Folk burde skamme seg

Print pagePDF pageEmail page

Ser nå idag at den bortførte kvinnen Faiza Ashraf ( 26 ) er blitt funnet drept,- og hun ble funnet etter at 25 åringen som er siktet i saken hadde tilstått drapet og forklart hvor hadde gjort av liket.

Nå har det vært mange som har tatt seg friheten til å spekulere vilt i både media og ellers, om hva som har skjedd med denne kvinnen. Noen har hengt familien ut og sagt at hun mest sannsynlig er ut satt for tvangsekteskap og noen har angrepet innvandrerne for denne kriminellehandling,- og det fantastisk rare er, ingenting av folks teorier stemte.  Han som har tilstått drapet og bortføringen, beskriver politiet selv slik:

*Sitat* Han er en 25 åring etnisk nordmann, som har tilstått å ha bortført henne og drept henne *Sitatslutt*

Jeg synes det er en skam at folk får seg til å sitte å spekulere helt vilt om kriminalsak som politiet ikke var i nærheten å oppklare, og som ikke engang politiet på det stadiet ikke var i nærheten  av å finne kvinnen, men folk visste svaret,- både tidligere politifolk visste svaret, selvom han ikke jobbet med saken engang og den vanrlige hvermansen i gata visste svaret,- ikke måte på hvor dyktig folk utgir seg for å være, men istedenfor å være dyktig flink, så oppfører folk som tullinger, er en skam.

Får håpe disse som var så flink og dyktig, kanskje lærer at det ikke er lurt å åpne kjeften formye om ting dem ikke har greie på og vet noe om,- og ikke kom med bortforklaringer, tar seg svært dårlig ut, men heller hvis at dere «har baller» til å be familien om unnskyldning, men det er formye forlangt ?

Oppdatering 26.02.2010 : Idag kommer det frem at han drepte jenta for å bli kvitt gjeld han hadde opparbeidet seg,- og at han var kroppsbygger og trente mye. Minner dessverre mye om en som har brukt mye anabolesteroider og annet dop,- det er kanskje derfor hodet ikke fungerer som det skal ? Man er temmelig kald og kynisk når man dreper et menneske for å bli kvitt pengegjeld man har opparbeidet seg. Håper begge disse får maks straff, og må sone fulltid,- dem fortjener ikke mindre. Slik går det når man har hodet til pynt og ikke bruker innsiden av hodet til det skal brukes til.

Tv2 , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg , Tv2 , Vg ,

Stem:
Share

  69 comments for “Folk burde skamme seg

  1. Lars Vegas
    25. februar, 2010 at 12:34

    To spørsmål som dukker opp umiddelbart og som jeg mener er unnlatelsessynd av pressen å omgå: Politiet hadde kontakt med Faizas telefon i over to timer men klarte altså ikke triangulere hvor mobilen hennes befant seg. Hvor jævla treige er de egentlig? Prøvde de i det hele tatt? En telefon til Telenor/Netcom så er du igang og du kan sende ut både bil og helikopter rett dit mobilen befinner seg. Det er teknisk nsett ufattelig enkelt. Men du må først få hodet ut av ræva….

    Det andre er angående dette forbanna vitnet som så Faiza slåss og bli bært og kastet i bagasjerommet på en bil. Dette mennesket «vurderte å stoppe og vurderte å ringe politiet»… WTF? Det er faen ikke noe å vurdere!! Hva faen slags menneske er dette?

  2. Sivert
    25. februar, 2010 at 12:37

    @Las Vegas: Det kan du si, mennesker er totalt tanketom, og gir fan, for å si det pent,- det er vel blitt så vanlig med drap at folk gir fan i andre mennesker og bare tenker på seg selv og er seg selv nærmest, da blir det sånn.

  3. Kjetil
    25. februar, 2010 at 12:42

    Til Lars.

    For det første.. så får dem ikke nøyaktig posisjon hos telenor eller netcom.. de får nærmeste basestasjon. og enn basestasjon kan dekke ett ganske så stort område. mange mils omkrets faktisk… så det du sier om at det er så teknisk sett enkelt. det stemmer ikke…
    Men ja, ting kunne kanskje vært gjort anderledes. men er lett å være etterpåklok..

  4. Sivert
    25. februar, 2010 at 12:50

    @Kjetil: Som vitne til at en kvinne blir dratt inni en bil, og ser hun sloss imot,- det vitnet bør gå i seg selv å tenke litt over hvordan vedkommende reagerte og hva hun/han gjorde,- hadde dette vitnet stoppet og så ringt politiet, så hadde kanskje denne jenta vært i livet idag, men istdenfor så valgte vitnet å være direkte feig, og hvis dette vitnes måte å reagere på er blitt vanlig i Norge, så er det stort håp for folk å berge livet hvis man skal havne i en slik situasjon eller skulle trenge hjelp fra andre mennesker.

  5. partysvenske
    25. februar, 2010 at 12:52

    Helt enig med dig Lars. Civilkurage tycks ha försvunnit in i glömskan hos folk flest… 🙁

  6. Raymond
    25. februar, 2010 at 12:58

    Lars Vegas: Mobil Triangulering kan kun gjøres når man har tre signalmaster å gå ut i fra… Man trenger som kjent tre koordinater for å finne et fast punkt… Mener å huske at det i denne saken kun var en mobilmast i området som tilhørte Netcom… Man kunne derfor ikke anslå posisjonen nærmere en at hun var i området innen dekningsradiusen.

    Ang. å skamme seg så tror jeg ikke man så lett skal peke på den almenne offentligheten men heller prøve å fokusere på medias vinkling av saken… Media skaper ofte offentlighetens reaksjon…

    Raymond

  7. Sivert
    25. februar, 2010 at 13:04

    @Raymond: Også en visse andre personer har vært i media så spredd ut spekualsjoner som var skikkelig spekulasjoner, det gjelder både en eks politimann og viss andre,- også vanlig folk har i sine kommentarer på diverse nettsider sittet å spredd spekulasjoner ut ifra sine holdninger til andre mennesker og sin livlige fantasi.

  8. Lars Vegas
    25. februar, 2010 at 13:07

    Til Kjetil; Dette vet du ingenting om. 06.45 ringte Faiza politiet første gang. Først etter 09.00 begynte de sporingen og fant ut at signalene fra den SISTE samtalen kunne spores til basen på Dikemark. Deretter sjekker de bagasjerommene på biler i området FRA FORMIDDAGEN (politiets egen vage tidsanvisning) frem til midnatt. Da er hun for faen allerede nedgravd. Det som mangler komplett her er viljen til å ta hennes første oppringing alvorlig fra første stund. Posisjonen på mobilen burde vært et tema 06.46, ikke etter 09.00. Joda det er enkelt. Politiet er inkompetente i denne saken, og medienissene i DB og VG sover som vanlig i timen. Og dette vitnet burde skamme seg så inn i helvette.

  9. Mohamed
    25. februar, 2010 at 13:08

    Det har blitt en tendens til at det ikke spiller noe rolle om folk av muslimsk opprinnelse blir drept, eller ikke får nødvendig hjelp når det står til fare for liv og helse, det har vi sett bevis for med blant annet ambulanse tilkallinger. Norge bør heve straffe reaksjoner for mord til i hvertfall 50år i fengsel. Tenk at noen kan ta seg til rette å ta livet til et annet menneske, Og det spiller ingen rolle om du gjør det fordi du er soldat,og har fått komando til å drepe. Alle som dreper et med menneske uansett hudfarge eller relgion er noen udyr.

  10. Lars Vegas
    25. februar, 2010 at 13:10

    Og Raymond; hva er rasjonalen din? At siden de (alt for sent) ikke har nøyaktig posisjon så er det greit å sitte stille? Reaksjonen til politiet er helt korrekt, bortsett fra at den kommer over to timer for sent.

  11. Sivert
    25. februar, 2010 at 13:28

    @Mohamed: Et menneskeliv er null verdt i Norge, slik som det har utviklet seg de siste årene,- og istedenfor at vi mennesker våger å gå litt i oss selv og se hva vi både sier og gjør mot andre mennesker, så velger enkelte å gå på religionen til folk, fordi det er mindre ubehagelig for dem som gjør det.

    @Lars Vegas: Lurer enda på hva det såkalte vitnet tenkte på når hun ikke stoppet og ville hjelpe jenta,- tenkte hun med ræva eller halsen ? lurer

  12. sanju
    25. februar, 2010 at 13:41

    Jeg er helt enig med lars vegas!! Norsk politi burde skamme seg, de suger!

  13. Kjetil
    25. februar, 2010 at 14:05

    Hvor har du denne infoen fra Lars vegas at de kan finne nøyaktig info på hvor hun befant seg. det er som Raymond sier. men om du mener det kan gjøres. så vil jeg gjerne ha patent på den «teknologien» som du mener kan brukes her.

  14. Kjetil
    25. februar, 2010 at 14:08

    vet at de kan triangulere. men når det kun er 1basestasjon som dekker det området blir det litt vanskelig:)

  15. Sivert
    25. februar, 2010 at 14:22

    @Kjetil: En ting er hva politiet kan gjøre, noe som ogfså bruker å ta tid å få gjort, men vi som enkelt mennesker må bli bedre på å vise at vi bryr som oss om andre, og vise handlekraft,- ser man at en kvinne eller mann blir utsatt for noe, så bør man reagere både med å gripe inn selv og samtidig ringe politiet,- nytter ikke vente i 12-13 timer, og så ringe politiet, noe vitnet i denne saken gjorde, helt utrolig spør noen meg.

  16. stian
    25. februar, 2010 at 14:24

    Før du skriver et nytt, langt, usakelig blogg-brev: ta med alle fakta. Det var en pakistaner som bestilte drapet. Pass deg før du kaster ut rasisme-beskyldninger, din forbanna fjott.

  17. Katrine
    25. februar, 2010 at 14:26

    feil. Det er riktig at han som bortførte og drepte Faiza er etnisk norsk. Men personen som bestilte drapet er faktisk Norsk-Pakistaner, så det var noen som hadde riktig.
    Men jeg er enig med deg at folk må slutte med disse fordommene av folk på grunn av Hudfarge-, hvor de kommer fra – og eller religion. Jeg blir kvalm av sånne mennesker.

  18. Kjetil
    25. februar, 2010 at 14:27

    @Sivert: HElt klart. der e vi enig. ja er utrolig at «vitnet» ikke tørr å stå fram.. det er tragisk spør du meg.

  19. Sivert
    25. februar, 2010 at 14:32

    @stian Katrine : Hvor har jeg nevnt rasisme ? Er det din dårlige samvittighet som får deg til å reagere på den måten eller ? For det andre, uansett hvem som har bestillt hva og hvilket drap, så er det vedkommende som utfører drapet som er ansvarlig anyway, og så det har lite med saken å gjøre. Han som drap jenta er blenda hvit nordmann, som i tillegg er lam i bakhodet, og uten egen dømmekraft og meninger,- altså en tannløs nordmann.

    Kjetil: Flott, da ser du poenget mitt,- her sitter ei jente / dame i bilen sin og bare kjører forbi samtidig som hun ser at jenta blir dratt inni bilen,- snakk om å være lam i bakhodet.

  20. Lars Vegas
    25. februar, 2010 at 14:33

    Kjetil: Du misser poenget fullstendig. Saken er at forsøk på å spore mobilen starter etter 09.00, to timer og femten minutter etter første samtale. Det er for sent. At Dikemark er grisgrendt og basestasjonene spredte, har ingen betydning. Selve søket og de operative grepene, som å sjekke biler, kan utføres uansett, men mye tidligere. I alle tilfeller er det og sansynlig at de kunne funnet en relativt sett mer nøyaktig posisjon langt tidligere all den tid hun ble kidnappet i et tettbebygd strøk hvor basestasjoner er installert tettere. Faktum er at politiet selv oppgir at de forsøker å spore mobilen først etter 09.00 og mister kontakten 09.30. Derpå stopper de biler «fra formiddagen og utover». Må du ha det inn med teskje? F-o-r-s-e-n-t

  21. Sivert
    25. februar, 2010 at 14:38

    @Lars Vegas: Ikke rart at politiet kom sent igang, når de attpå til har et steindumt vitne som venter i 12-13 timer før hun ringer politiet,- da har jenta sikkert vært død i flere timer allerede, uten at politiet visste at noen hadde sett hendelsen på bussholdeplassen.

  22. Kjetil
    25. februar, 2010 at 14:40

    @sivert: klart jeg ser poenget ditt. er umenneskelig å ikke gjøre noe med det.

    @Lars vegas: jeg misser ikke poenget.
    er enig i at det er forsent.. men som jeg sa tidligere. er lett å være etterpåklok

  23. Sivert
    25. februar, 2010 at 14:50

    @Kjetil: Siden hun ikke meldte seg før det var gått 12-13 timer, så er hun sikkert ei sossedame fra Asker eller Bærum, uten ryggrad og egne meninger,- et feigt kvinnemenneske som Norge ikke har brukt for i det hele tatt, skulle gjerne esportert henne til Kongo eller Syd – Afrika…nei fan, da må dem plages med et slikt menneske, sender henne et isøde oppe på Svalbard.

  24. Anja
    25. februar, 2010 at 14:57

    @Sivert: Å si at et menneskeliv for nordmenn er null verdt var å dra strikken litt vel langt. Utviklingen går riktignok feil vei, men det er et godt stykke igjen før vi når den holdningen.

    @Lars: Word. W-o-r-d. Behøver ikke utdype nærmere.

  25. Anja
    25. februar, 2010 at 14:58

    @Sivert igjen: Nok en gang drar du strikken for langt…

  26. Sivert
    25. februar, 2010 at 15:02

    @Anja: Lurer på hvilke aviser du leser hver dag og hvor du hører nyhetene ? Det går faktisk nesten ikke en dag uten at man leser om et drap som skjedd, montro om ikke det er begått et drap til mens vi sitter her foran pc`n, tenker på han som er savnet og hvor to menn er siktet for legemsbeskadigelse i Aurskog, dette beviser at vi som mennesker begynner å bli temmelig kyniske og kalde. Og hvis jeg er snill med statistikken, så begås det 35 drap i snitt hvert år, på 10 år blir det 350 mennesker som har begått et drap, på 20 år blir det 700,- da har vi altså flere tusen mennesker i Norge som har begått et eller flere drap. Hvis ikke dette er et tegn på at et liv er lite verdt her i landet, så vet ikke jeg.

  27. Halvor
    25. februar, 2010 at 15:07

    Tragisk sak…

    Hva i «&%!/#!& tenkte pakistaneren som bestilte drapet??
    Karn må jo være helt blåst og ville bli tatt.
    Han tenkte vell: noen får år på norskhotell ( fengsel ), æren min er opprettholdt og jeg får utdanning og penger i fengsel.

  28. Sivert
    25. februar, 2010 at 15:11

    @Halvor: tenkte ? Du må ikke tilegne noen av dem egenskaper dem ikke er i besittelse av,- hvis dem har tenkt, så er det med halsen, men ihvertfall ikke hodet ( toppetasjen ),- den er til pynt i disse tider.

  29. Petter
    25. februar, 2010 at 15:19

    Rettssaken vil gi de fleste svarene. Personlig kan jeg godt vente til dess

  30. Katrine
    25. februar, 2010 at 15:21

    @ Sivert: det er vel litt feil av deg å si at hvem som bestilte drapet har lite med saken å gjøre?? eller..? mannen som bestilte drapet er vel den som er mest ansvarlig. Det har jo alt og si, hadde ikke denne mannen bestilt drapet hadde Faiza vært i livet den dag i dag.

  31. Sivert
    25. februar, 2010 at 15:28

    @Katrine: Det har faktisk lite med saken å gjøre,- hvis en ringer meg å bestiller et drap, da må er det min forbaska plikt å tenke sjøl, og ikke skylde på at en tulling ringte å ba meg om det,- både han som utførte drapet og vi andre i samfunnet har faktisk en selvstendig plikt å tenke selv og bruke innsiden av hodet, og ikke fraskrive oss ansvaret for våre handlinger, som er det blitt så populært de siste årene å gjøre. Skulle nesten tro det bodde 4,8 millioner mennesker her i landet som har hodet til pynt innimellom, og har vi det ikke til pynt så skylder vi på noen utenforstående og en tredjepart, enten det så roper vi på justisministeren må hjelp oss,- det er vel like før han må hjelpe oss med å tørke oss bak etter et besøk på toalettet.

  32. aksel
    25. februar, 2010 at 15:30

    Det koster 1 mill å anskaffe en GSM Interceptor, og for å være ærlig er jeg rimelig sikker på politiet allerede sitter på slike. Den gir deg en GPS-nøyaktig posisjon på hvor telefonen befinner seg. Teknologien finnes, men den blir ikke brukt (med mindre du en mistekt gjengmedlem eller lignende…)

  33. Katrine
    25. februar, 2010 at 15:33

    @Sivert: da vil jeg si at du er en av de 4,8 millionene. Er ganske sikker på at hvis denne mannen hadde sagt nei til å gjøre dette, hadde han nok funnet en annen. Og som jeg sa i stad, hadde ikke Norsk-pakistaneren bestilt et drap i første omgang ville Faiza fortsatt vært i livet. så det har en god del å si hvem som bestilte drapet.

  34. aksel
    25. februar, 2010 at 15:36

    Sivert, «her i landet» er en idiotisk kommentar. Få land, om noen har så få drap i forhold til innbyggere. Og bortsett fra en liten topp på 90-tallet har det tallet vært temmelig konstant siden 70-tallet. Nordmenn, etniske eller ikke, setter menneskeliv mye høyere enn de aller fleste andre på denne planeten.

  35. Sivert
    25. februar, 2010 at 15:41

    @aksel: Om det er få eller mange drap i forhold til innbyggertallet, så har det faktisk fint lite med at det er mennsker vi snakker om her, det er levende mennesker som blir drept, og ikke ei flue eller ei mygg, og hvor mange tusen uskyldige ofre og familier som er blitt rammet kan man jo bare spekulere i, men det tallet er temmelig høyt.

  36. Grus
    25. februar, 2010 at 15:43

    En pompøs kommentar fra Altamagazin. Du dømmer 28-åringen som oppdragsgiver – gjør ikke du akkurat samme feil som du harselerer med? Hvem som ER oppdragsgiver, og hva var formålet – det er spørsmålet, og det håper jeg politiet finner ut av.

  37. aksel
    25. februar, 2010 at 15:44

    Tviler litt på at drap egentlig var motivet. Ikke at jeg tror noen av disse kara er rakettforskere, men om du vil drepe noen kidnapper du dem ikke først i all offentlighet med vitner. Hele saken er jo ganske bisarr, men heller mot at «noe» gikk galt. Uansett, begge gjerningsmennene skal og bør sone en lang fengselstraff.

    Synes forresten det er ganske avskyelig at noen forsøker å slå en antimuslimsk mynt på denne saken. Enkelte eier ingen skam i livet.

  38. aksel
    25. februar, 2010 at 15:45

    Men Sivert, du trekker inn Norge som om det var et skrekkeksempel når det kommer til drap. Det er så galt som det kan få blitt.

  39. Jørgen
    25. februar, 2010 at 15:57

    Folk burde utvilsomt skamme seg. Spesielt drittsekkene som dag ut og dag inn sitter på vgd og slenger ubegrunnet dritt om enhver innvandrer som noensinne har eksistert i det norske land.

    Også mediene bør skamme seg for å ha grafset slik i privatlivet til offeret. Ikke minst bør politiet skamme seg, for å lekke informasjon til mediaen. Hvordan kan politiavhør lekke til media egentlig? Har politiet noen form for gransking hva gjelder dette? Forsøker de å finne ut av årsaken eller gir de blaffen?

    Helt latterlig av vitnet som så basketaket, men ga faen, for en patetisk dritt vedkommende er.

  40. Sivert
    25. februar, 2010 at 16:04

    @Grus & Aksel: For meg personlig er det revnende likegyldig hvem som gjorde hva og hvem bestillte hva,- skulle nesten tro når man leser avisene daglig at det blitt straffbart å tenke selv og gjøre seg opp sine egne meninger og tanker,- og at hjernen bruker vi bare når det er høystnødvendig og knapt nok da.

    @Jørgen: Skal være helt enig med deg, kan ikke være mer enig.

  41. Provosert
    25. februar, 2010 at 16:30

    Helt enig med Sivert og Jørgen.

    Det er så synd at media fyrer opp under fordommer, istedet for å servere ren fakta. Syntes at det er direkte sørgelig at man ikke kan føle seg trygg til tross for at man får kontaktet politiet og formidlet all relevant informasjon.

  42. Petter
    25. februar, 2010 at 16:34

    Faktum er vel at det er en hvit «norsk» mann som drepte henne, akkurat som de fleste andre drap i Norge – det kan man lese ut av statistikken hos Krips. Så da kan man vel si at alle Nordmenn er blodtørstige drapsmenn og hva som verre er…

    Trekker bare en paralell til de to idioters (som påstår at de er muslimer) utsagn, og på bakgrunn av deres utsagn er jo alle muslimer pedofile, kvinneundertrykkere, og jeg vet ikke hva mange av forstå seg påere og media skriver.

    Synes alle skal gå inn i seg selv og tenke over hva vi skriver, slik at vi kanskje kan få en fredlig verden og ikke minst vårt kjære Norge.

    Lykke til – må du hvile i fred 😉

  43. zwan
    25. februar, 2010 at 16:38

    samme spørsmål har jeg lurt på hele tiden, Hvorfor har ikke dem sporet etter mobilen og sende hellikopter eller whatever med det samme. har ikke dem god nokk sporings beredskap det kjønner jeg ikke. det er politi jobb vi snakker om politiet må jo ha oversikt over alt, og må jo ha god nokk utstyr for alt mulig situasjon. jeg fatter ikke at det ikke finst god nokk sporings utstyr hos politiet eller i dette landet….kjønner ikke det jeg. hvordan skal vi føler oss trygge i et fritt land som politiet ikke klarer å gjøre jobben kjæpt nokk til å klare å redde deg!!!!!!

  44. Pakistansk jente
    25. februar, 2010 at 16:49

    Så uhyre skammelig atferd av DEN ETNISK NORSKE 25-ÅRINGEN! Skjønner ikke hvordan et menneske kan gjøre noe slikt mot et annet menneske!

    Og en ting til: Hvorfor skriver ikke VG DEN ETNISK NORSKE 25-åringen??? Foran 28-åringen skriver de hver gang norsk-pakistaner. Slutt å diskriminere!!!

  45. Bente
    25. februar, 2010 at 16:49

    muslim eller ikke muslim. Saken her handler om en stakkars kvinne, som ringer nødnummeret i desperasjon.. Hvor er hjelpen? Og hvorfor er det ikke en heidundrende gjeng med lovlydige ute og leter etter henne, innenfor det området hun befinner seg, mens de fortsatt har signaler fra telefonen?

    -Hvorfor griper ikke vitne inn? Det minste vitnet kunne gjort var og varsle politiet? Og HVORFOR må et vitne ringe inn å bekrefte det når en kvinne ringer og varsler at hun er i fare? Dette MÅ opp til debatt, fordi vi trenger trygghet i politiet. Hvis jeg opplever å bli bortført, og klarer å få varslet politiet, så forventer jeg at de tar det allvorlig! Dette er jo helt forferdelig… stakkars jente.. Og nå må Norge få strengere straffer, slik at drap blir en større rissiko å ta, for syke syke mennesker. Politiet trenger en revolusjon.. slik som det er nå kan vi ikke ha det… Og jo, mennesker er blitt så selvsentrerte at de er reddere for å «blande seg» enn hva som skjer med vedkommende…

  46. 25. februar, 2010 at 16:57

    Tenker akkurat nå på Faizas familie, de har hatt noen forferdelge uker frem til de desverre fikk den grusomme bekreftelsen.Det at både media og såkalte venner har tillagt andre grunner til forsvinningen som at det kanskje var av familiær press og forventninger,at hun hadde satt det hele i scene selv, må være utrolig vondt for familien.
    Etter at politiet var alt for treg med å gå i gang med sporing av kidnapperen/bilen,skal de også ha lekket ut fortrolig samtaler/info fra avhørene, gjør det heller ikke bedre.

  47. Barbro
    25. februar, 2010 at 17:36

    Helt enig med deg,Jolla!Og mye kunne vært gjort anderledes i denne saken,men la oss nå konsentrere oss om at et ungt liv er borte på den værst tenkelige måten!Dette er forferdelig!La oss sende varme tanker til Faizas kjæreste,familie og venner som har det utrolig tøfft nå.I kveld skal jeg tenne lys for Faiza og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

  48. Sivert
    25. februar, 2010 at 17:43

    @@Jolla & Barbro: Fint sagt av dere,- og det er en ting jeg sitter her å tenker på, det er oss mannfolk. Jeg synes personlig vi bør ta vårt ansvar som mannfolk, og stille opp for alle kvinner og andre som blir offer for vold og drap, da det er flest menn som begår disse handlingene, og vise at vi tar avstand fra slikt, det virker nesten som enkelte menn tror dem eier både kona, kjærsten og gud vet hva, og ikke kan vi forføre kona heller mer, neida, vi voldtar hun istedenfor, står både på vgnett og tv2.no om en mann som hadde voldtatt kona jevnlig i 2år, og fikk vel rundt 5år…..jeg synes vi menn har et ansvar her, og vise at slikt godtar vi fanden ikke…jeg er temmelig lei dette nå…kvinnfolkene får ikke fred på si eget soverom mer. Lurer på hvor vi ender tilslutt om vi ikke tar tak i dette ?

  49. Mia
    25. februar, 2010 at 17:54

    Greit nok at vitnet burde ha ringt politiet med en eneste gang, men vet dere hvordan vitnet eller den siktede ser ut? For alt vi vet kan vitnet være en spinkel dame på 150, og den siktede kan være en svær biff på to meter og 150 kilo. Hadde du da hoppet ut av bilen for å gripe inn? Alle tenker at «jo jeg hadde gjort mer, JEG hadde reddet vedkommende». Men det vet du IKKE før du er i samme situasjon. Jeg prøver ikke å forsvare vitnet med å være enig i ikke å gripe inn, men det må gå ann å se en sak fra flere sider før man nærmest gir vitnet skylden for at Faiza ble drept.

  50. Sivert
    25. februar, 2010 at 18:03

    @Mia: Hun hadde nødvendigvis ikke trengt å gripe, men hun så hva som skjedde, og hun kunne stoppet bilen og ringt politiet, og ikke vente 12-13 timer før hun ringer,- Det er er jo dumskap.

  51. faeeeeeeeen
    25. februar, 2010 at 18:27

    han ser ut som en idiot jævla svinn!!! heng ham, eller gi ham livstid.

  52. Leif
    25. februar, 2010 at 18:32

    Hei!

    Har merket meg denne saken. Tror Faiza har gitt et ansikt til alle ofre for kvinneundertrykkelse.

    Kvinner er i alle kulturer og tradisjoner respektert av menn, og kan være sterke eller svake, som menn.

    MEN, de har ikke alltid like muligheter som menn, og tas ofte for gitt, som en vare, og det er det som er undertrykkende.

    Til de som sier morderen er nordmann, så vil jeg si at dette var bestilt av en pakistaner, altså muslim.

    Til muslimer vil jeg si, at dere må ta et oppgjør med slike holdninger, og ta klar avstand til all vold og undertrykkelse av kvinner og barn. Så kan vi leve sammen i det 21. århundre, ikke i år 1000. Vet mange har fått til dette allerede, og dere kan jo da hjelpe nye landsmenn med å forstå.

    Ser ingen forskjell i skyld for nordmannen som var bestilt, og pakistaneren som bestilte dette. De er like skyldige begge to, for minimum uaktsomt drap. Så får vi alle gå i tenkeboksen hva vi kan gjøre for å endre visse holdninger, ikke feie det under teppet noe mer. Vi er på god vei, men det er tydeligvis fremdeles et stykke igjen..

    Er du mer interessert kan du starte her: http://irshadmanji.com/

    PS. Godt mulig denne saken er helt uavhengig av hudfarge / religion, men jeg får ikke til å slippe det helt at en mann tror han bare kan kidnappe en kvinne slik. Det skjer jo slikt med alle uansett hudfarge, men mener likevel man kan gjøre noe med slike holdninger, som vi jo har sett har gitt problemer flere gannger.

  53. Sivert
    25. februar, 2010 at 18:37

    @Leif: Feilen i den måten du argumenterer på er at du fritar han som gjennomførte drapet fra å tenke selv, og være sitt ansvar bevisst,- og halve Norge hadde bedt han begå drapet, så er ikke han fritatt fra å tenke selv og ta sitt ansvar for det,- det er noe som heter å bruke innsiden av hodet og ikke bare ha utsiden til pynt

  54. Viking
    25. februar, 2010 at 19:02

    Nå hentyder du i ditt innlegg at pressen har vært helt på «villspor» siden det var en etnisk nordmann på 25 år. Fakta er vel at denne 25-åringen sansynligvis er leid inn av den 28 gammle mannen som er av utenlandsk opprinnelse, og var forelsket i henne. Men ja, jeg deler din mening om at det generellt ikke har vært grunnlag for de fleste av spekulasjonene.

    Når det gjelder dette vitnet, så kan jeg skjønne at man vegrer seg for å gripe inn. MEN, det må da være mulig å slå nødnummeret?? Jeg mener, selv den «feigeste» mannen i gata kan da ikke oppfatte det som å sette seg selv i fare. Ellers så er dette bare en ufattelig trist sak som jeg ikke unner noen å havne opp i. Mine tanker går til hennes familie.

  55. Sivert
    25. februar, 2010 at 19:08

    @Viking: Det sier mer om iq`en til han rarinen som ble «leid» inn enn han som leide han inn,- makan til miljeløs og dum fyr skal man leite lenge etter,- og han tilhører den gruppen mennesker som enda ikke har forstått det at det lov å bruke hjernen til det den skal brukes til og ikke bare ha hodet til pynt.

  56. Leif
    25. februar, 2010 at 19:17

    Sivert. Her tror jeg du tillegger meg argumenter jeg slettes ikke har uttalt.

    Han som utførte drapet gjorde vel dette for penger. Han er da ikke frittatt for dette og skal sone, på lik linje med hvem det måtte være som bestile han (går i mine andre poster ut ifra at det er pakistaneren, selv om jeg ikke vet 100%, på lik linje med de fleste andre).

    Poenget bak posten min er at han som står bak, antakelig er denne pakistaneren. Var det 100.000 kr han lovte nordmannen? Det er DER roten til problemet ligger.. Du går ikke rundt og kidnapper kvinner, og heleren er ikke bedre enn stjeleren.

    Håper dette oppklarer posten min. Jeg mener begge er like skyldig. Men jeg mener også at det ikke er nok å «bare» straffe de, de må forstå hvorfor det de gjorde er galt, og bruke LANG tid bak murene til å tenke over hva de har gjort mot Faiza, og ikke minst mot familien hennes, som antakelig lider mest nå.

    Håper familien får all hjelp og støtte. Tror de fleste bryr seg om denne saken her i Norge, og at det kommer gode ting ut av dette også.

  57. Sivert
    25. februar, 2010 at 19:22

    @Leif: Forstår hva du mener, ingen fare med det… 🙂

  58. Kan GSM
    25. februar, 2010 at 19:22

    Aksel påberoper seg innsikt i GSM-verdenen, og sier man med det rette utstyret kan lokalisere en GSM-telefon med et presisjonsnivå som var den en GPS-sender, altså med en feilmargin på kun få meter.

    Dette er feil. Kun en GPS-sender kan gi GPS-teknologiens treffsikkerhet. En GSM-telefon kan lokaliseres på basis av basestasjonen den er tilknyttet, eventuelt via GPS dersom den har GPS-funksjon installert og påslått.

    Politiet har ikke utstyr som gjør det mulig for dem å fjernaktivere GPS-senderne i mobiltelefoner.

  59. Ola
    25. februar, 2010 at 19:54

    Tragisk at politiet ikke tar slikt seriøst før det er for sent. At vitnet ikke griper inn er forståelig da man selv utsetter seg for fare, men at det ikke kontaktet politiet virker egoistisk. Men folk flest er ganske egoistiske, så ikke uventet.

  60. DSM
    25. februar, 2010 at 19:59

    Til @Leif;

    Dette er det mest idiotiske jeg har hørt – dette viser hvor lite innsikt du har!

    Sjekk hva du skriver; «Til de som sier morderen er nordmann, så vil jeg si at dette var bestilt av en pakistaner, altså muslim.»

    Hvordan pokker vet du om han er muslim? Han kan være kristen, ateist, jøde, budsist… Du må slutte og trekke denne slags slutninger – dette er typisk for sofaspaltister uten bakkekontakt!

    Hva har muslimer med dette og gjøre – Tror du drap(ja, jeg er amrikaner!) av denne typen bare foregår av muslimer ta f.eks. i USA som er godt kjent i?!! Nei, i USA forgår dette mellom bander, personer som er sjalu med mer… Til din orientering er muslimer mer eller mindre ikke innblandet i denne type drap. Det er mest folk fra mexico og italia… Ellers kan du ta andre drapssaken som er i media idag, eller de andre drapssakene vi har hatt i Norge?

    Dette har intet med religion / tradisjon eller hudfarge å gjøre, hvor mange ganger har ikke du hatt lyst til å drepe andre (vær helt ærlig!) – poenget her er vel at vi har hatt to personer som har gått alt for langt og må dømme ut fra det – vær snill og slutt og dra muslimer (jeg er ateist!) eller andre ned i søla – det er akkurat slik at når en person uttaler seg så betyr ikke det at hele gruppen mener det.

    Hvis du har fulgt med, så er det mange katolske preseter som har voldtatt og vært pedofile (får håpe du har fått med deg det) men det betyr ikka all alle kristne i Norge er pedofile – våkn opp og tenk!

    Lykke til videre

    Til muslimer vil jeg si, at dere må ta et oppgjør med slike holdninger, og ta klar avstand til all vold og undertrykkelse av kvinner og barn. Så kan vi leve sammen i det 21. århundre, ikke i år 1000. Vet mange har fått til dette allerede, og dere kan jo da hjelpe nye landsmenn med å forstå.

  61. DSM
    25. februar, 2010 at 20:03

    Sorry;

    Kommentaren under er fra Leif – og ved en feiltakelse inn i min kommentar til Leif. Se bort fra denne kommentaren, se under;

    Leifs kommentar;
    «Til muslimer vil jeg si, at dere må ta et oppgjør med slike holdninger, og ta klar avstand til all vold og undertrykkelse av kvinner og barn. Så kan vi leve sammen i det 21. århundre, ikke i år 1000. Vet mange har fått til dette allerede, og dere kan jo da hjelpe nye landsmenn med å forstå».

  62. Katrine
    25. februar, 2010 at 22:19

    Skjønner ikke helt hvorfor du sier han som drepte er viljeløst. Han har jo klart vilje, han VALGTE og bortføre og drepe Faiza?

  63. Sandra
    25. februar, 2010 at 22:47

    Hvorfor er det så mange som skriver, men 25 åringen er jo nordmann du må heller se på han som bestilte drapet, han er pakistaner. HVA F…har det med saken å gjøre?? Er det så vanskelig å innse at en etnisk nordmann kan drepe en jente?
    Han som bestilte drapet, det spiller da for pokker ingen rolle hvilke røtter han har? Han er like skyldig som han som begikk drapet. Men for meg ser det ut som om flere prøver å «dekke» over at han som faktisk begikk drapet, er mindre skyldig fordi han er etnisk norsk. Jeg er selv like hvit som han og har to norske foreldre og ja så norsk som jeg overhode kan være, og jeg gremmes!
    Ja en annen bestilte drapet, men han begikk det. Han tok imot penger, for å drepe. Et menneskeliv kan ikke måles i penger.
    Håper familien klarer seg, dere er med i mine tanker alle sammen!

  64. yas
    25. februar, 2010 at 23:03

    Folk burde ikke gå ut nærmest å anklage «vitne», for at jenta er drept,vedkommende har sikkert mere enn nok dårlig samvittighet.. men når det er sagt så er det noe rart med vårt sammfunn at vi ikke reagerer mere enn som så, man stusser over en situasjon men velger å vente med å reagere.. Min første tanke var at kunne ikke vitne ha fulgt etter bilen og ringt politiet underveis, slikt har hendt før… Er utrolig lei meg på vegne av familien, har tenkt på Faiza hver eneste dag siden hun forsvant, ser «bussholdeplassen hverdag på vei til jobb»..

  65. Jonas
    26. februar, 2010 at 14:52

    En trist sak og en skjønn jente.

    Saken er sammensatt, en etnisk nordmann har drept jenten, en pakistansk muslim har bestilt drapet.

    Altså er de to like skyldige. Det rare er nå at du kan lese at angivelige pakistanske gjengmedlemmer (hvilken rottegjeng nevnes ikke) har gått ut og truet den etniske nordmannen som har tilstått drapet. Han skal tas, uansett hvor han sitter.

    Ikke et ord er sakt om den pakistanske muslimen som bestilte drapet. Skal ikke han også tas? Jeg bare undrer.

    På en måte var denne skjønne jenta et offer for egen nasjonalitet, med de syke æresbegrepene som finnes.

    Hvorfor fikk ikke denne jenta leve sitt eget liv i fred og fordraglighet, kunne velge hvem hun ville elske og bo sammen med, ja gjøre det hun selv ønsket i livet?

    Synd, men dessverre sikkert ikke siste gang.

  66. Bjørn
    26. februar, 2010 at 15:13

    Overfylt moske tar farvel….en overfylt moske der kvinnene ikke får adgang med mindre de går bakveien og opp i andre etg. Magisk.

  67. Sivert
    26. februar, 2010 at 15:20

    @Bjørn: Hvro har du det ifra at kvinner ikke slipper inni moskeen ? Såvidt jeg bekjent og sett, så har det vært mange kvinner som gått inni moskeer i både Oslo og i andre byer i europa,- har selv fulgt kvinner til moskeen i Oslo hvor dem går, så det du sier er ikke riktig.

  68. 26. februar, 2010 at 16:40

    Jeg må si meg veldig enig med Katrine oppi feltet her at det har mye med saken å gjøre at det faktisk er en som har bestilt dette drapet. Vi har flere veldig farlige menn i Norge som er den store «hjernen» bak drapet. Dette er manipulerende mennesker, med mye makt, respekt og de får det som de vil…

    pakistaner, etnisk, muslim, kristen whatever, i don’t give a shit! og det spiller heller ingen rolle i denne saken.. Saken er jo ene alene en 25åring som har utført et drap på bestilling av en 28åring…

    Jeg tenner ett lys for deg Faiza!
    .-= GLASSKÅR´s last blog ..Et drap hver uke i 2010! =-.

  69. Bettan
    27. februar, 2010 at 17:04

    Jeg må jo si at jeg er litt forvirra. Jo i ettertid tror jeg at vitnet har store nok problemer knyttet til denne saken, uten å bli utropt til syndebukk for Faizas død.
    Har ingen opplevd at man har vært i tvil om man skal kontakte politiet/barnevern osv men valgt å la være å involvere seg.
    Selve drapsmannen hadde valg mellom å vasle politiet om oppdraget han hevdet å ha fått av av norskpakistaneren ville Faiza vært i live. I så fall ville 28 åeingen sittet fengslet for dette.
    Jeg vet ikke om 28 åringen er skyldig eller ikke, man må huske at 25 åringen gikk løs, mens 28 åringen var fengsla for kidnapping. 25 åringen kan ha tilpasset sin forklaring til dette faktum.
    Jeg er sikker på at det vil komme bevis hvis 28 åringen er skyldig, men jeg nekter å ta kjappe avgjørelser om skyld.
    Sivert jeg ble aldri så bitte lite skuffa over at du inntok holdning at 28 åringen er skyldig uten sikre bevis. Samt at du ikke tenkte på at drapsmannen hadde et valg hvis hans historie er sann, nemlig gå til politiet å vasle om 28 åringen – da ville Faiza aldri blitt kidnappet og drept.
    Fakts 4 drap oppdaget på en uke – alle begått av etniske nordmenn og en del mener at nordmenn er så mindre kriminelle enn muslimer.
    Å kalle det æresdrap når muslimer dreper og når nordmenn dreper da er det familietragedie og sjalusidrap. Begge deler er gjort av personer som er skrudde i hodet, muligens ett i selvforsvar.