Jeg har valgt – Har Du

Print pagePDF pageEmail page

Jeg har tatt mitt valg når det gjelder hvilken nettleser jeg vil bruke og hvilken jeg liker,- nå skriver Vg at dem som bruker Internett Explorer 8 må snart ta et valg de også. Har du valgt ?

Dette at man skal få velge hvilken nettleser man vil bruke er en selvfølge etter min mening, noe Microsoft burde lagt til rette for forlenge siden, og som en selvfølge.

Siden man ikke kan slette IE fra Windows Vsita, så må man bare la den være der og passe på at den oppdatert selvom man ikke bruker den som standard nettleser, noe jeg gjør med alle min programmer, holder dem oppdatert. Så jeg tok meg tid, for morro skyld å teste IE8,- fikk følelsen av at jeg var tilbake til år 2000, det var horriblet dårlig.

Så hadde jeg vært en av dem som skulle velge nettleser, og var IE8 bruker, når sjansen bød seg, da hadde jeg valgt bort IE,- både Opera og FireFox er bare ekstremt mye bedre,- men uansett hva man som bruker velger av nettleser, så velg en du liker og som du føler deg trygg og konfertabel med å bruke. Test gjerne ut flere nettlesere før du blir bedt å om ta et valg, last gjerne ned alle som er mest brukt, test ut og snakk med noen andre som bruker nettet mye, så tar du et valg,- bare så det er sagt, dette kan du gjøre uavhengig av at du blir bedt om ta et valg, noe som også er best. Fordi…..når du blir bedt om å ta et valg, og du tar et valg, da kan du ikke velge noe annet etterpå, jfr det som står i Vg,- så hvis du tester ut flere nettlesere på egenhånd og kansje ender opp med FireFox eller Opera, da får du ikke tilbud om å velge nettleser, men fortsetter man å bruke IE, så får du tilbudet om å velge nettleser.

Når du tester ut nettlesere, test en og en, du kan gjerne innstallere alle de mest brukte, men test en og en som stardard nettleser, da får du sett bedre hva nettleseren duger til og bra den er og ikke er.

Uansett hvilken nettleser du ender opp med tilslutt, ta deg tid å test ut flere og ikke velg en bare for å velge en, da det er stor forskjell på hastigheta til de forskjellige nettleserne og hva dem inneholder av funksjoner.

Vg ,

Stem:
Share

  10 comments for “Jeg har valgt – Har Du

  1. Ole
    19. februar, 2010 at 19:38

    Ville nok valgt bort Opera og firefox. IE og chrome er mye bedre.

  2. 20. februar, 2010 at 13:23

    Jeg sverger til Opera og Chrome, da pcen ble hardt angrepet etter litt tilfeldig bruk av IE noen dager.. Firefox er sikkert super den også, men den føles litt for umoderne for meg, ikke så «fresh» som Opera og Chrome.

    Synes forøvrig Chrome kjennes raskere ut enn Opera..
    .-= Marita´s last blog ..DeUtvalgte: TigerTone om Usikkerhet =-.

  3. Sivert
    20. februar, 2010 at 13:26

    @Marita: Flott at du har valgt og har dine meninger,- tror også at Chrome er mye bedre enn IE, men jeg bruker Opera og FireFox, tror neste utgave av Opera blir enda bedre enn denne utgaven, spent å se når versjon 10,50 kommer da….

  4. Christian
    20. februar, 2010 at 16:02

    Jeg har prøvd Chrome og den virket veldig bra, men jeg fikk ikke Flash til å virke på den. Hvis noen vet hvordan jeg får installert Flash på Chrome, skifter jeg fra IE på sekundet.

  5. Sivert
    20. februar, 2010 at 16:24

    @Christian: Kan du ikke innstallere såkalte tillegg i Chrome ? Nå som OL går så ser jeg en del på Nrk 1 og 2 på nettet direkte, der bruker dem Silverlight opplegg, og da bruker jeg FireFox,- kan du ikke bruke FireFox da eller ?

  6. Petter N Holth
    20. februar, 2010 at 18:15

    Jeg har prøvd Opera, Chrome, FF, Maxthon og diverse andre, men havner alltid tilbake på trofaste IE.

    Skulle jeg valgt en av de andre ville jeg valgt Chrome. Opera er bare irriterende, og FF er litt gammeldags. FF har dog noen ganske så kjekke utvidelser som ikke alle de andre har.

  7. Lennart
    4. mars, 2010 at 14:08

    Opera er garantert best. Den er kjappere enn alle konkurrentene (ja det betr kjappere enn Chrome også). Den har det du trenger innebygget, og er fleksibel, stabil og sikker.

    Noen ting Opera har out-of-the-box som man enten må installere utvidelser for eller mangle i andre nettlesere:

    + Mail klient (denne brukes flittig, den er lynrask!)
    + IRC klient (Brukes flittig)
    + Torrent klient
    + Mousegestures (sparer meg for vanvittig med tid!)
    + Previews av sidene man har åpne i faner
    + Supert developer verktøy, som jeg nå etterhvert har begynt å like bedre enn firebug 🙂 (ja man trenger ikke installere det separat).
    + Downloadmanager
    + Popupblocker
    + Phishingfilter

    Det største aberet jeg har hatt med Opera har altid vert utseendet. Det har sett rævva dårlig ut. Men siste versjon er sleek. De har endelig funnet et moderne og enkelt utseende som appelerer til meg også 🙂

    Konklusjon: Hvis du skal velge nettleser, gi Opera en solid sjangse, og jeg kan garantere at du vil bli imponert!

    😀

    –Lennart

  8. Sivert
    4. mars, 2010 at 14:12

    @ Lennart: Skal være enig med deg, kjører selv Opera som standard nettleser, og FF som nr 2,- IE ofrer jeg ikke en tanke engang.

  9. Arne
    25. april, 2011 at 11:25

    Å holde IE oppdatert er bortkastet – i det hele tatt bør du slå av Windows-oppdateringene da de gradvis gjør maskinen din tregere.

  10. Sivert
    4. mai, 2011 at 11:07

    @Arne: Hvis pc`n din blir tregere fordi du har Windows update på, da er det noe riv ruskende galt med pc`n,- har aldri vært direkte plaget med treg pc, selvom jeg alltid har hatt Windows update på, men at det heller har samlet seg mye bugs og annet drit og man har innstallert programmer man ikke bruker er noe annet, men dette gjør virkelig pc`n treg,- regelmessig vedlikehold av pc`n er nøkkelen for å unngå treg pc, da minst 3 gang i uka.