Vurdert Psykolog Eller

Print pagePDF pageEmail page

Lurer på Frp`s byråd i Oslo har vurdert å gå til psykolog istedenfor å ikke våge å gå ut om kvelden ? Uansett hva grunnen er så er det ikke normalt å gå rundt å være redd for å gå ut, uansett årsak. Men etter det jeg forstår er hun redd for å bli voldtatt. Lurer på om hun har blitt voldtatt siden hun er redd for det ? Det virker ikke slik,- hun er bare redd for å bli voldtatt.

Greit nok at mange kvinner opplever å bli voldtatt og at det ødelgger mye av livet,- at de er redd for å gå ut forstår jeg utmerket godt. Men når en kvinne sier hun er redd for å å gå ut fordi hun er redd for å bli voldtatt, da burde hun kanskje vurdere å finne ut hvorfor hun er redd, fordi det er ikke en redsel som ikke er konkret,- og hun har lest i avisen og hørt på nyhetene, så blir hun redd,- hadde hun enda blitt redd for å oppleve å bli voldtatt pånytt etter et overgrep, da hadde jeg skjønnt det.

Tror helst det som skrives i avisene og er på nyheten som skremmer henne og gjør henne redd, ikke en bestemt hendelse og situasjon,- da bør du oppsøke psykolog Sylvi Listhaug, sikkert mange som kan hjelpe deg innen det feltet.

En annen ting, hun forslår å henge opp plakater i nabolaget eller i byen som har begått voldtekt eller man bruker andre kanaler for å varsle om hvem er dømt for voldtekt. Du vil vel ikke tilbake til 1840 årene vel Sylvi Listhaug ? Eller tilbake til steinalderen ? Da drev dem med offentlig henrettelse og halshugging av mennesker i Norge og hadde dem ikke fått dødsstraff ble dem stillt ut på torget slik at folk kunne spytte på dem og håne dem,- offentlig gapestokk. Og har man lest litt historie fra den tiden og om hvordan samfunnet var, så ønsker man ikke en slik tid tilbake,- det var temmelig kynisk og ekstremt kalde mennesker. Omtanken for andre mennesker og empatien satt like langt inne som herfra til Oslo og tilbake. Er det slik vi vil ha det ? Er det slik å forstå at vi vil tilbake til tiden hvor man  brydde seg like mye om naboen at man brydde seg null om han eller hun var død eller levende ? Og hvor menneskene hadde kun en tanke i hodet til ei hver tid,- hvordan overleve koste hva det koste vil ?

For å si det slik, slikt samfunn vil jeg ikke ha og i et slikt land vil jeg ikke bo,- da er vi kommet sålangt ned som vi kan komme, og mer ødelagt følelsesmessig kan man heller ikke bli når man bor i slikt samfunn,- da blir drap, voldtekter og overgrep ikke bare dagligdags, men det kan bli temmelig vanlig med drap hver time istedenfor, da kan det ikke bli verre. Bare å se på det idealsamfunnet til Frp, dem ser jo opptil alt som har med USA å gjøre,- enkelte byer i USA er det drap hvert femte minutt, selvom dem har verdens hardeste straffer. Er slik vi vil ha det ? Da våger ikke jeg å bo her, da kan begynne å spørre seg,- når er det min tur å bli drept eller bli  voldtatt ?

Tror du bør revurdere både din redsel for å gå ut og for å komme med slike hodeløse forslag om å henge folk ut i offentlig gapestokk,- foreslår du bruker psykolog til den hjelpen, dem har kompetanse for slike jobber.

Jeg vil heller ikke tilbake til 1840 – 1850 årene, men jeg vil fremover i tid,- og hvor vi mennesker får mer kunnskap og lærdom, enn å gå tilbake til ei tid hvor lærdom og kunnskap var på minussiden.

Slike metoder med offentlig gapstokk og offentligstraff er noe som dem bruker i Iran som er et muslimskland, der steiner dem flok ihjel i alle offentlighet. Er det dette som er det nye idealet til Frp og Sylvi Listhaug ? Lurer ?

En annen ting, påtide vi begynner å løse samfunnsproblemer på en skikkelig måte, og ikke bare ved hjelp av lettvinte løsninger og forslag, og det er også påtide å ikke bare komme med utspill i media som er populære blant velgerne, men komme med utspill som virkelig vil løse samfunnsproblemer på samtlige områder, ikke bare i forhold til vold, voldtekt og drap, men på alle områder,- men sålenge det ikke er populære saker, så vil det ikke skje, dessverre for både kvinner, menn og barn i Norge, vi må snu denne trenden er jeg stygt redd for før det ender helt galt avsted.

Vg , Vg ,

Stem:
Share

  39 comments for “Vurdert Psykolog Eller

  1. Hmm.
    23. februar, 2010 at 11:50

    Jeg er enig med deg i at det ville vært en kjip situasjon å gå i skjul hjemme de neste 50 årene av en frykt for at 20 menn venter bak en busk så snart du har gått 5 skritt ut døren.

    MEN: Kvinner må da være berettiget å være redde for å kunne bli voldtatt, ettersom dette er en konkret hendelse som skjer både titt og ofte. Kanskje frykten ikke er «konkret» slik som du hevder, men den er ikke akkurat irrasjonell heller.

    Det virker etter ditt syn som at kvinner først må ha blitt utsatt for en voldtekt før de etter din personlige mening rettmessig kan være redd for å gå ut. Dette blir feil.

    Du sammenligner også det å henge opp informative plakater, med å like godt kunne bedrive halshugging. Det var da en noe overdrivelse.

    La også merke til at du skrev:»Er det slik å forstå at vi vil tilbake til tiden hvor man brydde seg like mye om naboen at man brydde seg null om han eller hun var død eller levende?»

    Svaret på det er: Dersom naboen hadde begått en voldtekt mot noen andre, så JA.

  2. snellis
    23. februar, 2010 at 11:55

    Oser kvinneforakt lang vei. Vel, vel, vi får jo bare la voldtektsforbryterene holde på da, regjeringen bryr seg jo heller ikke…..

  3. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:01

    @Hmm: Kvinner skal ikke gå rundt å være redd for noe som helst,- det er hverken slik dem vil ha det vi menn vil ha det,- og mye av den redselen kan vi kreditere media for, som på død og liv må skrive mest mulig detaljert og gjøre kriminellehandlinger mest mulig grusom i sine skildringer, tror mye av denne redselen sitter i hva man får servert på et gullfat fra media, så si daglig, dette preger og påvirker mennesker, både kvinner og menn. Så dette er vel en baksidene av medaljen når pressen får fri tilgang til kriminalsaker og kan skrive fritt om disse, uten å måtte gå noen runder med seg selv, og må tenke på konsekvensene av slikt,- ser man bare på den ene faktoren her, så forstår man at enkelte mennesker blir redde, helt naturlig det,- men så kommer spørsmålet, skal mennesker som har sonet sin straff måtte «betale regningen» som media og andre forårsaker som gjør disse kvinnene redde ? Til det svarer jeg bestemt nei.

  4. Svein
    23. februar, 2010 at 12:01

    Du burde endre emne fra «Mine tanker og meninger» til «Mine bortforklaringer»
    Har lyst til å sette strek over alt det du har skrevet, og begynne på nytt.
    ————-
    SAKENS KJERNE :
    Stadig flere kvinner opplever forferdelige overfallsvoldtekter fra menn med innvandrerbakgrunn
    —————–
    Hva kan DU gjøre med det, om du legger vekk partiboka di og tenker på offeret i stedet
    for å gjøre saken til politisk pjatt ?

    Tror du våre politikere kan klare å samarbeide for å få frem nye tiltak som kan virke skremmende og forebyggende for de som utfører slike handlinger ?
    I løpet av 2 – 3 uker. Dette er en hastesak.

    Jeg regner med at DU har løsningen, så kom med den fort. For de voldtattes skyld.

  5. Christian
    23. februar, 2010 at 12:05

    Med all respekt, men jeg tror ikke du forstår hvor farlig Oslo kan være. Jeg regner med du er fra Alta riktig?) og heldigvis er ikke resten av Norge blitt slik som Oslo.

    Mange i Oslo er redde for å gå alene, og det med god grunn. De som ikke tar forhåndsregler i hovedstaden er dumme!

    At du velger å dedikere et helt blogginnlegg til at Listhaug trenger psykologhjelp vil jeg si er et godt eksempel på at du ikke vet hva du snakker om.

    Daglig blir folk ranet og overfalt i Oslo, det er blitt så normalt at det ikke får spalteplass lengre. Senest på søndag våknet jeg opp til at en kvinne var tilfeldig overfalt og knivstukket 7 ganger i ryggen bare et par hundre meter unna der jeg lå og sov.

    Jeg ble selv ranet i høst. Det gikk forsåvidt greit for seg, og jeg kom meg ut av det uten fysiske men. Påfølgende mandag leste jeg en notis der det sto at 7 stk var blitt knivstukket i Oslo den helgen. 7 stk er et høyt tall, og det er skremmende og tenke på hvor små marginer som egentlig skulle til for at jeg hadde blitt nummer 8 på den listen.

    Jeg har til og med en kompis som har blitt pistolranet to ganger fordi han har vært dum nok til å gå alene hjem fra byen.

    Slik kan jeg fortsette i evigheten! Poenget mitt er at hele blogginnlegget ditt er flåsete og at din virkelighetsoppfatning desverre ikke stemmer overens med realiteten i Oslo anno 2010.

  6. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:11

    @Svein: Ikke kom med innvandringspolitikken inni dette også, se på tallene,- dem er temmlig klare. 90% av alle begåtte voldtekter i Norge, begås i av en kvinnen kjenner og har i sin vennekrets og dem begås innendørs,- så dette som Sylvi Listhaug tar opp, gjelder ca 5% av alle begåtte voldtekter i Norge hvert år.
    Istedenfor å bruke gapestokk metoden som mennesket tydeligvis elsker, så er kanskje påtide å begynne å finne ut årsaken til hvorfor voldtekter begås og hvorfor det skjer, istedenfor å ty til lettvinte løsninger som vi har gjort i alle år mennesket har vært på kloden, og som har aldri har virket og aldri vil virke, da først begynner vi å nærme oss ei løsning som vi kan leve med, ikke før.
    Dette gjelder ikke bare voldtekt, dette gjelder på samtlige områder i samfunnet, først finne årsaken til det skjer, så gjøre noe med det,- men vi er enda ikke kommet halvveis sålangt i det arbeidet, fordi det er en såkalt upopulær sak og de politikerne som tar til ordet for dette blir ikke gjennvalgt, derfor kommer vi ikke videre,- så vi som stemmer ved valg, burde kanskje sende et signal om at det er dette vi ønsker og vil, istedenfor å ty til lettvinte løsninger som ikke virker. Og vi lever heller ikke i steinalderen, som nesten skulle tro når man ikke er villig til å gå grundig tilverks for å finne årsaken og så gjøre noe med det. Lettvinte løsninger og forslag har aldri vært svaret på «sykdomstegn» i samfunnet og ikke kommer dem til å bli det heller.

  7. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:17

    @Christian: Har bod 12 år i Oslo, kjenner byen inn og ut og alle veier, som min egen bukselomme,- og jeg har gått på gatene i Oslo til alle tider på døgnet og vært både edru og full, har aldri skjedd noe som helst, hverken med meg eller mine nærmeste,- og har gått gjennom de verste strøkene av byen kl 03 om natta også….men jeg påstand er, og ingen har til dags dato klart å motbevise det heller,- får vi som menn problemer ute på byen, så har vi i 99% av tilfellene åpnet kjeften selv først, som dem i sin tid ropte opp om blindvold, et ord som ikke eksisterer enn annet i media, i disse sakene så har også vedkommmende som fikk seg en over kjeften, også åpnet kjeften først og sagt noe vedkommende ikke burde….

  8. Duh
    23. februar, 2010 at 12:37

    Jeg finner ikke èn eneste god grunn til at voldtekstmenn ikke skal henges ut offentlig. Noe som kan gi meg en god grunn? Hadde det vært opp til meg hadde de fått et nakkeskudd rett etter at dommen falt og ferdig med det, raskt og greit. Det finnes forbrytere også finnes det voldtektsmenn. Voldtektsmenn har ikke livets rett, de har en alvorlig hjerneskade som gjør de til en trussel for andre mennesker og de bør rett og slett avlives. Har man denne innstillingen og er i stand til å gjøre noe sånt, er man ikke et menneske lenger og det er ikke noe som går over, det er en del av dem.

    Heng de ut med navn, bilde, telfonnummer og adresse. Eller enda bedre, bare heng de. Bruke tid og penger på voldtektsmenn…hvorfor? De er bortkastet luft og mat, og jeg forstpr ikke hvordan noen i fullt alvor kan diskuterer dette, noen prøver faktisk å forsvare de å si «nei, man må da ikke henge de ut offentlig»
    disse mennesken går jeg utifra også er voldtektsmenn, kun den type menneske kan få seg til å si noe så dumt.

  9. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:41

    @Duh: Enn med alle de uskyldige som blir anklaget ? Skal vi straffe familien og evt barn også til de som blir anklaget ? Hvor skal grensen settes ? Jeg anser slike utspill som dette som ren populisme og et forslag som preges å løse samfunnsproblemer på en lettvint måte, og som aldri har virket, og som aldri vil virke.

  10. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:45

    @Duh: Og når vi hengt uskyldige ut og ødelagt livet både til vedkommende det gjelder og hans familie, så skal vi i etterkant reparere skaden med noen kroner i erstatning, omtrent som om penger kan løse problemer for et ødelagt liv,- pemger ikke erstatte noe som helst, det er kun et betalingsmiddel ikke noe annet,- og enda har vi ikke skjønnt det.

  11. Duh
    23. februar, 2010 at 12:52

    Sivert:

    Ja jeg vet at desverre er det sånne som deg der ute. Du vil at alt skal være bra men du vil ikke gjøre noe for å oppnå det, kun diskutere detaljer, som for eksemple «hva med alle de uskyldige?»

    Enten har man voldtatt eller så har man ikke voldtatt. Har man voldtatt burde man bli hengt. Det vil stoppe det, den personen vil ikke voldta mer og den personen vil heller ikke spre genene sine videre.
    Hvis din sønn har voldtatt noen, beklager, men da har han ødelagt navnet til familien din. Det er han sin feil og han burde straffes for det. At andre mennesker ser på deg og din familie som dyr er forståelig, du har en voldtektsmann i familien. Hvis jeg hadde en sønn og denne sønnen voldtok noen, hadde jeg mest sannsynlig drept han. Hvordan kunne jeg la være? Jeg har ikke hjerte til å la et sånt monster gå løs, sønn eller ikke sønn.

    Men vi kan selvfølgelig gjøre det på din måte, diskutere og kaste bort tiden på tull men kvinner blir voldtatt igjen og igjen. Dette bare fortsetter og fortsetter på grunn av pyser som deg. Hvis vi hadde reagert og gjort noe hadde ikke dette vært et problem lenger.

  12. frederikke
    23. februar, 2010 at 12:54

    hmm.
    fint at mannfolk engasjera se i debatten.
    husk likevel på at d kan være vanskelig for dere å sette dere inn i en frykt som dere ikke kjenner.
    d er en ting ( og en skummel ting, som e håpe e slippe å oppleve) å bli ranet, men å bli voldtatt….
    tro me. d har skjedd me, om enn ikke ute på gata.
    E brukte 4-5 år før e følte me «frisk» igjen, og føle me fremdeles ikke helt «riktig» etter 8 år..

    D verste er tanken på at han har gjort d med flere. har d fra ganske sikre kilder at d gjelder 5 jenter, og muligens flere, etter meg..
    E e å litt skeptisk til å henge opp plakater av alle mulige som har blitt dømt for noe,
    men gjengangs-overfallsmenn?
    ka beskytta vi dei for?
    samtidig, så e d en tanke, at om vi ser for mange sånne plakata, så kan vi plutselig bli redd for alle som bare ligner litt…

  13. Duh
    23. februar, 2010 at 12:56

    Og jeg vil legge til, de uskldige som blir anklaget for voldtekt, de har nok gjort noe feil skal du se. Jeg har vært med flere kvinner over to tiår, men har aldri, ikke èn eneste gang blitt anklaget for noe sånt. Hvorfor? Fordi jeg jeg oppfører meg som en mann.

  14. Sivert
    23. februar, 2010 at 12:59

    @Duh: Det var ikke det det forslaget til Listhaug gikk utpå, det går på dem som blir anklaget,- det finnes faktisk temmelig høy prosentandel som blir anklaget for ting som er ikke er sant, må jeg nevne f.eks Fritz Moen,- hvor mange slike ofre skal samfunnet skape selv ? Det er vel ingen som tror at selvom han fikk flere millioner i erstatning at det gjorde livet hans bedre ? Penger er kun betalingsmiddel, uansett hvordan vi vrir og vrenger på det,- og jeg faktisk tilhenger av å løse problemer på en skikkelig måte, og ikke bare løse dem på en liksom måte,- vet også mannfolk som blir voldelig i fylla og har slått kjærringa både gul og blå, som har gått til psykolog i 4 mnd og så sier dem at de har sluttet å slå,- julenissen tror sikkert på dem og vil godta forklaringen, men jeg gjør det ikke,- til det er mennesket formye sammensatt og kompleks, hadde dem gått til psykolog i 6 år, så skulle jeg begynnt å tro på dem, men knapt nok da. Så dette er ren stemmesankings forslag, hverken mer eller mindre,- som jeg sier, probloemet med kriminalitet i samfunnet er sykdomstegn på samfunnet vi lever i,- og det må løses med skikkelig midler, og ikke med lettvinte løsninger.

  15. Sivert
    23. februar, 2010 at 13:05

    @frederikke: Du sier noe viktig det, vi kommer til å se fanden på høylys dag hvis vi henger opp slike plakater, da vil det oppstå likhetstrekk mellom de vi henger opp og noen vi vet hvem er, så begynner vi å henge ut mennesker som ikke er på plakatene i tillegg,- Det vi ser til ei hver tid er ikke bestandig slik ting faktisk er,- vet selv om politijurister som har sluttet i jobben, fordi dem oppdaget at det dem hadde trodd var slik dem hadde sett det, ikke var slik likevel,- derfor er det å være vitne i en straffesak ekstremt vanskelig sak, da vårt syn kan lure oss trillrundt.

  16. gabru
    23. februar, 2010 at 13:13

    Den som har skrevet «Vurdet psykolog eller» innlegget kommer med veldig masse harde påstander. Men forklaringene og grunnlaget klarer jeg ikke å henge med på.

    En del av forklaringen som skrives er:
    «Du vil vel ikke tilbake til 1840 årene vel Sylvi Listhaug ? Eller tilbake til steinalderen ? Da drev dem med offentlig henrettelse og halshugging av mennesker i Norge og hadde dem ikke fått dødsstraff ble dem stillt ut på torget slik at folk kunne spytte på dem og håne dem,- offentlig gapestokk.»

    Dette er etter min mening langt utenfor saken og har liten eller ingen forbindelse med hva Frp politikeren foreslår. Det er ikke noe allment akseptert faktum at det å publisere bilder eller plakater med informasjon om kriminelle folk er et steg tilbake mot steinalderen. Aviser, internett og TV publiserer bilder av folk med diverse negativ informasjon hver eneste dag, og det er en kjent sak at mye av den informasjonen som gis ut faktisk ikke stemmer og i alle fall ikke er beviste fakta. Betyr det isåfall at vi allerede har gått tilbake til et stadie lenge før steinalderen?

    Jeg selv har inntrykk av at problemet med overfall og voldtekter er et økende problem, og at noe bør gjøres for å forbedre situasjonen. Jeg forstår veldig godt at damer er redde for å bevege seg utendørs, særlig på kveldstid. Å påstå at damer som er bekymret for dette trenger psykolog, synes jeg er usaklig. Mange (inkludert meg selv) har noen i omgangskretsen som har vært utsatt for overfall eller forsøk på overfall og da synes jeg det er berettiget å være redd for dette. Antallet lottovinnere i Norge hvert år og antallet brutale overfall er ikke så veldig langt unna hverandre. Uten å ha nøyaktige tall mener jeg at antallet som har vært involvert i overfall er større. Etter min mening synes jeg din argumentasjon gir like stort grunnlag for å sende alle som bruker penger på lotto hver uke i den tro at de kan vinne, til psykolog som de som er redde for å bli overfalt.

    Jeg tror personlig at det å henge opp bilder av kriminelle dømte voldtektsmenn kunne hjulpet og vært et pluss for tryggheten i samfunnet som helhet. Særlig i tilfeller der det er snakk om grove overfall gjentatte ganger, og bevisene er helt klare. Jeg tror dette kunne virket forebyggende og hindret mange kriminelle i å begå overfall. Strengere straffer synes jeg også helt klart er på sin plass for denne typen overfall! Det jeg imidlertid har mest tro på er å organisere «feller» for overfallsmenn i form av at politiet plasserer ut damer som «lokkeduer» for overfallsmenn og at politiet er i beredskap og arresterer idet det kommer et overfallsforsøk. Det er muligens et kostbart prosjekt, men med litt god organisering og planlegging tror jeg det kunne virket bra og forhindret at overfall ble fullbyrdet.

    Jeg har fått med meg at forfatteren av det opprinnelige blogginnlegget sannsynligvis ikke er FrP (det er ikke jeg heller) og at han ser på opphenging av bilder av overfallsmenn som et skritt mot steinalderen. Men med så krasse påstander hadde jeg forventet noen meninger om hva som burde gjøres istedetfor forslaget om opphenging av bilder. For jeg går ut i fra at du ikke synes det er helt okei å sitte og se på at ting blir verre og verre uten å gjøre noe med det?

  17. gabru
    23. februar, 2010 at 14:47

    Sivert skriver også: «Det var ikke det det forslaget til Listhaug gikk utpå, det går på dem som blir anklaget,- »

    Dette er direkte feil. Det som står i innlegget i VG er:

    «Listhaug, som er byråd for velferd og sosiale tjenester i Oslo og sentralstyremedlem i Frp, mener personer som blir dømt for overfallsvoldtekt, bør henges ut med navn og bilde.»

    Det er et hav av forskjell på å bli anklaget for noe og på å bli dømt. I tillegg finnes det mange saker med folk som er dømt for gjentatte overfall der bevisene er helt klare både i form av video, DNA og diverse veldig pålitelige vitneforklaringer. Og det er i sånne tilfeller jeg mener at forslaget til Listhaug absolutt er verdt en debatt!

    Når man er så engasjert som mange her på bloggen er, så er det jo et greit utgangspunkt og i alle fall holde seg til fakta.

  18. Svein
    23. februar, 2010 at 14:48

    gabru – godt skrevet !!

  19. Sivert
    23. februar, 2010 at 15:06

    @grabru: Uansett om hun foreslår for dem som er dømt eller ikke dømt eller hva,- så bygger vårt rettsystem på at når man har sonet sin dom, så er man ferdig med saken og skal behandles som alle andre,- det er også faktisk straffbart i Norge å mobbe, trakasere eller henge ut folk som har sonet sin dom, nettopp på bakgrunn av det rettsprinsippet. Og jeg vet om tilfeller om hvor folk har gjort dette på egenhånd ovenfor en pedofil, hva skjedde ? En mann som lignet på vedkommende av utseende, ble skamslått så han havnet i respirator, fordi folk trodde og antok at det var han,- men sannheten var et vedkommende det gjaldt og som dem ville henge ut, bodde i en helt annen kant av denne byen, 2 mil unna,- er det slik vi vil ha det ? Skal vi gamble med folks sikkerhet for urettmessig bli anklget og skamslått ?

  20. The golden Ballerina
    23. februar, 2010 at 15:40

    At Sylvi Listhaug burde søke psykolog hjelp var min første tanke da jeg leste at hun var redd for gå ut når det er mørkt. Jeg synes heller ikke Oslo er et videre «hyggelig» sted alltid når det er mørkt… Men hvis dette er en frykt som er hemmende for henne må hun faktisk gjøre noe med det.

    Som vanlig tror ikke jeg dette er et gjennomtenkt forslag, jeg tror dette er et aldri så lite utspill for å få tryne sitt i VG. Men om hun er redd på orntlig… da må hun gjøre noe med det. Dessuten tviler jeg sterkt på at offentlig gjøring av disse menneskene hadde vært til hjelp for henne… hun hadde sikkert bare begynt å se seg rundt etter de menneskene det gjelder… og frykten hun bærer på hadde bare blitt paranoia.

    Om man skal bekjempe overfalls voldtekter er det nok andre ting som hadde vært mere effektift enn det hun foreslår også…

  21. Svein
    23. februar, 2010 at 15:45

    @Sivert : Det kan være en fordel å holde seg til saken vi diskuterer NÅ – OVERFALLSVOLDTEKTER UTE PÅ GATA,
    tallene er temmelig klare ja.

    Hvorfor prøver du å vrenge på dette ?
    Det er ikke nødvendig å utrede mer rundt dette. Heh, hvorfor voldtekt skjer? Har du ikke fått det med deg?
    Bruk Google !

    Du forstår sikkert at jeg ellers ikke er tilhenger av voldtekt !
    Hvor lenge mener du at det må utredes?
    Hvorfor er du så skråsikker på at andres løsninger ikke virker
    uten å ha prøvd dem ? Har du på dette punktet mye høyere moral enn hva du har ellers mht samvittighet for å beskytte ofrene som det stadig blir flere av ?? Har du forresten barn ?
    Du kan jo prøve deg på litt tankespinn…

    Det går personer ute blant oss som helt klart ikke har noe
    der å gjøre. I mitt hode er rettferdighet å bekjempe personer
    som er en trussel mot andres liv og helse, nær sagt med alle
    midler. Personer som voldtar, knivstikker, dreper og driver
    annen alvorlig terror mot uskyldige kan ikke tas demokratisk eller med dialog. Ja, du kan gjerne synes synd på dem enten de er fra Somalia, Irak, Norge eller en hvilket som helst annet land..
    Men de har ingen rett til å ferdes sammen med andre mennesker.
    Det å sette hardt mot hardt er eneste løsningen.

    Hvor synes du grensen bør gå for offentliggjøring
    av bilder? Det har jo blitt offentliggjort bilder
    tidigere ? Mener du f.eks at barnemorderne fra Baneheia burde vært beskyttet mot dette ?

    Over 80 % synes Listhaugs forslag er bra.
    Det hadde nok verken du eller VG regnet med.
    (Ref : Avstemning VG Nett)

    Vel, vi kan nok sitte foran dataskjermen og skrive,
    og føle oss litt viktige når vi legger ut meningen vår.
    Men det beste hadde jo vært om det hadde vært tverrpolitisk
    enighet om å slå hardt ned på problemene, i stedet for
    å pissprate og prøve å slå politisk mynt frem og tilbake.
    Temaet er alt for alvorlig til det.
    Det blir dessverre mye bortkastet tasting og prat om slike ting.
    Og så ender det ut i ingenting – nok en gang.

  22. 23. februar, 2010 at 15:58

    I sånne tilfeller burde man dra til psykolog!
    Alle jenter har vel en slags frykt for å bli dratt inn i et smug, voldtatt og slått halvt til døde, men man pleier ikke å være redd for å gå ut for det!
    Jeg er iallefall ikke det.
    Er mer redd for å bli påkjørt i byen på dagtid enn å bli voldtatt på kveldstid =P

    Kjenner folk som har flytta fra fredfulle Hønefoss til viltre Oslo, men aldri hørt at de har vært redde for å leve et normalt liv. At dom unngår å gå aleine rundt på natterstid kan vel kanskje kalles sunn fornuft.

    Selv har jeg bare vært direkte redd for voldtekt da jeg bodde i England. Var en periode det skjedde mye ekkelt rundt ved der jeg bodde, men det ente bare med at jeg droppa å lese avisene. Det var jo lokalavisa som gira meg opp =P Også har jeg gått aleine rundt i London en natt! Da var jeg også småredd, men det var fordi jeg var et ukjent sted og alene på natterstid. Det hele endte med at jeg lot som om jeg snakka i telefonen mens jeg prøvde å finne fram til Hotellet jeg bodde på. Etter mye om og men så fant jeg heldigvis fram ^^, Uten at det skjedde noe skummelt.
    .-= Siven´s last blog ..Happy anniversary! =-.

  23. gabru
    23. februar, 2010 at 16:01

    Det jeg er enig med Sivert i, er at opphenging av bilder/plakater med krimielle KAN føre til enkelte uheldige hendelser. MEN det kan absolutt ALLE tiltak.

    Poenget er å finne de tiltakene som gir MINST antall uheldige hendelser totalt sett. Det at du kjenner til en enkelt uheldig hendelse som konsekvens av at en kriminell har blitt hengt ut, betyr ikke nødvendigvis at det å henge ut kriminelle ikke fungerer. Det kan jo hende at den samme uthengingen av vedkommende har forhindret 10 andre overfall. Isåfall har vel tiltaket vært vellykket? Man må se på den totale sammenhengen, og da er ikke et enkelt tilfelle noe som beviser at et tiltak er feilslått.

    Så svaret mitt er at hvis det at en uskyldig blir banket opp, kan forhindre at 10 andre uskyldige blir banket opp eller voldtatt, så JA, da er det sånn jeg vil ha det!

    Jeg har ikke noe statistikk å vise til for at opphenging av bilder/plakater av kriminelle vil ha forebyggende effekt, men jeg synes det HØRES UT SOM et bra tiltak som KAN ha forebyggende effekt og som er verdt å teste ut. Hvis du sitter med statistikk eller andre opplysninger som viser at dette IKKE har forebyggende effekt så kom gjerne med det. Men jeg skjønner ikke at du kan avfeie Listhaug sitt forslag så bastant, dersom du bare bygger dette på enkelttilfeller av den typen som du nevner i innlegget ditt over her……!

  24. 23. februar, 2010 at 16:05

    Også må jeg spørre deg hvor du får leserene din fra Sivert… Hehe, når jeg poster litt denne type innlegg så er det ingen som bryr seg(kan ha noe med at blogg.no er stortsett fjortiser…).
    Eneste som tok helt av var da jeg skrev om at jeg ikke var noe fan av tenåringer som så på babyer som vesker og trodde morsrollen var et liv i sus og dus. Da fikk jeg plutselig halve bloggNorge på nakken og fikk t.o.m hatbrev på facebook =P
    Syns det er bra at du tar opp denne type ting! Spesielt bra syns jeg jo det er når jeg er enig i det du skriver, hehe.
    .-= Siven´s last blog ..Happy anniversary! =-.

  25. Sivert
    23. februar, 2010 at 16:08

    @gabru: Ikke bare kan føre til uheldige episoder,-. har du ikke fått med deg når England prøvde seg med lignende i et forsøksprosjekt ? Skjedde raskt 7-8 drap etterpå, og attpåtil på uskyldige mennesker,- så det er bare å prøve, virkningen kommer fort og den kommer hardt, og den vil enten vi vil eller ei, ramme uskyldige mennesker,- da er vi etter min mening enda kortere i vår kamp mot kriminaliteten og vi har da «legitimert» vold mot uskyldige mennesker.

  26. Sivert
    23. februar, 2010 at 16:10

    @siven: Godt spørsmål,- ikke vet jeg, men når jeg skriver, så tenker jeg at det skal bli debatt, både om kontroversielle temaer og andre,- det er fordi vi mennesker trenger av og til å tenke over ting og vurdere ting, fra ulike synsvinkler, finnes ikke enkle svar på kompliserte spørsmål 😉

  27. Sivert
    23. februar, 2010 at 16:17

    Det var også ei lovendring som Stortinget gjorde under Bondevik1 regjeringen som også rammer menn som blir falskt anklaget for voldtekt, noe jeg reagerte temmelig kraftig på. Det var at kvinner som anklager en mann for voldtekt, som viser seg å være falskanklagelse, så kan ikke mannen saksøke denne kvinnen, slik som dem kunne før,men det må være politiet som evt tar ut tiltale på falskanmeldelse, hvis dem ønsker det. Dette skjedde etter stort press og bråk fra Kvinnegruppa Ottar, da ei dame ble dømt for falsk anemledelse etter en mann hadde saksøkt henne, men da endra Stortinget loven, slik at menn ikke kan saksøke en kvinne for falskanklagelse for voldtekt.

    Etter min mening blir det da ikke likhet for loven mellom kvinner og menn…noe som burde vært rettet oppi etter min mening, vi kan ikke ha forskjellig rettspraksis bassert på hviket kjønn man tilhører.

  28. gabru
    23. februar, 2010 at 16:46

    @Sivert:

    Hvis du kan vise til at ordningen er prøvd ut tidligere i England og at det totalt sett har hatt negativ effekt, så er jo det tusen ganger mer relevant enn «at du kjenner til et tilfelle der en fyr ble banka opp»…. Har du link til noen reportasjer som viser dette du snakker om her? (For eksempel det fra England som du snakket om?)

    Ellers skal jeg ikke påstå at jeg svet ikkert at tiltaket med opphenging av bilder vil virke positivt, men jeg synes det høres ut som noe som KAN virke positivt og som er verdt å sjekke ut. Vi kan alle trekke fram enkeltstående eksempler på at noe slår riktig eller feil ut, men man kan ikke se på enkelttilfeller i et spørsmål som dette!! Man må se på summen av de totale virkningene, for å si om noe virker eller ikke virker. Man kan ikke si «en uskykldig person ble banket opp, så derfor kan vi ikke bruke dette virkemiddelet»…. man må se på om dette totalt sett vil føre til en økning eller en nedgang i antall overgrep.

  29. JA!!
    23. februar, 2010 at 16:53

    Om ikke bilder, så iallefall straffer så det svir!!! Synes kastrering er den beste løsningen. Straffene er så latterlig lave at det er en hån mot offeret. ja slik vil gamle Norge ha det!!!!

  30. Ole B.
    23. februar, 2010 at 17:48

    Plakater på byen blir vel for dumt, Internet er bedre ett sted for voldektsmen listes slik at allmenheten vet hvem er de og ta forholds regler.

    En hjemmeside med tittel exempel: http://www.voldtektsmann

    Jeg tør ikke å gjøre det fordi man blir dømt her i dette landet for å henge ut andre.
    Tør du?

  31. Lise
    23. februar, 2010 at 19:24

    La offeret bestemme om overgriper skal henges ut, sier jeg. Da er man kvitt belastningsproblematikken.
    Kjempebra forslag fra Listhaug!

  32. tante 666 Adolf Beate
    23. februar, 2010 at 19:39

    Du trenger vel ikke og ha vært voldtatt tidligere for og være redd voldtekt, tulling. Den dagen du for voldtatt en av dine nærmeste, for nok pipa di en annen lyd. Men som alle andre velmenende pjattmakere regner du vel med at, det skjer ikke meg, men naboen og da er det jo ikke så nøye. Folk som er så forskrudde i skallen at de voldtar trenger ikke psykolog, men et godt hampetau…
    Herregud, blir dere ikke leie av og lifle og sleike kriminelle i ræva…

  33. euqid
    23. februar, 2010 at 20:20

    God og gjennomtenkt blogg!!! Frepperne har visst enorme problemer med å forstå at kompliserte samfunnsproblemer ikke løses på rema 1000-vis…Men så henger de langt bak når det gjelder skolegang og så…

  34. Sivert
    23. februar, 2010 at 21:16

    @tante: For å si det slik,- hadde jeg kunnet og hadde jeg villet ( det stod på viljen ) så hadde jeg kunnet gjort noe med denne problematikken, men jeg takket nei i sin tid ( 7år siden )fordi jeg den gang fikk til svar, at skulle min løsning bli satt ut i livet og gjort allvor av, så blir det forlite jobb til dem innen kriminalomsorgen og politiet, da takket jeg nei til å komme med løsningsorienterte forslag, det var når Odd Einar Dørum var justisminister siste gang,- så tannløs gubbe og så lite handlekraftig gubbe har jeg aldri vært borti…..som euqid sier,- dette er et samfunnsproblem, og samfunnsproblemer løser man ikke på Rema1000-vis, man tar det skikkelig,- oppskriften fikk Dørum, ville han ha den ? NEI,- og Høyre og Frp vil enda mindre ha den, fordi den virker og er ikke Rema100-forslag….men jeg skal få den igjennom åkke som, når jeg er i Oslo om ikke forlenge.

  35. gabru
    23. februar, 2010 at 21:50

    @Sivert

    Takket du nei til å løse denne problematikken mest pga viljen? Så hvis du hadde villet så kunne du ha hindret at masse folk hadde blitt overfalt de siste 7 årene, men du ville ikke? Hva er løsningen? Er den hemmelig siden du ikke har kommet med et eneste forslag til hva som er bedre metoder enn å henge opp plakater/bilder?

  36. gabru
    23. februar, 2010 at 22:04

    @Sivert
    Ellers får jeg benytte sjansen til å si takk for en fin debatt og interessant blogg. Som du skjønner er jeg uenig med deg på dette punktet, men jeg setter pris på diskusjonen og på at forskjellige sider av denne saken kommer fram. Hva som er best løsning vet jeg ikke, men jeg føler at NOE må iallefall gjøres og at det vil være for dårlig å bare beholde ting som de er nå rundt denne problematikken…. Lykke til med videre blogging og håper på flere bra diskusjoner! 🙂

  37. 23. februar, 2010 at 22:07

    Kanskje frøken Listhaug burde reise tilbake til bygda, og søke jobb på et eldresenter? Oslo er vel for stor og skremmende for henne.

  38. Terese
    23. februar, 2010 at 22:52

    Jeg ble ranet og «nesten» voldtatt for over 20 år siden, og jeg er enda livredd for mørket, var for lyder og brå bevegelser.Og sexliv? Det eksisterer ikke en gang. Jeg stoler ikke på NOEN.! Så hvorfor i svarte F skal vi beskytte kriminelle på noen måte? Fengsel i korte perioder er feil svar, det hjelper ingen ting. HHeller ikke lange straffer, da får de jo god tid til å planlegge og drømme om sitt neste offer da. Kapp ballene av de og bli ferdig med det. Det er faen meg så sykt det landet vi bor i, at det er helt ubeskrivelig. Kunne ha skrevet side opp og side ned om det, men det gidder jeg ærlig talt ikke. Her i landet er den kriminelle som beskyttes, ikke offeret.
    Så for meg må de mer enn gjerne henge opp plakater. En ny sjanse liksom, det burde de vel jaggu meg ha tenkt på før de ødela livet til folk.

  39. tante 666 Adolf Beate
    24. februar, 2010 at 19:23

    Samle sammen svina. Lag såpe, blomstermuld og lampeskjermer av dem og resirkuler restene til biodisel. Så tror jeg nokk det bli slutt med og vifte med pesseluren der den ikke høre hjemme ganske fort!