Monarkiet – Kronprinssen

Print pagePDF pageEmail page

Det er kanskje påtide å gi monarkiet et spark bak, og innføre republikk ?

For det første så er ikke vår kongefamilie opprinnelig norsk,- bare å se på arverekken og hvem var gift med hvem. For å begynne med Haakon VII så var han dansk og lærte aldri norsk, han var gift med Maud, som var engelsk, og kom fra kongefamilien i Storbritania. Så har vi vår alles folkekonge, kong Olav V som var halvt dansk og halvt engelsk, han giftet seg med Martha, som var prinsesse av Sverige.

En ting at Olav V var gift med ei svenskprinsesse, men dem var også søskendebarn,- så når vi da ser på de barna dem fikk, altså Harald V, prinsesse Raghild og Astrid, så er dem både søsken og tremeninger. Snakk om innavl,- hvordan er det mulig ? Jo, fordi Haakon VII og mora til Martha ( som ble gift med Olav V ) var søsken.

Det er etter at Harald V giftet seg at blodet ble litt utvannet,- men da ikke med ei jente fra en kongefamilie, men ei ordinær jente fra Oslo, som kunne vært hvem som helst. Hva har det med kongelige og kongefamilien å gjøre ? Jeg ser den ikke,- og ingen av barna som er født etter at kong Haakon VII kom til Norge i 1905, er norske i blod og opprinnelse,- det er engelsk, svesnk og dansk,- hverken mer eller mindre. Hva har det med en norsk kongefamilie å gjøre ? Da kunne vi like godt fortsette i uinon både med Sverige og Danmark, og latt dem ha kongehuset, så hadde vi spart de kronene, istedenfor å importere en prins som ble utnevt til konge av Norge gjennom ei folkeavstemning,- snakk om lage seg en liksom konge, ut av en Dansk prins.

En annen ting. Skal ikke Norge være et demokrati ? Da mener jeg vi velger vårt statsoverhode gjennom et demoraktisk valg, og ikke blir født til statsoverhode, og vil dem ikke være statsoverhode så blir dem straffeforfulgt og havner i fengsel,- er faktisk straffbart å fra si seg tronen eller å være arveprins eller arveprinsesse,- så gjør dem det, så blir dem kriminell i tillegg.

Er det slik å forstå at vi skal drasse på og være halvt Dansk og Svensk resten av vår tid ? Kanskje påtide å kutte den båndene for godt,- hvis ikke kan vi like godt gå i uinon med enten Sverige eller Danmark igjen, det er jo halvt dansker og svensker som sitter på tronen her likevel,- hadde også blitt billigere å la Danmark eller Sverige betale for kongehuset,- så hadde vi spart litt oljepenger på dette også,- men sålenge vi lar Høyre, Frp, Ap, Sp og Krf  får viljen sin så blir vi sittende i en kloning av et demokrati og hvor dem som sitter på toppen er født til makta og hvor innavlen har fått slått ut i praksis,- noe det forøvrig er fullt ut lovlig idag også,- altså å gifte seg med søskendebarnet sitt,- det er vel også noe vi burde fått vedtatt et forbud mot,- og det er heller ikke rart at både Astrid og Ragnhild ikke kan lese, når blodet er tykkere enn vann og ikke blitt utvannet.

Så det kanskje ikke så dumt av Giske å bruke kronprinssen til noe nævenyttig, så får vi ihvertfall noe igjen etter iavlinga er ferdig, eller begynner.

Dette er Norge anno 2010.

Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  15 comments for “Monarkiet – Kronprinssen

  1. JILL WHITE FANEBUST
    2. mars, 2010 at 14:08

    Trond Giske vil inn i Kronprinsfamilien.Håper og bli
    invitert til alle deres dager og på feriestedene
    deres .Kongefamilen er folkelig men som rådgiver
    for Giske skulle Kronprinsen takket nei til.
    Giske har nok rådgivrere innen partiet.
    Hvem skal betale for alle disse nye rådgiverne ?
    Blir neppe fra egen lommebok.Stoltenberg har nok
    ikke kraft nok og avsette ham.

    JILL

  2. Sivert
    2. mars, 2010 at 14:13

    @Jill: Ja, kongefamilien er så folkelig at dem er innavlet,- da er det kanskje påtide å finne en annen måte å styre landet på,- og ikke ha folk på toppen som er innavlet og født til makta,- vi må ha verdens dårligste selvtillit vi nordmenn, som velger å ha slikt styresett.

  3. Meg
    2. mars, 2010 at 15:02

    Utrulig å se så mange negative kommentarer her. Ja ser ut som det er lett å bli blendet av media gitt!!
    Dette rådet har ingen mandater, og er relatert til det frivillige arbeidet som unge ledere gjør i Davos, møte for unge ledere der.
    Tungvektere? Hele vitsen er jo at dette skal være samling unge ledere, og i Davos får disse menge seg med viktigere politikere i EU.

    Hvordan klarer avisene å vinkle dette så negativt er helt uvirkelig.
    Misunnelsen lyser lang vei, og folk blir som vanlig blendet av alt det avisene skriver og mener.

    Sett dere heller inn i det arbeidet som blir gjort av unge ledere. Det er faktisk noen som jobber for noe positivt.
    Ikke all dette negative som fokuseres på i avisene. Det er ingen mandater, ingen politikk, og Haakons rolle i arbeidet med unge ledere synes meg helt upolitisk.

    Et sted å starte er kanskje her:
    http://www.forum-leaders.eu/

    At unge ledere fra verden over kommer sammen, og får møte nåværende toppledere er jo helt flott.
    At Giske og Haakon ikke skal få være med på en upolitisk sammenkomst / workshops, er bare flau misunnelse og følelsesmessig gift. Herregud så patetisk!

    Her ser det ut som vitere og media ikke har satt seg ordentlig inn i saken. Hele meningen med Economic Forum of Young Leaders og arbeid rundt det er jo for å skape gode ledere i fremtiden, i alle sektorer av samfunnet, ikke jobbe med politikk! Det er fokus på lederskap, brainstorming, workshops og deling av erfaringer som står høyt. Er utrulig inspirerende å høre historier om hvordan andre har klart å fullføre prosjekter, endre holdninger og skape noe.

    Regner med de ansvarlige jobber med hvordan de skal lære media i å gjøre jobben sin og kommer med en redegjørelse. Imens kan vi sitte og se på alle de som ikke tåler at andre gjør noe nytt, akkurat som i middelalderen, skal alt nytt trekkes ned i gjørma..

  4. Fredrik
    2. mars, 2010 at 15:16

    Flott at Kromprinsen stiller paa dette saa blir det ivertfall en mindre av gutteklubben grei og si rumpa ap folk.
    Lykke til KP Haakon

  5. Sivert
    2. mars, 2010 at 15:31

    @Meg & Fredrik: Ikke dumt å bruke kronprins Håkon da, det kan være førstestikk og første vei mot å innføre republikk, så vil AP, Høyre, Frp, Krf, Sp og Venstre se at det ikke er så dumt å få et statsoverhode som har med politikk å gjøre, og som ikke er innavlet og født til makta.

  6. 2. mars, 2010 at 15:52

    Monarkiet er et pengesluk vi burde få fjernet fortest mulig.
    .-= Joakim´s last blog ..Viggo Kristiansen blir drapstruet på nett =-.

  7. Meg
    2. mars, 2010 at 15:58

    Ser Haakon viser seg som den representant for Norge han er og trekker seg fra utvalget. Ganske synd, men ikke en viktig sak å kjempe for, siden dette er mest noe folk gjør i fritida si.

    Håper folk reflekterer over hva medienes agenda er neste gang.. Det er visst ikke politikerne som styrer landet. Dette er direkte flaut.

  8. FEF
    2. mars, 2010 at 16:06

    Du er litt selvmotsigende da. Først er det galt å ha utenlandske kongelige. I tillegg er det galt å ha en vanlig norsk dronning.

    Problemet med demokrati og republikk er at presidenten da ikke sitter mer enn 4 til 8 år, og at når de er ute og reiser, så representerer de bare de som har valgt dem. Dvs at dersom AP/SV hadde hatt presidenten, så ville jeg ikke ha følt at han/hun representerte meg. Fordelen med en konge, uten reel politisk makt, er at han kan heve seg over dette, for representere hele landet. (Selvsagt ikke de som er mot monarki…).

    Dessuten er kongehuset billig, med tanke på hva man får igjen, da kong Harald har vært og er en døråpner for norsk næringsliv i utlandet. En jobb ingen president vil kunne utføre like godt, tror jeg.

  9. Sivert
    2. mars, 2010 at 16:10

    @FEF: Hvis du ikke forstod det, så bruke jeg deres utenlandske bakgrunn for å vise galskapen i det å ha monarki,- og for det andre så har jeg alltid ( fra jeg var 12 – 13 år ) vært motstander av å arvemakten som de gjør ved at vi har monarki, og jeg kommer alltid til å være motstander,- og ikke er dem norsk opprinnelig og dem er importert, og vi som lever idag har aldri fått sagt vår mening om hvilket styresett vi vil ha,- dette har ingenting med demokrati å gjøre i det hele tatt, og burde vært fjernet jo før jo heller.

  10. ALEXANDER
    2. mars, 2010 at 16:44

    Som republikaner ser jeg ingen grunn til panikk at kronprinsen er involvert av den tematikken.Det gjør alle prinsene i Europa.Fra Monaco til belgia etc.våre samfunnsvitenskapmenn er uenig er bare dumvitenskapmenn

  11. magnus
    2. mars, 2010 at 17:22

    Er faktsk helt enig, vi skulle hatt mulighet til å stemme fram en statsoverhode

  12. FEF
    2. mars, 2010 at 19:16

    Jeg er enig med deg at MAKTA bør velges demokratisk. Men så lenge kongen bare er en snill kosebamse som (faktisk) virker samlende, så synes jeg vi har råd til å ha en.

    Jeg vil bare kommentere noen skjønnhetspletter i språket ditt. Du kan godt redigere bort denne delen av meldingen, for jeg mener ikke å henge deg ut. Dt heter ikke «påtide» i ett ord, men «på tide». Videre heter det ikke «nyskjerrig», men «nysgjerrig» (kommer fra begjærlig etter nyss). Samfunnsengasjert skal skrives i ett ord.

  13. Aud Sagbakken
    2. mars, 2010 at 20:28

    Jeg håper virkelig at dette er starten på slutten av monarkiet i Norge der alle medlemmer vasser i fordeler på bekostning av oss skatteytere. Når kronprinsen har så stor lyst til å bidra med arbeid for næringslivet hvorfor da ikke frasi seg sin stilling som kronprins og bli vanlig borger av landet og deretter f. eks bli politiker e.l.
    I denne likestillingens tid, er det ikke da motsigende at et barn skal få den fordelen ved sin fødsel at han/hun skal bekle den høyeste stillingen i landet når den tid kommer uten på noen måte å ha gjort seg fortjent til det?

  14. Sivert
    2. mars, 2010 at 20:38

    @Aud: Men første bud for å få bort monarkiet, det er at folk stemmer på det partiet som har programfestet at dem vil ha det bort,- men før det skjer, så blir vi nok plaget med innavlet statsoverhode som er født til makta,- jeg betviler at dedt norskefolk har guts til å gjøre det, noe jeg også ønsker.

  15. mireil
    11. oktober, 2012 at 23:05

    so lenge man passer i samfuner, spiler det ingen roler hvor man kommer fra.