Ikke rart at kvinnet synet er deretter

Print pagePDF pageEmail page

Det er ikke rart at unge gutter får det kvinnesynet som enkelte av dem har,- når vi tillater dem å spille inn voldelige nusikkvideoer, lar dem får voldfilmer inn med morsmelka og i tillegg så har dem ingen å prate med etter å sett dette, og får inntrykket av at slik skal det være, og det slik vi skal oppføre oss i samfunnet.

Enda så sitter i 2010 å lurer på hvorfor drap og voldtekter begås,- det er bare å se på hva slags filmer som sendes på tv og på de ulike filmkanalene og hvilker dvd`er folk har hylla hjemme,- og tillegg har sikker noen av disse guttene fått juling og bank hjemme,- og så har noen og hver hørt far kalle moren både for hore, ludder og sklie, så da har gutten lært hva man skal kalle jenter og snakke til jenter,- god blanding og god medisin for å skape gutter / menn som begår voldsforbrytelser av en eller annen sort.

Vi må ikke engang lure engang på at ikke våre ungdommer ikke blir påvirket av filmer og media,- og tillegg får dem holdninger og meninger gjerne fra sine foreldre, helst fra faren som dem egentlig ser opptil,- og hans meninger og tanker ser dem opptil,- hvis vi som menn ikke har det i bakhodet og ikke vil akseptere det, så er vi direkte dum.

Når man i tillegg blander dette med dop, – narkotika eller anebolesteroider, så blir guttene gjort klare for fremtiden som god voldsforbryter, og blir gjort klar for å  bli den perfekte drapsmann eller voldtektsforbryter,- og så vi har jo i tillegg den holdningen at store at, store gutter gråter ikke og viser ikke følelser,- som et siste krydder på toppen av alt det andre.

Vi er vel ikke så naiv at vi ikke tror at det meste vi gjør til daglig er tillært, og ikke noe vi er født til å kunne fra fødselen av,- selv det å gå på wc er tillært, og det å skifte pakning i en vannkrane er tillært,- og hvilket syn vi har på samfunnet og hvilket politiskesyn vi har, er også noe vi har lært fra andre,- og hvordan vi behandler kvinner / jenter er absolutt noe vi har lært etter faren vår og kameratene i gjengen man vanker sammen med,- og enda sitter vi vår lille boble å tror at vi er fanden så smart og lur og inntelligent, uten at vi engang reflekterer over hvor vi har lært ting fra og hvor vi har ting fra.

Så at denne mannen ble drapsmann i en alder av 25 år ifølge vg og andre medier, er ikke så rart egentlig,- kroppsfiksert gjennom kroppsbygging, brukte kokain, spilte inn voldelig musikkvideo,- det er tre elementer som man ikke kommer bortfra og som har påvirket han sterkt,- pluss alle den andre påvirkningen han har fått fra faren og kemratene gjennom 25 år, og tillegg har vi de filmene på tv-kanalene som også påvirker mennesker i en eller annen retning,- det at vi som mennesker benekter dette og ikke vil si det, er fordi vi ikke vil at myndighetene skal ta avfære på disse områdene, og da vi er redd det bli restriksjoner på slike filmer, da vi vil bestemme selv,- vi ser jo flott det går til tider,- jenter blir både drept og voldtatt og mishandlet. Og enda spør ingen, hvorfor ? Og ingen tar seg tid til å relfektere over hva som kan få en unggutt til å gjøre noe slikt,- ikke glem. Vi tar til oss hvordan andre gjør ting pluss at vi tolker det og gjør akkurat det samme selv, bare at vi gjør det på vår måte, men med samme resultat.

Men….vil vi innrømme at vi blir påvirket av media og andre mennesker ? Nei, det vil vi ikke innrømme, fordi det føles som å bli avkledd og avslørt.

Så har vi krigen i Afghanistan, Irak og mellom Israel og Palestinerne,- dette blir vi servert temmelig ofte i tv-skjermen usensurert, og hvor vi ser kroppsdeler revet av og mennesker lemlestet for livet og noen er drept,- ikke si at vi ikke blir påvirket av denne grusomme volden og de krigene som pågår,- det er nesten så det skulle vært sladd på nyhetssendingene i Norge og i resten av Vesten,- og selvfølgelig påvirker dette et skjørt barnesinn, når det påvirker oss voksne.

Vg ,

Stem:
Share

  16 comments for “Ikke rart at kvinnet synet er deretter

  1. Siri
    28. februar, 2010 at 12:06

    Helt enig, veldig bra refleksjoner du har gjort, jeg og mannen min har tenkt mye gjennom hvordan vi skal påvirke ansett er det utrolig viktig å reflektere over rollemodeller osv slik du gjør!!

    Flott blogg!

  2. 28. februar, 2010 at 12:13

    Sorry, men denne artikkelen er bare «lame». Greit nok at folk blir påvirket av media, men folk flest klarer virkelig å se forskjell på fantasi og virkelighet. Det er alltid foregått vold, voldtekt, drap osv… Det er ikke på grunn av film.
    .-= PolitiskSelvmord´s last blog ..Hvorfor er tvang galt? =-.

  3. Sivert
    28. februar, 2010 at 12:25

    @POlitisk Selvmord: Jeg snakker ikke om menn og kvinner over 30, jeg nsakker om guttunger nedtil barnehage alder og opptil 16-17 år, det er der grunnlaget legges, og ikke etter man er passert 20, da er det forsent,- og ingen skal fortelle meg at barn i barnehagen og barneskolen reflekterer fornuftig og inntelligent over disse tingene, og ingen skal fortelle meg at vi ikke blir påvirket av media, selv en sipel reklamesnutt på tv`n påvirker hva vi kjøper og ikke,- og så blir vi påvirket av våre venner og familie, men mest av kamerater og venner,- alt henger sammen, fra a til å,- og vi skal ikke glemme, at når et menneskebarn blir født, så er har det barnet lavere iq enn en sjimpansebaby, var forresten dokumentar om dette for 2-3 uker siden på tv om det,- og meste vi gjør til daglig er tillært og ikke medfødt, det som er medfødt er fint lite av det totale bildet.

  4. Sivert
    28. februar, 2010 at 12:33

    @Siri: Det dere kan påvirke er å lære dem forskjellen på rett og galt, og hvordan vi skal snakke til hverandre og ikke, og sette grenser, alle mennesker trenger grensesetting, og det viktigste, lære dem å tenke konstruktivt og reflektere over det dem lurer på,- altså stimulere til å bruke hjernen,- så går det meste av seg selv.

  5. bjarne
    28. februar, 2010 at 12:55

    Her har vg dratt fram ting som ikke har noe som helst med saken å gjøre. Men det gi PENGÆR i kassa vetu. Samt at en tulling som får gratis reklame.
    Trodde ikke dette om vg ,de som ikke ville trykke Muhamed kar. pga.at det ikke var relasjon nok til saken. Det viser bare at I den saken feiget VG ut.

  6. Sivert
    28. februar, 2010 at 13:05

    @bjarne: Det er har ikke direkte med drapet å gjøre, men det har med hvordan vi som mennesker formes og hvordan vi tenker,- det beste eksemplet på at vi blir påvirket av media, filmer osv osv, er klovnebuksene til curlingutta, folk har gått mann av huset for å få tak i dem og nettbutikkene er fri for dem,- ene og alene fordi at curlinggutta har fått mye omtale p.g.a buksene, så vil alle ha de buksene,- og så kan vi se på tvreklamen, det går ikke lenge en ny reklame for et eller annet klesmerke over skjermen, før damene er i butikken og skal kjøpe det klesplagget, slik er det med sminke, mobiler, og gud vet hva,- så det å si at vi ikke blir påvirket av media er tull og nonsens,- det blir vi til vi dør engang i fremtiden, samme er det med filmer, og dataspill, er det et dataspill som er på moten, så skal alle ungene ha akkurat det spillet, og for ikke skille oss ut fra massen, så kjøper vi det til ungene, og vi skal helst like de samme filmene også,- hvis ikke er man nerd eller raring,- slik blir påvirket hele tiden,- men kunsten er å ha ballansert forhold til det og være denne påvirkningen bevisst og reflektere over det.

  7. 28. februar, 2010 at 13:37

    Det at ting påvirker oss har du helt rett i. Enten man er 5, 15 el 50 så blir vi påvirket av ting rundt oss hele tiden, eneste forskjellen er at man ser helt annerledes på ting pga alder, erfaringer og refleksjon.

    Broren min på 8 kom inn på rommet mitt her en kveld da jeg satt og så på Ringenes Herre… Han syntes det var kjempe kult fordi han gikk rett inn på ei krigssene. De fleste 8-åringer av «min generasjon» hadde nok reagert med mer forakt gitt, tar man mammas genereasjon eller bestemors genereasjon igjen (som 8-åringer) så hadde de også reagert med skrekk og gru, ikke bli i fyr og flamme over å se at noen blir drept.

    Daglig tar jeg søskene mine (3-8 år) i å leke at de skal drepe hverandre, «oss voksne», osv. Jeg syns faktisk ikke det er så kult når broren min plutselig kommer løpende ut av kjøkkenet med en kniv og sier han skal drepe meg fordi han ikke får lov til å låne Transformersfilmene av meg. Ikke kom her og fortell meg at det er noe han kommer på av seg sjøl, og ikke gjør fordi han har sett lignende på tv!

    Fetteren min på 6 får derimot lov til å se filmer som Fast and Furious, Transformers, etc… Ikke direkte voldsfilmer, men som alikevel har noen voldlige scnener… Forskjellen der er at onkel er veldig nøye på at det bare er film, at mange av tingene som skjer i de filmene er galt å gjøre osv. Dessuten så blir han slått hardt ned på om han prøver seg på den type ting selv, det gjør ikke søsknene mine. De lever sine egne liv med foreldre som har gitt dem litt opp, og det liker jeg ikke!

    Man må lære å skille mellom virkelighet og fiksjon, det er ikke noe som alltid er like lett å skille selv for folk i 20 åra. Jeg innrømmer gladlig at jeg går inn i en slags transe når jeg leser Dan Brown sine bøker, feks. Det blanda med en dårlig psyke kunne jo ha resultert i at jeg ikke klarte å skille bøkene sin historie og det virkelige liv… Heldigvis så gjør jeg det da, er fult klar over hva som skjer i bøkene og hva som er virkelig =P

    Uansett, nå skal jeg gi meg før jeg ror meg enda mer ut på bærtur…

    Ha en fin-fin søndag Sivert.
    .-= Siven´s last blog ..Liten oppdatering i alt kaoset… =-.

  8. Sivert
    28. februar, 2010 at 13:44

    @Siven: Takker, flott svar fra deg,- dette du beskriver bør vi reflektere over til daglig og ikke bare av og til,- og være bevisst på hva er hva osv osv…
    Ha en flott søndag du også 😉

  9. 28. februar, 2010 at 14:20

    Jeg vil si meg enig i at forldre må være mer konsekvent på hva dem lar barna dytte i seg i hverdagen…
    Men å sammenligne det med denne 25åringens musikkvideo føler jeg blir litt galt. 25-åringen er på ingen måte barn lenger, og det var han heller ikke når han spilte inn denne videoen..
    .-= GLASSKÅR´s last blog ..Missbruk av Twingly! =-.

  10. Sivert
    28. februar, 2010 at 14:30

    @Glasskår: Nei, han er ikke barn,- men…..ikke glem vi blir påvirket fra vi kan krype til vi dør engang i fremtiden, uansett…og er man ikke bevisst på hva man blir påvirket av og bruker man stoff, så blir skille mellom virkelighet og fiksjon i stor grad visket ut, og man lever i sin egen lille boble uten å se verden slik den er,- det er nettopp disse sentralstimulerende stoffene er så farlige og er mye av grunnen til at mange glir over i psykoser,- da er man veldig skadet allerede. For å si det slik Glasskår,- man må nesten teste en gang Amfetamin eller Kokain for å forstå, man blir manisk,- man kan vaske hele huset på natta og ligge gni på en liten flekk ei hel natt uten å få sove, men bare gnir og vasker…det er helt sinnsykt…samme blir det når man f.eks har sex på Amfetamin eller Kokain, knuller glatt hele natta og dagen derpå og man klarer glatt å ha sex i 18 – 20 timer, man blir manisk og hekta på en gode følelsen, og så klarer man ikke la være uansett hvor man vil…
    Så det denne mannen har brukt, var jo Kokain, og det er omtrent det samme som Amfetamin, bare at virketiden er forskjellig, men god i hodet blir man ikke.

  11. Robotman
    28. februar, 2010 at 14:38

    Takk!

    Takk til alle dere som tørr å si fra at dere ikke liker volds-underholdning.I dag blir man sett rart på som foreldre når poden ikke får lov å leke krig å skyte på andre. Det mest utrolige er at når man setter seg ned med andre foreldre er de enige, bare at de ikke orker å ta kampen opp med barna sine, «alle andre» for jo lov.

    Heldigivis bor vi (min familie) i ett lite lokalsamfunn og har fått tenkende fornuftige mennesker både i skole og barnehage. Her blir ikke dette tolerert og vi har faktisk en skole der mobbing er et minimalt problem, trivselen dess høyere og resultatene gode.

    Hvorfor tar ikke fler foreldre tak i dette? Tror de er redde for å nekte barna å være like kul som kuleste gutten i gata, kan jo bli mobbet da vet du. Feiginger kaller jeg det, vi får en «forskyvning» i samfunnet av hva som er rett og galt og volden får mer aksept.

    Husker for flere tiår siden en sak fra Kvinesdal hvor tre gutter neste drepe en jente som var på samme alder. De hadde sittet og sett voldsfilm på video og hadde trang til å praktisere det de hadde lært. Heldigvis overlevde jenta som resultat av tilfeldigheter. Ikke fortell meg at barn kan se forskjell på rett og galt.

    For over 20 år siden så jeg min første boksekamp på TV. Avskyelig, jeg gikk ut fra oppholdsrommet hvor denne ble vist. Etter gjentatt eksponering til boksing flyttet jeg grensene og ser ikke på dette som noe galt lengre, faktisk kan det engasjere. Ikke fortell meg at voksne ikke flytter grensene når de blir eksponert for vold.

    Skulle nesten ønske vi kunne få en ny -68 bevegelse. Make love, not war var noe flere skulle leve etter, så får «bivirkningene av -68 kulturen diskuteres i en annen setting…..
    Det blir i alle fall absurd når en naken brystvorte sladdes eller klippes fordi den er «skadelig» og mord kan vises med alle detaljer uten at det skader et ungt sinn. Ikke at jeg er for porno på TV, men av to onder bør man velge det minste og her velges det helt feil i dag.

  12. Sivert
    28. februar, 2010 at 14:45

    @Robotman: God kommentar, flott,- godt å høre at det enda finnes mennesker som forstår dette, og ser det,- det er akkurat dette som vi må blir flinkere å se,- og sette grenser, og slutte å være så naiv å tro at alt går av seg selv og at barn bare lærer det foreldrene vil lære dem, det er faktisk i media og blant venner dem tar til seg mest og lærer mest av. Og grensene bli flyttet hele tiden av oss mennesker for hva vi aksepterer skal sendes på tv og ikke, og hva vi ser på og ikke,- og er man ikke bevisst på dette, så kan det virkelig gå galt av sted.

  13. R
    28. februar, 2010 at 19:12

    Kvinnesynet? Hva det med å gjøre med kvinnesynet?
    Han så ikke nødvendigvis ned på Faiza eller hadde noe dårlig kvinnesyn fordi han gjorde det han gjorde, han hadde fått et oppdrag og jobbet deretter. En person med vanlig moral ville ikke gjort det, men det har altså ingenting med hans KVINNESYN å gjøre.
    Du skriver også at det ikke er rart at han ble drapsmann med de begrunnelsene at han trente mye, brukte kokain og spilte i voldelig musikkvideo?! Jeg kan ikke se at ingenting av dette har NOE relevans til «På vei til å bli drapsmann»!

    Ikke misforstå meg, jeg forsvarer ingenting av det han har gjort, men syntes du leker litt for mye «altvitende psykolog» her nå – fordi du er virkelig helt på jordet i de uttalelsene der.

  14. Sivert
    28. februar, 2010 at 19:23

    @R: Jobb ? Oppdrag ? Jenta var da ikke en ting eller et hvilket som slags menneske,- høres ut som han gikk på en 9-16 jobb, og at dette var noen han gjorde til daglig,- tror du må se litt dypere nedi problematikken,- og det er heller ikke helt normalt å drepe folk for penger heller da, da har man et rimelig forkvaklet syn på å tjene penger og temmelig bortreist i bakhodet.

  15. Jada
    28. februar, 2010 at 20:07

    Kunne ikke vært mer enig med deg. Men selvsagt, folk er for feige til å innrømme det. Drap og vold er liksom alright når det er fiktivt, men under alt påvirker det oss.

  16. Jada
    28. februar, 2010 at 20:36

    Til dere som mener han er på jordet med dette innlegget, har dere rett til holde deres mening som sannheten? Dette er bare en mening, ikke rakk ned på den.. Det er ikke en kjeft som kan komme og si at ikke mennesket er svakt og påvirkelig… Vi bare følger strømmen som en gjeng sauer de fleste av oss, NAZI tyskland er ett eks.. Kroppsideal som går fra å være bælfeit til anorektisk.. Superstreng sexmoral til total fri sexmoral.. Homofornektelse til frihet for homofile..det er bare minimalt med eksemper. se på de kristne idag som er imot homofile, de blir mobbet og utstøtt..For majoritetens mening er tryggest… De fleste holder seg der, feigt.. bare hva flertallet mener hele tiden, hva som er populært å mene, hva som får en til å flagre mest med påfuglfjærene. Selvsagt blir vi påvirket av media, filmer og alt majoriteten forer oss med. det kommerse.. Det som beviser hvor ufattelig lavt mennesket synker iblant, det verste dyret av alle…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *