Gunde Svan – Har problemer

Print pagePDF pageEmail page

Tar jeg ikke mye feil nå, så har Sveriges tidligere skistjerne store problemer med selvtilliten,- og har store problemer med at en mann som Petter Northus har sin selvtillit og har sine meninger om det meste. Han svarte også ærlig på hvem han anntok ble sin største utfordrer på 50 km, da svarte han Lukas Bauer, men ifølge Gunde Svan var det også feil svar fra Northug, han burde tatt noen svensker med i den beregningen.

Altså, gamle Gunde Svan takler ikke nordmenn som svarer ærlig på spørsmål, der og da. Hva er det som feiler deg egentlig Gunde Svan ? Lurer. Man kan ikke ta Sverige med blant favorittene når skisporten i Sverige har ligget nede med brukket rygg i flere år, mange år faktisk,- og det nytter ikke å gå et eller to skirenn og så si at nå er vi med i gullkampen i OL,- uansett om en svenske tok bronsjen, så betyr det ikke at svensk skisport er friskmeldt, og dem er i sitt gode gamle slag,- når gjorde Sverige det skikkelig godt i skisporet i et OL ? Det er jaggu mange år siden, og svenskene har sparket den ene treneren etter den andre.

Det at Petter Northug har sine meninger, må du som en mann på nærmere 50 klare å leve med, uten å sitte i borte Sverige å slenge dritt og prøver fortvilt å skjule din dårlige selvtillit. Hvor har du ryggraden Gunde til å akseptere andre sine meninger ? Eller mener du Gunde Svan at siden du var god på ski så kan du si hva som helst og mene hva som helst om mennesker du ikke kjenner engang ?

Nei Gunde,- bli voksen og få hår på brystet og slutt å oppfør deg som liten guttunge som ikke får sjokolade av mamma der og da. Og siden skisporten i Sverige har ligget nede i mange mange år, så har dere ishockyen og det beste landslaget i hocky, og prøv heller å finn ut hvorfor Sverige har vært så dårlig i langrenn de siste årene, istedenfor å sitte å slenge dritt til folk via media,- og skal du absolutt si noe til Northug, ta å ring han og prat direkte til han, og ikke sitt i Sverige og prat om han, det er det gamle kjærringer på 90 år som gjør, og knapt nok dem gjør det idag mer, og ikke sitt som en syvendefar i huset i Sverige og tro du er verdensmester i et og alt.

Vg , Vg , Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  46 comments for “Gunde Svan – Har problemer

  1. Morten
    1. mars, 2010 at 12:34

    Jeg er faktisk litt enig med Gunde Svan. Jeg savner en ydmykhet hos Petter, som Bjørn Dæhlie hadde. Men nå skal en ikke forvente at Petter blir en «ny Dæhlie». Petter er Petter, på godt og vondt. Han må få lov til å være seg sjøl, og med den Petter`n følger en ekstrem dose selvtillit som høres ut som skryt. Men i den settingen der Petter sier at han hadde et ekstra gir, den kjøper jeg. Gunde skjønte ikke den helt. Petter mente et ekstra gir helt på slutten, da han gikk forbi Teichmann, ikke tidligere på oppløpet der han bare hadde en fartsøkning. I spurten er det ingen som tar Petter idag, kanskje med unntak av en frisk Hattestad. Men så hadde heller ikke Hattestad hengt isammen etter femti km på ski.
    Men skal Petter blir like KJÆR som Bjørn var, må han nok tåle å snakke med journalister når det går dårlig også.

  2. Sivert
    1. mars, 2010 at 12:43

    @Morten: Hadde jeg har tlfnumret til G.Svan så hadde jeg ringt han, men siden jeg ikke har det så måtte jeg blogge om saken,-han sitter som en forbaska syvendefar i huset og tror og mener at alle skal mene det samme som han, overlegen blei som gikk på ski på 80-tallet, og siden dengang har han kun hatt kjeften å bruke, og fått sparken ifra masse jobber da han ikke er brukanes,- og enda skal han være stor i kjeften ? Burde heller skjemmes som en hund, og ikke oppføre seg som en gammel slarvkjærring. Han kunne utmerket ringt Northug, men han valgte som den feige mannen han er å bruke avisene istedenfor,- men nå er svensker et feigt folk, på samme linje som tyskerne, like feige,- og møter man en svenske eller tysker, så er dem ydmyk og høflig, men er dem flere kan man ikke omgås dem….vet jeg kaster stein i glasshus, har flere av arten i familien,- og men jeg mener det samme for det, også om dem…

  3. RimTuss
    1. mars, 2010 at 12:44

    Synes Gunde Svan fremstår som en gretten og misunnelig moralist. Han gjenspeiler gammelkristen jantelov, der det er et krav «å være ydmyk» hvis en er flink til noe.
    Dette er svært lite kledelig, Gunde!

  4. Sivert
    1. mars, 2010 at 12:50

    @Rim Tuss: Folk må da få være som dem er, og ikke som andre forventer dem skal være,- hva Gunde Svan forventer av Northug det er faktisk Gunde Svan sitt problem og ikke Northug sitt,- så Gunde får ta sine forventninger på sin kappe og ikke tro at hans forventninger skal bli som han vil,- snakk om å vise inntolleranse, og ekstremt dårlig menneskelig forståelse,- verden er ikke og blir ikke som vi vil uansett hva.

  5. Lollemann
    1. mars, 2010 at 12:53

    Jeg er ikke enig med Gunde Svana. Grenseløs misunnelse.
    Svana skal bare spre usikkerhet blant de norske skiløperne. Northug er ingen homse dull. Ydmyk, tull, vi nordmenn trenger en med hår på brøstet. Jeg tror faktisk han blir enda bedre enn Dæhli, og enda bedre likt bare han holder seg unna, les foran, svenskene.
    Svenskene er og blir e B nasjon.

  6. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:05

    @Lollemann: Vi kan forvente at Northug går fort på ski,- men utover det kan vi ikke forvente noe som helst av han,- etter min mening blir det direkte frekt å forvente at han skal være ydmyk når vi foventer det, og stille opp i media når vi forventer det,- det har vi ingen rett å forvente.

  7. Jan Olof
    1. mars, 2010 at 13:10

    Grattis Petter till guldet.

    Men hade det inte varit mass start så hade inte han haft en chans.
    Gunde, Alsgård och Daehli klarade även individuell start och att vinna ..

  8. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:12

    @Jan: Du bruker ordet HVIS,- da kan jeg si at HVIS tante har hatt baller så hadde hun vært en god onkel,- det blir rene spekulasjonene og rene antagelser, og ikke noe man vet sikkert,- ergo er det bortkastet å spekulere i ting som man ikke vet sikkert, total bortkastet tid og energi.

  9. Sorry
    1. mars, 2010 at 13:14

    Ja Northaug kan gå svinrask som en hest. Men hesten har høyere sosial intelligens en Northaug.

  10. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:18

    Verden har gått videre siden både Dæhlie, Svan Alsgård og Ulvang gikk på ski, det er en mannalder siden dem gikk nå, og tiden har vært,- og kommer ikke tilbake,- nytter ikke sitte å mimre over folk som vant gull i langrenn fra 1980 til 1998, vi må gå videre og utvikle sporten, det er hva Northug har gjort, og det er denne tiden vi lever i, og vi lever ikke i 80 – og 90 -tallet lengre,- og måten dem gjorde det på da, var dengang og ikke nå,- og hvor lenge skal vi drasse på gamle skihelter ? til 2050 eller ? Og måten dem går 50 km på idag, så har ingen av dem som vant gull på 80 – og 90 – tallet klart å henge med engang, likeledes som dem som går nå ikke hadde kunnet gå på den måten dem gjorde i 80- og 90 – tallet. Verden har gått fremover og ikke bakover.

  11. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:21

    @Sorry: Nå er vel ikke menneskelig inntelligens medfødt da, men noe vi lærer,- og skal vi måle den menneskelige iq når vi blir født, så er den lavere enn en sjimpansebaby,- så mye å skryte av har vi ikke noen av oss.

  12. Hege
    1. mars, 2010 at 13:23

    hva er det ned Gunde Svan???
    har det klikka helt eller, det er akkurat som om han har kommet i en psykose og fått Petter på hjernen.
    Sitter borte i Sverige og uttaler seg om noen han ikke kjenner en gang, snakker om at han ikke blir folkekjær som dæhlie??? lurer på om Petter i det hele tatt ønsker å bli folkekjær..tror heller han har lyst og vinne og være god i det han holder på med.

    Jeg trodde janteloven var noe vi hadde klart å riste av oss for lenge siden..
    Gunde, uttal deg heller om dine landsmenn som ikke klarte å ta nortug på 5 mila!!!men med sånne mørkemenn i landet er det ikke rart svenskene ikke tar Petter i spurten, de er sikker lært opp til at de ikke kan..

  13. Hege
    1. mars, 2010 at 13:27

    ps..husker da vitterlig at Dæhlie ble både snurt og sur når han ikke vant..heldigvis for han var det ikke det sensasjonsjaget fra avisene på den tiden da han var stor.

  14. haakon
    1. mars, 2010 at 13:32

    likte svenskene bedre da de var nøytrale jeg! hehehe:p

  15. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:34

    @Hege: Det virker som vi mennesker har ekstremt dårlig med hukommelse og at den er ekstremt kort,- når vi forventer at slik skiløperne var på 1980-tallet slik skal dem være i 2010, og måten dem gikk på ski i 1980, slik skal dem gå i 2010,- det er totalt meningsløst å forvente noe slikt, og gjør ikke løperne slik vi forventer dem skal gjør det, så blir sur og sint på dem, omtrent som om vi eier dem, og egne meninger og tanker skal dem ihvertfall ikke ha,- er vi ikke blitt mer inntelligente enn som så ? Har vi ikke lært noe mer om mennesker som art siden steinalderen ?

  16. jan andreassen
    1. mars, 2010 at 13:40

    Northug eier ikke sosiale antenner.

  17. kk
    1. mars, 2010 at 13:41

    Klart Petter kunne vært mye mer ydmyk, men jeg tror ikke problemet ligger der hos han. Jeg tror faktisk at grunnen til slike uttalelser er at han er skitnervøs foran kameraet, å sier ting han selv synes er for mye, men når det først er sagt….. Ser en god del av gangene når » på kanten » kommentarene kommer, så er det som jeg kan se på han at han er veldig nervøs.. Men det er no bare min tanke.. Ikke det at jeg alltid forsvarer det han sier da..

    Når det gjelder Gunde Svan, så syns jeg han har gått langt over streken. Grunn er at han kan ALDRI bevise at ikke Petter ga alt, han har lagt opp for flere år siden, å i min mening så er det enklere å rakke ned på andre en å se på hva som er galt med eget team!! En annen ting er det at Gunde Svan var aldri så god som Petter er nå.. Jeg tenker ikke på i medaljer, men jeg tenker på teknikk, utholdenhet osv.. ting har utviklet seg, å løperene er bedre nå en hva dem var for bare få år..

    Går det ræva med Norge i langrenn/skiskyting/fotball osv så syns jeg alltid at det er fint at Sverge gjør det bra, samme med Finland og Danmark.. Er vel derfor at jeg blir trist/irritert over at ikke Feks svenskene føler det sammme.. Sjalusi er noe drit!

    Er faktisk veldig skuffet over hvordan Svenskene oppfører seg for tiden, det virker som dem er sjalu, alt fra at dem går ut å ber om hjelp til å stoppe Petter, til sjalusien om økonomien til landet vårt.. Syns faktisk det er trist!

    Ps.. Når staven til Petter ble knekt.. lurer på om det var sjalusien sin skyld…

  18. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:42

    @Jan: Gjør du ? Med hvilken rett har du til å mene det ? Ikke glem, når en menneskebarn blir født, så har den babyen lavere iq enn en sjimpansebaby som er født samtidig,- så hvor inntelligente vi mennesker er kan diskuteres,- men vi har en hjerne som sjimpansene, vi kan ta til oss lærdom.

  19. Sivert
    1. mars, 2010 at 13:54

    @kk: Det er misunnelse og sjalusi,- og som kjent er misunnelsen sterkere hos mennesket enn seksualdriften,- hadde det vært motsatt hadde i vært 10 millioner i Norge og 20 millioner i Sverige, men dit kommer vi aldri p.g.a at misunnelsen er sterkere enn seksualdriften.

  20. Gunnar
    1. mars, 2010 at 14:00

    Grattis Norge till skidframgångarna! Tror det är väldigt viktigt att ni lyckas där, en nationalsport som det inte är i Sverige, vi har så mycket mer än skidåkning, inte illa menat men intresset här blir aldrig som i Norge. Petter N. nåt fel är det på killen, skulle passat bättre som hockeyspelare, vi har många Nordhug:are som är hockeyspelare som uttrycker sig som han gör, inget att vara stolt över…

  21. Neltari
    1. mars, 2010 at 14:12

    Petter kommer med slike uttalelser fordi han ble vraket fra siste OL, han tok gull etter gull men ble alikevell ikke tatt ut til OL i torino.

    Dette har nok irritert han så grønt de siste årene at jeg synes ikke det er så rart at han kommer med noen «frekke» kommentarer innimellom

  22. Sorry
    1. mars, 2010 at 14:47

    Til Sivert, krevet den 01.03.10

    Helt enig med deg i at menneskenes adferd er innlært, og det tyder på at Northug hart ikke fått med seg under oppveksten noe annet enn å gå fort på ski.

    Jeg bryr meg ikke om at han stiller ikke til pressekonferanser, han «pryder» allikevel forsidene. Såkalte journalister, med mental alder på barnehagenivå, gir de rareste uttalelsene i munnen hans for å ha noe sensajsonellt å skrive om. Og «rednack» gjengen sluker dette rått…

  23. Ano Nym
    1. mars, 2010 at 14:53

    Northug sa ikke at Bauer var hovedkonkurrenten, han sa at det var den eneste han var redd for (underforstått: de andre er ikke noe å bry seg om). Det kan man jo forstå virker litt nedlatende, men det finnes en mye bedre måte å svare på denslags: gå ut og slå Petter på 5-mila. Men det var det ingen som klarte…

    Argumentene om at han ikke ville vunnet om det ikke var fellesstart er meningsløse. Det _var_ fellesstart de konkurrerte i, og da spiller det ingen rolle om han er god eller dårlig i noe annet. Det blir som å si at «han hadde aldri vunnet om de brukte sykkel».

    Jeg synes Svana burde holde seg for god til å fore pressen med oppgulpet sitt. Hadde en svensk skiløper gjort og sagt det samme som Northug, så ville han vært intenst upopulær i Norge. Det betyr ikke at vi hadde hatt noen rett til å spre edder og galle i avisene, og mene det ene og det andre om hvordan han burde oppføre seg. Hvor i alle dager har Svana det fra at Nortugh kan/bør/vil bli like «folkekjær» som Dæhlie? Så lenge han vinner skirenn, så kommer han til å være en vinner her i landet uansett 🙂

  24. gunnar
    1. mars, 2010 at 15:17

    Har du solgt helikopteret GUNNNNDE… Du framsto og framstår fortsatt som usympatisk… Sa jeg GLASSHUS

  25. Nisse
    1. mars, 2010 at 15:20

    Nu må alla komma ihåg att Northugs och Svans uttalanden kommer hela tiden i VG och Aftonbladet, båda Schibstedt-ägda tidningar. Det säljer många tidningar att elda på brasan med Norska och Svenska skidåkare som säger det ena eller andra i intervjuer. Varken Aftonbladet eller VG brukar vara så noga med sanningen, om det finns pengar att tjäna. Nej, se istället vad vi åstadkommit, den lilla Skandinaviska halvön har tagit 14 guld, 10 silver och 10 brons. Mer än något land i världen på detta OS/OL.

  26. Gunnar Rolstad
    1. mars, 2010 at 15:25

    Gunde Var datidens mest upopulere skidåkare.
    Missundsam har han varit all sin dag.Godt at han er pensjonær,så vi slipper og se trynet hans her.Og at vi har norske tv kanaler.

  27. Makan
    1. mars, 2010 at 15:34

    Vannvittig meningsløst å gyve løs på Petters kommentar om at han hadde et ekstra gir på slutten.

    Han vant jo overlegent uansett. Et gir til eller ei har INGEN betydning. Ingen, Ingen, ingen!

    En annen ting jeg gremmes over:

    Northug knakk staven 500m før mål og var sjanseløs på den andre distansen. Han var helt i tet og ville helt sikkert vært med å kjempe om medalje om uhellet ikke hadde skjedd. Hvorfor kaller journalistene det «dårlig innsats». WTF!

    Northug FTW!

  28. Norbagga
    1. mars, 2010 at 15:42

    Gunde er en surpomp! Vi trenger personligheter og ikke bare sosialistpersonligheter uten personlighet. La mannen være seg selv, det er mye morsommere enn feige og politisk korrekte og falske folk.
    Se Tiger Woods, så perfekt og nærmest jesus – så var han allikevel bare en horepuler!

    La Northug være som han er så kan svenskene heller konsentrere seg om æ lære å gå på ski! Nå som Saab og Volvo er borte så er det vel snart eneste måten de har råd til å komme seg rundt på.

  29. Nordmann født i Sverige
    1. mars, 2010 at 16:23

    Jeg liker allerede Petter Northug bedre enn både Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og Thomas Alsgaard. For meg er han kjærere enn hele gjengen. De andre var så prektige og alt de gjorde var korrekt. Petter viser følelser på godt og ondt. Han er freidigere og kulere enn hele gjengen av overkule snowboardere til sammen. Han burde vært tatt ut til forrige OL, og har meget god grunn til å være litt breial fordi han ikke ble det. Gunde Svan får bare preike i vei med janteloven og moralismen sin. Vi skal være sjeleglad for at Petter er norsk, og vinner gull for oss. Tenk om han hadde vært svensk, finsk eller russisk? Vi må faen meg støtte ham skikkelig og sette pris på ham. Hvis han hadde villet bli svensk statsborger hadde han blitt tatt i mot med åpne armer. Garantert.

  30. Berntoon
    1. mars, 2010 at 16:33

    Ydmyk eller ei. Northug har et vesen som er vanskelig å like. Jeg liker’n ikke og satt med litt blandede følelser når han vant. Jeg håpet jo på norske medaljer, men litt problem med at Northug måtte ta noen av de. Aldri opplevd det på den måten i sportsammenheng før.
    Forøvrig burde Northug høre på Svan så hadde han kunnet utnytte ting mye bedre. Det er rett og slett dårlig for hans fremtidig business med et så begredelig oppsyn som Northug har.
    Northug = en rask skiløper, men en elendig idrettsman.

    PS! Sjekk forresten ut min nyeste tegnefilm:
    http://www.youtube.com/watch?v=g1AI2d-Rspk

  31. Hugo
    1. mars, 2010 at 19:05

    hahaha… du tar kaka, Berntoon 🙂 i innlegget ditt skriver du om en person du ikke liker fordi han er arrogant og tråkker en del folk på tærene, og på slutten henviser du til en video du har laget som tråkker på hele den muslimske verdenen. thumbs up 😉

    PS. når du først skulle lage en tegnefilm kunne den i det minste være litt morsom… og f.eks. ha mer enn ett alt for innlysende poeng. bedre lykke neste gang 😉

  32. Sivert
    1. mars, 2010 at 19:46

    @@@: Lurer på om G.Svan har snakket med 4,8 millioner nordmenn ? Siden han er så frekk å uttale seg påvegne av oss alle,- til orientering, han har ikke spurt meg om min mening, det burde han kanskje gjort siden han påstår at alle nordmenn misliker Nordthug sine uttalelser.

  33. Gunnar . S
    1. mars, 2010 at 21:03

    Gunde Svan er utgått på dato ! Trenger jeg si mer.

  34. hugo
    1. mars, 2010 at 21:12

    hahaha,. har akuratt lagt et kommentar a`la nortug. og holdt på å bli sensurert. sån skulle vart med han var gang han åpne kjeften sin. hahahaha.

  35. erik
    1. mars, 2010 at 21:24

    kan ikke gunde svan bare brenne i helvete, drit lei den svenske idioten.

  36. Sorry
    1. mars, 2010 at 21:29

    Hehe, Nordthaug sier at han kan knuse Svan på innspurten.

    Dette minner meg om Uganda diktatoren Idi Amin som i 70-årene utfordret Israels statsminister til boksekamp. Idi Amin var tidligere Afrika mester i tungvekt og var ca 40 år, Israels statsminister Golda Meir var en gammel dame over 70.

  37. 1. mars, 2010 at 22:08

    vi kan jo alle sende en mail eller to til info@gundesvan.se og fortelle han hva vi normenn mener om han? og hans uttalelser på våre vegne? en stusselig mann fra et stusselig land.

  38. DuGamlaDuHimla
    2. mars, 2010 at 00:48

    Her kan man si at «kaxigheten» lyser lang lei…:

    http://www.gundesvan.se/kandisen/index.htm

    Han är ju så himla ödmjuk, den Gunde…

    lol

  39. Adrian
    2. mars, 2010 at 02:15

    Skisporten trenger en fargekladd som Petter, en i helt egen klasse!

    Gunde svan kan bare gå å legge seg. Ikke en eneste ting han har sagt med tilknytting til OL, har ført til noe positivt…

  40. 2. mars, 2010 at 13:46

    Petter Northug är kung både i käften och på snön. Men det borde väl inte vara omöjligt att locka över honom från fjordarna och bondgårdarna i Mosvik (?) till världsmetropolen Stockholm? Här kan han dricka billig öl och hänga på Spybar med Tomas Brolin, Björn Borg, Dr Alban och grabbarna. Dessutom kan han delta i en massalekprogram i tv med Gunde Svan som programledare.

    Sorry lillebror, Petter tillhör Sveriges OS-trupp 2012

  41. jan-kjell syversen
    2. mars, 2010 at 15:08

    Hvorfor ikke prøve å få en komentar fra Dæhlie og de gutta der, jeg synes at Gunda svana borte vært satt litt på plass. Han har med 5 utspill bare rakket ned på Petter.
    Kan ikke noen stå opp å forsvare petter, den beste skiløperen i verden.
    Tenk gutten tar bronsje på sprinten og avslutter med gull på 5 mila, tenk på det helt vanvittig bra.

    Mvh Jank

  42. PC
    2. mars, 2010 at 15:22

    GLEM IDRETTEN!

    Det er arkitektene og ikke skiløperne som bygger Norges omdømme internajsonalt, mener forsker og Arkitekthøyskole i Oslo, Erling Dokke Holm!

    UD,s omdømmeundersøkelse viser det er stor forskjell på nordmenns syn på seg selv og andre nasjonaliteteters syn på oss. I utlandet oppfattes vi som provinsielle naturbarn. Hvorfor er det slik?

    Det er stor forskjell på eget selvbilde og hvordan omverden betrakter oss på. Det gjelder alle land. Med små land er det noen få ekstremegenskaper som fester seg hos utenforstående, og og det tar lang tid å bli kjent for noe nytt. Og så er det stor forksjell på spiss og bredde. Mens arkitektur i London vil vite at norsk arkitektur er i en interessant utvikling, vil det være viktigere for den enskelske menigmann at Amundsen slo Scott i kappløpet mot Sydpolen.

    Hvorfor blir ikke kulturelle og teknologiske nyvinninger en del av Norges omdømme?

    Fordi vi ikke har tradisjon for å være kjent for det. Når vi danner oss et bilde av et land, fletter vi inn den informasjonen som passer med det vi forstilte oss fra før. Da CBS laget en dokumentar om Norge under OL på Lillehammer, filmet de fra lufta og viste frem tømmerkoier med røyk sivende fra pipene, folk med frossbitte kinn som trukket sine egne spor over Hardangervidda. De viser ikke frem avanserte gassintallasjoner i Nordsjøen. Nei, vi forteller de samme historiene om og om i gjen. CBS fortalte samme historie som Trygve Gulbranssens bestselger, » Bakom syner skogene» fortalte i 1933. Kan jeg fortelle deg en liten historie? Ja.

    Det året Bobbysocks vant Grand Prix, var jeg turistguide på Vestlandet. Bussjåføren ville spille» La det svinge» og fortelle de amerikanske turistene at Norge hadde vunnet en europeisk musikkkonkurranse. De syntes det var helt absurd. De ville bare ha «Solveigs sang». Utlendinges Norge er fremdeles det Norge som ble skapt under nasjonalromanttikken, som kulminerte med polarferdene. Det har funket i hundre år, og funker fremdeles.

    Hva har det å si for omdømmet at vi står utenfor EU?

    Det passer godt til det naturmystiske perspektivet på nordmenn. Mann tenker at det er et sammenfall mellom det geografiske landskapet og det mentale landskapet, og ser for seg at nordmenn er som de takkete fjellene, at de er stri og egenrådige og ikke vil dele.

    Hvorfor blir det slik?

    Myteproduksjonen om land er helt nødvendig. Alle land og kulturer er komplekse. Det er bare små destilater som siver ut til resten av verden. Men det gjør det mulig å forholde seg til hverandre.

    Hvordan kan nordmenn markere seg mer?

    Hvorfor skal vi gjøre det? For å selge produktene våre? Jeg tror ikke vi bør tenke så mye på omdømmet. Det viktigste er kvalitet i det vi produserer. Om vi kvalitetsikkrer arkitekturen vår, vil det gi resultater om 50 år.

    Norge har ingen verdens kjente merkevarer. Hva kunne vært en god merkevare å profilere Norge på?

    Kanskje tripptrappskolen. Den er ergonomisk, vokser med barnet, og har et nett, sosialt intellegent design. På 30 år er ingen kommet med noe bedre. I tripptrappskolen møtes eksportindustrin og den humane velferdsamfunnet, og den dekker et reelt behov.

    Støre sier også at nordmenn er både for selvsikre og for ydmyke. På hvilke områden bør vi ha selvtillit, på hvilke bør vi kjenne våre begrensninger?

    Vi bør huske at Vinter-OL er et marginalt fenomen, og at nordmenn primært er gode i idretter der få andre deltar. Fotballandslaget klarer ikke å kvalifisere seg til EM engang, men får massiv oppmerksomhet. Samtdilig har vi fire-fem arkitekt kontorer i verdensklasse. Det er et felt der det er minst like hard konkurranse som fotballverden, men dem hører vi lite om. Vi burde se mer på de kulturelle feltene der vi er gode , som ikke er smale, og nyter stor internasjonal intresse, som jazz og arkitektur. Og så bør vi glemme idretten! Den er irrelevant og uintressant!

    UD HAR EN PLAN!

    Jonas Gahr Stør. UD har en detaljert plan for hvordan
    verden skal få et
    bedre inntrykk av
    Norge.

    Dagbladet skrev 230210 om resultatene
    av Utenriksdepartementets
    store omdømmeundersøkelse.
    De viser at utlendinger i 19 viktige
    samarbeidsland ikke har så
    godt inntrykk av oss. De mener vi
    er hyggelige folk, men at vi ikke
    har mye å bidra med når det kommer
    til stykket.
    Få har tro på at Norge spiller
    noen rolle i internasjonal politikk,
    og enda færre tror vi kan
    levere teknologi og nyvinninger
    av betydning.
    Usynlig
    Nå har UD lagt en plan for hvordan
    inntrykket av Norge skal rettes
    opp.
    Vi har satset på å styrke oss
    faglig i vårt omdømmearbeid på
    utvalgte ambassader. Norges utfordring er ikke dårlig omdømme,
    men mangel på synlighet. Våre
    ambassader driver nå et mye
    mer målrettet arbeid på dette området
    enn de gjorde før, sier utenriksminister
    Jonas Gahr Støre til
    Dagbladet.

    Ti land er ført opp på en liste
    over steder der vi særlig sliter med
    omdømmet og der UD skal sette
    inn ekstra ressurser.
    Disse landene er: Spania,
    USA, Storbritannia, Russland,
    Canada, India, Kina, Brasil, Japan
    og Tyrkia.
    Et lands omdømme blir ofte
    assosiert med at det har sterke
    merkevarer. Norge har ikke noe
    Volvo eller Ikea, H&m eller ABBA. Men vi har en
    helt klart en mulighet til å rendyrke
    et omdømme knyttet til miljø
    og til sterkt styresett. Dette er
    områder der vi scorer bra blant de
    landene som kjenner oss, sier Støre.
    Inspirere
    Ifølge planen kan Norge bare
    glemme å prøve å framstå som en
    leder. Det blir avvist av alle på
    grunn av vår størrelse. I stedet må
    Norge i møte med utlandet understreke
    at vi ønsker å inspirere.
    I planen er det skissert sju perspektiver
    som vil framheve Norges
    sterke sider:
    Våre gamle sjøfarere viser oss
    som oppdagende og bærekraftige.
    Dypvannsteknologien kan
    sammenliknes med USAs romfartsteknologi.
    Vår barske natur har bidratt til å etablere velferdsstaten.
    Naturen inspirerer og er en balanse
    til det urbane moderne Norge.
    Kongehusets historiske betydning.
    Det paradoksale i at et velfungerende
    og stabilt demokrati
    holder seg med et kongehus.
    Forbindelsen mellom vår dramatiske
    natur og de historiske og
    nålevende kunstnerne Norge har
    fostret.
    Hvordan høykvalitetsråvarer
    har hjulpet norske kokker å vinne
    gastronomiske priser.

    Usynlig som kultur- og sportsnasjon

    NORGES OMDØMME
    Grieg, Ibsen, Munch og Hamsun
    er fortsatt våre største stjerner.
    Av dagens kunstnere har ingen
    et virkelig internasjonalt navn.
    Svensk Ullmann
    Dette går fram av Utenriksdepartementets
    store undersøkelse av
    hvordan innbyggerne i 19 viktige
    samarbeidsland ser på Norge.sett på som et kaldt og provinsielt
    land som ikke har mye å bidra
    med når det gjelder teknologi
    Ikke har vi kulturpersonligheter
    å bidra med heller. Enkelte
    navn er nevnt i en eller to landrapporter,
    som Jan Garbarek, Jo
    Nesbø, Jon Fosse, Erlend Loe, aha,
    Røyksopp, Kings of Convenience
    og Liv Ullmann. Vår store
    skuespiller oppfattes imidlertid
    som svensk(!).
    Operaen karakteriseres i de
    fleste land som et imponerende
    arkitektonisk byggverk og oppfattes
    som en indikasjon på kulturell
    interesse i Norge. Men stor
    nasjonal kulturell aktivitet, kombinert
    med at vi ikke har internasjonalt
    kjente artister, forsterker
    bare inntrykket av oss som provinsielle,
    heter det i rapporten,
    som Synovate har laget for UD og
    Innovasjon Norge.
    Kvinnelandslaget
    Innenfor sport står vi fryktelig
    svakt. Det tas et visst forbehold
    om at Norges posisjon som ski og
    skøytenasjon ikke kommer til
    sin rett verden over.
    Våre sommerolympiere og
    proffstjerner som Ole Gunnar
    Solskjær, John Carew og John Arne
    Riise er også anonyme. De blir
    ikke assosiert med Norge.
    De eneste som nevnes er kvinnelandslaget
    i fotball.
    Gro på topp
    Kong Harald og Gro Harlem
    Brundtland utpekes som de mest
    berømte nålevende nordmenn.
    Verden er usikre på om Edvard
    Grieg, Henrik Ibsen, Edvard
    Munch og Knut Hamsun er norske,
    svenske eller danske.
    Andre nordmenn som fortsatt
    nyter anseelse er Fridtjof Nansen,
    Roald Amundsen og Thor Heyerdahl.
    FAKTA
    UDs omdømmeundersøkelse
    Utenriksdepartementet og
    Innovasjon Norge har undersøkt
    hvordan innbyggere i 19
    viktige samarbeidsland ser på
    Norge.
    De undersøkte landene er
    Brasil, Canada, Kina, Danmark,
    Finland, Frankrike, Tyskland,
    Holland, Island, India,
    Italia, Japan, Polen, Russland,Spania, Sverige, Tyrkia, Storbritannia
    og USA.
    Både den generelle befolkningen
    og opinionsdannere
    er blitt spurt.

    TRØST: Utenriksminister Jonas Gahr Støre trøster seg med at de som kjenner oss best, særlig er våre skandinaviske

  43. Linda
    4. mars, 2010 at 13:31

    Gunde var jo ikke akkurat ydmyk selv i sin storhets tid… På seg selv kjenner en andre.
    Slutt å drite i ditt eget reir, Gunde. Ta deg en smoothie.

  44. Sven
    4. mars, 2010 at 15:01

    Petter är en bra skidåkare. Men knappast bäst i världen som många Norrmän gärna påstår, ett Guld och ett Brons i OS är bra. Men Hellner tog två Guld, och är därmed bevisat en större skidåkare. Sverige vann Guld i stafetten, den tävling där landslagen möts. Så på herrsidan är Sverige den största skidnationen. Så Gunde har all anledning att vara stolt, och Petter kan hålla inne med sina avundsjuka uttalanden.

  45. Hugo
    4. mars, 2010 at 17:21

    @Sven
    Petter tok 2 gull (5 mila og sprintstafetten), 1 sølv (stafetten) og 1 bronse (sprinten). Så hvis du legger OL til grunn så slo han absolutt alle svensker og ble beste langrennsutøver. Han ble også OL-kongen uansett gren (mannlig utøver i OL med flest medaljer). Hellner følte han var OL-kongen, men det er en annen sak. I tillegg til dette tok Marit 3 gull, 1 sølv og 1 bronse på kvinnesiden. Så det blir vanskelig å påstå at Sverige er den største skinasjonen. Norge kom sågar på 4. plass i den totale medaljestatistikken for OL. Så gjør litt bedre research før du driter deg ut offentlig, Sven. Bedre lykke neste gang 😉

  46. Sven
    15. mars, 2010 at 16:51

    Nu var det icke sprintstafetten utan Teamsprinten, om man skall vara noga med researchen, men ellers har du rätt. Fast det var Pölsa som gjorde jobbet, Petter gled mest bara med.