og mas det er tragisk at en person døde,men er vel litt selvforskyt er det ikke???.når lovens lange arm gjør jobben sin så må de det.men jeg er mer for strømpisoler jeg med 50.000 volt dette kan også være dødelig og pepperspray kan også være dødelig.hva skal man gjøre da.

  9. Trønder
    16. februar, 2010 at 17:07

    Jeg liker ikke noe særlig at man skal bruke skattepengene våre for å premiere dårlig oppførsel. Det er det dette i praksis er. Obiora var ingen helgen. Han var registrert hos politiet fra før. Det var han som ble så rabiat at de var nødt til å ty til drastiske tiltak for å roe ham ned slik at han ikke skulle skade noen. Og som i alle slike saker kan den ene siden gå til media å si (lyve) alt de vil, mens politiet har taushetsplikt og må holde munn. Det hadde vært mer rettferdig om familien til Obiora hadde betalt en bot til staten for alt denne saken har kostet norske skattebetalere. Men hvis du er svart har du rett…

  10. bob petter
    16. februar, 2010 at 17:08

    du som skrev ikke straff for hvite.hvem faens planet bor du på.hvite blir ikke straffet jeg vet mange svarte som ikke blir straffet.hva fean har marokko saken og iraq krigen med dette og gjøre????????????????????.bare viser hvor kjukke folk er i huet.du har en minoritets bakgrunn du tenker jeg.

  11. Anders
    16. februar, 2010 at 17:25

    Sjekk fakta og tenk deg litt om før du begynner å uttale deg! Saken dreier seg om at det ikke er innhentet nok informasjon om mulige følger med slike teknikker.

    Du skriver også som om ingenting er blitt gjort i ettertid: «Dette er en veldig sterk kritikk, og en kritikk politiet bør ta til seg og lære av, og ikke bare feie dette under teppet – da kan det snart bli flere som dør». Har du i det hele tatt noe grunnlag for å påstå at dette har blitt feid under teppet? Sannheten er at før dette var det ingen informasjon om at dette var et farlig grep. I ettertid av denne hendelsen blir ikke denne teknikken lært bort lenger.

    Andre «glupe» ting du skriver er «Politiet skal pågripe arrestere dem som har gjort noe galt, og ikke drepe dem,- Eller skal politiet få fri adgang til å ta livet av mennesker uten å rissikere straff ?» Nå har vel denne saken blitt etterforsket grundig, og de involverte er frikjente! Ingen politimann ønsker å ta livet av noen. Nå må det snart bli slutt på heksejakten!

  12. Mikke
    16. februar, 2010 at 18:20

    Trønder: Ja, fordi når man får et kne plantet i nakken og holder på å bli kvalt – så blir man jo så rolig. Dette har ingenting med hudfarge å gjøre, og alt med et livsfarlig grep å gjøre. Men ditt argument faller jo på sin egen urimelighet, så jeg trenger vel ikke si stort mer.