Etterlyser mannfolk

Print pagePDF pageEmail page

Jeg synes det legitimt i disse draps – og overgreps tider så etterlyse mannfolk,- ja da mener jeg mannfolk som står opp og våger å stå opp mot all volden kvinnene blir utsatt for, og som våger å tale sitt eget kjønn mitt imot på dette området,- og det uavhengig av religion og tro, og som baller mellom bena, som vi  menn bruker å si det, men hvor mange har det egentlig ? lurer.

Det faktisk enten vi menn liker det eller ei, flest menn som begår grov vold mot kvinner og begår overgrep mot både kvinner og barn,- så kan sitte å padle og ro så mye vi vil, men sannheten er engang slik at det er flest menn som begår denne typen kriminalitet,- dette bør vi menn som tar avstand fra dette innenfor husets fire vegger, også våge å signalisere utad til resten av befolkningen, dette godtar vi ikke mer. VI vil ikke at våre kvinner og barn skal bli ødelagt for livet p.g.a vold, voldtekt, overgrep og drap,- nok er nok.

Nå driter jeg en lang masj i om jeg blir upopulær blant menn, det prisen betaler jeg glatt og med godsamvittighet,- her sitter både gutter og menn på nettet å slenger dritt og hudfletter muslimene for sin tro, og sier nok er nok osv osv,- men når skal de samme guttene og mannfolkene si, nok er nok i forhold til vold, drap, overgrep mot barn og voldtekt mot kvinner ? ,- på denne fronten er ballene pakket fanden så gått bort og gjemt.

Igår så stod det påp tv2 sin nettside at en mann var dømt for å ha voldtatt kone regelmessig i 2år og mishandlet sin sønn,- unnskyld meg, er vi blitt så dårlige mannfolk at vi ikke engang kan forføre kona på en skikkelig måte og behandle våre barn skikkelig og med respekt ? Lurer. Det var ikke mye til baller på denne mannen, spør noen meg,- heller fravær av skikkelige baller. Og det går så si ikke en dag at det ikke står om overgrep mot kvinner eller drap, og det er minst i 90% av sakene begått av menn, mot kvinner og barn.

Når skal menn bli voksne nok til å forstå at det er lov å søke hjelp for sine problemer, uansett hvilket problem det måtte være, men viktigst er det at man søker hjelp før man skader noen med p.g.a sine problemer, – det mer voksent og ærlig å søke hjelp, enn ikke gjøre det.

Når skal vi menn ta vårt ansvar ? Når skal vi stå opp og si at vi ikke godtar dette mer ? Eller er vi blitt en nasjon med balleløse menn og som ikke har respekt for kvinner og barn og bare tar seg til rette og som tror vi eier hele verden med oljeformuen stappa oppi hekken ? Lurer.

Eller er vi blitt en nasjon med menn som ikke står opp for sine meninger og som bare sier ja og tja, for å slippe å ta noen diskusjoner og for å slippe å ha egne meninger ? Når man er inne på debattsider på nettet, så blomstrer meningene til de fleste gutter og menn,- men når man snakker under fire øyne da knepper mange igjen kjeften, skulle nesten tro dem hadde fått taleforbud i det offentligerom,- slikt oser det ikke respekt av, feighet kalles det.

Så nå venter jeg at menn og gutter i Norge står opp på samme måte som svenskemenn har gjort,- nemlig aktivt tatt stilling til kriminaliteten kvinner utsettes for, og tatt avstand fra dette, og jobber aktivt mot vold, drap og voldtekt av kvinner i Sverige,- og ikke glem. Vi  har ikke råd å miste noen kvinner eller jenter i Norge,- vi har behov for dem alle sammen, og alle er like mye verdt og alle er like betydningsfulle,- så nå blir spørsmålet. Hva vil vi menn gjøre med dette ? Vil vi stille oss solidariske ved siden av kvinnene og jobbet aktivt for å stoppe denne volden ?

Dette handler om holdninger, både hvordan vi snakker om kvinner oss menn imellom og til kvinner,- det trengs ei skikkelig oppstramning på dette området.

Vg , Tv2 , Tv2 , Vg , Tv2 , Tv2 ,

Stem:
Share

  19 comments for “Etterlyser mannfolk

  1. taco123
    26. februar, 2010 at 18:40

    Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg kjenner veldig mange, men jeg kjenner ikke et eneste mannfolk som ikke står opp mot disse utskudd av noen vesen som gjør alle disse overgrep som du nevner.
    Når det er sagt så ser jeg fram til at de som går sterkt ut i denne aktuelle saken også går hardt ut når det gjelder etniske nordmenn som er i samme situasjon. Og når det gjelder undertrykking av kvinner så ser jeg fram til den dagen muslimene lar sine kvinner bli fri og ikke som det er idag, fullstendig undertrykte.
    Jeg ser også fram til den dagen vi ikke hører det vi hører i denne saken, nemlig hevntanker fra det muslimske miljøet. Det er primitivt og ikke noe vi ønsker i vårt demokratiske samfunn.

  2. Sivert
    26. februar, 2010 at 18:48

    @taco123: Dette handler om holdninger,- hverken mer eller mindre. Når en kvinner er utro eller har en elsker, så er hun hore og ludder, mens når menn er utro eller har ei elskerinne så er han playboy og blir sett opptil. Det må ei skikkelig oppstramning til på dette området, vi kan ikke være bekjent av slike holdninger til kvinner og jenter. Og når gutter / menn prater seg imellom om jenter eller damer, så må vi komme dit at det er totalt uakseptabelt å bruke ord som hore, ludder og sklie osv osv om damer og jenter, omtrent som om jenter og damer er født til verden for å tilfredstille oss menn, dem har sine egen seksualitet og det har vi…

  3. taco123
    26. februar, 2010 at 19:02

    Nå vet ikke jeg hvilket miljø du vanker i men jeg har iallefall intrykk av at det er et fåtall som har denne steinalderholdningen. Ikke ta alle under samme kammen, tror det er et stort mindretall du snakker om. Men at de er der, det har du helt rett i, og alle må jobbe for at de blir satt på bedre tanker.

  4. Rune
    26. februar, 2010 at 19:16

    Kunne ikke sagt meg mer enig! Jeg skammer meg ofte på vegne av enkelte av mine «medbrødres» fremferd. Driter i om det er en pakistaner, vietnameser, tjetjener eller om det er en nordmann. Av og til, når det koker under topplokket, tenker jeg at de er sjelløse og uten ære. På godt gammalt norsk ville man kalle dem nidinger og støtt dem ut av fellesskapet.

    Men så, når fornuften igjen tar overhånd, så begynner jeg å tenke at det er ikke så lett å få disse individene til å innse at deres fremferd er helt uakseptabel. I hvert fall ikke i voksen alder. De må i hvert fall få et øyeblikk av selvinnsikt, ellers tror jeg det er vanskelig. De ser nok ikke sin fremferd på samme måte som andre, og en del av dem projiserer nok også problemet over på tredjeparter(det betyr at de tenker at det ikke er deres feil at det gikk som det gikk. De finner en utenforliggende faktor, hvor dum den enn måtte se ut for oss andre, og så holder de seg til den «virkeligheten» de selv skaper ut fra dette. Har du rette mann foran deg klarer du ikke å snu det der over til ham selv)

    Holdningskampanjer tror jeg heller ikke noe på. Det eneste jeg tror hjelper, på sikt, er terapi og at man må begynne langt nede i skolealderen. Jeg tror nok man vil kunne finne en del individer allerede på de nivåene. Det være seg mangelfull oppfølging i hjemmet, til utagerende og dyssosial oppførsel.

    Heldigvis er kjønnskampen kommet så langt at vi kan identifisere oss med de beste sidene fra hvert kjønn uten at det blir oppfattet som støtende og ikke minst fører til utstøtelse fra den sosiale gruppen. Denne økte respekten i kombinasjon av et aktivt barnevern/miljøarbeid i skolen, så kan vi kanskje være inne på noe.

    Tror jeg da.

  5. Sivert
    26. februar, 2010 at 19:16

    @taco123: Jeg vanker ikke i noe spes miljø, vanker blant Ola og Kari Nordmann, hverken mer eller mindre,- og jeg er temmelig irritert på steinalder holdninger blant menn til kvinner,- omtrent som om kvinner skal være tilgjengelig for dem på alle måter når dem måtte ville det, og etter min mening er det få menn som våger å si det dem mener i det offentligerom, dem jatter med sine kjønnsfeller til krampa tar dem…

  6. Sivert
    26. februar, 2010 at 19:20

    @Rune: Bra sagt, helt enig med deg,- jeg har selv skjemtes som en hund enkelte ganger, og har lurt på hvor i hel…vedkommende er født og kommer fra.

  7. Rune
    26. februar, 2010 at 19:22

    @Sivert

    Du har sikkert mye rett i det der. Det blir lett en slik 50 -talls baiasholdning blant enkelte menn. Men jeg tror de er et stadig minkende mindretall. Jeg tenker, de fleste av oss menn som er vokst opp på 70 -tallet, vi har jo aldri hatt en identitetskrise, slik man ofte har snakket om. De som vokste opp på 50 og 60 -tallet, kanskje. Men for oss er jo likestilling helt normalt og vanlig. Jeg ville i hvert fall aldri gått tilbake til det som var før kvinnekampen ble tatt opp.

    Vi har det mye bedre nå. Både velstandsmessig, og ved at kvinnene kan bli i forhold fordi de vil, ikke fordi de må. Tror mange ødelagte liv ligger bak oss med tanke på den tvang og undertrykkelse som har vært. Måtte den aldri returnere, og måtte andre kvinner og menn over hele kloden se at det er det eneste fornuftige.

  8. Sivert
    26. februar, 2010 at 19:26

    @Rune: 50-talls ? Det er holdninger som hører til i år 1000,- selv min bestefar som var født i 1887 visste bedre om hvordan man behandler damer og kvinner, enn mange menn gjør idag,- akkurat hvordan vi omtaler kvinner og jenter er ekstremt viktig, vi må ikke glemme at det er guttebarn som hører voksne menn prater, da tar dem lett etter og legger til seg de samme uvanene og holdningene.

  9. Bajas
    26. februar, 2010 at 20:13

    Mitt inntrykk er at disse holdningene er omtrent like vanlig blant jenter som hos gutter. Jeg hører hvertfall nesten like ofte jenter som gutter erklære andre jenter for horer osv.

  10. Sivert
    26. februar, 2010 at 20:17

    @Bajas: Men det fritar ikke oss mannfolk det ansvaret vi har for ikke spre slike holdninger,- det er holdninger som hører steinalderen til og ikke i 2010.

  11. reidar
    26. februar, 2010 at 20:28

    Klart at man ikke skal utoeve vold mot kvinner eller for den saks skyld ikke vold i det heletatt.
    Men du vet forbannede godt at vold mot kvinner i det muslimske miljoet er akseptert . I tilfelle du tviler anbefaler jeg deg aa lese koranen

  12. Sivert
    26. februar, 2010 at 20:46

    @reidar: Kutt ut det tullet med muslimer og ikke muslimer,- du vet like forbaska godt som meg at alle typer mannfolk uansett religion og tro, både har drept, banker og voldtar kvinnfolk,- og dem vil fortsette med det for all fremtid, men vi som voksne menn har et ansvar med å formidle rette holdninger, tanker og meninger til gutter som vokser opp idag,- blir det bedre tror du om vi sitter å skylder på menn i andre land og med annen tro enn vi har ? Blir det bedre tror du om vi utsetter det i 10-15 år og lar andre ta ansvaret ? Jeg for min del har baller av «stål» og har mine meninger og holdninger, og jeg står for dem like godt mitt i byen som jeg skriver her på bloggen. Og vi har drept og vo0ldtatt kvinner i alle hundrer siden det kom mennesker til Norge, kanskje påtide å endre på det ?

  13. Bettan
    26. februar, 2010 at 21:44

    @ Reidar Det du skriver sier mer om deg som menneske enn om de mennesker du angriper. Det er helt utrolig hvordan du tror du vet alt om Islam og muslimer. Du har i hvertfall fått med deg det meste av antimuslimsk propaganda.
    Jeg kunne tenke meg følgende :
    Reidar setter seg selv på en virkelig test. Reidar reiser til et muslimsk land – ta et av de nærmeste så vi sier til Tyrkia og han har lært seg flytende tyrkisk. Han reiser litt rundt omkring i Tyrkia og får et godt innblikk i folkets dagligliv. Han Reidar vil ikke bli steinet – han vil ikke bli forsøkt omvendt til Islam – ingen vil kalle han vantro – han får se muslimske kvinners posisjon i hjemmet og samfunnet – han vil få respekt for sin relgion fra muslimer – han kan ta på seg en jødekalott og oppleve at til tross for denne, vil han ikke bli forfulgt og steinet. Livet hans Reidar blir flott for han oppdager at når han gir respekt så får han respekt uavhengig om de han møter er kvinner, menn, barn – jøder, kristne eller muslimer. Det er praksis som gjør om vi kan uttale oss om andres holdninger og andres relgion når vi har sett hvordan det fungerer i praksis.

    Nå har vi hatt 4 oppdagede drap på en uke med 4 etnisk norske gjerningsmenn. Dette passer vel ikke inn i Reidars bilde om at det er bare muslimer som står bak kriminalitet i Norge.

    Den ene drepte har historie hvor hans tidligere kone gjentatte ganger har søkt om rettshjelp for å holde han unna seg pga hans påståtte voldelige adferd mot henne. Sant/usant vet jeg ikke, men menn som driver med psykisk eller fysisk vold finner man i alle kulturer, nasjonaliteter og alle relgioner desverre.

    Men en ting er sikkert at med norsk gjerningsmann da er antimuslimer som Reidar påtagelig tause. De har skrevet om æresdrap og tvangsgifte ligger bak forsvinningen – når sannheten kommer på bordet har de ikke en gang vett til å si beklager jeg tok feil jeg. Nei, da blir de bare tause

    Bra at det finnes bra mannfolk med baller av «stål». Denne bloggen gledet meg stort. Stå på karer, det gleder meg at det finnes faktisk folk i Norge som kan tenke selvstendig og har en god porson folkevett.

  14. Barbro
    26. februar, 2010 at 22:35

    Vold finnes i alle samfunnslag og religioner og må bekjempes!

  15. Daniel
    26. februar, 2010 at 22:55

    Er helt enig, vi må lære andre holdninger og hva som er riktig atferd. Selv er jeg pedofil, men tar avstand fra alt som har med overgrep å gjøre. De færreste pedofile begår overgrep, men de finnes jo. Og jeg skulle ønske man kunne fokusere mer på forebygging av overgrep, og ikke bare behandling etter at tragedien har skjedd.

  16. Ja, stå opp mot vold mot kvinner
    27. februar, 2010 at 03:31

    Jeg er så lei av å høre om kvinner som blir drept av eksmenn, bare fordi de ikke kan få en kvinne – som de sikkert har behandlet dårlig fra før, så vil de heller at hun dø enn å få en annen. Det er primitivt det – uansett hvilken nasjonalitet det gjelder og det gjelder visst de fleste. Jeg er enig i at ekte menn «med baller» driver ikke med voldtekt og mishandling av kvinner, de forsvarer dem vel heller!

  17. reidar
    27. februar, 2010 at 08:24

    Til Syvert!!Jeg vet ikke hvilket planet du kommer fra men aa paastaa at vi har drept og voldtatt kvinner i alle hundrer aar siden det kom mennesker til Norge er det mest fantastiske jeg har hoert i alle hundrer aar.Selv er jeg hverken Kristen er Muslim aa vaere blind for at vi i Norge importerer tusende Muslimer per aar som tillater steining og faktisk utfoerer som straf at kvinner blir voldtatt igjen ellr kastet syre i ansikt til kvinner eller steiner kvinner til doeden etter at disse har blitt voldtatt . Fortsett Syvert lukk oyene og droem videre
    Ha en godt dag !!

  18. Rune
    27. februar, 2010 at 09:40

    @Reidar – Det er vel du som ligger og soser rundt i din egen drømmeverden da. Både voldtekter og knivstikking har forekommet i alle århundre. De fleste voldtekter i Norge blir faktisk utført av nordmenn. Eneste er at man har slike overfallsvoldtekter som er sterkt overrepresentert av utenlandske menn.

    Du er bare så forblindet av ditt eget hat mot muslimer at å føre en diskusjon med en som deg, vil neppe føre frem. Dere tror at alt er muslimenes feil, dere trekker kun frem det som er negativt og fremholder dette som det normale.

    De fleste muslimer er moderate og har like stort forhold til det som står i Koranen, som vi har til det som står i bibelen. Det er bare en «overbygg» for vår kultur.

    Lykke til videre i livet!

  19. Bajas
    27. februar, 2010 at 10:11

    Årsakene til problemet du tar opp er ganske kompliserte, men har i bunn og grunn med inngrodde kjønnsroller å gjøre, som igjen er en konsekvens av kjønnenes natur. Når en kvinne ikke følger det aksepterte kjønnsrollemønsteret for kvinner blir hun kalt hore, sklie, osv både av menn og kvinner. Når en mann viser en oppførsel som ikke passer det mannlige kjønnsrollemønsteret blir det satt spørsmålstegn ved hans manndom, om han har baller, han risikerer å bli kalt fitte, osv. Slik er det i alle de dominerende kulturene på kloden, men det blir sterkere holdt i hevd i mer primitive kulturer med mer kollektivistisk tankegang.