Hva er det som feiler folk

Print pagePDF pageEmail page

Jeg synes dette med drap begynner å bli temmelig dagligdags,- det går jo nesten ikke en dag uten at man hører om et eller annet drap i Norge, både på naboer, kjærester, kone, mann, barn, osv osv. Så jeg lurer på hva er det som er iferd med å skje i det Norskesamfunnet ?

Er slik som dette vi vil ha det ?

Jeg synes dette er skummelt,- og når tørner min nabo eller en i familien og tar livet av en eller annen, synes spørsmålet er relevant å stille seg. Skyldes dette at vi nordmenn ikke tåler alkohol og vi blir idiot i hodet når vi drikker ? Eller ? En årsak er det,- drap skjer ikke tilfeldig, alltid en årsak.

Hvis det er så at det er alkoholen som gjør folk til idiot i hodet,- da bør folk som ikke tåler å drikke søke hjelp før det er forsent og ikke etterpå. Selvom denne gjerningsmannen er opprinngelig fra samme by som jeg, ikke spør om jeg kjenner han, det bor flere her i byen enn som så.

Jeg har også registrert at det har vært flere drap hvor skytevåpen har vært brukt, da er kanskje påtide å se på våpenloven og hvem som får utdelt våpenlisens, er det f.eks mennesker som ikke tåler å drikke eller har alkoholproblemer,- da bør dem ihvertfall ikke få våpenlisens,- dårlig kombinasjon.

Alkohol i kombinasjon med liten tolleranse ovenfor andre mennesker er også en dårlig kombinasjon,- tror mye vold og kriminalitet kan knyttes til dårlige holdninger ovenfor mennesker som er forskjellige fra seg selv, både utseende messig og politisk stå sted og religion,- at det har utviklet seg til å bli en inntolleranse ovenfor andre mennesker så både tenker og er forskjellig fra en selv, noe som er ekstremt farlig.

Uansett årsak til drap, så er det like tragisk for det, det rammer både familien til offeret og familien til gjerningmannen hardt, og det rammer barn,- alle disse er uskyldige ofre i en tragisksak,- håper dem finner årsaken til drapene som skjer, det kan kanskje forbygge noe i forhold til nye drap. Eller ?

Vg , Tv2 , Tv2 , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Tv2 , Tv2 ,

Stem:
Share

  21 comments for “Hva er det som feiler folk

  1. 21. februar, 2010 at 15:21

    Årsakene til hvorfor noen begår drap, og andre ikke – er såklart utrolig sammensatt. Men på et eller annet tidspunkt kommer såkalte «triggere». De fleste er vel enige om at hvordan et menneske oppfører seg og handler, er avhengig av både arv og miljø.

    Kanskje vi i mindre grad skal spørre hva som feiler folk, og i større grad hva som feiler samfunnet vårt?
    .-= Marita´s last blog ..Endelig, I’m home! 🙂 =-.

  2. Sivert
    21. februar, 2010 at 15:28

    @Marita: Skal være enig med deg,- men noe galt er det som skjer ihvertfall, det er ikke normalt å drepe folk bare for å ha noe å gjøre eller at vedkommnende sa noe galt…..men på et tidspunkt må det kokeover for vedkommende som begår drap, da må det være noe galt et sted, også med samfunnet vårt,- vi er på totalt feilvei, motsatt vei av hva vi burde

  3. Rune
    21. februar, 2010 at 15:30

    Det er svært sjeldent at våpen som er lovlig ervervet blir brukt til drap. Faktisk så har vi hatt en nedgang på dette området.

    De fleste våpen som blir brukt til ulovlige handlinger er ervervet gjennom kriminelle miljøer.

    Det er blant annet en storstil smugling av våpen ifra Øst-Europa

  4. JILL WHITE FANEBUST
    21. februar, 2010 at 15:45

    Norge ser ut til og bli blandt verdens farligste land
    som før var svært fredelig.Etter grensene ble åpnet
    for muslimene staret galskapen.Kan hatt smitteefekt
    over på noen etnisk Norske

    JILL

  5. Overasket?
    21. februar, 2010 at 16:06

    Det er merkelig at det var «Nordmen» og ikke utlendinger som dere norske sier, dere Norske dreper » alldri» Men pr. år så er det styge tall.
    Ta all våpen fra de som har det hjemme før noen finner på å masakrere noen eller flere, hva skal mann med våpen hjemm en eller anen gang så kliker det for dem og da er noen drept.

  6. Niqab
    21. februar, 2010 at 16:15

    Årsaken til all vold og elendighet må da være samfunnet som over tid har endret seg til et kaldere samfunn med dertil følgende kombinasjon av alkohol og narkotika samt også blanding med medikamenter.
    Nå er jo fengselsstraffen en risikerer ikke så mye avskrekkende da et fengselsår er bare 8 måneder. Du risikerer vel bare 10-12 fengselsår for et drap, og oppfører du deg pent under soningen slipper du ut før tiden.
    Da er du jo også garantert både leilighet og trygd dersom du ikke å skaffe deg en jobb.

  7. KnutO
    21. februar, 2010 at 17:23

    Dette er det 4. drapet på Mysen, eller Eidsberg kommune, på drøyt 20 år. Så da vil vel mange spørre seg hva det er med Mysen som gjør stedet til så utsatt for drap? Til Jill, som mener at etnisk norske er smitta av muslimer så er jo det det tåpeligste jeg har lest siden krigen. Drap har vi hatt i Norge i alle år, ble Antonsenbrødrene på 70-tallet, som drepte to unge kvinner på bestialsk måte smitta av muslimer? Jaja, gå hjem og vogg! Og når det gjelder drapene på Mysen er alle begått av etnisk vestlige, bruker det uttrykket siden det første av de ble begått av en tysker.

  8. Sivert
    21. februar, 2010 at 17:26

    @JIll: Hadde du ikke et mer glupt svar? Om hele verden er muslimer, eller hva dem er, så betyr det ikke at det er forbudt å tenke selv,- vi er faktisk ansvarlig for egne handlinger, uansett hva, så kutt ut tullet med muslimer og ikke muslimer, dummeste debatten som pågår fortiden,- ikke rart folk blir rar i bakhodet.

  9. Sivert
    21. februar, 2010 at 17:28

    @Knut: Ja, og det drapet husker jeg faktisk, det var helt vanvittig bestialskt og grusomt…han typen var vel tysk / norsk eller noe i den duren der….

  10. KnutO
    21. februar, 2010 at 17:49

    @Sivert. Jeg bodde på Mysen da det skjedde. Ser for meg huset og hvilket vindu det skjedde bak. Ei jeg kjente stod i vinduet og så når han ble tatt. Grusomt. Det var ei helt nifs stemning i Mysen de dagene.

  11. KnutO
    21. februar, 2010 at 17:51

    Litt krøkkete skrevet. Hun som så at han ble tatt så det fra sitt vindu rett over gata.

  12. Sivert
    21. februar, 2010 at 18:16

    @Knut: jeg tviler ikke,- var ikke hun jenta psykiskutviklingshemmet også ? Vil huske det var noe slikt….mulig jeg husker feil..

  13. KnutO
    21. februar, 2010 at 18:42

    @Sivert. Hun var 17 og gikk på ungdomsskolen, men var ikke direkte PU såvidt jeg husker. Jeg vanka mye i nabohuset til der drapet skjedde. Drapsmannen gikk siste året på vid. og i bakgården stod det som skulle
    bli en russebil som han og bl.a . sønnen til noen venner av meg skulle være med på. Så det ble veldig nært.

  14. Sivert
    21. februar, 2010 at 18:51

    @Knut: Skjønner….helt forferdelig.

  15. 21. februar, 2010 at 19:33

    @Niqab – dette med fengselsstraffer tror jeg uansett ikke er avskrekkende, når du først har bestemt deg for å drepe, så har du bestemt deg. Det er nok heller ikke det som er det første man tenker på om man står med pistolen i hånda med fingeren på avtrekkeren. Heller bør det ikke være det.. «hm, lurer på om jeg havner i fengsel av dette»?

    Når det er sagt – ja, fengselsstraffer generelt er for mildt her i landet, i forhold til alvorlighetsgrad på lovbruddet.
    .-= Marita´s last blog ..Endelig, I’m home! 🙂 =-.

  16. 21. februar, 2010 at 21:15

    Jeg blir nesten ikke overrasket lenger når jeg leser om nok et drap i nyhetene, og det skremmer meg litt…
    .-= Lene Johannesen´s last blog ..Er jeg et dårlig kjærringemne? =-.

  17. Sivert
    22. februar, 2010 at 09:39

    @Lene: Da er vi to, minst,- dessverre.

  18. Sivert
    22. februar, 2010 at 13:51

    @Lene: Kanskje påtide å starte ei gruppe på nettet eller en organisasjon mot vold og drap, og fått med seg flest mulig menn som tar avstand fra vold og drap mot kvinner, også kvinner må være med….dette med all volden og drapene som skjer i samfunnet, er et sykdomstegn på samfunnet.

  19. Sivert
    22. februar, 2010 at 14:59

    Og så ser jeg det klassiske måten vi i Norge reagerer på,- Hva gjør statministeren og justisministeren med å få ned antall voldssaker og drapssaker ?
    Det er faktisk ikke statsminister eller justisministeren som har begått drap, det er norsk mann som har begått drap,- da bør vi nordmenn ha baller nok til å vise at vi tar vårt ansvar som enkelt individ og tar avstand fra slikt.

    Lurer på om folk forventer at regjeringen skal komme å tørke dem i baken etter dem er ferdig på do også ? Eller komme å skifte bleier på ungene deres ?

  20. Pjotr
    22. februar, 2010 at 20:00

    Nå skal det altså sies at uansett hva folk måtte føle om hvor mange drap det er, så har det ikke vært så få drap på 30 år som det var i 2009. Det har og vært en veldig tydelig nedgang de siste årene.

    Det er sikkert mange grunner til hvorfor man tror det er mange drap (medier som skriver mer om det osv), men det er likevel slik at drapsstatistikken har vært synkende i mange år. Med tanke på veksten i folketallet er den enda lavere.

    Norge er svært svært trygt. Og dersom man ser litt skrått på det har det aldri vært så liten sjans for å bli drept som etter at muslimene begynnte å komme til Norge. se f.eks. http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/ttab-2004-08-12-01.html

  21. aksel
    22. februar, 2010 at 20:31

    Jill, regjeringen må gjøre mye riktig. vi må tilbake til -70tallet for å finne så få drap pr 100 000 innbygger som etter 2000. Om det er noen sammenheng mellom drap og innvandring så er de omvendt proposjonale.

    Frps skrekkpropaganda er sjelden fakta, men det innrømmer jo Frp selv.. Og går man tilbake 150 var drap en langt vanligere dødsårsak enn i dag.

    Jo mer homogene vi er som befolkning jo mer dreper vi er en mye riktigere enn det Frp prøver å lure oss til å tro.