Vi har ytringsfrihet Sverige

Print pagePDF pageEmail page

Nå er på han igjen med ny runde i media med om Mohamedtegninger,- denne  gangen er det en svensktegner som antageligvi føler seg oversett i Norden av sine Danske og Norske venner. Ser for meg at han sitter å roper på kontoret,- «her er jeg, se meg også da».

Er dette med Mohamedtegningene blitt den nye måten å få oppmerksomhet på ? Nå må det sies at jeg ikke har hørt om denne guruen av en svensktegner før,- var kanskje derfor han trengte oppmerksomhet, eller er han blitt så gammel å surrete at kona overser han også ?

Jeg kan vanskelig se at ei tegning har noe med ytringsfrihet å gjøre, ytringsfrihet er jo ytringer av det frie ord, og som kjent består ord av bokstaver, ikke av tegninger.

Jeg vet ikke hvor opplyst denne svensketegneren er, men hvis han tilfeldigvis har glemt det i sin iver over å tegne, så kan bidra med å fortelle at vi har ytringsfrihet både i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Storbritania, USA, osv osv osv,- vi har full anledning å si det vi måtte mene til ei vær tid.

Jeg trenger heller ikke hjelp ( ikke enda ihvertfall ) til å huske på at vi har ytringsfrihet i Norden igjennom å se Mohamed hverken som en gris eller hund,- jeg blogget også igår vil jeg erindre, og da sa jeg også min mening,- så jeg regner med at loven er ikke endret over natta her i landet, eller i Sverige for den del.

Jeg kan jo tilby meg å hjelpe denne eldre mannen litt på vei med å huske på  at vi har ytringsfrihet,- kan jo påta meg jobben med å sende han e-mail sånn ca annen hver dag fremover,- før eller siden bør det sitte, men det antar jeg vil variere litt utifra hvor gammel han er og om han evt har begynnt å bli senil eller ikke,- men selv da burde han huske at vi har ytringsfrihet, fordi Sverige hadde ytringsfrihet når han ble født,- og hvis han er senil, så vil han huske det som skjedde i barndommen,- så det skal noe til å glemme det.

For å være ærlig, eller rettere sagt enda mer ærlig,- så begynner det å bli komisk / latterlig hele greia med disse  Mohamedtegnerne,- nå virker dem på meg som dem er barn i trassalderen, og skal ha sin mening igjennom koste hva det koste vil, og får dem ikke sin mening igjennom så begynner dem vel å grine snart, og det store krokodilletårer. Det holder for Skandinavia sin del at vi har en tegner i vært land, vi trenger ikke flere,- for underholdningsverdien dem står for, kan komme til å bli høy etterhvert, og det samme med regningen  som kommer tilslutt.

Så jeg vil henstille til dem om å bli voksen, helst før dem havner på sykjehjem eller eldresenter,- det tar seg ikke bra ut å komme dit som et barn i 5 års alderen når man egentlig er over 80 år.

For å si det pent og høflig,- jeg er møkk lei disse tegnerne som jobber for avisene som igjen er mer opptatt av oppmerksomhet, enn å tegne noe nytt og vise kreativitet i jobben,- hvis dem vil ha mer oppmerksomhet, så kan dem jo sette seg på Gallhøypiggen å tegne så mye dem vil, og så forstyrrer dem ikke andre mennesker med sin trang etter oppmerksomhet.

Vg , Svd , Svd , Vg ,

Stem:
Share

  25 comments for “Vi har ytringsfrihet Sverige

  1. Jonna
    10. mars, 2010 at 11:45

    Dum og lite gjennomtenkt ytring fra blogger. Amen.

  2. StanTheMan
    10. mars, 2010 at 12:42

    Ytringsfrihet er en kjempe fin ting å ha, men ser ikke på noen måte at det er vits å hettse en av verdens største religioner for å vise hvor mye ytringsfrihet enn har. Hva tjener mann på det?

  3. Sivert
    10. mars, 2010 at 12:43

    @ PC : Jeg bryr meg ikke om en spesiell gruppe religiøse, men jeg bryr meg om alle sammen, som alle på sin måte utgjør en trussel mot friheten til kvinnene som lever i Norge,- så jeg tar samtlige religiøse fanatikere i en sekk, ingen er bedre enn andre,- like ille hele bunten, noe jeg har blogget om flere ganger, også om kristne som mener at kvinner ikke har skal ha seksuelle følelser og som støtter omskjæring av jenter, dem er like gal som styresettet i Iran, eller som egentlig er et prestestyre.

  4. Sivert
    10. mars, 2010 at 12:45

    Men jeg liker forbaska lei disse oppmerksomhetssyke gamle tegnerne, som burde pensjonert seg forlenge siden,- og som kun ser verden igjennom et hull i klesskapet.

  5. Sivert
    10. mars, 2010 at 13:16

    @ StanTheMan: Helt enig med deg, men det folk kanskje ikke forstår,- det er jo mer det oppfattes at muslimene blir trakasert i media, jo større oppslutning og sympati får dem,- det er samme effekten som Frp i sin tid spilte på,- dem ropte ut og skrek at dem følte seg trakasert og mobbet, pågikk i mange år med Hagen i spissen,- hva er resultatet idag ? Dem har fått over 20% oppslutning og sympati,- så det er bare å gi på, hvis man vil at islam skal bli norges offisielle religiøse overbevisning og bli sørst i Skandinavia

  6. Houston
    10. mars, 2010 at 13:53

    @ Sivert: De radikale muslimene føler seg trakassert og fornærmet så lenge vi puster, så det hjelper ikke engang å holde kjeft. De ser på seg selv som spesielle og mer verdifulle enn alle andre, og behandler alle andre som pakk. Dette ser vi i alle land hvor det er en muslimsk majoritet. Årsaken til at de blir så ekstremt fornærmet er nettopp fordi de ser på nettopp *deg* som pakk, og overalt behandler de mennesker av andre religioner nedlatende – fra en viss overbærenhet til å behandle dem som regelrett avskum. Hvordan tror du det er å leve som jøde i Syria? Og de behandler konvertitter fra islam som avskum som skal trakasseres, bankes opp eller helst drepes – i Norge!

    Når vi engang har et liberalt samfunn som er bygget på demokratiske verdier må også de radikale muslimene tåle det samme som kristne, buddhister eller jøder må finne seg i. Det kan ikke være slik at muslimer på egen hånd kan definere hva som er tillatt eller ikke gjennom trusler og vold, og dermed forbigå både Grunnloven og hele den demokratiske prosessen.

    Nå er jeg ikke så glad i disse tegningene, men jeg ville kjempe til siste blodsdråpe for tegnernes rett til å publisere dem og leve i sikkerhet. Det bør være minst ett sted på denne planeten hvor folk kan ytre seg kritisk om islam og leve i sikkerhet. Det gjelder også konvertitter fra islam, som ikke trenger å møte de samme radikale galningene på gata i Oslo som de flyktet fra i Teheran.

  7. Sivert
    10. mars, 2010 at 14:03

    @ Houston: Men ikke glem at dem får større sympati og støtte jo mer media kjører på og som blir oppfattet av mennesker ute i samfunnet som trakasering og mobbing. Er det som er ønskelig ? Hvis så er, så er det bare å kjøre på, men klag ikke den dagen de Nordiskeland er blitt muslimskestater,- da vil jeg ikke høre en klage om det.

  8. Mette
    10. mars, 2010 at 14:10

    Jeg tenker at hvis vi starter en aksjon og legger ut denne karrikaturen overalt i det moderne datasamfunn – facebook, you tube, blogger osv. så kanskje vi ufarliggjør dette for de kan jo ikke drepe oss alle kan de vel?!

  9. Haha
    10. mars, 2010 at 14:21

    Nå må folk sjerpe seg! Det er bare en forbanna tegning! Tåler de ikke det, får de gå til et eget land hvor de kan isolere seg fra samfunnet! Her i den vestlige verdnen er det vi som bestemmer, og her skal det være ytringsfrihet! Face it!

  10. Houston
    10. mars, 2010 at 14:30

    Det er jo de radikale muslimene selv som kjører så hardt på om mobbing og trakassering av muslimer, men jeg har ikke sett noe til det. En har rett nok noen tegnere som har tegnet noen tegninger, som muslimene etter egen logikk vil ha stoppet fordi en del (men ikke alle) *muslimer* har billedforbud av Muhammed. Jeg trodde i min naivitet at tegnerne ikke var muslimer, men jeg må visst ha tatt feil. Kristne har i mange tiår måttet tåle og finne seg i langt verre ting. Life of Brian høstet storm da den kom, men de kristne som følte seg fornærmet av filmen opptrådte i det minste som siviliserte mennesker og det var aldri noen fare for medlemmene av Monty Pythons liv. Hver eneste dag må kristne finne seg i i bli fornærmet. Jesus har blant annet blitt fremstilt som horekunde, og for et år tilbake var det en kjent komiker som brente bibelen. Konsekvenser? Noen indignerte ord, men dét var dét. Det var aldri noen fare for at kristne fundamentalister skulle drepe fyren med øks. Buddhister er enda mer tolerante. Kaller du Buddha en snål feiting gir de sannsynligvis bare blaffen. Du lever ikke i livsfare med politibeskyttelse. Hadde du derimot lagd en tilsvarende satirisk film som heter Life of Muhammed eller offentlig brent koranen kunne en like gjerne hoppet i graven med én gang. Dette sier meg at de ekstreme reaksjonene fra de radikale muslimene og påstandene om trakassering er grunnløse, og at det er disse muslimene selv det er noe galt med (ikke alle muslimer). Om folk er dumme nok til å sympatisere med dem ut fra en moralsk dobbeltstandard får det være deres problem.

    Den dagen de nordiske landene er muslimske er det i så fall på grunn av demografi og en uansvarlig innvandringspolitikk, og ikke fordi vi har vært så slemme mot muslimer. Tvert imot opplever jeg nordmenn flest som svært rause og gjestfrie overfor folk som oppfører seg skikkelig, uansett religion eller hudfarge. Hva ville du helst vært? Muslim i Norge eller kristen i et muslimsk land?

  11. O2nice
    10. mars, 2010 at 14:47

    Alle religioner og mennesker burde respekteres, og alle burde ha frihet til å leve som de vil utenom da det kommer på bekostning av andre. Min frihet slutter der din begynner! Se hvordan denne mannen lever, han vil aldri leve et normalt liv, han er fanget i sitt eget hus med feller og div. Han burde ha tenkt gjennom før han tegnet de tegningene. Han er sterk nå men vil knekke etter hvert… Det er noe som kalles uskrevne normer, du fiser ikke en person i trynet når du sitter på t banen, det er ikke forbudt men du får sterke reaksjoner tilbake. En annen ting er dersom muslimer enten her i Norge eller i Østlige land skulle avbildet Jesus eller en annen profet som noe nedverdigende eller stygt ville det ha skapt store reaksjoner her i vesten selv om det ifølge de religiøse tekstene er lov å avbilde profetene. ( untak Mohammad ) Det er måten tegningene er publisert på som skaper hatet og sinnet!

  12. Steinar
    10. mars, 2010 at 14:49

    Husk og skille mellom det relgiøse og politiske aspektet i Islam.
    Det er stort sett det politiske Islam vi merker.
    Det er en politikk jeg personlig setter i samme bås som nazismen, bl.a. siden de ser på en muslim som et overmenneske i forhold til andre trosretninger(i nazismen gikk det på rase), homofile skal drepes(som i nazismen), kvinnen er underordnet mannen-hun har ingen egen vilje(dette klarer ikke nazismen å matche), Islam skal ha verdensherredømm(både nazistene og kommunisteen hadde dette målet).
    Slik kan sammenlikningene fortsette og folk burde få opp øynene og se hva som foregår.

    Hijab er et politisk symbol som nazistenes hakekors.

  13. Houston
    10. mars, 2010 at 15:07

    @ O2nice

    Det er rett og slett provoserende hvordan du gir tegneren selv skylda for at han blir utsatt for kriminelle handlinger. Å bli fornærmet eller føle seg krenket er muslimenes demokratiske rett. Å krenke tegneren eller forsvare Muhammed er også deres demokratiske rett som ligger inn under utringsfriheten. Men å oppfordre til mord på noen, eller å forsøke å drepe dem på grunn av demokratiske ytringer er og blir kriminalitet. Og det er hoderystende skuffende at du aksepterer illegale handlinger som legitime svar på en tegning som ligger inn under hva ytringsfriheten tillater.

    For å bruke ditt eget plumpe og vulgære eksempel; dersom noen fiser deg i ansiktet på t-banen har de gjort noe ufint, men ikke noe kriminelt. Du har rett til å være sint og å reagere innenfor hva loven tillater, men du har ingen lovlig rett til å drepe vedkommende.

    Vi må alle ta valg når det gjelder hvilken side av loven vi ønsker å være på – det gjelder også muslimer.

  14. Professor
    10. mars, 2010 at 15:08

    Svært få synes å ha fått med seg at reform av islam nettopp begynner med satire og karikaturer, fordi disse åpner sinnet for mer seriøs kritikk senere.

    Husk at kristendommen har et forsprang på 500 år så muslimer må få litt tid på seg uten at dette betyr at vi skal legge oss ned, slik vi gjør nå.

    Om alle redaksjoner i Vesten hadde stått sammen og trykket karikaturene samtidig, ville jobben for fundamentalister blir ekstremt mye vanskeligere, for, hvor skulle de begynne å true?

    Idag utnytter de effektivt at vi i vesten er så indviduelle at vi ikke engang klarer å samle oss om å slåss for ytringsfriheten og noe av problemet grunner i at våre politikere antakelig oppfatter slike truende utspill for enkelttilfeller. Problemet er at mange nok enkelttilfeller i sum blir et ganske så betydelig press.

    Alle som har barn vet at man ikke må si «nei, nei, nei, nei….javel da», noe vi nettopp gjør overfor muslimer ved hele tiden å unnskylde oss, bortforklare osv. i stedet for å ta kampen på hakespissen.

    Et åpent spørsmål er om ikke nordmenn bør organisere seg slik at den samlede slagkraften i kampen mot islam og fundamentalister blir desto sterkere.
    Viktig å huske at alle islamister står sammen og kjemper for en felles sak: Kalifatet, så for dem spiller ingen rolle om en og annen dauer underveis. Vi må også stå sammen, for sammen er vi sterke.

    Så, hva tror dere folkens?

  15. O2nice
    10. mars, 2010 at 15:34

    Houston

    Jeg sier ikke at tegneren fortjener å bli banka eller dø, det jeg sier er at han selv må ta ansvar for sine handlinger, å måten han lever på nå er ikke behagelig for et menneske. I denne artikkelen virker det som tegnere virker kjepp høy! han står der med øksa å sier han ikke er redd, ingen vil leve på den måten, å jeg mener han lyver! Men for å gå tilbake til saken, så mener jeg det at han må ta ansvar for sine handlinger, folk blir provosert. Men jeg mener også at han burde få leve i fred, eller i minste fall få ha helsa i behold. jeg mener kriminelle handlinger ikke er akseptabelt.

    Ja man må handle etter loven, har ikke sagt noe annet. Men du mener du bare hadde sniffet prompen i deg og blitt sint og bare latt personen gå? Eller ta et annet eksempel, du er sammen med din mor eller lignende, en person kommer å raper dere begge i ansiktet.. Du mener man skal godta det? bare gå videre å smile? dersom du mener det er du svak og patetisk i mine øyne! jeg har null respekt for slikt…

  16. Houston
    10. mars, 2010 at 15:52

    @ O2nice

    Å «ta ansvar for sine handlinger» høres i mine øyne ut som en fordekt trussel når vi vet hva mannen blir utsatt for. At folk blir provosert tåler denne mannen, og det er det han lever av. Men når han blir truet på livet er det en kriminell handling som han ikke bare må regne med. Da må alle gode krefter – deg inkludert – være tydelige på at slikt er uakseptabelt og ikke innenfor hva ytringsfriheten tillater.

    Når det gjelder provokasjoner en blir utsatt for ellers må ens eget svar stå i relasjon til provokasjonen og det må være innenfor de rammene loven setter. Dette er ikke ensbetydende med å smile og gå videre. Blir du slått har du for eksempel en lovlig rett til å slå tilbake, men du har ingen lovlig rett rett til å dra frem en svær kniv og skjære hodet av vedkommende. Håper dette var oppklarende.

  17. kk
    10. mars, 2010 at 16:00

    Houston.. Du sier han må ta ansvar for det han har gjort! Hva fan har han gjort?? tegnet en tegning, har ikke du gjort det din fjott. Du sier han er kjepphøy.. feil. Han sier at han er klar, la jævlene komme om dem tør, han setter frem på dagsorden at muslimene ikke får lov til å fortsette på denne måten, han sier at skal dem fortsette på denne måten så kan dem reise til helvette. han sier at dem er kommet til et land der tegninger som dette må di tåle eller pelle seg derfra!

    Du sier du har null respekt for folk som raper deg i ansiktet, vel jeg har totalt null respekt for terrorister/muslimer. Det finnes ingen folkegruppe som er så rasistiske som dem! ( gjett hvem som sendte Jøder til nazistene under WW2 ) hvorfor tror du at dem påstår at holocaust aldri skjedde! Hvor forbannet hjernedød tror du noen er når dem virkelig tror det??

    Ytringsfrihet er ikke å rape noen opp i ansiktet, ytringsfrihet er å kunne si kritiske ting uten å måtte frykte for livet sitt. Slik som den stakkaren prøvde på når han «hadde» kastet en stein for å demostrere, å ble dømt til døden for det senest i februar!

    houston, ikke vær blind, se hva som holder på å skje rett foran nesen din.. Trussler om 11 sep, å ja, du vet like godt som meg at det var en trussel! Ikke vær blind!

  18. kk
    10. mars, 2010 at 16:02

    sorry Houston.. skulle være til O2nice

  19. Ytringsfrihet VS Ære
    10. mars, 2010 at 17:37

    Ytringsfrihet VS Ære… ROUND 1 FIGHT!!

  20. Charlie
    10. mars, 2010 at 18:27

    Man hadde også yttringsfrihet i Norge den 8. April 1940, men ikke dagen etterpå. Et totalitært diktatur hadde overtatt, opponerte du, bar det i galgen. Omtrennt samme regime som de har i de fleste muslimske land, hvor ordet yttringsfrihet ikke en gang er oppfunnet. Når muslimene er mange nok, vil de påtvinge de europeiske land dette diktatur. Ved hjelp av terror og trusler internt i landene, vil de skremme folk, og dermed kneble yttringsfriheten. Politikerne har med deres landsforræderi ødelagt Europa, skaden er skjedd, og kan ikke gjøres om. Men de fortsetter nok deres hodeløse import av de her fanatiske middelaldermenneskene, for hvis det er noen som ikke vil innrømme feiltakelser, så er det nettopp dem. Akkurat som Hitler, han mente at hele Tysklands befolkning skulle dø i nederlaget, enn og innrømme at det var han som hadde tatt feil. Derfor kommer de til og fortsette katastrofekursen rett til helvete for den europeiske kultur og befolkning. Der er noen unntak, Gert Wilders i Holland, han stormer også frem politisk, for folk er lei av de handlingslammede løgnerne de har måtte høre, og se på i årevis. Og ikke minnst, se de ødeleggende konsekvenser, denne djevelskap har hatt for tryggheten og triveselen i vår egen verdensdel.

  21. Muslim
    10. mars, 2010 at 20:36

    Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke kan la kariaktur tegningen saken ligge i fred. Det er vel først og fremst menneskelig å respektere andre mennesker. Det er ikke lov i Islam og avbilde Profeten Muhammad. Og respektere andre religioner skulle ikke være så vanskelig tenker nå jeg.

  22. kill_vilks
    13. mars, 2010 at 12:30

    Its not a free of speech,but a way of mocking you guys mulims.
    KILL THIS VILKS GUYS.
    This Vilks. He wants war with you guys, GIVE HIM WAR THEN.

  23. Houston
    13. mars, 2010 at 15:36

    Muslim: Det er vel bare for dere å la være å avbilde ham, da. Forresten er det ikke noe billedforbud i koranen; det står ikke noe sted at en ikke kan tegne Muhammed. Muhammed var derimot negativt innstilt til avbilding av levende skapninger. Dette billedforbudet som er eksklusivt for Muhammed kom ikke fra Muhammed i det hele tatt, men er noe muslimer har diktet opp i ettertid.

    Som jeg skrev over; billedforbudet gjelder kun for muslimer, og i Norge er det uansett sekulær lov og ikke muslimsk religiøs lov som gjelder. Hvilken rett har uansett muslimer til å definere hva andre mennesker har lov til og ikke?

  24. Line
    15. mars, 2010 at 18:37

    @ Houston
    Det er sånne muslimer som deg jeg liker! Med vett i hodet!<3 cheers for det.:)

    Ellers tenkte jeg akkurat på det samme som bloggeren her med at Sverige tegnet karikatur;Sjalusi over at Norge og Danmark fikk mye oppmerksomhet for det:P