Altamagazin
Mine tanker & meninger

Tviler det er riktig – Diagnosen

Jeg har måttet ta for meg både telefoner og litt undersøkelser på nettet, for å dette innlegget korrekt,- og for å få opplysningene i denne artikkelen rett.

Som sagt, jeg tar utgangspunktet i lommemannesaken, hvor Erik Andersen står tiltalt for 66 overgrep mot barn, og har av rettspsykiaterne fått diagnosen pedofil,- men….diagnosen har ingenting med overgrepene å gjøre, for å gjøre det klart med engang, og det finnes ingen diagnose tilknyttet akkurat det med å begå overgrep mot barn,- men…..i mange tilfeller brukes diagnosen pedofil,- men diagnosen pedofil, har ingenting med seksuelle overgrep å gjøre i det hele tatt, det har med hva som sitter mellom ørene og seksuelltiltrekning.

Ifølge to seksologer og som er spesialister på det med seksuelleovergrep og voldtekt i Norge,- så skal man observere overgriperen over en periode på minst 6 mnd sammenghengende, og ut ifra det man da finner ut i samtaler med overgriperen stille en diagnose, men selv da er det usikkert om vedkommende er pedofil,- skal liste opp kriteriene her som kreves, for å få diagnosen pedofil:

*sitat*

Diagnose
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (F65.4) definierer pedofili som «en seksuell preferanse for barn, gutter eller jenter eller begge, vanligvis i prepubertal eller tidlig pubertal alder».[22]

APA’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4th edition, Text Revision gir følgende som dens «Diagnosekriterier for 302.2 pedofili.
*Over en periode på minst 6 måneder, gjentakende, intense seksuelt opphissende fantasier, seksuelle lyster, eller atferd som omfatter seksuell aktivitet med en eller flere prepubertale barn (generelt 13 år eller yngre).
*Fantasiene, de seksuelle lystene, eller atferdene, fører til klinisk signifikant stress ‘eller’ minsket evne til å fungere sosialt, profesjonelt, eller i andre sammenhenger.
*Personen er minst 16 år gammel og minst 5 år eldre enn barnet eller barna i Kriterium A.

Disse kriteriene krever ingen faktisk seksuell aktivitet med et barn. Diagnosen kan derfor utstedes basert kun på tilstedeværelse av fantasier eller seksuelle lyster, hvis personen oppfyller de andre kriteriene. «For individer i sen tenårsalder med pedofili, er ingen bestemt alder spesifisert, og klinisk bedømmelse må gjøres.

*Sitatslutt*

Ergo, er spørsmålet har rettspsykiaterne brukt sine 6 mnd til å gjøre sine observasjoner eller ikke ? Det vanlige etter det jeg har fått opplyst er maks 1 – 2 mnd,- hvordan kan man da si at lommemannen er pedofil ? Pedofili er en psykisklidelse som er knyttet opp mot seksuellefantasier og lyster, ikke opp mot overgrep mot barn.

Hva med omfanget av antall pedofile i en befolkning i et land ? Omfanget er stort, veldig stort,- mye større enn hva som folk til vanlig tror.

* Sitat *Omfanget pedofili opptrer i er ikke kjent med sikkerhet. Noen studier har konkludert med at minst en fjerdedel av alle voksne menn kan ha enkelte opplevelser av seksuell tenning i forbindelse med barn. * Sitatslutt *

Hvis disse studiene er riktig, så vil det si at, i vår befolkning med ca 2 millioner vokse menn, vil  det være ca 4 – 5 00 000 pedofile,-altså som oppfyller kravene i de psykiske testene og i henhold til den Europeiske standard for å stille diagnoser.

Etter min mening viser dette at pedofili, eller diagnosen pedofil er mer vanlig enn hva jeg trodde og sikkert hva andre mennesker tror,-  og det viser igjen at de fleste pedofile, begår ikke overgrep,- de lever i skjul med sinn lidelse, som det kalles på det psykiatriske språk.

Så det at media kopler og vi mennesker kopler pedofili til overgrep  mot barn er galt, og bør ikke gjøres,- fordi det finnes ikke dokumentasjon for at pedofile = overgrep mot barn.

* Sitat * En som begår seksuelle overgrep mot barn er ofte antatt å være pedofil, og beskrives slik. Atferden kan imidlertid har andre motivasjoner -  (slik som stress, ekteskapsproblemer, eller utilgjengeligheten av en voksen partner),  slik en voldtekt mot en voksen kan ha ikke-seksuelle årsaker. Seksuelt misbruk av barn er derfor ikke en pålitelig indikator på om overgrepspersonen er pedofil. * Sitatslutt *

Ergo er det ikke riktig av oss mennesker å stemple alle overgripere som pedofile, og alle pedofile som overgripere,- og jeg skulle foretrekke at media neste gang viser at dem vet hva dem skriver om, når dem tar opp en problematikk som dette,- og setter seg inni hva det faktisk er og ikke er, det samme burde vi mennsker,- ellers setter vi oss med og synser og antar så veldig mye om et tema, som vi egentlig har null peiling på i det hele tatt.

Så ut ifra hva jeg har opplyst av psykiatere og psykologer idag, så er det tvilsomt at de rettspsykiaterne har brukt tilstrekkelig med tid på å kunne fastslå at lommemannen er pedofil,- og det er heller ikke vanlig ifølge rettspsykiatere å bruke kliniske tester under observasjon av en som har begått overgrep mot barn, som også er et kriterium ifølge de europeiske standardene som Norge må følge for å stille alle typer diagnoser. Så er det da riktig å sette en diagnose på en mann når man ikke bruker minstetiden som er satt som standard og når man ikke følger de kliniske testene ? Dette synes jeg temmelig inntressant, fordi dette kan ramme andre mennesker som sliter med symptomer på en eller annen sykdom, men så får ikke mannen stillt riktig diagnose fordi man ikke tar seg tid eller bruker rett fremgangs måte, det gjelder alle sykdommer egentlig,- så om lommemannen er pedofil eller ei, det får dem avgjøre som stiller diagnoser på riktige premisser avgjøre, ikke jeg,- men jeg ville kun bidra med nyttig informasjon omkring temaet, som mange mener noe om, men som de ferreste av oss egentlig vet hva innebærer og er.

Vg ,

Stem:
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: +2 (from 2 votes)
Tviler det er riktig - Diagnosen, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Share

Publisert 11.03.2010 i kriminalitet, Samfunn // Del på Facebook // Del på Twitter

9 kommentarer til “Tviler det er riktig – Diagnosen”

  1. Pedofili har ingenting med sex å gjøre, der har du helt rett. Men de fleste tror det og da har det bare blitt sånn.
    .-= Joakim´s last blog ..En liten tur ut med traktorlesba mi =-.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Sivert

    @ Joakim: Helt enig med deg,- men jeg fant ut at jeg ville skrive denne bloggposten som en informasjon,- da jeg er temmelig lei all denne synsingen og antagelsene, da foretrekker jeg fakta.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Daniel

    Vil bare si tusen takk for ditt informative innlegg! Hilsen en som er pedofil selv, men som ikke har overgrepsatferd.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Heidi

    Det er viktig det du sier: tanker du har gjør deg ikke til et monster. Det er hvordan du lever ut tankene som definerer deg. Et menneske som har fantasier/drømmer om seksuell omgang med barn gjør ingen andre fortred. Hvis mennesket velger å ta for seg, for å virkeliggjøre fantasier og tilfredstille seg selv, da blir man et monster. Uansett om det er voksne eller barn man forsyner seg hos. Hvorfor i all verden er det slik at enkelte mener de kan ta det de vil ha av andre, uten å bry seg over konsekvens dette gir offeret? «Jeg har lyst, jeg føler jeg må, har ikke kontroll på meg selv, håper noen andre snart stopper meg ….» Hvor kommer denne ubegripelige egoismen fra????

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Sivert

    @ Heidi: Det kan du spørre om, ikke vet jeg hvorfor mennesker blir seksuelt egoistiske ved å begå overgrep mot barn,- men jeg håper også du la merke til hvor stor andel voksne menn i et samfunn man antar kan være pdofile ;)

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Daniel

    Heidi: Jeg vil gjerne forsøke og svare på spørsmålet ditt vedr. egoisme. Jeg er altså pedofil selv, men hører til blant de som ikke står i fare for å begå overgrep.

    Det som er vesentlig når man snakker om overgrep, er at man snakker med faglig forankring, og det skal jeg gjøre nå. Og dette er langt i fra noen unnskyldning for at overgrep skjer. Jeg er like mye imot overgrep som du er. Så svaret mitt må sees på som en forklaring, som er basert på faglig forskning og teori.

    Hos overgriperen, oppleves ikke overgrepet som en egoistisk handling. Overgriperen har, og dette gjelder uansett hvilken legning, utviklet kognitive forstyrrelser, nærmere sagt «kognitiv forvrengning», som gjør at overgriperens tankemønster ikke stemmer med virkeligheten. Det er derfor vanlig at overgriperen tror handlingen er bra for barnet, og ser ikke at det som skjer er skadelig.

    En slik atferd kan behandles ved senter for klinisk sexologi i oslo. Samtidig påvises det vanligvis empatimangel hos overgriperen.

    Slik at når folk flest tenker at overgriperen er «ond», «egoistisk» og «slem», så er det ikke slik overgriperen ser på seg selv.

    Jeg vil legge til at å være pedofil, betyr ikke at man nødvendigvis har kognitive forstyrrelser. Med andre ord, er ikke disse forstyrrelsene knyttet til én bestemt legning.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Jens

    «Omfanget pedofili opptrer i er ikke kjent med sikkerhet. Noen studier har konkludert med at minst en fjerdedel av alle voksne menn kan ha enkelte opplevelser av seksuell tenning i forbindelse med barn.»

    Hvorfor blir alltid kun mannen nevnt? Hva med alle kvinnene?

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Sivert

    @ Jens: Fordi det er flest menn,- stor overvekt av menn.

    VN:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Daniel

    Ja, du har rett Jens at kvinner blir sjeldent nevnt. Men man antar at ca. 30% av pedofile er kvinner. Så det er jo ikke så rent lite.

    Ellers når det gjelder det at 1/4 har hatt enkelte opplelvelser med seksuelle tenning av barn, så betyr ikke det at 1 av 4 menn er pedofil. Man antar derimot at 3-5% av befolkningen er pedofil.

    VA:F [1.9.17_1161]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv badge