Rimelig spesiell sak

Print pagePDF pageEmail page

Forsvinningen til Jarle Ramberg fra Oslo er mysterium, ihvertfall ser jeg mange huller i saken og mangler på logiske forklaringer hvorfor han handlet som han gjorde underveis,- og hva fikk han til å kjøre til Alta, og så gå oppå et fjell og ringe etter hjelp ? Hva fikk han til å si at han var i Bergen, når mobilen hans er påvisst i Alta via basestasjoner ?

Når denne saken startet å rulle i media i november ifjor, var det flere ting jeg stusset på, tenker da på logiske handlemønster, men ingenting av det han egentlig foretar seg er logisk. Hvis han ville ta livet av seg, hvorfor leie bil og kjøre 290 mil ?

Men det er opplyst fra familien at han var på Facebook, da stiller jeg spørsmålet – ble han kjent med noen der som har tilknytning til Alta ? Traff han ei dame på Facebook som han ville møte i Alta ? Eller var denne turen av kriminellhensikt ?

I en slik sak som dette er det flere spørsmål enn svar – dessverre for familien og hans venner. Men det er ikke til å stikke under en stol at han har beveget seg mye rundt om i Alta, og ikke minst over stort område, både Nord og Syd for byen,- kan si ca 2 mil Nord og 2 mil syd i tillegg til fjellet som politiet skal starte søk i til helga / uka,- da snakker vi som store områder,- hvorfor tok han ikke innpå hotell i byen og slappet av og oppførte seg som han hadde en ferietur ? – Men på meg virker det som han har kjørt rundt i og rundt byen uten mål og mening, og uten en klar plan for sitt opphold.

Når man ser på hvilke basestasjoner mobilen hans vært oppkoplet mot, så er det 4 mil fra den lengst Syd for byen til den lengst Nord for byen å kjøre, da blir det temmelig håpløst å lete etter mann i disse fjellområdene,- men at han skulle forsvunnet etter at mobilen var oppkoplet mot basestasjonen i midten på bildet med pil mot, det er ca 500 meter fra meg i luftlinje,- bare der er det temmelig håpløst å finne folk, bare det å finne folk i naturen er ikke enkelt, så blir det ikke bedre av at det er et stort område og mye skog.

Ikke for å ta håpet fra familien og vennene, men slik jeg ser det har politiet og letemannskaper en håpløs oppgave, ut ifra hvordan han forsvant, hvordan han oppførte seg og hvor han forsvant,- veldig store områder, og selv marka utenfor Oslo blir liten i forhold. Men jeg sitter med en følelse av at han skulle møte noen her i byen og at det ikke var et helt stuerent møte heller,- at det er grunnen til at han ikke sa til noen at han skulle til Alta – det kan både være av kriminell art og til at han skulle møte ei dame som han hadde blitt inntressert i.

Oppdatering 24.05.2010 : Politiet i Alta bekrefter nå at det liket som ble funnet av en turgåer, er liket av Jarle Ramberg bl.a ut ifra at han hadde identifiksjonspapirer på seg og nøklene til bilen han hadde kjørt med nordover. Men som lillebroren til Jarle sier,- nå er bare halve mysteriet løst, halvparten er igjen. Det er hvorfor han kjørte til Alta ? Hvem traff han i Alta ? Hvorfor sa han ikke til familien, samboer og vennene at han skulle til Alta ?

Oppdatering 26.05.2010 :  Ser idag at Vg skriver at politiet ikke har funnet Jarles mobil-telefon, og at den kan fortelle mye om hva skjedde med Jarle mens han var i Alta, og hva hensikten med turen var,- og kan selvfølgelig gi andre svar også. Så jeg vil bare henstille til folk i og rundt Alta som vet noe om saken, kontakt politiet og fortell det dere vet,- også anonyme tips til politiet kan være med å løse hele denne historien for familien.

Oppdatering 27.05.2010 :  Nå i ettermiddag melder politiet i Alta at dem har funnet mobilen til Jarle,- flott. Håper familien og vennene får svar på hva som skjedde med han, og hvorfor han dro til Alta, og ikke minst, hvem han hadde kontakt med her i Alta.

Vg , Vg , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg ,

Stem:
Share

  169 comments for “Rimelig spesiell sak

  1. Tommy
    22. mai, 2010 at 13:26

    Noe må ha skjedd:
    Hvem var den amrikaneren som var med til vestli/Stovner?
    Hvem er denne karen som lånte ut sekken , og hva skjuler han?
    Hvorfor ringte han til andre fra fjellet?

    Tommy J

  2. Sivert
    22. mai, 2010 at 13:32

    @ Tommy: Han som lånte han sekken, skal angivelig være en tidligere narkotikadømt fra Oslo på 39 år, som har vært inne til avhør to ganger,- og han påstod at Jarle hadde med seg en kar med flippskjegg, barnert på hodet osv osv….hva som er sant og ikke, ja si det…men det er mye som ikke stemmer med vanlig oppførsel og handlingsmønster,- og i tillegg har jo mobilen vært tilkoplet basestasjoner som er langt fra det fjellet dem skal starte søk i og rundt, og den basestasjonen ligger i en dal i ca 1,5 mil Syd for byen….

  3. Sivert
    22. mai, 2010 at 13:37

    @@: Får en følelse av at noen har gjort Jarle noe, og så tatt bile hans og mobilen, og kjørt rundt i byen for å villede politiet, da mobilen er oppkoplet til flere basestasjoner samtidig som den ikke er i bruk,- både basestasjon Rafsnes1 og Mathisdalen og Stoviknesset….og har dem da gjort jarle noe og vil bli kvitt han, så er jo det en måte å forvirre politiet totalt…. ( tenker høyt )

  4. Tommy
    22. mai, 2010 at 13:40

    Dette er ikke den Jarle jeg kjenner.
    Han må ha blitt pressa med noe.
    Nok sekker? Det trengte ikke Jarle.
    Hva var i sekken?
    Her er det 2 stykker som jeg hadde gått mye nærmere i sømmene på . Og det er han 39 åringen og amrikaneren.

    Tommy J

  5. Ole
    22. mai, 2010 at 14:01

    Det lukter narkotika-kriminalitet lang vei…

    Det kan jo selfølgelig ha vært snakk om å møte ei dame og, men neppe uten den «lånte sekken»
    Det er nok mange som vet hvor Jarle ble av, men de snakker som regel ikke med Politiet.

    Brennpunkt-programmene om MC-kriminalitet har gitt et lite innblikk i hverdagen rundt om i vakre Norge.

    Spennende sak… omtrent som en krimroman

  6. Sivert
    22. mai, 2010 at 14:08

    @Ole : ja, og han Gunnar dem intervjuet i Brennpunkt er fra Alta 😉 – så sånn sett «passet» disse to sakene høvelig sammen…

  7. Sivert
    22. mai, 2010 at 14:16

    @ Ole: Enn annen ting,- vi hatt rekrutter ( AK81 ) i byen i minst 15 år,- selv det burde både politiet og mediene nå i år 2010 fått med seg,- og kvitt dem blir vi aldri, ikke mindre enn to slike AK81 klubber i byen.

  8. John
    22. mai, 2010 at 14:25

    Tenker høyt: Hva om Jarle presses til å ta en tur som kurèr. Det kan forklare hastverket og nervøsiteten på kjøreturen, pluss hemmeligholdet ang. reisen. Hva om det er andre enn Jarle som har mobiltelefonen på tidspunktet den begynner å flytte på seg, f.eks. stoffets mottakere.
    Fravær av snø tyder på at det ikke ble brukt snøscooter, men hva med ATV eller hurtiggående båt?

    De pengene som Jarle satte inn på konto før turen startet, kan det være reisepenger?

  9. Ole
    22. mai, 2010 at 14:38

    Ja, Landet vårt er i ferd med å forandre seg til noe vi ikke helt forstår konsekvensen av enda.. Organiserte kriminelle etablerer seg fritt landet rundt, og drap/mistenkelige dødsfall er allerede blitt hverdagskost.

    Narkotikaen sprer seg i et voldsomt tempo, og det blir flere og yngre brukere

    Og dette skjer fort…

  10. Jan
    22. mai, 2010 at 14:41

    Jeg synes det virker som noe kriminelt i denne saken. Høres ut som noe med narko å gjøre. Det første jeg finner merkelig er et innskudd på 10.000 i kontanter på sin egen konto, akkurat som han har fått betalt for noe. Har han krevd å fått betaling på forskudd for det han evt skulle gjøre?
    Så er det 39 åringen…hvorfor lånte Jarle ryggsekken akkurat av han? Hvordan visste han at personen Jarle kom sammen med var amerikaner? Amerkianeren må tydeligvis ha snakket, og litt mer enn bare «Hei»
    Det er tydelig at den ryggsekken inneholdt noe!
    Jeg finner det også merkverdig hvorfor Jarle skulle ringe akkurat 39 åringen når han var i Alta, tydelig at han er innblandet i dette. Og han forteller ikke sannheten.
    Siden han hadde diabetes er det jo sikkert vanskelig å bedømme hvorfor han havnet på det fjellet. Men hvis man finner sikkert at han(eller mobilen) kom seg i et kjøretøy etter nødsamtalene så er det jo helt sikkert at andre personer er involvert i saken.
    Og saken mener jeg bærer preg av narko. Måten ting virker gjort på…det virker kanskje fjåsete, men jeg får det bare på følelsen.
    Det er også merkelig at han ikke kontaktet noen av sine nærmeste…virker nesten som han rotet seg bort i mer enn han hadde regnet med…
    Håper man finner ut at dette! For Jarle sin skyld, familien og vennene hans!

  11. Frank
    22. mai, 2010 at 15:05

    Jeg tror her at Ståle har helt rett i at denne 39-åringen holder noe skjult og av kriminell art.
    Sekken han fikk kastet ned til seg:
    Hvorfor ble denne ikke overlevert, men kastet ut fra leiligheten?
    Låne en sekk av en som har truet deg???
    39 åringen hadde truet Jarle, var Jarle truet til denne turen?
    Narkotika smugles inn i landet, ikke ut, pga. narkoverdien i landet her er høyere enn ellers.
    Om man antar at 39 åringen kastet ut en sekk med penger til narkokjøp.
    Selvsagt var det vel noe i sekken, og 39-åringen hadde ikke lyst til å møte Jarle ansikt til ansikt.
    Amerikaneren er oppspinn tror jeg, ment for å dekke over egen involvering.
    Selv regner jeg ut at å føre narkotika inn til Norge over Svinesund eller med fly er unødig risikofylt og at landegrensen der oppe er en tryggere grensepassering.
    Derfor bil og ikke fly.
    Ser Jarle på bildet fra fartsboksen å benytte beltet, (ikke selvmords-gjerning da) og at han har med seg nødvendige gjenstander i bagasjen for å ha en mest mulig trivelig tur, musikk osv.
    Jarle har nok helt klart vært redd som en dame og beskriver. Om Jarle skulle møte f.eks. noen russere / albanere eller andre som skulle overlevere narkotika, mennesker av det kynisk harde kaliberet og ukjente for ham, vil han være redd.
    At Jarle ringer politiet og andre, er nok ment for at de skal lete etter ham for at han er redd for sitt liv, men at søk etter ham skal skje med stor forsinkelse ved at han villeder politiet.
    Jarle frykter virkelig at det verste vil skje.
    Vil overleveringen skje, eller er det bare noen som vil gjøre handelen om til ran / drap?
    Jarle leide 4-hjulstrekker for at han skulle ut i terreng der oppe. Han ville nok ikke benytte familiebilen om han kanskje ikke returnerte.
    Ett kart kan han ha hatt på seg.
    At Jarle sjekker ut om natta er for ikke å komme for sent til overleveringen skal skje, han får ikke sove og er rastløs, vil ta kontroll over treffstedet på forhånd.
    At Jarle går opp i en høyde, kan være for å få oversikt over stedet handelen skal finne sted som muligens er i området rundt fjellet ett sted.
    Når angsten for en slik evt. handel er såpass stor, ville sikkert ikke Jarle gjort det for penger,
    men at trusselen mot han eller nærmeste var for stor.
    Jarle har nok valgt å legge pengesekken litt bortgjemt i nærområdet før overleveringen.
    Deretter ved møtet ville han nok be om å få se produktet før han gav fra seg pengene.
    Om han her ble truet med våpen og måtte sette seg inn i de andres bil / Atv. og vise veien til pengene, kan være grunnen til de siste heftige bevegelsene.
    Jarle «kan» nok være tatt av dage, og finnes ikke langt inn i mark / vann, fra kjørbar vei, hvor siste registrerte koordinater fra mobilen må bli utgangspunktet.
    Personlig tror jeg det ligger kriminell gjerning bak, både i Finnmark og i Oslo.
    Politiet har vel naturligvis ikke giddet å sjekke telefonbruken til 39-åringen,
    om han har vært i telefonisk kontakt med noen fra våre naboland i nord, eller i Finnmark.
    Jarle har nok sagt at han trengte penger for reisekostnader, forskudd for handelen han skulle gjøre. Derav pengene som settes inn på konto, og at han faktisk selv ønsket digital sporing av sine forflytninger om noe skulle gå galt.
    At han sittende på en cafe blir registrert å være iaktagende ovenfor alle rundt seg,
    tyder vel på at de han skulle handle av, kanskje var en større gruppe, lignende mafia eller noe i den retning.
    Og at han hadde følelse av forfølgelse.
    At politiet åpner for at Jarle kan være utenlands, blir jo bare svada, enten for at etterforskningen ikke gjøres skikkelig, eller kompetansen deres er lav, eller at de ikke kan leve seg inn i en sak de jobber med, eller ikke prioriterer saken nok.
    Jeg er 100 % sikker på at denne saken burde vært løst med ett godt politiarbeide, og da for lenge siden.
    VG sin fremleggelse av saken her gir jo stort grunnlag for stor sannsynlighetsberegning i seg selv.

  12. Sivert
    22. mai, 2010 at 15:11

    @ Frank: Alta har vært siden 80-tallet en av de største narkobyene i Norge, både i anntall misbrukere pr. innbygger og p.g.a antallet som er dømt i de største narkosakene i Norge,- og det at politiet sier at det meste kommer over Svinesund tror jeg bullshit fra ende til annen, men heller over grensene lengre nord i landet da dem ikke er betjente tollstasjoner, kaller dem ikke betjente, da dem kun har tollere på jobb 1 dag i mnd, og både jeg og restenn av befolkningen i Nord kan kjøre over grensen med hvor mye som helst, både av narkotika, tobakk, sprit, øl osv osv osv, da man vet at det ikke er kontroll.
    Greit nok at narkosmuglere ikke er verdens smarteste mennesker, men det får være grenser for hvor dum folk er,- man kjører ikke over Svinesund når man vet at det finnes flere titalls grenseoverganger som har tollstasjoner som ikke er betjente, men er til «pynt».

  13. Frank
    22. mai, 2010 at 15:25

    «Da er vi enige om det Sivert»
    Noe sent med 2 mnd.-fristen for lagring av tlf. samtaler for denne 39-åringen, men om han har spessifisert avtale med teleselskapet sitt, så har teleselskapet kopi av loggen til 39-åringen. Tror nok man vil finne tlf. eller sms. dialog mellom 39-åringen og de som Jarle møtte der oppe. Selv om arealene der oppe er enorme, ville jeg tenkt at i dypet er beste plass å skjule en kropp. Spørs om ikke en miniubåt kan lykkes. Vet jo ikke hvor mange elver og vann det er der oppe da.
    Jeg er 66 modell og gikk selv på Rommen skole, ble ikke best i geografi, hehe

  14. John
    22. mai, 2010 at 15:47

    Frank har mange poeng som styrker teorien om narko og at Jarle var hente-kurèr. Det er ikke mange mil fra Alta til finskegrensa. Har selv kjørt over grensa der flere ganger og aldri blitt stoppet eller sett personale ved tollen der (selfølgelig uten å ha med stoff). For de som ikke er kjent kan jeg fortelle at det er svært spredt befolkning på disse strekningene. I Nord-Finland er det mest bare skog og atter skog. Tilsynelatende enkelt som fot i hose å ta med narko fra Finland til Norge over Kautokeino.
    Men ting og tang kan også komme til Alta sjøveien med båt.
    Politiet må da ha sjekket alle de mistenkelige sin mobilbruk i det aktuelle tidsrommet. Men var jeg bakmann ville jeg brukt usporbare telefoner med fiktive eiere.
    Jarle hadde 79 samtaler/oppringninger mens var i Alta, dette på kort tid og ingen av disse var til noen i Alta eller Nordnorge, hvem var Jarle i kontakt med?
    Virker som det kan være noen som betalte for noe de aldri fikk både.

  15. sco.
    22. mai, 2010 at 15:59

    Det lukter svidd..

    (Jeg ville gransket alle Jarles elektroniske bekjente, og sett etter kommunikasjonskoder, Alle kriminelle over 12 år bruker den slags. Særlig de organiserte)

    En ting er sikkert og det er at forvirringstaktikk fungerer.

    Organisert kriminalitet ”i de høye kretser” har teknologi til rådighet,
    og de har systemer inni systemer, noe som gjør det vanskelig å finne ut av ting.

    Denne saken er merkelig. Jeg synes det merkeligste av alt er hvordan politi og redningstjenesten har håndtert saken.

    ”- Du er ikke i en nødssituasjon når du er i stand til å kjøre bil, sier Wangsfjord.”

    Det er helt klart at denne personen tilsynelatende var i nød, om man er i stand til å kjøre eller ikke er ikke avgjørende for en nødssituasjon. Om en er person er psykotisk, eller har forvirringstilstand pga diabetes så er denne personen i nød kjørende eller ikke.

    Snedig er også den motstridende opplysningene om hvordan mobilmastene fungerer,
    HAR personen forflyttet seg i stor hastighet over lange avstander, eller fanger mobilmastene opp signaler over større avstander enn det hevdes? Dette er svært viktig å finne utav, og likevel er det ingen som kan slå fast dette med sikkerhet?

    Hvordan ville signalene slå inn dersom Jarle befant seg i helikopter?
    Hva med det vitnet som så Jarle ved flyplassen etter Helisøk?
    (I reindrift brukes jo helikopter også, kanskje er det noen som driver frakt som tilleggsnæring der oppi nord?)

    Er det noen som har bruker Jarles telefon for å bevisst skape forvirring? Og i så fall hvorfor?
    Er det noen som har teknologi til bruke stemmekloning som står bak? Eller er han utsatt for en av disse ”mind controll” forsøkene?
    Eller er det Jarle selv som forsøker å skape forvirring? Eller er han syk?
    Er det noe kriminelt bak forsvinningen? Denne sekken han lånte hos en bekjent får det hele til å virke veldig merkelig.
    Hvorfor kjøre den lange veien opp fremfor å ta fly?
    Hvorfor vet ikke familien om turen?

    Det er tydelig at Jarle skjuler NOE, dersom han ikke er syk. (Det betyr ikke at han nødvendigvis har gjort noe galt eller er kriminell)
    Dersom Jarle har blitt presset til å levere ulumske saker oppi nord, hva er det bruker som pressmiddel? har de noe ”på han”? Er det noen som ønsker at kan skal tro at Jarle er død, og i så fall hvorfor?

    Hvorfor sier Jarle at han skal til Kypros etter at han har vært i Alta, og at han har to hoteller der? Hvorfor ringer han plutselig familien?
    Hvorfor sier han at han er i Bergen?
    Hvor kommer de 10.00 i femhundrelapper fra?
    Hvorfor sier han at han har vært i begravelse, og skal på fjellet med kamerater?

    Jeg ville gransket alle Jarles elektroniske bekjente, og sett etter kommunikasjonskoder,
    Alle kriminelle over 12 år bruker den slags. Særlig de organiserte.

    Det sto skrevet at han hadde fått trusler via facebook og sms, så kanskje ”billettene” handler om noe helt annet annet..

  16. Frank
    22. mai, 2010 at 16:07

    Jarle sjekket ikke inn på hotell i Alta, muligens for at det var for nært treffstedet, og at han ville returnere snarest vekk om det hele gikk bra, i redsel for personene han skulle møte.
    Likevel slutter jeg meg til informasjonen så langt som nærmest entydig beviser at dette ikke er selvmord, og heller ikke en frivillig tur, og at han ikke er utenlands. Synes nok politiet burde ta inn 39-åringen en 3. gang for nye avhør, husransakelse og gjennomgang av hans pc. Sjekket ut netverket til 39 åringen osv. Nettverkets alibier, geografiske plasseringer i tidsrommet m.m.
    Ikke bare la det hele passere….
    Det er i slike saker politiet har muligheter å vise folket at de gjør jobben godt…

  17. Tommy
    22. mai, 2010 at 16:13

    Frank er inne på noe.Over 70 samtaler ?
    jeg kjenner Jarle såpass at dette gjør ikke han frivillig, og kansje han ble presset.
    Vi andre fra Vestli/Stovner må jo vite noe. Som hjelper familien Ramberg.
    Av disse 600 på «Facebook» , må noen vite noe .
    I hvertfall han 39 åringen.

    Tommy J

  18. sco.
    22. mai, 2010 at 16:14

    … Turen virker ikke planlagt, men impulsiv. Dersom den var planlagt ville han lagd en dekkhistorie ovenfor sin familie.. Det som forundrer meg er at han likevel ikke lagde en dekkhistorie, for hva skulle han sakt når han plutselig var hjemme igjen, (dersom det var forventet eller planlagt at han skulle vende hjem) etter å ha vært forsvunnet i noen dager? hmmmmmmmm…

  19. John
    22. mai, 2010 at 16:17

    Opplysningen om telefonsamtaler er hentet fra VG, der står det:
    «I løpet av disse 15 timene i Alta ble det registrert 79 telefonoppringninger til og fra Jarles mobil».

  20. Frank
    22. mai, 2010 at 16:28

    Jeg vil berømme Ståle sin personlige styrke i denne saken, ser ut til at han har tatt mange og nødvendige grep både med pressedekning av saken, samt hvor forferdelig dette må slite på han og familien.
    Videre denne omfattende digitale fremleggelsen av saken fra A til Ø i VG-nett, med såpass mange detalj-opplysninger er noe som kan være en klok beslutning.
    Selvsagt innebærer det mange idiotiske bloggere, alle unntatt meg da (smiler), og både politiet og Ståle selv skummer nok gjennom dette.
    Og om du gjør det Ståle?
    Da håper jeg resultatet med forsvinningen av din bror blir oppklart, at dere en dag kan slippe saken.

  21. Tommy
    22. mai, 2010 at 16:49

    Tar av meg hatten for «lillebror».
    Ståle og polti følger med, helt naturlig det.

    Pass på den 39 åringen og hvor han beveger seg, han skjuler noe.Jeg kan ta en prat med han , han vet nok hvem jeg er.

    «Idiotisk blogger » har jeg nå blitt. Og bryti firmapolicy. Ingen i åpen media , i vårt firma.
    Og det gjør jeg gledlig for hele Ramberg familien

    Tommy J IBV 78

  22. Sivert
    22. mai, 2010 at 17:16

    @ Frank: Her er nok av både elver og vann hvis man vil skjule / dumpe en kropp, og ikke minst fjorden i Alta,- vet dem brukt dykkere i havne i nærheten av flyplassen, men fant intet….og ikke tror jeg han er live heller mer,- men som sagt, er et enormt stort område å lete på, og han trenger heller ikke være dumpet / skjult i nærheten av den siste basestasjonen hvor mobilen var koplet til,- så dette blir verre som å lete etter nåla i den berømte høystakken.

  23. Sivert
    22. mai, 2010 at 17:29

    @ Frank: Jarle hadde jo sagt at hadde blitt kasta ut ifra der han var, altså må han ha vært hos noen her i byen, gjerne privat,- da bør dem vite noe, men ingen har meldt seg og ingen vet noe,- lukter ………

  24. Frank
    22. mai, 2010 at 17:36

    Det leses og at Jarle etter 15 timer å ikke ha ringt til noen, velger å ringe 39-åringen når han ankommer.
    Kan det ha med veibeskrivelse og beskrivelse av hvem han skal møte å gjøre? Det synes jo merkelig å ringe en som truet deg, når du er der oppe og er engstelig…
    Registrerer at 39-åringen kun var vitne i saken, men velger å benytte advokat,og advokaten ikke går i åpen dialog… hmm..
    Om, 39-åringen har koordinert ett møte i Finnmark, må han ha hatt kommunikasjon med begge parter enten på nett eller tlf.
    Likevel er jo alle uskyldige selvfølgelig, til annet er bevist. Norge er jo ikke Kongo…

  25. sco.
    22. mai, 2010 at 17:39

    Frank, det hender at «idiotiske bloggere» har noe å komme med, men som kanskje ikke er like åpenbart for alle.. og til deg Tommy; la oss håpe at «de» følger med.. jeg ville ha fulgt det hele svært så nøye i sømmene, om jeg var en av dem..

  26. John
    22. mai, 2010 at 17:46

    Har det vært offentligjort et skikkelig bilde av bilen han brukte, det eneste bildet jeg har sett er et dårlig bilde tatt av fotoboksen.
    Kan jo være folk i Alta som sitter på viktig info og opplysninger om denne bilen.
    Kan jo være hvem som helst som har parkert bilen der den ble funnet.
    Har ikke fått med meg denne mystiske saken før nå i dag.

  27. Sivert
    22. mai, 2010 at 17:50

    @ John: Den har vært i media før, men sist jeg har registrert fra november og ut året ifjor,- jeg har ikke sett bilder av bilen han brukte, men det burde finnes i saksdokumentene,- skal være enig med deg, det er og det burde være folk her i byen som vet noe,- og det er det sikkert også, men vil dem snakke ? vil dem snakke med politiet ? tilhører dem narkomiljøet i byen ? Hvis dem tilhører narkomiljøet i byen, da er det taust og det kommer ikke en lyd fra dem,- da vet dem resultatet, døden neste.

  28. Frank
    22. mai, 2010 at 17:52

    Ett annet spm. som melder seg er:
    Om Jarle ufrivillig satt på med en annen bil på let etter, kanskje pengene i sekken som hadde blitt lagt unna, i håp om å sikre seg selv…
    Og de andre i bilen sansynligvis hadde mobiltelefon på seg, om bevegelser mellom alle tele-områdene blir registrert. Er det andre mobiler som har hatt den samme forflytningen som Jarle hadde i nøyaktig samme tidsrom? I så fall vitner det om at de satt i samme bil eller noe. Det burde være en smal sak å finne ut av. I så tilfelle finner man ut hvem han møtte og hvilken del av reiseruta som ble felles, og når og hvor de han møtte satte jevn fart vekk fra ett evt. åsted.
    I så tilfelle vet politiet nøyaktig hvor Jarle kan befinne seg. Og gjerningsmennene finnes gjennom å søke opp hvor deres mobiler befinner seg akkurat nå.

    Mistenker vel at politiet best løser saken digitalt fremfor nål i høystake-prinsippet.

  29. John
    22. mai, 2010 at 17:57

    Sivert: Jepp, men tenkte mer på at helt vanlige folk i Alta kan vite noe? Har det skjedd noe kriminelt er det vel en fordel å få bilen lengst mulig vekk, og så håpe det tar lang tid før den blir funnet. Derfor er det kanskje lurt å kjøre den så lang som mulig til skogs.
    Tro om Politiet gjorde tekniske undersøkelser på bilen etter at den ble funnet?

  30. Frank
    22. mai, 2010 at 17:58

    Til SCO.
    Det var nå ironisk ment fra min side.
    Likevel underliggende at selv om vi har noe å evt. komme med, så er det jo ikke vi som er politiet.
    Regner med at du forsto den du og SCO.

  31. Sivert
    22. mai, 2010 at 18:04

    @ John: Om vanlige folk vet noe, det aner jeg ikke,- har ikke spurt alle 19 000 🙂 for å si det slik, men at det har skjedd noe kriminelt er jeg temmlig sikker på,- vet selv av 2 drap hvor dem dømte en person i hver sak vel og merke, men når man leser hendelsforløpet og hva som skjedde, kan det umulig ha vært bare en gjerningsperson,- komplett umulig,- så det går nok noen rundt i byen med dårlig samvittighet i de to sakene….

    Men hvor skal man lete etter Jarle ? ja, si det….det er 4-5 steder som peker seg ut ifølge det som står i Vg, og de stedene er temmelig et stykke fra hverandre i km…og i tillegg er ute i villmarken, og tillegg kan mannen være gravd ned for alt vi vet ….

  32. Frank
    22. mai, 2010 at 18:10

    Når bilen ble funnet:
    Sto den med fronten i kjøreretning vekk fra stedet, er det sansynlig at Jarle parkerte den selv. For å raskt kunne returnere ved krise. Om ikke, når den sto veldig på skrå,(nesten fastkjørt,) spørs det om han, plutselig møtte de han skulle, akkurat når han kom ned fra fjellet igjen?
    Må jo gå ut i fra at politiet har søkt fingeravtrykk, løse hårstrå etc. i og på bilen som de skal da. Og fant de ikke noe, er det vel sansynlig at Jarle var sistemann i bilen.
    Hvis bilen skulle gjemmes av noen gjerningsmenn, ville den vel vært på dypt vann…

  33. Frank
    22. mai, 2010 at 18:27

    Det behøver ikke være noen i byen som har dårlig samvittighet i saken. Det kan jo være noen som kom over grensa, som han møtte.
    Altså hvem som helst. Men det kan nok krympes ned til anntall mobiltelefoner som befant seg i området selve tidspunktet. Sansynligheten er og stor at gjerningsmann/mennene har benyttet mobilen i samtale med en koordinator kort tid før møtet.
    Har nærmeste bensinstasjon der kamera, men opptak lagres nok ikke lenge. Men hvem evt. har betalt med visakort på stasjonen der oppe. Går vel ut fra at det er få stasjoner.
    Dæven, synd jeg er for gammel for politiskolen og har MASSE prikker på lappen. Neida, både håper og regner jo med at alt er undersøkt selvfølgelig…

  34. Sivert
    22. mai, 2010 at 18:28

    @ Frank: Bilen stod i kjøreretning,-jeg så litt på ekstra på bildene hvor dem har fant bilen, det er sted som ikke er vanlig at det ferdes folk, og er på motsatt side av fjellet i forhold til hvor jeg bor, og det er ikke den vanlig veien for å kjøre til det fjellet,- Og for å være helt 100% ærlig, trodde ikke det var vei ditt på den siden engang, har aldri vært der engang selv,- selvom det er for meg å kjøre ca 10 min kan jeg tenke meg….

  35. John
    22. mai, 2010 at 19:11

    Er det nå så sikkert han var på fjellet? Leste vel et sted at Jarle skulle ha sagt han var på et fjell, eller noe sånt som at han så to daler fra der han var. Men han skal også ha gitt uttrykk for noe som fikk mottaker av samtalen til å tro at han var ved sjøen. I tillegg påstod at han at han var i Bergen. Kan man vektlegge det ene foran det andre?

  36. Frank
    22. mai, 2010 at 19:13

    @ Sivert:
    Tror vel ikke det er tilfeldig at bilen sto der.
    Og om ett kriminellt møte med evt. overlevering / handel skal skje, ville jeg jo selv lett etter avstikkende veier hvor folk sjelden eller aldri beveger seg. Kan det i usikkerhet på det å lokalisere denne veien, være at Jarle ringte til 39-åringen?
    Har 39-åringen straks etterpå, bekreftet ovenfor de Jarle skulle møte pr tlf. at han nå straks kommer til stedet?
    Om 39-åringen er uskyldig? Ville jeg om jeg var ham, sagt til politiet at de får granske både pc og alle telefonforbindelser osv. Fullt samarbeide.
    Om 39-åringen så har andre ting han evt. vil skjule utenom dette, så kan politiet love 39-åringen at andre saker utenom dette er noe de vil se bort fra, mot samarbeide og innsyn. At Jarle var på denne veien, er vel og kanskje grunnen til at han valgte en 4WD. Mulig veien her var planlagt. At Jarle løy på seg eierskap av hoteller, ble fotografert i høyere hastighet, ringte politiet med forvirrende meldinger kan ha vært av følgende grunner:
    Legg merke til meg om noe skjer, slik at du gjenkjenner å ha sett meg, om det letes.
    Og ovenfor politiet bestilte jo Jarle mer eller mindre ett direkte søk over hvor hans mobiltelefon befant seg. Dette for å bli gjenfunnet om det verste skjedde, og lettere kunne pågripe gjerningsmennene.
    Jarle hadde insulin med seg og sansynligvis tatt dette ca når han burde. Lå jo i bilen.
    Tilfeldigheten av plutselig å havne på en vei som ingen andre drar, og å ikke ha insulin eller å ha tatt for mye insulin, blir litt for mange tilfeldigheter synes jeg.
    Tviler derfor på at det er grunnen til at han søkte høyden i fjellet.
    Derimot synes noe annet merkelig for meg:
    Om jeg var i en slik tenkt situasjon som Jarle, ville jeg lagt igjen en lapp hjemme eller i bankboks eller annet, slik at sannheten ville komme frem, om det verste han anntok, ville skje.
    Vet at dette er mye «synsing / gjetninger» og tar meg selv i det, men alle opplysninger i saken hver for seg og totalt, så gir det ett bilde, selv om bildet og kan være noe helt annet selvfølgelig.

  37. Frank
    22. mai, 2010 at 19:46

    @ John:
    Spekulerende kan man jo tenke seg at Jarle på en kodet måte fortalte om sin posisjon, men samtidig villedende. Likevel er sansynligheten i at han ikke hadde møtt de han evt. skulle møte, før etter siste samtale pr. tlf. De ville nok ikke tillatt at han ringte noen, om situasjonen ble truende. Jeg forsøker her å stoppe meg selv, og si at disse gjetningene sikkert blir feil og tullete. Men kommer da tilbake til:
    Hva skulle Jarle med en sekk fra en som hadde truet seg: Hvorfor ville Jarle under hele reiseruten at folk skulle registrere ham. Hvorfor ringe disse telefonene til politiet. Og er jo bare tilbake til at Trusselbildet mot Jarle og eller hans familie av evt. en gruppering han fikk ett dårlig forhold til er en realitet i Oslo. Hvilket miljø var Jarle eller 39-åringen involvert i ? Er det såkalt tysting eller pengesak / gjeld eller annet som evt. satte Jarle i klemma. Er det gjennomsøkt hjemme hos Jarle, på jobben osv. om han har lagt igjen noen melding om hva han fryktet. Det synes rart om det ikke er lagt igjen noen melding av han. Uten å kjenne han.

  38. sco.
    22. mai, 2010 at 20:53

    (Frank, jeg er ikke så god på ironi 😉

    Det er flere måter å tolke den reiseruta på, som du sier, han gjør og sier ting som er bemerkelsesverdig.. kanskje som for å bli lagt merke til.. kanskje han prøver å fortelle noe med sine «spor» som han ikke kan fortelle åpenlyst?
    I tilfelle det verste skulle skje? eller som avledningsmanøver?

    Jeg ville ikke avfeid disse «opplysningene».. og han kjenner nok noen som kjenner noen i Alta eller omegn.. venner av venner av venner.. det finnes alltid tråder

    Som du sier Frank, det er for mange tilfeldigheter her..

  39. sco.
    22. mai, 2010 at 21:57

    Ps Vanskelig å slippe denne saken når man først har engasjert seg..

    Så, hvordan fant Jarle frem til denne veien som Sivert her mener at de færreste i Alta vet om, inkludert han selv og det til tross for at veien ligger ca 10 min unna der sivert bor?

    By the way.. Tommy og Sivert, kjenner dere hverandre fra før? og Tommy, er det Jarle du kaller for «lillebror» i et innlegg lenger opp her? Du snakker også om «vi andre fra stovner» og jeg la merke til en gruppe på facebook som heter noe med «vi som er fra stovner…» er dette en «gjeng greie»?

    Humdidum

  40. marit
    22. mai, 2010 at 23:14

    km måleren i bilen hans sto på 291, hvor langt er det fra oslo til kvenvikmoen?? ( der bilen hans ble funnet) det er iallefall 1 mil fra kvenvikmoen til alta by. har jarle i det hele tatt vært inne i Alta by??
    ser noen nevner at di er lokal kjente, og at di ikke ante at det var vei på denne siden av fjellet…
    Jeg er lokalkjent, og har alltid vist om veiene rundt om der. det er mange som vet om di veiene der, er ikke ødemark.

  41. Frank
    22. mai, 2010 at 23:17

    Å finne veien:
    Hadde Jarle gps i bilen, eller på sin mobiltlf.?

    Stovner, Vestli, Groruddalen er ingen gjenggreie i seg selv kan jeg nok svare for Tommy. Noen klikker, og noen gjenggreier er det over det ganske land, og selvfølgelig også i Groruddalen. Groruddalen for de som ikke kjenner til det, er en drabantby på Oslo`s østside.
    Jevnt over er nok snittet preget av ikke å være de rikeste og heller ikke de med flest år på skolebenken. Men unntakene er også godt representert.
    Groruddalen var vel og den delen i Oslo som først ble beriket med det berømte mangfoldet.
    Oppvekstvilkårene for barn blir vel sett med mine øyne, litt i røffeste laget. Tja sagt med andre ord, lærere har sluttet på Rommen skole med nerve-problemer. Etter hvert innså politiet at de var forpliktet å flytte inn i Groruddalen, som de gjorde. Å betegne «oss fra Groruddalen» blir nok det samme som å dra til syden på en pub med masse nordmenn og du uttaler «Oss fra Norge» ikke verre enn som så egentlig. Og Groruddalen er igjen oppdelt i forskjellige boligfelt, hvor noen hevder seg å være det beste, men det er og temmelig ukomplisert. Hvordan det er nå, vites ikke. Allt for mange år siden jeg var der. håper det var svar til forståelse..

  42. Bård
    22. mai, 2010 at 23:24

    Hei jeg kaster meg inn i dette jeg også.
    Jarle hadde sagt i telefonen: Henter dere meg med helikopter nå?
    Kan det ha kommet ett helikopter? Ble han plukket opp av ett helikopter,og fraktet raskt avgårde gjennom flere mobilsoner?
    Hvordan spurte han det spørsmålet? Dette har de jo opptak av. Virket han overrasket over at de hadde sendt helikopter så raskt? (Kan han ha trodd at det var ett redningshelikopter som kom?)Eller var han mer bestemt i stemmen, på at de måtte sende ett helikopter, siden han hadde spurt om det flere ganger..

  43. Tommy
    22. mai, 2010 at 23:43

    Det er Ståle som er » lillebror», i våres gamle gjeng på Vestli t-bane. Og Stig som er storebror, Jarle i midten.

    Og til dere andre fra «torget» eller Stovner senter , gi meg denna 39 årirngen. Jeg ringer en av dere i løpet av uka.

    Vi var en sammen sveisa gjeng i hele bydelen, både de fra Rommen skole og Tokerud skole(som jeg gikk på)
    Vi var vel 10-11 Tommyer, 5-6 Ronnyer,5-6 Franker, 7-8 Thomaser og 6-7 Geirer i «gjengen» .så det gikk i kallenavn og etternavn og kansje bare gate nr. Som 7ern eller 9ern.
    Grunnet tid bak noen murer og en «etterforskerjobb/bad boykariære».Har jeg flytta til en annen landsdel og annen hovedstad i Europa.
    Så i firmaet , skal vi ikke uttale oss i åpent media.
    Bare ansikt til ansikt, som de prata om i den Brennpunkt dukomentaren, for 2-3 uker siden.
    Ellers kommer det ut info.
    Kjenner miljøet til gjengene i Oslo, og kodeksen.
    Derfor skulle jeg vært avhørsleder.
    Dere andre kan dømme og staffe

    Sivert er også inne på noe.Hvem vet om denne lille veien? Noen som har vært der før? Da tenker jeg på 39 åringen.

    Hvem kan true Jarle? Den snilleste gutten i gjengen, han var sikkert også snillest av de fleste de siste åra også. Det skrev jo Ronny Berg også som bodde i samme blokk.

    Tommy J

  44. Tommy
    23. mai, 2010 at 00:10

    jeg er stolt av å vokse opp i en så fet og kul bydel som Vestli.
    Vi var en gjeng som utvikla oss i forskjellige retninger. Noen av oss , søkte sammen med likesinede fra andre bydeler(Romsås,Grorud,Ammerud, Furuset, Eligsrud,Tveita, Veitvedt,Årvoll) i Oslo for å bli mer «sprø/gale» og gå den kriminelle veien.
    Vll ikke nevne noen av gjengenes navn.
    Men jeg gikk ut av en gjeng/klubb for 9 år siden

    Vi hadde 2 «maskotter» på vestli, den ene var Mohamed.
    Som ble drept på sin egen nattklubb Kamikaze. Han var vår «maskott» sammen med Emilio.De var da ca 7-8 år gamle.Sprøtt, sånn var det bare

    De bygde poltihuset på Stovner , der hvor ungdomsklubben var , før en V…… tente på den.Siden han ikke kom inn.
    Før det, kom det alltid en liten grønn corsa sivilbil fra Økern.

    Tommy J

  45. Sivert
    23. mai, 2010 at 01:46

    @ Marit: jeg bor i Gakori, og er Altamann begynnelsen av 1970-tallet,- bilen hans ble funnet på samme siden av Skoddevarre som det boligfeltet oppe i Hjemmeluft, altså ikke på Bossekop sia, men Hjemmeluftsia, den sia Skoddevarre ble bilen funnet, men jeg personlig har aldri visst at det gikk en vei der til Skoddevarre, eller så har jeg vært blind i over 40år 🙂 Så den eneste veien jeg har visst om er den fra RV93 og opp mot Skoddevarre, men den er jo ca 1,5 km fra meg.

  46. Sivert
    23. mai, 2010 at 01:57

    @ Marit: En annen ting, mobilen hans har vært oppkoplet mot basestasjoner i Rafsbotn, Mathisdalen og Stovikeiet utenfor Kåfjord,- så han må jo kjørt temmelig mye rundt byen her, både før man kommer til Alta, inni byen og i Rafsbotn,- og så ble bilen funnet ved Skoddevarre på Hjemmeluftsia,- så det å finne han og vite hvor man skal lete, blir jo rene nåla i høystakken.

  47. Frank
    23. mai, 2010 at 07:55

    @ Bård:
    Er sikker på at hypotesen om at han ble hentet av ett helikopter, ikke kan stemme. Det er jo dialog mellom hovedredningssentralen og politiet. Mener det og arbeider politi v/ hoved.r.s.
    Oppkoblet mellom 3 basestasjoner: Da må det jo bare testes ut om det kan skje skiftninger i hvor du er oppkoblet, om du befinner deg ca midt i triangelet, og bare beveger deg noen 10-talls meter rundt omkring.
    Det må også vurderes hvor Jarle befant seg under siste samtale. Etter dette kan det faktisk ha vært gjerningsmenn som har i villedende hensikt, valgt forflytning av telefonen.
    Alternativ grunn til plutselig omfattende forflytning er jo om han har lagt tilside pengene forut for møtet, for ikke å bli likvidert på en måte. Videre at gjerningsmennene truende med våpen, krevde at de kjørte rundt i deres bil til de fant pengesekken. (Men igjen, kun en hypotese, selv om det forklarer forflytningene). Tror faktisk at politiet skjønner at de må gå gjennom alle digitale spor i gjeldende tidsrom både for Jarle forut for reisen, samt 39-åringen, samt evt. denne amerikaneren. Tror kjappeste vei til oppklaring ligger å finne der…

  48. Frank
    23. mai, 2010 at 08:10

    Vet ikke om spekulasjonen på at Jarle kan være nedgravd kan utgå? Var det tele i bakken? Eller var det for tidlig for det? Selv ville jeg vel heller ha senket en kropp ned i dypet, fremfor å stå å grave, møte på stein og fjell… Videre kan dyr lukte og grave kroppen opp igjen. Om det ikke legges mye stein oppå. Dette kan lett registreres ved å ta ett satelittbilde som Nasa har i sitt arkiv fra tiden før Jarla kom opp dit, og å legge ett nytt satelittbilde oppå. En pc kan da programeres til å fargelegge alle forskjellene mellom begge bildene. Også en grei sak.
    Da vil man og se om det kan ha gått ett steiras f.eks.

  49. Frank
    23. mai, 2010 at 08:35

    Derimot er det nesten en garantert sak at politiet ikke har sjekket ut alle digitale spor, satelittbilder med differansesøk med mere. Politiet vil vel heller stoppe meg i trafikken og skrive bøter, tja, kaffepauser må de jo også ha da. Historikken i mange tidligere kriminalsaker, med gjennomgang av dette i ettertid viser jo at politiet har store glipp i etterforskningene sine, det har vel de fleste lest.
    Ett tydelig eksempel på det har jeg selv.
    Dere husker Therese-saken på Fjell i Drammen?
    Det var registrert en bil i området i tidsrommet som Therese forsvant. En hvit Volvo. Jeg var i det tidsrommet sammen med en jente i nabo-blokka til Therese. Jeg kjørte en hvit Volvo, og var der både dagen før og etter at Therese forsvant. Men uten at politiet foretok nok utspørringer av naboene, fikk de jo ikke dette ut av saken, og lagt fokus over på noen andre teorier. At det var en hvit Volvo de vurderte, leste jeg om mange år senere. Jeg har rapportert dette, men aldri blitt utspurt om saken.
    Dessverre må nok Ståle være en utolmodig og svært dyktig pådriver muligens i lang tid fremover for å finne svaret i saken. Og mye kan han gjøre selv.

  50. monica
    23. mai, 2010 at 09:33

    Som psykiatrisk sykepleier syns jeg Jarles oppførsel og samtaler indikerer en psykose.
    Skulle likt og visst om han hadde noe psykiatrisk forhistorie, eller om det var hendelser i livet hans rett før forsvinningen som kunne være utløsende faktorer.
    Uansett håper jeg familie og venner får svar.

  51. Altamann
    23. mai, 2010 at 10:15

    Sitat: «@ Marit: jeg bor i Gakori, og er Altamann begynnelsen av 1970-tallet,- bilen hans ble funnet på samme siden av Skoddevarre som det boligfeltet oppe i Hjemmeluft, altså ikke på Bossekop sia, men Hjemmeluftsia, den sia Skoddevarre ble bilen funnet, men jeg personlig har aldri visst at det gikk en vei der til Skoddevarre, eller så har jeg vært blind i over 40år 🙂 Så den eneste veien jeg har visst om er den fra RV93 og opp mot Skoddevarre, men den er jo ca 1,5 km fra meg.»

    Søker ikke Politiet under isen på storvanet i Kvenvik?Tror dere er på feil side av fjellet!

    Altamann

  52. sco.
    23. mai, 2010 at 11:43

    Frank; det var litt oppklarende, men jeg har et nytt spørsmål til tommy.. Hvilket firma er det du snakker om? Og mener du at gjengene skal få lov til å ha sin egne private domstol, med avhør, dom og avstraffelse?

    Jeg så ikke den brennpunkt dokumentaren du nevner..

    Jeg tror at dersom Jarle er død fordi han var syk, så befinner han seg i åpent terreng, ble han derimot tatt av dage, er han svært trolig til vanns..
    Ellers var det hele forvirringstaktikk og han forsvant i et helikopter.. Dog er det mulig at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre i noen sammenheng..

  53. John
    23. mai, 2010 at 11:54

    Nå skal ikke jeg utelukke noe hundre prosent, men at det evetuelt ble brukt helikopter i forbindelsen her tviler jeg på. Det er ikke helt amerikanske tilstander i Alta ennå. Et helikopter hadde garantert trukket til seg oppmerksomhet,og noen hadde garantert registrert det. Tror sikkert en kan utelukke annet helikopter enn redningshelikopteret som søkte.

  54. Sidelinjen på Vestlandet
    23. mai, 2010 at 12:01

    Jeg håper VG følger opp denne saken, og prøver å finne ut hva som har skjedd. Politiet vet nok mer enn hva som blir opplyst om i artikkelen, men de har sikkert grunn til å holde noe av dette tilbake.

    Det er i alle fall viktig at VG følger saken videre for å sikre at saken ikke blir glemt og henlagt av politiet.

  55. sco.
    23. mai, 2010 at 12:02

    .. jarle sier han har blitt «kastet ut».. (og han vet ikke engang hva han har gjort) jeg tror ikke at det her er snakk om et sted.. men heller en.. «situasjon».. Er det en felle?

    Samtidig er jeg overbevist om at han ikke dro for å treffe en kvinne.. og jeg er ifølge min intuisjon temmelig sikker på at han ikke var syk som eneforklaring på det hele.. om han var syk er det noe som har oppstått pga situasjonspresset..

  56. sco.
    23. mai, 2010 at 12:22

    John.. Jeg ser ikke på helikopter bruk som «amerikanske tilstander» men heller som et logisk valg.. Dersom jeg skulle plukket opp noe/noen hurtig i Altafjellene ville jeg brukt helikopter.. og var jeg en narkolanger med i et nettverk med god økonomi, ville jeg bygd underjordisk tunell over grensene.. og/eller jeg ville brukt fly i diverse ærender.. jeg ville fordekket min virksomhet under noe annet.. som eksempelvis i nord hadde vært reindrift da det ville gitt meg påskudd for bruk av helikopter..

  57. sco.
    23. mai, 2010 at 12:28

    … ps, men skulle jeg lagd tuneller måtte jeg selvfølgelig funnet på noe annet å fordekke meg under enn reindrift.. eksempelvis Grus og stein AS

    Denne saken virker grumsete, men dersom man tar et par skritt tilbake blir bunnen klarere.. historien ligger der rett forran oss og orda sier «se meg»..

  58. John
    23. mai, 2010 at 12:55

    @sco: For all del, men tviler på at det er nødvendig å bruke slike ressurser for å gjøre en såre enkel grensesmugling i et område hvor Toll-stasjonen omtrent bare er til pynt. Som sagt et helikopter ville blitt lagt merke til, og oppmerksomhet er vel ikke hva en eventuell lyssky affære ønsker seg mest.

  59. Phenrik
    23. mai, 2010 at 13:24

    Veldig mystisk sak. Jeg skjønner ikke veldig mye, men mange har virkelig funnet krimmen. Håper for familie og venner og han selv At jarle blir funnet.
    Kommer det også oppdateringer her? eller er det andre medier oppe å går, noe 24/7 info etc? håper han blir funnet. Synds det er veldig rart det der med at han er kastet ned eller hva det var, ligger han på en fjell hylle etc? igjen rart. Og dere som engasjerer dere er fantastiske til å finne teorier. Kanskje jeg skal gå igjennom tidslinjen å se etter ting som kanskje ikke andre har sett. selv om det ikke er mye med akkurat han i bildet. men det er jo ved banken og i bilen som han blei tatt bilde av for å kjøre for fort. helt klart igjenn leggelse av bevis at han var der. han ville bli sett.

  60. Fra Vest
    23. mai, 2010 at 13:45

    Jarle lånte SUVen 10.nov., men dro ikke avgårde mot Alta før 13. nov. Hvor var bilen i mellomtiden? Antar at hvis den var hjemme hos han så hadde vel samboeren reagert på at han hadde leid bil?

    Jarle ringte flere ganger til sin samboer og til sin mor i løpet av de timene mellom kl. 20.26, 15.nov. og kl. 11.42, 16.nov. De må vel ha lurt på hvor han var, iallefall samboeren, når han hadde vært borte i flere dager? Hva sa han til dem? Og samboeren må vel ha merket om han var forvirret, stresset eller redd?

    En annen ting jeg reagerer på er at Jarle bruker kredittkort på vei nordover. Han hadde jo 10 000 i kontanter rett før han dro, men velger å sette de inn på konto for så å bruke kort… For å legge igjen spor? Hvis det hadde vært noe kriminelt han frivillig var med på hadde han vel ikke brukt kort?

    Amerikaneren er ikke oppdiktet, for han hadde vel vært inne til avhør?

    Jeg tror ikke 39-åringen har rent mel i posen.

  61. sco.
    23. mai, 2010 at 13:47

    Mm, jeg ser poenget ditt, men det spørs hva saken handler om.. kanskje er det mer en bare en liten narkosak..

  62. Frank
    23. mai, 2010 at 15:40

    @SCO:
    Mistenker at du har sett mye på CSI…
    Når man skriver som man tenker, bør man samtidig ta ett litt kritisk tilbakeblikk før man legger det på nett. Ikke alltid så flink til det selv heller da, men vi lærer… Så hiver meg på teorien om tunnell-gravinga enten over til Finnland eller Russland, tja??? Hvor er det da blitt av all massen som er gravd ut av tunnellen. Eh. skrives det tunell eller tunnell foresten? På tide jeg begynner på skole igjen, hehe.
    Vi må vel prøve å forholde oss til saken, ut fra det man vet, og ikke ta helt av heller.
    Monica har ett poeng.
    Politiet sjekker nok rutinemessig ut av saken, at Jarle ikke tegnet en livsforsikring på millioner til kona i tidsrommet før han forsvant, og at forsvinningen ikke har med egen vinning å gjøre.
    Om vi utelukker ufoer, tunneller osv.
    Er det noen som kan gå inn på google earth og scanne inn området bilen sto, med fjellet og vannet. Ta ett page screen og legge opp en link, da ser vi alle åstedet ovenfra. Kanskje vi finner ham på bildet?
    Nei, men da får man lettere forståelse av området.
    Det er jo helt riktig tenkt at om Jarle kom ut for en ulykke, eller bare døde av seg selv, ja da blir han jo naturligvis funnet i søk.
    Det vi forsøker på denne sida her er jo mest mulig konstruktivt ut fra foreliggende informasjon å finne ut hva som kan ha skjedd, om Jarle ikke har stukket av med vilje, og ikke bare har falt død om, og ikke er tatt av ett steinras, og ikke fikk i seg en overdose med insulin. Jeg kjente ikke Jarle, men har nok sett ham tidligere likevel.
    Det er jo ett faktum med alle hans telefoner til politiet, som om dette ikke var typiske gjerninger fra ham, så var det nok ett rop om hjelp om det verste han kunne forvente, faktisk skjedde…
    Videre om Jarle ikke normalt drev med mye greier på si i sitt liv, er det ett faktum at han ikke kunne, eller ikke turde si til noen om hvilken situasjon han var i. Alle han møtte / hadde kontakt med under turen hans fikk usanne opplysninger, hvorfor turde han ikke fortelle sannheten til en sjel??? Hvorfor har han ikke lagt igjen en melding noe sted, om det verste ville skje??? For meg indikerer det at trusselen mot han må ha vært mer omfattende enn kun for hans eget liv. Var det trussel mot hans familie eller annet??? Sansynligheten blir da stor for at det er en gruppe mennesker som er involvert i saken.

  63. sco.
    23. mai, 2010 at 16:11

    Jeg har aldri sett en eneste episode av CSI .. jeg ser ikke på tv.. UFO har ikke jeg nevnt, derimot helikopter hvilket er noe helt annet.. jeg ser ikke noe galt i å tenke stort.. det kalles «brainstorming» en prosess man bruker i ulike sammenheng..
    Jeg så at andre «luftet sine tanker» her omkring saken og trodde at dette var åpent for alle..

    Angående tunellgravinger så vet vi jo at slike ting foregår utenlandsk når det gjeder våpensmugling, så hvem vet hva som foregår her hjemme?

    Mitt inntrykk er at dette handler om mer en enn liten narko sak, og du antyder dette selv i slutten av ditt siste innlegg..

    Jeg synes forersten at det å henge seg opp i skrivefeil er et hån mot denne saken..

    Jeg kan heller ikke se at mine ord her inne er noe verre enn noen andres.. tvert imot.. og jeg har et øye for detaljer til tross for at jeg har «god fantasi», og jeg må si at jeg finner et par detaljer av interesse herinne.. jeg undres bare om det er flere som finner dem..

  64. Linda
    23. mai, 2010 at 16:22

    Monica! Vi har lik bakgrunn og jeg tenker som deg; Opplysninger rundt det Jarle formidler, ligner mye på et psykosegjennombrudd. Psykose kan også utløses ved organisk sykdom, ikke bare ved endogene og reaktive tilstander.

    Ut av det lille som skrives i denne artikkelen, spes. rundt familierelasjonen, reagerer jeg på følgende:
    Han er alene på reisen. Ingen store pengeoverføringer eller penger i bilen er funnet. Lite trolig noen har fulgt ham opp på fjellet. Han har ikke ringt noen i Finmark. Han virker svært forvirret.

    I Tysfjord oppleves han som redd og stresset. Jarle følger gjestene med blikket. (”forfulgt”, skepsis?) Feiltolker han sansene sine – opplever folk som annerledes? Sover lite under reisen. Kan dette vært et mønster også dagene innen han drar?

    Han virker hatt glimtvis sykdomsinnsikt.
    Han skal ha jo sagt han opplevde seg underlig, i første kontakt med en politibetjent. Der nevnte Jarle også muligens ordet psykose.

    Siste samtale med hovedredningssentralen hvor han sier han er i Bergen, tyder på sterk forvirring og brudd på virkelighetssansen når han sier han vet ikke hva han har gjort, engang! Sitat:
    «Akkurat nå er jeg alene. For hverken politiet vil snakke med meg, eller…
    – Det er jo politiet som har mulighet til å berge deg.
    – Men de sier ingenting. Jeg vet ikke hva jeg har gjort en gang!» Sitat slutt. – Merkelig det siste, der han hever stemmen.

    En annen ting jeg syns er meget merkelig, er at han ikke tar kontakt med sin samboer etter han ser hun har ringt. Samtalen går til telefonsvar. Han kontakter derimot andre familiemedlemmer. Kan hans forvirring og mentale tilstand være forårsaket etter problemer og grublerier innad i forholdet? Det skrives ikke noe om hvordan deres relasjon var den siste tiden.

    Ryggsekk kunne han kjøpt. Han har penger og kjøper nye klær. Så selve historien rundt 39-åringen og en amerikaner synes merkelig, må innrømmes. Men låne ryggsekk er tenkelig sett ut fra en forvirringstilstand.

    Enkelte som har gode evner til verbal kommunikasjon kan dempe påfallende symptomer helt i startfasen av sykdomsutbrudd. Også for sine nærmeste, om det ikke finnes merkelige handlinger i tillegg

    Håper han snart blir funnet, for de pårørendes del. Og eksperter bør snarest sjekke telemastenes utslag med posisjon ringe fra fjellet! Det er mye som kan forårsake feil, leste jeg i en krimtråd, hvor dette så ble forklart.

    Skulle ønske flere norske kriminalsaker legges inn og diskuteres i det svenske forumet, Flashback. Lite kjent i Norge, men er egentlig ment som et skandinavisk forum.
    Forumet har enormt spennvidde med mange tema.

    I kriminaltråden er der mange dyktige «detektiver» med ulik fagbakgrunn som har løst mange mysterier.
    Leste bl.a om feilmarginer når den ene telemasten overtar/overlapper hverandre osv. i en tråd…

    Flashback gjør det umulig å spore ip-adresser og en forblir anonym. Server ligger utenfor Skandinavia.
    Politi og aviser følger trådene og får nyttig informasjon. Skjer det et mord i Sverige, er dette forum folk søker og leser – Kriminalsaker diskuteres ut fra forundersøkelsesprotokoll osv. Der skriver pårørende og andre som besitter viktig informasjon.
    Her er Flashback og krimtråden jeg ønsker flere norske oppdage – NB info øverst:
    https://www.flashback.org/f249
    Selv følger jeg bl.a tråden om trippeldrapet i Sverige.

  65. John
    23. mai, 2010 at 16:29

    Bare for å ta Frank i forsvar, tror ikke han mente det med skrivefeilen mot deg…men er usikker selv på hvordan tunnell skrives….slik leser i alle fall jeg linjene.
    Er vel lov for alle å lufte noen teorier, deg også sco 🙂

  66. Frank
    23. mai, 2010 at 16:58

    @SCO:
    1. Det er JEG som ikke vet stavelsen, vet fortsatt ikke svaret, og da kan det godt hende at det er du som har stavet rett, så det var kun min usikkerhet.
    Grunnen til at jeg nevnte CSI var rett og slett for at jeg ikke ser grunnen til å grave tunnell / tunell gjennom steinete landskap flere kilometer over grensa.
    Antar bare at det er mye fjell og stein der oppe som her nede, uten å ha vært der. Videre kan man med den lange grensa som Norge har, helt sikkert kunne kjøre ATV over til nabolandene våre gjentagende ganger uten at noen ser det. Derav ser jeg ikke gevinsten i tunell-graving og mente det fallt på sin egen urimlighet. Og med ytringsfriheten lenge leve, får du naturligvis skrive relativt fritt som oss andre.
    Du har heller ikke noen verre ord enn oss andre, så det er sagt. Hva mener du med det egentlig? Det er veldig positivt at du har øye for detaljer, det liker jeg. God fantasi er også bra å ha.
    Du får gjerne uttrykke deg nærmere angående detaljene du fatter interesse for her inne, som du lurer på om andre ser…
    Vi holder jo faktisk på med en gåte her, så svaret trenger vi jo. Ellers liker jeg innleggene dine godt SCO.

  67. John
    23. mai, 2010 at 17:16

    Iflg rettskontrollen til Microsoft Word er både Tunnel og Tunell mulig å bruke.

  68. Frank
    23. mai, 2010 at 17:19

    Så bra, da ble alle glade…

  69. Frank
    23. mai, 2010 at 18:12

    @Monica og Marit :
    Godt med litt ekspertise her inne, det trenger saken i seg selv.
    Registrerer at ingen har kommentert noen uro-signaler eller angst ved Jarle i tiden dagene før avreise eller på starten av reisen, ved bilutleie. Det synes som at angsten har økt påfallende jo nærmere målet han kom.
    Både med skepsis til de rundt seg, og i telefon med politiet. Om det er ett psykologisk forklarende på saken strider det mot:
    Hva skulle egentlig Jarle med turen, han tok jo ikke med telt for å bo i villmarken.
    Hvorfor låne ryggsekken, og da av en som hadde truet deg, han hadde da nok penger på konto til å kjøpe en, og mange på hytta. Hadde Jarle med seg amerikaneren for at han fryktet 39-åringen?
    All medbrakt bagasje tilhører hva man trenger på en lang kjøretur med en del pauser.
    Når han faktisk ringte politiet etter hjelp, hvorfor ikke be de nærmeste om hjelp, han snakket vel med noen av sine nærmeste.
    Hvordan kunne han finne en vei som ingen andre visste om. Hvorfor ringe til 39-åringen i det han nærmer seg målet. Ville Jarle om han var i en psykose eller lignende, spørre hun dama på cafeen / puben om hun trente osv. Om man sliter slikt mentalt, er man da i fokus på høflig spørrende om andre? Stiller meg ikke motvillig til at en psykisk «klikk» skal ha skjedd, men det blir mange andre løse tråder om det er slik.

  70. Frank
    23. mai, 2010 at 18:40

    Ytterligere spørsmål jeg stiller meg:
    Hvordan visste 39-åringen at mannen med Jarle var Amerikaner, snakket Amerikaneren til 39-åringen? Det uttrykker ikke 39-åringen noe om. 39-åringen kjente jo ikke amerikaneren heller hva jeg tyder, i og med at han bare refererer til mannen med Jarle… Han bare så han ovenfra, altså ingen dialog.
    Videre er det en rød tråd her: Jarle lyver til alle under reisen fra han leier bil, frem til kontakten totalt uteblir. Den eneste han har snakket sant til er da faktisk 39-åringen, da om at han trengte en sekk (den sekken).
    Jarles leide bil ble funnet, men hva med sekken, lå den i bilen? Eller hadde han den med seg til ett møte?
    Hva skulle Jarle med en sekk? Når han ikke hadde pakket for utflukt i vilmarken ellers. Bilen var heller ikke låst. Og sansynligvis hadde en nyere leiebil sentrallås med fjernkontroll.
    Skulle Jarle enten bare opp i høyden å ta ett raskt overblikk, siden han ikke låste bilen.
    Oslo-gutter har det i blodet å låse en bil.
    Eller møtte Jarle de han skulle der og da, og gikk ut av bilen og førte en dialog, da låser han ikke bilen.
    Håper jo at politiet ikke bare etterforsker saken som mistenkelig eller savnet-sak, men forstår at sansynligheten til at dette er en drapssak er mer enn 50%, og derav legger inn alle resurser. Alternativt vil disse evt. drapsmenn se til en annen anledning at drap kan man jo slippe unna med.
    I så fall kommer det flere offere etter hvert.

  71. Frank
    23. mai, 2010 at 19:06

    @ Fra Vest :
    Enig i det med tiden mellom billeien og frem til han dro nordover. Ventet Jarle på startsignal til å dra, ventet han på at pengene skulle ankomme / samles inn?
    Bilen må han nok ganske kaldt ha holdt vekk fra familie og andre i denne tiden. Hvorfor?
    Turen var altså helt tydelig planlagt, og i ventetiden snakker han med sin mor om sin sønn, mener jeg å ha lest. Jarle reflekterte da og over at sønnen var blitt stor gutt. Var det typisk Jarle å reflektere over slikt? Eller var Jarle i en alvårlig situasjon som satte i gang slik reflektering omkring sitt barn? Om Jarle ikke bedrev snusk, og hadde sine lønninger inn på konto, er det tydelig at disse 10.000,- var skitne penger fra noen. Jarles økonomiske status gjorde i denne situasjonen, at det å leie bil noen dager til eller fra ikke betydde noe rent økonomisk. Størrelsen på beløpet samsvarer og med hva jeg selv anntar må til for en slik tur. Drivstoff, billeie, overnatting, bomringer. Alt stemmer overens med den ubehaglige teorien.

    Politiet kan og sjekke ip-adressene til alle som har vært innom sida her, og sansynligvis ofte…
    Hadde jeg drept noen, hadde jeg helt sikkert klikka innom for å se ann situasjonen. Ehh. jeg er visst den som har vært her mest da…
    Om Monica klikker innom igjen? Er du den Monica jeg kjente?

  72. Sivert
    23. mai, 2010 at 20:28

    Jeg kan si at Altaposten.no melder ikveld at det er funnet et lik i det området Jarle forsvant, men politiet vil ikke si noe sikkert enda…legger ut link til saken under…

    http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article360123.ece

    Liket vil bli hentet ned så fort som mulig og bli sendt til UNN for obduksjon.

  73. Einar
    23. mai, 2010 at 20:37

    Er det ingen som har tenkt på muligheten for at noen andre har tatt mobiltelefonen med seg? Enten noen som har funnet mannen død og tatt den eller noen som har gjort ham noe og ikke ønsker at bevis skal finnes på mobilen?
    Det virker ganske usannsynlig at han selv skulle forflyttet seg noe særlig etter den siste telefonkontakten han hadde med omverdenen hvor han virket relativt forvirret.

    Forutsatt at han var der i en eller annen kriminell hensikt, kan handelen (?) vært gjennomført når han begynte å kontakte politiet? Kan de han handlet med fått beskjed fra 39-åringen om at Jarle hadde kontaktet politiet og virket forstyrret? Kan de i såfall dratt tilbake og gjort ham noe og tatt med seg telefonen?

  74. Frank
    23. mai, 2010 at 20:49

    Med all respekt folkens, vær grei mot pårørende, la oss ta en pause i spekulasjonene her på sida nå. Det er godt ment, men likevel…
    Skjønner at det gir grobunn for flere muligheter ved at det evt. er Jarle som er funnet.
    Om det er Jarle, kommer det sansynligvis flere opplysninger fortløpende.
    Nå trenger familien ett klart svar.
    Vi kan da også vente???

  75. Altajente
    23. mai, 2010 at 20:53

    Kan årsaken til at Jarle var så «forvirret» under telefonsamtalene være fordi at han hadde tatt narkotika? Kanskje han hadde vært nødt til å «teste» varer ellerno slikt?

  76. mara salvatrucha
    23. mai, 2010 at 21:21

    jarle hadde diabetes? vell, det kan væl gjøre han forvirret og slikt om han ikke tar medisinen! men, tror dette dreier seg om det som ble snakka om i brennpungt! vi har vell et HA medlem i alta, for og bli et fullværdig medlem i HA må du vel drepe har jeg hørt, uten at jeg ska påstå noe

  77. Sivert
    23. mai, 2010 at 21:33

    @ mara: Der dette liket ble funnet har rekruttklubben til HA klubbhus, tenker på ( AK81 ), bare et steinkast unna….men jeg håper at dem har funnet Jarle nå, slik at familien får ro og fred, og får vite hvorfor han døde…

  78. Sivert
    23. mai, 2010 at 21:34

    @ Altajente: Får håpe dem har funnet Jarle nå ikveld, og at dem finner ut av dødsårsaken,- krysser fingrene for det…

  79. 23. mai, 2010 at 21:50

    Tenker høyt jeg og:

    Jarle har nok hentet en sekk med narkotika av noe slag hos «kompisen» han lånte sekken av, og fått i oppdrag å levere det til alta. At det var en amerikaner med han, aner ingen. I og med at «kompisen» ikke vil fortelle hva han vet, er det ikke sikkert det var noen med Jarle i det hele tatt.

    Det virker også som at Jarle har blitt truet og jaget opp på fjellet, hvor han prøvde å gjemme seg. Ut i fra setninger som «akkurat nå er jeg alene … » og at han trenger hjelp. De som var etter han har mest sansynlig fått fatt i han og tatt med seg både narkotika og telefonen til jarle slik at han ikke kunne ringe andre, så forflyttet seg med bil hurtig derfra.
    Om de har drept han, eller om han har omkommet på fjellet vites ikke. Men mest sannsynlig får vi vite det om noen få dager, da det mest sannsynlig er Jarles kropp som er funnet ikveld.

  80. K9
    23. mai, 2010 at 22:36

    Hvorfor har ingen politihunder vært i aksjon i denne saken?
    Et sporsøk fra bilen kunne ledet rett til den savnede. Flere hunder i søk ville saumfart kilometervis av terrenget rundt bilen. En narkhund ville avdekket om det har vært lagret nark i bilen. -Har Vestfinnmark politidistrikt med sine 0 hunder på noe tidspunkt søkt bistand?

  81. L.H
    23. mai, 2010 at 22:47

    Hei alle dere.
    Ser det er mange spekulasjoner og ting som skrives her.Jeg har selv Jarle på vennelisten min på facebook og vi er vokst opp på samme plass.Selv om jeg ikke har sett Jarle på mange år så har vi mange felleskjente som har snakket mye med han.Jeg tror ikke dette har noe med at Jarle har gjort noe kriminelt eller at det har noe med narkotika å gjøre.Dere som skriver mest her har vel fått med dere at han gikk på insulin og han kan fått i seg for mye eller kanskje for lite.Han var i Alta men sa han var i Bergen og det kan være insulinsjokk.Men siden vi ikke vet skal vi ikke spekulere eller lage historier men håpe at familien nå får svar og at de får et sted å gå til.Mest sannsynlighvis er dette Jarle som er funnet .Husk alle dere som skriver her inne så vet dere ikke om familien leser her så hvis litt respekt for dem og tenk over hva dere skriver selv om dere tenker høyt.Hva som har skjedd og hvorfor han var i Alta vil man kanskje ikke få svar på men uansett så får familien snart et svar.Nå sender jeg varme tanker til familie og venner.

  82. Tommy
    23. mai, 2010 at 23:51

    Nå er kansje Jarle funnet!

    «Firma» er noe vi kalte et mål vi hadde med å spleise på et hus i Brasil og Bulgaria.Har kvitta meg med Brasil.Og våres «firma» var basert på kriminalitet.Ikke samla som en gjeng, men alle for seg selv.

    Ingen i HA eller andre 1% klubber må drepe for å bli medlem. Da hadde det vært ca 200 uoppklarte drap i Norge. Det er det ikke .Så legg den ideen død.

    Håper nå det kommer svar til oss alle.

    Tommy J

  83. egil
    24. mai, 2010 at 00:02

    Hva med de bøkene han hadde med seg ?? krimroman og davincikoden.. kan dette være noe med et spor han ville legge igjen.. det virket ikke som han hadde tid til og lese han sov lite og var stesset.. så hvorfor ha med seg 2 Bøker???

  84. Lise
    24. mai, 2010 at 00:21

    Det med telefonens forflyttning kan være forvirrende. Men kan også ha en enkel forklaring. Bor selv i Hjemmeluft, rett nedenfor Skoddavare, og har i flere tilfeller det siste året hatt problemer med tilkobling etter at jeg byttet telefon. Den kobler seg av og på gsm nett ofte, kansje dagelig. Og dette skjer stortsett når jeg er hjemme, eller i andre åpene områder der min telefon kan fanges opp av flere base stasjoner. Dette er vestsiden av Alta, det er her man kommer inn til byen når man kommer kjørende fra sør. Skytefeltet det skrives om i VG, der denne lille stikkveien ligger, er 10 min. før man kommer hit, altså på andre siden av fjellet. Men veien der Jarles bil ble funnet tar slutt før han stopper, og bilen er altså funnet på noe man heller kaller for en traktorvei, eller aller helst en sti.
    Man kan gruble på mye, hvordan og hvorfor havnet han her? Var det en presset situasjon, der han kanskje fikk panikk og tok av på feil vei? Kan han da ha tatt insulin, og fått insulinsjokk som førte han inn i psykose, og opp i høyden? Og hvorfor valg Jarle å kjøre Norge om han skulle direkte opp til Alta? «Alle» vet jo at det går mye fortere igjennom Sverige!
    Vi som lokal befolkning har egentlig fått veldig liten informasjon. Jeg kan ikke med sikkerhet si at bilen ble funnet på den ene eller den andre siden av fjellet, og får noen ganger ny info som forvirrer meg mer. Om vi hadde fådd mer og bedre informasjon tidligere så ville det kansje vert noen som hadde sett noe. Men desverre har vi en hel vinter imellomtiden, og mange glemmer de små og viktige detaljene.
    Spekulasjoner vil altid være tilstede, men nå føler jeg en stor tristhet. Det er ikke mange timene siden helikopteret fly over hustaket, her ved forten av fjellet. Mine tanker går til de som har mistet en nær og kjær, om det er den forsvunnede Jarle eller en annen som har forulykket….

  85. Storkobba
    24. mai, 2010 at 00:44

    kanskje mannen ble dritt lei av det gode gamle rotteracet, gikk på en smell (f.eks psykose utløst av psykisk påkjenning, stress, mangel på mening i kaoset), kjørte så langt bort fra elendigheta som han klarte (paranoia) og klikka i forfølgelsesvanvidd?
    det har hendt før.

    hvis det trafikkeres så mye narko gjennom finnmark, hvorfor er det da så helsikes dyrt å være narkoman her?

    er dette detektimen?

  86. Roger
    24. mai, 2010 at 00:47

    Skremmende sak hvis Jarle var «uskyldig» dvs. truet til narkotikadealing.

    Hårreisende at de avslutter søket etter han. Spesielt mtp at mobilen hans står stille ved en spesiell base.

    Det jeg tenker er at de har tatt mobilen hans, og alt han hadde, sikkert nøklene til bilen også. Og dratt av gårde med sakene. Kommet på at de hadde med seg mobilen og at den kan spores når de var på vei ut av Alta, også har de kjørt tilbake og dumpet den.

    Jeg tror at personen som tipset om å ha sett Jarle på flyplassen er medvirkende til dette. Motiv for å villede til å tro Jarle har dratt ut av landet er det jo kun medvirkende perosner som ville ha.

    Videre var det antakelig ingen amerikaner med Jarle, iallefall er ikke dette av stor betydning. Han var uansett ikke med i bilen nordover.

    Personen som tipset om flyplassen vet mer.
    «Kompisen» i Oslo vet mer.
    Det er disse det burde fokuseres på av politiet.

  87. Lena
    24. mai, 2010 at 01:10

    En liten tanke som slår meg, som ikke er noe kriminelt ved. Men davinsji koden(er dyslektiker så det ordet der er umulig for meg og stave rett, men dokker skjønner) va en av de tingene som lå i sekken, han pratet noe om at det føltes ut som om at han var i psykose, han var diabetikker og vist man får for mye eller for lite så kan man bli veldig i ubalanse.

    Kjenner mennesker som har lest bøker av åndelig art, og havnet på kokko tur i hodet sitt, heldigvis for denne mannen så var det sommer og varmt i været, så lete mannskapet fant han i live etter 4-5 dagers søk. han hadde da ikke fått spist noe, nesten ikke drukket noe vann og som han fortalte det så hadde han nære samtaler med Gud og ble beordret fra Gud og andre spirits. osv osv..

    Kan det være at Jarle fikk det samme, men på en annen måte? når jeg leste og hørte på saken så var det dette som slo meg flere ganger, spesielt etter at boken kom fram. (den kom vell fram også relativt tidlig også)
    vell vist det er dette som faktisk skjedde vil man vell egentlig aldri få vite noe om, men jeg trur og føle at de vil ikke finne noen unaturlig dødsårsak på han, da tenker jeg på noe som kan tyde på drap. trur han frøys sæ ihjel. og etter det han jeg kjenner fortalte, så kan det jo være at han ble «beordret» av noe til og gjøre alt dette rare??

    men det at mobilen hans ble registrert på så mange plasser, da burde det jo vises på tripp tellern på bilen, mener jeg leste at det ikke kunne være Jarles leie bil som hadde blitt kjørt rundt slik. og så er det jo det med mobilen, de burde jo finne den på Jarle vist det var han som kjørte rundt med den.. ikke sant… så der ryker min lille teori egentlig. også er det jo de pengene som han satt inn før han dro, hvorfor i all verden gjorde han det, for og så bruke kortet på turen sin ?? vist det hadde vært at han fraktet narkotika, så er jo det en veldig dom ting og gjøre, så det henger liksom heller ikke på greip heller… vell greit, vist no han ikke hadde gjort noe slikt før så kunne jo noyan tatt virkelig tak i han og at han derfor handlet urasjonelt i forhold til det igjen… hvorfor ville han at hans tur skulle bli registrert?? det samme gjorde han som jeg prata om litt ovenfor, han ringte også hjem fra det fjellet han havnet på.. ja det var faktisk et fjell for han også.. så det igjen styrker jo litt min lille teori om en spykose..

    både det med en åndelig psykose og kriminell noya ville gitt han den frykten som noen beskrev at han bar på, men det ville ikke ha forklart det at han nesten ikke sov på turen oppover, men så klart vist han hadde tatt noe av stoffet så ville det kanskje ha forklart hvorfor han var våken, men da går den lille teorien om at han var nødt til og til og teste dopet for og så blitt spykotisk.

    det er også slik at man kommer tilbake etter psykose etter en tid, kanskje derfor han nevnte til han politimannen at han føltes som om at han var i en spykose? og det ville også forklart hvorfor han trudde at han var i Bergen når han kom til seg selv igjen, eller litt til seg selv igjen.. mange husker veldig lite eller ingenting etter en slik fase. og noen kan tru at de er en helt annen plass enn det de er, derfor var han nølende og mistruisk til de som forklarte at mobilen hans var et helt annet sted i norge.. og noen går også nesten i et mellomstadie før de kommer helt ut av spykosen, dvs at de har en fot i spykosen og en fot i vår verden, og de stemmer som regel ikke overens med hverandre, samtidig som den spykotiske verden kan gi han forestillinger som gjorde at han spurte om hvorfor han skulle si navnet sitt osv osv osv…

    bare noen tanker som kommer strømmende i skrivende stund…

    de som kjenner Jarle kan jo svare på om han var åndelig interisert fra før av, selv om at han ikke trenger og være det i forkant av en åndelig spykose.
    og de kan begynne i små drøpp før de tar fulstendig over mennesket..

    Håper uansett årsak til Jarles forsvinning er, at Jarle blir funnet, live eller ikke, slik at de får en liten form for fred i alle fall. Det verste for dem er jo og gå i det uvisse og ikke vite. Alle dere som kjenner Jarle familie og venner. Dere har min dypeste medfølelse.

  88. Ronny
    24. mai, 2010 at 01:56

    @Tommy J. Det firmaet du snakker om setter for min del desverre bare Jarle i ett dårlig lys 🙁 få bryr seg om kriminelle som dreper kriminelle. Jeg vet du kjenner han å derfor har jeg lite å si, men som tilskuer i denne debatten blir det ugunstig for Jarles sak å bli dratt inn i kriminelle miljøer. Jeg velger enda å tro at Jarle ikke har noen eller vil ha noen kjennskap til din «virksomhet». La oss holde fokus på saken å håpe at Jarle blir funnet så kjapt som mulig.
    PS: Dette er ikke ett person angrep på deg Tommy J, bare mitt syn på kommentaren din.

  89. Phenrik
    24. mai, 2010 at 09:41

    Benytte annledningen til å kondolere til familie og venner av Jarle, ettersom det var han som ble funnet ommkommet i alta. Det er vel ett lite pluss at han blei funnet. Men mysteriet pågår. De hadde funnet identifikasjons papirer, bilnøkler etc men ingen Mobiltelefon. Det kan selvfølgelig være frustrasjon og telefonen ble kastet i skauen ettersom batteriet gikk tomt. Noen der ute i det langstrakte land må vite noe, ta kontakt og la familien få fred. Mine kondolasjoner fortsatt. MVH Phenrik.

  90. Bente
    24. mai, 2010 at 09:51

    Har dere lite å foreta dere? Noen her burde skamme seg! Skal alt kunne forklares og forstås av alle? Nei. La det i fred, spesiellt av hensyn til familien som akkurat har fått den vonde beskjeden om Jarles død. Må han få hvile i fred.

  91. Tommy
    24. mai, 2010 at 10:41

    Jarle har aldri vært med på noe av dette .
    Derfor så jeg ikke «dere» mer etter 93-94, gr at jeg tok en annen retning.
    Jarle har nok alltid vært den som ga meg en klem, som (du)Ronny B skreiv.

    Har aldri vært meninga å dra Jarle inn i dette, jeg har gjort.
    Hvis du eller ande tror det ,tar dere feil.
    Jarle var Ikke kriminell.
    Da må jeg bare be alle om unskylding , for at jeg har fått dere til å tro at Jarle var som meg.
    Det var ikke meninga.

    Jarle kjente sikkert mange av «oss», siden vi kom fra Groruddalen, men han var aldri med på noe .
    Det kan alle de andre fra Vestli/Stovner fortelle.
    Siden jeg ikke har sett noen av dem siden ca 93-94, og ikke har kontakt med dem heller. Men de kan nok også si at Jarle , slett ikke var noe kriminell type.

    Tommy J

  92. Phenrik
    24. mai, 2010 at 10:50

    Godt at du klarner opp i det Tommy. Beklager at du har mistet en venn 🙁

  93. Trond
    24. mai, 2010 at 12:19

    En merknad; Avstanden Asker – Alta utgjør maks 1900 kilometer, En kjøretur på 24 timer. Ramberg hadde kjørt 2910 kilometer (-og brukt 3-4 døgn?). Om Ramberg I TILLEGG har kjørt tur/retur Bergen så tilsvarer og forklarer dette kilometerstanden på bilen til Ramberg.

    Vært interessant og hørt hva Elisabeth Gimsøy kan finne ut av dette;
    http://elisabethgimsoy.blogg.no
    http://www.elisabethgimsoy.no

  94. Ole
    24. mai, 2010 at 12:20

    Hva med mobilen..?

    VG skriver at det ble funnet lommebok og sertifikat, men ikke et ord om mobilen hans..?

  95. Sivert
    24. mai, 2010 at 13:10

    @ Trond: Kilometertelleren på bilen viste 1910 km, ikke 2910 km ifølge opplysningene i saken,- prøv å være nøye med detaljer hvis man bruker detaljer.

  96. Calle
    24. mai, 2010 at 13:17

    Skal man kjøre Oslo-Finnmark,er det vel kortest å kjøre via Sverige/Finland ca. 1800km.
    Men her lukter det litt kurer-virksomhet.
    Unngå fly,(fare for kontroll,unngå grensepasseringer,kontroll.
    Så muligens har denne mannen blitt presset på en eller annen måte til å frakte ulovlige ting til Alta.
    Noen vet!

  97. Tommy
    24. mai, 2010 at 13:30

    Takk for at du,Ronny tok opp saken
    Kondolerer til Ramberg og alle kjente

    Følg med på 39 åringen , fortsatt

    Tommy J

  98. Sivert
    24. mai, 2010 at 13:34

    @ Calle: Det ahr aldri vært kortere å kjøre gjennom Sverige / Finland, ikke blir det det heller,- men tvert imot, mye lengre.

  99. Per
    24. mai, 2010 at 13:50

    Hvor storstillt var egentlig leteakjsjonen for et halvt år siden? Var turgåeren som fant ham tilfeldig i området en dag etter artikken sto på trykk i VG eller har han blitt nysjgjerrig og bevisst forsøkt å lete etter Jarle? Dette er ingen kritikk av turgåeren selvfølgelig men hele denne tragiske historien har mange ubesvarte spørsmål. Jeg håper virkelig etterforskningen fører frem så familien kan få ro.

  100. L.H
    24. mai, 2010 at 14:04

    Varme tanker går til Jarle Ramberg sin familie og venner.Jeg vet det er liten trøst i en så stor sorg men nå har dere fått vite at han er funnet og dere vil få et sted å gå til.Jeg forstår godt dere har mange spørsmål rundt dette som dere kanskje aldri vil få svar på.Vi tenker på dere.Hvil i fred Jarle.

  101. hege
    24. mai, 2010 at 15:14

    en trist sak… mange momenter som er blitt luftet her nå… jeg sitter med en sikkert idiotisk tanke… men tenker på forvirringen til jarle etc… ang han sa han var i bergen og så sjø etc… han *kodet ikke et navn da??? bergsjø???.. måtte bare dele med dere… håper familien får svar.. og ønsker å sende mine varmeste tanker til familien i en så tung tid….og alle hans venner…:)

  102. acktroll
    24. mai, 2010 at 15:21

    Kikk på bildet som ble tatt i fotoboksen på Dovre. Det ser ut som det sitter noen i setet ved siden av ham iført en lys overdel…

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007214

  103. Frank
    24. mai, 2010 at 15:41

    Veien om Sverige er raskere pga. hastigheten og kvaliteten på veiene selv om distansen er noe lenger.
    Mange kjører likevel gjennom Norge, så veivalget i seg selv blir ingen bevis i saken. Bare at det (kan) indikere at Jarle hadde noe i sekken han ikke ville krysse over tollen med. Det blir og en spekulasjon sammen med mange andre spekulasjoner. Etter som jeg forstår er det flere av dere bloggere her inne som bor i gangavstand fra der Jarle ble funnet. Vi vet at ved søk etter mennesker har folk nærmest tråkket over ett lik, men ikke registrert det. Turgåere og barnehager i skog og mark er mange ganger de som faktisk gjør funn.
    En hypotese: Jarle var tom for strøm på mobilen og selv kastet den i sinne / fortvilelse. Da kaster han den nesten selvfølgelig i nedoverbakke for å kaste langt, litt «gutteting». Når undersøkelsene på åstedet er over, kan dere jo ta dere en tur opp i fjellet og kikke, kanskje dere finner noe som er oversett til nå? Jeg mener at sksområdet nå er krympet betydelig. Alt fra der bilen sto, og frem til der han ble funnet. Har du en defekt telefon så kast selv og se ca hvor den lander… Men finner du den, så plukk den opp med en pose på hånda, eller ring politiet først. I tillegg får dere mosjonert, hehe.

  104. Frank
    24. mai, 2010 at 15:53

    Skulle stå » SØKSOMRÅDE» i 4. linje nedenfra.

  105. Kent.Peders
    24. mai, 2010 at 16:27

    Trolig ligger svaret på hva som har skjedd i kommentarene fra dere her på forumet.
    Vi takker for alle velmenende innlegg som kan belyse saken og føre til en oppklaring.

    Det er fryktelig frustrerende for familie og pårørende at de enda ikke vet hva som har skjedd.

    Dersom DU vet noe om denne saken vennligst ta kontakt på tlf 02800, Lensmannen i Alta.

  106. Camilla
    24. mai, 2010 at 17:56

    Jeg har også vært inne på tanken om at han reiste for å treffe en dame. Men siden han valgte å kjøre bil 290 mil og gjennom Norge, hvor han ville gå klar av toll og kontroller, heller jeg til teorien om at han smuglet narkotika. Dette er det jo grunnlag for i VGs artikkel, som kom på trykk dagen før han ble funnet:

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006755

    Han skal ha lånt en sekk av en tidligere narkotikadømt person, for å ta den med nordover. Denne mannen nevner i sin tur for VG at Ramberg sto sammen med en amerikaner, som er sentral i Altas narkotikamiljø.

    Kanskje har Ramberg blitt presset til et slikt oppdrag på grunn av gjeld? Han nevnte i en telefon til redningssentralen eller politiet at han var blitt lempet ut fra et sted. Det er merkelig at ingen har meldt seg, hvis det da ikke var kriminelle.

    Er forøvrig enig i at her er det mange uoppklarte spørsmål.

  107. Hei Sivert
    24. mai, 2010 at 18:23

    Gå inn på gule sider og beregn reiserute Oslo-Alta og se hva som kommer opp:
    Kjørestrekning:
    1 779,6 km
    Reisetid ca:
    23 tm 27 min
    Dette er via Norrbotten i Sverige,
    via Trondheim er det ca 1850km,+det tar mye lengre tid,
    sjekk selv.
    Hvorfor tror du at vogntogene fra Oslo til Finnmark kjører via Sverige?
    mvh Calle

  108. Sivert
    24. mai, 2010 at 19:15

    @@ Oritentering: Fikk nå ikveld en e-mail fra en som het Alf, han hadde skrevet en kommentar som jeg enda ikke lagt ut, men ha ba meg slette kommentaren på e-mail, fikk dette mens jeg på fotballkamp, så bare folk vet det, så slettet jeg hans kommentar på oppfordring fra han selv…..

  109. 24. mai, 2010 at 19:44

    Det ser ut som det er en passasjer bak Jarle. Proporsjonene bærer preg av en kraftig kar, og ikke noe setetrekk eller liknende. . ansiktet blir skjult av nakkestøtten på bildet.

    http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/12/05/1260003410147_39.jpg

  110. Phenrik
    24. mai, 2010 at 20:20

    @Acktoll: Det med bildene, hvis du tenker på bak han, så ser det ut som om det er jakka til Jarle, den hvite han hadde på seg i banken. Ser du på det store bilde av hele bilen, er det ingen antydning på at det er noen ved siden av han. Men da syns jeg det er litt rart at Jarle ikke har ringt fra bilen om han var helt aleine på den lange veien han hadde å kjøre. Samt det må i det minste ha vært trussel mot familien, om han ikke gjorde det han skulle så var det familien som det gikk ut over, og da hadde jeg skjønt at han ikke tok sjangsen på det. Ellers så virker det rart.
    Igjen Kondolerer.
    MVH Phenrik

  111. 24. mai, 2010 at 20:33

    Hvis man henger fra seg jakka på et bilsete slik som i grand vitara

    http://www.autoblog.com/media/2006/06/GV-Rear-seats-resized.JPG

    Ville den da fått en slik proposjon?
    Med tanke på å ikke bli lagt merke til av møtende biler er jo også kanskje plasseringen bak sjåføren den mest naturlige
    .-= nysgjerrig´s last blog ..Spells vs. Rituals =-.

  112. mario
    24. mai, 2010 at 23:12

    Tenke litt på den bilden han leide.
    Han leide den noen dager før turen.
    Er dette etterforsket grundig,spurt folk som bor i nærheten 39åringen,eller andre kriminelle miljø der der avdøde kommer fra. Tenker at vist noen har sett bilen,så er det lettere for politiet å nøste opp grunnen for turen og selvfølgelig om det er noen andre som har trekt i trådene.
    Er det mulig å gå tilbake på mobilsignalene til avdøde for å finne ut hvor han kjørte bilen før turen. Hvem oppbevarte den.
    Er det sjekket med kamera rundt om i nærheten hvor han leide den for å finne ut hvor han kjørte.
    Vist miljøene er veldig skumle,som de er vist noe kriminelt ligger bak. Så vil kansje en dør til dør aksjon hjelpe. Der folk som ikke tør å snakke skjønner alvoret,og sier det de vet uten direkte bli innblandet.

    Mange løse tråder her. Synes også at det kan se ut som det sitter noen i baksete på bilde,eller det er jakken hans.

    Tanker går til familie og venner.

  113. JP
    25. mai, 2010 at 01:16

    Jeg har i løpet av kvelden lest alle fakta i saken og synes det virker åpenbart hvorfor Jarle skulle til Alta.

    Han har tidligere anmeldt en sak om trusler til politiet og sagt han har havnet i et feil miljø. 39 åringen har sagt det er han som har fremsatt trusselen. Jarle besøker senere mannen som har truet han for å få en «tom» ryggsekk og reiser til Alta. Han lyver til alle om hva og hvorfor. Når han kommer frem ringer han igjen mannen som tidligere har kommet med så alvorlige trusler at han anmeldte det til politiet. Denne mannen som fremsatte trusselene er tilfeldigvis en kjenning av politiet, kommuniserer gjennom sin advokat og jobber innen «narkotikabransjen». Jarle satt inn 10.000,- i reisepenger, brukte leiebil, holdt seg innen norges grenser, kjørte om natten, sov lite og virket stresset/nervøs. Han ville ikke si navnet sitt til politiet når han ringte om hjelp.Han blir funnet et steinkast fra Hells Angels sympatisørene AK81 sitt klubbhus. Hells Angels styrer det meste av narkotrafikk i norge, bortsett fra på østlandet….Mye av narkotika som kommer inn til norge passerer grensen i nord…

    Hmm… Virker høyst sannsynlig det var penger i ryggsekken som 39 åringen gav han, og at han skulle utføre en narkotikahandel med AK81 i Alta og frakte narkotika tilbake til Oslo. Sannsynligvis hadde han en form for gjeld til 39 åringen og han ble tvunget til dette.

    Og så gikk noe galt… Blir spekulsasjoner, men en teori: Mye penger og narkotika. Jarle uerfaren, nervøs, stresset, lite søvn, spist dårlig, kanskje ikke tatt medisinen sin. Rømmer når noe går galt, men bilen setter seg fast/kommer ikke videre. Løper mot fjellet med noen etter seg. Nettopp snødd og sporene er lett å følge. Han kommer til toppen av fjellet og ringer etter hjelp, men kan ikke si alt. Han ser at de kommer etter (menneskene som ikke vil prate med han). Han begynner å få «psykose» av alt. Husker ikke, er stresset, fryser, redd og tenker ikke klart lenger. Til slutt finner de han. Kanskje de bare lar han være, men de tar mobilen og evt ryggsekken som ikke er funnet i ettertid.

    Svaret i saken ligger nok hos 39 åringen og AK81, men de er nok svært vanskelige å få ut noe ut av uten vitner eller tekniske beviser. Tipper også at politiet har en lik teori, men at de ikke kan gå ut med slike teorier.

  114. Knegg
    25. mai, 2010 at 04:44

    Så de har ikke funnet ryggsekken han lånte ? Mystisk.

  115. Aleksander
    25. mai, 2010 at 05:24

    Synes teorien din, JP, høres logisk ut. Det er nok noe kriminelt inne i bildet hvor penger, narko, gjeld og 39-åringen er stikkord.Om ikke AK81-gjengen. Nei, synes dette er litt spennende, alt han har foretatt seg av uttak og hotellinnsjekkinger er jo helt bak mål.

  116. Barbro
    25. mai, 2010 at 05:49

    Hvis han ikke hadde tatt medisinen sin,og er utsatt for stress,så går det utover blodsukkeret.Har sukkersyke selv,så det vet jeg.Han kan ha lagt seg ned på grunn av føling.Men egentlig synes jeg at her lukter det lyssky aktivitet lang vei.

  117. Mjølner
    25. mai, 2010 at 09:39

    JP har nok den mest sannsynlige forklaringen…

  118. Frank
    25. mai, 2010 at 11:20

    @ JP :
    Synes å ha lest at Ståle snur sekken opp-ned og at all medbrakt bagasje som Jarle hadde datt ut.
    Er det mulig at sekken ikke ble borte? Er det samme sekk? Om det er samme sekk, vil en narkohund kunne spore om det har vært narko i sekken nå ca 6 mnd senere. Hadde det nettopp snødd? AK81 er vel smartere enn å la ett mors (lik) bli liggende ett steinkast unna seg, så det kan og tale mot sin sak. Og antar at politiet nok har langt fler teorier enn dette, men at alle teoriene må ha en forankring i kjente fakta.

  119. Frank
    25. mai, 2010 at 11:32

    Det sees hva jeg tyder en bom-brikke i vinduet på bilen. Evt. bompasseringer disse 3 døgnene bilen var i Oslo, om den har stått innenfor eller utenfor bomringen? Blitt brukt i disse dagene? Evt. fotoreg. i bomringen om andre brukere, eller passasjerer. Annen fast kameraovervåkning i og utenfor Oslo, hvor film og bilder evt. lagres. Filmer fra overvåkning på bensinstasjoner etc. Mye å gjennomgå…

  120. Tommy
    25. mai, 2010 at 12:21

    Takk til Frank Evensen.

    Du , Frank har klart det ikke polti eller letemannskaper har klart. Tenkt som Jarle.
    Takk for at du gadd og ta deg tid til å lete etter våres kammerat.

    Kansje du burde bli leder i en letegruppe?

    Tommy J

  121. Anonymous
    25. mai, 2010 at 12:27

    hei, bare lurer litt på dette med ak81? aldrig hørt om det her… wolverines mc alta er det de har på ryggen!

  122. Sivert
    25. mai, 2010 at 13:48

    @ Anonymous : Du må skille ut Wolverines bort fra de andre klubbene, selvom Wolverines også har sortefår som medlemmer, mange også, uten at jeg skal henge ut og stemple alle som kjører sykkel for å være kriminelle, det blir galt, mange familiefedre kjører sykkel, kanskje som en siste krampetrekning før aldren innhenter dem 🙂 #ler

  123. Frank
    25. mai, 2010 at 14:46

    @Tommy:
    Vet ikke om du sikkert sikter til en annen person.
    Jeg er ikke Frank Evensen men en annen Frank fra Rommen skole. Om det likevel var meg du mente, har jeg kurs innen søk, og har deltatt i reelle søk i regi av en større Norsk organisasjon, dog ikke som koordinator, men leder av en gruppe. Men mange år siden da. Og det betyr jo lite i denne saken, Jarle er jo funnet.

  124. Øyvind
    25. mai, 2010 at 15:02

    Tommy mener han som fant Jarle. Les VG.

  125. Frank
    25. mai, 2010 at 16:17

    Hehe, så papirutgaven av VG nå først…
    Men du vet, positiv kritikk svelges lett….

  126. Tommy
    25. mai, 2010 at 16:39

    Ingen problem.
    Stå på du også Frank fra Rommen skole:)

  127. 25. mai, 2010 at 16:49

    sivert: ja men hvor får du ak81 fra? du mener at det er en annen gjeng i alta som er ak81? altså ikke samme gjengen som wolverines?

  128. Sivert
    25. mai, 2010 at 16:53

    @ Anonymous: For å si det slik, både og…send meg en e-mail, så skal jeg forklare til deg hva jeg mener med «både og»,- du skjønner at det flere som har brutt ut av de klubbene, og kjører medlemskap i to klubber samtidig, og ut ifra det dannet en AK81….det er som regel folk som er det såkalte sortefårene…og tar jeg ikke feil, sitter en av lederne inne for drapsforsøk fortiden, for andre eller tredje gang…

  129. Frank
    25. mai, 2010 at 21:26

    Det var første hverdag etter helgen i dag. Var det i dag Jarle skulle obduseres, er nyskjerrig på om de finner tegn på ytre skader…

  130. Sivert
    25. mai, 2010 at 21:33

    @ Frank: Det stod i papir utgaven av Altaposten at han skulle obduseres iløpet dagen idag eller imorgen, men at politiet regnet med at UNN prioriterte dette.

  131. 25. mai, 2010 at 23:27

    Har faktisk ikke hørt om dette før VG utgaven i helgen. Dette har sikkert noe med at jeg er født i 94 og ikke følger med på nyhetene, men da jeg så denne historien på forsiden av VG måtte jeg lese. Jeg synes det var veldig interesant (dette er jo skikkelig krim), så jeg har sittet i flere timer og lest alt jeg har kommet over, blandt annet alle disse kommentarene.

    Det er mange spekulasjoner rundt dette temaet, håper bare de klarer og løse så mye som mulig av denne saken. Det er virkelig noe som ikke stemmer, mange tom rom.

    Sender hvertfall mange varme tanker til familie og venner av Jarle. Og håper for dems skyld at dette puslespillet snart blir løst!

    Må også sies at det er helt utrolig bra gjort av Frank Evensen og gå lange turer i fjellet for og lete etter en savnet person!
    .-= Ina Charlotte´s last blog ..halo naevi what? =-.

  132. sco
    26. mai, 2010 at 11:21

    Leste innleggene her og kom på en sak fra noen år tilbake.. I en av kommentarene her står det at
    HA har lokale i nærheten av der liket ble funnet?
    I trondheim for en del år siden, var det en mystisk sak hvor den omkommende ble funnet rett ved HAs lokaler..

    Er den Frank som fant Jarle den samme Frank som skriver herinne? (jeg ville nemlig sjekket den som fant Jarle, med tanke på mobiltelefonen som mangler..

    Det virker lite sansynlig på meg at Jarle begynner å kjøre rundt igjen, for så å klatre opp i fjellet ..igjen..

    (Detaljene er slik at dersom jeg var «politi» ville jeg sansynligvis sett svært mye nærmere på et par av kommentatorene.. menmen, nå er jeg ikke noe annet enn en tilfeldig forbipasserende fremdeles)

  133. 26. mai, 2010 at 15:07

    Her står det at Jarle har 604 venner på facebook: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hvor-er-jarle-ramberg , jeg og en vennine gikk inn for og se på profilen hans og la merke til at han brått bare hadde 574 venner.
    Hvorfor skal noen plutselig slette en person som venn?
    Kan noen av de som slettet han ha en tilknytning til denne saken?
    .-= Ina Charlotte´s last blog ..halo naevi what? =-.

  134. Kristian
    26. mai, 2010 at 16:47

    Dette er enkelt. NARKO !!!!!!

    Jeg personlig har lidt så inni hel….. på grunn av all den dritten. Jeg håper at enhver satans selger av narkotika blir skutt,hengt, brent,brent levende,flådd,flådd levende,flådd levende mens det blir strødd salt på faenskapen,flådd levende mens det blir strødd salt på faenskapen mens jeg både pisser og spyr på dritten.Jeg har flyktet fra norge, med liten N, for alltid. Drittland nummer 1 i verden.

  135. 26. mai, 2010 at 17:05

    Jeg og en venninne har tenkt mye på dette både i går og i dag, dette tror vi kan være noen muligheter.
    http://inacharlotte.blogg.no/1274889400_hva_skjulte_jarle_ram.html
    .-= Ina Charlotte´s last blog ..halo naevi what? =-.

  136. Sivert
    26. mai, 2010 at 17:13

    @ Ina: Dette er en vanskelig sak, veldig også,- da det er mange ubesvarte spørsmål – men det er grunn til bekymring når ingen her i Alta har meldt seg og sagt det dem vet og ikke vet evt, men at det er folk her i Alta som vet noe om saken og kjenner mer til den enn andre, absolutt, og dessverre så er jeg enig med Jarles bror, at Jarle ble utsatt for kriminelt her i Alta, noe broren uttalte til lokalavisen her igår.

    Skulle gjerne selv bidratt til å finne mobilen til Jarle, ved å lete i fjellet, men ut ifra hvem jeg er, så lar jeg være da det vil bli mange spørsmål og mistenkeliggjøring, det ork jeg ikke.

  137. Sivert
    26. mai, 2010 at 19:09

    Var forresten nå en tur ikveld ute å kjørte,- var å hengte opp noen bilder i huset til mine avdøde besteforeldre, da måtte jeg kjøre forbi dette området hvor både han ble funnet og hvor bilen ble funnet – kan si at det var mye MC folk i røringen ikveld, også politifolk….

  138. Stig von Steik
    26. mai, 2010 at 21:33

    Mye tøysete og tullete synsing her, men et par gode observasjoner og kommentarer også.
    Jeg har også et par.

    Jarle henter en ryggsekk med enten penger eller dop, kanskje steroider, men muligens amfetamin.
    Penger skal byttes mot varer, eller varer mot penger. Og dette skal skje enten i Bergen eller i Alta.
    Jeg antar at pengene er et forskudd og at resten blir betalt når byttehandelen er gjennomført.
    Kanskje 10%, og 90 000 ved overlevering av varene.

    Alta er som mange vet en sentral plass når det gjelder innførsel og videreførsel av illegale varer som kommer fra øst, og da særlig amfetamin og heroin, kanskje steroider.

    Som en amfetamin-avhengig vil jeg gjette på at mangelen på søvn skyldes nettop dette.
    Stopp på hotel kan like gjerne skyldes dusj og toalettstopp, uten at Jarle har sovet et sekund.
    Grunnen til at Jarle ikke kjører non-stop til Alta er at han venter på videre instrukser med tanke på nøyaktig tid og sted for overleveringen.
    Han vil ikke tilbringe mer tid i Alta enn nødvendig, nettop for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet der.
    Den 10. november mottar han pengene og leier bilen.
    Han er klar til å reise på kort varsel.
    Så kommer beskjeden natt til 13. og han reiser tidlig neste deg, etter å ha plukket opp sekken med penger.

    Vanskelig å si hva som har gått galt i Alta og om dette skyldes andre mennesker eller Jarles kollaps.
    Mobilen er nøkkelen til den gåten, og det er nok ikke usannsynlig at Jarle ikke taklet påkjenningen det var å gjennomføre handelen.

    Er det forresten utelukket at Jarle plukket opp en passasjer før Alta?
    Har selv vært med på handler av dette slaget, og såvidt meg bekjent skjer ikke dette på enmannshånd ute i skauen eller oppå fjell.
    Siste bilde er vel fotoboksen den 13.?
    Han kan ha plukket opp en person i Bodø?

  139. Innvander
    26. mai, 2010 at 22:33

    Veldig trist sak.

    Til familien:
    Jeg kondolerer. Og håper på at hele sannheten om han kommer fram.

  140. JP
    26. mai, 2010 at 23:36

    @Anonymous: Ang. HA og AK81 (AK81 står for «Alltid Klar Hells Angels». 81 pga H er den 8’nde bokstaven og A den 1’ste i alfabetet). Brennpunkt’s artikkel om HA er mer oppklarende. http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/broderskapet/1.6993669

    @Sivert: Interessant at du har observert røring hos MC folket. Hva legger du i «røring» konkret?

    Mobilen kan nok være nøkkelen til å løse denne saken, men spørs om den ikke forsvant 16. nov. Ser dekningsdirektør i Telenor er relativt klar på at mobilen har forflyttet seg med et kjøretøy etter siste nødtlf, mens Politiet har en annen teori, ref http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006755. Dette er Telenor sine basestasjoner og regner med de har de fremste eksperter på området. Dette er jo helt sentralt og hvis noen hadde mobilen, så er det jo helt klart skjedd noe kriminelt. Virker som politiet lener seg på en teori om «ikke noe kriminelt har skjedd» og at de dermed har gjort en god nok jobb. I hvert fall helt frem til VG dro opp saken igjen (All honnør til VG for fremragende journalistikk og sannsynligvis hadde ikke Jarle blitt funnet på lang tid hvis ikke.). Om noen har tatt denne telefonen, så kan det også støtte sterkt oppunder «jaget teorien», ettersom noen har tatt den med seg i løpet av kort tid etter siste nødtlf. Regner med at det ikke kryr av mobiltyver på en fjelltopp midt på natten.

    Ellers har 39 åringen blitt taus gitt, ref http://www.nordlys.no/nyheter/article5130762.ece «Merkelig» at han ikke vil bidra til å oppklare saken.

  141. lars
    27. mai, 2010 at 10:33

    noe nytt?

  142. Sivert
    27. mai, 2010 at 10:43

    @ lars: Ikke som jeg vet, men igår så jeg at politiet var ute i det området og det samme med mc-gutta, så det er tydelig at dem jobber med noe konkret,- får håpe at obduksjonen gir svar på hva han døde av i det minste.

  143. Ragnhild
    27. mai, 2010 at 19:23

    Nå er jo mobilen funnet,ca 70 meter fra der de fant Jarle.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007638

    Blir spennende og høre hva de finner på den og om det kan gi svar på denne gåten.

    Jeg heller mot at det enten er noe kriminelt(narko,pengegjeld) eller at Jarle var alvorlig psykisk syk.

  144. Sivert
    27. mai, 2010 at 19:39

    @ JP: Dem var ute å kjørte i området, og dem stod parkert med syklene slik at dem kunne oberservere politiet, på litt avstand,- noe jeg synes var temmelig merkelig og det var i øyenfallenede….

    Nå har jo politiet funnet mobilen, så da får vi håpe dem finner ut av hvem han hadde kontakt med her og hvem han pratet med på mobilen….viktig.

  145. Frank
    27. mai, 2010 at 20:21

    @ SCO :
    Om du leser innleggene fra start til slutt, så leser du at det ikke er jeg som fant Jarle, men en annen Frank. Videre synes jeg det er ett tåpelig utspill du kommer med om å sjekke ut Frank Evensen som valgte å benytte sin fritid på å finne Jarle, som om han skulle ha tatt mobilen… Først må det kartlegges at / om noe kriminellt har skjedd, deretter er nok både du og meg selv, samt alle andres aktive og passive på sida her grunn til å sjekke ut av saken. Det gjøres via IP-adresser for de passive, og e-postadr. for oss skrivende. En enkel sak. Men når du foretar ett slikt utspill mot Frank Evensen som du gjør, betegner jeg det kun for å være pga. din sjalusi over en som faktisk fikk ut fingern og gjorde noe og nådde sitt mål. Det er smålig gjort av deg. Da kan du like så godt og dømme meg for å ha «visst» hvor mobilen til Jarle lå, om du leser mitt innlegg tidligere her, den 24-5-2010. Der beskriver jeg at mobilen muligens ligger ett godt mannlig kast fra der Jarle ble funnet. Senere viste det seg faktisk å gjøre akkurat det. Jeg betrakter det som 99% sikkert at ingen andre enn Jarle selv har hatt mobilen. Grunnen er enkel: Om noen drepte Jarle ville han vært betydelig mer tildekket, og ikke bare ligge inn under en busk, da blir han jo garantert funnet og oppklaringsprosenten er da ekstremt mye større. Når Jarle ble funnet såpass nær bilen ville en gjerningsmann skjønt at han ville blitt funnet. Om en gjerningsmann tok telefonen måtte han vært stokk dum om han bare kaster mobilen 70 meter vekk. Det ville være det samme som å be om å bli tatt da. Da ville mobilen vært knust og på dypt vann, det samme med kroppen. Mobilen kan ha blitt kastet av Jarle selv i sinne eller frustrasjon pga flatt batteri, eller om han ble forfulgt opp på fjellet, at han kastet den før han ble tatt, om han visste at politiet senere kanskje vil finne den, og at det ligger viktig informasjon på den, oppklarende. Selvfølgelig har også politiet nå sjekket ut teorien om å befinne seg i sentrum av 3 mobil-master, om signalet da kan være varierende m.h.t. hvilken han er koblet mot, og derav synes å være kjørende. Det er en selvfølge at politiet må ha rett i den teorien som en mulighet, om man befinner seg EKSAKT midt mellom alle tre mastene. Da er det bare å forflytte deg 10 cm den ene og andre veien, digitale signaler er enten eller.

  146. clawdia
    27. mai, 2010 at 20:26

    bare naa mobilen fortsatt virker….

  147. Frank
    27. mai, 2010 at 20:34

    Mobilen i seg selv virker garantert ikke, etter vinter og vår. Men sansynligheten er meget stor for å kunne lese av mye på telefonen, den digitale lagringen er nok ikke borte. Må annta at det går greit.

  148. Andre
    27. mai, 2010 at 20:52

    Det hele er jo veldig rart, hvis Jarle hadde med seg narkotika skulle han vel tilbake med penger, eller omvendt, hadde han med seg penger skulle han ha med seg narkotika tilbake. Ser ikke helt motivet for å drepe han når han kunne brukes til dette? Folka han har hatt med å gjøre har vel uansett utsatt familien hans for trusler om han fortalte noe, og det kunne de vel fortsette å gjøre, det virket jo som om det har funket bra i hvert fall (om det er tilfelle). Og om han hadde blitt drept, da måtte det være veeldig uprofesjonelle folk som drev med denne narkotikahandelen. La han ligge igjen i skogen? ikke ta med seg fellende bevis som mobiltelefon? Fjerne bilen? Personlig tror jeg det er større sjanse for at Jarle var/ble syk, og desillusjonert. Derav også de snodige samtalene med politiet.

    Og denne sekken, som sies var i bilen? Om han hadde med noe hadde han jo allerede møtt de og gjort handelen. Da er vi tilbake til motivet for å drepe, når han kunne brukes. Rømte han til skogs av frykt og glemte medisin og alt han trengte? Kan vel være en dårlig kombinasjon med altfor lite søvn og mat/drikke og en 24 timers kjøretur.

    Men jeg lurer også på en ting, denne 39-åringen. Han sier han ikke vet noe mer og vil ikke blandes mer inn i saken. Men hvorfor ville han si han lånte Jarle en sekk i det hele tatt og gjøre nettopp dette, blande seg selv inn i saken. Kunne ikke han bare sagt han ikke visste noe som helst? Blir han også presset til å indirekte ta skyld av noen høyere i hierakiet..?

    Vel, håper de finner ut av ting ved obduksjon og informasjon på telefonen som nå er funnet.

    Vil også sende mine varmeste tanker til Jarles familie, og håper dere får svarene dere har lett etter så lenge!

    Det er også fint å se så mange engasjere seg i saken! stå på 🙂

  149. Ida
    27. mai, 2010 at 21:15

    Fikk sent med meg hele denne saken, men har lest det jeg har funnet av avisartikler, samt lest alle innlegg her på bloggen. Synes det hele er mystisk, og det er mange gode forslag til hva som kan ha skjedd. Mye jeg aldri kunne tenkt meg til selv.
    Er enig i at det enten må være en narkosak, eller at noe har skjedd med ham psykisk.

    Er pårørøende i en (absolutt ikke lik, men en grotesk og fortsatt delvis uoppklart) sak selv, og jeg skjønner at det må være forferdelig for familien å ikke vite! Noen familiemedlemmer liker kanskje ikke all media som foregår rundt saken heller, men vi får håpe at det kan ha hjulpet saken (noe det så klart asbolutt har gjort, feks funnet av selve Jarle), og at det de har av opplysninger og nå denne mobiltelefonen får det hele til å løsne.

    Mine tanker går til familien, som har vært i dette venter-og-vet-ingenting-helvete i så mange måneder.

  150. øyvind
    27. mai, 2010 at 22:00

    «Sivert» kan jeg få epost-adressen din? Har noen spørsmål mtp. dokumentarfilm.

  151. tommy
    27. mai, 2010 at 23:12

    Håper nå ikke man legger sten til byrden for familien med slik synsing, men kan ikke komme fra mine første tanker da jeg leste om denne saken. For ei stund siden så jeg en dokumentar om metamfetamin, og jeg synes oppførselen og handlingsmønstret til denne mannen ligna veldig mht til nervøsitet, total stedsforvirrelse etc etc.

    Håper saken blir oppklart og at familien kan få ro.

  152. JP
    28. mai, 2010 at 00:46

    @Sivert: Det var merkelig, ja.

    Fantastisk at mobilen er funnet. Det vil nok gi mange svar sammen med obduksjonsrapporten. Tipper det er en del personer som tripper rundt nå. Håper det vil gi familien fred og et svar på hva som har skjedd.

  153. Sivert
    28. mai, 2010 at 02:18

    @ Øyvind : Kan du ikke bruke KONTAKT – siden øverst her på bloggen, så ser jeg på det imorgen når jeg står opp ?

  154. monica
    28. mai, 2010 at 07:08

    Frank!:)
    Ang min kommentar syns jeg Linda utdypte det bra. Man kan absolutt ha tilsynelatende adekvate øyeblikk om man er psykotisk eller såkalt grensepsykotisk. Jarle var tydeligvis en veltalende og høflig mann.
    Men, har våre veier krysset tidligere? Har du noe tid eller sted jeg kan koble deg til?
    Ha en fin dag:)

  155. Hercule Poirot
    28. mai, 2010 at 13:35

    Hei fokens.

    Denne saken er fascinerende og trist. Jeg har ikke lest et eneste ord om denne saken før idag, og er helt oppslukt plutselig, har lest VGs dekning og er nå i ferd med å lese meg igjennom bloggen her.

    Det er mange kloke hoder her, som alle ønsker å bidra til a tsaken løses – håper virkerlig politiet tar tak i tingene nå, og får oppklart alt.

    Jeg tenker at det er 3 teorier.

    1) Krimteorien – smugling av nakotika.
    2) Sidesprangteorien – funnet en jente på nettet.
    3) Fisketurteorien – skulle på guttetur.

    Teori 2 og 3 må politiet lett kunne identifisere og sjekke ut av saken.

    Da gjenstår hovedteorien – Krimteorien!

  156. Ace
    28. mai, 2010 at 15:31

    Synes hele greia er ganske suspekt.
    Det er ca.190mil mellom Oslo og Alta, hvis man følger reiseruten som Jarle har valgt.
    Hvorfor hadde da bilen gått 290mil fra han leide den??

    Min teori er:
    Jarle og oslomannen på 39år er gamle bekjente.
    Jarle har satt seg i gjeld til oslomannen.
    For å ordne opp i gjeldsproblemene, blir de enige om at Jarle skal frakte et parti med narkotika, fra Bergen til Alta. Grunnen til at jeg tenker Bergen er at Jarle, i sin forvirrede tilstand, forteller politiet at han er i Bergen…, og det faktum at tur-retur Oslo – Bergen er 100 mil. (100mil + 190mil stemmer med avstanden på kilometertelleren).

    Amerikaneren som er nevnt, er bare en oppdiktet person, som 39åringen har funnet opp, for å flytte søkelyset bort fra seg selv.

    Jarle tar 10.november oppdraget med å hente et parti med stoff fra Bergen.
    Han setter inn 10000kr på kontoen sin. Disse pengene vil jeg anta er noe av betalingen for jobben.
    På vei tilbake fra Bergen, får han en kontrabeskjed.
    Partiet skal leveres i Alta.
    Han kjører innom 39åringen, og får i tilegg med seg «noe ekstra», som også skal til Alta.

    Mottakeren i Alta er mest sansynelig mc klubben Wolverines MC, som er en «Support 81-klubb» (Hells Angels supportere.
    Alle som har litt kjenskap til HA i Norge, vet at disse er store distributører av narkotika.

    Jeg antar at Jarle har møtt mottakerene på MC-klubben, ved det nedlagte skytefeltet ved Kvenvikmoen. Det har kanskje oppstått en situasjon, som har resultert i at Jarle har måttet flykte.
    Han kaster seg i bilen, for å stikke av, og i forvirringen kaster han bilen inn på skogsbilveien, der bilen blir funnet.
    Denne veien starter som en vei, men ender opp i en sti, noe som resulterer i at Jarle setter fast bilen, og blir nødt til å stikke av til fots.

    Hva som så har skjedd, er det opp til politiet å finne ut av….

  157. Ole
    28. mai, 2010 at 16:45

    Fra VG:
    Torsdag fant politiet telefonen
    Kripos har mye å gjøre, så det vil ta 3-4 mnd å hente ut tekstmeldingene som ligger lagret.

    Håper dette er en spøk..???

  158. Frank
    28. mai, 2010 at 18:36

    @Monica.
    Tenkte om du har gått på Rommen skole ?

  159. Ida
    28. mai, 2010 at 20:13

    Ole: Du ser jo også det gode arbeidet som foregikk like etter forsvinningen. Det Frank Evensen klarte på to dager (å finne Jarle), har ikke politiet klart på seks måneder. Jeg får kjempedårlig inntrykk av både politi og Kripos i denne saken. Nå vet selvsagt ikke jeg hvordan ting foregår, men kan virkelig ting ta SÅ lang tid??

  160. Hercule Poirot
    28. mai, 2010 at 21:13

    Hei Ida, jeg er helt enig med deg, jeg har også et utrolig dårlig inntrykk av politiet.

    Virker som politiet kun tenker på bedre lønn!

    Særlig de siste årene. Jeg er så utrolig lei han Arne Johannesen i politiet, hver gang han er på TV så snakker han om at politiet MÅ ha mer penger for å gjøre jobben, i flere år har han stått på tv og i aviser å mast om penger til utsyr, våpen, lønninger. Husker dere politiets ulovlige » gå-sakte-aksjon» og «falske sykemeldinger» aksjoner – for å oppnå mer lønn, det ødelegger politiets naturlige tillit, som de engang hadde.

    Moralen til politiet er litt som; «Får vi ikke mer penger, utstyr og lønn – vil vi ikke ta de kriminelle» Politiets ledelse virker rett og slett litt dumme, og uintelligente,

    Det er tydeligvis ikke de skarpeste knivene som melder seg til politiet og politiskolen, kanskje man bør øke kravene til de som søker?

    De virker dessverre som politiet også i denne saken, med Jarle Ramberg, har vist sin amatørmessige forfatning.

    Håper de motbeviser mine påstander og holdninger – og løser denne saken.

  161. L
    28. mai, 2010 at 21:28

    Tror dette kommer an på prioriteringer, men snøen har kanskje gjort det vanskelig?, selv om jeg ikke vet nøyaktig hva som ble gjort.
    Viser seg også at mange saker er det media som må få igang før .. ?
    Men, viktigste nå er å finne ut hva som har skjedd.
    En oppmodning til deg som har sett/hørt noe (selv om du ikke selv har gjort noe galt), hjelp å oppklare dette – det sitter en familie også et barn, som må få et svar. Er nok vanskelig å komme seg videre før alt er oppklart.

  162. reven
    29. mai, 2010 at 13:56

    hvis det tar politiet/kripos flere mnd å hente ut informasjon fra telefonen til Jarle, sier vel det det aller meste om hvor langt ned på prioriteringslisten dette står. utrolig skuffende å lese. jeg er ingen teknisk ekspert på området.. men skulle tro dette ville ta minimalt med tid å lese av / evt finne at det ikke er mulig å lese av noe.

    sannsynligheten for at det har foregått større kriminelle ting rundt Jarle er meget stor. uavhengig av hvordan han døde.

    mulig det bare er et taktisk utspill fra politiet ift miljøet de nå vil gå nærmere etter i sømmene?

    eller mer trolig, nedprioriteres det siden de må legge veldig mange arbeidstimer bak for å få dømt noen for noe som helst?

  163. big deal
    31. mai, 2010 at 00:10

    hva om han faktisk sier han er på berget? ikke bergen? vist han hadde fått i seg for mye insulin eller ikke hadde nok og fikk føling ville han da få snakke vansker og momlet berget?

  164. Johnny
    11. juni, 2010 at 13:32

    Er det noen som vet noe mer, har det skjedd noe? Er han begravet? Plutselig er det slutt på informasjon rundt saken.

  165. L
    12. juni, 2010 at 20:47

    Ja.

  166. 22. juni, 2010 at 14:43

    Håper nå ikke man legger sten til byrden for familien med slik synsing, men kan ikke komme fra mine første tanker da jeg leste om denne saken. For ei stund siden så jeg en dokumentar om metamfetamin, og jeg synes oppførselen og handlingsmønstret til denne mannen ligna veldig mht til nervøsitet, total stedsforvirrelse etc etc.

    Håper saken blir oppklart og at familien kan få ro.

  167. Anna
    18. juli, 2010 at 19:37

    I likhet med Tiffany over her har det slått meg at disorienteringen og atferden til Jarle minner veldig om en som er ruset på metamfetamin.

    Jeg bor i USA, og hører stadig om folk som omkommer på denne måten. De ringer tilslutt til 911, men er ikke i stand til å gjøre rede for hva de ser eller hvor de kan befinne seg. Her er ett eksempel på et slikt tilfelle med tragisk utfall:

    http://abcnews.go.com/Health/Primetime/story?id=549455&page=1

    For å sammenfatte: Et ungt par havnet i en snøstorm mens de var påvirket av metamfetamin. De ringte 911, men evnet ikke å redgjøre for seg. De hevdet at et var hundrevis av mennesker der, men ingen snakket engelsk. Menneskene rundt dem tok fra hverandre biler og hang delene i trær.

    Da de ble funnet viste det seg at de hadde gått fra den varme bilen sin. Den hadde halvfull tank, varme klær og batteri på mobilen.

    Dette er selvsagt bare spekulasjoner, og jeg aner selvsagt ikke noe om hvorvidt Jarle hadde en bakgrunn med rusmisbruk eller ikke. Såvidt jeg har forstått kan forvirring og hallusinasjoner komme som en følge av at man ikke tar insulinet sitt som diabetiker også, men jeg tenkte jeg skulle nevne jeg fant dette påfallende likt andre saker jeg har hørt om tidligere der metamfetamin har vært inne i bildet.

    RIP, Jarle.

  168. 25. januar, 2011 at 21:59

    Prøvd og lete litt etter resultat av både obduksjon og informasjon fra mobilen, noen som vet noe?
    Ina Charlotte´s last blog post ..Photoshoot in the snow