Adferdspsykologi og lover

Print pagePDF pageEmail page

Lurer på når det å sperre mennesker inne eller låse dem inne på en institusjon begynnte å hjelpe slik Høyre foreslår ? Dette er vel et siste desperat forslag som kommer i forhold til barn som er underlagt barnevernet eller som er på en barneverninstitusjon.

Det strider mot mennesketsnatur å bli sperret inne, hvis man da ikke blir holdt sålenge inne at man gir opp og pakker sine egne meninger og følelser bort i koffert, og ikke tar dem frem igjen den dagen man har fått bearbeidet alt og fått orden på livet sitt. Det er faktisk en grunn til at barna rømmer fra institusjoner, dem stiller seg spørsmålet. Hvorfor skal jeg bli straffet med å bli sperret inne når jeg har store personlige problemer ? Barn oppfatter dette som straff, ikke hjelp,- ergo vil aldri disse barnevernsinstitusjonene fungere,- det er psykologhjelp og psykiatriskhjelp disse barna trenger i tillegg til at mange av disse barna trenger hjelp for sitt rusproblem.

Det er kanskje påtide at våre stortingspolitikere begynner å forstå og lærer seg  å forstå hvordan mennesket fungerer, tenker og føler ( i ulike situasjoner ), og så tilpasse lovverket deretter.

Om jeg hadde hatt ei kone som var voldelig eller utagerende på en eller annen måte, vil hun slutte å være slik om jeg låste henne innpå wc eller badet eller for den i et fengsel ? Tvilsomt, meget tvilsomt. Vedkommende som har slik adferd, er slik for å at hun / han ber om hjelp og ber om at andre ser vedkommendes problemer,- og hvis da tilbyr innelåsning istedenfor hjelp for denne adferden, da hjelper heller ikke innlåsningen.

Må man virkelig har rakettforsker iq for å forstå dette ? Begynner virkelig  å lure.

Et forbud vi har i Norden er forbudet mot sexkjøp, men ikke salg. Nå har det seg slik at ca 35-40 % av oss i Norge bor alene, i enten leilighet eller enebolig eller på hybel. Så kan man stille seg spørsmålet, hvor lenge har du ville gått uten å få nærhet til det annet kjønn ? Eller uten sex før du foretok deg noe som kanskje ikke er helt sosialtakseptert ? Nemlig det å betale for det. Enten man er kvinne eller mann, så har alle sine behov og lyster, og dem er ikke akkurat svake heller da. Ergo vi mennesker følger våre lyster, behov og følelser, og vi foretar oss ting ut ifra det, ikke ut ifra hva stortingspolitikerne måtte mene og tenke, eller hva lensmannen et eller annet sted måtte mene og si,- når man er kåt, ringer man da til lensmannen å spør om det greit at jeg tar nabokona i senga eller ei prostituert i senga ? Eller ringer man lensmannen å spør om det er greit å betale ei prostituert for å få kroppskontakt og nærhet ? Håper ingen på stortinget tror det, da står det enda verre til med våre folkevalgtes kunnskap om mennesket.

Montro om vi ikke er på totalt feilkurs når vi vedtar våre lover og regler på stortinget ?

Det må bli sosialtakseptert å ha problemer av uansett art, og å søke hjelp for det, uten å bli stigmatisert og sett nedpå. Om en pedofilperson oppsøker sexolog eller psykolog for å få hjelp sitt problem, skal vi da straffe han / hun for å være ærlig og for å be om hjelp ? Skal vi utestenge vedkommende fra samfunnet, bare for at personen er åpen og ærlig om sitt problem og søker hjelp for sitt problem ? Eller for den del en person som har utagerende og voldeligadferd,- det må bli sosialtakseptert at man har problemer, og at man er åpen og ærlig om det og søker hjelp. Hvis ikke, så tror jeg faktisk at for at mennesket ikke skal lide følelsesmessig, så blir det da biligere og bedre å avlive disse menneskene,- er det det vi vil ?

Samme er det med disse barnevernsbarna, dem har problemer og dem er uderlagt en barnevernet for å få hjelp og for å få orden på livet,- da får stortingspolitikerne sørge for at disse barna får den hjelpen dem har krav på og trenger, og husk….det bør også følge penger med vedtaket man da foretar, ikke bare fatte en papirvedtak som aldri blir fulgt opp og som ikke kan gjennomføres p.g.a mangel på penger.

Vg , Vg , Tv2 , Vg ,

Share

  14 comments for “Adferdspsykologi og lover

  1. 4. august, 2010 at 08:57

    Hardt arbeide i form av skole,fysisk aktivitet er tingen. Det å føle at man er sliten når dagen er over, det at noen har behov for deg, det er nytting. Dessverre kan de hverken tvinge til skole eller fysisk aktivitet, grunnet alle lover og paragrafer. Det er det som er problemet i dagens rus, psykiatriomsorg, samt barnevern og institusjoner. For mange lover og paragrafer som tar livet av de unge og syke! Sett skylden der den hører hjemme og ikke hos de som sloss mot et system som ikke fungerer!

  2. Sivert
    4. august, 2010 at 09:06

    @solami: Når begynnte arbeid eller skole å hjelpe mennesker med rusproblemer eller psykiskeproblemer ? Det er også en misoppfattelse, bare man jobber eller går på skole så løser alt seg eller man blir lykkelig,- for mange mennesker er det å ikke jobbe eller gå på skole er det beste ut ifra sin helsesituasjon eller hva man er istand til,- det er nemlig ingen skam eller forbudt for den del å bli syk eller bli arbeidsufør, det er like naturlig som å spise brød til frokost. Og mange av disse barna blir aldri i stand til å jobbe eller gå på skole, da dem er «ødelagt» psykisk, da bør dem få den hjelpen dem trenger for å få et verdig liv med eller uten jobb eller skole, det får være opptil hva den enkelte føler hva hun / han klarer.

  3. Karin
    4. august, 2010 at 09:13

    Dessverre er barnevernet ikke hva ordet sier; vern for barnet. I mange tilfeller hvor det er prekært, griper de ikke inn i det hele tatt, vi husker vel alle drapet på 8 år gamle Christoffer fra Vestfold, og mange ganger griper de inn hvor de ikke skulle. Jeg mener at en barneombudsmann burde bli ansatt i hvert fylke, men det har vel ikke Norge penger til. Det dreier seg jo tross alt bare om barn som er landets framtid.

  4. Elisabet
    4. august, 2010 at 09:15

    @Sivert: Når man avruses fra f.eks. heroin, oppstår et veldig tomrom og sug etter «noe». Dette tomrommet må fylles med noe – for eksempel arbeid. Fysisk arbeid, for å bygge opp igjen en nedslitt kropp. Man skal ikke ha tid til å tenke for mye, da blir man lett sugd inn igjen.

    Skole får komme senere, når suget har avtatt og man kan orke å tenke.

    Men suget fra heroin blir man aldri kvitt, det er der til man dør – rusfri eller ikke.

  5. Elisabet
    4. august, 2010 at 09:18

    @Karin: Det er sv’ært få, om noen, ganger barnevernet griper inn unødig.

    Å gripe inn ovenfor rusavhengige foreldre er vanskelig og tøft – spesielt i små kommuner der «alle kjenner alle». Når en rusavhengig person med flere voldsdommer mot seg, truer deg på livet dersom du griper inn, er det veldig lett å la være.

  6. 4. august, 2010 at 09:22

    @sivert
    Det å bruke kroppen, være fysisk sliten er faktisk en mangelvare i vår tid. Jeg tror det at det er så mange mennesker unge som gamle, som føler at det ikke er behov for dem. Det er da fort gjort å ty til stimuli i form av rus alkohol, som igjen fører til psykisk ubalanse.
    her kan det diskuteres hva som kom først, høna eller egget!
    Det er ingen misoppfattning at det å være fysisk aktiv eller drive med innlæring ikke gagner menneske noe, enten det være seg rus, psykiatri eller annet.Det skader iallefall ikke!
    solami´s last blog post ..Jeg gjentar – Vi har alle et valg

  7. 4. august, 2010 at 11:25

    Alle har ikke kunnskap om atferdsanalysen som virker nokså enkel for den lærde på området. Men for de vanlige dødelige er det mer urinstinkter som råder, så det kan bli lett å falle for en «alfa-løsning» som involverer makt og effektivitet. Det ligger makt bak det, så det gir en assiasjon om en sterk leder som fikser alt. Funker på Russland.
    @solami&sivert
    Det er påvist antidepressiv effekt av løping på gnagere. Dette funker som anti-depressiva, retter på kjemien, men vil ikke løse noen personlige problemer.

  8. Sivert
    4. august, 2010 at 12:25

    @solami: Enig at det er mangelvare, men den mangelvaren hjelper ikke mot psykiskeproblemer eller rusproblemer,- det er derfor vi har sosionomer, psykologer og spesialister på rusproblemer osv osv, dem er ikke til pynt. Har man store personlige problemer da må man få hjelp av dem som er spesialister på området, og ikke bruke barnevernet som alt mulig boks som løser alle problemer, det gjør dem faktisk ikke.
    Tar jeg ikke mye feil, så er dagens barnevern og fengselspolitikk totalt utgått på dato, forlenge siden. Heller bruke det vi har kompetanse innen helsevesenet for å få endret uønsket adferd og handlinger, da begynner vi å snakke om å unngå tilbakefall og rehabilitering og gir mennesker et verdig liv…..det vi driver med nå er totalt bortkastede kroner, og det hjelper ingen og vi forbygge heller ikke tilbakefall….hele systemet og tenke måten må renoveres, til det beste for befolkningen og ikke minst for våre barn.

  9. Tage
    4. august, 2010 at 13:04

    Norge er ett land med 0.visjoner. Ingen bilulykker, ingen barn drept i trafikken osv.
    En av disse sikkerhets tiltakende var hjelm på småbarn, så de ikke skulle slå hode ved ett fall fra skile. så dør flere barn på grunn av hakereim oh hjelmsom setetr seg fast. Det trygge blir til økt risiki.
    Årsak til at noen må inn på Bufetat er sammensatt og kan gi barn ett alternativ.
    Men som foreldre vet vi også at barn/ungdom bare ved å være til utsettes for fare. Min foreldre var omsorgsfulle og så forutsende at vi fikk løpe rundt på fjelltomt, med mange stupbratte skrenter. Hadde vi ramlet ned så hadde foreldre fått svi, men vi klarte oss og fikk en smidighet og klatreferdighet, som har hjulpet oss senere i livet. Barnevernsbarn blir ofte til kasteballer. Høyre har hele tiden gått inn for konkuranseutsetting og unger på tilbud. Barn behov for trygge langsiktige releasjoner, blir kasteballer i ett økonmisk spill. Kjære høyre ikke lag politikk av slike tragiske saker.
    Vi må akseptere at triste ting skjer og at det som oftes er sammensatte årsaker.

  10. Stig-Rune
    4. august, 2010 at 13:59

    @Elisabet Du har rett i at man får et sug etter noe når man avvennes fra noe man er psykisk eller fysisk avhengig av. Og i mange tilfeller er det å ha en jobb en god hjelp for den som avvennes.

    Det jeg tror menes her, ihvertfall slik jeg leste Siverts kommentar, er at det å tvinges til å jobbe osv er et virkemiddel for å få dagene til å gå og for å få igang livet til folk mens de venter på at abstinensene skal gi seg og tankemønstrene ikke går så mye innom rus lengre.
    Problemet her er at det bare er et virkemiddel mot et symptom, nemmelig rusmiddelbruken. Når en så ung person velger å ruse seg på så tunge stoffer og så mange forskjellige stoffer så tyder det på at det er alvorlige underliggende problemer, og før de er bearbeidet vil det ikke hjelpe å fjerne rusen, for det som «tvang» personen til tung rus er det eneste som venter.

    En ung person som ruser seg tungt har i første rekke ikke et rusproblem. Den rus-søkende atferden er et resultat av underliggende personlige problemer som man trenger hjelp til å bearbeide og forstå. Før disse problemene er rettet på vil ikke det å fjerne rusen hjelpe, for problemene tvinger vedkommende til å søke bort fra det vonde, gjennom rus eller verre…

  11. brede
    4. august, 2010 at 14:24

    Dette forslaget fra Hofstad viser bare hvor blond og korttenkt dette mennesket er. Muligens har hun bleket håret for mye. De fleste mennesker går det bra med i samfunnet, men det er noen som alltid vil falle utenfor. De må vi hjelpe og prøve å få innlemmet i samfunnet igjen, men ikke lage barnefengsler som Hofstad foreslår.

  12. Sivert
    4. august, 2010 at 14:46

    @brede: Akkurat, du har forstått poenget. En annen side ved norsk kriminalpolitikk, det er alle de innsatte som faller mellom to stoler, altså for frisk for psykiatrisk og for syk for å være i fengsel, det har vi holdt på med i 30 år for å løse, men enda er det ikke en luring som har klart å skaffe disse menneskene hjelpe og behandling, samme er det med barnvernet og behandlingen barnevernsbarna får, tragisk. Og enda i 2010 så får dem ikke tilbud om hjelp for sine problemer, men tilibud om å bli låst inne. Vi er ikke kommet et hakk videre siden steinalderen med vårt tankesett, kanskje påtide å prøve noe nytt ? Før det ytteligere 50 år….men det renge jeg med det gjør faktisk, da vi nekte plent å åpne øyenene andre veier, snakkom tunnellsyn. Vært menneske må ha tilpasset hjelp, så enkelt er det, men likevel så vanskelig å forstå.

  13. 4. august, 2010 at 17:09

    Vi har for mange lover i Norge.

    Det som ikke skader andre må være lovlig, og så får vi heller satse på dialog og oppdragelse av alle de som insisterer på å skade seg selv.

    Slik det nå er blir folk som trenger voksenkontakt og konstruktiv dialog sperret inne med en enkel beskjed om at det de driver med er ulovlig og må opphøre snarest. Det er en lettvint og besteborgelig løsning som ikke hjelper noen som helst.
    Fredrik´s last blog post ..Response cached until Thu 5 @ 16:17 GMT (Refreshes in 23.25 Hours)

  14. 5. august, 2010 at 11:18

    Det å plassere mennesker på institusjoner er jo først og fremst for å verne, både de utenfor og den det gjelder. En begrenset frihet vil skape mer kontroll under behandling.. Og hva om barnet ikke kan bo hjemme, eller er «friskt» nok til å bli plassert i fosterhjem?
    Jeg har selv en stesøster som er innlagt på akkutt barneinstitusjon, med begrenset frihet og besøk, det tok 3 år å komme dit, selvom foreldrene har jobbet for å få hjelp til jenta.. Det var først når jentungen slo ned sin egen mor og søster på åpen gåte at noen (politi og barneværn)tok affære…

    Det finnes eksempler der barn faktisk får hjelp på slike institusjoner, det er ikke bare uheldige hendelser som oppstår!

    Jeg er enig i at behandlingen kan diskuteres opp og ned i mente. Det er mye man kan gjøre for å hjelpe, som ikke blir gjort idag, og det er flere hendelser der man gir opp for fort…

    Likevel, skal vi være glad vi har ett slik system vi har idag, til tross for feil, mangler og noen svært uheldige hendelser.

    Barnefengsler vil jeg ikke påstå er det riktige i enhver situasjon, og jeg synes det blir drøyt bare å kalle det for et fengsel. Men hvor? Hvor skal disse barna som ikke kan leve hjemme eller i en fosterfamilie ta veien? En tiåring kan da ikke bli overlatt til seg i en hybel? Nei, da er det kanksje best likevel med en institusjon… Bare den psykologiske og sosiale hjelpen er BRA nok (og her har Norge me å gjøre)
    GLASSKÅR´s last blog post ..Ta med sexleketøyet ut i det fri!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge