Hvor dypt kan man synke

Print pagePDF pageEmail page

Jeg lurer egentlig litt på hva folk tenker med til tider? Her sitter folk det ene øyeblikket i fine familieseslakper og i det eneste øyeblikk 3 minutter etterpå så sitter dem å truer folk på intenett. Hvor har dem lært at man kan rettferdiggjøre sin kriminellehandling ved å påstå at vedkommende man truet / drapstruet var avskyelig og at man mislikte vedkommende ?

Det er nemlig ikke praktisk mulig å rettferdiggjøre sin kriminellehandling, uansett hvilket motiv man har,- og uansett om vedkommende man hevner seg på eller truer er straffedømt,- domstolen gjør ingen forskjell og samfunnet ser ikke på ei slik handling annerledes selvom vedkommende som ble truet eller angrepet var dømt fra før av.

En annen ting,- man synker nedpå samme lavenivå selv ved å true noen over nettet som er straffedømt eller man hevner seg på en straffedømt, da er man like kriminell selv, og er ikke det spor bedre eller et hakk bedre.

Jeg skiller ikke på typen kriminalitet som er begått, man er like mye og like lite kriminell uansett hvilken paragraf man har forbrutt seg imot i Norgeslover, og det er heller ingenting som heter mindre eller mer kriminell,- har man begått ei kriminellhandling, ergo er man kriminell, uansett art og paragraf. Jeg personlig slår hardt nedpå uansett hva folk bryter av norgeslover, og for meg personlig er alle like kriminelle og kyniske og følelsesløse.

Nå har USA og verden hjulpet oss med å få verndens mest moderne gapestokk og fri område for å begå kriminellehandliger,- nemlig Facebook. Dette må vel sies å våre internetts svar på å legalisere all type kriminalitet, spesielt trusler og drapstrusler,- dette hagler det med sikkert 2000 ganger pr. dag,- har fulgt noen grupper fra utsiden,- må si at skjemmes over å være norsk når jeg leser hva folk får seg til å skrive,- og det skal være familiefolk som skal være så prektige og lovlydige, like kriminell som dem som sitter i fengsel pr. dags dato,- hverken mer eller mindre.

En annen ting. Er det gapestokken vi vil ha tilbake ? Bare si ifra,- kan alltids fikse noen kopier fra noen grupper på facebook, og legge dem ut her på bloggen, så får hele Norge og mediene se hav familiefolk skriver,- ja selvfølgelig med fullt navn og bilde, hvis ikke er det ingen hensikt,- skal jeg gjør det, må det være skikkelig også, ikke sant ?

Lurer på hva disse familiemenneskene hadde sagt om deres barn hadde konfrontert dem med hva dem har skrevet og sagt på nettet ? tenkt tanken ? Hvis ikke, da bør du tenke over det, det kan skje før man vet ordet av det,- og det kan ikke være noe trivelig vel.

Men de som sitter i de gruppene det gjelder ( er flere av dem ) tenker vel ikke på at deres barn, søsken eller foreldre kan lese hva dem skriver og sier, eller at noen arbeidskollegaer leser det eller klassekamerater på skolen leser det,- men det burde dem tenke på,- og dem bør også vite, at det er mennesker som tar kopier av hva dem skriver og sier, og videresender det, hvor? Det er ikke så nøye, men det skjer.

Vg ,

Stem:
Share

  28 comments for “Hvor dypt kan man synke

  1. Liv
    2. mars, 2010 at 15:34

    Jeg er så enig med deg. Jeg deltok i en diskusjon på youtube angående de to 10 år gamle guttene som drepte 2 år gamle james bulger i england for endel år siden. Det var åpent hat,sjikane og trusler om drap på disse guttene (de har nå sluppet ut fra fengsel). Jeg kommenterte at jeg ikke synes at noen av oss har rettigheten til å drepe et annet menneske, enten det er en pedofil drapsmann eller mor theresa (for å dra det litt langt). Det er ikke opp til oss å holde på med blodhevn. Fengslene straffer disse forbryterene etter lovene som gjelder i de respektive landene. Hvis man dreper et menneske som har drept et annet menneske, så er man ikke stort bedre selv. Drap er drap, og drap er ulovlig.

    Jeg skal love deg at jeg fikk mange stygge kommentarerer. Kommentarer som at jeg ikke var bedre enn de guttene som hadde drept, fordi jeg ikke var for at de guttene skulle bli drept. Hvor er logikken i det? Noen ganger blir jeg skremt av hvordan noen mennesker tror de kan vurdere hvor mye et menneskeliv er verdt, og hvem som fortjener å leve eller å dø.

  2. Sivert
    2. mars, 2010 at 15:40

    @Liv: Vi mennesker er ikke logisk tenkende og konsekvente i det hele tatt,- vi tillater drap når det passer oss, og ellers ikke,- og jeg kan love deg at dem som sitter i gruppen for å få Krekar ut av landet har ikke høy status hos meg, dem er verre enn alt annet jeg har sett og lest her til lands,- der kan man snakke om å legalisere kriminalitet 100%.

  3. Lie
    2. mars, 2010 at 15:52

    Sivert du er det man kaller en ekte mann uten testosteron! Ingen meninger om noe som helst!!
    Garantert en lærer! Slike kvalme bedrevitere uten ryggrad er det som ødelegger landet vårt!
    Krekar??? HAHAHAHA

  4. Sivert
    2. mars, 2010 at 16:00

    @Lie: Jeg har ryggrad, har bare 1% av det norskefolk hatt den ryggraden og stått for det dem sier, så hadde det hjulpet godt på når folk ikke er konsekvente,- samtlige i dette landet skal følge norsklov, uansett hva man heter og hvor man bor, og hvilken religion man tilhører, og selvom noen er født i landet, så gir det ikke dem automatisk rett til å servere drapstrusler og sjikane over nettet,- selv en ussel promillekjører burde mistet lappen for alltid etter min mening, da han / hun er en fare for sine omgivelser, og drapstrusler på nett og ellers burde straffes like hardt og effektivt som drap,- så kanskje hadde folk lært å passe nebbet og lært seg hva man kan si og ikke si. Og jeg er politisk ukorrekt pr. definisjon i Norge, fordi ingen politiske partier har baller til å stå for det dem mener, da mener jeg samtlige partier fra A til Å, stor i kjeften før valg, men når valget er over og dem har fått makta, så trekker dem sine synspunkter, det gjelder forøvrig de partiene som er i opposisjon også, dem har forandre mange ganger meninger siden sist valg allerede, så dem er ikke konsekvente dem heller, og står heller ikke for det dem sier.

  5. Munich Machine
    2. mars, 2010 at 16:12

    Ganske kjekt at folk viser flagg egentlig. Da vet vi FB brukere, deres venner og mulige arbeidsgivere hvor man har en arbeidssøker.

    Facebook er nå et virtuelt sosialt landskap hvor man spiller, chatter og måles opp mot hverandres venner m.m. Hvis du ikke er så mye «der ute», mister folk interessen i å inkludere deg, m.a.o. du blir «stemt ut».

    Med ekstreme ytringer som drapstrusler etc., vil mange med hodet rett påskrudd etterhvert miste interessen, og vil skyve slike ut fra vennelisten.

    Men det vil ta litt inntil folk blir litt mer bevisste på hvem man har i vennelisten. Det er mange som har flere hundre venner, sjansen for at de kjenner alle disse godt er minimal. Så etterhvert blir det alt vanligere med en mer restriktiv holdning.

    Men det å ha 220+ venner på FB, er for mye selv for meg. Så jeg har allerede startet med dette.

  6. ariariari
    2. mars, 2010 at 16:19

    Greit av de som dreper andre at de dem dreper ikke kommer hjem til sin familie før en voldtar og dreper småjenter eller kidnapper folk og kjører dem i skogen og dumper dem etter er tatt livet av. Er ikke det å synke til de grader lenger enn de som sitter i familieselskap i det ene sekundet og på nettet å hetser andre det andre sekundet.

    Tror du kanskje bør ta deg en tur i tenkeboksen sammen med noen av de som styrer dette landet..
    Dette blir litt som politikeren som ville ha offentlig uthengelse av voldteksforbrytere?
    Men hva faen hjelper det? En tur til frisøren og en runde i solarium så er de ikke til å kjenne igjen.
    Hvor mye mer effektivt er det å øke strafferammene i dette nisselandet?
    Da er det ikke så interesasnt å voldta andre..

    » like kriminell som dem som sitter i fengsel pr. dags dato,- hverken mer eller mindre.»

    Skjønner at du ikke rettferdiggjør det feks voldtektsmenn, drapsdømte og andre kriminelle har gjort, men å si at de som skriver i en facebookgruppe er like kriminelle som de jeg nettopp nevte sier mer om at jeg bør bli flau over å være norsk i forhold til hva du skriver i din blogg.
    Om det er en mnd på rica hotell som skal være straffen..

    Prøvetid er noe av det dummeste som eksisterer i rettsverdenen.. Hvorfor skal drapsdømte settes på prøvetid? For å se om han fungerer i samfunnet?
    Hvem tar støyten om feks vigggo voldtar og dreper ungen din i prøvetiden?

    har du tenkt på det?

    (en del offtopic, men….)

  7. Remito
    2. mars, 2010 at 16:31

    Hadde en gjennomgang for en tid siden på alt jeg hadde klikket på FB, og fant ut at dette kunne jeg ikke stå for som en offentlig person. Jeg kan nok tenke både det ene og andre om hvordan jeg personlig ville ha behandlet personer som hadde krenket min nærmeste familie, men det er et langt skritt derfra til å publisere det. Det virker for meg som mange tror rettetasten virker på nettet. Desverre er det nok at det blir lest av en for mye.
    Når det gjelder banheia saken er det kansje et paradoks at Kristiansen ikke ville ha blitt dømt om jentene var 18….

  8. Trond
    2. mars, 2010 at 16:37

    Så negative vi er til ett åpent samfunn da, ikke rart dem ikke vet hvordan dem skal te seg hvis dem aldri har hørt att noen synes drapsmenn å utleninger er no dritt.

  9. Christoffer
    2. mars, 2010 at 17:02

    Hmm, «Liv»

    Liv
    Skrevet den 02.03.10

    Jeg er så enig med deg. Jeg deltok i en diskusjon på youtube angående de to 10 år gamle guttene som drepte 2 år gamle james bulger i england for endel år siden. Det var åpent hat,sjikane og trusler om drap på disse guttene (de har nå sluppet ut fra fengsel). Jeg kommenterte at jeg ikke synes at noen av oss har rettigheten til å drepe et annet menneske, enten det er en pedofil drapsmann eller mor theresa (for å dra det litt langt). Det er ikke opp til oss å holde på med blodhevn. Fengslene straffer disse forbryterene etter lovene som gjelder i de respektive landene. Hvis man dreper et menneske som har drept et annet menneske, så er man ikke stort bedre selv. Drap er drap, og drap er ulovlig.

    dette var veldig spesielt å lese, for som vi alle vet er fengselsstraffene i Norge latterlige lave..

    Hvis noen hadde UTRYDDET slekta di, alle abselutt alle og blitt ærklært sinnsyk så hadde hadde han/hun fått 12 år.. er det rettferdig? mener du at 12 år i fengsel er rettferdig for f.eks å drepe 6 stk?

    Eller hvis du f.eks har en datter som blir voldtatt og drapstruet på livet, 8 mnd.. er dette rett?

  10. Sivert
    2. mars, 2010 at 17:31

    @ariariari & Christoffer : For å si det slik, vi velger politiekerne ved valg, hvert fjerde år,- da vi gir også de poltikerne også mandatet til å bestemme lovene her i landet, da det er stortinget som vedtar lovene, enten vi vil eller ei,- det får vi godta, å være uenig med dem, er noe annet,- og man kan ikke rettferdiggjøre en kriminellhandling ved å begå ei selv, uansett hva vi måtte mene og tro.
    Kan vi ikke godta det systemet vi har, så får dere bare flytte, nok av land å velge mellom, så ser dere om dere blir mer fornøyd,- jeg tviler sterkt. Uansett hvilken straff mennesker fikk i retten, vil samfunnet aldri bli fornøyd,- fordi mennesket sin natur er for blodtørstig til å kunne bli fornøyd,- så å diskutere straffenivået, er egentlig bortkastet tid og energi.
    En annen ting, jeg såpass politisk ukorrekt at jeg aldri ville satte i bein i et hylekor og bli en del av nettmobben,- til det tenker jeg for selvstendig og har for sterke egne meninger,- kanskje det er det som feiler folk ? Manko på baller og manko på gangsyn for hva som er rett og galt å ytre på nett ? Tror sjansen for det er temmelig stor.

  11. Sivert
    2. mars, 2010 at 17:33

    @Remito: Helt enig med deg,- folk tror også at det sagte ord kan tas tilbake, men hverken rette tasten på nettet eksisterer og det sagte ord kan aldri tas tilbake,- ingen returordning på slikt, ei heller på hva vi gjør.

  12. Sonja
    2. mars, 2010 at 17:45

    Man kan jo ikke sammenligne hetsing på nett med voldtekt og drap..Du skiller ikke på typen kriminalitet som er begått? Takker Gud for at ikke du sitter i rettsvesenet! (Håper jeg)

    Kristiansen hadde ikke blitt straffedømt hadde jentene vært 18 år? Ikke for drapet en gang?

    Her leste jeg jammen mye rart på en kort stund..

  13. Sivert
    2. mars, 2010 at 18:07

    @Sonja: Det er ingenting som heter mye eller lite kriminell, hverken innen jussen eller i samfunnet ellers,- har man begått en kriminellhandling så har du begått en kriminellhandling, uansett hvilken type eller hvor du har begått den, bryter man loven så bryter man loven,- tror du noen synes synd på deg fordi åpnet kjeften på internett istedenfor på gata ? Tro du får strafferabat fordi du gjorde det på facebook istedenfor hjemme i stua di ? I såfall, burde du revurdere fortere enn svint, verden er ikke slik og det fungerer ikke slik.

  14. Leregent
    2. mars, 2010 at 18:21

    Jeg tror dette er en sak vg prøver å legge mer i enn det er. Det er slik at folk i Norge er modigere bak tastatur enn fulle folk på byen med innbilsk og overdrevet selvtillit. “Hvis jeg treffer X så kommer jeg til å gjøre den ene eller den andre” er tomme trusler. Hvem med hånda på hjertet og med hodet på rett sted kan påstå at de ville prøvd seg på noen alle vet er i stand til å ta livet til et annet menneske. Internett har gitt mange muskler som desverre er store nok til kun å trykke på tastaturet.

  15. Sivert
    2. mars, 2010 at 18:23

    @@: Hvis folk tror at det er kun ansatte i politiet i Oslo som jobber med å overvåke internett og som jobber i PST, da bør dere revurdere det fort,- det jobber folk innen politiet som overvåker internett i hele Norge, fra Lindesnes til Kirkenes på vært lensmannskontor og politidistrikt samme med ansatte i PST. PST har hovedkontor i Oslo, men de ansatte er sprett over hele Norge, og hver krik og krok av dette landet, samme med dem som følger med internett trafikken innen politiet.

  16. Sivert
    2. mars, 2010 at 18:30

    @Leregent: Det kan så være, men hverken politiet eller straffeloven skiller på om du er stor i kjeften og kommer med trusler på nettet fra det å gjøre det ute på byen,- straffen er like hard for det, fordi man vet ikke om det er stor i kjeften prat på nettet eller om truslene er reelle, så straffet blir man likevel,- kanskje påtide folk begynner å forstå det ?

  17. Dorthea
    2. mars, 2010 at 19:10

    Herregud så smålige dere er. Dette er bare et * jeg vil komme på vg sin side * blogg altså. 99% av det som står på facebook er en ytringssak. Hvis jeg sier at jeg SYNS at drapsmennene bør brenne i helvete – går dette faktisk under min ytringsfrihet. Dermed ble det ikke vold… Utrolig ikke sant? Jeg har sagt mange ganger til politiet at jeg SYNS de oppfører seg som noen drittsekker. Men så lenge jeg sier dette på en hyggelig måte, kan de ikke gjøre noenting. Hva skal de gjøre? Arrestere meg på bakgrunn av min ytringsfrihet? Pick your battles.

    Og forøvrig, hvis du begynner å legge ut navn/bilde til mennesker, tror jeg fort det er du som får svi, og ikke disse «hater’ne!» Tenkt på det eller?

    Og forøvrig, hvis dette her ( noe jeg tror aldri kommer til skje, uavhengig av hvor småsynt du er ) skjer med noen i din familie – vennekrets – skal vi nok se hvilken vei du synker.

    Dette her er en sak som ikke er verdt å diskutere / snakke om. Urettferdighet skjer døgnet rundt, og det er bra at noen viser avstand til dette. Uansett hva de skriver, så lenge man ikke gjør alvor av det.

    PS: Mamman min ville ikke brydd seg Hvis jeg hadde sagt at Håvard N skulle dø. Er nok mange foreldre som mener det samme.

    FAktisk så skiller loven fra om du kommer med den på nett, sms, mail eller i levende live. Hvorfor tror du så mange små jenter til mobbet på sms fordi politiet ikke kan gjøre noe? Hvis jeg sier at noen andre har sendt meldingen, blir dette ord mot ord=) kanskje på tide at du ikke uttaler deg om gud og hverman? hoho..

    HURRA FOR YTRINGSFRIHET – OG MENNESKER SOM TØR Å SI HVA DE FAKTISK MENER!

  18. Sivert
    2. mars, 2010 at 19:18

    @Dorthea: Neste gang, kan du unnlate å nevne norskspråk, fordi det er noe jeg ikke skriver om, ergo ønskes det heller ikke kommentarer på et heller,- det gjelder forøvrig de fleste blogger at man ikke kommenterer utenom det saken handler om, enkelt og greit. Akkurat som norsklov, enten er man kriminell eller så er man det ikke, det er ikke noe tja eller kanskje,- du kan gjerne tro du får mindre straff når du kommer med trusler på nett enn ellers, men tviler politiet og domstolene mener det samme,- hvis ikke folk forstår det, så vil dem få verdens største overraskelse en vakker dag.

  19. Sivert
    2. mars, 2010 at 19:19

    Forøvrig mener jeg straffen for drapstrusler burde være det samme som for drap, altså inntil 30 år, som det ble fra 01.01.2010.

  20. Sivert
    2. mars, 2010 at 19:37

    @Dorthea: Ytringer som rammes av straffeloven, går ikke inn under ytringsfrihet, fordi det er ikke frihet i Norge til å true med å drepe folk, så lett, man like vanskelig å forstå.

  21. Liv
    2. mars, 2010 at 20:01

    CHRISTOFFER:

    «dette var veldig spesielt å lese, for som vi alle vet er fengselsstraffene i Norge latterlige lave..

    Hvis noen hadde UTRYDDET slekta di, alle abselutt alle og blitt ærklært sinnsyk så hadde hadde han/hun fått 12 år.. er det rettferdig? mener du at 12 år i fengsel er rettferdig for f.eks å drepe 6 stk?

    Eller hvis du f.eks har en datter som blir voldtatt og drapstruet på livet, 8 mnd.. er dette rett?»

    Jeg har aldri nevnt lengden på fengselsstraffer i Norge med et eneste ord. Da har du misforstått det jeg har skrevet. Jeg sier bare at jeg synes ikke at å drepe noen som har drept er riktig. Hvorfor skal jeg, eller andre mennesker, bestemme hvilke menneskeliv som skal spares og hvem som skal drepes?

    Fengselsstraffene i Norge for drap, voldtekt og misbruk er som du sier altfor lave. Jeg ville gjerne hatt strengere straffer her i Norge. Men at det skal være greit med blodhevn her til lands, at man skal hevne drap med drap, det er for meg ubegripelig at noen virkelig kan stå for.

  22. Sivert
    2. mars, 2010 at 20:12

    @Liv: Det sier mer om dem som mener blodhevn er greit her til lands, enn det sier om dem som soner sine dommer fortiden i Norskefenglser ( uansett hva dem har gjort ).

  23. Bjarne
    2. mars, 2010 at 21:02

    Jeg kommer fra Kristiansand. Jeg har opplevd det helvete som skjedde her nede på ganske nært hold. Ingen har glemt. Vi ser baneheia hver dag og blir minnet på det.

    To riv ruskende gale menn som lurte to små uskyldige jenter inn i et skogkratt og gjorde noe helt for jævlig mot dem. ren ondskap. Etter 10 år er det fortsatt veldig nært, og jeg kjenner at jeg blir forbannet. Jeg ser på barna mine og tenker at ingen skal få frarøve dem et rikt og godt liv slik de to jævlene gjorde med jentene. Jeg orker ikke gå i detaljer om hva de gjorde, men det er tydelig at en del har glemt det.

    Så klarer du å si at det ikke er forskjell på kriminelle. Alle er ikke like følelsesløse. Da hadde samfunnet sett helt anderledes ut. Glem det, du har ikke peiling på hva du prater om. Dersom en stjeler mat for å overleve eller snyter på skatten. Da kan man lett gjøre bot for seg. Tar man liv, så finnes det ingen mulighet for det….

    Dette vekker mange følelser hos folk i Kristiansand. Folk er forbannet. Kanskje mest på myndighetene som ikke klarer å straffe disse avmenneskene godt nok. Da er det lett å la det gå utover «uskyldige». Spørsmålet om hva de fortjener? Holder jeg meg heller for god til si i offentlighet. Men ser jeg en av dem mindre enn 100 meter fra ett av barnene mine eller et hvilket som helst barn…….

  24. Bjarne
    2. mars, 2010 at 21:07

    Hva har usa og verden med facebook å gjøre egentlig? Hvorfor drar du frem usa i dette?

  25. Sivert
    2. mars, 2010 at 21:12

    @Bjarne: Men selvom det dem gjorde var grusomt og ei motbydelighandling, så betyr det ikke at vi skal akseptere blodhevn og drapstrusler på nettet mot dem for det,- det er akkurat slike saker man må ha to tanker i hodet samtidig,- det er domstolen som dømmer, ikke folket, uansett hvor jævlig ei handling er…
    Hva USA har med facebook å gjøre ? Tenk, du finner det sikkert ut.

  26. Snurresprett
    2. mars, 2010 at 21:58

    Vel. Jeg vil tro det er en grunn til at drapsdømte får om ikke mye, så hvertfall noe lengre straff enn hva en skattesnyter får. Jeg syns det er galt at noen snyter på skatten, jeg syns det er galt å mobbe, jeg syns det er galt å drive med hærverk, smugle narkotika og alkohol osv.. osv.. Og selvom man har gjort en forbrytelse og brutt en av de norske lover, f. eks å ha kjørt for fort eller ikke stoppet på rødt lys så er det jo klart det er forbrytelse som bør gi bot/fengselstraff fordi man er en fare i trafikken både for seg selv og andre.

    Du har vel rett i at en forbryter er en forbryter uansett hva slags forbrytelser som utføres. Allikevel vil jeg påstå at det er en mer alvorlig forbrytelse å misshandle et barn og ha sex med et barn enn det er å tægge på en vegg. Ingen av delene er lov i Norge, og begge deler skader offentligheten/ andre enn seg selv. Mill sier: «Du er fri til å gjøre som du vil, så lenge det ikke skader andre». Jeg må si at dersom jeg hadde vært politisjef og det hadde kommet en anmeldelse på de to sakene ville jeg ikke tvilt et sekund på hvem av dem jeg ville ha behandlet først… og heller ikke hvem som skulle hatt lengst og hardest straff.

    Jeg tror også at straffen i Norge varierer fra sak til sak fordi ingen sak er identiske. Selvom et drap er et drap så er det to ulike saker, derfor to ulike straffesaker som også kan gi ulik straff…

    Jeg vil også si at det er forskjell dersom det i en bilulykke er den som kjørte i feil kjørefelt som blir drept, enn de som holdt fartgrensa og kjørte på høyresiden som blir drept. Begge deler er jo uaktsomt drapt.. Jeg tror man skal og må veie likheter, ulikheter, og ikke bare ta det for god fisk at en spade er en spade!

    Jeg syns helt klart det er galt og straffbart å true og sjikanere folk på nett, samtidig som jeg kan forstå folk som reagerer sterkt over at en dømt skal på prøvelatelse. Selvom det ikke er vår «oppgave» å sette folk i bås så blander vi oss allikevel og stikker nesa vår borti ting som vi i utgangsspunktet ikke har noe med, men hvis det sparer et menneskeliv å faktisk true en tidligere drapsdømt, så syns jeg egentlig det kan være greit. Hadde vi bare visst at dersom vi sjikanerte den tidligere siktede en gang så ville et liv bli spart, men det får vi jo aldri vite. Jeg syns den drapsiktede kan få vite også etter endt soning at folk fremdeles reagerer på hans/ hennes tidligere handlinger. Det er ikke riktig i den forstand. For alle mennesker er likeverd og en drapsdømt kan også endre seg, men jeg vet også at offerets/ofrenes familie og venner sitter fremdeles igjen om det så har gått 10 år eller 21 år med ett mindre familiemedlem. Jeg er sikker på at de føler seg like mye straffet om ikke mer enn den dømte…

    Det er bare fryktelig vanskelig og stort å diskutere dette.. Men alt i alt. Hvis jeg hadde møtt en tidligere drapsmaskin.. Da hadde jeg jaggu løpt. Ja, jeg er forutinntatt, men jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kunne like eller elske en som har drept/ misshandlet et elsket menneske med vilje. Da hadde jeg nok lettere klart å elske en som har fått parkeringsbot et par ganger altså.. 😉

  27. 2. mars, 2010 at 23:21

    Takk til Bjarne som skrev det mest vettuge innlegget her.

    Dersom bloggeren ønsker å fremstå som reflektert og tenkende, bør han jobbe litt mer med materien før han setter ting på trykk.

    Straffeloven skiller klart på ulik alvorlighet av forbrytelser, og mange domsavsigelser har tildels sterke karakteristikker av enkelte forbrytelser og forbrytere.

    «Ikke forskjell på forbrytere,» du liksom. Hvor i alle dager har du det sprøytet fra? En SV-pamflett fra 70-tallet? 😀

  28. Sivert
    3. mars, 2010 at 09:02

    @Terje Dahle: Det jeg har sagt, det er at lik forbrytelse straffes omtrent likt uansett hvor den er begått,- men uansett kriminell handling, så er man like mye og like lite kriminell, fordi det er ingenting som heter lite eller mye kriminell,- begår man en kriminell handling, så er man kriminell uansett hvilken type kriminalitet. For meg personlig, er man like mye søppel kriminell om man drapstruer folk, som når man har drept et menneske eller voldtatt ei jente eller begått overgrep mot barn,- hele gjengen er like mye og like lite søppel kriminell for det, alle sammen har da begått en kriminell handling, og dem er like mye og like lilte verdt alle sammen.