Enn hva med velgerne Siv

Print pagePDF pageEmail page

Skal tidels være enig med Stein Kåre Kristiansen i Tv2 som sa at Siv Jensen holdt en god Frp-tale når hun åpnet landsmøtet i Frp idag på Gardemoen – men det var noe jeg bet meg merke i og som jeg stusset over.

Hun sa bl.a at Frp skal vinne valget i 2013, ikke om dem vinner valget i 2013. Men det er vel enda slik at det er velgerne i Norge som stemmer og som avgjør hvem som danner regjering etter valget i 2013, og ikke Siv Jensen eller  Jens Stoltenberg,- eller har jeg misforstått ?

Jeg savnet også i hennes tale at hun tok opp Frp sitt syn på bompenger i forbindelse med veiutbygginger, da flere i hennes Frp er positive til bompenger mens mange er imot,- men hva er det er offisielle synet til Frp ? Det som passer til ei hver tid for  å sanke velgere ? Eller ?

Siden Siv Jensen gikk så høyt på banen idag og lovte valgseier i et valg som er om 3,5 år,- så er jaggu også fallhøyden stor,- men det verste med et slikt løfte er å ta sine velgere for gitt, og ta det for gitt at folk vil stemme på Frp, uten engang å vite hve ei meningsmåling sier engang en uke før valget. For alt Siv Jensen og Frp vet så kan dem havne under 10% i valgresultat eller få 12%, ingen kan vite noe om et valg 3,5 år før valget,- da synes jeg det blir litt respektløst ovenfor velgerne å si slike ting,- han hun enda nøyd seg med ordet hvis inni den setningen da skulle jeg forstått det, eller hun hadde sagt at det er målet og det jobber vi for – men hun sa, «vi skal vinne valget

Lurer å på hva Siv Jensen og Frp gjør hvis Venstre blir enda større ved neste valg og hvis Høyre, Venstre og Krf vil samarbeide om regjeringsmakten og danne regjering ? Det kan faktisk skje, noe dem har gjort før – ser faktisk det som et større allternativ til sittende regjering enn ei regjering bestående av Frp og Høyre, da Høyre enda ikke har sagt at dem vil danne regjering med Frp alene, og dem vil vente å se til 2012 -2013  før dem bestemmer seg.

Så for å se litt på dette ut ifra her jeg sitter,- så har jeg mine tvil at Frp havner i regjering noen gang, da må dem i tilfelle få over 50% av stemmene og få ei ren Frp regjering ut ifra at dem da får flertall i stortinget,- men dette er det ekstremt liten mulighet for de nærmeste 25 år,- da blir det ikke Siv Jensen som blir statsminister i tilfelle.

Oppdatering 25.04.2010: Ser at Siv Jensen påstår at velgerne forventer regjeringsskifte ved neste valg i 2013,- men Siv det har vel enda ikke vært valg enda i 2013 så da vet vi ikke valgresultatet enda ? Eller hva ? Folk må i det minste få stemme og resultatet bør ligge på bordet før vi roper ut hva velgerne vil og ikke vil,- da bør i det minste vente til september 2013 og i tillegg dagen derpå.

Når det gjelder eiendomsskatten som mange kommuner har innført, og vet begrunnelsen for hvorfor dem har innført det,- dem som sitter i de kommunestyrene vet vel strengt tatt mer om behovet de kommunene har for de pengene enn hva stortingspolitikerne gjør,- tviler på Siv Jensen eller Jens Stoltenberg vet hvordan økonomien er i alle våre kommuner rundt omkring,- og hvis det skal være slik at politikerne på Storinget skal bestemme hva politikerne i kommunestyrene i Norge vedtar, da kan vi avskaffe kommune grensene og det samme med kommunestyrene,- da har dem ikke mer reel makt i sin kommune, det samme med velgerne.

For å ta bomringene i Norge, som Frp er så imot og sier er en særnorsk greie. Kjørt i Spania, Italia, Frankrike, Storbritania, Tyskland osv osv osv ? Det er på denne måten dem også finansierer sin veier, nemlig med bomringer,- og med en betaling for billistene som ligger meget høyere enn i Norge, i Italia er det nå 60 euro for å kjøre innpå motorveiene og 60 euro ut av motorveiene, samme er det i Spania, så kan vi gange 60 euro med hva vi må betale for 1 euro, så får vi se hva det hadde kostet oss.

Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Tv2 , Vg , Vg , Tv2 , Vg ,

Stem:
Share

  15 comments for “Enn hva med velgerne Siv

  1. jao
    23. april, 2010 at 19:20

    Først, litt om Terje Søviknes (ein partitopp i Frp) som hadde sex med ei svært ung jente, noko han, som partitopp ikkje skulle ha gjort. Dette er svært alvorleg og kritikkverdig.

    Men saka slutta ikkje med dette. I sitt “forsvar” for at han hadde gjort dette sa han at han og denne jenta var to likestilte personar i denne saka. Meinte han då at dei hadde begge like stor skuld / ansvar for at det skjedde? Dette vitnar om ein så alvorleg mangel på perspektiv, at Søviknes i framtida aldri bør kome i nokon viktig politisk posisjon.

    Så til Siv Jensen, som i beste sendetid på TV græt krokodilletårer og nekta for at ho visste noko om dette. Carl I Hagen har seinare slege fast at dette var løgn. Sidan Frp i mange samanhengar trekk fram at vi ikkje kan ha regjeringsmedlemmer som lyg, så kom det trass alt noko godt ut av denne saka. Siv Jensen kan ikkje bli med i ei regjering. Takk og pris for det!

  2. jao
    24. april, 2010 at 08:00

    Kva kan ein seie om bilda / klippa der Siv Jensen vifta med kniv på talarstolen og ropte på Arne Strand?

    Jau, det går frysningar nedover ryggen på meg. Dessutan, med tanke på at ein politimann nettopp er drept med kniv i Mo i Rana, så vitnar dette knivstuntet om ekstremt dårleg dømmekraft frå Siv Jensen. Kva skal vi med slike politikarar?

  3. Harald
    24. april, 2010 at 08:27

    Samme hvem jeg snakker med om politikk enten det er i
    arbeid eller fritid, så er det samme misnøya med det
    offentlige i dette landet. Så det finnes bare en mulighet til forandring: Få FRP i regjering ved neste
    valg og la oss få se forandringene. Det som er helt sikkert er at FRP ikke klarer å rasere landet på fire år, så hvorfor ikke prøve? Jeg blir ganske forbannet når jeg hører all den syting og klaging som som kommer fra alle de som har stemt på de rødgrønne og KRF. Og så gjør de det samme ved neste valg for å få lov til å syte enda mer. Nei, våkne opp,stem FRP og la oss få se hva som skjer. Det kan sannsynlig vis bare bli bedre. Men kansje vi får et fritidsproblem når vi ikke får klage og syte?

  4. Sivert
    24. april, 2010 at 09:51

    @ jao: Tenke på det samme når du sier det.

    @ Harald: Antar du er en voksen mann som har levd noen år, samme med meg,- det går sent å bygge opp ting og få ting at det fungerer i samfunnet, men det går jaggu fort å rassere det og rive det ned.

  5. magnum
    24. april, 2010 at 09:57

    Nei, våkne opp,stem FRP og la oss få se hva som skjer. Det kan sannsynlig vis bare bli bedre. Men kansje vi får et fritidsproblem når vi ikke får klage og syte?.. Skriver Harald..
    Hva er det egentlig vi syter for.?!.flesteparten i dette landet har så mye fritid og er samtidig så tilltaksløse at de ikke vet noe bedre måte å slå i hel tid på enn å syte.Penger har vi også, spørsmålet er vel hvordan vi bruker de.
    Vi har blitt «feite»..Vi får penger uten å jobbe.Og vi bor i verdens fredeligste land.. Amerikanere syns vi har det kjempeflott i Norge..De VIl gjerne til Norge..Og hva vil Frp.? Jo Amerkanisere velstandsnorge.DVS at dere som syter nå, får enda større bekymringer når Siv (og co)vil skjære ned på ledighetstrygd, ansettelsesforhold, pensjonsordning, osv..De er «populister» og vil aldri tørre å utfordre Pengemakta..Det blir den lille mann i gata som får betale. Søviknes har gått inn for Bompenger, og han som vil kaste han ut har selv gått med på eiendomsskatt..Skjønner dere ikke at det er kun tomt prat!?Og det er en farlig «sport» de bedriver.Og hva med sykelønnsordning.Innskrenking i krav til fast annsettelse ..osv.. Jeg har levd lenge nok til å få med meg Kennedys berømte ord.»Spør ikke hva landet kan gjøre for deg, men hva DU kan gjøre for landet».Kom dere ut av sofakroken og nyt den Norske naturen (mens den er der).. » Det er for sent å «fise»(prompe) når «ræva» er borte»Det beste for enkeltmennesket er å være så sliten om kvelden at senga er en kjærkommen venn..

  6. Per-Einar
    24. april, 2010 at 10:13

    FRP som ønsket å selge Statfjord for 10 milliarder vil alså folk stemme på. Ganske ironisk at partiet fisker stemmer ved å skulle bruke mye av de 1300 milliardene som har kommet inn i oljefondet fra …. Statfjord….

    Penger som FRP ikke ønsket at staten skulle få.

    Oh… the irony.

  7. Svein-Eirik
    24. april, 2010 at 18:53

    Det er vel ikke det at vi har det så jævlig her i landet, men det er for jævlig at sosialistene finner stadig nye måter å stikke sugerøret inn i lommeboka våres. De deler ut penger der de gjør størst nytte for å sikre seg selv gode jobber når de ikke lenger får sitte ved makten i Norge. Mange og høye skatter og avgifter gjør at vi hele tiden må kreve mer penger i lønningsposen og dette vil til slutt stanse all verdiskapning i Norge. Det er så langt bare FRP som ønsker å gjøre noe med dette. CO2 bløffen er avslørt og kommer til å bli århundredes skandale.

  8. Sivert
    25. april, 2010 at 09:39

    @ Svein-Eirik: Når dere klager på skattene og avgiftene her i landet, husk på i samme åndedrag at dem er høyere i Sverige og mange andre EU-land,- så kan vi etterpå klage.

  9. Knut
    25. april, 2010 at 10:28

    Leste akkurat om en stor undersøkelse der folk ble spurt om hvilke kunnskaper de har om forskjellige politiske ideologier og hvilke påvirkninger forskjellige politiske og økonomiske styreformener har på et samfunn. Det siste spørsmålet som ble stilt var hvilket parti de stemmer på.

    Og jeg regner ikke med at det kommer som en overraskelse på noen her at andelen frp stemmere blandt de som har god kunnskap om politikk var meget lav og andelen blandt de som knapt har noe kunnskap var meget høy.

    Eneste måten et radikalt parti kan få velgere på er å overtale de som ikke har kunnskap nok til å forstå konsekvensene av politikken de vil føre.

    Det er mange rundt i verden som rister på hodet når de ser hvor godt vi har det her i landet, og likevel er et høyreradikalt parti som frp et av de største partiene. Det er veldig unaturlig at radikale partier som Rødt og Frp skal få stor oppslutning i et samfunn som fungerer så bra som det faktisk gjør her i Norge.

  10. Svein-Eirik
    25. april, 2010 at 12:57

    Sivert. Jeg snakker ut i fra hvor mye jeg selv betaler. Hva svenskene betaler er ikke noe tema for meg. De har i alle fall bedre infrastruktur. Målet må aldri være mest mulig skatter å avgifter, men hvordan de brukes. Det er hevet over enhver tvil at vi bruker for mye penger på byråkrati, det tror jeg vi kan være enige om. I Os kommune ble staben slanket betydelig og folk fikk tilbake troen på at kommunen var i stand til å forvalte pengene deres. Det er dette som er problemet i Norge, folk mister troen på at politikkerne er i stand til å forvalte pengene deres. Det finnes en grense på hvor mye skatter å avgifter et folk kan bære før samfunnet begynner å råtne, den grensen er faretruende nær. Stadige avsløringer om skattejuks blandt samfunnstoppene er et tegn på det.

  11. stig
    25. april, 2010 at 17:20

    «i Italia er det nå 60 euro for å kjøre innpå motorveiene og 60 euro ut av motorveiene, samme er det i Spania, så kan vi gange 60 euro med hva vi må betale for 1 euro, så får vi se hva det hadde kostet oss».

    Kanskje du skal ta matte grunnkurs før du skriver noe. Jeg har kjørt i utlandet, og det koster ikke 120 Euro (ca 1000 Nok) for å kjøre av å på en motorvei. .. Bensin er billigere. biler billigere, bedre veier. mindre veiavgift +++++

  12. 25. april, 2010 at 18:57

    Nei, våkne opp,stem FRP og la oss få se hva som skjer. Det kan sannsynlig vis bare bli bedre. Men kansje vi får et fritidsproblem når vi ikke får klage og syte?.. Skriver Harald..
    Hva er det egentlig vi syter for.?!.flesteparten i dette landet har så mye fritid og er samtidig så tilltaksløse at de ikke vet noe bedre måte å slå i hel tid på enn å syte.Penger har vi også, spørsmålet er vel hvordan vi bruker de.
    Vi har blitt «feite»..Vi får penger uten å jobbe.Og vi bor i verdens fredeligste land.. Amerikanere syns vi har det kjempeflott i Norge..De VIl gjerne til Norge..Og hva vil Frp.? Jo Amerkanisere velstandsnorge.DVS at dere som syter nå, får enda større bekymringer når Siv (og co)vil skjære ned på ledighetstrygd, ansettelsesforhold, pensjonsordning, osv..De er «populister» og vil aldri tørre å utfordre Pengemakta..Det blir den lille mann i gata som får betale. Søviknes har gått inn for Bompenger, og han som vil kaste han ut har selv gått med på eiendomsskatt..Skjønner dere ikke at det er kun tomt prat!?Og det er en farlig «sport» de bedriver.Og hva med sykelønnsordning.Innskrenking i krav til fast annsettelse ..osv.. Jeg har levd lenge nok til å få med meg Kennedys berømte ord.»Spør ikke hva landet kan gjøre for deg, men hva DU kan gjøre for landet».Kom dere ut av sofakroken og nyt den Norske naturen (mens den er der).. » Det er for sent å «fise»(prompe) når «ræva» er borte»Det beste for enkeltmennesket er å være så sliten om kvelden at senga er en kjærkommen venn..

  13. Sivert
    25. april, 2010 at 19:58

    @ stig: For min del kan du ha kjørt hva du vil, men til forskjell fra deg har jeg bod der nede, og skal flytte ned igjen for godt, men ikke p.g.a jeg kunne spart noen kroner på det, men for jeg liker meg der nede, selvom det er dyrere å ha alt i både Italia og Spania og i Tyskland, så er det sagt, burde kanskje vite det siden jeg er halvt tysk. Årsavgiften i Spania er på 12 000 norske, og ja….sist jeg kjørte i Spania og i Italia kostet det 60 euro inn og ut av motoveiene, og dette skal stige,- så bare kutt ut å kom å fortell hvor dyrt det er i Norge, hadde skjemtes hadde jeg gjort det…og hvis dere ikke vet det, så er årsavgiften i Sverige nå på diesel biler på over 13 000 i året, og det skal også opp. Hvordan vet jeg det, har da familie utenfor Norge,- kanskje det er grunn til at enkelte ikke klager på avgiftene og prisene i Norge ? spør så får du svar.

  14. Svein-Eirik
    26. april, 2010 at 08:19

    Sivert, hvorfor har vi så høye lønninger i forhold til europa? Hvorfor sliter eksport næringen? Svar: Høye kostnader gjør varene dyrere.

  15. Pingback: Horology News