Riksrett neste

Print pagePDF pageEmail page

Jeg synes å ane konturene av en riksrettssak mot tidligere etterforskningslederen og mot de to aktorene som kjørte saken for retten når Arne Treholdt stod tiltalt for spionasje til fordel for Sovjetunionen,- dette at en spaner idag står frem og foreller at pengebevist mot Treholt ble forfalsket og at pengene ble lånt i banken for å ta bildene, burde kvalifisere til riksrett.

Ikke har dem bare forfalsket bevis i saken, men dem har brukt CIA til å sette opp ulovlig overvåkningsutstyr i leiligheten til Treholt, det var forbudt både med telefon – og videoovervåkning dengang. Men…jeg antar det er enda flere sjeletter i skapene til POT / PST, bare venter dem skal falle ut som fluer.

Jeg kan heller ikke forstår annet at dagens riksadvokat og dagens 1.statsadvokat er innhabile i saken, da det var dem som kjørte saken for retten og har nektet å gjennoppta saken ved flere anledninger og i tillegg tilbakebevist også at pengebeviset var forfalsket, noe det tydeligvis er,- noe som hele spiondommen mot Treholt er bygd på.

Man trenger jo heller ikke være rakettforsker for å forstå at det var  en ukultur i tidligere POT, og har oppryddingen etter Lund-kommisjonens rapport ble framlagt i sin tid, har den vært grundig nok ? har dagens PST også samme ukultur ? Jeg kan ikke se at den nødvendige oppryddingen er blitt foretatt, selvom POT skiftet navn til PST og har fått en kvinneligsjef på toppen,- som forøvrig er samme damen som avvisste gjennopptagelsesbegjæringen fra Treholt nå sist, Janne Kristiansen. Kanskje hun også vet at pengebeviset er forfalsket ? Og på den bakgrunn avvisste saken fremmet for retten pånytt ?

Dett er såpass allvorlig sak, at ingen som til nå som har befatning med Treholt-saken på aktoratetsside / politietsside  har troverdighet lenger,- vi kan ikke stole på et ord lengre hva som kommer fra den kanten,- det kan faktisk være blank løgn det også,- så samtlige må vekk fra saken som har vært i befatning med den,- og det må settes ned en helt ny gruppe jurister / statsdvoakter og politifolk på saken, da fra andre deler av Norge.

En ting er at dem som har jobbet med Treholt-saken ikke har troverdighet, og de som har vært i befatning med saken på påtalemyndigheten sin side de senere år ikke har troverdighet,- men dette rammer hele politietaten. Vi kan altså ikke stole på bevis som politiet legger frem i retten idag heller etter dette,- er fingeravtrykkene forfalsket også som dem legger frem i retten ? Er DNA-bevisene som dem påstår å ha i kriminalsaker  plantet på stedet ? Dette er faktisk praktisk mulig om man tenker etter. Da dem etter å ha tatt en blodprøve fra en person, går å planter deler av blodprøven på et åsted,- kan også være håstrå og sæd.

Det viktigste spørsmålet som må besvares, hvor utstrakt er denne ukulturen innad i politiet ? Er dette en ukultur som også innbefatter Kripos og dem som jobber i politidistriktene med f.eks voldtektssaker og med saker med overgrep mot barn også ?  Hvor utbrett er dette i hele politietaten ?

Jeg synes vi som er borgere i dette landet, bør stå opp og forlange at hele politietaten blir gått etter i sømmene, da mener jeg alle deler av politiet, inkl UP, Kripos, PST og samtlige politidistriker,- da vi kan ikke ha en etat som folk og resten av Norge ikke kan stole på og ikke kan tillit til forteller sannheten og som ikke følger lovene for bevis innhenting og som ikke bruker lovlige politimetoder,- det kan hverken politiet eller innbyggerne i Norge leve med, og heller ikke regjeringen og stortinget.

Nå er det ikke spørsmål lengre hva riksadvokaten gjør med Treholt-saken, den må opp i full bredde og granskes fra a til å,- men hvor lenge våger han å vente ? Venter han forlenge nå, blir det snakk om en enda større skandale, i tillegg til at det allerede nå er en politiskandale til tusen. Dette kan også bli en politisk-skandale, hvor mye visste daværende justisminister ? Statsministeren ? Det var forresten Willoch som var statsminister dengang.

Denne saken bør også få rettslige etterspill,- dem som jobbet i POT med denne saken og statsadvokatene i saken, bør underlegges full granskning,- men hvordan vi skal gjøre dette blir enda vanskeligere å besvare, da politiet ikke kan ta den jobben, ihvertfall ikke Norskpoliti,- da vi ikke kan stole på det dem evt legger frem er riktig,- så dette er virkelig ei krise for Norge,- som nylig har startet, hvor den ender har vi null peiling på.

Oppdatering 21.09.2010 :  Idag hadde riksadvokaten pressekonferanse, det var vel egentlig litt forventet hva han ville si, men etter det jeg kan forstå, så er det han ikke tok opp enda viktigere,- også måten han fremstod på sett på bakgrunn av at han var en av aktorene mot Treholt under rettssaken.

Han ville bare får undersøkt pengebeviset, om det er falskt eller ekt, og at det skal utføres av Gjennopptagelseskommisjonen. Men jeg må innrømme at jeg ble en smule overrassket over at vår riksadvokat sier samtidig, » jeg har ikke sett papirer eller har null kjennskap til hva som kom frem under spaningen på Treholt»

Men du godeste Busch, du var aktor i saken, og de beviser som du legger frem i retten, da må du også vite hvem som har fremskaffet bevisene, hvordan dem er fremskaffet osv osv,- det er din plikt som aktor å se til at bevisene i retten er ekte og fremskaffet på korrekt måte.

Synes det begynner å lukte mer og mer av denne saken,- tror det er enda mange sjeletter som vår justisminister ennå vil få servert ut av de skapene der.

Oppdatering 22.09.2010 : Idag også kommer det frem at andre har sett bilder av penger som tydeligvis ikke er lagt fram for retten,- enten har dem underholdt bevis i saken, eller så passet vel ikke bevisene inni bildet at Treholt var «stor-spion»,- Lurer nå egentlig på hvor mange sjeletter det er dette skapet egentlig ? Og når kommer alle disse sjelettene ut av skapet sånn at sannheten kommer på bordet engang for alle ? Dette er jo rene såpeopraen, en dårlig en sådan.

Vg , Tv2 , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg , Vg , Tv2 , Vg , Vg , Vg ,

Share

  32 comments for “Riksrett neste

  1. Påstander
    18. september, 2010 at 11:43

    Det blir hevdet mange påstander om bevisjuks, men ingenting er bevist. Det som er blitt forklart i media virker heller banalt og tynt så det må være mye mer enn det det som er blitt offentligjort nå hvis det skal være noe hold i disse påstandene. Bildebevist virker direkte latterlig da vi bare ser den ene siden av dokumentmappen fra Fornebu. Ble dette klistremerket f.eks. påpekt under rettsaken eller kun nå mange år i ettertid når alle garantert har glemt alt om et klistremerke.

  2. leppa
    18. september, 2010 at 11:53

    HVEM SATT V/ MAKTA DEN GANG?

  3. Sivert
    18. september, 2010 at 11:58

    @ leppa: det var Kåre willoch og høyre som hadde regjeringsmakten dengang.

  4. Sivert
    18. september, 2010 at 12:18

    @Påstander: Dem la ikke frem orginal bildene i retten, som viste at bildene var forfalsket, men bare de bildene som «angivelig» skulle være bevis, men som ikke var det.

  5. Berit
    18. september, 2010 at 13:17

    Det er vel ikke bare kofferten som viser at hele saken er noe ugjennomsiktlig. En snekker har stått frem og forklart at på denne tiden var det ikke parkett i soverommet hvor bildet ble tatt, parketten la denne snekkeren senere. På bildet derimot kan man tydlig se parkett. Nå står en spaner frem og forteller at pengebevist mot Treholt ble forfalsket og at pengene ble lånt i banken for å ta bildene. At denne saken må gjenopptas er det vel ikke noe tvil om,

  6. Sivert
    18. september, 2010 at 13:22

    @ Berit: Saken kom og ble bygd opp, fordi POT trengte større bevilgninger fra staten, – da bevilgningene gikk ned etter Galtung Håvik døde, som ble arrestert for spionasje til fordel for Sovjetunionen, hun tok forøvrig livet sitt på cella,- så for at POT skulle kunne bevise at dem trengte penger, så måtte dem ha en ny spionsak, da var Treholt lett offer,- det er sannheten bak spion-dommen, hverken mer eller mindre,- og siden dem ikke kunne skaffe bevis for at Treholt var spion for Sovjetunionen, da måtte dem fabrikere bevis, eller vi kan kalle det, lage falske beviser.

  7. Berit
    18. september, 2010 at 13:40

    Ørnulf Tofte var vel involvert i både Asbjørn Sunde,
    Gunvor Haavik, og Arne Treholdt sakene. Om Gunvor Haavik døde av hjertesvikt eller hun tok sitt eget liv vet ikke jeg, men etterhvert vet jeg ikke hva jeg skal tro.

  8. Sivert
    18. september, 2010 at 13:59

    @ Berit: Asbjørn Sunde kan ikke jeg si noe om, husker ikke saken engang, er for ung til det tror jeg. men vi hadde også saken mot han ifra Finnmark ( husker ikke navnet ),- men….. jeg vet en som jobbet i POT, og jobber enda for PST som agent for å avsløre spioner, np år dem kan bruke en utgammel mann til å sanke beviser mot folk og overvåke folk, da sier det seg selv at bevisene blir der etter, og må forfalskes 🙁

  9. Paul
    18. september, 2010 at 14:15

    Forbryterstaten Norge >> frimureriet og den skjulte maktelite: http://www.solkorset.org/politikk/Norge/index.xml

  10. jurist1
    18. september, 2010 at 16:35

    En strafforfølging av etterforskere, statsadvokater m.m. hører ikke under Riksretten. Riksrett er forbeholdt straffesaker mot medlemmer av Regjering, Storting og Høyesterett. Punktum.

  11. 18. september, 2010 at 16:50

    Kun de naive og dårlig informerte blir forbauset av korrupsjonen i politi-/lensmannsetaten!
    Når det gjelder riksrettssaker, kan man bare ønske dere velkommen etter — ta en titt på http://www.scribd.com/doc/9692417
    Wilh. Werner WINTHER´s last blog post ..abba-chiquitita

  12. Sivert
    18. september, 2010 at 17:44

    @ jurist1: Les setningene mine igjen,- det står BURDE kvalifisere,- er lese kunnskapene så dårlig for juristene i dette landet ? Ikke rart da at bevisene i straffesakene er der etter også…

    @Wilh. Werner : Enig i det, men så har nordmenn verdensrekord i naivitet også da 🙂

  13. Bøllefrø
    19. september, 2010 at 08:21

    Mulig det er folk i denne saken som bør straffes, men «RIKSRETT» da mann!!??! Det brukes bare når medlemmer avStorting eller regjering hargjort noe straffbart i utførelse av sin jobb.

    Tjenestemen i POT og påtaemyndighet vil kun stilles for en helt ordinær rett, ikke noe spesiellt der.

    Litt oppdatering når det gjelde kunnskap om det norske rettssytemet hadde nok ikke vært dumt.

  14. Sivert
    19. september, 2010 at 08:31

    @ Bøllefrø: Du har også lest hva jeg har skrevet ja ? Hvis du leser setningen ang. riksrett som jeg skrevet,- så står det,- «burde kvalifisere til riksrett» – prøv engang til.

  15. tt
    19. september, 2010 at 08:36

    Det skal bli veldig interessant å følge saken videre, for nå blir det viktig å bevise hvem som snakker sant!
    Hva blir vektlagt? Hvem blir trodd?
    Her er det mye som står på spill, ikke bare for de involverte i saken, men også landets rennome som rettsstat.
    Synes denne saken minner mere og mere om en kriminalsak hvor alt kan skje. Det blir påstand mot påstand! HVEM VINNER??

  16. JILL WHITE FANEBUST
    19. september, 2010 at 08:44

    Klart noe som ikke stemte i kortene.Viser det seg overvåkningen kunne vært ulovlig må saken kunne taes
    opp på nytt.Norge må endre loven som andre Europesiske land. Ingen kriminelle saker kan foreldes.

    JILL

  17. Are
    19. september, 2010 at 09:35

    Ville vært merkelig om det bare var i POT / PST at fabrikering av bevis skjedde.
    Det er nok på tide at Norge får lover om ekskludering av bevis som er tilegnet på ulovlig måte. Noe a la «Fruit of the poisonous tree» lovene i statene.

  18. magnus
    20. september, 2010 at 13:31

    Skjønner ikke folk r så sjokkerte over at politiet jukser m bevis. En politimann r og blir en gjennomsnittlig nordmann. Og en gjennomsnittlig nordmann r ikke smugler kjøtt og brennevin, jobber svart, kjører for fort osv. Dette har også selvfølgelig m bevilgninger å gjøre. Tidligere var var d den kalde krigen som gjaldt, da den var slutt var d ett lyst hode som fant på noe nytt, Krigen mot terror. Dermed var d duket for nye bevilgninger til PST, økt kontrollbehov og lover fra myndighetene, fortsatt høy våpenproduksjon for fredsnasjonen og krigshisseren USA. Tilogmed ett par kriger fikk vi på kjøpet. Big business!!

  19. Sivert
    20. september, 2010 at 13:41

    @ magnus: Du har helt rett i det du skriver, og denne propagandaen for folk til å se fjan på flatmark, samtidig som han aldri har vært der,- foruten hjernedøde Hitler.
    Men det jeg også reagerer på med denne saken,- den sier ekstremt mye om hvordan vi behandler våre medmennesker, selv i 2010 blir det begått overgrep og blir begått justismord.
    Ifølge forsker og professor i jus Ståle Eskeland mener ut ifra sine undersøkelser på 1990-tallet at minst 20% av alle dommer pr. år er direkte eller indirekte justismord,- det burde få folk til å tenke,- men enda skal vi har flere av den yrekesgruppen i samfunnet og ikke stiller vi noen til ansvar.
    Påtide med ei solid opprenskning i politiet, fra a til å, og ingen skal slippe unna,- burde blitt et folkekrav.
    Den som på 1980 og 1970 -tallet som skremte oss mest med Sovjetunionen, han står enda frem i media å påstår at Treholt var spion,- det var jo det partiet som fikk nordmenn til å se fan på flatmark med sin propaganda, spion-dommer er i hovdsak bygd på politisk-propaganda, bygd opp over land tid.

  20. 20. september, 2010 at 15:30

    Dette som så mye annet handler om poltiets og påtalemyndighetens troverdighet. Har de ikke det rakner følelsen av sikkerhet hos almenheten. Dersom de har fabrikkert bevis bør de innrømme det og redde det de har igjen av troverdighet. Det er i hvert fall av hensyn til rikets sikkerhet.
    http://fhjpeder43.wordpress.com/2010/09/20/viten-og-troverdighet/

  21. Sivert
    20. september, 2010 at 16:01

    @ Finn Hjalmar : Så sant så sant,- og for å si det sånn, jeg ville vært justismister nå og den som skulle rydde oppi dette og får alt på bordet,- må være et sant helvete, så greier Storberget å få alt på bordet i denne saken, ære være han for det, det tror jeg mange vil sette pris på og like.

  22. Sivert
    20. september, 2010 at 16:02

    det skulle står, «ville ikke vært justisminister»

  23. Ottmar Johansen
    20. september, 2010 at 16:11

    Ennig med han Sivert. Her holde det ikkje med ei vanleg rettssak. Her må det skarpare lut te. Minst Riksrettssak!!!

    Vi snakke jo her osså om søringa som leda og utførte etteforskinga av han Treholt. Å som alle vi nordafør sensenkrysse veit, så harkje søringan verken vett elle førstand allereie i utganspunkte!!!

    Meine åsså å vetta at han Torstein Treholt, far til Arne har fjern famillie i Mo i Rana. Kan heile spionsaken ha vert isenesatt av sørimgan førr å sverte oss nordlendinga?!!!

  24. habilitus
    20. september, 2010 at 17:44

    Dommer i Treholtsaken er nå høyesterettsjustitiarius (statens gave etter Treholtsaken) og altså leder av Høyesterett, men også leder av Riksretten. Så der er en helgardert. Tore Schei er jo ikke den som vil saumfare bevis, kan han fjerne bevis er han glad.

    En annen dommer i saken var aktor i Lilandssaken, og anmeldt av Tore Sandberg for omfattende bevisjuks etter at justismordet ble avslørt.

    Rettens administrator var fra en familie som var født inn i en hundreårgammel Høyrefamilie.

    Hva med lekdommerne, la oss høre hva de ble rådet til eller instruert til av fagdommerne?

    Hva med politikerne som heiet på etterforskerne for å fjerne en konkurrent? For sent med riksrett mot dem, uansett stopper Tore Schei

  25. habilitus
    20. september, 2010 at 17:53

    Hva med dommerne?

    Dommer i Treholtsaken Tore Schei er nå høyesterettsjustitiarius (statens gave etter Treholtsaken) og altså leder av Høyesterett, men også leder av Riksretten. Helgardering.

    En annen dommer i saken var aktor i Lilandssaken, og anmeldt av Tore Sandberg for omfattende bevisjuks etter at justismordet ble avslørt.

    Rettens administrator var fra en familie som var født inn i en hundreårgammel Høyrefamilie.

    Hva med lekdommerne, la oss høre hva de ble rådet til eller instruert til av fagdommerne?

    Hva med politikerne som heiet på etterforskerne for å fjerne en konkurrent? For sent med riksrett mot dem, uansett stopper Tore Schei

  26. Sivert
    21. september, 2010 at 15:19

    @ helbilius: Det kan du absolutt si og stille spørmål ved, enig i det.
    Men jeg synes vår godeste Riksadvokat på dagens pressekonferanse var litt vel feig, og han var overhode ikke kritisk til seg selv og hva dette betyr for nordmenns tillit til rettsstaten Norge, og var altfor lite kritisk til hvordan evt bevis er blitt fremskaffet. Som han sier:» jeg har ikke sett eller hørt noe om overvåkningsdelen av saken og ikke sett dokumenter fra overvåkningen»
    Dette høres meget tvilsomt ut, ekstremt tvilsomt ut også,- beviser som en aktor legger frem i en sak i retten, må han da vite hvor er kommet fra og hvordan dem er fremskaffet, for at han ikke skal legge frem beviser som er framkaffet på ulovlig måte. Dette har altså ikke vår Riksadvokat ikke gjort eller så bløffer han hele Norge rett i fleisen,- stygt redd det siste er det rette, og at han visste utmerket hvor pengebeviset er kommet fra, hvem som kom med det og hvordan det var framskaffet.
    men han valgte heller å komme med en liten bortforklaring istedenfor for hva POT gjorde, altså at POT ikke ville bruke pengebeviset i retten, men at det var dem som aktorer som ba om det. Hvem i POT er det da vår riksadvokat vil beskytte og gjemme vekk ? lurer – montro om ikke aktorene var tidligere inni saken, og styrte en del av etterforskningen….

    Dette lukter lang vei.

  27. Bøllefrø
    21. september, 2010 at 18:01

    Sivert, jeg har lest hva du har skrevet. Hvor skriver du at regejeringsmedlemmer har gjort noe straffbart i forbindelse med denen saken? Riksrett er ikke en domstol for spesiellt alvorlige saker, men en spesialdomstol for regjeringsmedlemmer,strtingsrepresentanter og Høyesterettsdommere som bryter loven i forbindelse med utøvelsen av sitt virke. Eller mener du at Høyesterettsdommere mot bedre vitende dømte Treholt? I så fall tror jeg du er på bærtur. Høyesterett dømte Treholt på grunnlag av de framlagte bevisene. Det tiligger ikke domstolen å drive etterforskning av bevisene og om disse er forfalsket av politiet. Det ses på som en selvfølge i Norge at politiet IKKE forfalsker bevis, det er dette forholdet som gjør det så ekstremt alvorlig om disse beskydningene om bevisjuks skulle vise seg å være riktige. Hvis det viser seg at politiet «jukser» vil det forrykke hele rettstilstanden i landet!

  28. Sivert
    21. september, 2010 at 18:47

    @ Bøllefrø: For all del ikke misforstå. Jeg mener at de som satt i regjeringen dengang, var forresten regjeringen Willoch, det jeg gjerne skulle visst, var om dem var klarover at POT brukte ulovlige metoder ? osv osv, fordi dengang var mennesker på venstre-kanten ( Sv idag ) ble jo betegnet som kommunister og mostandere av staten / landet Norge, og hvor man så spøkelser på vært gatehjørne nærmest,- derfor mener jeg at det er absolutt rellevant for alle spion-sakene vi har hatt etter krigen å vite om regjeringene som har sittet fram t.o.m Treholt saken har hatt inngåeden kjennskap til ulovlige metoder og oversett det og bare latt det skure å gå,- i såfall så sier det mye om hva man kunne se igjennom fingrene med bare man husket på å sette stemplet «rikets-sikkerhet» på det…dette er mennesker vi snakker om som har blitt skadelidende av POT`s overvåkning og bruk av ulovlige metoder, sånt skal vi aldri aksepterere eller godta,- nå har sikkert ikke noen i regjeringen Willoch gjort noe ulovlig, men det er viktig å sende signalet til politikerne og regjeringen at slikt godtar vi ikke, da vil ha dem straffet i fremtiden for slikt..derfor vil jeg ha det på bordet, for å kunne si om så har skjedd, ikke for å «henge» Willoch eller andre…men for å få på plass skikkelig system som vet forhindrer at politikere kan få innsikt i slike saker, og evt påvirke slike saker, hvis så har skjedd.

  29. Sivert
    21. september, 2010 at 18:56

    Vi må ikke glemme at det Lund-kommisjonen la fram og kunne bevise hadde skjedd,- var at POT hadde igjennom flere tiår drevet med ulovlig-politiskovervåkning,- derfor er det viktig å få vite om ei regjering utgått fra partier på motsatt side av den politiske-skalaen visste noe om de ulolivge medtodene som ble brukt mot Treholt, da Treholt tilhørte Ap, og for mange på høyresiden er Ap og Sv det samme og like uspiselig, og derfor kanskje sett igjennom fingrene med overvåningen.

  30. Dag Corleone Bergart
    22. september, 2010 at 14:03

    Fyren har helt sikkert ikke vært en slik storspion som myndighetene vil ha det til. Husk at da Treholdt ble tatt spilte Jens Christian Hauge bak i kulissene. Og skal vi tro Norulf Øvrebø var Jens Christian Hauge den største spionen Norge noen gang har hatt. http://www.oevrebotten.com/

  31. Sivert
    22. september, 2010 at 14:45

    @ Dag: Du er inne på noe der ja, stemmer det. Men det hadde også vært inntressant å vite om hvor mye politikk og prestije som lå i å få Treholt dømt, tror den var større enn vi liker tanken på.