Petter Northug

Print pagePDF pageEmail page

Jeg synes ikke Petter Northug skal stille opp for media, bare fordi media vil. Selvom de fleste etter et løp i OL har brukt å gi intervjuer, så er det fremdeles ikke et selvfølge at våre deltagere i OL og VM skal stille opp for media,- og på medias betingelser,- hvis det er slik at media tar det som en selvfølge, da bør dem gå i seg selv og tenke, man tar ikke mennesker som en selvfølge, selvom de fleste bruker å stille opp.

Jeg kan heller ikke se at Petter Northug er forpliktet å snakke med noen etter å ha gått et skirenn, uansett om det i OL eller VM sammenheng,- det er media som tar slike ting som en selvfølge, uten engang å spørre om vedkommende vil selv,- vi lever da i et fritt land og hvor folk bestemmer selv hva dem vil og ikke vil. Eller ?

Hvis media ikke kan leve med at folk har sine egne meninger og gjør det dem føler for er best for seg selv, da har media i Norge et stort problem, slike ting er ikke en selvfølge,- i de senere år har media blitt mer aggresiv og mer pågående, dette påvirker også idrettsutøverne og den vanlige mann i gata, man blir mer skeptisk og man vil ha enda mindre med dem å gjøre, nettopp fordi dem vil ta vare på seg selv.

Håper Petter Northug gjør det han føler for er rett for seg selv, og ikke media,- så får heller media leve med hans valg, enten det er slik eller sånn.

En annen ting. Hvem har sagt at media skal ha rett på Northugs følelsesliv etter en slik 30 km med skibytte ? Jeg kan vanskelig se at hverken media eller andre har noe med hans følelsesliv å gjøre,- det er noe media tar som en selvfølge, synes rett og slett media bør gå i seg selv, og tenke over hvordan de oppfattet av folk i Norge også av idrettsutøverne,- hvis dem ikke evner det, så får dem heller sitte der igjen som svarteper tilslutt, og med skjegget i postkassen,- Northug bestemmer enda hvem han vil prate med og ikke selvom han er skiløper for Norge,- han skal gå på ski, og ikke prate, og han er ikke pålagt snakkeplikt med media.

Vg , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  14 comments for “Petter Northug

  1. 21. februar, 2010 at 13:18

    Hva har det å si at en utøver som Petter Nortug bare går forbi pressen og bare drar vekk…. ingenting vil jeg si, mannen var nok så skuffet at han ikke orket… trur det ikke har med arroganse å gjøre… la han være i fred… vi fikk jo svaret på hva som skjedde, hvorfor la han rippe mer opp i det… på meg ser det ut at de mest arrogante er pressen «tenk northugén IKKE vil snakke med meg som er den mest viktigste journalisten» til pressen vil jeg si: SKJERP DERE. dere er faktisk de som skulle ha løpt der ute og følt det nederlaget northug følte… dere hauset han opp i skyene og når han ikke innfrir så hiver dere dere over han og vrir kniven om opptil flere ganger… kansje det bør være trenerens oppgave å skjerme utøverne for slik taktløshet som pressen utfører… har jo sett andre utøvere som gråter etter å ha gitt alt, synes det ikke er så morsomt å se folk gråte i smerte…. arroganse? nei trur vi må se at vi er forskjellige og bruker forskjellig tid til å hente oss inn etter skuffelser….

  2. zorro
    21. februar, 2010 at 13:24

    Petter ødelegger for seg selv. OL hadde ikke vert noe uten media, og ingen hadde visst hvem skiløperen Northug var. Dessuten er han oppskrytt.

  3. Stig Siljedahl
    21. februar, 2010 at 13:36

    Jag måste säga att jag har full förståelse för hur Petter Northug reagerade efter dagens tävling!
    En av mina söner uppförde sig exakt på det sättet.
    Men han hade förstås ännu inte fyllt fem år… .

  4. 21. februar, 2010 at 13:40

    Til stig og Zorro…

    prøv selv
    .-= uralque´s last blog ..Blod tårer og smerte =-.

  5. Sivert
    21. februar, 2010 at 13:46

    @oralque: Flott svar,- men idagens verden skal det ikke være lov å være annerledes og ha egne meninger og gjøre det man føler for, alle skal støpes og formes i den samme formen.

  6. 21. februar, 2010 at 13:53

    det er så sant som sagt… vi MÅ være best og uniformerte… i indianernes verden var de som var annerledes hellige, ikke tapere…. ganske rart egentlig, kansje de var litt mer intielgente enn oss?

    «om ett menneske danser annerledes enn deg, kan det være att han hører en annen trommeslager enn deg?»
    .-= uralque´s last blog ..Blod tårer og smerte =-.

  7. Linda
    21. februar, 2010 at 14:21

    Jaja, kjempesynd på Petter… jeg er litt lei av Petter jeg, hva med dem andre skigutta da? Hadde Norge hatt kapasitet til å gått som et lag, så hadde det kanskje gått bedre.
    Og det at han ikke snakker med pressen. Dette er jobben hans! Hva om statsministeren hadde nektet å snakke med pressen etter en tabbe, og stengt seg inn på kontoret og furtet! Nå må dem bruke disse psykologene bedre slik at han lærer å takle både medgang og motgang..

  8. Chevy
    21. februar, 2010 at 14:32

    Har lagt merke til at hver gang en norsk ikke får gull finner folk en utenforliggende grunn, eller at det er en annen utøver sin feil at det gikk sånn.
    Eksempler: For kort pause i forhold til de andre. Feil vindforhod hver gang en norsk skal hoppe. En utøver skøyter noen meter for tidlig med den følge at de norske driter seg ut ved å protestere til høyeste hold. Feil smøring. En annen utøver saboterer ved å ødelegge staven til en nordmann. 2 russere som slo en nordmann ble raskt mistenkeliggjort for å være dopet. Og nå viser det seg at skiene til Nordtug er slipt i feil maskin? Er dette noe som kommer ut rett og slett for å være i forkant, og ha noe å skylde på når han ikke vinner neste gang?
    Jeg er sikker på at det finnes flere eksempler også, da jeg ser ganske lite på OL.
    Hvorfor går det ikke an å innse at det faktisk finnes fler enn de norske som er gode i verden, og faktisk kan slå de norske uten å jukse. Etter min mening er misforståelser og småfeil en del av spillet når stemningen er opphetet, og dette må alle nasjoner ta som en kalkulert risiko. Ingen saboterer med vilje, så sant de ikke doper seg da, men det er noe helt annet. Men her er det vel ganske strenge kontroller regner jeg med.
    For min del heier jeg mest på alle andre enn nordmenn selv om jeg er kav norsk. Er ganske enkelt lei av arrogansen og selvgodheten de viser utad.

  9. marco57
    21. februar, 2010 at 14:54

    Jeg sitter her og tenker på hvordan Petter må ha det etter nok et nederlag. Dette minner meg litt om den gangen Dæhli vart hausa fram som verdens beste langrens utøver. Før han virkelig vart kjempe god var han på folkemunne her på Øvre Romerike kjent under navnet strikkmotor Dælhi. Dette var faktisk noen år før han virkelig vart god. Han gjorde flere gode løp men når det virkelig gjalt under de største mesterskapene var han faktisk ikke så god, han kom langt ned på listene. Og ja pressen har også faktisk en kjempejobb og gjøre, det er faktisk lov til og bruke hode og skjønne at skuffelser ikke skal rippes opp i. Dere bør heller støtte utøverne på en positiv måte selv på dårlige dager. Dette er det jo noe dere ikke forstår og klarer og forestille dere ser jeg. At utøverne våre er gode er det ikke noen tvil om ellers hadde vi ikke hatt noen medaljer i det hele tatt. Media tror dem er guder på hvordan idrettsutøverne skal være, men prøv selv da. Vis deres styrke i langrenn og i skøyter og hopp. Tror faktisk at de fleste av dere knapt nok har hatt ski og skøyter på beina langt fra konkurert.

  10. Sivert
    21. februar, 2010 at 15:05

    @Linda: Jobben hans er å gå på ski,- og ikke å stikke trynet frem i media på kommeando og danse etter andre meninger hele tiden.

    @marco57: Helt enig med deg,- dem lager STORE helter og forbilder sålenge dem er øverst på resultatlista, og så river media dem ned igjen, uten å vise forståelse og empati i hele tatt,- omtrent som om Petter Northug er norges eiendom, fra innerst til ytterst.

  11. Bodil Nilsen
    21. februar, 2010 at 15:34

    Ja jobben til Northug er å gå på ski. Han har faktisk valgt det selv.Da må han også ta med seg alt som følger med den jobben av både godt og vondt. Det er jammen ikke alle forunt å ha hobbyen sin som levebrød. Han vil jo gjerne være i fokus når det går bra, og i tillegg er han jo kjent for å være en stor «brødkjæft». Dette må han ta høyde for i dårlige tider også. Kanskje han bør begynne å ta seg selv litt mindre høytidelig?

  12. marco57
    21. februar, 2010 at 15:40

    Ja nå følger jeg ikke så mye med på sport lenger nettopp grunnet media. Men selvfølgelig får jeg jo med meg det som står i media da. De har vært så utrolig flinke til og legge demper på at andre nasjoner også har gode utøvere. Dette er vel den typiske norske media holdningen. Særlig og hakke på søta bror. Som jeg sa tidligere gå i dere selv og støtt våre utøvere både i medgang og motgang. Tror dette vil gi dem litt ro i sjela så de kan fokusere på det som er jobben deres. For det har jo blitt full tids jobb for dem de siste ti årene. Det er ikke som før i tida da idrett var en fritids syssel uten betaling i KRONER men i form av medaljer og pokaler.

  13. 21. februar, 2010 at 16:12

    til Bodil Nilsen…. jeg har som mange andre(ca 95% av norges befolkning) ansett deg for å væare en av de mest supreste bloggsvarerne(du burde ha sponsorstøtte faktisk) men dettte var ett absolutt lavmålsvar… du kan jo 1000x bedre enn dette? hva gikk galt egentlig? dagsformen?eller rett og slett du hadde ikke dagen? hvordan ville du ha taklet det presset disse utøverne har????? trur faktisk ikke du ville ha takla det…. stådd der å grini på tv… fordi DET er jobben din. BS(står for bullshit) det er faktisk ikke jobben til noen av de… media skal selge, det er deres jobb og noen ganger må de gå over streken for å selge shiten til oss andre… og tårer selger stort…. den beste på laget var uten tvil northug, men hva med de andre?
    trur faktisk vi skal la trenerne påta seg ansvaret til å svare når det går galt… det er deres ansvar fordi de har ikke klart jobben sin… og den største ansvarsfraskriveren er pressen… de har faktisk så store krav til utøverne, til at de stille på pressens vilkår… ok at noen sier at uten pressen hadde vi ikke vist hvem northug er… og de har rett i det men uten northug og disse utøverne haadde pressen solgt mindre, så hvem som er avhengig av hvem er ganske klart for mitt vedkommende..
    og hvor blei gleden av? trur den forsvant ned i lomma på media monsteret….
    meningen med denne diskusjonen må nesten være: PRØV å sette dere inn i utøvernes situason… hva ville dere si da? bare et spm…
    .-= uralque´s last blog ..Blod tårer og smerte =-.

  14. 21. februar, 2010 at 16:35

    Hadde jeg opplevd det Petter opplevde igår så hadde jeg nok også oppført meg med samme «aroganse». Skjønner at han må ha vært jævla skuffa, og når han veit hvilke forventninger folk har hatt så trengte han vel ingen journalist til å trøkke det inn med t-skje rett etter løpet.
    Noen ganger må man få lov til å trekke seg inn i skallet sitt, tenke over ting og komme seg ut igjen på best mulig måte.
    Igår hadde han veldig uflaks pluss at han kanskje ikke var 110% i form som han har vært i hele vinter. Bedre lykke neste gang Northug! Vi heier fremdeles.
    Er det noen som fortjener et OL-gull nå så er det han!
    .-= Siven´s last blog ..I fengsel etter bildrap (fyllekjøring) =-.